36993 Vljudno prosimo vse naročnike z dežele, da blagovolijo plačati naročnino čim bolj točno. Brez rednega plačevanja naročnine listu ni mogoče izhajati. Tam, kjer ni zastopnikov, naj si jih naročniki blagovolijo izbrati; naj nekdo prevzame to delo, da bo list v redu dostavljen naročnikom in da bo naročnina v redu pobrana. — Ker po našem časopisu vsi tako zvesto segate in ga radi berete, smo prepričani, da boste tudi denarne obveznosti rade-volje izpolnili. — »B o g o 1 j u b«, Ljubljana, Kopitarjeva ulica štev. 6. Cena »Bogoljuba«; za posamezne naročnike letno 12 lir, v skupinah po 11 lir, v Nemčiji 5 RM, v Hrvatski 45 kun, v Franciji 40 frankov, v Srbiji 45 din. Izhaja mesečno. Naročnina se pošilja na Upravo »Bogoljuba«, Ljubljana, Kopitarjeva ulica 6. CENJENIM BRALCEM NAŠEGA LISTA! Za hrvatsko državo; Vljudno sporočamo, da se za vsa naročila glede »Slovenca«, »Slovenskega doma«, »Domoljuba«, »Bogoljuba«, »Slovenčevega koledarja« in »Slovenčeve knjižnice« blagovolite obračati na tvrdko »Pres Import«, Katančičeva 3, Zagreb. Od 1, decembra dalje bo cena »Slovenca« v nadrobni prodaji 4 kune, za naročnike pa mesečno 83 kun, s ponedeljskim »Slov. domom« vred pa 96 kun. Cena »Slov. doma« v nadrobni prodaji 3 kune, za naročnike mesečno 55 kun. Cena »Domoljuba« v nadrobni prodaji 4 kune, za naročnike celoletno 110 kun. Cena »Bogoljuba« posamezna številka 4 kune, celoletna naročnina 45 kun. »Slovencev koledar« za leto 1943 za naročnike Slovenca, Slov. doma, Domoljuba, Bogoljuba, Obiska ter Slovenčeve knjižnice 100 kun, za nenaročnike imenovanih listov pa 140 kun. Cena posameznim broširanim knjigam »Slovenčeve knjižnice« 50 kun; v pol-platno vezanim knjigam 75 kun; na boljšem papirju v celo platno vezanim knjigam 125 kun. Naročnina vsega letnika »Slovenčeve knjižnice« (t. j. 36 knjig) 1100 kun za broširane knjige; 2300 kun za v polplatno vezane^^in-^OO kun za na boljšem papirju v celo platno vezane knjige. iih./-^ Za Srbijo veljajo iste cene v dinarjih.' DOBRE KNJIGE »Odpri srce, odpri roke«..! Najnovejša številka (213 do 214) salezijanske knjižnice ima za temelj in izvor nauk Jezusov o ljubezni do bližnjega ,. . »Največja pa je ljubezen!« Skrb za telesna do- bra dela ima danes še bolj obširno polje ko kdaj. Kdaj, kje, kako, zakaj — o vsem tem govori ta knjižica, ki jo je sestavil duhovni svetnik J. Filipič prav spretno in poljudno. — Glavna in najvaž- ngj^a /misel, ki jo knjižica iuuKfarja, je pa v zahtevi: »Nov socialni red je treba zamisliti, pa seveda tudi ostvariti in izvesti«; drugače ne bo trajnega in resničnega izboljšanja razmer. Versko-nravna obnova bo ogladila pot novemu socialnemu redu. ODPUSTKI za božič 1942-XXI in januar 1945-XXI. "■ložič — petek. P. o.: 1. T. Lj. G. v br. c.; 2. br. karm. M. b. v. . e.; 3. tistim, ki no-«kap.; 4. 61. Mar. "be kršč. gružin; " ižine; 7. 61. '. — Tretje-Odp. rim-kva morejo našteti v o-ivitka april- nja v m. Sv. 'sem, ki vsaj :upno odmo- lijo sv. rožni venec.; 2. članom br. sv. B. T. kakor 3. dan; 3. čl. br. sv. Srca J. kakor 8. dan; 4. čl. družbe sv. Petra KI. kakor 21. dan. 28. Ponedeljek. God nedolžn. otrok. Praznovanje članstva D. S. D. (Dejanje sv. detinstva). P. o. za tiste 81., kateri se u-deleže sv. maše, ki se opravi za žive deležnike D. S. D. — Pogoj: Spoved, obh., molitev pri sv. maši za žive in mrtve člane. 1. Petek. Novo leto. Prvi p. v m. P, o.: 1. čl. br. Srca J.; 2. 61. br. sv. B. T. v br. c.; če te brez velike težave ne morejo obiskati, pa v župn. c.; 3. čl. br. Srca M.; 4. 61. družbe Krščanskih družin; 5. istim kakor 16. dan; 6. vsem, ki prejmejo spravno sv. obh. — V. o. 2. Sobota, prva v m. P. o. vsem, ki opravijo kakšno nabožno vajo n. č. Brezmadežni, da zadoščujejo za njej storjena razžaljenja, prejmejo sv. obh. in molijo po n. sv. o. 3. Nedelja. Ime Jezusovo; prva n. v m. 01. r. v. br. 3 p. o.: a) če v bratovski cerkvi pobožno molijo nekaj časa pred izpost. sv. B. T.; b!) če v br. c. FRANC KORETiC: JK Iz igre, ki se dan za dnem predvaja jia prostranem pozorišču sveta, je izbral igralec in dramatik Edvard Gre-gorin nekaj najbolj izrazitih prizorov in jih je z vso njihovo tragiko prenesel na majhen gledališki oder. Z umetniško roko odkriva v njih vso duhovno bedo sodobnega človeka, obenem pa tudi nakaže Pot, ki naj bi jo ljudje hodili, da bi se rešili hudega in bi jim bilo dobro na zemlji. Sedem je teh podob iz življenja, kakor je sedem prošenj v očenašu. Vsaka na svoj način razgiba gledalce, zlasti pa pretrese dušo četrta: »Daj nam danes naš vsakdanji kruh ...« Božični večer je ... Otroci Jerača. mojstra v tovarni na deželi, so sami doma: očeta še ni. tudi matere ne, ki ga išče... K lačnim in ubogim pride Jezus, da bi jim dal z božjo besedo kruh življenja. Stanko, šestnajstleten fant. pa vrže sv. knjigo za njim, češ da od praznih besed človek ne more živeti. Lačni fant hoče kruha in potic, ki naj bi jih Bog, če je Bog, nasul iz nebes ... Na polnoč gre, ko se vrne Jerač pijan in pripoveduje, da je odpuščen iz službe. Zakaj? »Opoldne se je med odmorom sprožil pogovor o božjem Detetu. Jaz pa in moja pamet sva odprla usta in... sem rekel, da se Bog ne more roditi. Če je. je ... Pobožnjakarice pa vkup in krik in vik, da je dvignilo gospodarja, ki živi — po volji božji: naj obžalujem to in nehajn z večnim pohuj-ševanjem! Ha! Jaz mojster Jerač, da bi kot petolizec hinavčil?« V zimsko noč po jo zvonovi ... Od sosedovih se sliši pesem »Sveta noč. blažena noč...«. ki jo po jo otroci. Jerač pa ugaša svečice na drevescu, samo ene ne ugasi. Kakor da se v njem vse podira, ko govori sam zase: »Nocoj da se je rodil...« Žalosten in brez vsebine tak sveti večer. Kako naj vstopi božični angel tam, kjer ni žive božične skrivnosti v srcih, kjer hočejo ugasiti lučko iz Bet-lehema, kjer angelsko petje prevpijejo gramofonske plošče in radio, kjer sta deviška Mati in v premišljevanje zatopljeni sv. Jožef in božje Dete samo še legenda in lepa pravljica za otroke? Ni lep sveti večer tam, kjer so lepe jaslice, kjer je drevesce polno darov in svetlih lučic. Božič ni bogato obložena miza. Božič je praznik vere. Zlasti dveh najvažnejših verskih resnic. Lepa, prelepa je sveta noč le za vernega kristjana, ki se v živi, preživi veri skloni tako globoko k novorojenemu detetu, da vidi o njem Sina božjega. Nedoumljiva skrivnost: večni Bog v podobi otroka v jaslicah. Ne le v prispodobi, temveč resnično, ne samo v domišljiji pobožne, zamaknjene duše, ampak kot resnično, zgodovinsko izpričano dejstvo. Izginila je neizmerna dalja, ki loči Boga in stvarstvo, nebo se je nagnilo k zemlji in človeško uho je zaslišalo angelove besede: »Rodil se vam je danes v mestu Davidovem Zveličar, ki je Kristus Gospod.« Na sveti večer pa oživi v nas še druga resnica naše sv. vere. Tista žena, ki je v betlehemskem hlevu rodila božje Dete in mu drobne ročice povila ob nežnem telescu in ga položila v jasli, je resnično Mati božja. Za svoj prihod iz nebeških višav do človeških nižav si je Jezus izbral marijansko pot. Kristus je hotel priti k nam po Mariji. Skrivnost Marijinega božjega materinstva obsega najprej veličastno dejstvo, da si je Beseda, druga božja oseba, iz Marijinega telesa privzela meso in kri, človeško naravo. Telesnega oče- Betlehem. ta nima, hotel je pa imeti telesno mater. Marija je njegova prava mati, ker mu je s svojim življenjem dala človeško življenje. V Marijinem svetem naročju se je po spočetju Sv. Duha izoblikovalo Odrešenikovo presveto telo: tisto srce, ki sedaj komaj slišno utrip-Ije. tisti ljubeznivi obrazek, ki ga s tolikim veseljem gledajo pastirji, tiste ročice in nožice, ki so tesno povite ob telesu, ki pa so pozneje naredile toliko čudežev. Marija je dala iz svojega telesa Jezusu tisto kri, ki nas očiščuje vsakega greha (1 Jan 1, ?). Zato katoličan radostno ponavlja besede navdušene žene v evangeliju: »Blagor telesu, ki te je nosilo, in prsim, ki so te dojile« (Lk 11, 27). >Kako lepo je to,« je vzkliknil v svoji preprosti otroški veri izredno nedolžni in zgodaj svetniško dozoreli Gvido Fontgallandski, »da je tudi mali Jezus, ki je prišel na zemljo, hotel bivati kakor d srcem svoje Matere. Kako je to To sem razumel, ko sem molil z marijo.« Kako ljubezniv je Jezu delne svetinjice je bilo v kratkem eljene na milijone. Sledile so očivi' nilosti, spreobrnjenja trdovratnih ikov in nenavadna ozdravljenja. (0 amo spreobrnjenje judovskega učenjaka Alfonza Ratis-bona.) 22. jan. 1837 je bila v Parizu pri cerkvi N. Lj. G. Zmagovalke ustanovljena družba sv. Srca Marijinega, ki so se nje člani odločili posnemati usmiljeno ljubezen Srca Marijinega do bližnjega in skrbeti za spreobnjenje grešnikov. Družbo je papež Gregorij XVI. potrdil in z odpustki obdaril. V času, ko je bila slovesno razglašena verska resnica o brezmadežnem spočetju Marije Device (1854), je nastala misijonska družba presv. Srca Jezusovega. Nje člani so posebno pospeševali tudi pobožnost N. Lj. G. presv. Srca. Kot bratovščina je bila osnovana in cerkveno odobrena leta 1864. v Isudunu na Francoskem s sedežem v cerkvi sv. Srca Jezusovega. Kmalu so poleg te cerkve sezidali še drugo cerkev na čast N. Lj. G. presv. Srca. Podoba Marijina je bila slovesno kronana 8. sept. 1869. Deset let nato je bil glavni sedež te bratovščine preložen v Rim. Misijonarji presv. Srca Jezusovega obhajajo praznik N. Lj. G. presv. Srca s posebno mašo in s posebnimi dnevnimi molitvami (brevir) zadnjega majnika. Namen bratovščine N. Lj. G. presv. Srca, ki ima v ljubljanski škofiji svoj sedež v stolnici ljubljanski z lastnim oltarjem, je tale: 1. Častiti Marijo v njenem razmerju do Srca Jezusovega z jutranjim in večernim vzklikom: »N. Lj. G. presv. Srca, prosi za nas Boga!« 2. Priznati mogočni vpliv, ki ga je Jezus prepustil svoji Materi nad svojim božjim Srcem. 3. Doseči po mogočni priprošnji N. Lj. G. presv. Srca od Jezusa, da bi se srečno iztekle vse težave, dušne in telesne. Sopraznik Srca Marijinega se je obhajal v raznih krajih ob različnih časih kot krajevni sopraznik. 18. aprila 1914 je pa bilo končno določeno, naj združijo častilci Srca Marijinega svojo pobožnost na sopraznik, ki pade na soboto po osmini praznika sv. Reš. Telesa, t. j. na dan po prazniku presv. Srca Jezusovega. To hoče poudariti tesno zvezo med Srcem Jezusovim in Marijinim in potrebo vzajemnega češčenja. Družinska večerna molitev — rožni venec* Dr. Janez Oražem Maša-naša daritev Mnogo skritih hrepenenj človeške duše kaj lepo razodevajo otroške igre. Deklice se n. pr. ne vedoč zakaj, najrajši igrajo s »punčkami«, fantki pa se gredo »ravbarje in žandarje«, vojake in druge borbene igre, neredko pa tudi »raašnike«. Koliko nadobudnih fantičev, ki so bili nekajkrat v cerkvi, vam z »vsem ornatom in pobožnostjo« doma dan za dnem »mašuje«. Res je to igra, a iz nje nedvomno seva tudi želja, da bi res kdaj mogel maševati. Nekaterim se ta želja izpolni, drugim pa ostane od tega le topel spomin na lepe otroške sanje. In vendar ni nobene ovire, da ne bi mogli »maševati« vsi, tudi ko odrastemo! Mašo opravlja in daruje Jezus sam; on je pravi mašnik ali duhovnik; brez njega ni maše. To je čudovito velika, pa nam žal dostikrat premalo živa resnica. Pri vsakem oltarju — naj bo to oltar sv. Petra v Rimu ali oltar male kapelice na Kredarici ali zasilni oltar vojnega kurata in misijonarja — pri vsakem mašuje Jezus. Pravi, živi Jezus? Seveda. Pri vsakem oltarju je J e -zus osebno navzoč in sam opravi svojo daritev, torej res on sam — mašuje. Za svojo daritev pa potrebuje Jezus posredovalca, ki si ga sam izbere po posebnem zakramentu svetega reda ali mašniškega posve-čenja. Ta nastopa, moli in dela v imenu Jezusovem in namesto Jezusa. Ves se njemu »posodi«, zato je za vsako mašo potreben. Kakor brez Jezusa tako tudi brez posvečenega duhovnika ni Jezusove daritve — ni maše. Tudi duhovniki darujejo Jezusovo daritev — mašuje j o. Noben mašnik pa ne sme maševati čisto sam, tako da bi prav nikogar ne bilo pri maši. Vsaj strežnik, in če tudi tega ni, vsaj kateri koli človek mora biti v cerkvi ali kapeli, da se sme maša vršiti. Pri čisto prazni cerkvi brez sleherne žive duše poleg mašnika maše ne sme biti. Zakaj ta stroga cerkvena zapoved? Zato, ker je maša javna daritev, daritev družbe, daritev nas Nadloge naših dni tarejo vse ljudi, ves svet, ene bolj, druge manj. Vojska je šiba, pa naj se reče, da smo jo sami spletli, ali da je kazen pravičnega Boga, ki ravna po svoji neskončni modrosti. Lahko trdimo, da so sedanje vojskine stiske poslane kot kazen za greh, ki se je tako bahato šopiril zlasti po zadnji (prvi) svetovni vojni. Naša trditev ima dokaz tudi v besedi Kraljice rožnega venca, ki je pred 25 leti v portugalski Fa-timi sama napovedala, da bo prišla še hujska vojska, če se ljudje ne bodo spreobrnili in spokorili. Prav zato je pa že takrat priporočila v prikazni dvema deklicama in enemu fantiču, naj molijo in opravljajo molitev rožnega venca za grešni svet in naj zadoščujejo prečistemu Srcu Marijinemu in da naj isto priporoče tudi drugim. Sveta katoliška Cerkev je v teh letih povsod in pri vsaki priložnosti svarila, naj se narodi odvrnejo od greha, od nevere, od zaverovanosti v svet, naj se znebe malomarnosti in brezbrižnosti za Cerkev in za Kristusa. Pa se je to zgodilo? Ali je svet slušal proseče glasove? Tisti, ki bi bili najbolj potrebni, da bi pomagali pomiriti in potolažiti pravičnega Boga in odvrniti napovedano kazen, so še vedno zakrknjeni in le od daleč gledajo, kako drugi dobri verniki praznujejo prve petke, kako prihajajo k skupnim verskim vajam, kako se shajajo k molitvi rožnega venca pred Najsvetejšim, proseč za mir, za konec težkih presku-šenj, pa tudi za spreobrnjenje grešnikov. Kakor se vidi, je bilo molitve zanje še premalo, ker ostajajo neobčutni in trdovratni. Vztra-jajmo v molitvi, da jih bo val božjega usmiljenja in milosti končno le premagal. Predvsem so pa našega posredovanja pri Bogu potrebni tisti nesrečni rojaki, ki ho- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMM V zadnjih letih so se ponavljale goreče prošnje iz raznih škofij, da bi se smele posvetiti brezmadežnemu Srcu Marijinemu. Sv. oče je 31. oktobra 1942 ustregel tej želji na širši način tako, da je posvetil sebe, sveto Cerkev in vse narode celega sveta Marijinemu Srcu in prosil miru. čejo s strašnimi zločini nad lastnimi brati »osvoboditi« deželo. Raj pričakujejo, pa ustvarjajo gorje in pekel. Ker se greh množi, četudi je del našega naroda v molitvi in spokornosti občudovanja vreden, ker so nekateri ljudje med nami še okrutnejši, brezsrčnejši, bolj pogreznjeni v zlo, bolj odtujeni veri in Cerkvi, se je bati, da bodo usodne preskušnje še dalje trajale, če se ne bodo še poostrile. Zato pa opominjamo, zlasti tiste, ki jih udarec roke božje še ni zmodril: Obrnite se tudi vi k Bogu z vsem mišljenjem, z vsem srcem in z vsem dejanjem! Vrnimo se k starim izročilom! Zagrebški nadškof dr. Alojzij Ste-pinac je za rožnovenski mesec poslal svojim duhovnikom in vernikom ganljivo spisano okrožni-c o , ki je v nji priporočil molitev rožnega venca. V poslanici je tudi ta-le odlomek: »Razmere, ki v njih živimo, dogodki, ki jih doživljamo, nam dovolj glasno govore, kako zares nujno je, da se povrnemo k starim krščanskim izročilom. Na tisoče družin je nesrečnih. Na tisoče otrok ne ve ne za očeta ne za mater. Mnogoterim preti beda vsake vrste, lakota in bolezen. Nekaterim je življenje v stalni nevarnosti ponoči in podnevi. Naj zvračamo krivdo za vse to, kar nas danes teži, na kogar koli, eno je gotovo: največ je kriv vsega tega greh in spačenost ljudi, saj stoji zapisano: »Pravičnost narod povzdiguje, greh pa ljudstva nesrečna dela.« (Preg 14, 34.) Ni ga peresa, ki bi moglo opisati in očrtati vse to, kar danes človeštvo trpi. Zgodovina sv. Cerkve Kristusove nam pa spričuje, da se je krščansko ljudstvo v vseh nesrečah najrajši in najuspešneje obračalo k Materi božji s prošnjo za njeno posredovanje pri Bogu. Skupna molitev rožnega venca ni ostala nikdar brez blagoslova z nebes. Posebno tu velja obljuba Odre-šenikova: »Ako se na zemlji dva izmed vas zedinita v kateri koli prošnji, jima bo vse storil moj Oče, ki je v nebesih. Kajti kjer sta dva ali so trije zbrani v mojem imenu, tam sem jaz sredi med njimi.« (Mt 18, 19—20.) Naj ne bo nobene krščanske družine, ki bi ne vpeljala zopet te lepe krščanske navade: skupne molitve rožnega venca.« vseh. To »javnost«, to družbo mora nekdo zastopati, mora nekdo od nje sodarovati. To se pravi: pri maši moramo vsi sodelovati, ali če hočete, vsi »maše vati«. To izvira predvsem iz one globoke resnice, da smo po krstu vsi tako tesno Jezusu pridruženi, da smo kakor eden pred Bogom. Sv. Pavel bi dejal, da smo vsi skupaj eno telo — mi udje, Jezus glava. Bogoslovni učenjak pa bi rekel, da smo vsi skupaj skrivnostni ali mistični Kristus. Zaradi te edinosti, ki jo je Jezus sam hotel, pa Jezus obenem s seboj tudi nas. Bogu daruje in hoče, da se z njim tudi mi sami darujemo ter smo tako sodarovalci pri njegovi daritvi. Naše duhovništvo ali mašništvo res ni tako kot duhovništvo posvečenega duhovnika, ki je dobil za svojo službo poseben zakrament. Zato mi maše sami ne darujemo, marveč le sodaru-jemo in sodelujemo pri njej. To pa ravno pomeni, da pri maši nismo samo gledalci kakor pri igri v dvorani ali kino predstavi, tudi ne samo poslušalci kot pri koncertu, pa tudi ne samo pobožni molivci, ki se ne brigajo, kaj se na oltarju godi. Rekli bi lahko, da smo pri maši resnični soigralci, ker je maša najveličastnejša drama, ali sopevci, ker je maša najpopolnejša hvalnica Bogu, najbolj pravilno pa pravimo, da pri maši vsi sodarujemo. V luči te resnice bi morali »udeleževanje« pri maši še v marsičem preusmeriti in izboljšati: rajši rabiti molitvenik z »mašami« kot so v duhovnikovi mašni knjigi (misalu), vpeljati glasno skupno molitev nekaterih molitev, dati mašnim pesmim več daritvenega duha in v ljudsko petje res vso cerkev pritegniti, privaditi se na nekatera drobna dejanja, ki bi nas bolj povezovala z duhovnikom (pokrižanje ob pravem času, trkanje, prikloni, klečanje). Čeprav so to bolj zunanje stvari, so potrebne in koristne, kajti človek ni zgolj duh, zato mu moramo novega duha dajati vedno v primerni telesni ali vidni posodi. Najbolj važno pa seveda je, da se skušamo vedno živo zavedati, da smo k sodarovanju vsi poklicani. Iz otroških let se spominjam našega starega ujca, ki je bil pri maši vedno v klopi poleg oltarja, kjer je bil ključar in cerkovnik podružne cerkve. Vso mašo je molil rožni venec, a ves čas gledal na oltar in z očmi kar »požiral« duhovnika. Po povzdigovanju pa je — in to mi je ostalo najbolj v spominu — vedno obenem z duhovnikom nekoliko povzdignil svoje koščene roke, se zazrl v sveto hostijo ter se ves nekako vzravnal in privzdignil, kot bi se hotel nekomu dati. Ne vem ali je bila to samo njegova poseb- ^ Prvi pe/hi — naša narodna pobošnosi. ^ nost ali je pa ostanek kakšne splošne stare navade, napravil je to tako pobožno in lepo, da je bilo njegovo ravnanje zame in morda še za koga najtolj nazoren pouk, da je maša zares naša daritev, pri kateri moramo sodelovati in so-darovati. „Maša" ali „sveta maša" — kaj je prav? Piše, govori, sliši se oboje; prav tako »obhajilo« — »sveto obhajilo«, »spoved« — »sveta spoved«. Morebiti si bil kdaj že sam v zadregi, kako naj rečeš. Če rečeš, kakor govoriš doma ali s svojimi vrstniki, kar »maša«, »spoved«, »obhajilo«, je nekam nerodno, če o tem govoriš z duhovnikom, redovnikom; pa zopet čutiš, da je zelo prisiljeno, kar zoprno tudi s takimi ljudmi večno govoriti »sveta maša« itd. Nekateri menijo, da je zaradi spoštovanja, ki smo ga dolžni, vendar le treba govoriti in pisati besedo »svet« .. . Kaj je torej prav? Prav je gotovo to, kakor piše in govori Cerkev in s svojim načinom pisanja in govorjenja tudi nas uči, kako naj mi pišemo in govorimo. Cerkev pa v svojih službenih, bogoslužnih knjigah in spisih — uradno — piše in govori ved- Edino zdravilo današnjih dni. Ko je bilo tam poleti okrog 30.000 francoskih romarjev hkrati v Lur-du, jim je tretji dan pri skupni po-božnosti govoril tudi lurški škof Choquet. Najtehtnejše besede, ki jih je romarjem polagal na srce, si zapomnimo tudi mi, saj se zdi, kot bi bile nalašč naslovljene tudi na slovensko javnost: »Boga moramo postaviti na prvo mesto; znebiti se moramo verske nevednosti; dobro preberimo sv. Evangelij, da prepoji s svojim duhom naše življenje; osvojiti si moramo zdrave in krepke ideje in popraviti svojo vest, da bo boljša, čistejša, vernejša.« Socialni pomen krščanstva. Rešitev socialnega vprašanja ni v krivi veri zločinskega komunizma, marveč v krščanstvu, ki združuje pravičnost z ljubeznijo, ki celi rano pri korenini. »Kristus ne pripada nobeni stranki, nobenemu družabnemu razredu, nobenemu programu, — Kristus pripada vsem in vsakemu; ne socializira tovarn, obratov, rudokopov, strojev — to bi bilo površno zdravljenje bolnika in bi pospešilo le smrt —; Kristus socializira, pobrati ljudi, poboljša 21. jan. Sv. Neža. (Kip Robbove delavnice iz srede 18. stol. Uršulinke, Ljubljana). no brez pridevka »svet«. Ves rimski obrednik, ki je v tem odločilen, nikjer ne piše »sv. maša«, »sv. obhajilo«, »sv. spoved«, »sv. krst« itd., ampak vedno brez pridevka »svet«, kar samo »maša«, »obhajilo«, »krst« itd. Prav tako rimska mašna knjiga vedno samo: »maša«, »obhajilo«, »spoved« brez pridevka »svet«. Naši Slovenci od nekdaj in povsod govore s Cerkvijo brez pridevka »svet« kar samo: »maša«, »spoved« itd.: pri maši sem bil, k maši pojdi, za mašo daj; prav tako: nova maša bo; zlato mašo je pel; k spovedi grem, pri obhajilu sem bil; naš Janezek je bil že pri prvem obhajilu; h krstu neso; birmo bom vezal itd., itd.; s pridevkom »svet« se silijo samo, kadar mislijo, da morajo to besedo rabiti zaradi kake cerkvene osebnosti, ki z njo govore. Med seboj je po stari dobri navadi, pač iz starega cerkvenega izročila izvirajoči — nikoli ne rabijo. Cerkvena torej raba tega pridevka prav gotovo n i, prav tako ni slovenska. In za človeka, mu poplemeniti srce, da bolj spoštuje ženo; Kristus stori, da so otroci boljši do staršev, delodajalci do delavstva, gospodarji do nastavljencev. Bodimo prepričani: Socialno vprašanje bi bilo ugodno rešeno tisti trenutek, ko bi prava krščanska ljubezen zagospodovala vsem dušam! (T. Toth.) Čistost in pogum: kras in hramba mladine. Na praznik Kristusa Kralja je papež Pij XII. sprejel v vatikanskih prostorih 4000 zastopnic verskega združenja z imenom: Hčere Marijine, ki ima svoj sedež pri baziliki sv. Neže. Ta zveza je bila ustanovljena pred 75 leti. Sveti oče se je zahvalil za duhovne darove, ki mu jih je zveza poklonila in za lep prispevek, namenjen za novo cerkev sv. Evgeni-ja v Rimu. V ognjevitih besedah je nato osrčeval zbrane mladenke, naj v varstvu Brezmadežne in po zgledu junaške device in mučenice svete Agneze napredujejo v čistosti in neustrašenosti. Te dve čednosti sta potrebni vsekdar, pa bolj ko kdaj še v današnjih okoliščinah, saj sta dika in obramba mladega rodu. V nadaljnjih očetovskih besedah je stavil sv. oče pred oči zbrane družbe vzvišeni zgled Brezmadežne in orisal kreposti nežne svetnice Agneze, »ki bi ne bila zmogla prenesti za Jezusa mučeniške smrti, če bi poprej njena duša ne bila odmrla zemeljskim željam«. Lurd v Zagrebu. Po prizadevanju nadškofa dr. Stepinca je bila 6. decembra 1942 ustanovljena nova župnija v Zagrebu. Imenovala se bo po svoji cerkvi, ki je posvečena Mariji Lurški: Župnija Matere božje Lurške. Sedež in središče ima v Zvonimirovi ulici. — Pripomnimo, da je bila pred kratkim (20. septembra 1942) izročena oskrbi oo. tretjerednikov franč. samostana sv. Ksaverija nova župnija sv. Frančiška Ksav. s slovesno sv. mašo v staroslovenskem jeziku, ki jo je opravil nadškof dr. Stepinac. Ta župnija obsega dele župnije sv. Marka, sv. Ivana, sv. Mirka in selo Gračani. Največ zastopnikov vnanjih držav ima — Vatikan. Sveta stolica ^ Vztrajajte v obfjajanju prvif) petkov! ^ 29. jan. Sv. Frančišek Sal. (Kip Robbove delavnice iz srede 18. stol. Uršulinke, Ljubljana). poslušanje prijetna tudi ne; pogosto kar zoprna, skoraj neslana. Pa vendar — porečeš — beseda »svet« le pomeni spoštovanje do teh dejanj in reči, saj so vendar najsvetejše, kar Cerkev ima, kar se na svetu godi. Prav gotovo! In prav zato, ker so te reči tako nad vse svete, prav zato jim Cerkev besede »svet« ne prideva. So namreč nekatere osebe in nekatere stvari same v sebi in same po sebi tako svete, da pridevka »svet« ne potrebujejo, ga niti ne preneso ne, ker tak pridevek njih svetost samo nekako zmanjša — veličastno svetost oslabi. Tako oznake »svet« ne prenese n. pr. beseda Bog, saj je Bog sam v sebi svet, svet po svojem notranjem bistvu, svetost sama. Prav taka je z besedo »Jezus«, z besedo »Kristus«, uživa zaupanje vsega sveta, saj je danes že 40 nevtralnih in vojskujočih se držav, ki imajo diplomatske predstavnike pri Vatikanu. Že med sedanjo vojsko so ustanovile diplomatsko zvezo s cerkveno državo: Zedinjene države, Japonska, Finska in narodna Kitajska s sedežem v Čunkingu. Plemenita poteza. Novi mostar-ski škof dr. Peter Čule je ob svojem posvečenju podaril 100.000 kun v dobre namene. Ta velikodušni dar je mogel pokloniti, ker je imel nekaj lastnih prihrankov, drugo je pa zbirka škofijske duhovščine, ki je bila prvotno namenjena za nov škofov ornat, pa je šla glede na časovne okoliščine v nujnejše potrebe. Za svetništvo. Med cerkvenimi procesi za proglasitev svetništva je na vrsti tudi razprava, da se doseže beatifikacija služabnika božjega Ludovika N e c c h i j a, ki je bil po poklicu zdravnik. Umrl je v sluhu svetosti kot tretjerednik sv. Frančiška. Zaradi tega je kot »promotor« določen rektor katoliške univerze v Milanu, znani učenjak frančiškanskega reda o. Avguštin Gemelli. Da se ogenj vzdržuje. Če je resničen pregovor: »Inter arma si-lent musae« — v vojnem času umetnost počiva — ne sme ta rečenica veljati za živahnost v verskem in cerkvenem življenju, ki v takih časih kaj rada zajde na rakovo pot. V ogrskem glavnem mestu — v Budimpešti — so prav zato, da bi versko življenje v tej borbeni dobi ne trpelo škode, sklicali deželni katoliški shod, ki je trajal od 2. do 8. oktobra in je že XXX. te vrste. Dnevno so se vrstili hkrati s cerkvenimi verskimi vajami posveti in zborovanja za posamezne stanove: za žene, za može, za katol. časnikarje, za kat. cerkvene umetnike, za vseučiliščnike in dr. Najvažnejšemu vprašanju naših dni: »skrb za dobro vzgojo mladine, skrb za družino in narod« — so določili nedeljo. »Imamo za veleizdajstvo« — je poudarjal glavni govornik Szinyei-Merse, minister za pouk in bogočastje, »nakane tistih, ki bi hoteli šolo in ogrsko mladino vpreči v službo katere koli strankarske politike, ali ki bi hoteli potom šole odtujiti ogrsko mladino večnim n idealom svetega Štefana, zavetnika Ogrske.« Duša katoliškega shoda je bil ogrski primas, kardinal dr. Justi-nijan Seredi, ki je največkrat nastopil kot govornik in je zlasti akademikom polagal na srce zna-čajnost in trdnost v krščanskih načelih, kajti »največji notranji sovražnik Cerkve in naroda sta mlačnost in brezbrižnost«. Še vedno raste število mučen-cev med našimi ljudmi. Dne 25. oktobra ponoči so komunisti ugrabili mladega duhovnika, kaplana Antona Hočevarja v Pe-rovem pri Grosupljem in ga nekje v bližini Podlipoglava v gozdu umorili. Vsa soseska se zgraža nad zločinom brezvestnih krvnikov, ki so se znosili nad dobrim duhovnikom, ki je šele pred nekaj leti prišel kot Gospodov delavec v službo za ljudstvo. »Narodni osvoboditelji« imajo na vesti že 14 smrtnih hudodelstev, ki so jih prizadejali slovenskim duhovnikom. Slovenski misijonar p. Vence-slav Šolar je nedavno umrl v Ameriki. Bil je član benediktinskega reda. Misijonaril je povsod po Ameriki, kjer je kaj Slovanov, ker je govoril za silo vse slovanske jezike. Bil je pa tudi bogoslovno izobražen. Hkrati se je mnogo pečal z naravoznanstvom. Doma je bil iz selške župnije nad Škofjo Loko. Zedinjenje vseh kristjanov v katoliški Cerkvi — to je namen molitvenega tedna, ki je nekaj časa sem določen v dneh od 18. pa do 25. januarja vsakega leta. Ta osem-dnevnica se opravlja po sv. maši; v cerkvah pa, kjer imajo na večer litanije, po litanijah. —■ Udeležujmo se te pobožnosti, saj ima prelep namen, ki je za nas posebno važen in tudi privlačen: da bi se tudi vsi slovanski narodi in rodovi združili v naročju Cerkve Kristusove. Morda je prišel prav zdaj odločilni trenutek, ko bo razkolnim narodom zasvetila luč spoznanja in se bodo morda približali tisti dobi, ko bo res le en hlev in en pastir. Navadno je tako, da brž pozabimo, kar smo samo enkrat brali, če ni kaj prav privlačnega. Opozarjamo zato na obvestilo v zadnji številki »Bogoljuba«, stran 262, pod naslovom »Najlepša priložnost«. — »Bog O č e«. Če kdo, bi te osebe prve morale imeti pridevek »svet«; in vendar ne Cerkev pa tudi sicer nihče in noben jezik ne govori in ne piše »sv. Bog«, »sv. Jezus«, »sv. Kristus«, — Le v visokem pesniškem zanosu Cerkev veliki petek poje: Sveti Bog (Hagios ho Theos, Sanctus Deus), ali včasih tudi kdo — po kakem nepričakovanem, nezaslišanem dogodku kdo vzklikne n. pr.: »Sveti Bog! Saj to ni mogoče!« ko ga vsega pretrese ... Takoi je tudi z Marijo«. Cerkev jo — razen v litanijah — imenuje samo »Marijo«, ker je v svetosti nad vse ljudi in vse angelske vrste tako vzvišena, da je svetost vseh drugih ustvarjenih bitij skup daleč pod njeno. Saj ji prav zaradi nje nedoumljive svetosti gre posebno vzvišeno češčenje (cultas hyperduliae). Zato tudi katoliška ljudstva — po cerkvenem zgledu — Mariji nikoli ne dajo pridevka »sveta Marija«. — Pač pa ga ji dajo protestanti in pravijo in pišejo: »sv. Marija« — die heilige Maria. Zakaj? Ali mar protestanti Marijo posebno spoštujejo, bolj časte kakor katoličani? Ne! Ravno narobe! Protestanti Marijo s tem pridevkom hočejo ponižati, ponižati na stopnjo drugih svetnikov, češ da je bila navadna žena, da ji ne gre posebna čast, posebno spoštovanje, posebna ljubezen. Saj je protestantom Marijo častiti celo strogo prepovedano, prepovedano Mariji se priporočati, se k njej v molitvi zatekati.1 Tako vidimo, da pridevek »sveti« na nepravem kraju, pri nepravi osebi svetost in spoštovanje more celo zmanjševati. Zato je edino prav, da osebam, rečem, ki so same v sebi tako svete, da njih svetosti noben pridevek ne more bolj označiti, kakor jo označuje že sama beseda s svojo vsebino in svojim pomenom, besede »svet« ne vsiljujemo, ampak s Cerkvijo in s stoletno — rajši tisočletno — tenkočutno besedo našega ljudstva pišemo in govorimo kar: »maša«, »spoved«, »obhajilo«, »krst«, »birma« in podobno. Saj lahko postane kar smešno, če kdo govori n. pr. o nevredni »sveti« spovedi ali o b o ž j e r o p - 1 Seveda zlasti protestantovsko ženstvo navzlic tej kar najstrožji prepovedi Marijo — če je že ne more javno, jo časti skrivaj. Saj jim vest pravi, da Odrešenikovo Mater častiti vendar smejo, če jo je sam Bog počastil, kakor je nobeno ustvarjeno bitje za njim več ne more. Saj jih srce žene k Materi. .. Odličen duhovnik, ki je več let živel v Berlinu —- središču protestantovstva — mi je pravil, da pred čudodelno podobo »Marije Zmagovalke« v berlinski katoliški stolnici v globoko pobožnost zatopljenih kleči več protestantovskih gospa in gospodičen kakor katoliških . .. nem »svetem« obhajilu: nevredno, božjeropno — pa hkrati sveto...!! Prav tako se nikomur ni treba nič zoprno priporočati njegovi »sveti« molitvi. Molitev, — če je molitev — je samo v sebi sveto dejanje. Če pa sveto ni, pa tudi molitev ni. Morebiti me še poprašaš: Odkod je pa to nič kaj cerkveno in prav nič slovensko — včasih kar vsiljivo »svetenje« k nam zašlo? — Na en vzrok sem že namignil: želja, da bi ne govorili premalo spoštljivo, je bila gotovo eden vzrokov. Sumim pa, dasi danes dokazati ne morem, da je ta način govorjenja še ostanek janzenizma, ki je v pretirani, necerkveni skrbi za svetost toliko resnične svetosti uničil. Ki, »Nikdar preveč ne zaupamo v Boga; saj je tako mogočen in usmiljen. Čim večje je naše zaupanje, tem več nam da.« Sv. Terezija Det. J. Povemo na kratko še enkrat, da ima mladina DSD (»Dejanje sv. de-tinstva Jezusovega«) svoj misijonski praznik dne 28. decembra, t. j. ponedeljek po božiču, na god »N e -dolžnih otro k«, in sicer v frančiškanski cerkvi. Tam se zbero člani DSD ob osmih zjutraj k sveti maši in sv. obhajilu. Sv. maša bo darovana za žive člane. K isti maši bodo prišli tudi ljubljanski gg. učitelji in gdč. učiteljice »Slomškove družbe«, ki bodo imeli nato občni zbor v Akademskem domu. — Božično petje bodo oskrbeli v prvi vrsti naši Križarji in Klarice tako pri sv. maši kakor tudi pri popoldanski prireditvi, ki bo ob štirih — tudi v frančiškanski cerkvi. S to pobožnostjo in s kratkim nagovorom je združen poseben blagoslov mladine in obdarovanje s podobicami. Mladi deležniki: Berite tudi vabilo v božični številki »Lučke«! molijo 1)0 n. sv. o.; c) če so pri mes. procesiji. — P. o.: 1. čl. br. sv. S. J.; 2. tistim, ki nosijo višnj. škap.; 3. danes ali v osmini tistim, ki prejmejo sv. obh., so pri sv. maši in molijo p. n. sv. o. (v nedeljo zadostuje v ta namen biti pri eni sv. maši); 4. tistim kakor 16. dan. 6. Sreda. Sv. Trije kralji; prva v m. P. o.: 1. čl. br. N. Lj. G. presv. Srca v bratovski c.; 2. tistim, ki nosijo viš. škap.; 3. čl. r. v. br. v br. c.; če te ne morejo obiskati, jim more spovednik naložiti kakšno drugo dobro delo; 4. čl. dr. živ. r. v.; 5. čl. brat. za duše v v.; 6. čl. družbe Kršč. družin; 7. čl. Dr. sv. Petra KI., ako obiščejo cer- kev in molijo za razš. vere in p. n. sv. o.; 8. tistim kakor 16. dan; 9. vsem, ki prejmejo sv. z., molijo p. n. sv. o. in opravijo kakšne nabožne vaje n. č. sv. Jožefu; 10. čl. DSD, kjer imajo ta dan glavni praznik, prejmejo sv. z. in pri sv. maši molijo za žive člane. — V. o. 7. Četrtek. Prvi v m. P. o. čl. br. sv. B. T. kakor prvi dan. 10. Nedelja. Sv. Družina. P. o. čl. br. Kršč. družin, kjer se ponovi posvetitev sv. Družini. 16. Sobota. Sv. Berard in tov. P. o. vsem vernikom v cerkvah treh redov sv. Frančiška; tretjeredniki tudi v žup. c.., kjer ni redovne. 19. Torek. BI. Bernard. P. o. kakor 16. dan. 23. Sobota. Marijina zaroka. P. o. čl. dr. Kršč. družin. 25. Ponedeljek. Spreobrnjenje sv. Pavla. P. o. 81. br. preč. S. Mar. 27. Sreda. Sv. Angela. Kjer se obhaja god svetnice, p. o. istim kakor 16. dan. 28. Četrtek. BI. Odorik. P. o. Istim kakor 16. dan. 29. Petek. Sv. Frančišek Sal. P. o. čl. zveze afr. tiska. 30. Sobota. Sv. Hiacinta. P. o. kakor 16. dan. 31. Nedelja; zadnja v m. P. o. vsem, ki vsaj trikrat na teden odmolijo skupaj del rožnega venca. LJUDSKA OSOJILNICA sprejema hranilne vloge v vsaki višini in jih najugodneje obrestuje, daje posojila na vknjižbo in proti poroštvu. Posojilnica je bila ustanovljena 1895. leta zadruga z neomejenim jamstvom v lastni palači v Ljubljani, Miklošičeva 6, nasproti hotela ,Union' V LJUBLJANI Urednik: Zabret Franc. — Izdajatelj: inž. Jože Sodja. Za Ljudsko tiskarno v Ljubljani Jože Kramarič.