> Cd Vrtec Pobrežje Maribor in družina -partnerja pri vzgoji predšolskih otrok ^ Maja Petovar Vrtec Pobrežje Maribor Lara Lešnik Vrtec Pobrežje Maribor Cilj vzgojno-izobraževalnega procesa je spodbuditi in razvijati celostni razvoj predšolskega otroka. Zato je partnerski odnos med starši in strokovnimi delavci izrednega pomena, saj skupni pristop k reševanju morebitnih težav oblikuje otrokovo osebnost, gradi njegovo samopodobo in zagotavlja vsestranski razvoj. Vvzgojno-izobraževalnem procesu je otrok dejaven udeleženec. Zato je aktivno sodelovanje med vzgojiteljem in starši nujno, saj se družinska vzgoja in vzgoja v vrtcu prepletata in vplivata na otrokov razvoj. Poudarek je na usklajenih vzgojnih ciljih, zato je velikokrat na obeh straneh treba sprejemati kompromise. Dobro partnerstvo temelji na vzajemnem spoštovanju in zaupanju. Izvedli sva raziskavo, katere namen je bil ugotoviti, kako pomembno se zdi staršem sodelovanje z vzgojitelji ter katere oblike sodelovanja so zanje pomembne. Podatke sva pridobili s pomočjo vprašalnikov, ki sva jih razdelili med starše otrok. Vrtec Pobrežje Maribor nacrtuje in izvaja razlicne oblike sodelovanja. Na podlagi raziskave ugotavljava, da formalne oblike sodelovanja staršem omogocajo predvsem pravico biti obvešcen, ne omogocajo pa razvoja medsebojnega zaupanja. Sodelovanje med vrtcem in starši je izredno pomembno. Tega se zavedamo vsi. Vzgojitelji in starši smo prepricani, da sta za dobro sodelovanje in komunikacijo potrebna zaupanje in pozitivna naravnanost. Ključne besede: partnerstvo, starši, vrtec, oblike sodelovanja Uvod Prvi jok, prvi nasmeh, prva beseda, prva igraca, prva buška in praska ob prvih korakih. In prvi zakaj in prvi molk na prvo vprašanje. In prva lužica v kahlici in prvi strah. In je še dosti prvega, ki vznemiri, bega, plaši in spravlja odraslega v nemoc in iskanje krivcev za prve neuspehe. Toliko je vsega, kar se mora otrok nauciti v prvih letih svojega življenja. Lavš (1985, 6) Vsi si želimo, da bi vzgojili srecnega, zadovoljnega in kritic-nega otroka, ki bo sposoben samostojnega življenja v družbi. Z VODENJE 1I2016: 95-109 Maja Petovar in Lara Lešnik vključitvijo otroka v vrtec pa ob družinski nastopi še institucionalna vzgoja. Vzgoja v vrtcu dopolnjuje družinsko, zato je zelo pomembno, da se med starši in strokovnimi delavci gradi partnerstvo, ki temelji na skupni odgovornosti za vzgojo in izobraževanje otroka. Sodelovanje in vkljucevanje staršev v vzgojno-izobraževalni proces prispeva k razvijanju demokraticnih odnosov in k vecji kakovosti vzgoje in izobraževanja v vrtcu in družini. Sodelovanje vrtca s starši je dragocena naloga, ki pa je tako za starše kot za vzgojitelje vse prej kot lahka. Družina in vrtec morata biti pri vzgoji otrok partnerja. Partnerstvo mora potekati na ravni medsebojne podpore, zaupanja, iskrene, dvosmerne komunikacije, soodgovornosti za otrokov razvoj, sodelovanje staršev pa mora temeljiti na participaciji. V teoreticnem delu sva se dotaknili pojma partnerstva s starši oziroma družinami, saj je partnerstvo pri razvijanju kakovostnega pedagoškega dela kljucno. Opozorili sva na razliko med pojmoma sodelovanje in partnerstvo, ki se je še premalo zavedamo. Z anketnimi vprašalniki sva nameravali ugotoviti, kako starši ocenjujejo sodelovanje z vrtcem, ali menijo, da jih vzgojitelji slišijo, kakšna je po njihovem mnenju njihova strokovnost. Želeli sva ugotoviti, kako dalec smo v našem vrtcu na poti od sodelovanja k partnerstvu s starši. Ugotovitve ankete nam bodo pomagale pri uvajanju sprememb, s katerimi bomo še izboljšali kakovost dela s starši, poudarek pa bo na razvijanju partnerskih odnosov z njimi. Partnerstvo med družino in vrtcem Otrok je kot središce sistema vpet med razlicne dejavnike in njihove vplive. V clanku se osredotocava na trikotnik otrok-starši-vrtec. M. Senica (1998) zapiše, da se nega in vzgoja otroka zacneta v družini in se dopolnjujeta v vrtcu. Otrok prvo vzgojo dobi doma, z vkljucitvijo v vrtec pa razširi svoje socializacijske vzorce, sreca se s sovrstniki, vzgojitelji ter zacne vstopati v družbo. Družina ima za cloveštvo velik pomen, saj je družinsko življenje izjemno pomembno in nujno za obstoj. Družina je nekakšna miniaturna družba. »Ima svojo sestavo, svoja socialna pravila in notranja razmerja moci, zanjo je pomemben ekonomski vidik, ima svoj jezik, obrede in zgodovino, ki jo delijo vsi clani te skupine in ti prenašajo njena sporocila v starih, ustaljenih vzorcih v nove okoli-šcine.« (Tomori 1994, 10) Prav v družini se zacenja proces vzgoje, otrok si v njej pridobiva prve socialne vtise, življenjske izkušnje, 96 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok oblikuje si moralne norme, vrednote in znanje. Družina se danes sooca z najrazličnejšimi težavami in številnimi izzivi, ki vplivajo na življenje v njej. Zaradi prepletenosti teh procesov je velikokrat nemočna, saj - kot meni Bezenškova (2000, 127) - »otroka ne zmore več pripraviti na vse družbene vloge, ki jih bo v življenju moral uresničevati«. V sodobnem času ima vrtec veliko vlogo pri vzgoji in izobraževanju predšolskih otrok, saj družini pomoč ponuja tam, kjer starši sami ne zmorejo. Oblikuje programe, naravnane na otroka, in spodbudno učno okolje, v katerem se otroči učijo, razvijajo interese in sposobnosti. Sodobna vzgoja in izobraževanje otrok v vrtčih temeljita na upoštevanju razvojnih potreb otroka, njegovih interesov, družinske kulture in vključevanju staršev, kar predstavlja otrokov življenjski kontekst. Vse to so upoštevali v Kurikulumu za vrtce, ki so ga sprejeli in potrdili leta 1999. Dokument upošteva temeljna načela in čilje predšolske vzgoje ter vključuje naslednja spoznanja: da otrok svet dojema in razume čelostno, da se razvija in uči v dejavni povezavi s svojim sočialnim in fizičnim okoljem, da v vrtču v interakčiji z vrstniki in odraslimi razvija lastno družabnost in individualnost (Bahoveč, Bregar-Golobič in Kranjč 1999). Dopolnjevanje vzgoje med starši in vzgojitelji je za vsestranski razvoj otrok izredno pomembno, prav tako pa je tudi nujen pogoj za njihovo dobro počutje in kakovostno delo vzgojiteljev. Partnerstvo med starši in strokovnimi delavči omogoča izmenjavo infor-mačij o otroku, njegovem razvoju, željah in potrebah, spoznavanje pričakovanj staršev, ki jih imajo do svojega otroka in do vrtča, ter sodelovanje pri načrtovanju vzgoje in izobraževanja in pri oblikovanju spodbudnega učnega okolja v vrtču in družini. Predvsem se moramo zavedati, da imamo v vrtčih na voljo pestro ponudbo različnih oblik sodelovanja s starši, ki jih organiziramo na pobudo strokovnega osebja in staršev, vendar pa še vedno premalo upoštevamo potrebe in interese družin, njihovo kulturo in partičipačijo. Pri razvijanju partnerskih odnosov s starši je ključno, da razlikujemo med partnerstvom in sodelovanjem, saj se nam v praksi dogaja, da te razlike ne poznamo. Sodelovanje s starši pomeni delitev odgovornosti; gre za formalna in neformalna srečanja, površinsko obliko sodelovanja, za katero je značilno, da položaj pri odločanju o vzgoji ni enakovreden, odgovornost je po navadi izmenična, predlogi so lahko brez razloga zavrnjeni, ni soodločanja ... (Beguš 2012). 97 Maja Petovar in Lara Lešnik Pri partnerstvu s starši pa upoštevamo pravice, želje in potrebe vseh sodelujočih, skupne cilje, saj gre za vključevanje staršev v neposredno vzgojno-izobraževalno delo; vloge so zato enakovredne. Za partnerstvo so značilni demokratičnost, medsebojna izmenjava informacij o otroku, sprotno reševanje konfliktov ... Pomembno je vzpostaviti odnos medsebojnega zaupanja in spoštovanja, pri čemer so ključna prizadevanja vseh sodelujočih (Beguš 2012). Razvijanje partnerskega odnosa z družinami je dolgotrajen pro-čes, ki se nikoli ne konča in temelji na sprejemanju družin in njihove kulture, zaupanju, enakovredni komunikačiji. Starši in strokovni delavči vrtča moramo poskrbeti za enakovredno izmenjavo informačij, načrtovanje skupnih čiljev in odgovornosti, ki so vezane na delo. Dobro sodelovanje pozitivno vpliva na otroke, starše in strokovne delavče. Oblike sodelovanja med Vrtcem Pobrežje Maribor in starši Različne oblike sodelovanja med starši in vzgojitelji omogočajo izmenjavo informačij med obema partnerjema. Starši dobijo infor-mačije o temeljnih čiljih in načelih predšolske vzgoje in izobraževanja, o tem, kako se otroči učijo, razvijajo, počutijo, kako se vključujejo v dejavnosti, kaj se v vrtču dogaja, kakšna je prehrana itd. Po drugi strani pa tudi sami dajejo določene informačije, in tako vzgojitelji spoznavamo, iz kakšnega okolja prihajajo otroči. Sodelovanje nam omogoča, da bolje razumemo otroke, njihovo vedenje in potrebe ter spoznavamo družine. V okviru omenjenih sodelovanj pride do izmenjave različnih informačij, ki so potrebne in dobrodošle tako za starše kot za strokovno osebje. Clovek je komunikačijsko bitje, ki nenehno komu-ničira. To je najpomembnejši sestavni del medsebojnih odnosov, je oblika in način, s pomočjo katerega se razkrivajo naši medsebojni odnosi. Oblike sodelovanja med starši in vrtčem delimo na formalne, ki poskrbijo za pretok najnujnejših informačij, in neformalne. Ker smo vzgojitelji in starši začutili potrebo po drugačnem, pristnej-šem in intenzivnejšem sodelovanju, smo se odločili, da bomo organizirali tudi neformalne oblike. Formalne oblike so predpisane in jih opredeljuje zakonodaja. V Vrtču Pobrežje izvajamo naslednje: individualne pogovore s starši novinčev pred vstopom otroka v vrteč, pogovorne ure, prvo srečanje s starši, objavljamo pisna sporočila na oglasnih deskah, pri- 98 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok pravljamo srečanja predstavnikov sveta staršev v enotah in predstavnikov sveta staršev celotnega vrtca ter predavanja za starše. V Vrtcu Pobrežje potekajo individualni pogovori s starši novincev pred vstopom otroka v vrtec; namenjeni so vzpostavitvi prvega stika vzgojiteljev s starši, na njih si izmenjamo informacije, ki so potrebne za kakovostno prilagoditev otroka na življenje v vrtcu. Vzgojitelji tako pridobimo osnovne podatke o otrocih in njihovih znacilnostih (kaj jih veseli, kdaj so žalostni in kako se takrat odzovejo, s cim se radi igrajo ipd.), ki prispevajo k lažji vkljucitvi otroka v novo okolje. Pogovorne ure so oblika individualnega pogovora s starši. Veci-noma jih organiziramo enkrat mesecno in potekajo v terminu, za katerega se dogovorimo s starši. Namenjene so izmenjavi informacij o otroku, pogovoru o njegovih potrebah, interesih, razvoju, pocutju, skupnemu nacrtovanju ciljev za vzgojo in izobraževanje otroka v vrtcu in doma. Vzgojitelji se za pogovorno uro s starši pripravimo tako, da vse informacije, ki smo jih o otroku pridobili z opazovanjem in zbiranjem njegovih izdelkov, strnemo v zapisu, kar staršem omogoca vpogled v otrokov razvoj. Na koncu pogovorne ure vzgojitelji in starši oblikujemo skupni cilj, ki bo pripomogel k spodbujanju otrokovega razvoja v vrtcu in doma. Vzgojitelji staršem predstavimo strategije, ki jih bomo, zato da bi cilj dosegli, izvajali v vrtcu, hkrati pa jim predstavimo možnosti, kaj lahko v zvezi s tem naredijo doma. Tako izvedene pogovorne ure ponujajo staršem podporo pri vzgoji otroka in krepijo njihovo starševsko vlogo. Prvo srecanje s starši je oblika sodelovanja, ki je namenjena spoznavanju, predstavitvi vrtca in nacina dela z otroki, ugotavljanju pricakovanj, interesov in potreb staršev, zbiranju njihovih predlogov za sodelovanje in oblikovanje letnega delovnega na-crta oddelka. Vzgojitelji starše seznanimo s pricakovanji vrtca do staršev, s pravili in njihovimi pravicami. Pisna sporocila na oglasnih deskah so koristna predvsem takrat, kadar pritegnejo pozornost staršev in jih seznanijo s pomembnimi informacijami, nikakor pa ne morejo nadomestiti osebnega stika med vzgojiteljem in starši. S pisnimi sporocili jih obvešcamo o dogajanju v oddelku (o temah, ciljih in dejavnostih, mislih in izdelkih otrok), boleznih, pomembnejših dogodkih, praznovanjih ipd. Tako so obvešceni o vsem, kar se v vrtcu dogaja. Naloge sveta staršev v javnem vrtcu so organizirano uresnice-vanje interesa staršev, nacrtovanje na podrocju izboljševanja razmer za izvajanje vzgojno-izobraževalnega procesa ter reševanje 99 Maja Petovar in Lara Lešnik morebitnih težav. Svet staršev je sestavljen tako, da ima v njem vsak oddelek po enega predstavnika, ki ga starši izvolijo na prvem srečanju. V skladu s 66. clenom Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (zovfi)1 prvi sklic sveta staršev opravi ravnatelj. Svet staršev opravlja naslednje naloge: predlaga nadstandardne programe, daje soglasje k predlogu ravnatelja o nadstandardnih storitvah, daje mnenje o predlogu razvojnega programa vrtca, o letnem delovnem načrtu itd. Izobraževalna srecanja za starše organiziramo v našem vrtcu v skladu z njihovimi potrebami in predlogi, in to na ravni celotnega vrtca. Predavatelji so zunanji sodelavci, strokovnjaki za doloceno podrocje, in svetovalna delavka vrtca, ki podrobneje predstavijo doloceno tematiko in spodbudijo diskusijo, pogovor. Da bi staršem olajšali udeležbo, v tem casu organiziramo varstvo za otroke. V našem vrtcu sta vzgojiteljici pripravili izobraževalno srecanje (ca-janko) za starše otrok prvega starostnega obdobja v enoti, kjer so obravnavali pojav trme pri otroku. Po kratkem teoreticnem uvodu, ki sta ga pripravili vzgojiteljici, so si starši v sprošcenem pogovoru izmenjali izkušnje v zvezi z reševanjem težav, s katerimi se spopadajo, kadar se pri otroku pojavi trma. Vzgojiteljici sta za to srecanje pripravili tudi zgibanko. Neformalne oblike sodelovanja s starši se razvijejo zaradi vecje odprtosti vrtca, so bolj sprošcene in jih nacrtujemo v skladu s potrebami in predlogi staršev. Na njih se vzpostavlja medsebojno zaupanje med vzgojitelji in starši, poleg tega pa spodbujajo njihovo participacijo. Staršem omogocajo dejavno vkljucevanje v vzgojno-izobraže-valni proces, doživijo lahko vzdušje v skupini, omogocajo jim izražanje zamisli, medsebojno spoznavanje, povezovanje in izmenjavo izkušenj. M. Crv in S. Nedic (2012, 101) opozarjata, da je treba neformalne oblike sodelovanja nacrtovati, ceprav so bolj sprošcene. Pri nacrtovanju in organiziranju neformalnih oblik sodelovanja s starši sledimo naslednjim ciljem (Crv in Nedic 2012, 102): • staršem omogociti seznanitev z življenjskim utripom vrtca in sodelovanje v njem; • vzpostaviti kakovosten komunikacijski most med vsemi udeleženci (starši, vzgojitelji in otroki); 1 UradnilistRepublike Slovenije, št. 16/07-uradno precišceno besedilo, 36/08,58/09, 64/09 - popr., 65/09 - popr., 20/11, 40/12 - zujf, 57/12 - zpcp-2d in 47/15. 100 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok • spodbuditi zanimanje za medsebojno spoznavanje, druženje, pomoc, zaupanje, skupno reševanje dilem in problemov; • staršem omogočiti dejavno vključevanje v načrtovanje in izvajanje dejavnosti z različnih področij; • seznaniti starše z metodami in oblikami dela ter z načini razreševanja vzgojne problematike; • z vključevanjem v dejavnosti staršem omogočiti, da sami vidijo, kako njihov otrok deluje v skupini, kako navezuje stike, kakšna sta njegova angažiranost in zanimanje za dejavnosti ter kakšne so njegove razvojne zmožnosti; • vplivati na oblikovanje pozitivne naravnanosti do življenja in dela v vrtču. Načrtovanje poteka skupaj s starši na prvem septembrskem roditeljskem sestanku. Takrat oblikujemo okvirne predloge za vsa srečanja v šolskem letu. Upoštevamo predloge in pobude vseh staršev, razdelimo naloge in se dogovorimo o odgovornosti za posamezna srečanja. S tem, ko s starši načrtujemo skupna srečanja, si že zagotovimo boljše sodelovanje. Pokažemo jim, da jim zaupamo in upoštevamo njihove predloge, prav tako pa tudi starši začnejo zaupati nam, spoznavajo odgovornost, ki jo imajo do svojih otrok, in sičer da jim zagotovijo kar najboljše razmere za kakovosten razvoj. Zavedamo se pomena neformalnih oblik sodelovanja, zato načrtujemo in izvajamo dejavnosti, ki so jih predlagali starši; to so dnevi odprtih vrat v času prilagajanja otrok, teden odprtih vrat, ustvarjalne delavniče za otroke in starše, športne in igralne dejavnosti, čajanke, delovne akčije, pohodi, obisk dedka Mraza, sodelovanje v projektih, sodelovanje pri zbiranju in prinašanju odpadnega materiala, ljubkovalna igrača oddelka na otrokovem domu, izposoja otroške literature (knjižni nahrbtnik za otroke) in strokovne literature za starše, dan Vrtča Pobrežje pod geslom »Z gibanjem do prijateljstva«. Teden odprtih vrat je oblika dejavnosti, med katero vrteč na široko odpre vrata vsem, ki si želijo pogledati v njegov svet. Večinoma se ga udeležijo starši otrok. Osnovni čilj tedna odprtih vrat je omogočiti staršem neposredno izkušnjo v zvezi z delom in sodelovanjem njihovega otroka ter jih seznaniti z načinom dela z otroki. Neposredna izkušnja lahko za starše pomeni le opazovanje otroka in spremljanje dejavnosti, lahko pa gre za neposredno sodelovanje med otrokom, starši in vzgojitelji istočasno. Starši so pri sodelovanju bolj ali manj dejavni. Lahko so samo opazovalči 101 Maja Petovar in Lara Lešnik dejavnosti, lahko pa se vanje vključujejo samoiniciativno in prostovoljno. Da bi se v oddelku dobro počutili in da bi teden odprtih vrat kar najbolj kakovostno izvedli, se je treba s starši dogovoriti, kaj pričakujemo od njih in kako bo srečanje potekalo. Ustvarjalne delavnice za otroke in starše v popoldanskem času predstavljajo neformalno obliko druženja. Po navadi so dobro obiskane, vendar strokovne delavke opažamo, da v prvem starostnem obdobju vedno manj. Večinoma gre za tematske delavniče in so vezane na določeno temo, o kateri starše prej obvestimo. Starši in otroči se na takšno srečanje pripravijo, pomagajo pri zbiranju materiala, med samo dejavnostjo pa ustvarjajo skupaj. Delavniče so usmerjene k spodbujanju pozitivnih čustev, sproščenemu navezovanju stikov in predstavljanju dejavnosti, ki jih lahko starši otroku ponudijo tudi doma. Mnenja staršev o sodelovanju z vrtcem Opis vzorca in raziskovalna vprašanja Z anketnim vprašalnikom sva želeli ugotoviti, kako je za starše pomembno sodelovanje z vzgojitelji. Na vprašanja so odgovarjali anonimno. V šolskem letu 2014/15 je bilo v Vrteč Pobrežje Maribor vključenih 652 otrok. Razdelili sva 300 anketnih vprašalnikov za starše, ki imajo otroke vključene v različne enote: Brezje, Cebeliča, Grinič, Kekeč, Mojča, Najdihojča in Ob gozdu. Vrnili in izpolnili so nama 171 vprašalnikov (57%); po posameznih enotah lahko izpolnjene vprašalnike razporedimo takole: Brezje (2,3%), Cebeliča (5,2%), Grinič (18,1 %) in Grinič jasli (8,8 %), Kekeč (9,4 %) in Kekeč jasli (7%), Mojča (15,8%), Najdihojča (14%) in Ob gozdu (19,3%). V raziskavi sva skušali od staršev dobiti odgovore na naslednja vprašanja: • Kako pomembno je po vašem mnenju sodelovaje med vzgojiteljem in vami? • Ali menite, da vrteč, ki ga obiskuje vaš otrok, dovolj izčrpno obvešča starše o delu? • Kako zadovoljni ste s strokovnostjo vzgojiteljič pri podajanju informačij glede vašega otroka? • Ali vzgojiteljiče prisluhnejo vašemu mnenju, predlogom, jih upoštevajo? • Kako pomembne so za vas naštete oblike sodelovanja (prva srečanja s starši, pogovorne ure, uvajanje otrok, komunika- 102 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok cija pri sprejemanju in oddajanju otroka, delavnice ipd.) z vrtcem? • Kaj po vašem mnenju pripomore k uspešnemu sodelovanju med vzgojitelji in starši in ga ustvarja? • Kako ocenjujete kakovost sodelovanja med vrtcem in vami -starši? Rezultati in interpretacija Anketni vprašalnik je izpolnilo 141 žensk (81,5%) in 30 moških (17,5%). Kako pomembno je po vašem mnenju sodelovanje med vzgojiteljem in vami? Sodelovanje med vzgojitelji in starši je pomembno za 99 % anketiranih, za 1 % pa je sodelovanje srednje pomembno. Večina staršev torej meni, da je sodelovanje z vrtcem pomembno. Odgovori kažejo na veliko zavedanje o pomenu sodelovanja, zato moramo strokovni delavci skrbeti za kakovostno sodelovanje in upoštevati pobude, želje staršev. Ali menite, da vrtec, ki ga obiskuje vaš otrok, dovolj izčrpno obvešča starše o delu? 55% staršev je mnenja, da jih v vrtcu zelo izcrpno obvešcajo o delu, 44% pa, da je obvešcanje zadovoljivo. Vzgojitelji si v casu izobraževanja in pozneje v praksi pridobimo nekatere vešcine za ucinkovito komunikacijo in vodenje razlicnih oblik sodelovanja s starši, kar nam pomaga v praksi, saj so izobrazba staršev, komunikacija z njimi, njihove potrebe, izkušnje, kultura zelo raznolike. Vzgojitelji postavljamo okvir za sodelovanje, ker se zavedamo pomena pozitivnega ozracja za kakovostno komunikacijo, in v skladu s tem delujemo. Vse od prvega srecanja ustvarjamo krožno komuniciranje, ki je rezultat vzajemnega vplivanja. Pomembno je, da vzgojitelji staršem že na prvem srecanju na besedni in nebesedni ravni sporocamo o svojem odnosu do njih, saj to mocno vpliva na nadaljnje sodelovanje. Kako zadovoljni ste s strokovnostjo vzgojiteljic pri podajanju informacij glede vašega otroka? 84,2% anketiranih staršev je s strokovnostjo vzgojiteljice pri podajanju informacij glede njihovega otroka zadovoljnih, 15,2 % pa 103 Maja Petovar in Lara Lešnik preglednica 1 Kako pomembno so za vas naštete oblike sodelovanja med vami in vrtcem? Oblike sodelovanja (1) (2) (3) Roditeljski sestanek 80,1 19,3 0,6 Govorilne ure 85,0 13,5 1,5 Oglasna deska 87,1 12,3 0,6 Komunikacija pri sprejemanju in oddajanju otroka 95,9 4,1 0,0 Uvajanje otroka ob navzocnosti staršev 73,1 24,6 2,3 Aktivno vkljucevanje staršev v delo oddelka 53,8 45,0 1,5 Skupne delavnice, pikniki, prireditve, izleti ipd. 67,8 30,7 1.5 opombe Naslovi stolpcev: (1) pomembno, (2) srednje pomembno (3) nepomembno. V odstotkih. srednje zadovoljnih. Le eden od staršev s strokovnostjo vzgojiteljic pri podajanju informacij ni zadovoljen. Ali vam vzgojiteljice prisluhnejo, upoštevajo vaše mnenje, predloge? Da vzgojiteljice prisluhnejo, upoštevajo njihovo mnenje in predloge, meni 88,3 % staršev, 11,7 % pa, da imajo to možnost le včasih. Večina staršev je torej prepricanih, da jih slišimo in upoštevamo, kar je znak dobrega sodelovanja in komunikacije. Pomembno je, da vzgojitelji pokažemo zanimanje za starše in prisluhnemo njihovim pricakovanjem. Šele potem ko vzgojitelji vzpostavimo dober odnos, se postavijo trdni temelji za kakovostno komunikacijo. Po takšnem pristopu se starši odzivajo in tako vplivajo na naše nadaljnje odzive. Sodelovanje staršev s strokovnim osebjem je zelo pomembna prvina, ki na eni strani daje staršem obcutek zaupanja in kom-petentnosti strokovnega osebja, na drugi pa tudi vrtcu povratno informacijo o pricakovanjih in željah staršev ter njihovih otrok. Zanimalo naju je, kako pomembne so za starše razlicne oblike sodelovanja. V zvezi z vsemi srecanji so se opredelili, da so zanje zelo pomembna. Ugotovili sva, da staršem najvec pomeni komunikacija pri sprejemanju in oddajanju otroka (95,9 %), z 87,1 % sledi podajanje informacij preko oglasnih desk, na tretjem, vendar še vedno pomembnem mestu, pa so pogovorne ure (85%). Po mnenju staršev je najmanj pomembno dejavno vkljucevanje staršev v delo oddelka (53,8%). Iz odgovorov lahko razberemo, da starši pripisujejo velik pomen takojšnemu vsakodnevnemu obvešcaav do nju. Kakovostna komunikacija z vzgojitelji je torej zelo zaželena. Komunikacija bo uspešna, kadar bomo znali vzgojitelji poslušati starše, poleg tega jim moramo jasno in natancno sporociti, 104 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok kaj smo videli, slišali in o cem razmišljamo. Prav tako je zelo pomembno, da zna strokovno osebje sprejemati, spodbujati in širiti mnenja in zamisli staršev ter da je pripravljeno spreminjati svoje mnenje in svoja stališča. Ob neposrednih, pristnih vsakodnevnih medsebojnih stikih se lahko stkejo topli medčloveški odnosi in zaupanje. Kaj po vašem mnenju pripomore k uspešnemu sodelovanju med vzgojitelji in starši in ga ustvarja? Anketiranci so imeli možnost, da sami zapišejo, kaj po njihovem mnenju pripomore k uspešnemu sodelovanju med vzgojiteljem in starši. Odgovorili so takole: komunikacija (57,8%), vsakodnevna izmenjava informacij (16,4%), sodelovanje (9,3%), zaupanje (6,4%), medsebojno spoštovanje (2,9%), upoštevanje zamisli in pobud (2,9%), iskrenost (5,2%), zaupanje v strokovnost vzgojiteljice (1,8%). Navedli so še naslednje odgovore: odkritost, poštenost, pozitivnost (2,3%), pravocasno reševanje problemov (2,3%). Njihova mnenja so povod za postavljanje novih ciljev in utrjevanje temeljev. Kako ocenjujete kakovost sodelovanja med vrtcem in vami - starši? Starši kakovost sodelovanja z vrtcem ocenjujejo kot dobro (83 %), 15,8 % pa jih meni, da je srednje dobro. Le eden od njih je prepri-can, da je sodelovanje z vrtcem slabo. Na osnovi odgovorov lahko sklepava, da starši, katerih otroci so vkljuceni v Vrtec Pobrežje, sodelovanje s strokovnim osebjem oddelka, ki ga obiskuje njihov otrok, ocenjujejo kot kakovostno. Prav dobro sodelovanje med starši in strokovnimi delavci oblikuje vzajemno partnerstvo pri vzgoji, poleg tega pa tako staršem kot strokovnim delavcem omo-goca lažje zaznavanje otrokovih potreb, želja in obcutenj. Starši ob partnerstvu z vrtcem spoznavajo otroka v odnosu z drugimi otroki in odraslimi v razlicnih situacijah, razumejo njegov razvoj in so zadovoljni ob njegovih dosežkih, spoznavajo predšolske dejavnosti in vse naloge, ki jih prinašajo, in tako se povecuje spoštovanje do strokovnih delavk in vrtca kot ustanove. Da bi okrepili partnerstvo med starši in vrtcem, v Vrtcu Pobrežje organiziramo razlicne formalne in neformalne oblike sodelovanja, na katerih prihaja do izmenjave informacij, ki so potrebne in dobrodošle tako za starše kot za strokovno osebje. 105 Maja Petovar in Lara Lešnik Zaključek V vrtcu se zavedamo hitrih in nenehnih sprememb, ki se dogajajo v družbi in vplivajo na vse udeležence vzgojno-izobraževalnega procesa. Zaradi teh sprememb se spreminjajo tudi naša pričakovanja in pričakovanja staršev. Delo vzgojiteljev v vrtcu ni povezano le z otrokom, temvec tudi z otrokovo družino. Da bi zagotovili ucinkovito sodelovanje med vrtcem in starši oziroma družinami, moramo vzpostaviti primeren partnerski odnos. Podatki, ki sva jih zbrali z anketo, strokovnim delavcem omo-gocajo vpogled v nekatere vidike našega dela s starši in pomagajo pri izbiri ustreznih oblik sodelovanja, ki bodo kar najbolj pripomogle h kakovostnemu procesu predšolske vzgoje in izobraževanja in razvijanju partnerskih odnosov s starši. Eden izmed ciljev raziskave je bil izvedeti vec o sodelovanju in komunikaciji med starši in vrtcem. Ugotavljali sva, kakšne izkušnje imajo starši in kaj se pravzaprav dogaja v praksi. Iz raziskave je razvidno, da je sodelovanje med Vrtcem Pobrežje Maribor in starši kakovostno (tako meni kar 83 % anketiranih staršev), 99 % jih je zadovoljnih s sodelovanjem z vzgojitelji, 84,2 % pa s strokovnostjo vzgojiteljev pri podajanju informacij. Potrdili sva tudi prepricanje, da sta sodelovanje in komunikacija med starši in vrtcem pomembna. Vrtec v svojem programu ponuja razlicne oblike sodelovanja s starši. Formalne so postale že »železni repertoar«, ki je predpisan z zakonom. Zaposleni pa si prizadevamo in si želimo, da bi starši sodelovali cim bolj aktivno, zato jim ponujamo tudi neformalne oblike sodelovanja. Zavedamo se, da imamo v vrtcu na voljo pestro ponudbo raz-licnih oblik sodelovanja s starši, vendar jim dajemo možnost, da se na ravni oddelkov odlocijo še za posamezne dodatne oblike, ki so jim vsebinsko blizu. Ker je oddelkov veliko, se na ravni zavoda nato nabere veliko razlicnih oblik tovrstnega sodelovanja. Menimo, da staršem tako dajemo možnost, da se vkljucijo v na-crtovanje dela in tako krepimo partnerstvo z njimi. Opazili sva, da 55 % anketiranih staršev meni, da so izcrpno ob-vešceni o delu v vrtcu, 44 % pa, da so obvešceni zadovoljivo. Tukaj vidiva izziv, da bi skupaj z njimi našli nacin, kako bi jim informacije podajali še drugace, da bi bili o delu v vrtcu še ustrezneje obvešceni. Meniva, da bi lahko pogosteje organizirali »cajanke«, na katerih bi starši ob fotografijah in videoposnetkih dobili vpogled v delo v oddelkih. 106 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok Eden izmed pomembnejših ciljev je bil ugotoviti, kako dalec smo na poti k partnerstvu s starši ali družinami. Ugotavljava, da so starši zadovoljni z delom in sodelovanjem z vzgojitelji, vendar vemo, da je resničnost po navadi nekoliko drugačna. Zavedamo se, da moramo veliko narediti, da bi se partnerski odnos še izboljšal. Starše namreč še vedno vse prepogosto vključujemo zgolj v načrtovanje različnih praznovanj, popoldanskih delavnic, prireditev, zbiranje odpadnega materiala, manj pogosto pa jih povabimo k sodelovanju pri pripravi letnega delovnega načrta in k načrtovanju vsakodnevnih dejavnosti v oddelku. Šele ko bomo tudi strokovni delavci znali in si želeli narediti miselni premik od prepričanja, da nam študij in dolgoletne izkušnje dajejo absolutno pravico, da imamo vedno prav, bomo vzpostavili kakovosten partnerski odnos s starši, katerega temelj je enakopravnost vseh udeleženih. Ugotovitve, do katerih sva prišli v raziskavi, so namenjene izboljšanju obstoječe prakse, s tem pa večji kakovosti dela, profesionalizaciji in rasti ustanove, kakršna je vrtec. Izzivi za vnaprej: krepitev partnerstva s starši, spodbujanje njihove dejavne vloge in sodelovalnega odnosa, nenehno spremljanje in evalviranje kakovosti tovrstnega sodelovanja, z zanimivejšimi oblikami sodelovanja starše še bolj pritegniti, razvijati komunikacijo z njimi ipd. Razvijanje partnerskega odnosa z družinami je dolgotrajen in nikoli končan proces. Družina in vrtec kot ustanova imata v rokah niti otrokove prihodnosti, zato je dobro partnerstvo staršev in strokovnih delavcev koristno in nujno za otrokov razvoj. Priloga: Mnenja staršev o sodelovanju med njimi in vrtcem -vprašalnik Obkrožite črko pred ustreznim odgovorom: 1. Spol anketiranca: a ženski b moški 2. Kako pomembno je po vašem mnenju sodelovanje med vzgojiteljem in vami? a pomembno b srednje pomembno c nepomembno 3. Ali menite, da vrtec, ki ga obiskuje vaš otrok, starše dovolj izčrpno obvešča o delu? a zelo izčrpno 107 Maja Petovar in Lara Lešnik b zadovoljivo c nezadovoljivo 4. Kako zadovoljni ste s strokovnostjo vzgojiteljic pri podajanju informacij glede vašega otroka? a zadovoljen/-na b srednje zadovoljen/-na c ne zadovoljen/-na 5. Ali vam vzgojitelji/-ce prisluhnejo, upoštevajo vaše mnenje, predloge? a vedno b vcasih c nikoli 6. Kako pomembne so za vas naštete oblike sodelovanja med vrtcem in vami? (Ob vsaki obliki sodelovanja vpišite znak »x«.) Oblike Pomembno Srednje Nepomembno sodelovanja pomembno Roditeljski sestanek Govorilne ure Oglasna deska Komunikacija pri sprejemanju in od- dajanju otroka Uvajanje otroka ob navzočnosti staršev Dejavno vkljuceva- nje staršev v delo oddelka Skupne delavnice, pikniki, prireditve, izleti ipd. 7. Kaj po vašem mnenju more k uspešnemu sodelovanju med vzgojitelji in starši in ga ustvarja? 8. Kako ocenjujete kakovost sodelovanja med vrtcem in vami - starši? a slabo b srednje c dobro 108 Vrtec Pobrežje Maribor in družina - partnerja pri vzgoji predšolskih otrok Literatura Bahovec, E. D., K. Bregar-Golobic in S. Kranjc. 1999. Kurikulumza vrtce. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport in Urad Republike Slovenije za šolstvo. Beguš, R. 2012. »Partnerstvo med vzgojitelji in starši.« V Sodelovanje med vrtcem in starši »družinami:« 5. mednarodna strokovna konferenca vzgojiteljev v vrtcih, ur. M. Željeznov Senicar, 25-34. Ljubljana: m i b. Crv, M., in S. Nedic. 2012. »Z roko v roki skozi šolsko leto.« V Sodelovanje med vrtcem in starši >družinami:< 5. mednarodna strokovna konferenca vzgojiteljev v vrtcih, ur. M. Željeznov Senicar, 99-105. Ljubljana: m i b. Bezenšek, J. 2000. »Nekateri vidiki družine in vzgojiteljice v vrtcu.« Pedagoška obzorja 15 (3-4): 126-132. Lavš, K. 1985. Šola za starše. Ljubljana: Centralni zavod za napredek gospodinjstva. Senica, M. 1998. Majhni - ali res? Slovenj Gradec: Karo studio, d. o. o. Tomori, M. 1994. Knjiga o družini. Ljubljana: ewo. ■ Maja Petovar je vzgojiteljica v Vrtcu Pobrežje Maribor. maja.petovar@gmail.com Lara Lešnik je vzgojiteljica v Vrtcu Pobrežje Maribor. laralesnik@gmail.com 109