Kaj je bolji, pozhafi ali naglo obogateti? Blagor ftarfhem, kteri imajo lepo premoshenje! Njim fe ni bafi, de bi ne samogli fvojih mlajfhev ofkerbeti in jih pomanjkanja obvarovati; blagor pa tudi mlajfbim j kteri imajo bogate ftarfhe! Sa-nje je lahko naprej priditi in ii pomagati. Zhe fo ftar-fhi dober sazhetek ftorili, ni sa hjih mlajfhe nizh teshkiga, delo ftarfhov dobro konzhati. — Te mifli fo fkorej ljudje vfih ftanov in pov-fod: med tem naf vfakdanja fkufhnjauzhi, de mnogoteri, ki nifo po fvojih fiarfhih zlo nizh dobili, in 130 ki fo zhifto is nizh sazlieli, fo fi fzhafama veliko premoshenja perdobili; nafproti pa drugi, ki fo po fvojih ftarfhih, shlahtah ali prijatlih, ali pa po kaki- drugi pofebni frezhi veliko premoshenje dofegli, fo hitro ob vfe prifhli. Marfikteri, ki fo nekadaj kramo zlo nifke vred-nofti okoli po desheli v krof hn ji nofili ? fo li fzhafama smogli, kafneje, kjer kdlj li bodi, le vdomovili, in lepo premoshenje li perdobili, de njih mlajfhi, sdaj bogati gofpodje ali gofpe, bi teshko verjeli, kolikanj fo njih oztietje ali dedi nekadaj s krofh-njo terpeli. Uni rokodelz tam le ni imel is perviga drusiga, kakor biftro glavizo, sdrave ude pofhte-no, zhifto veft in dobro ferze; pred, kakor je upal, fi sadobi lepo ime, njegova hifha je sazhela po-zhafi fe povsdigovati, premoshenje je raftlo ko kvaf, sredil je umetne finove, lepe, pridne hzhere, delo febi in njemu k zhafti, vefeljuink frezhi zhlovefhke drushbe. Sapravljivi kmet ima pa lina, kteri je flc-pote fvojiga ozheta neisrezheno shalotten, ker mora sdaj flifhati, de jih tukaj kdo tolikanj terja; sdaj sve, de fo fe tam is noviga tolikanj sadolshili; grenke folse na fkrivnim savolj tega tozhi in ferze fe mu hozhe od shalofti raspozhiti, de fe sdaj ozha nar lepfhi njive isnebe, sdaj, de jim eno fenoshet sa drugo prodajo. Bog fe pametniga in brumniga fina ufmili, in ga od preteshke butare refhi. On dobi po ozhetu vezh dolgov, kot blaga, pa vender, popred kakor on fam fvet sapufti, ni le farno vfe dolgove poplazhal, ampak je tke vezh perdobil in fvoji obilni drushini perhranil, kakor fo kolj njegov ozha sa-pravili. — Vfi, kteri is nizh sazhnejo, ali is perviga na zlo niskih ftopnjah fe snajdejo inpozhaii dovelikiga premoshenja pridejo, dobro vedo, kolikanj fkerbi, persadevanja in truda je bilo k temu treba; kako teshko je pofhteno fi kaj perdobiti in fi kaj sa ne-previdene potrebe perhraniti. Taki fo fvoje shive dni dobri gofpodarji in ne bodo ob prejnoshenje prifhli. Ko bi jih ravno kakfhna nefrezha sadela, jim ferze ne vpade, sgubo snajo prenefti, fe po-"krotiti, v okoljftavc fe snajditi in fe jim udati. Mlajfhi pa, ki fo sraftli v veri, de fo njihftar-fhi moziino bogati, — ktere fo farni itarfhi, pofebno matere pohujfhevale, jim potuho dajale in jim vezh-krat rekle: de jim ni treba fi glave beliti, de bodo she lahko shiveli, ali drugi, ki fo po kom veliko dedifhno ali v igrah ali v preders-nih kupzhijah na naglim veliko premoshenje vdobili, hitro ob nje pridejo. Taki le ne vedo, kako fe premoshenje perdobi, koliko fkerbi, truda in dela, je k timu potrebno, vezhidel ne snajo gofpodariti in poftanejo potem, ko obogatijo, velikokrat niz beta; fvoje nekadajne fromafhtvo in pomanjkanje s napuham sakrivajo, sdivjajo in poftanejo fushnji mnogih pregreh, ktere premoshenje shro, hozhejo, kakor farni pravijo odsgoraj plavati ali pa fevtoniti; ravno tako fe jim pergodi, kakor shabi, ktera, kadar je vola sagledala, de bi mu bila v debelofti enaka po-ftala, fe je sazhela s fapo napihovati, dokler je pozhila. Neiimnoft, prevsetnoft ali nefrezha, ki fo ii jo farni pervlekli, jih fpodkoplje, de obnemorejo in padejo. Ti, Rtere fo popred bogatini sanizhovati, fe jim sdaj fmejajo, in njim nevofhljivi fe sdaj njih nefrezhe vefele. Nagla bogatija, kratka boga t i j a! Kar lakomnik ali odertnik vkup fpravi, njegovi flabo srejeni otrozi kmalo sapravijo. Nagla bogatija nima teka, in malokrat pride do vnukov, in ko je do teh prifhla, fe v njih rokah ftopi. Dobro srejenje otrok vezh sda, kakor jim veliko premo- shenje perdobiti. Kar fi bofh fam, s fvojo fkerbjo s delam in trudampozhafi inpofh-teno perdobil, nad tem bo blagof lov (she-gen) boshji pozhival,to bo tebi in tvojim otrokam teknilo! — M.. Vertovz. 131