i i “SAZU” — 2011/3/15 — 8:49 — page 25 — #1 i i i i i i ŠOLA POSVET O POUKU FIZIKE, KEMIJE IN MATEMATIKE NA SLOVENSKI AKADEMIJI ZNANOSTI IN UMETNOSTI MOJCA ČEPIČ Pedagoška fakulteta Univerza v Ljubljani Slovenska akademija znanosti in umetnosti je v sredo, 22. septembra 2010, organizirala drugega v seriji posvetov, namenjenih poučevanju različnih po- dročij. Tokrat so se predavatelji in razpravljavci posvetili poučevanju treh predmetov: fizike, kemije in matematike, če jih naštejemo po abecedi. Po uvodnem nagovoru akad. prof. dr. Jožeta Trontlja so se predavatelji posvetili prvemu sklopu, ki se je ukvarjal s Kvaliteto pouka in ga je povezo- val akad. prof. dr. Franc Forstnerič s Fakultete za matematiko in fiziko UL (FMF). Prof. dr. Mojca Čepič s Pedagoške fakultete UL je predstavila po- men fizikalnih vsebin za vsakdanje življenje, doc. dr. Damjan Kobal s FMF je razpravljal o pogojih za kvalitetnega učitelja matematike in prof. Alenka Mozer z gimnazije Vič je predstavila nov inovativni pristop pri poučevanju naravoslovnih predmetov. Naslednji sklop, ki se je ukvarjal z izobraževanjem učiteljev, je povezovala prof. dr. Nataša Vaupotič, sicer dekanica Fakultete za naravoslovje in matematiko UM (FNM). Prof. dr. Nataša Bukovec s Fa- kultete za kemijo in kemijsko tehnologijo UL (FKKT) je predstavila predlog stalnega strokovnega izpopolnjevanja, namenjenega seznanjanju učiteljev s strokovnimi in didaktičnimi novostmi, prof. dr. Gorazd Planinšič s FMF je opozoril na težave, s katerimi se srečuje učitelj, in težave, s katerimi se sre- čuje izobraževanje učiteljev fizike. Prof. dr. Matej Brešar s FMF in FNM je razložil obstoječo shemo izobraževanja učiteljev matematike in poudaril, da je dobra. Zadnji sklop, v katerem so se oglasili uporabniki in izvajalci s svojimi stališči, je vodila prof. dr. Nataša Bukovec s FKKT. Prof. Marta Zabret s Šolskega centra Rudolfa Maistra je koncizno, a vendar humorno Obzornik mat. fiz. 58 (2011) 1 25 i i “SAZU” — 2011/3/15 — 8:49 — page 26 — #2 i i i i i i Mojca Čepič predstavila še druge probleme, povezane z nemotiviranostjo učencev in ne- kritično podporo staršev, s katerimi s srečujejo učitelji, v njenem primeru matematike. Prof. dr. Marija Bešter Rogač s FKKT je predstavila pogled strokovnjaka, a hkrati tudi starša, na zmešnjavo, ki jo je mogoče zaslediti v učbenikih. Nazadnje sta na probleme pouka fizike v gimnazijah, predvsem na zelo veliko raznolikost v sposobnostih in motiviranosti učencev na marsi- kateri gimnaziji, opozorila mag. prof. Vitomir Babič s Šolskega centra Lava v Celju in na probleme pri pouku fizike na osnovnih šolah, še posebej na zelo nizko priznane potrebe po laborantih, prof. Meta Trček z osnovne šole Ivana Cankarja na Vrhniki. V zadnjem delu sta se posvetu pridružila prof. dr. Igor Lukšič, minister za šolstvo in šport, ter v. d. direktorja Direktorata za visoko šolstvo dr. Stojan Sorčan. Moderatorji posameznih sklopov so gostoma predstavili problema- tiko, obravnavano v posameznih sklopih, akademik prof. dr. Franc Forstnerič pa je gostoma predstavil tudi predloge sklepov. Uresničeni predlogi bi lahko vodili do učinkovitega izboljšanja kvalitete pouka in učenja naravoslovno- matematičnih predmetov, vendar je za njihovo uresničevanje nujno potrebna institucionalna podpora Ministrstva za šolstvo in Ministrstva za visoko šol- stvo, znanost in tehnologijo, svoje pa bi morale prispevati tudi univerze. Nekaj besed sta povedala tudi oba gosta. Minister prof. dr. Igor Lukšič je omenil, da je šolstvo zelo krhek sistem in lahko dobro mišljeni ukrepi, kot npr. povečevanje učenčevih pravic, vodijo do negativnih posledic, ki niso bile predvidljive. Prav tako je omenil, da imajo lahko premiki v obsegih predmetov dolgoročne posledica za obstoj študijskih programov. Dr. Stojan Sorčan je pojasnil nekatere dejavnosti ministrstva v zvezi z raziskavami, žal pa se v svojem govoru ni dotaknil problemov, ki so jih izpostavljali sklepi in jih lahko pomaga reševati le Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in teh- nologijo. Posvet se je nadaljeval v konstruktivni debati prisotnih, rezultat posveta pa so v nadaljevanju navedeni predlogi izboljšav. Prispevki preda- vateljev bodo izdani kot posebna publikacija, ki je že pripravljena za tisk. Na voljo naj bi bili tudi na spletni strani SAZU. 26 Obzornik mat. fiz. 58 (2011) 1 i i “SAZU” — 2011/3/15 — 8:49 — page 27 — #3 i i i i i i Posvet o pouku fizike, kemije in matematike na Slovenski akademiji znanosti in umetnosti Predlog skupnih sklepov Preambula Učenje in razvoj sta možna le v pregledno strukturiranem svetu vrednot in odgovornosti. Slednje dokazujejo tudi številne resne znanstvene raziskave (predvsem s področja nevropsihologije). Šolo, ki uči odgovornosti, vztraj- nosti, trdega dela ter razumevanja, in ne šole, ki temelji na kratkoročnih ambicijah napredovanja, zahtevajo tudi odgovorni starši in vizija razvoja družbe. Prav kvaliteten pouk znanosti, od osnovne prek srednje in do vi- sokih šol, je pri tem ključen. Realizacijo take šole, od katere smo trenutno zelo oddaljeni, lahko zagotovijo predvsem kvalitetni učitelji. Zagotovitev najboljših učiteljev in kvalitetnega pouka, ki lahko temelji na osebni odgo- vornosti in ne na formalizirani kvaliteti, bi morala biti nacionalna prioriteta. Vzporedno z zavračanjem permisivne vzgoje je nujno ustvariti ozračje, v ka- terem poglobljeno delo v šoli ne bo več pomenilo nepotrebnega napora, pač pa možnost za vznemirljiva doživetja in dragoceno popotnico za uspešno in bogato življenje. Predlogi za doseganje zgoraj navedenega: Kaj velja obdržati • Naravoslovni predmeti in matematika ponujajo osnovna znanja, ki jih mora imeti vsak izobraženec. Ti predmeti sodijo v nujno splo- šno izobrazbo. Njihov razvoj, vpeljava novih vsebin in znanstvenih spoznanj mora potekati postopoma in med predmeti enakovre- dno. Podpora razvoju le enega predmeta bi pomenila škodo za celotno naravoslovno-matematično izobraževanje. Pomembne so tudi medpred- metne povezave. • Naravoslovje temelji na eksperimentalnem delu, zato moramo ohraniti obstoječe standarde laboratorijskega dela. • Vsak predmet pokriva svoje specifike, zato zahteva strokovno izobraže- nega učitelja. Sedanji način izobraževanja, kjer na gimnazijskih pro- gramih z bolj poglobljeno vsebino izobražujejo enopredmetni učite- lji, na osnovnih in strokovnih šolah pa dvopredmetni učitelji, ki so 25–29 27 i i “SAZU” — 2011/3/15 — 8:49 — page 28 — #4 i i i i i i Mojca Čepič predmetno področje študirali v času svojega dodiplomskega študija, se je pokazal za uspešnega in ga je treba obdržati. Predlogi Ministrstvu za šolstvo in šport • Za dvig kvalitete bodočih učiteljev naravoslovno-matematičnih pred- metov je nujno treba zagotoviti sistem kadrovskih štipendij. Kadro- vske štipendije bi morale biti namenjene najboljšim na področjih, kjer je učiteljev preveč, ter imeti še dodatno stimulativno vlogo za načrto- vanje kadrov na področjih, kjer je učiteljev sicer trenutno dovolj, a vpisna situacija nedvoumno nakazuje, da bo čez deset let pomanjka- nje. • Za stimulacijo vpisa na te smeri, pa tudi stimulacijo splošne nara- voslovne ozaveščenosti, je treba omogočiti dve ravni mature za na- ravoslovne predmete in uvesti obvezni izbirni maturitetni predmet iz nabora naravoslovno-tehničnih predmetov. • Zagotoviti dvig kvalitete aktivnih učiteljev naravoslovno-matematičnih predmetov z obveznimi izobraževanji, ki omogočajo spoznavanje novih znanstvenih dosežkov in didaktičnih pristopov na učiteljevem strokov- nem področju. Podobne zahteve imajo tudi drugi regulirani poklici. Obvezna izobraževanja naj postanejo del redne delovne obremenitve, npr. z uro pouka manj tedensko. • Vzpostavi naj se kvaliteten sistem svetovanja učiteljem pri njihovem delu in strokovnem razvoju. • Poiskati mehanizme za razvijanje odgovornosti učencev za svoje znanje, za razvijanje pripadnosti učencev in dijakov učeči se skupnosti in za medsebojno spoštovanje udeležencev v učnem procesu. • Ustanoviti je treba recenzentske skupine za posamezna področja, ki bodo skrbele za strokovni pregled vseh učnih gradiv, tako učbenikov kot delovnih zvezkov, priročnikov, e-gradiv in drugih pripomočkov z vidika ožje strokovne in didaktične ustreznosti. Iskanje recenzentov ne sme biti v domeni založnikov. 28 Obzornik mat. fiz. 58 (2011) 1 i i “SAZU” — 2011/3/15 — 8:49 — page 29 — #5 i i i i i i Posvet o pouku fizike, kemije in matematike na Slovenski akademiji znanosti in umetnosti • Vzpostaviti mehanizme povratnih informacij o dobrih (in slabih) učite- ljih in tudi sistem povratnih informacij o njihovi kvaliteti dela učiteljem. Povečati težo kvalitetnega dela v razredu pri napredovanjih. Predlogi Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo • Zavedati se moramo, da je izobraževanje učiteljev naravoslovnih predmetov in matematike finančno enako zahtevno kot študijski programi istih strok, zato je treba vpeljati enako financiranje tudi za pedagoške smeri strok. Predlogi Ministrstvu za šolstvo in šport ter Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo • Poklic učitelja je za državo ključnega pomena. Morebitnega pomanjka- nja kadrov ni mogoče nadomeščati z učitelji, ki nimajo ustreznih stro- kovnih predmetnih znanj in jih tudi ni mogoče uvažati, ker poteka pouk v slovenščini. Zato je treba vpeljati poklic učitelja kot reguliran poklic z ustreznim varovanjem študijskih programov, ki učitelje izobražujejo. • V izobraževalnih programih postaviti kriterije za doseganje visokih stan- dardov znanja pred množičnost, da se ustavi inflacija podeljevanja odlič- nih ocen, spričeval, diplom. . . • Organizirati centre (npr. v okviru fakultet, kjer potekajo izobraževa- nja učiteljev), ki bi dajali učiteljem dodatno podporo z znanjem in opremo ter posledično povečali motivacijo za naravoslovno-tehniške študije. • Zagotoviti podporo institucijam neformalnega izobraževanja, ki s svojim delom in dosežki na področju posredovanja naravoslovja in matematike široki javnosti že izkazujejo odličnost in s tem prispevajo k pojmovanju znanja kot pomembne osebne vrline in družbene vrednote. Predlog univerzam • Univerzitetni učitelji, ki poučujejo specialne didaktike, se morajo s tem specialnodidaktičnim področjem tudi aktivno raziskovalno ukvarjati in to dokazovati s svojo (mednarodno odmevno) bibliografijo v habilitacij- skih postopkih, kot to velja za vsa habilitacijska področja. 25–29 29