Knjiga 5 ŽIVLJENJE I fi SVET Štev. 11. Ljubljana, dne 15, marca 1929. Leto 1П. Ignotus Pri vrelcih našega življenja Človek in sreča — Kaj je sreča? — Sreča je tudi plod zdravja — Biologija in socialno življenje — Izrod in prerod — Zakon bodočnosti bo zakon zdravih Manj otrok, a več zdravih in krepkih! Ni ga skoro človeka, ki ga ne bi za- ga reševali samostojno, in tako je prav; nimata vprašanje, kakšen zmisel ima ogromni večini ljudi odgovarjajo razna človeško življenje. Ni vsem dano, da bi verstva. Vprašanje o zmislu življenja Rra&sitelav Hmaes / * ' / ✓ ✓ / * /У y sf' s r/ * v -un .-s'a io id, tojenxt k ' SI. 4. Krivulja teže možgan tekom življenja - moški .......ženske manj telesne teže pride na 1 g možgan, tem inteligentnejša je (vsaj splošno) žival. Tako se prepričamo, da imajo n. pr. ribe razmeroma prav lahke mo» žgane (1 :5668, t. j. na 1 g možgan 5 И kg telesne teže!), mala poloopica pa težke (1 : 18). Sesalci imajo povprečno 1:168 g, vendar n. pr. žirafa še 1 : 800, prašič 1 : 575, konj 1 : 571, kiti 1 ,• 275, pes 1:202, mačka 1:114 itd. Človek ima k svoji celotni teži težke možgane (vendar ne najtežjih med sesalci): na 1 g možgan ima dorasel človek okoli 46 g telesne teže. Tudi iz teže možgan sklepamo ne» hote na inteligenco. Poglejmo, kaj pra» pri triletnem 18 g, prj 15—20»letnem 24 g. Iz oblike lobanje, iz njene prostor* nine, iz teže možgan torej nikakor ne moremo zanesljivo sklepati na inteli» genco. V splošnem sicer velja, da ima »inteligenca« kot sloj nekoliko težje možgane nego ostali sloji družbe; toda niti to dejstvo ne dopušča, da bi smeli soditi v posameznem primeru iz do» gnane teže možgan o inteligenci njiho» vega nositelja. Po vsem, kar smo slišali, je gotovo, da ne smemo sklepati na inteligenčne razlike niti med poedinci, niti med po» sameznimi rasami iz oblike in prostor« nine lobanje, iz absolutne in relativne teže možgan. Ali je specifična teža možgan pri po» sameznikih in rasah različna in, ako je, ali to vpliva na inteligenco, kolikor je meni znano, ni preiskano. Zdi se pa, da je inteligenca v ožji zvezi s površi» no možgan in da je ž njo v premem razmerju. VI. K. živali, ki iim preti izumrtje »Življenje in svet« je sprožilo aktualno vprašanje, ko je zaže.elo. da bi se pomenili tudi o tistih živalih, ki se pri nas vedno bolj redčijo. Preden jih naštejem, naj omenim vzroke. zakaj je nekaterih živali od leta do leta manj. Povod daje gotovo človek in sicer deloma hote, deloma nehote. Slepa lovska strast, ki je gotovo prav nečedna lovska lastnost in se največkrat pojavlja baš pri nelovcih, je glavni vzrok, dedoma pa tudi kultura, ki obljuduje najskrivnejše kotičke zemlje in uničuje kar je ustvarila priroda. Vse živali, ki donašajo človeku količkaj dobička, tako domače kakor divje, so danes odvisne od njegovega gojenja. S tem je seveda pokopana prava romantika lovstya. Vzemimo za primer našo srnjad. Če bi jo človek ne podpiral v hudih zimskih dneh, bi bila že davno izumrla. V davnih letih, ko je biilo v gozdovih še dosti podlesja. je imela srnjad dobra skrivališča in tudi več hrane kakor pa sedaj, ko moderno gozdarstvo iztreblja grmičevje, rastoče v visokem gozdu. Odkar gospodari žaga, posebno moderni jaremnki, so se gozdovi spremenili v parke; vsako drevo ima predpisan prostor, kje mora rasti V takih gozdovih ni hrane, človek jo mora živali šele donašati. Ako pa se priklatijo volkovi, katerih človek ne more zatreti, kljub modernemu orožju, žival ne najde pravega zavetja in že zopet ji mora pomagati človek. Še boi'j so navezane na človeško pomoč jerebice in fazani. Ce bi jih ne gojili, bi jih poznali le še iz knjig in iz muzejev. Podobno se godi zajcu. Mnogo živali je nadalje, ki jih človek sicer ne goji in ne krmi, pač pa jih čuva s strog:mi predpisi, ki točno določajo, pod kakimi pogoji jih smeš loviti in kdaj. Naibolj izpostavljene pa so bile do zadnjih let tiste živali, ki človeku ne nudijo posebno velike, ali bolje rečeno, vidne koristi, in pa tiste, ki mu tupatam povzročajo kako škodo. Med te spada na primer medved. Ubog. kosmatinec, kakšne grehe so mu naprtili! Ker je res pravi orjak in človeku oipasen, toda samo, če je izzvan, so ga preganjali, tiako da so ga zatrli že skoro popolnoma. Kau malo krajev na svetu je še. kamor bi mogli pokazati, da tam prebiva gozdni vei'ikan, ki prav za prav ne povzroča nobene škode človeku. Tako je znano, da žive medvedje na Dolenjskem in Notranjskem, kjer ne pasejo ovac in koz, samo od sadežev, korenin, zelišč in žuželk. Domačih živali nimajo priliko napasti, človeku pa se umaknejo na veliko razdaljo. Zato je tudi popolnoma prav, da ga v omenjenih krajih čuvajo. Največ medvedov je danes v obsežnih kočevskih gozdovih, kjer jih posebno čuva knez Auersperg in še nekateri drugi lovozakupniki. Pred leti pri nas skoraj že popolnoma izumrla žival, se je precej opomogla in lahko računamo, da imamo v Sloveniji okoli 30 stalnih medvedov. Prav hitro pa pada število jazbecev. To se opazuje lahko po raznih lovskih statistikah in pa pri predaji kož. Lepa živalica ima poleg precej težkih življen-skih pogojev tudi hude sovražnike, ki jo obsojajo, kljub mali škodi in veliki koristi. Znano je, da baš jazbečevka vrže prva mladiče in sicer jih ima že sedaj, ko je še vse zamrznjen in pod snegom. Kako naj se preživlja sama, s čim naj živi mladiče? Res je, da jih sedaj doji, ali za to je treba tudi hrane. Koozelene trate, iazbec kmaiu spozna, kje razjeda koreninice trave črv. to so ogrci, ličinke majnikovega hrošča. Z družinico se napoti starka ter preorje in uniči v eni noči vso škodljivo zalego. Če kmet to opazi, ne obdolži škodljivih hroščev. ki so mu uničevali sadno drevje in zasejali grdo zalego, marveč jazbeca. ki mu je travnik razrtl. s tem ga pa rešil škodljivcev. To je prvi povod, da nastavlja jazbecem pasti, ali jih pa počaka na senožeti, v mesečni noči. Za tem pozabi na jazbeca, dokler mu le-ta ne povzroči škode v koruzi, ki je včasi res precej občutljiva, prav gotovo pa krita s koristmi. In to z uničevanjem ogrcev, mišjih gnezd in druge golazni, ki jo zatira jazbec skozi vse poletje. Kratko malo, kakor hitro so opazili škodo, že ga gredo čakat in to ponavljajo tako dolgo, dokler ga ne ubijejo. Ubogega sivega samotarja so razupili kot največjega škodljivca, kljub temu, da njegove koristi zdaleka nadkriljujejo po zaradi lepe kožuhovine. Nekaj vider je še na Dolenjskem. Pa tudi škoda, povzročena po vidrah, ni taka. kakor jo označujejo ljudje. Pozimi in v zgodnji pomladi res uniči precej rib, posebno rakom je kaj nevarna, preko poletja pa se po večini hrani z razno golaznijo. Za druge četveronožce pri nas ne obstoja nevarnost, da bi izumrli. Pač pa so v veliki nevarnosti pred iztrebljenjem pri nas razne ptice in potrebne posebnega očuvanja. V prvi vrsti naš kralj planin, planinski orel. Planinski orli gnezdijo pri nas v kakih petih ali šestih njemu povzročeno škodo. Love ga ne-lovci. ki si laste posebno, po zakonu prepovedano pravico. Taki nočni lovci prebijejo vse svetle poznopoletne noči zunaj in prelove kar cele pokrajine. Če bo š!o tako naprej, bo jazbec kmalu iz-trebljeu. Precej redka je postala tudi vidra. Zelo jo omejuje regulacija vodovja, mnogo so jo pa tudi polo viti. Ob Savi nad Medvodami jo usledimo kaj redko. Pa tudi drugod na Gorenjskem spada že med zelo redke živali. Vidro zasledujejo krajih. Dva do tri gnezda so v Julijskih Alpah, in sicer eno v Vratih nad Perič-nikom, kadar pa tam ne, pa v Krmi. v Ambružčevem žlebu. V obeh krajih pa v enem letu le prav redko. Drugo ali tretje gnezdo pa je v Bohinju. Navadno gnezdijo nad Savico, če je pa prazno gnezdo nad Savico, se izvali mladi orel v sosedni Komarči. V Karavankah orli gnezdijo na skrajni točki in to v Kokri, v Kozjem vrhu. ali pa pod Vanežem. V Kamniških planinah niso stalni gnezdilci, dogodilo pa se je, da so imeli kar na dveh krajih mladiče. Lepega orla, izredno veliko sam.co, so ujeli letošnjo zimo v kočevskem okraju. Ta je baje gnezdila v pečinah ob Kolpi. Ali kljub temu, da so onH pri nas že tako redki in je strogo zabranjeno jih loviti in streljati, jih uničujejo, kjer jih le morejo. Res, da so orlii precej škodljivi, a zdaleka ne tako. kakor jih obsojajo. Nadalje pa je treba pomisliti, da pri tako malem številu ne morejo povzročiti ogromne, njim pripisane škode. Lovci, ki bi jih radi zatrli, opozarjajo na Kupe kosti, ki jih vidimo pod staln.mi oclovi-mi gnezdi. Ne puste si dopovedati, da orel pobira mrhovino, posebno gamsove kozliče, ki se jih vsako pomlad mnogo pobije po naših planinah. Kako zelo orel rad uživa mrhovino, dokazuje najbolj to, da se kaj rad ujame v past, kjer je nastavljen gamsov ali srnjakov drob za kune ali za lisice. Redek je postal tudi orlov sodrug, veliki krokar, ki ga ljudje kaj radi zamenjajo z našo preprosto črno poljsko vrano. Celo časopisi so poročali, da so po Rožniku pobirali v letošnji hudi zimi krokarje, ki jih slišimo le t upata m samo še visoko v planinah, ali pa v velikih gozdovih. V Sloveniji gnezdi morda še kakih petdeset parov velikih črnili otic, ki ne povzročajo niti najmanjše škode. Baš pri krokarjih pa je povod izredča-vanja kultura, ki ne dopušča, da bi črni grobar vršil sanitarne dolžnosti. Primanjkuje mu hrane, mrhovine. S krokarjem pa se redči tudi njegova polsestra, rdečenoga planinska kavka. Še Zgoraj: Planinski orel. Spodaj: Vidra. redkejša kakor ta. pa je postala ruineno-kljuna planinska vrana. Prav pametna je bila misel, da baš v planinah dobimo naš prirodni vrt. kjer bodo poleg omenjenih ptic zaščitene tudi snežna in skalna jerebica, ki si išče- ta pri nas zavetja le še v planinskem svetu. Treba bo tudi pri nas. da pojdemo na de3o vsi, ki ljubimo lepo prirodo. da rešimo vsaj ostanke omenjenih bitij, ki so gotovo v okras naše domovine. Petdesetletnica Alberta Einsteina Sredi »Bavarske četrti« v Berlinu, v idiličnem miru dveh podstrešnih izbic, nazidanih nad samim stanovanjem, preobrača, ruši in iznova gradi znan« stvene teorije mož, ki spada med naj« popularnejše na širnem svetu. Kdo ne pozna Einsteina? Kdo še ni čul niče» sar o njegovi relativnostni teoriji? In ta mož je zgradil »samo«teorijo, teori« jo, ki v praktičnem življenju ničesar ne pomeni. On ni, kakor Edison, iz» umil nešteto tehnično praktičnih stva» ri, ki jih človek lahko vsak dan. vsako uro s pridom vzame v roke, niti ne pro» ducira, kakor Ford, dnevno 8000 avto» mobilov, ki s kričavimi hupami vzne» mirirjo svet in trobentajo niegovo slavo. Njegovo delo je v širokih obri« sih samo to, da je poenostavil zakone kozmičnega mehanizma in jim podvr« gel mnogo prirodnih pojavov, ki se jim po starejših naziranjih niso uklanjali. Nič več. A to delo je ogromno, geni« jalno, samo škoda, da povprečni iz» obrazbi sodobnega človeka ni pri« stopno. Bržkone imajo ljudje večinoma prav, če pri omenjanju najnovejše znanstve» ne kri'atice trdijo, da Einsteinove te» orije sicer ne bi znali raztolmačiti, da jo pa »tako približno« že razumejo. Med tisoči bi se našel komaj eden, ki bi znal odgovoriti na vprašanje: na kakšen način združuie načelo relativ» nosti geometrijo s fiziko. Za večino pa so Einsteinovi zamisleki preglobo« ki, da bi jih moçli doumeti in malo 'jih razpolaga z zadostno matematično iz« obrazbo, da bi jim mogli slediti. Noben se np brani tega priznati, ali na vso moč bi se protivil, če bi mu odrekali vsaj »nekaj« razumevanja za novo te« orijo. Nekaj pa je z Einsteinovimi nauki vseeno prišlo med svet. Nekaj pride z vsakim geniialnim znanstvenim sno« znaniem. Ljudje so se polastili pojma relativnosti in beseda »relativno« se danes uporab'ia ali prav za nrav zlo» rablia miliionkrat br>4. ko kdai do« prej. Mogoče je dal Einstein ljudstvu še nekaj več: Moderni človek je do grla sit vseh narodnostnih. gosnoHar» skih, teritorijalnih. socialnih konflik« tov in boiev. Pri imenovanju Einstei» na in relativnostne teori ie pa se nema» ra zave nie kozmičnega izvora in za trenutek čuti vzvišenost človeštva in ponos do br^zkrajnosti grniialne člo» veške misli. Večina ljudi, ki se jim o pomenu relativnostne teoriie za zna» nost niti ne sanja, misli — kadar sliši o njej — na zvezde, na neskončnost, na sorrmenljivost ustaljenih pojmov — skratka na večne reči. Toliko je vplivala Einsteinova teorija na nastro» jenje vsega človeštva. Kdor je imel ^riliko Einsteina oseb* no spoznati, se mu vidi zagonetka: Kako je mogoče, da se v tem človeku tako harmonično druži preprostost, prirodna človečnost in odkritost s ta» ko zvrhano mero popularnosti in sve» tovne slave. V njegovi osebnosti je to» liko častitljivosti in toliko skromno» sti obenem. V teh stvareh bi mu za» man iskal primere med drugimi slav» nimi ljudmi. Prostodušnost, s kakršno govori in vedrost združena z mladost» nim smehom, ki veje od njega, ustvar» ja okrog učenjaka atmosfero, ki v njej samo po sebi ugasne vse izumetniče» no in konvencionalno. V njegovi druž» bi si vesel, da si človek in čutiš, da ti je brat, navzlic vsej patetični distan» i ci, ki te loči od njega. V Eins+einovi družbi^ začutiš, da samo genialni ne» oporečnosti in neomadeževani intelek» tualni pravičnosti razkriva priroda svoje tajne zakone. Razgovor z Einsteinom je vselej vzpodbuden in osvežujoč, zakaj ne» brojno je stvari, za katere se zanima in njegovo znanje in izkustva so tako bogata. Strastno ljubi tudi glasbo in literaturo. V njegovi družbi postane človek sam inteligentnejši, kar se vse» lej občuti v družbi genijalnih ljudi. Njegove misli so prozorne in jasne, njegove pripombe polne humorja in točnosti. Mož, ki pozna skoro vse de» žele sveta, je nekoč pripomnil: »Povsod na svetu, kjer sem kdaj bil, sem našel skupino ljudi, ki mislijo, da morajo sovražiti svoje sosede. Očividno je v človeku nagon sovražnosti prav tako silen, kot nagon ljubezni.« V nekem razgovoru je deial: »Večini dogodkov skušamo šele naknadno podtakniti ne» ki globlji smisel, čeprav se zgode do neumnosti, kar se v življenju toliko» kokrat primeri.« V neki družbi so po» grevali malo originalno mnenje, da v politiki brez laži in goljufije ni na» predka. Einstein ga je prekinil, češ, da je Ljenin kot politik skušal biti vselej pošten. Eden izmed prisotnih Rusov, ki ip L'enina osebno poznal, ie ugo» varjal, da je na lastna ušesa slišal Lje» nina trditi, da v po'itiki ne gre hrez laži in goljufije.« »Glejte.« je vzkliknil Einstein, »saj srm vam dejal, da je Ljenin vselej govoril resnico« In ie prasnil v svoj jasni, mladostni smeh. Od pesnikov in pisateljev EinsMn najvišje ceni Tolstega. Še pred nekaj tedni sem ga opazoval, kako je govo» ril ves pod vtisom Tolstega novele »Smrt Ivana Iljiča«, ki jo je pravkar prečital. »Na svetu je toliko tajinstve» nega,« se je nekajkrat prekinil med pogovorom. Prav tako preprosto kakor njegova osebnost je njegovo življenje. Po opravkih se najrajši vozi v četrtem razredu, če ne gre baš kot povabljenec v posete. Oblečen je kakor boljši de» lavec ali nižji uradnik in tudi "počuti se najbolje med malimi ljudmi. Vesla» nje mu je najljubši šport in življenje na vodi ljubi nad vse. To mu je zad» njič tudi nakopalo težko bolezen, med katero pa je vseeno neumorno delal na svoji najnovejši teoriji. Ko so ga vprašali, kako mu je, je ves bolan in trpeč, a z zadovoljnim nasmeškom na obrazu odgovoril: »Bolezen ima nekaj dobrega, človek se nauči misliti; šele sedaj sem začel točno misliti«. Baš ta dan je dokončal svoje najnove.še de» Io in ga poslal svojim asistentom na ogled. Pospremno pismo, ki ga ie pri, lozil, se začenja z besedo »Aleluja«. Morda je priroda, da odkriva svoje tajne samo ljudem Einsteinovega ko» va, ki v svoji preprostosti ne žalijo njene skromnosti. P0 J. Melniku ATLET V ŽIVALSTVU Južnoameriški otok Gahnago ima še čudnih živali, ki niso brez »ličnosti s predpo. topno favno. Med njimi se odlikuje morska gascerica. prvi« io je popisal raziskovalec Beebe. Men kvečjemu 1 meter 20 ter nosi na glavi m vratu nekakšno trdo žimo skoro _ nekak dolg glavnik ali MeV. ki t p nph^ft spominja prazgodovinskih martinčkov Ta saurij je obdarovan z izredno močjo. Ako aa kdo zasleduje, se zateče v skalnato razpoko in se tako napihne, da ga ni možno izpuliti iz veže. kamor se je tako siiaino prilpijel. Če primerjaš to moč mišičevja z musku« larno silo poklicnih borilcev osobito alede na velikost obeh teles, priznaš, da je morska kuščarica primeroma jačja od najmočnejšega rokoborca. KAKO SE VZGOJE ČRNE ROŽE? Natrgaj malih sadežev, ki poganjajo na jelšah. Posuši jih na solncu ter nato raz» tolci in razpihaj v stopi. D. hijeni prašek in še enkrat tolikšno težo ovčjega gnoja zmešaj z litrom kisa in з pestjo soli. Ko si odkopa! okoli belocvetnega roževca vso zemlio, da so korenine razpaliene. jih ob« daj s pripravljeno mešanico, zalij, potlej pa zasui iamo z rahlo, vendar dovoli m as ' no in dobro preseiano prstjo in še zalij. Na enak nasin doVš tudi krasne črne klinčke ali nagelj'ke. Zanimive spremembe v cve» tovih dosežeš pri natrganih rožah, ako de» neš v lonček, kamor pride šopek, na liter vode en gram anilina. - Зсб - Mara Lindtnerjeva Dva meseca v Švici Neuchâtel Neuchâtelsko jezero je v poletni sezoni velika privlačnost za kopalce, ker ima veliko kopališče z dolgo peščeno Observatorij pod vrhom gore Jungfrau (Konec) obalo ter plitvo in toplo vodo, tako da zelo sliči morskim kopališčem. Kopališče je v Marimi, malem kraju blizu Neu-châtela, glavnega mesta kantona. Kopalci imajo priliko, obiskati tudi to ve-lezanimivo staro mesto francoske Švice. Iz Berna prihajajo kopalci v Marin vsak dan in se poslužujejo »kopalnega vlaka« z znižanimi voznimi cenami. Kopalci imajo v kopališču priložnost prenočiti. Na razpolago so tako zvane Weekend utice, v katerih so ležišča in shrambe za stvari, ki jih kopalec rabi za svojo udobnost. Vsaka utica je le za eno osebo, za silo pa se v njej lahko nastanita tudi dve osebi. Z zgradb utic so pričeli v manjšem obsegu šele lani. poskus pa se je prav dobro obne-šel. Marsikdo si najame utico ' kar za ves teden. Kakor mnogi drugi kopalci smo tudi me obiskale Neuchâtel in si ogledale znamenitosti mesta, ki ma kakih 20.000 prebivalcev, po večini francoske narodnosti. Neuchâtel je mesto študentov, ker je tu poleg univerze in več javnih srednjih in nižjih šol. veliko zasebnih učnih zavodov, v katere pošiljajo zlasti Nemci svoje otroke, da se priučijo francoščine. V Neuchâtelu so tudi znameniti zasebni zavodi za vzgojo deklic, v katere pošiljajo bogate inozemske rodbine svoje hčere. Luzern Znamenit je starinski grad, ki leži precej visoko nad mestom. Od tu je lep razgled po jezeru in v velike daljave prav do Jura in Bernskih Alp. Sem gori je izpeljana tudi kratka vzpenjača. ki olajšuje promet med spodnjim in zgornjim delom mesta. Grič, na katerem stoji grad, je namreč ves pozidan, vmes pa so lepi vinogradi. Grad sam je sedaj sedež vladnih uradov. Prebivalstvo diči izbrana vljudnost, ki ni vsiljiva in ti tembolj prija, ker sç izraža v lepi im pravilni francoščini. Pravijo, da prekašajo neuchâtelske kom- Tu je glavna dolinska postaja za vstop v gorsko skupino Jungfrau. Ta vstop je zelo komoden, ker je iz Interlaken izpeljano v hribe celo železn.ško oinrežje-Po eni strani pelje normalna železnica preko Zweilutschinen v Lauterbrunnen v višini 800 m, po drugi strani pa prav tako preko Zweilutschinen v Grindel-wa;ld v višini 1000 m. Iz vsakega teh nasprotno si ležečih kraiev je izpeljana gorska železnica na sedlo Scheidegg / višini 2070 m. Od Scheidegga je izpeljana posebna gorska železnica na Jung-fraujoch v višini 3457 m. : ■■■■■■ ■ ' ' - .. l^W *< i Pogorje Jungfrau plimente samo še kitajski komplimenti. Prav posebno pa mora biti tujcu všeč, ko ob vsaki priliki čuje prijetno zveneči »Excusez«, ki je v rabi za oproščanje in pomeni isto, kakor naš obrabljeni »pardon«. Jungfrau Ob lepem vremenu sem se vročega avgusta odpeljala v Interlaken, kjer sem bila že ob pol 11. uri dopoldne. Interlaken leži v višini 568 m med Thunerskim in Brienzerskim jezerom. Iz Interlakna sem se odpeljala v Lauterbrunnen in se odtod takoj napotila v hrib. Pot pelje večinoma v. smeri železnice tako, da sem vedno videla-vlake, ki so vozili na Scheidegg. Po ne noseo-no težavni hoji po lepih planinah in vedno z lepim razgledom v dolino; na hrib Murren, ki iipa vzpenjačo, ter na Schynige Platte. ki ima tudi gorsko "železnico, sem dospela na »Wengen«. veliko letovišče v višini 1500 m, :„ Na Wengenu sem se pred občinsl«? hišo etablirala na čedni klopci, ki ie oo- stavljena nalašč za turiste ter sem si pr.voščiila planinski obed, sestoječ iz sira, kruha, in jabolk. Pridružila se mi je neka Wiirtemberžanka. k. je tudi izvlekla iz svoje mreže kosilo, toda nekoliko bogatejše od mojega, ker je imela še neke tablete, ki pa so bile le zdrobljen in stisnjen oves. Konju da oves moč in iskrost, in enak učinek imajo menda pri človeku te ovsene tablete. Ker je imela moja tovarišica i.;to pot kakor jaz, sva šle od Wsngena da.;e skupaj, toda ne dolgo, ker se je nenadoma pooblačilo in se je tovarišica vrnila. Dež pa je bil le kratek in kmalu je zopet posijalo solnce. Hodila sem zopet sama in prav kmalu sem bila na VVengernalp v višini 1877 m. Wiirtemberžanki sem se zelo čudila, ko mi je v pogovoru pravi'a, da ji je znan naš Triglav in da ga Dozna iz Baumbachove pesnitve »Zlatorog-<. Na Wengernalp je železniška postaja in velik hotel. Vstopila sem v hotel in takoj poprašala za prenočišče. Bilo je vse zasedeno, potolažili oa so me, da v najhujšem primeru lahko prenočim na slami. In res sem prenočevala na slami, toda ne samo mene, temveč tudi več drugih izletnikov je zadela prav taka usoda. Ker sem bila na Wengernalp že ob štirih popoldne, sem imela dovolj časa za uživanje prirode ir, njenih lepot. Sprehajala sem se dolgo uo planini ter videla živino in švicarsko planšarje. Večer je bil. izredno lep in raz hotelsko teraso, polno gostov, sem videla velikanske ledenike in mogočne vrhove, sedaj v megli, sedaj zopet čiste, vedno pa v spreminjajoči se razsvetljavi. Od ledenikov pa so drveli navzdol silni plazovi, ker je prevladoval jug. Ko sem sedela na terasi, je hotelski vratar, po imenu Moric, pravcati original, vabil goste k daljnogledu, da vidijo divje koze, godrnjavke (Murmeftiere), razpoke ledenikov in turiste - vse za 20 cen tirno v. Posebno je opozarjal na divje koze. ki so se takrat pokazale na snegu. Vse je hitelo k da'inogledu... Drugo jutro sem že ob sedmi iiri odšla proti Scheideggu. da bi ujela takoj prvi vlak, ki odhaja ob 9. uri na Jung-fraujoch. Na postaji se je nabralo polno izletnikov, ki so prišli deloma po železnici iz Lauterbrunnen ali Grindlwald deloma pa so čakali na vlak še осГ prejšnjega dne in prenočevali na Scheideggu, kjer sta dva velika hotela. Med čakanjem so nam prodajalci ponujali raz- glednice, palice, črne naočnike in razne spominske predmete, obsipali pa so nas tudi z raznovrstnimi reklamami, i Vlaki vozijo na Jungfraujoch ob sezoni vsak dan od 9. ure zjutraj do 8. ure zvečer in sicer v kratkih presledk.h. Vsak vlak sestoji redno iz dveh vozov, če je treba, pa tudi iz treh. V vsakem vozu je kakih 60 udobnih sedežev in vsi vozovi so dobro zakurjeni in razsvetljeni. Železnica je dvotirna in pelje ve-č noma po predorih pod vrhovi Eiger in Monch ter ledeniki. Postaje so tri in na vsaki se vlak ustavi za nekaj časa zaradi razgleda, ki se nudi potnikom. Na predzadnji postaji morajo potniki prestopiti v drug vlak. Ker je železnica od tam naprej zgrajena na adhezijsk. obrat. Točno ob 9. uri smo se odpeljali na Jungfraujoch, kamor smo dospeli ob 11. uri. Na Jungfraujochu je velik hotel, ves v skali in ledu. Vsi prostori hotela in postaje so podzemski brez dnevne svetlobe, odprtina je samo na sprednjem delu, kjer je napravljen dolg in ozek hodnik za razgled. V hotelu dobiš vse, kar hočeš. Spodnji del je za turiste itn navadne izletnike, zgornji del. ki je razkošno opremljen, pa za bogataše. V hotelu dobi izletnik proti plačilu tudi vse, kar potrebuje, da se obvaruje pred mrazom, če gre na sed^o, ki je oddaljeno od hotela kakih 150 m. Razgled raz sedlo je velikanski, uživati ga pa ne moreš dolgo, ker je povsod na prostem hud mraz zaradi večnega ledu in neprestanih «etrov. V daljavo pa nisem imela razgleda, ker je bilo vse d.mno. 4166 m Visoki vrh Jungfrau posečajo zgolj turisti, ki pridejo gori že v polni opremi za turistiko v ledu. Takih turistov ni veliko, vendar pa je vrh ob lepem in mirnem vremenu vedno obiskan. V hotelu se turisti navežejo z dolgimi vrvmi drug na drugega in gredo tako v kolonah pod vodstvom avtoriziranih vodnikov na vrh. Vodniki morajo vselej sproti izsekati stopinje, ki pa v kratkem času zamrzne o ali se zasnežijo. Vodniki so neobhodno potrebni, ker le oni poznajo razpoke v ledeniku in se iih znajo ogibati. Na Jungfraujochu sem se mudla kaki 2 uri. Po nagli vožnji doli na Scheidegg sem krenila peš v Gridelwald. kjer sem sedla na vlak in se potem preko Inter-laken vrnila v Bern, vesela, da sem bila po ljubeznivosti mojih gostiteljev z malimi stroški v osrčju švicarskih Alp. Tujski promet Na vseh izletih sem imela priliko opazovati, kako skrbi Švicar za tujski promet, ki je ena najvažnejših postavk njegov ega narodnega gospodarstva. Ceste so vse urejene za avtomobilski promet, kajti avto je danes v Švici poleg železnic glavno prometno sredstvo. Vse glavne ceste so asfaltirane in kamor prideš, ne vid š več belih cest. temveč ôrne. Asfaltiranih cest samo tam ni. koder ni velikega prometa. Alpske ceste tudi niso asfaltirane, ker so že tako zgrajene, da ne nastaja prah in je zato asfa t nepotreben. Železnice so z malimi izjemami elektrificirane, kar dela vožnjo prijetnejšo nego je vožnja po železnicah, ki morajo obratovati s premogom Vse glavne proge so dvotirne in vozijo na njih večinoma brzo vlaki. Postaje na teh progah so redke. Važnejše postaje imajo vse moderne kolodvore. Povsod vidiš kolodvore okrašene s cvetlicami. Kamorkoli se voziš, bodisi z železnico, bodisi z avtobusi, povsod je vožnja poceni. Za šesturno vožnjo z brzovlakom v 3. razredu plačaš 12 šv. fr. Za enourmo vožnjo v avtobusu pa 1 šv. fr. Hotelov je mnogo, in po- vsod najdeš komfort, ki ga pri nas nisi vajeti. Po vseh hotelih vlada red in snažnost. Postrežen bo v svojem jeziku Anglež, Francoz, Nemec in Italijan, ker te jezike obvladajo skoro vsi hotelirji in velik del uslužbencev. C e n e so po posameznih hotelih precej enotne in nikakor ne pretirane. Pri dobri meščanski postrežbi znaša penzija na dan 8—12 šv. fr. V hotelih v višjih legah so cene seveda višje. Sadove svojega truda za tujski promet uživa Švicar v obilni meri in tujih va'luit kar dežuje v švicarske žepe. Po vrat ek Prehitro so mi potekli lepi dnevi v Švici. Vozila sem se preko Curiha, Buhsa, Lindaua, Monakovega, Salzbur-ga. Beljaka in Jesenic ter sem dospela v Ljubljano zadnji dan avgusta. Skozi Monakovo sem morala potovati zato, ker je bil promet preko Inns-brucka ustavljen. Na Arlbergbahn se je namreč utrgal hrib in zasul železnični tir. Na vseh potovanjih, ki sem jih napravila v Švici, sem imela priliko opazovati, da je znanje jezikov velik zaklad, ki odpira vsaka vrata. Nabasana listnica ni vse na svetu! Janko Kač Kako bomo lačne nasitili Pridobivali bomo meso neposredno na polju, kakor pridelujemo sedaj kruh in sočivje Kakor bajka iz daljnega sveta, iz devete dežele otroških sanj. In vendar ni bajka! Neutrudnim poskusom in raziska-vanjem znanstvenikov se je posrečilo priti do novih visokovrednih hranil za človeštvo. Kar je pa gavno, ta hranila so mnogo cenejša in jih telo prav lahko izkoristi. Draga in dolgotrajna je bila pot po kateri smo prišli doslej do dragocenih, za naše telo neobhodno potrebnih beljakovin v mesu. mleku, jajcih in masteh. Koliko denarja je treba vložiti v govedo in travnike. Treba je hlevov in mnogo dela, da ohranimo živali zdrave. Nikoli ni dosti sena in slame za dolge zimske mesece; Obresti tega ka- pitala so pa nizke, za delo ostane živinorejcu komaj: »Bog plačaj!« Koliko škafov znosi pridna gospodinja v svinjak, da se dvigne teža ščetinca na 1 kilogram. Nerentabilnost kokošjereje pa je najbolje osvetlil pokojni Štefan Radič: »Kadar bo kmet izračunal, koliko ga stane jajce in bo zahtevaj polno pla-čiilo za svoj trud, tedaj se pričnejo bridki časi!« A kljub temu so ta živila draga, da si jih težko privošči delavec in uiradnik. Kje je vzrok temu? Žival nam hrano slabo izkoristi Glavni pogoji vsakega dobrega stroja je, da nam da v primeri s porabljeno energijo čim več dela. da porabi zase čim manj in torej čim manj odpade, oziroma gre v izgubo. Živo telo je prav tak stroj, samo da je silno kompliciran. Ce gledamo bilanco med hrano, ki jo nudimo živalim in med donosom mesa, mleka itd., ki ga dobimo od njih, vidimo, da je dobiček zelo slab. Pravimo, da žival hrano slabo izkoristi. Vzrokov je več. Največji je ta, da porabi žival čez tri četrtine hrane za obrat lastnega telesa — za življenje in se le mala količina nalaga kot meso in mleko. Odtod tudi rek naših gospodinj: Bolj ko svinje ležijo, bolj se debeiijo. Tako porabijo namreč veliko manj energije zase. Spričo te neekonomične uporabe so iskali znanstveniki enostavnejši način pretvarjanja škroba in sočivja v beljakovine in masti. Poskušali so to na razne umetne načine, ki so se sicer obnesli, a so bili žal še stokrat dražji kot živalski produkti. Tu pa so našli pri starih kulturnih narodih vzhodne Azije, ki jih je gosta naseljenost prisilila iskati nove vire prehrane rastlino, ki daje na beljakovini in masteh bogatejšo hrano kakor meso. Soja, hrana bodočnosti Soja (soja hispida) se imenuje ta rastlina, ki spada k metuljnicam, kakor fižol. kojemu močno sliči. Prav taka je kakor nizki fižol, le bolj kosmata je. Zrnov tiči po pet v strokn. Za zemljo ni kdo ve kaj izbirčna, le mo>kre lege ji ne ugajajo in da prav bogate pridelke. Medtem ko imajo vse druge rastline bodisi žita ali sočivja itd. razmeroma le malo visokovrednih beljakovin, zavzemajo le-te v soji nad polovico suhe snovi, dočim so tudi ostali njeni gradniki polnovredna hraniva. Če primerjamo hranilno vrednost soje napram glavnim beljakovinskim hranivom: mesu, jajcem in mleku, vidimo, da je I kg soje ena- kovreden 2 in pol kg dobrega mesa aH 40 jajcem ali 7 1 polnomastnega mleka. Že številke same govore dovolj zgovorno v prilog soje. Če pa pomislimo, kako dolga in draga je pot do beljakovin v mesu, mleku in jajcih po posredovanju živalskega telesa, šele uvidimo silno narodnogospodarsko važnost sojine kulture. Če primerjamo vrednost, oziroma ceno beljakovin v živalskih produktih in soji, vidimo, da stane 1 kg beljakovin v soji le 25 odst. napram ceni živalskih beljakovin. To znači: štirikratno pocenitev beljakovinske hrane Važnost tega dejstva so spoznale že vse kulturne države in širijo od leta do leta to novo rastlino, ki je silnega pomena posebno za socijalno šibkejše plasti naroda. Da navedem le en primer: 1927 je uvozila Nemčija 576.000 ton, 1928. pa že 1.240.000 ton tega živila. Ker je tudi doma pridelala ogromne množine soje. si lahko mislimo, koliko važnost polaga ta socijalno tako dobro organizirana država na to rastlino. Kdaj začnemo pri nas? Prve pred vojno k nam v Evropo pre-nešene vrste so imele sicer nevšečen okus. Danes pa imamo na trgu že več žlahtnih vrst izbornega okusa. Po spodbudi avstrijskega poljedelskega ministrstva so vzgojili tudi v avstrijski republiki svoijo novo vrsto. Dobro bi bilo, da bi se tudi pri nas zavedli merodajni činitelji oblastnega odbora. Kmetijska družba in posamezni napredni kmetovalci važnosti soje, da postane tudi naš proletarijat v polni meri deležen bla-godati te nove pridobitve, da ohranimo tudi naš revni rod zdrav za boljšo bodočnost. KOLUMBOVA SMRTOVNICA Hemandez Diaz, uradnik šipamskokuban» skega zavoda za ameriško zgodovino, je te dni zasledil v shrambi protokolov v Seviilji ■ jako tehten dokument. Gre za smrtni list Krištofa Kolumba. Ta listina je bila doslej neznana. V njej se omenja, da je truplo slavnega pomorščaka položeno na večni počitek v samostanu Santa Maria de las Cuevas. ki je last seviljskih kartuzijancev. Na dolgo iti široko je obrazloženo, zakaj in kako je občina oskrbela to zadevo na prošnjo Kolumbovega sina Diega, dokler se pokojnikovo telo po njegovi želji ne prenese na San Domingo. Mrtvaški list no« si datum 11. malega travna 1500 ter podpis Kolumbovega sina in priorja sevrljskih kartuzijancev. Na podiagi te dragocene li» stiine upajo naposled vendar le najti Kw lumbovo oporoko, ki mora baje ležati kje v Sevilji im bo po vsej priliki razodela mornarjevo narodnost, o kateri so se že toliko prič k ali. Na obisku pri tn (Po Jetrichu Lipanskem v El Latrun, naselbina francoskih tra-pistov leži ob podnožju judejskega gorovja, približno -30 kilometrov od Jaffe. Ni samostan v srednjeveškem slogu, marveč pristava s preprostimi bivališči za menihe, z vrtovi, vinogradi in gospodarskimi poslopji. V tem zakotnem, pustem kraju, kjer se cela stoletja ni dotaknil zemlje plug, so se naselili redovniki 1. 1890. Staro izročilo pravi, da je tu živel skesani razbojnik Disma, ki je bil križan, obenem s Kristusom. Traipisti so prišli semkaj kot spokorniki; njihov red je v naših dneh najzvestejša podoba reda, kakor ga je ustanovil Benedikt iz Nursije. Skoro poldrugo tisočletje je minulo, a ti menihi žive (izvzemši malenkostne razlike) tako kot so živeli prvi člani Bene-diktovega reda. Njih spokorniško življenje je predvsem praktično. Delajo, da bi se z delom preživeli; kar jim ostane, razdele med reveže. Sv. Benedikt je ukazal menihom, da naj obdelujejo zemljo, ni pa jim dovolil študija. Delo mu je bilo enako molitvi. Zato so trapisti vzlic svojemu sila strogemu verskemu življenju docela realistični ljudje, ki se ne izgubljajo v mističnem premišljevanju, marveč žive — natančno vzeto — komunistično življenje, ki obstoji v trdem delu in strogi pokorščini, v brezosebnem odnosu nasproti redu in večnosti. Tudi ljudje, ki so nasprotniki redovniškega življenja, ne morejo tu resno ugovarjati. Predvsem so ti menihi socialno koristni; pretvar- pisfih v El Latrunu češki reviji »Širym svetem«) jajo pustinjska tla v vrtove sadonos-nega drevja, goje zelenjavo in vinsko trto, dajejo tudi drugim ljudem vzgled neizmerne pridnosti in fanatične vere v potrebo požrtvovalnega dela. Mar njihova požrtvovalnost komu škoduje? Narobe. Bilo bi napak, če bi pomilovali menihe zaradi njihovega svetu odtujenega življenja in zbog tega, da so se odpovedali vsemu, kar se ljudem vidi tako lepo in prijetno. Nihče ne pride sem prisiljen. Kdor vstopi v ta red. sigurno' ni več našel nikjer na svetu drugega izhoda. Nemara je koristnejše pozabiti na vse, živeti in delati za druge, za neki nadčutni ideal, nego biti zajedovalec drugih ljudi. Trapi-stovski red sprejema največje »brodolome e« življenja; kogar ta samostan sprejme vase, se ne reši tako zlahka: površina življenja se je nad njim zaprla, tu je — osebno neznan in neori-znau — skrit na dnu, odkoder ga nič ne vabi ven v svet, nič ne moti in ne vznemirja: edino, kar ga čaka, je — smrt. Tu ni nikogar, komur bi se mogel zaupati, pritožiti, pota mati. Trpi in čaka vdano in mirno. Taki spokorniki tudi ne čutijo potrebe besedovanja in kakršnega koli razlaganja. Če se ne smeš spominjati preteklosti — in zato si vstopil semkaj, da jo pozabiš — čemu bi govoril po nepotrebnem?! Človek, ki ne zna molčati, ne more tu živeti. Kdo so ti menihi? Med njimi so razni učeni in nekoč zelo ugledni ljudje, ki pa so enaki vsem drugim. Zaman bi se trudil, da bi proniknil v zgodovino duš in skrivnosti teh, ki žive tukaj; tvoj trud bi bil podoben iskanju arheologa, ki se je nameril na prazne grobnice. V samostanski gostilni sem srečal mladega Armenca, ki se je pripravljal za vstop v red. Bil je star sedemnajst let. »Svojevrsten otrok«, ie rekel o njem pater prior, ki dobro pozna človeško dušo. Ne vem zakaj, toda njegova bleda lica so me spominjala smrti in belih lilij. Bil je v gostilni tri dni, preden je odšel v samostan; v tem času sem ga nekajkrat videl, a vprašal ga nisem nikdar nič. On sam je izpre-govoril le enkrat Učil se je čakati. Ni vedel, da ga natanko opazujejo in preizkušajo. Nikdar se ni nasmehnil; na lepem obrazu mu je ležala žalost, usoda, ka-li; v samostanu pa so se ga veselili, zakaj samo iz takih mladeničev nastajajo sveti ljudje. Čudno: ni bil niti versko vzgojen, pa ga je vendar že tako mladega potegnilo z neodoljivo močjo v zatišje najstrožjega meniške-ga reda. Rekel mi je» da si želi, naj bi se mu življenje čedalje boli zoževalo — tako zoževalo v smeri proti P/KU, da bi v nji popolnoma izginila Marljiva podoba sveta. Saj nekega dne pride smrt — neizogibna, neizprosna... Vsakega postulanta namestijo najprej v posebni celici samostanske gostilne, torej izven pravega manastfrja. Mnogi se vrnejo nazaj v svet. ne da bi kedaj prestopili konventov prag. Ni dovoljeno sprejemati mož, ki imajo kakršnekoli obveze nasproti sorodnikom ali svetu sploh; izključeni so takisto telesno in duševno abnormalni in taki, ki vidijo v samostanu zgolj pre-skrbovališče. Tudi melanholike odklanjajo. Postulanti morajo molčati, a lahko tudi delajo na vrtu. Najtežje se je privaditi molčanju. Človeku se zdi, da je pozabljen in čisto brezpomemben; njegov jaz postane od dne do dne manj vreden, ideja komuni tete zmaguje. Nihče ne vpraša kaj je preživel, preden je prišel v to zatišje; treba samo predložiti dokumente in reči da, v,se ostalo je zadeva dobre volje in pokorščine, ki bodi slepa in brezpogojna. Sprejemajo takc-le: Šele. ko je bil postulant dovršil preizkušnjo, ga prior službeno opazi in naznani v kapiteljski dvorani zbranim menihom: »Frater X. prosi za meniško oblačilo.« Obred sprejema se vrši naslednjega dne. No-vicijant se vleže z obrazom k tioim pred priorjev stolec, nato pa kleče sprejme svoje novo oblačilo. Tu ga gledajo kakor novega rodbinskega člana, ki je pravkar prišel na svet. nič ne vedo o njem; kar je bilo pred tem novim rojstvom, nikogar ne zanima. V popolni samoti se človeku znova vračajo spomini in prihajajo nezmiselne žeije. Vsak menih doživlja svojo dramo, toda obraz mu je diskreten in tih kakor jesenski dan. Popolno pomirjenje pride stoprav na koncu. Samostanski red je takšen, da ostaja menihu kar najmanj časa zase. Tudi leto mu poteka drugače kakor drugim ljudem: pozna samo liturgični koledar. Dan se začenja ob dveh zjutraj in končuje ob osmih zvečer. Zame je bil dan neizmerno dolg. toda menih ima natanko razdeljen čas: zdaj je cerkveno petje, potem delo, nato ura premišljevanja itd. lzprehajal sem se po vrtu, kjer so cveie bele narcise — cvetice smrti. Trapisti ne goje cvetlic zase, marveč za tujce, kajti menih ve, da cvetlice opajajo čutila, zanj pa te opojnosti ni. Zanj je zgolj delo, molitev, pokorščina. Nikar pa si ne zarniš-ljajrno teh menihov kot romantičnih melanholikov, ki se pozdravljajo med seboj z znanim »Memento mori«, ki si za živega kopajo grob ali premišljujejo v samoti nad lobanjami. Za to so trapisti preveč realistični. Kljub trdemu življenju — ali nemara prav zaradi tega — dožive trapisti začudo visoko starost. Naravno in smo-treno življenje dé telesu boljše od dobrot. s katerimi ga razvajamo in slabimo. Trapist ne sme biti nikdar bolan; šele [