Oznaka poročila: ARRS-RPROG-ZP-2013/41 0|55;fc¡0 ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH RAZISKOVALNEGA PROGRAMA A. PODATKI O RAZISKOVALNEM PROGRAMU 1.Osnovni podatki o raziskovalnem programu Šifra programa P5-0363 Naslov programa Demokracija in razvoj Vodja programa 19987 Matevž Tomšič Obseg raziskovalnih ur 9152 Cenovni razred A Trajanje programa 01.2009 - 12.2012 Izvajalci raziskovalnega programa (javne raziskovalne organizacije - JRO in/ali RO s koncesijo) 2486 Fakulteta za uporabne družbene študije v Novi Gorici Raziskovalno področje po šifrantu ARRS 5 DRUŽBOSLOVJE 5.03 Sociologija Družbenoekonomski cilj 11. Družbenopolitični sistemi, strukture in procesi 2.Raziskovalno področje po šifrantu FOS1 Šifra 5.04 - Veda 5 Družbene vede - Področje 5.04 Sociologija B. REZULTATI IN DOSEŽKI RAZISKOVALNEGA PROGRAMA 3.Povzetek raziskovalnega programa2 SLO Programska skupina je namenjena raziskovanju razvojne dinamike sodobnih družb. Razvoj določenega družbenega sistema vselej poteka znotraj določenega institucionalnega okvira, kar pomeni, da je v precejšnji meri opredeljen s političnimi parametri, ki določajo ta okvir. To nas privede do vprašanje razmerja med razvojem in predstavniško demokracijo kot tipom politične ureditve, ki je vsaj v okviru tistih družb, ki v kulturno-zgodovinskem smislu sodijo v zahodni civilizacijski krog, sprejet s širokim konsenzom, tako da predstavlja, kot pravi Adam Przeworski, 'edino igro v mestu' (the only game in town). Tako lahko rečemo, da demokracija ne predstavlja zgolj kvalitete oz. cilja samega po sebi v smislu klasičnih idealov svobode in enakosti, ampak prispeva tudi k uspešnemu funkcioniranju ostalih družbenih področij in s tem k povečevanju sistemske kompetitivnosti in posledično razvojne uspešnosti teh družb. Programsko skupino torej zanima razvoj v demokratičnem kontekstu, tj. znotraj parametrov sistema parlamentarne demokracije. Razvoj je tako razumljen kot dejavnik krepitve demokratičnih potencialov družbe. Demokracija namreč potrebuje svoje družbene predpostavke (socal requisites) (Lipset), ki zajemajo sklop ekonomskih (ustrezna raven materialne blaginje), socialnih (številčen in avtonomen srednji sloj) in kulturnih dejavnikov (vrednote individualizma). Te omogočajo njeno zakoreninjenje. Tako je razvoj demokracije mogoče razumeti kot integralni del celovitega družbenega razvoja. Raziskovalno delo skupine je usmerjeno v obravanavo razvojnih performanc in izzivov, s katerimi se soočajo slovenska in ostale sodobne družbe. Primarni cilj delovanja skupine je: - raziskovanje demokratičnih procesov na nacionalni, evropski in globalni ravni - raziskovanje razmerja med socio-ekonomskimi performancami in demokratičnostjo stabilnostjo družbe - analiza indikatorjev, ki 'merijo' različne vidike kakovosti vladanja (quality of governance), in oblikovanje modela za evalvacijo dela državnih institucij. - preučevanje strategij za kreiranje razvojnih politik in njihova implementacija na nacionalnem, regionalnem in evropskem nivoju Predpostavka, na kateri temelji raziskovalno delo skupine je, da sta razvojna uspešnost in kakovost demokracije medsebojno povezana: na eni strani so za razvoj stabilne demokracije kot okvirja za kvalitetno vladanje potrebni določeni soico-ekonomski in kulturni pogoj; na drugi strani pa 'kvalitativno poglobljena demokracija', tj. takšna, ki ne vsebuje zgolj minimalnih formalnih kriterijev, ampak tudi dejanska zagotovila za varovanje individualne in institucionalne avtonomije kakor tudi za civilnodružbeni angažma ljudi, dejavnik oz. pogoj razvojne - tudi ekonomske -uspešnosti. Pri tem igrajo pomembno vlogo politični akterji, predvsem politična elita. Pri tem predpostavljamo, da je razvojna vloga demokratične države predvsem v kontekstualnem usmerjanju družbe, ki poteka na posreden in nehirarhičen način in ki služi ustvarjanju pogojev za avtonomni razvoj raznolikih družbenih potencialov. ANG The research programme Democracy and development is focused on research of developmental dynamics of contemporary societies. The development of a particular societal system always occurs within a specific institutional setting. This means that it is predominantly defined by the political parameters that constitute this setting. This brings us to the question of the relation between development and democracy as a type of political system that is widely accepted at least in the countries of the Western cultural circle where it represents 'the only game in town' (Przeworski). We can therefore conclude that democracy not only means a higher societal quality per se or fulfilment of ideals of freedom and equality but also contributes to a successful functioning of other social areas, thus heightening competitiveness of a system and consequently its developmental performance. This research programme is therefore concerned with development in the context of democracy, i.e. within parameters of the system of parliamentary democracy. Development is understood as a factor that strengthens societal democratic potentials. Namlz, democracy necessitates its own social requisites (Lipset) encompassing economic (material welfare) social (extensive and autonomous middle class) and cultural (individualistic values) factors, which enable its prevalence. Thus, the development of democracy can be seen as an integral part of the entire societal development. This research discusses developmental performances and challenges of Slovenia and other contemporary societies. Primary aims and objectives are: - to investigate democratic processes on national, European and global level - to investigate the relations between socio-economic performances and democratic stability of society - to analyse the indicators for 'measuring' different aspects of quality of governance and to develop models for evaluations of government institutions - to investigate strategies for creating development policies and their implementations on national, regional and European level Our thesis is that developmental success and democracy are interrelated: on the one hand, the development of stabilised democracy as a framework for high quality of governance necessitates specific socio-economic and cultural conditions; on the other hand, successful development needs a 'qualitatively deepened democracy', i.e. democracy that encompasses not only the minimal formal criteria, but also actual instruments for protection of individual and institutional autonomy as well as for civil engagement of the citizenry. In this context, political actors, principally political elites play an integral part. In this respect, we argues that the democratic state's role is mainly the 'contextual steering' that is conducted in an indirect and non-hierarchical way and serves for creations of conditions for autonomous development of various social potentials. 4.Poročilo o realizaciji predloženega programa dela na raziskovalnem programu3 SLO Programska skupina Demokracija in razvoj je usmerjena v raziskovanje razvojne dinamike sodobnih družb. Pojem razvoja namreč zajema vsa ključna družbena področja, od ekonomije in znanosti do politike. Kljub temu, da ga je mogoče razumeti na relativno nevtralen način, tj. kot potek oz. odvijanje stvari, kar implicira spreminjanje stanja (npr. 'razvoj dogodkov') v družbi (družbeni razvoj) oz. njenem delu (ekonomski, politični razvoj), pa običajno vsebuje tudi kvalitativno dimenzijo v smislu izboljševanja stanja stvari, se pravi krepitve kvalitete v skladu z določenimi kriteriji. V tem smislu je razvojna uspešnost sposobnost sistema za uresničevanje ciljev, ki so v skladu s postavljenimi kriteriji. Programsko skupino zanima razvoj v demokratičnem kontekstu, tj. znotraj parametrov sistema parlamentarne demokracije. Razvoj je tako razumljen kot dejavnik krepitve demokratičnih potencialov družbe. Demokracija namreč potrebuje svoje družbene predpostavke (social requisites) (Lipset), ki zajemajo sklop ekonomskih (ustrezna raven materialne blaginje), socialnih (številčen in avtonomen srednji sloj) in kulturnih dejavnikov (vrednote individualizma). Te omogočajo njeno zakoreninjenje. Tako je razvoj demokracije mogoče razumeti kot integralni del celovitega družbenega razvoja. Predpostavka, na kateri temelji delo programske skupine, je, da sta razvojna uspešnost in kakovost demokracije medsebojno povezana: na eni strani so za razvoj stabilne demokracije kot okvirja za kvalitetno vladanje potrebni določeni socio-ekonomski in kulturni pogoj; na drugi strani pa 'kvalitativno poglobljena demokracija', tj. takšna, ki ne vsebuje zgolj minimalnih formalnih kriterijev, ampak tudi dejanska zagotovila za varovanje individualne in institucionalne avtonomije kakor tudi za civilnodružbeni angažma ljudi, dejavnik oz. pogoj razvojne - tudi ekonomske -uspešnosti. Pri tem igrajo pomembno vlogo politični akterji, predvsem politična elita. Ob tem predpostavljamo, da je razvojna vloga demokratične države predvsem v kontekstualnem usmerjanju družbe, ki poteka na posreden in nehierarhičen način in ki služi ustvarjanju pogojev za avtonomni razvoj raznolikih družbenih potencialov. Raziskovalno delo programske skupine vključuje tako teoretsko tematizacijo obravnavanih fenomenov kakor tudi njihovo empirično analizo. Spoznavni pristop skupine je izrazito interdisciplinaren, saj kombinira znanja različnih družboslovnih disciplin, kot so sociologija, politologija, ekonomija, komunikologija. V teoretskem smislu se navezuje na različne relevantne teoretske pristope, kot so sistemska teorija, neoinstitucionalistična teorija, demokratična teorija elit, teorija socialnega kapitala, teorija javne izbira, novo upravljanje javnega sektorja itd., katerim je vsem skupna integralna obravnava družbenih fenomenov, ki sega preko disciplinarnih meja. Raziskovalni pristop skupine temelji na dopolnjevanju primerjalne analize različnih vidikov obravnavane problematike na splošni ravni (uporaba in analiza indikatorjev, ki se nanašajo na večje število raziskovalnih enot) in študije posameznih primerov (z namenom pridobitve globljega vpogleda v obravnavano tematiko). V empiričnem raziskovanju skupina uporablja pristop triangulacije, ki pomeni kombinacijo kvalitativnih in kvantitativnih raziskovalnih metod. V ta okvir sodijo metode, kot so: analiza kvantitativnih in kvalitativnih podatkov iz mednarodnih raziskav, izvedba anket, analiza besedil, izdelava intervjujev, izvedba fokusnih skupin, fuzzy-set analiza. Rdeča nit delovanja skupine v obdobju 2009-2012 je bilo preučevanje razvojnih vidikov sodobnih družb, s poudarkom na slovenski družbi (v primerjalni perspektivi). Pri tem je bila posebna pozornost posvečena razvoju demokracije v smislu njenega 'kvalitativnega poglabljanja'. Seveda pa so bile posebne obravnave deležne specifične tematike, tudi v povezavi z dogodki, ki so si odvijali v posameznem letu. V letu 2009 je bilo delo programske skupine Demokracija in razvoj osredotočeno na različne vidike političnega in siceršnjega razvoja slovenske in evropske družbe, kot so analiza demokratičnih procesov v Evropi in Sloveniji, še posebej v luči slovenskih parlamentarnih volitev 2008 in evropskih parlamentarnih volitev 2009, ter analiza razvojnih usmeritev na nacionalni in evropski ravni, še posebej v luči omejenih političnih procesov. V letu 2010 je bil fokus programske skupine usmerjen na analizo regionalnega in evropskega razvoja ter na delovanje lokalne demokracije in performance lokalne samouprave (v luči slovenskih lokalnih volitev). V letu 2011 je bilo delo skupine fokusirano na pregled in analizo stanja in perspektiv večnivojskega vladanja, predvsem v luči prihodnosti Evropske unije kot enotnega političnega prostora; ter položaj Evropske unije v globalnem kontekstu v smislu razvojne uspešnosti. V letu 2012 se je skupina ukvarjala predvsem s stanjem in perspektivami demokracije v Sloveniji, Evropi in v svetu v luči aktualnih političnih procesov (parlamentarne in predsedniške volitve v Sloveniji), ter pomenom in perspektivo trajnostnega razvoja. Rezultati raziskovalnega dela potrjujejo veljavnost predpostavke, da sta razvojna (tudi gospodarska) uspešnost in kakovost demokracije medsebojno povezana, tj. da se navezujeta druga na drugo, se medsebojno prepletata in pogojujeta. Čeprav obstajajo določene izjeme, pa je pravilo, da tiste družbe, ki izkazujejo najboljše razvojne performance (v smislu vzdržnega razvoja), dosegajo tudi najvišjo raven demokracije. Kakovost demokracije lahko opredelimo celo za enega od dejavnikov razvojne uspešnosti. Dolgoročnega razvoja so zmožne samo tiste družbene, ki so uspele vzpostaviti t.i. inkluziven tip institucij (Acemoglu in Robinson) na različnih področjih, kateri temelji na odprtosti, vključevanju in tekmovanju. Člani programske skupine so v obdobju 2009-12 (sami ali v soavtorstvu) objavili petnajst znanstvenih monografij (od tega osem takšnih, ki so izšle pri tujih založbah), štirideset znanstvenih člankov (od tega šestnajst v revijah prve kategorije) in oseminštirideset prispevkov v znanstvenih monografijah (od tega dvajset takšnih, ki so izšle pri tujih založbah). Tematski spekter teh znanstvenih del je zelo širok in raznovrsten, saj sega od splošnih razvojnih tematik, kot so problematika elit ter dinamika in usmerjanje sodobnih družbe, do bolj konkretno fokusiranih, kot so delovanje javne uprave ali družbenih stroški določenih dejavnosti (igre na srečo). Iz naslova znanstvenih objav sočlani programske skupine zbrali 3891 točk v bazi SICRIS. V zadnjih desetih letih so bila njihova dela petindevetdesetkrat citirana v revijah iz baze Web of Science. Ocenjujemo, da s temi dosežki programska skupina dosega visoke standarde znanstveno-raziskovalne odličnosti. Člani progamske skupine so bili aktivni tudi pri organizaciji znanstvenih dogodkov. Tako je Fakulteta za uporabne družbene študije v Novi Gorici vsako leto v Fiesi organizirala slovensko družboslovno konferenco z mednarodno zasedbo. Prva je imela naslov Ekonomski, politični in družbeni položaj ter vloga Evropske Unije in držav članic v času globalne nestabilnosti, druga Sodobni svet med svobodo in varnostjo, tretja Družbena odgovornost v 21. Stoletju, četrta pa Premislek o demokratizaciji. Glavni organozator teh dogodkov je bil Uroš Pinterič. Člani programske skupine so tudi močno vpeti v mednarodni znanstveno-raziskovalni prostor. V tem obdobju s se s svojimi prispevki udeležili številnih znanstvenih konferenc. Njihovi prispevki so bili objavljeni na desetih tovrstnih konferencah. Urejajo zbornike, ki jih izdajajo ugleden mednarodne založbe. So tudi člani različnih mednarodnih znanstvenih asociacij (ISA, ESA, IPSA, PSA). Kot predavatelji in raziskovalci redno gostujejo na tujih akademskih ustanovah. 5.Ocena stopnje realizacije programa dela na raziskovalnem programu in zastavljenih raziskovalnih ciljev4 SLO Ocenjujemo, da je programska skupina Demokracija in razvoj realizirala večino raziskovalnih ciljev, ki si jih je zastavila. Predpostavka, da sta razvojna uspešnost in kakovost demokracije medsebojno povezana, se je v raziskovalnem delu članov skupine izkazala za točno. Glede raziskovalnih dosežkov zahko rečemo, da so tako v kvalitativnem kot v kvantitativnem smislu na visoki ravni. Nekaj znanstvenih objav je sicer ostalo še nerealiziranih, predvsem tistih, ki se nanašajo na publiciranje v mednarodnih revijah in založbah. Zanje računamo, da bodo realizirane v naslednjih letih. 6.Utemeljitev morebitnih sprememb programa raziskovalnega programa oziroma sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine5 Sprememb programa ni bilo. 7.Najpomembnejši znanstveni rezultati programske skupine6 Znanstveni dosežek 1. COBISS ID 1024205121 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Globalni trendi v vzhodni Evropi ANG Global trends in Eastern Europe Opis SLO V svoji knjigi Nikolai Genov predstavi sistematičen opis in razlago societalne transformacije v Vzhodni evropi po l. 1989. Spremembe v vzhodni Evropi razlaga kot prilagajanje štirim globalnim trendom: nadgradnji organizacijske racionalnosti, individualizaciji, širjenju instrumentalnega aktivizma in univerzalizaciji vrednotno-normativnih sistemov. Čeprav je bila prilagoditev tem trendom v glavnem uspešna, avtor izpostavlja tudi številne pomanjkljivosti. ANG In his book, Nikolai Genov presents a systematic description and explanation of Eastern European societal transformations after 1989. The changes in Eastern European societies are interpreted as adaptations to four global trends: upgrading the rationality of organizations, individualization, spreading of instrumental activism and universalization of value-normative systems. Although adaptations to these trends have generally been successful, the author notes that process has many failed characteristics as well. Objavljeno v Ashgate; 2010; XIII, 230 str.; A'': 1;A': 1; Avtorji / Authors: Genov Nikolai Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 2. COBISS ID 1024341057 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Globalni trendi in regionalni razvoj ANG Global trends and regional development Zbornik, ki ga je uredil Nikolai Genov, je posvečen razpravam o štirih Opis SLO globalnih trendih: nadgradnji organizacijske racionalnosti, individualizaciji, širjeju instrumentalnega aktivizma in univarzalizaciji vrednotno-normativnih sistemov. Vzajemni vpliv teh medsebojno povezanih trendov prinaša tako konstruktivne kot destruktivne učinke za družbeno življenje, socialno integracijo in uvajanje sprememb. ANG The volume, edited by Nikolai Genov, is dedicated to the discussion of four global trends: upgrading the rationality of organizations, individualization, the spreading of instrumental activism and universalization of value-normative systems. The mutual influence of these interrelated trends brings about both constructive and destructive effects in social life, social integration and change. Objavljeno v Routledge; 2012; XVI, 332 str.; Nikolai A'': 1;A': 1; Avtorji /Authors: Genov Tipologija 2.01 Znanstvena monografija 3. COBISS ID 28195677 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Različni tipi kapitalizma v vzhodni Evropi (s posebnim poudarkom na Estoniji in Sloveniji) ANG Varieties of capitalism in Eastern Europe (with special emphasis on Estonia and Slovenia) Opis SLO Avtorji v svojem prispevku izhajajo iz predpostavke, daj e institucionalna in ekonomska učinkovitost določene države (družbe) odvisna od zgoodovinske dediščine, mednarodnega okolja in strateških odločitev elite. Glavni poudarek je na povezanosti med ideološkimi preferencami političnih akterjev in dinamiko reform in s tem povezano institucionalno regulacijo. Mogoče je trditi, da je politična elita v Estoniji uveljavila tip države, ki je blizu liberalno-minimalističnemu modelu, Slovenija pa je bliže korporativnemu modelu socialne države. ANG The authors proceed from the assumption that the institutional and economic efficiency of a particular country (or society) depends on its historic legacy or 'path-dependence', strategic interactions of the elite and the impact of the international environment. The main emphasis is on the connection between the dynamics and ideological preferences of political actors and the pace of reforms as well as institutional regulations. One can argue that the political elite in Estonia encouraged the shaping of the state in a direction close to the liberal-market model, whereas Slovenia is closer to the corporatist social welfare-state model. Objavljeno v Elsevier; Communist and Post-Communist Studies; 2009; Vol. 42, Iss. 1; str. 65-81; Impact Factor: 0.456;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.873; A': 1; WoS: OE, UU; Avtorji / Authors: Adam Frane, Kristan Primož, Tomšič Matevž Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 4. COBISS ID 1024247361 Vir: COBISS.SI Naslov SLO K strategijam modernih družb ANG Towards the strategies of modern societies Opis SLO V članku se avtorja se ukvarjata z vprašanjem strateškega usmerjanja modernih družb s posebnim poudarkom na ekonomskem razvoju kot neločljivi komponenti celovitega družbenega razvoja. Pri tem svojo pozornost usmerjata na analizo socialnih dimenzij strateških procesov. ANG The authors are tackling the issue of strategic steering of the development of modern societies, with a particular emphasis on the economic development as an inseparable component of comprehensive social development. They focus on the analysis of the social dimensions of strategic processes. Objavljeno v Carfax Publishing Company; Innovation; 2010; Vol. 23, no. 3; str. 223239; Impact Factor: 0.326;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.87; WoS: XA; Avtorji / Authors: Rončevic Borut, Makarovič Matej Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 5. COBISS ID 1024330561 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Razvijanje parlamentranega senioritetnega sistema ANG Developing a parliamentary seniority system Opis SLO Članek obravnava razvoj slovenske parlamentarne elite od osamosvojitve dalje. Pri tem se izpostavlja pomen kontinuitete parlamentarnega delovanja z vidika prenosa znanja na mlajše generacije poslancev ter posledično večno stopnjo stabilnosti parlamentarne tradicije. ANG The article deals with development of Slovenian parliamentary elite since independence. It stress importance of continuity of parliamentary activities for transfer of knowhow to younger generations of parliamentary representatives and, consequently, for stability of parliamentary tradition. Objavljeno v M.E. Sharpe; Problems of post-communism; 2011; Vol. 58, no. 6; str. 3647; Impact Factor: 0.250;Srednja vrednost revije / Medium Category Impact Factor: 0.756; WoS: UU; Avtorji / Authors: Pinterič Uroš Tipologija 1.01 Izvirni znanstveni članek 8.Najpomembnejši družbeno-ekonomski rezultati programske skupine7 Družbeno-ekonomski dosežek 1. COBISS ID 239335424 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Raziskave in razprave (R&R). Tomšič, Matevž (urednik 2008 ) ANG Research and Discussioon. Matevž Tomšič (editor 2008 ) Opis SLO R&R je mednarodna elektronska znanstvena revija namenjena sociološkim, humanističnim, ekonomskim, pravnim, upravnim, organizacijskim, politološkim, komunikološkim in drugim razpravam, ki dopušča popolno tematsko ter disciplinarno odprtost. R&R spodbuja tako teoretične kot tudi kvalitativna in kvantitativna empirična dognanja ter aplikativne prispevke. Uredništvo revije pozdravlja članke že uveljavljenih znanstvenikov kot tudi mladih perspektivnih avtorjev. Vsi članki objavljeni v reviji so dvostransko anonimno recenzirani. ANG R&R is international electronic scientific journal open to sociological, humanistic, economics, legal, administrative, management, political, communicative and other articles and debates with broad theoretical and disciplinary openness. R&R welcomes theoretical as well as quantitative and qualitative empirical and applicative contributions. R&R welcomes articles of established researches as well as young prospective authors. All articles published in R&R are doubleblind pair reviewed. Šifra C.04 Uredništvo mednarodne revije Objavljeno v Nova Gorica: Fakulteta za uporabne družbene študije, 2008. ISSN 18554148. http://www.fuds.si/R&R Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo 2. COBISS ID 1024251201 Vir: vpis v poročilo Naslov SLO Innovative issues and approaches in social sciences. Pinterič, Uroš (urednik 2008-11) ANG Innovative issues and approaches in social sciences. Pinterič, Uroš (editor 2008-2011) Opis SLO IIASS je elektronska dvostransko anonimno recenzirana mednarodna znanstvena revija, ki pokriva področje različnih družbenih ved (politologija, sociologija, ekonomija, javna uprava, pravo, upravljanje, komunikologija). Revija je namenjena tako teoretičnim kot empiričnim znanstvenim člankom že uveljavljenih znanstvenikov kot tudi perspektivnih študentov. IIASS je namenjena inovativnim idejam pri raziskovanju že uveljavljenih področij ter prispevkom, ki poskušajo odpreti nova področja raziskovanja ter pri tem iščejo ustrezno priložnost. ANG IIASS is electronic peer reviewed international journal covering all social sciences (Political science, sociology, economy, public administration, law, management, communication science, etc.). Journal is open to theoretical and empirical articles of established scientist and researchers as well as of perspective young students. All articles have to pass double blind peer review. IIASS welcomes innovative ideas in researching established topics or articles that are trying to open new issues that are still searching for its scientific recognition. Šifra C.04 Uredništvo mednarodne revije Objavljeno v Ljubljana: Slovensko društvo za inovativno politologijo, 2008. ISSN 18550541. http://www.iiass.com Tipologija 4.00 Sekundarno avtorstvo 3. COBISS ID 1024152641 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Personalizirana politika v novih demokracijah ANG Personalised politics in new democracies Opis SLO V svojem prispevku se avtorja ukvarjata z naravo personificirane politike v Sloveniji. Prispevek analizira dejavnike, ki prispevajo k'berluskonizaciji' slovenske politike - v primerjavi z originalno (italjansko) verzijo. Predpostavka je, da glavni razlog leži v šibki strukturoranosti političnih strank. Avtorja trdita, da ima ta presonailiziran tip politike, čeprav se predstavlja kot nepolitičen, pogosto jasno ideološko podlago kot tudi politično orientacijo. ANG In their paper, the authors deal with the nature of person-based politics in Slovenia The paper analysed the factors that contributed to this 'berlusconisation' of Slovenian politics - in comparison with its original (Italian) version. The thesis is that the main reason lies in weakly structured political parties. The authors claim that this personalised type of governance, although declared as non-political, often has evident ideological grounding as well as political orientation. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v Political studies association; Sixty years of political studies; 2010; 20 str.; Avtorji / Authors: Tomšič Matevž, Prijon Lea Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 4. COBISS ID 1024281409 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Pomen zgodovinskih pogojev za razvoj lokalne samouprave ANG Importance of historical conditions for development of local government Opis Referat obravnava razvoj lokalne fiskalne politike v treh tranzicijskih državah z različnimi zgodovinskimi ozadji, pri čemer, je ključni argument, da različni elementi preteklosti (dve državi članici nekdanje skupne SLO države) ali sedanjosti (dve članici EU, ena kandidatka) ne vplivajo bistveno na razvoj lokalne fiskalne politike, ki je posledica dnevne politike, ne pa določenih zahtev ali pa zgodovinskih lastnosti. ANG The paper deals with development of local fiscal policies in three transition countries with different historical backgrounds. The key argument states that different elements of past (two countries as parts of multinational state) and present (two EU members, one EU candidate) do not influence significantly development of local fiscal policies. This development is a result of daytoday politics. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v NISPAcee; Public administration of the future; 2011; [10] str.; Avtorji / Authors: Klimovsky Daniel, Pinterič Uroš Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 5. COBISS ID 1024047937 Vir: COBISS.SI Naslov SLO Kam greš, Slovenija? Med okvirnimi pogoji in notranjimi zmožnostmi ANG Quo vadis Slovenia? Between framework conditions and internal capabilities Opis SLO Avtorji smatrajo nove članice EU kot polperifarne družbe, ki se nahajajo na razvojnem razpotju. Poudarjajo socikulturne dejavnike razvoja, predstavijo model za detektiranje socialnih in kulturnih vplivom ter preizkusijo njegivo veljavnost z uporabo fuzzy-set metodologije. ANG The authors consider the new EU member states as semi-peripheral countries standing at the development crossroads. They emphasize the sociocultural factors of development, present a model for bringing together several cultural and social influences, and test its validity by applying a fuzzy-set methodology. Šifra B.03 Referat na mednarodni znanstveni konferenci Objavljeno v Ministry of Regional Development; The future of regions in the perspective of global change; 2009; Str. 17-39; Avtorji / Authors: Rončevic Borut, Šušteršič Janez, Wostner Peter, Besednjak Valič Tamara Tipologija 1.08 Objavljeni znanstveni prispevek na konferenci 9.Drugi pomembni rezultati programske skupine8 V obdobju delovanja programske skupine je Fakulteta za uporabne družbene študije v Novi Gorici v sodelovanju z agencijo Parsifal izvajala mesečne raziskave po imenom Slovenski utrip, v snovanje katere so aktivno vključeni člani programske skupine. Poleg standardnih vprašanjo podpori vladi in političnim strankam vsebujejo te raziskave tudi vprašanja o tem, kako državljani ocenjujejo stanje na različnih ključih družbenih področjih, od gospodarstva, šolstva pa do medijev in politike. 10.Pomen raziskovalnih rezultatov programske skupine9 10.1.Pomen za razvoj znanosti10 SLO Na podlagi interdisciplinarnega in multiteoretskega pristopa je raziskovalno delo skupine ponudilo celovit in kompleksen vpogled v problematiko družbenega razvoja. Šlo je za povezovanje raznolikih, a kljub temu kompatibilnih teoretskih in empiričnih spoznanj in s tem preseganje disciplinarne in konceptualne fragmentiranosti. V raziskovalnem delu je bila izpostavljena kompatativna komponenta v smislu usmerjenosti v mednarodno-primerjalno analizo različnih vidikov delovanja demokracije in družbenega razvoja, ki so jo dopolnjevale posamezne študije primera. Šlo je torej za pomenilo inovativno kombiniranje in povezovanje različnih raziskovalnih pristopov in metod (t.i. trangulacija). Na ta način je delo skupine pomagalo osvetlili nekatere najpomembnješe razvojne vidike, kot so kvaliteta vladanja in upravljanja, oblikovanje razvojnih strategij, povezovanje strateških resursov itd. Posebna vrednost skupine je njena mednarodna sestava, saj v njej poleg slovenskih znastvenikov sodelujejo tuji raziskovalci z odličnimi znanstvenimi referencami, ki prihajajo iz različnih disciplinarnih področij (sociologije, ekonomije, politologije). To pomeni neposredno integriranost v mednarodni znanstveni prostor, kar je dobro zagotovilo za relevantnost raziskovalnih spoznanj skupine. Reference raziskovalne skupine so poroštvo, da bo tudi v prihodnje skupina dosegala mednarodne objave v najpomembnejših znanstvenih revijah z različnih področij in tako skrbela za širitev nacionalnega in mednarodnega korpusa znanstvene literature z relevantnimi spoznanji za razvoj v prihodnosti. ANG On the basis of multidisciplinary and multi-theoretical approach, the research programme offered a holistic and complex insight into the issues of social development. It integrated different though compatible theoretical and empirical approaches and therefore overcomes disciplinary and conceptual fragmentation. Comparative component was highly emphasised, in terms of comparation of different aspects of democracy and social development. It was complemented with specific case studies that offer a deeper understanding of the research topic. The research project therefore offered an innovative combination and interrelation of several methods (triangulation). In this respect, the research uncovered and discussed several important developmental aspects such as the quality of governing and governance, formation of development strategies, connecting strategic resources etc. This programme's great asset is its internationality since it is comprised of Slovenian as well as foreign researchers with excellent scientific references from various areas like sociology, economy and political science. This means an immediate integration in the international space what is a guarantee for relevancy of the research findings. Achievements and references of its members assures international publications of the highest level in different areas. Thus, this research programme will offer a large scope of scientific contributions as well as relevant results for development also in the future. 10.2.Pomen za razvoj Slovenije11 SLO Raziskovalna spoznanja skupine so ponudila koristno pomoč pri oblikovanju in implementaciji razvojnih politik na različnih področjih slovenske družbe. Pomagala so tudi razjasniti nekatere pomembne dileme, povezane s socialnim, ekonomskim in političnim razvojem Slovenije, predvsem v smislu izbire v razvojno najprimernejšega modela socio-ekonomske regulacije in najustreznejših strategij za njegovo udejanjenje v praksi. Delovanje skupine je zaradi njene integralne in interdisciplinarne usmerjenosti, ki temelji na povezovanju in medsebojnem oplajanju spoznanj z različnih disciplinarnih področij, tudi prispevalo k razvoju različnih družboslovnih disciplin v Sloveniji. Raziskovalni program je s poseganjem na prej omenjena področja pripeval k pozitivnim spremembam delovanja razčilnih družbenih podsistemov (javna uprava, izobraževalni sistem. Skozi kvalitetne raziskovalne rezultate pa predstavlja sistematično promocijo slovenske znanosti in posledično Slovenije, kot družbe temelječe na znanju, spoznanja pa bodo krepila tudi zavest Slovenstva in državljanstva, kar bo rezultiralo v višji ozaveščenosti državljanov. ANG Research results of the group offered a useful foundation for planning development strategies for various areas of Slovenian society. They helped to clarify some dilemmas related to the social, economic and political development of Slovenia, especially in terms of selection of the most appropriate socio-economic regulation model and the best strategies for its implementation. The integral and interdisciplinary orientation of this programme resulted in a development of innovative social disciplines in Slovenia. Furthermore, it offered suggestions for changes in the functioning of different societal subsystems (public administration, system of education). With qualitative research results, it offered a systematic way to promote Slovene science and [therefore Slovenia as a knowledge-based society._ ll.Zaključena mentorstva članov programske skupine pri vzgoji kadrov v obdobju 1.1.2009-31.12.2012— 11.1. Diplome13 vrsta usposabljanja število diplom bolonjski program - I. stopnja 10 bolonjski program - II. stopnja 20 univerzitetni (stari) program 5 11.2. Magisterij znanosti in doktorat znanosti14 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. MR 0 Cvetko Križan O 0 □ 0 Anita Ramšak O 0 □ Legenda: Mag. - Znanstveni magisterij Dr. - Doktorat znanosti MR - mladi raziskovalec 12.Pretok mladih raziskovalcev - zaposlitev po zaključenem usposabljanju15 Šifra raziskovalca Ime in priimek Mag. Dr. Zaposlitev O o Legenda zaposlitev: A - visokošolski in javni raziskovalni zavodi B - gospodarstvo C - javna uprava D - družbene dejavnosti E - tujina F - drugo 13.Vključenost raziskovalcev iz podjetij in gostovanje raziskovalcev, podoktorandov ter študentov iz tujine, daljše od enega meseca, v obdobju 1.1.2009-31.12.2012 Šifra raziskovalca Ime in priimek Sodelovanje v programski skupini Število mesecev 31276 Lea Prijon A - "T 36 30191 Tamara Besednjak Valič A - "T 36 31269 Dolores Modic T 36 30047 Urša Lamut "T 36 31246 Alenka Pandiloska Jurak A - T 24 Legenda sodelovanja v programski skupini: A - raziskovalec/strokovnjak iz podjetja B - uveljavljeni raziskovalec iz tujine C - študent - doktorand iz tujine D - podoktorand iz tujine 14.Vključevanje v raziskovalne programe Evropske unije in v druge mednarodne raziskovalne in razvojne programe ter drugo mednarodno sodelovanje v obdobju 1.1.2009-31.12.201216 SLO • South East Europe Transnational Cooperation Programme 2012-14: Making Migration Work for Development - Policy tools for strategic planning in SEE regions and cities. Koordinator: Nikolai Genov 15.Vključenost v projekte za uporabnike, ki v so obdobju trajanja raziskovalnega programa (1. 1. 2009 - 31. 12. 2012), potekali izven financiranja ARRS17 SLO Raziskovalno in svetovalno sodelovanje s podjetjem HIT (vzpostavitev svetovalne in terapevtske pomoči pri problemih z igrami na srečo; vzpostavitev pregleda nad raziskavami na področju igralništva; analiza učinkov igralništva na drubeženo in ekonomsko okolje: primer Nove Gorice; analiza in dodatno izboljševanje podobe HITa in njegove dejavnosti v družbenem okolju; zagotavljanje redno ažuriranega pregleda nad raziskavami na področju igralništva; Analiza učinkov igralništva na družbeno okolje; analiza in dodatno izboljšeavnje podobe HITa in njegove dejavnosti v družbenem okolju; vpliv novega Hitovega turističnega kompleksa na družbeno, ekonomsko in socialno okolje). 2006-12. Koordinator: Matej Makarovič Varnostna kultura, varovanje tajnih podatkov in zaščita kritične infrastrukture v MO. 2011. Naročnik: Ministrstvo za obrambo RS. Koordinator: Matej Makarovič Izdelava, dobava in predstavitev rezultatov javnomnenjske telefonske raziskave o ocenah in stališčih prebivalcev Republike Slovenije o delu Policije. 2009, 2010. Naročnik: Ministrstvo za notranje zadeve. Koordinator: Matej Makarovič 16.Ocena tehnološke zrelosti rezultatov programa in možnosti za njihovo implementacijo v praksi (točka ni namenjena raziskovalnim programom s področij humanističnih ved)18 SLO Program se ne ukvarja s tehnološko-razvojnim raziskovanjem. 17.Ocenite, ali bi doseženi rezultati v okviru programa lahko vodili do ustanovitve spin-off podjetja, kolikšen finančni vložek bi zahteval ta korak ter kakšno infrastrukturo in opremo bi potrebovali možnost ustanovitve spin-off podjetja DA NE potrebni finančni vložek ocena potrebne infrastrukture in opreme19 18.Izjemni dosežek v 2O1220 18.1. Izjemni znanstveni dosežek Genov, Nikolai (ur.). Global trends and regional development, (Routledge studies in development and society, 28). New York: Routledge. Zbornik je posvečen razpravam o štirih globalnih trendih: nadgradnji organizacijske racionalnosti, individualizaciji, širjeju instrumentalnega aktivizma in univarzalizaciji vrednotno-normativnih sistemov. Vzajemni vpliv teh medsebojno povezanih trendov prinaša tako konstruktivne kot destruktivne učinke za družbeno življenje, socialno integracijo in uvajanje sprememb. 18.2. Izjemni družbeno-ekonomski dosežek Raziskave in razprave. Tomšič, Matevž (urednik 2008 - ) Raziskave in razprave je mednarodna elektronska znanstvena revija namenjena sociološkim, humanističnim, ekonomskim, pravnim, upravnim, organizacijskim, politološkim, komunikološkim in drugim razpravam, ki dopušča popolno tematsko ter disciplinarno odprtost. R&R spodbuja tako teoretične kot tudi kvalitativna in kvantitativna empirična dognanja ter aplikativne prispevke. Uredništvo revije pozdravlja članke že uveljavljenih znanstvenikov kot tudi mladih perspektivnih avtorjev. Vsi članki objavljeni v reviji so dvostransko anonimno recenzirani. C. IZJAVE Podpisani izjavljam/o, da: • so vsi podatki, ki jih navajamo v poročilu, resnični in točni • se strinjamo z obdelavo podatkov v skladu z zakonodajo o varstvu osebnih podatkov za potrebe ocenjevanja in obdelavo teh podatkov za evidence ARRS • so vsi podatki v obrazcu v elektronski obliki identični podatkom v obrazcu v papirnati obliki • so z vsebino poročila seznanjeni in se strinjajo vsi izvajalci raziskovalnega programa Podpisi: zastopnik oz. pooblaščena oseba JRO . vodja raziskovalnega programa: in/ali RO s koncesijo: in Fakulteta za uporabne družbene Matevž Tomšič študije v Novi Gorici ZIG Kraj in datum: Nova Gorica |14.3.2013 Oznaka prijave: ARRS-RPROG-ZP-2013/41 1 Opredelite raziskovalno področje po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science). Prevajalna tabela med raziskovalnimi področji po klasifikaciji ARRS ter po klasifikaciji FOS 2007 (Fields of Science) s kategorijami WOS (Web of Science) kot podpodročji je dostopna na spletni strani ARRS (http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/sifranti/preslik-vpp-fos-wos.asp). Nazaj 2 Napišite povzetek raziskovalnega programa v slovenskem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki -približno pol strani, velikost pisave 11) in angleškem jeziku (največ 3.000 znakov vključno s presledki - približno pol strani, velikost pisave 11). Nazaj 3 Napišite kratko vsebinsko poročilo, v katerem predstavite raziskovalno hipotezo in opis raziskovanja. Navedite ključne ugotovitve, znanstvena spoznanja, rezultate in učinke raziskovalnega programa in njihovo uporabo ter sodelovanje s tujimi partnerji. Največ 12.000 znakov vključno s presledki (približno dve strani, velikosti pisave 11). Nazaj 4 Realizacija raziskovalne hipoteze. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 5 V primeru bistvenih odstopanj in sprememb od predvidenega programa dela raziskovalnega programa, kot je bil zapisan v predlogu raziskovalnega programa oziroma v primeru sprememb, povečanja ali zmanjšanja sestave programske skupine v zadnjem letu izvajanja raziskovalnega programa, napišite obrazložitev. V primeru, da sprememb ni bilo, to navedite. Največ 6.000 znakov vključno s presledki (približno ena stran, velikosti pisave 11). Nazaj 6 Navedite znanstvene dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru tega programa. Raziskovalni dosežek iz obdobja izvajanja programa (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Nazaj 7 Navedite družbeno-ekonomske dosežke (največ pet), ki so nastali v okviru tega programa. Družbeno-ekonomski dosežek iz obdobja izvajanja programa (do oddaje zaključnega poročila) vpišete tako, da izpolnite COBISS kodo dosežka - sistem nato sam izpolni naslov objave, naziv, IF in srednjo vrednost revije, naziv FOS področja ter podatek, ali je dosežek uvrščen v A'' ali A'. Družbeno-ekonomski dosežek je po svoji strukturi drugačen kot znanstveni dosežek. Povzetek znanstvenega dosežka je praviloma povzetek bibliografske enote (članka, knjige), v kateri je dosežek objavljen. Povzetek družbeno-ekonomskega dosežka praviloma ni povzetek bibliografske enote, ki ta dosežek dokumentira, ker je dosežek sklop več rezultatov raziskovanja, ki je lahko dokumentiran v različnih bibliografskih enotah. COBISS ID zato ni enoznačen, izjemoma pa ga lahko tudi ni (npr. prehod mlajših sodelavcev v gospodarstvo na pomembnih raziskovalnih nalogah, ali ustanovitev podjetja kot rezultat programa ... - v obeh primerih ni COBISS ID). Nazaj 8 Navedite rezultate raziskovalnega programa iz obdobja izvajanja programa (do oddaje zaključnega poročila) v primeru, da katerega od rezultatov ni mogoče navesti v točkah 7 in 8 (npr. ker se ga v sistemu COBISS ne vodi). Največ 2.000 znakov vključno s presledki (približno 1/3 strani, velikost pisave 11). Nazaj 9 Pomen raziskovalnih rezultatov za razvoj znanosti in za razvoj Slovenije bo objavljen na spletni strani: http://sicris.izum.si/ za posamezen program, ki je predmet poročanja. Nazaj 10 Največ 4.000 znakov vključno s presledki. Nazaj 11 Največ 4.000 znakov vključno s presledki. Nazaj 12 Upoštevajo se le tiste diplome, magisteriji znanosti in doktorati znanosti (zaključene/i v obdobju 1. 1. 2009 - 31. 12. 2012), pri katerih so kot mentorji sodelovali člani programske skupine. Nazaj 13 Vpišite število opravljenih diplom v času trajanja raziskovalnega programa glede na vrsto usposabljanja. Nazaj 14 Vpišite šifro raziskovalca in/ali ime in priimek osebe, ki je v času trajanja raziskovalnega programa pridobila naziv magister znanosti in/ali doktor znanosti ter označite doseženo izobrazbo. V primeru, da se je oseba usposabljala po programu Mladi raziskovalci, označite MR. Nazaj 15 Za mlade raziskovalce, ki ste jih navedli v tabeli 11.2. točke (usposabljanje so uspešno zaključili v obdobju od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2012), ustrezno označite, kje so se zaposlili po zaključenem usposabljanju. Nazaj 16 Navedite naslove projektov in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 17 Navedite naslove projektov, ki ne sodijo v okvir financiranja ARRS (npr: industrijski projekti, projekti za druge naročnike, državno upravo, občine idr.) in ime člana programske skupine, ki je bil vodja/koordinator navedenega projekta. Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 18 Opišite možnosti za uporabo rezultatov v praksi. Opišite izdelke oziroma tehnologijo in potencialne trge oziroma tržne niše, v katere sodijo. Ocenite dodano vrednost izdelkov, katerih osnova je znanje, razvito v okviru programa oziroma dodano vrednost na zaposlenega, če jo je mogoče oceniti (npr. v primerih, ko je rezultat izboljšava obstoječih tehnologij oziroma izdelkov). Največ 3.000 znakov vključno s presledki (približno pol strani, velikosti pisave 11). Nazaj 19 Največ 1.000 znakov vključno s presledki (približno 1/6 strani, velikost pisave 11) Nazaj 20 Navedite en izjemni znanstveni dosežek in/ali en izjemni družbeno-ekonomski dosežek raziskovalnega programa v letu 2012 (največ 1000 znakov, vključno s presledki, velikost pisave 11). Za dosežek pripravite diapozitiv, ki vsebuje sliko ali drugo slikovno gradivo v zvezi z izjemnim dosežkom (velikost pisave najmanj 16, približno pol strani) in opis izjemnega dosežka (velikost pisave 12, približno pol strani). Diapozitiv/-a priložite kot priponko/-i k temu poročilu. Vzorec diapozitiva je objavljen na spletni strani ARRS http://www.arrs.gov.si/sl/gradivo/, predstavitve dosežkov za pretekla leta pa so objavljena na spletni strani http://www.arrs.gov.si/sl/analize/dosez/. Nazaj Obrazec: ARRS-RPROG-ZP/2013 v1.00 F1-F3-73-6A-13-79-47-0E-11-2B-CA-7E-AC-4E-34-A7-CD-10-D2-48