PoStiijas ;i!ataiia v gol« »im. IZHAJA VSAK TOREK. ČETRTEK LN SURO t o. CJeua posamezni številki Din 150. TRGOVSKI UST časopis za trgovino, industrijo lit oltrt. Naročnina za ozemlje SHS: letno 180 Din, za V2 leta 90 Din, za % leta 45 Din, mesečno 15 Din; za inozemstvo: 210 Din. — Plača in toži se v Ljubljani. Uredništvo »n upravništvo je v Ljubljani v Simon Gregorčičevi ulioi. Dopisi se ne vračajo. — štev. pri čekovnem zavodu v Ljubljani 11.958. LETO IX. Telefon št. 552. 1 JUHU ANA, 28. oktobra 1926. ieleiun št. 552. ŠTEV. 126. Dr. Fran Windischer: Pazimo na denar, nabran v Sloveniji! Zakon o zaščiti delavcev govori v §§ 99 in naslednjih o podporah in ugodnostih nezaposlenim delavcem. V členu 9. finančnega zakona za leto 1922/23 je dobil minister za socijalno politiko pooblastilo, da sme zaradi nabiranja potrebnih sredstev za podpiranje nezaposlenih delavcev, za ustanavljanje delavskih zavetišč in za plačevanje potnih stroškov delavcev, ki iščejo dela, vsem delodajalcem in delavcem, ki spadajo pod odredbe zakona o zavarovanju delavcev, odmeriti posebno doklado največ do 3%, ki se pobira istočasno in na isti način, kakor prispevek za zavarovanje delavcev zoper bolezen. O vporabi tako nabranih sredstev je predpisati ministrstvu za socijalno politiko posebna določila. Temeljem tega določila je bila razglašena 28. decembra 1922 v Službenih Novinah posebna naredba, ki je določala, da znaša tedenski prispevek za borze dela 1.8% enodnevne mezde po § 21 zakona o zavarovanju delavcev, odnosno 5 do 36-odstotnega prispevka 'a zavarovanje zoper bolezen. Osrednji urad za zavarovanje s njjpod T?p ‘Sojbu pqop of AooAupp 1. januarjem 1923 take prispevke. Ti prispevki so se dejansko začeli pobirati ter je 7 % tako nabranega denarja namenjeno osrednjemu uradu kot provizija za stroške pri manipulaciji in pobiranju. Po tej naredbi gre od ostale nabrane svote dve petini letnih čistih dohodkov za sklad, ki naj •služi podporam nezaposlenemu delavstvu ob pridobitni krizi. Natančnejši način vporabe določa minister za socialno politiko s posebnim pravilnikom. Ostale tri petine takega prispevka se porabi za poseben sklad za borze dela in o vporabi tega fonda odloča minister za socijalno politiko. Ves tako nabrani denar se je zbiral v Državni hipotekami banki v Beogradu. Potekla so leta. Aparat je posloval, in denar je iz vseh krajev države dohajal Hipotekami banki v Beogradu. Doslej ni bilo čuti, da bi minister za socijalno politiko glede tega centralno nabiranega znatnega fonda izdal kaka določila. Denar je vsa leta ostajal na razpolaganje Državni hipotekami banki. Od tangente, ki je v izmeri 7 % ostajala osrednjemu uradu, bi po naredbi ministra za socijalno politiko imeli dobivati posebno nagrado uradniki ministrstva za socijalno politiko za svoja nadzorstva. Celokupni znesek ne bi smel presegati j '4 % nabranega denarja. Prišla so leta gospodarske krize v deželo. Kupčije so postale slabe, podjetja so omejevala svoj obseg. Dosti jih je ustavilo obrat. Oglašala se je in se še oglaša v trdi meri brezposelnost, poti katero — jasno — občutno trpi domače delavstvo. Državne borze dela so imele vsepovsod za podpore brezposelnim po določilih §§ 99 in naslednjih skrajno skromne zneske na razpolago in delile brezposelnim podpore, o katerih je komaj vredno go-, voriti. Mogle so tešiti le neznaten del velike bede. Fond pa, o katerem je višje gori govor, je ostajal v Beogradu pri Držami hipotekami banki, ne da bi ga vporabljali za podporo brezposelnim. Potrebščino za državne borze dela je država res krila iz svojih sredstev v rednem proračunu. Znano pa je, da je krčila kredite in vzela sred- stva nekaterim posredovalnicam dela, ki so se smatrale popolnoma pravilno za potrebne kakor na primer v Mariboru. Nedavno tega, kakor je videti iz poročil dnevnikov, je minister Simonovič izjavil v Narodni skupščini: Potem gospoda imamo pri mojem ministrstvu prilično znaten fond za pod-i piranje brezposelnih delavcev. Ta ; fond znaša skoro 30 milijonov dinar-j jev. Jaz in moj urad se že baviva s j proučevanjem, kako najbolje rešiti to j vprašanje in morem reči Vam, da je 1 sedaj moj namen, vporabiti ta novec i kar mogoče najkoristneje, ali vendar j v nekoliko tudi v zvezi s samim tem : vprašanjem. In jaz mislim, da iz tega | denarja damo prvenstveno večjim me-I stom, kjer je večja brezposelnost in j pomanjkanje, gotove zneske kot poso-1 jilo z jako nizkimi obrestmi na raz-j polago za gradbo izvestnih naprav in zgradb. Na ta način podpremo tudi gradbo stanovanj in poslopij.« Kmalu po tej izjavi se je oglasil, kakor vidimo iz hrvatekih časopisov, župan zagrebški in je zahteval, da se mu da na razpolago svota 10 milijonov dinarjev, katera naj bi se izključno porabila za zidanje malih stanovanj. Vsled izjave zagrebškega župana je nastala razprava v listih in vidi se, da imajo v hrvatskih krogih popolnoma pravilno resne dvome o tem, ali more minister za socijalno politiko kratkemalo porabiti sedaj fond, nabran na podlagi naredbe o pobiranju in vporabljanju prispevkov za borzo dela, za gradbo malih stanovanj, ne da bi poskrbel za izpremembo obstoječe naredbe po posebnem novem pooblastilu, kajti po našem mnenju ima v tem pogledu za svoje postopanje po obstoječih predpisih predpisano vodilo. Ali to ni, kar daje povod, da se v tem vprašanju oglašamo k besedi, kajti stvar glavne kontrole je, da skrbi za pravilno porabo nabranih fondov. Aktualno pa je danes <0 vprašanje, ker je iz izjave g. ministra za socijalno politiko razvidno, da mora v bližnjem času priti do odločitve glede vporabe tega nabranega fonda. Gre tukaj za znaten denar in napačno bi bilo, če bi mi v Sloveniji pozabili pravočasno sc oglasiti s svojimi zahtevki pri vladi. Po pojasnilih, prejetih v tem pogledu, stojimo pred dejstvom, da smo iz Slovenije od početka leta 1923 poslali Državni hipotekarni banki dobrih 5 milijonov dinarjev iz tega naslova. Ti prispevki so bremenili in bremene nase gospodarstvo. Nabrani denar je šel iz dežele in je imela z njim razpolago navedena banka. Nastaja sedaj potreba, da zasledujemo to vprašanje v dvojnem pravcu. Na eni strani mislimo, da je samo pravilno, ako sc pri vporabi tega nabranega fonda zastopa teritorijalno načelo. to se pravi, da smemo s popolno pravico terjati, da oni del tega fonda, ki je z obrestmi vred došel iz Slovenije, pride do vporabe v Sloveniji. Na drugi strani pa je treba imeti pred očmi način vporabe tega denarja. Ne bi hot«l prejudicirati, ali eno se nam zdi pravično, namreč da ta denar pride v take vporabe, ki bo vsaj po zmislu in duhu in svrhi služila prvotnemu namenu. Ker je tudi pri nas, zlasti v Ljubljani in Mariboru jako pereče vprašanje malih stanovanj, je mogoče porabiti ta denar na način, kateri bi pomenjal, da tako rečemo. hkratu tudi nekako produktivno podporo brezposelnim slojem. Vprašanje je važno in živo pereče. Moj namen je dober. V prvem redu mi je na tern, da obrnem pozornost naše javnosti in njenih vodnikov, da se pravočasno, resno in stvarno in brez demagogije pobrigajo za dobro in tako rešitev tega vprašanja, da bo korist imela naša ožja domovina. Ivan Mohorič: Nettunske konvencije. (Konec.) IV. Porazdelitev nettunskih konvencij. Nettunske konvencije, ki se nahajajo sedaj v razpravi pred Narodno skupščino, se delijo po svoji vsebini v štiri skupine: a) 'Prometna vprašanja. V prvi vrsti so regulirana prometna vprašanja. V teh je spremenjeno v naš prilog besedilo svoječasnega rimskega sporazuma in dopolnjeno v vseh podrobnostih, ki so potrebne za rodno izvrševanje železniškega prometa na reški skupni postaji in v bazenu Thaon de Revel. Ta del obsega 63 členov in več aneksov, ki se nanašajo na ureditev službe in odgovornosti na skupni postaji na Reki, na vozovno službo, na železniške tarife, na odredbe o komercijalni službi, na tarifno-politične zadeve, na javna skladišča in na promet v kanalu Rečine. -K razmotrivanju pomena posameznih odredb za naše gospodarske interese se še povrnemo. b) Reške krajevne zadeve. Druga skupina konvencij se nanaša na ru-editev specifično lokalnih zadev, ki se tičejo Reke in njene neposredne okolice, ki je pripadla naši državi in nimajo za nas večjega pomena. Ta skupina obsega 12 sporazumov in sicer: 1) sporazum o reški občinski imo-vini in javniji dolgovih; 2) sporazum o dobavljanju vode in električnega 'teka za jugoslovanske okoliške občine. Ta sporazum je posebno važen za sušaško pristanišče; 3) sporazum glede uporabe pokopališča v Drenovi; 4) sporazum o reški bolnici, po katerem se sprejemajo do gotovega števila bolniki s Sušaka, Crkvenice, Novega, Senja, Kastava in Krka v bolnico na Reki; 5) sporazum glede porazdelitve arhivov in 6) sporazum glede državljanstva reških pripadnikov; 7) sporazum glede penzij, ki se v prvi vrsti nanaša na naše državljane, ki so bili zaposleni v tobačni tovarni^ na Reki, za katere ima Italija izplačati naši državi 1 milijon lir; 8) sporazum glede obdačitve reških tvrdk, ki imajo svoja podjetja v naši državi; 9) sporazum glede izdržava-nja ih regulacije Rečine; 10) sporazum glede mostov, kjer se Italija obvezuje, da izplača za popravilo porušenih mostov med Reko, Brajdico in Sušakom 2 milijona lir; 11) sporazum glede carinskega nadzora in ribolova v sušaških in reških vodah; 12) sporazum glede občevanja sodnih oblasti, ki določa, da se medsebojna korespondenca z reškimi oblastvi vrši direktno in v državnem jeziku. c) Manjšinske pravice. Tretja skupina obsega štiri sporazume, v katerih se obravnava vprašanje manjšinskih pravic. Podlaga za te sporazume je čl. 9. rimskega-pakta, ki jamči jugoslovanskim manjšinam na Reki enake pravice kakor jih imajo italijanski državljani v Dalmaciji. Po predmetih, ki jih obravnavajo ti sporazumi, se nanaša prva konven- cija na izvršitev čl. 9. rimskega pakta, druga na sporazum glede advokatov, tretja na sporazum glede obmejnih posestev in zadnja na sporazum o ekspropriaciji. V tej skupini je za nas najdalekosežnejšega pomena sporazum glede obmejnih posestev. Kakor že omenjeno, smo bili v na-seljevalni konvenciji dosegli, da se je od splošne pravice naseljevanja obojestransko izločil pas 50 km z omejitvijo, da smejo v njem inozemci po čl. 48 dvanajstinskega zakona za mesec julij, septemt>er 1923 nakupovati in jemati v zakup nepremičnine le po predhodni odobritvi ministrstva vojne in ministrstva notranjih zadev. Analogno, vendar še mnogo strožjo naredbo so izdali leta 1924 Italijani. Ker pa ima mnogo naših državljanov po novi razmejitvi z Italijo svoje posestvo v Italiji in obratno, se je pozneje izkazalo, da je potreba, da se določbe te splošne prepovedi nekoliko ublažijo. Zato smo že v zaključnem protokolu h konzularni konvenciji pristali na to, da se bodo v vzajemnem sporazumu napravile nekatere izjeme glede uživanja lastninskih in drugih pravic v obmejnem pasu. Z nettunskim sporazumom smo dosegli, da prepoved za pas v širini 50 km, ki jo je dekretirala Italija, ne velja glede uživanja in prenosa pravic, ki se pridobivajo brez upisa v zemljiške knjige, nadalje za uporabo že pridobljenih pravic in za pridobitev in izvrševanje hipotekarnih pravic. Ministrstvo zunajih zadev poudarja v svojem ekspozeju k temu sporazumu, da je bil glavni povod zanj, da iinajo naši državljani vzdolž zapadne meje na italijanskem ozemlju svoja posestva, katera je bilo treba zaščititi. Zamolči pa ministrstvo pri tem senčno stran te koncesije, ki globoko zasega v interese šumarstva in lesne industrije, ker se s to pogodbo omo-gočuje italijanskim interesentom jemanje v zakup in eksploatacijo celih gozdnih kompleksov, žag in drugih industrijskih naprav v obmejnem pasu, kar je direktno proti interesom našega narodnega gospodarstva. Brez dvoma je, da so Italijani že pri izdajanju svoječasne naredbe glede omejitve uživanja lastninskih pravic v obmejnem pasu imeli namen, da s tem prizadenejo naše obmejno prebivalstva), nas prisilijo k pogajanjem in tako dobijo bazo, na podlagi katere se jim bo posrečilo izvojevati željeno koncesijo za naše gozdove. Ta načrt se jim je popolnoma posrečil. Priborili so si s tem sporazumom pozicijo, da lahko izločijo v naših obmejnih gozdovih vse tuzemske posrednike -ih podjetnike. d) Likvidacijska vpraša-n j a. Četrto skupino tvorijo vprašanja, ki se nanašajo na izvršitev čl. 265. St. Germoinske in Čl. 248. Trianonske pogodbe in o katerih se je deloma sklepalo že, kakor omenjeno, v toku leta 1921 in 1922 na konferencah v Rimu. Celotno ie bilo takrat med nasledstvenimi državami sklenjeno okrog 45 sporazumov. Nasa država je bila tedaj, kakor rečeno, udeležena pri 15 osnutkih sporazumov. Svoje-casne konference v Rimu so »e nanašale v glavnem na sledeča vprašanja: 1) upravna vprašanja, ki se nanašajo na privatno zavarovanje; 2) ma-torijalna vprašanja privatnega zavarovanja; 3) vprašanja zavarovalnih družb; 4) vprašanje pokojnin starih avstrijskih upokojencev; 5) vprašanje pokojnin, ki jih plačujejo bivše dežele in občine; 6) vprašanje upravnih dolgov; 7) vprašanje obračuna in likvidacije zasebnih dolgov in vprašanje terjatev; 8) vprašanje regula-livnih hranilnic; 9) vprašanje razdelitve in likvidacije premoženja bivših avstrijskih dežel; 10 vprašanje bivših deželnih hipotekarnih zavo- j dov in deželnih bank; 11) vprašanje priznanja in prevzema vojnih posojil; 12) vprašanje likvidacije poštne hra-»ilnice na Dunaju; 13) vprašanje ureditve odnašajev stare avstrijske poštne uprave in poštnih uprav nasledstvenih držav; 14) vprašanje preprečitve dvojne obdaoitve; 15) vprašanji' porazdelitve arhivov; 16) vprašanje porazdelitve zakladov in posestev združb in javnih moralnih oseb; 17) vprašanje pravne pomoči; 18) vprašanje državljanstva. Iz teh vprašanj »e je na poznejših konferencah v Benetkah prevzelo v nettunske konvencije le par zadev. Nasprotno pa so se v nettunskili konvencijah uredila v zmislu norm mednarodnega urada dela nekatera so-cijalno-politična vprašanja glede doseljevanja in zavarovanja tujih delavcev in tako predstavlja ta skupina 14 •porazumov, ki se nanašajo na sledeča vprašanja: 1) konvencija o dolgovih in terjatvah; 2) sporazum o zasebno pravnih pogodbah; 3) sporazum o rekvizicijah ; 4) sporazum o izplačilu bolniških a tr osico v * 5) sporazum glede delavcev; 6) sporazum glede likvidacije ko-eijalnega zavarovanja; 7) sporazum glede zadruge Gan bakli; 8) sporazum glede reciprcoitete v pogledu delavskega zavarovanja; 9) sporazum glede kaznovanja gozdnih prestopkov v obmejnem pasu in 10) sporazum glede razdelitve bivših avstrijskih pomorskih kablov. K tem konvencijam so dodani še »tiri dopolnilni sporazumi, ki se nanašajo na pravoslavne srbske občine v Trstu, Zadru, Reki in Pireji pri Pulju in s katerim se jim priznava značaj juridičnih oseb. Nadalje dopolnilni sporazum k beograjski konvenciji o obmejnem prometu in sporazum o turistiki v obmejnem pasu. Zbornica za trgovino, obrt in industrijo v Ljubljani pri razpravah za ureditev gospodarskih odnošajev z Italijo ni bila pozvana niti pritegnjena k sodelovanju niti pri beograjskih niti pri nettunskih konvencijah. Kljub temu je inicijativno budno zasledovala razvoj pogajanj, v kolikor je bila v stanju, da si pribavi indirektno kake informacije o poteku razprav. Tudi je inicijativno zbornica pri mnogih prilikah opozarjala našo delegacijo, ki je vodila pogajanja, na posamezna vprašanja, ki so nas posebno intere-sirala in stavila predloge, ki so bili kakor vidimo danes, v konvencijah v znatni meri upoštevani. Zbornične informacije so se nanašale predvsem na vprašanje ureditve dolgov in terjatev, nadalje tranzitnega prometa iz Slovenije preko Št. Petra in Reke na Sušak, potem glede škod, ki jih je povzročila okupacija in končno glede vprašanja javnih skladišč in pristaniščnih vprašanj na Reki in Sušaku. Tozadevno se je zbornica tudi udeležila konference, ki jo je sklicalo ministrstvo zunanjih zadev glede ustanovitve mešanega denarnega zavoda in podala po zaslišanju v poštev prihajajočih interesentov o tem svoje mišljenje. Pri sestavi nettunskih konvencij so sodelovali naši ožji rojaki kot stro- kovnjaki v odlični meri. Predsednik j delegacije je bil opunom. minister 0. Rybar, pri vprašanjih obmejnega prometa carinske uprave in javnih skladišč je sodeloval kot ekspert sedanji gen. direktor tfr. K. Šmid, pri pogajanjih za ureditev železniške službe z Keko ter komercijelnih in tarifnih vprašanj šef tarifnega odseka g. Josip Cugmus, inšpektor v ministrstvu sa-ebračaja, za socialno politična vprašanja načelnik Središnega urada Matjašič, za likvidacijska vprašanja ravnatelj dr. I. Hacin in odvetnik dr. D. Marušič, ki sta bila že poprej eksperta /a ekonomska in finančna vprašanja v Parizu, ter končnov g. Marij Krmpo-lic za odškodninske zahteve. Nadalje so sodelovali naši strokovnjaki v mnogih mešanih komisijah, ki so jih š red videvale posamezne konvencije. V lem oziru je bilo torej v zadostni meri preskrbljeno, da sodelujejo strokovnjaki, ki tudi naše krajevne prilike, interese in zahteve podrobno poznajo in ki so bili v stanju, v kolikor je bilo r okviru pogajanj sploh mogoče, jih zadostno ščititi. KMManBHnBHBBnaHMgnaBaMMMinaR 1 i Norveški plebiscit proti alkoholni prepovedi, V Norveški se je vršilo 18. oktobra j glasovanje naroda, da-li naj v državi še nadalje obstoja prepoved alkohola ali ne. Narod je s 540.000 glasovi proti 415.000 odločil naj se prepoved alkohola ukine. Danes, ko je prepovedan alkohol v Ameriki, ko se kaže v raznih državah jaka tendenca s policijskimi sredstvi docela omejiti uživanje alkohola, je ta odločitev norveškega naroda velikega pomena, to tem bolj, ker kaže, kako sodi o prepovedi alkohola narod, ki je tekom let sam preizkusil vrednost in umestnost take prohibicije. Leta 1919 so Norvežani prvič glasovali o prepovedi alkohola. Takrat je od 66% upravičencev glasovalo 62% za to, da se prodaja in zavživanje alkohola prepove. Na podlagi tega glasovanja je parlament sprejel protialkoholni zakon. Ta se je prvotno nanašal na vse vrste alkoholnih pijač*. Tekom časa pa je morala Norveška odnehati in izvzeti vina, ker jo je v to prisilila carinska vojna s Portugalsko in Španijo. Sedanja odločitev naroda, osobito pa tako občuten poraz nasprotnikov alkohola, je vsakogar presenetil. Število onih, ki so zahtevali, da ostane prepoved še nadalje, je padlo za 70.000, nasprotniki prepovedi pa so porasli za 271.000. Ker se v naši državi že jako pogosto čujejo glasovi, naj se tudi pri nas prepove z zakonom prodajo in pitje alkohola in ker so se v ministrstvu narodnega zdravja izdelovali razni načrti zakonov za pobijanje proizvodnje, prodaje in vživanja alkoholnih pijač, bi bilo jako zanimivo vedeti, kaj je pripravilo napredni in trezni norveški narod, da z večino odbija prisilno omejevanje odnosno prepoved produkcije in prometa z alkoholom. To je zanimivo osobito zato, ker v Norveški ni bilo v zadnjem času še nikakih zasebnih interesov za legalne proizvodnje špi-rituoz; vse tvornice žganja že leta sem počivajo. Nasprotno pa je jako veliko takih, ki so radi prepovedi jako dobro zaslužili s tihotapsko proizvodnjo in trgovino žganja ter so interesirani, da prepoved obstoja še nadalje. Javnost je pred glasovanjem kazala skoro sklenjeno fronto za to, da prepoved alkohola ostane; le v mestih se je opažalo močnejše gibanje proti prepovedi. Delavske stranke so bile načelno proti ukinitvi prepovedi, ker so smatrale prostost alkohola kot sredstvo kapitalizma v boju proti delavstvu. Vprašanje prepovedi alkohola je v Norveški postalo tudi versko vprašanje. Vse krščanske sekte so z največjim idealizmom in neizprosno stopale v boj proti dovolitvi uživanja alkohola. Podeželsko ljudstvo je zato po večini stalo za njimi. Proti sili delavstva, podeželskega prebivalstva in verskih sekt pa je vendar zmagalo nasprotstvo proti prohibiciji alkohola. Glasovanje je pokazalo, da so nasprotovala prepovedi osobito mesta. V Oslu na primer jih je glasovalo 103.000 za odpravo prepovedi in le 15.000 proti. V mestih se je pač moglo najlažje videti učinke alkoholne prepovedi. Razpaslo se je tihotapstvo alkohola in razmnožile so se kljub preganjanju skrivne izdeloval-nice špiritu oz. Prepoved je dejansko postala zakon proti delavskemu razredu. Revnejše sloje se je kaznovalo in preganjalo, bogataši pa so se znali čuvati. Te skušnje so seveda dovedle do tega, da je končno ljudstvo opustilo idealizem, s katerim je glasovalo leta 1919 za prepoved alkohola ter je s svojim sedanjim glasovanjem pokazalo, da more o vrednosti ideje končno soditi edinole resničnost življenja in skušnje. Skušnja pa je pokazala, da prisilna sredstva niso edina ali najboljša sredstva za izvedbo in uresničenje, najsi bo tudi najlepših idej. Ona le prerada dajejo povod, da se to, kar se je sicer legalno godilo, vrši nadalje ilegalno in da ideja občutno trpi, ker doživljajo njeni pristaši razočaranje. Izid glasovanja o alkoholni prepovedi na Norveškem je tudi za nas jako poučen, ker žalibog naše vlade za izvedbo sicer lepih idej le prerade operirajo s prisilnimi policijskimi sredstvi. ’atLnmmrQBaBBmKmmKaammmmmBauumamurmntsmui*mmiP***su* ■ K. Tiefengruber: Izgubljeni ključi. Tri vagone izgubljenih ključev se nakupiei povprečno na leto v skladiščih za najdene stvari dunajske poli-cije. Prav neprijetno je zgubiti svoje ključe, posebno če gre kar za cel sveženj, kar pomeni, da treba napraviti dvojnike za ključ od stanovanja, od blagajne, od pisalne mize itd., potem pa zopet ni izključeno, da pridejo ključi v nepoštene roke in morebiti pride celo najditelj pravim ključavnicam na sled. Stvar utegne postati res opasna. Spremeinba ključavnic ostane končno edini izhod iz te zadrege, kar seveda povzroča še večje stroške. Pa tudi tuje ključe najti ni bogve kakšna sreča. Kaj hočeš početi ž njimi? Najdenine v obče ni pričakovati, pota na policijo se tudi vsak rad ogiblje, za časopisni oglas se v takem slučaju le redko kdo odloči. Na policiji s takimi najdbami tudi ne vedo kaj početi. Lastnik se redko kdaj tam oglasi, potem pa se ključi ne morejo kar tako izročiti ter je treba precejšnje opreznosti. Vse drugače bi bilo, ko bi nosili ključi kak poseben znak, lei v vsakem slučaju legitimira posestnika; in tej:;a občutnega nedostatka se je nedavno na Dunaju poprijela privatna podjetnost ter na prav originalen in vzoren način obeta odstraniti vse take neprijetnosti z ustanovitvijo 'Centrale za najdene ključe«. Ta zavod je vzorno organiziran ter deluje na dokaj priprost in siguren način. Proti letni odškodnini 3 šilingov se izreči posestniku ključev čedna kovi-nasta znamka z registrirano številko; ta obesek je pritrditi svežnju ključev. Če najde kdo tak sveženj, ga odda na stražnici, žandarmeriji ali županstvu ter dobi za to takoj nekazilo 5 šilingov kot najdenino. Ključi se odpravijo nemudoma na omenjeno centralo, ki na podlagi kartoteke brez težave ugotovi ime posestnika ter mu ključe v plombiranem ovitku takoj s posebnim slom dostavi brezplačno na dom, oziroma ga vsaj telefonično obvesti o najdbi. Podjetje je podobno zavarovalnici ter si je pridobilo v kratkem vsestransko priznanje in mu gredo tudi varnostne oblasti radovoljno na roko. Stvar bi ne bila napačna, namen je gotovo vse hvale vreden, ampak podjetje bo moralo vsekakor računati na sleparsko izrabo inštitucije. Posestnik opisane znamke pošlje sveženj ključev s to legitimacijo na policijo, si pusti najdenino izplačati ter ponovi tale manever še parkrat, najde $osne-malce in »centrala za najdene ključe« bo kmalu likvidirala. Temu bi se seveda »Ključna centrala« izognila, ko bi od lasfnika zahtevala vrnitev najdenine pri izročitvi. Gospodarski položaj Ogrske. Objektivno motrenje gSspodarskega ia finančnega položaja v zadnjih dveh lotita in primerjanje z gospodarskimi razvalinami v začetku leta 1924 nain kaže znamenja brezdromnega napredka. Promet blaga, efektov, deviz in valut je na Ogrskem popolnoma prost; valuta je stabilna, stabilizirana ne samo v razmerju na zunaj, temveč tudi glede oblikovanja cen na znotraj. Pogodb ni treba več efektivno sklepati v zlati valuti, v dolarjevi ali pšenični valuti. Denar ima spet staro pravico. Vzporedno s stabilizacijo valute rastejo hranilne vloge, počasi sicer, a dosledno. — »Trgovski liste je o tem že večkrat poročal. — Ljudje so začeli spet z denarjem varčevati. Obrestna mera se znižuje. Razvoj Ogrske se mednarodno ugodno ocenjuje in je imel za posledico uvoz tujega kapitala v ogrsko gospodarsko življenje, s čimer je obrestna mera morala sama obsebi pasti. Ni še dosežena predvojna mera, a se ji konstantno približujejo. Prilike za delo rastejo, čeprav v majhni izmeri. Poleg državnih in drugih javnih podjetij se je začela uveljavljati tudi zasebna produkcija. Iz sanacijske krize koraka Ogrska k normalnim razmeram. Marsikaj je izginilo, kat je moralo izginiti, in je bilo to za ozdravljenje vsega organizma le dobro. Državni proračun je — pač za ceno velike davčne obremenitve — popoln >ina v redu in bo tak tudi ostal, če se bo še naprej v upravi tako varčevalo kot »e je doslej. Položaj državne uprave je važen činitelj .pri mednarodnem presojanju razmer kakšne dežele; on je pogoj in varnost za stalnost dosedanjih uspehov. Izenačenost v finančnem položaju omogoča začetek v omiljenju javnih dajatev, čeprav izpočetka le v skromni izmeri. S tem gre del kapitalij, ki jih je država prej z obdavčenjem odtegnila narodnemu gospodastvu, spet nazaj, investicije dvigajo narodno premoženje in ga oplodijo. Večkrat omenjeni zahtevi po varčevanju se z reduciranjem urad ni št va ne da popolnoma ustreči. Sploh se doslej še nobena kritika ni resno bavila e vprašanjem, že je uradnikov res preveč. Ponudba tujega kapitala in zboljšanje finančnega položaja sta spravila na dnevni red vprašanje državnih investicij. Po-povies, ki mu pri tem razmotrivanju sledimo, ravnatelj Ogrske narodne banke, pravi: »Tukaj je na mestu najstrožja kritika, boriti se moramo proti vsemu, kar ni v naožjem pomenu besede ekonomično. Ne smemo izvajati investicij, ki naj se uresničijo iz kreditnega denarja; to j* možno samo takrat, ko je obrestna mera res nizka. Do tja je pa še daleč. Daleč je še tudi čas, ko bo mogla pri velepoteznih kreditnih operacijah v večji meri sodelovati tudi domovina sama kot dajateljica denarja. Naše zadolženje naprani inozemstvu raste in moramo biti zelo oprezni. Ljudska duša rada koleba med ekstremi; prejšnja malodušnost in prejšnji pesimizem se le preveč rada spremenita v pretiran optimizem. »Oni možje, ki So poklicani, da vodijo gospodarsko življenje, morajo spoznati srednjo pot treanostS in smejo korakati samo po tej poti naprej«. ; ggggg g mttm Aka piješ „Buddhau čaj, vživaš že na zemlji ra]! 7RA0EMARH t - . Trgovina. Kdaj se smatrajo posamezni e ročni m tiskalnim strojeni »Dobego« in podobnimi stroji izvršeni poninožki za. tiskorine? Poštna direkcija uradno objavlja: Nekatere tvrdke razpošiljajo svoje oglaso, cenike itd., izvršene z ročnim tiskalnim strojem >.001)070« ali s sličnimi pomno-ževalnimi stroji, v posameznih izvodih po znižanih pristojbinah za tiskovine. Da-i so ponmožki, izvršeni s takimi stroji, sicer posamič tiskani, torej ne izvršeni s pretiskom ali pa pisani vsak posebej s pisalnim strojem, vendar ni mogoče lahko spoznati mehaničnega načina njih razmnoževanja zato taki pomnožki ne ustrezajo določilom člena 19, točka I., prvega dela pravilnika za notranjo poštno službo. Tisk stroja t»Dobego< in nekaterih podobnih strojev je na*reč skoraj enak pisavi pisalnih strojev oziroma neradi svoje enakomernosti sličen po-množkom, narejenim po izvirnem, s pisalni« strojem pisanem spisu. Taki pomnožki pa se smejo po določilih toči;o I. zgoraj omenjenega člena razpošiljati kot tiskovina samo tedaj, če se 'vroče poštnemu uslužbencu v najmanj 20 popolnoma enakih izvodih. To velja, kakor je ministrstvo z odredbo štev. 50.303 o 55, dolžina potovanja 65.000 km. — Pred petimi meseci je prišla v konkurz Ranca Garibaldi. Sedaj poroča »Corriere della Sera«, da znaša primanjkljaj 150 milijonov Ur. Za seboj je potegnila banka 15 drugih tvrdk, ki so priglasile konkurz ali pa poravnavo. — Emisijski tečaj belgijskega stabilizacijskega posojila je določen s 93.5%. Angleži so podpisali šest milijonov funtov, Amerikanci devet, evropski kontinent tudi devet. — Egipt je pred težko finančno krizo, ker je na trgu bombaža velika stagnacija. Kmetom bedo morali dati predujme. Kakor pravkar beremo, je dala egiptska vlada farmarjem štiri milijone egiptskih funtov na razpolago, da bedo mogli obdržati del pridelka doma v zalogi. — Med češkoslovaško vlado in med sladkornimi tovarnami se je dosegel kompromis, s katerim se je od 25. oktobra naprej do konca novembra določila cena domačega kristalnega sladkorja na 488 Kč /.a 100 kilogramov. — S 15. decembrom bodo dali v promet nove pengo-bankovce; isti dan pridejo v obtok tudi novi novci. — Nova odredba sovjetske vlade izdatno razširi seznam onih podjetij, ki morajo položiti javne račune. Obenem ureja odredba doslej še nepojasnjeno vprašanje o javnem polaganju računov konceskmi-ranih podjetij in inozemskih družb, in to v pozitivnem smislu. — Zlata zaloga avstrijsko narodne banke znaša sedaj okoli 47 milijonov šilingov. Dne 7. maja je znašala, skoz devet mesecev nespremenjena, 14.8 milijonov, nato so se pa pričeli nakupi zlata pri Angleški banki, a še 7. julija je znašala zlata zaloga samo 19 milijonov šilingov. Od tedaj naprej se je pa dotok zlata dvigal od tedna do tedna. — Srbskočeška sladkorna tovarna v Oupriji bo plačala dividendo po 60 dinarjev. — Padanje cene srebra na mednarodnih trgih traja naprej. — V evropskih pristaniščih se je premogovno vpra, šanje poostrilo, premoga je zmeraj manj. — Belgijski uradni list prinaša odredbo, da je izvoz črnega premoga odvisen od dovoljenja delovnega ministra. Odredba je stopila v veljavo 20. t. m. — Pomanjkanje vagonov za transport premoga ni občutljivo samo na Češkoslovaškem in Poljskem, temveč tudi na Nemškem. Državne železnice se na vso moč trudijo, da bi spravile v Poruhrje dosti vagonov skupaj; vse dosedanje številke so visoko prekoračene, preteklo sredo je vozilo 34.000 vagonov, a jih je bilo še vseeno 1400 premalo. Ljubljanska borza. Sreda, dne 27. oktobra 192« Rlago: Drva bukova suha, zdrava, meter-ska, fco vag. meja den. 22.50; bukovi testoaii, monte, fco vag. meja den. 520; hrastovi frizi, L, II. (večina I.), fco meja. bi. 1250; orehovi plohi od 27 mm naprej, fco meja bi. >1350; smrekove letve, «uhe, 25/25, od 2 m, 2.50 on, 3 m, 3.50 in 4 m, fco meja bi. 450; pšenica bačka, 75/76, 2%, fco nakl. past. bi. 297.50; pšenica, 73/74, fco vag. muki. postaja bi. 292.50; koruza umetno sušena za X., XI., XII., fco vag. nakl. po6t. bi. 165; .koruza nova v klipu, fco vag. nakl. postaja bi. 85; koruza nova, fco vag. nakl. post. bi. 125; oves novi, fco nakl. post. bi. 157.5; rž, 71/72, 2%, fco vag. nakl. post. bi. 215; ječmen krmilni, 62/(53, fco vag. nakl. post bi. 160; ječmen krmilni, 63/64, fco vag. nakl. post. bi. 165; ječmen letni, 65/66, fco vag. nakl. postaja bi. 185; otrobi drobni, fco vag. nakl. postaja bi. 125; fižol beli, 3—4%, fco vag. nakl. postaja bi. 170; fižol prepeličar, fco vag. nakl. post., v vrečah po 50 kg bi. 315; krompir, fco vag. slov. poeta ja bi. 135; laneno seme, fco Ljubljana den. 380; laneno iseme Podravina, fco Ljubljana den 370; laneno seme prekmursko. rag. Ljubljana pariteta bi. 420; seno sladko, stisnjeajo, fco vag. slov. postaja bi 100; ov«s rešetani, adravi, fco Ljubljana, 1 vag. den. 177.50, bi. 177.50, »aklj. 177.50. Vrednote: Investicijsko posojilo iz 1. 1921 den. 72.25; Loterijska drža%’na renta aa vojno škodo den. 313; Zastavni liisti Jtranjeke deželne banke den. 20, bi. 20; Kom. zadolžnice Kranjske deželne banke den. 20, bi. 22; Celjska posojilnica d. d., Celje den. 194, bi. 188: Ljubljanska kreditna banka, Ljubljana den. 150, bi. 150, zaklj. 150; Morkantibia banka, Kočevje den. 95, bi. 98; Prva hrvatska šte-dionica, Zagreb den. 865, bi. 868; Kreditni zavod za trgovino in industrijo, Ljubljana den. 165, bi. 175; Strojne tovarne in livarne d. d., Ljubljana den. 70, bi. 70, zaiklj. 70; Združene papirnice Vevče, Goričane in Medvode d. d., Ljubljana den. 102; »Stavbna družba« d. d., Ljubljana den. 55, -bi. 56; :*Se-Sir«, tovarna idobokov d. d., Škofja Loka den. 104. Kol^nijalno blago na svetovnih tržiščih. — Na Njujorški borzi je te dni noti-rala kava santos štev. 4 = 20'62, rio štev. 7 z= 18'50, za december 15'80, za rnarc 15'20, za maj 14'74, za julij 14‘4«, za september 13‘96. Istočasno je notira) sladkor za december 2'81 do 2'82, za januar 2’83, za marc 2'79, za maj 2'86. — V Cikagi je notirala m a s t za oktober 13*80, za januar 13'10, za marc 13‘25. Ameriška cenitev svetovne sladkorne produkcije. Svetovna produkcija sirovega sladkorja v letu 1927 -se v Ameriki ocenjuje z 16403.000 tonami napram 16 milj. 170.000 tonam v letošnjean letu. Veletrgovina c kolonijalne in špecerijske robe Zaloga sveže pražene kave, mletih dišav in rudninske vode Točna In solidna postrežba! Zahtevajte cenik! t TRŽNA POROČILA. Sejmsko poročilo iz Maribora. — Na svinjski sejem dne ?2. oktobra 1P2S se je pripeljalo 225 svinj. Cene so bile sledeče; Mladi prašiči, cd 5 do G tednov tari, l;e-mad 50—62.50, 7 do 9 tednov 75—80, 3—4 mesece stari 150—250, 5—7 mesecev 350—425, 8—10 mesecev 500—800, 1 leto star i 1000—1250; 1 kg žive teže 10.50 do 12, 1 kg mrtve teže 14—17 Din. — Prodalo se je 137 komadov. Živinski trg na Dunaju dno 25. oktobra 1926. Na sejem se" je prignalo 1871 glav pitane in 498 glav navadne živine, v kon-tumac se je pa vzelo 58 glav, skupaj torej 2427 glav. Prignalo se je iz Ogrske 282, iz Rumunije 344, iz Jugoslavije 661, iz Avstrije 708, iz Češkoslovaške 74 in iz Poljske 58 glav. Cena volov la šiling 1.55 do 1.80, srednjih volov 1.40—155, slabih volov 1.20—1.30, bikov 1.30—1.65, krav 1.20—1.60. DOBAVA, PRODAJA I Dobave. Direkcija državnih železnic v Ljubljani sprejema do 29. oktobra t. 1. ponudbe /a dobavo oljnatih barv: do 2. novembra t. 1. za dobavo 10 ton bukovega oglja; do 5. novembra t. 1. za dobavo 100 kg stenja iz ovčje volne ter za dobavo 5 krožnih žag in 25 samokolnic. Predmetni pogoji so na vpogled pri ekonomskem odelenju te direkcije — Direkcija državnega rudnika v Kakanju sprejema do 2. novembra t. 1. ponudbe za dobavo 1500 m jeklenih vrvi. — Direkcija državnega rudnika v Zabukovci pri Celju sprejema do 6. novembra t. 1. ponudbe za dobavo 120 m° jamskega lesa. — Vršile se bodo naslednje ofertalne licitacije; Dne 19. novembra t. 1. pri direkciji državnih železnic v Sarajevu glede dobave drobnega železnega materija-la. — Dne 20. novembra t. 1. pri Upravi barutane v Kamniku glede dobave zračne sesalke (kompresor). — Dne 23. novembra t. 1. pri direkciji državnih železnic v Sarajevu glede dobave osovin za lokomotive; pri direkciji državnih železnic v Zagrebu glede dobave 2910 kg bakrenih cevi in 160 kg zakovic; pri odelenju za mornarico v Zemunu glede dobave SO ton strojnega olja, 5 ton čistega petroleja, 1 tono konsistentne masti in 20 ton motornega bencina. — Dne 24. novembra t. 1. pri direkciji državnih železnic v Sarajevu glede bakrenega materi-jala za lokomotive (pločevina, (ploSfe, cevi, palice itd.). — Dne 25. novembra t. 1. pri direkciji državnih železnic v Zagrebu glede naprave, dobave in montaže konstrukcije 1 okretaljke za lokomotive na postaji Sušak. — Dne 26. novembra t. 1. pri direkciji državnih železnic v Ljubljani glede dobave 350 m:' borovih podnic (inostnic) in raznega lesa; pri direkciji državnih železnic v Sarajevu glede dobave opružnih prstenova, vijakov in kovanih žebljev. Prodajo. Vršile se bodo naslednje oier-talne licitacije: Dne 9. novembra t. 1. pri komandi mesta, Ljubljana glede prodaje 15000 kg kosti. — Dne 24. novembra 1.1. pa pri državnih železnicah v Ljubljani glede prodaje 548 kom. starih Jesenih sodov cd različnih strojnih olj. IVedmetni oglasi z natančnejšimi podatk so v pisarna Zbomtee za tngovino, obrt in in-dnstviio v Ljubljani interesentom iia vpogled. Edino šivalni stroji in najboljši kolesa /.a rodbino, obrt in industrijo so le JOS. PETELINCA NnJnUie GrltSBUd' Tudi cenel A.CllCitf "* obr Ljubljana, blizu Prešernovega spomenika Pouk v vezenju brezplačno. — Večletna garancija. prodaja PREMOG la slovenskih premogovnikov vack kakovosti, v celih vagonih po originalnih cenah premogovnikov za domačo uporabo, kakor tudi za induairilska podjetju in razpečava no debelo Inozemski premog In koks vsak« vrste in vsakega izvora ter priporoča posebno prvo-vrstni češkoslovaški in angleški koks za livarne In domačo uporabo, kovaški premog, črni premog in brikete. Naslov: Prometni zavod za premog d.d.v Ljubljani o Mikloilleva testa it. 15, II. nadstr. Veletrgovina v v ILJs.il bijoči prlporoC« ssiecerajj slco razno vrstno žganje moko In E deželne pridelke raznovrstno rudninsko vodo Lastna pražarna za kavo In mlin za dl-Save z električnim obratom. CENIKI NA BAZPOIAOO! 5is5=aiun i TISKARNA MERKU! Trgovsko-industriiska d. d. Ljubljana Simon Gregorčičeva ulica št. 13 Telefon št 552 Raiun pri pošt. tek. lav. It 13.108 Se priporoča za vsa v tiskarsko stroko spadajoča dela. Tiska vse( tiskovine »trgovino, industrijo in urade; Časopise, knjige,koledarje, letake, posetnice i. t. d. i. t. d. lastna knllgoueznlca. Oglašajte v „Trgovskem listu"! Ureja dr. IVAN PLRSS. — Za Trgoivdko-industrijsko d.d. »MERKUR> kot izdajatelja in tiskarja. A. SEVER. Ljubljana