IMčjnn Dof? LjubljansM list »Dejanje« objavlja • boju med tako rvanimi klerikalci in lib*rald to-le sodbo: »Po dvajsetih letib oevo< bojenega narodno-kulturnega in gospodaiv sko-političnega življenja v ofcviru lastae države lahko priznamo sramotno dejstvoj vse naše delo je bilo osredotočeno okrog nekega zlaganega boja med dvema taboroma klerikalcev ki Uberalcev.« Spričo i». sodbe, ki nikakor ne temelji na »dejanjih«, ugotavljamo naslednja dejstva: Koncom marca lanskega leta je tmel brat Jože Rus predavanje v Ljubljani, v katorem js tolmačil sokolstvo z idejne trtrani. Podal jt razliko med verskim in razumskiin »vc>tovnim nazorora. Po prvem (verakem) n*vzoru je izhodlšče Bog, po drugem pa d*$_ prvi vodi v popolno odvisnost, drugl pa T svobodo. Ali nMa a tem očrtana dva t*> bora: lažnivo-svobodomiselki iu verskl a2f po protikrščanskem Izrazoslovju llberaiol in klerikalni? »Sokol«, vestnik eokolskLb. iup Ljubiia* na-Maribor-Novo mesto, j« objavll dM| 1. aprila 1. L ilanek, ki v njem to-1« po udarja: »Ne moremo umeti maralne niočl sokolstva, č© ne razumemo njegovega la^ vora iz brezverskega evetovnega nazora; husitstva in Tjrrševe protiverske, zgolj razumske in proticerkvene morale.« Be«e< de so jasne in ne potrebujejo razlage. — Celjska >Nova doba« pa je v svoji številld 19. maja 1939 e Bokotetvu to-le zapisalas »Neizpodbitno dejstvo je, da j« sokolstvo nadonalna, kultuma in viteška organiaacija, ld ne temelji na verski ali plemenaM osnovi.« Po tolmačenju JNS lista »Nov« dobe« je torej verska osnova izldjučena. Toliko o kulturnem in vzgojnem svobodomiselstvu in naprednjaštvu. V pogledu političnega na,prednj«-štva pa bi na kratko opozorili na skupščino omladine JN8 v Ljubljanl 21. maja 1939, ki jo je »Jutro« radostno proglasilo kot »krasno manifestacijo našega naprednega mladega rodu«. Poročilo predsedstva bano-v-inskega odbora omladine JNS je podal inž. Jože Rus, ki osredotočuje v svoji osebi idejno vodstvo sokolske in JNS mladine. Banovinski tajnik Andrej Uršič pa je rekel: »Gibanj« omladine JNS se je pričelo v času, ko so politični nasprotniki polagali stranko vsak dan v grob in z njo proglažali za mrtvo jugoslovensko In napredno misel med S!ovend. Vključitev omladine v JNS se je pokazala kot vsestransko posrečena odločitev. Tako ideološko kakor taktično naa JNS ni razočarala.« Praktično vzgojo omladine JNS zlastl v podeželju oskrbuje ljubljanskl JNS tednik »Domovina«. Ta smoter skuša dosefii z objavljanjem detektivskih in kriminal- nih. romanov, ljubezenskih povesti. in prikazcv politične zagrizenosti, nestrpnosti in Bovraštva. To je glavni predmet »romana iz predvojnih. dni«, ki je prirejen po tujem vzorcu in ki ga sedaj »Domovina« objavlja pod naslovom »Andrej Šolar«. To je iz nemškega vira Bfabridrano in na slovenska tla postavljeno skrpucalo lažnivo na- prednjaške zagrizenosti in liberalnega političnega sovraštva zoper katoliško cerkev in njeno duhovščino, kakršnega že dolgo nismo čitali v slovenskem jezdku. All torej ne obstoja na slovenskem ozemlju boj liberalizma zoper krščanstvo? Je ta boj zlagan? Kar te laži v njem, lzhaja Iz tabora lažnivega Ilberalizma In naprednjaštva.