Štev. 3. V Ljubljani, 1. sašca^l904. Leto V. Balada Tam zad za vasico en griček stoji, pomladi tam trta zazeleni . . . Oj, vinska trta, najlepša vseh rož, vesel te je starec, mladenič in možl Prijeten pač drugih rožic je vonj, a s tvojim, trta, se meri zastonj. Po rožo h klobuku si stopim na vrt, a radost nalije sok vinskih mi trt. Oglasi se čriček in ozre se kmet, odpira že vinska globoka se klet. In vedno je moker kozarec prej suh, in šali in smeje vinski se duh . . • Hoj, vinski duh, prijazen možic, brez rok in glave je in nožic. — In vendar on pride kot misel — smuk ! In temu in onemu zgrabi klobuk. Pozdravljena bodi, oj vinska klet, zdaj čas je tu, da odpočije se kmeti Povabljajo kmetje se: Pridi, kum, pokušaj, natoči, saj imaš razum! o vinu. Odšla že iz glave je skrb in bridkost, kdo v čašo je k vinu prilival radost? Hoj, vinski to duh je, prijazen možic, vtihotapi se k pivcem brez rok in nožic. In temu in onemu potegne klobuk, kot misel po kleti skače, smuk! A kogar on ima posebno v laseh, on prime in vrže ga kar po tleh . . . Duh vinski se v sodu smeje na moč in sod objema železen obroč . . . In kumki padajo, vriskajo, juh! Kak smeje iz soda se vinski jim duh. — Če dete bi pilo, bi bilo ga sram in smuknil bi brž in zaklenil hram. Najrajši bi vzel mu čašo iz rok, pa rekel: Za deco z mlekom je sok! Povrnil bi se ves otožen domov tja v obokano klet, kjer je pet sodov: Eden za žalostne, drugi za vse, katerim skrbi so sedle v srce. Iz soda v čašo šumi zlati sok, Tretji za pesem, vesele ljudi, in kroži kozarec iz roke do rok. Četrti za stare, že trudne moči. Govorica glasna, smeh in dovtip in pesem vesela, vse skoro na hip. -s-» 50 K- Ponosno stoje in pokonci stoje device, aj, breze bele; v zelenje se prvo in prvi so kras pomladni bas včeraj odele. spomin. Ponoči pa slana ledena gre v vas med breze prenočit gre tiha: mladike umrjejo — stri jih je mraz . . c7n mrtev spet tihi gozd diha. Jn same stoje sred drugih dreves, kras prvi prirode zbujene. in nič ne boje se, da zgodnji jim kras stro sape ledene, strupene. še dala pomlad bo brezam kras, odeta jih v novo zelenje, mladike pozeble spominjale nas pa bodo na mrtvo življenje. Andrej Rape. dre/. Nad skladom sivih skal si sam gospodoval in meril s perutjo mogočno si zrak, moj orel ponosni, kraljevi orjak ! Na njih zdaj tožen zreš po svetu, ki se oživlja v novem cvetu; perut mogočna krvavi ne tuje, lastne ti krvi. Po zlati svobodi srce hrepeni, ki zgrinja za tabo se v prešle dni\ le želje nosijo te v svet, ah, v svet, s svobodo zlato odet. Le želje nosijo te v življenje, med brate nosi te hrepenenje — in tja ne moreš orel — kralj, ni meriti ti zračnih dalj ; za kapljo kaplja ti odteka krvi — in kje našel bi leka ? . . . Prepad tvoj grob, a zvon za pokop bo strel žarečih silni jek, potokov pogorskih šumeči tek. A tožbe ni ! . . . Molči, potiosno trpi na skalnem robu kralj smrtno ranjen, od strele lovčeve ukanjen; saj : kar si čas na svetu v s tvari, v plen smrti zopet kdaj podari. Andrej Rapè. Sirota Ivanček. Spisal L. Černej. red dobrim letom je še imel mater in očeta, a danes je sirota, popolnoma sirota. In tako majhen, komaj pet let star! Najprej mu je zbolela inati. Prehladila se je in dobila je sušico. Ivanček takrat še ni vedel, kaj ga čaka. Oklepal se je mamice ter jo silil, da bi bila vesela. In ko je morala končno ostati v postelji, ji je vedno prigovarjal, da bi vstala. „Mama, pojdi, poglej, kaj sem naredil na vrtu !" — „Mama, pridi gledat, kako lepo je zunaj, vse belo! Snežilo je!" —„ Mama, pridi vsaj v kuhinjo!" Tako in enako je govoril, a mati ga je tolažila, da bo kmalu ozdravela in da bo tedaj že vstala. Upala je to pač tudi sama. Ko pa je uvidela, da se ji bliža konec življenja, je pritisnila dečka k sebi in rekla: „Ivanček, umrla bom!" Tedaj je uprl deček svoj pogled globoko v njene vdrte oči. Nekaj časa je molčal, potem pa je odkimal z glavo in dejal: „O, ne, mamica, ne smeš umreti, jaz ne pustim !" In vendar je umrla! Ob strani svojega žalostnega očeta je stopal Ivanček nemo za krsto. Ko pa je oče zaihtel, je zajoka! tudi on na glas, in ko so pogreznili mrtvo mater v jamo, je zaklical: „Ata, ne pustite mame!" Kdor je to videl in slišal, je imel solze v očeh. Vso ljubezen, ki jo je imel deček prej do matere in očeta, je zedinil zdaj na poslednjega. Pa tudi oče ga je ljubil tem srčneje, saj mu je bil edina tolažba. Povsod ga je jemal s seboj. Ginljivo je bilo slišati, kako sta se pogovarjala. Večkrat se je Ivanček spomnil matere, in tedaj mu je moral oče pripovedovati o nebesih in o angelih. A najrajši je slišal deček o zopetnem snidenju z materjo po smrti. Zalesketale so se mu oči, ličece se mu je zaokrožilo v prijazen nasmeh in z radostjo je vzkliknil: „Oj, ata, kako bo veselo !" In spet je molčal in končno zdihnil: „Ata, rad bi umrl, da bi zopet videl svojo mamo!" Vsemogočni pa je sklenil, da jo vidi prej — oče. -x 52 K- Bil je že dolgo slab in kake tri četrti leta po materini smrti je zbolel tudi on. Ivanček je bil zdaj po prebridki izkušnji že modrejši. Obšla ga je globoka žalost. „Ata, kaj ti je, ali si bolan? Ata, pojdi, pojdi k zdravniku!" In ata je šel k zdravniku, a pomagalo ni nič. Ista bolezen, ki je bila uničila mater, je potisnila tudi njega na posteljo. Ivanček se ni ganil od nje in ni bil več vesel. Splezal je često k očetu, mu gladil lice, ga šiloma poljubljal, mu božal lice. „Oh, ata, kaj bom pa jaz, ako še ti umrješ?" Zajokal je na ves glas, da bi se ga bile stene usmilile. In jokal je tudi oče, da so solze premakale blazino. Bolezen se je hitro razvijala. Ko je obiskal zopet nekega dne bolnika zvest tovariš, je sklenil obupanec svoje roke in ga zaprosil s tresočim glasom: „Moj ljubi prijatelj, le eno te prosim. Obljubi mi, da ne ostaviš mojega ubogega otroka, da bom mogel vsaj — umreti!" In prijatelj je pokazal na razpelo, veseče ob steni, ter rekel: „Pri Bogu ti obljubljam, da ga ne ostavim!" In res! Kakor da bi bilo njegovo življenje viselo edino le še na skrbi za svojega otroka — v kratkem času je izdihnil. Ljudje so govorili in ponavljali le eno: „Oh, ubogi otrok, uboga sirota!" Ko so pokopavali očeta, in je zapuščeni sinček plakal ob grobu ter obupno klical: „Ata! Ata!" — ni bilo niti eno oko suho! t „Da bi vendar rešil Bog tudi otroka !" so zdihovale dobrosrčne ženice. Tedaj se je zazdelo tudi meni, da žele pravo, in zaželel sem tudi jaz, da bi naj Bog združil to nesrečno obitelj — nad zvezdami. Kmalu pa sem si premislil, češ, človek naj ne posega v naklepe božje! In mojo trpečo dušo je tolažila nada na blago srce očeta — namestnika in pa prepričanje, da je nad nami še eden — vsemogočni dobri Oče, ki varuje sirote in ki tudi Ivančka ne pozabi! beli dan . Kadar vzhaja beli dan nad planinami, in nebeško solnčece sije nad ravninami, vsa priroda radostna se iz sanj zbudi, vse prepeva in na delo pohiti . . . ven na prosto, dan je naš, prost odpira se nam svet ! V bedne domovine čast dvignimo moči, da zanamcem lepša doba zažari/ ... , Doba solnca sije nam •—• doba mladih let, Osojski. 53 HS- Kaznoi/ale so ga . . . Spisa! Andrej Rapi. rševa hiša je stala na prijaznem gričku sredi vasi. Okolo nje je bilo vedno polno življenja, zakaj sedemletni Tinček in triletni Andrejček sta vedno rojila tam okolo. Tudi vaški otročaji so radi zahajali na hribček, posebno še pozimi, ko se je od tu tako lepo peljalo s sanmi v dolino. Jutro je. Na vzhodni strani se je potegnil po nebesu svetel, rdečkast trak, čigar svetloba je barvala ozračje, vrh Srševe hiše — izza katere je navadno ob tem času prilezlo solnce — gozde in griče. Bledozlata svetloba je bila razlita po gorah, hribih in hišah. Iz Srševe hiše se je v tem zgodnjem jutru slišalo bobnenje pinje, ki so jo gonili mati v kuhinji. Medli so na vse zgodaj. Mali Andrejček je stal poleg njih in oprezno gledal na vrh, kjer se je nabirala smetana pri odprtini. Večkrat je hitro iztegnil ročico in vtaknil prstek v smetano ter ga sladkosnedno oblizal. „Ne bodi no siten, Andrejček, sicer ne dobiš omedenega mleka", ga svare mati! In stal je Andrejček nekaj časa miren, pa mu je zopet ušel prstek k prepovedani odprtini. Izpozabil se je bil. E, kako pa je tudi rad lizal smetano ! Kmalu pa se je Andrejčku pridružil večji bratec Tinček, ki je bil ravno spisal nalogo za šolo. Oprezovala sta potem kar dva na sladko smetano. Kadar so mati popravljali s prstom smetano, ki se je bila nabrala na vrhu pri odprtini, v pinjo nazaj, so potegnili s prstom sedaj temu, sedaj onemu malih nagajivcev preko ust. Oba sta imela že bele brke. „Mleko se že dela, mama," je klical Tinček. „Kmalu bo omeđeno", odgovore mati. In res je bilo. Omedenega mleka so mati nalili potem v dve skledici ter dali obema. Sirovo maslo pa so oprali ter jeli devati v lonec, da ga skuhajo. „Mama, ko bo skuhano, nama namažete kruh s tropinami, kaj ne?" prosi Tinček. „Tlopinc, tlopinc — oj, doble" je kričal Andrejček. Toda še preden je bilo maslo kuhano, je moral Tinček v šolo. Rad bi bil doma ostal, zakaj kadar so mati medli, je mislil Tinček, da je domač praznik. Mati pa o tem kar nič niso hoteli slišati. „Ali greš z mano, Andrejček?" je vabil mlajšega bratca. A ta se danes ni ganil iz kuhinje. Tinček je moral sam v šolo. Mimo tistih, kot Metuzalem starih topov, ki stojita pred grajskim vrtom, je vedno brzo stekel, zakaj bal se je ondi gosi in psov, ki so po navadi tod pohajali. Danes pa ni tekel. Psa ni bilo nobenega, gosi tudi nobene. A bila sta ondi dva pava, lepa pava. Repe sta bila razprostrla in -X 54 veličastno stopala pod topoli. Ej, lepa sta bila, da nikoli tega. Solnčni žarki so se jima lovili v krasnem perju, da se je iskrilo. Tinčku so se odprle oči na široko. Poželjenje po teli lepih peresih se inu je jasno čitalo v njih in na obrazu. Obstal je. „Kaj, ko bi onemu stopil na rep, da dobim perje?" zamrmra skrivnostno. Poizkusi, a zaman I „Pa ti bom, pa ti bom ! Enkrat ti stopim na rep I Ali misliš, pav, da ti ne bom? Boš videl! In ves rep ti bom izdrl, pa ga ponesem domov. In dal bom pero za klobuk in bom velik. Le malo še počakaj ! Kmalu zrastem in takrat ti stopim na rep !" Tako modrovaje je stopal mimo topolov počasi kot nikdar prej. V srcu je sklenil, da mora dobiti pavov rep, naj velja, kar hoče. V stolpu je udarila ura. Stekel je Tinček, da ne zamudi. Pustimo ga v šoli in poglejmo, kaj dela njegov bratec Andrejček! Mati so mu namazali velik kos kruha s tropinami. Aj, to je jedel! Pa v kuhinji potem ni imel več obstanka, saj je bil živ kot srebro. Tudi mati so mu veleli, naj sedaj ne dela več napotja po kuhinji. S polnim založajem v ustih jo krene pred hišo. Odtod koraka proti gradu, tu pa jo je izkupil . . . V grajskem ribniku so se kopale gosi. Prijetno so se igrale v hladnih valovih, pozlačenih v jutranjem solncu. -»i 55 .-e- Andrejček pride do ribnika. Nekoliko časa postoji, potem pa jo krene na odprt grajski vrt. Ondi je bil vrtnar Jošt ravno zasadil nekaj novih cvetic. Andrejček gleda in gleda. Silno lepe cvetice so! Rad bi jih imel. Izruje tedaj eno, potem še eno in še in še. V tem pa ga zagleda Jošt. Poruval mu je Andrejček, seveda ne iz zlobnosti, njegove ljubljenke. Aj, kako se je zato ujezil ! Oči so mu zagorele. Nosnici sta se mu napeli kakor zbes-nelemu volu. Kar pihal je. Vendar pa Andrejček ni bil tepen. Ustrašil pa se je hudega Jošta le. „To lepe!" je jecal in nedolžno zrl v vrtnarja. „Dal ti bom lepe", je zamrmral Jošt pa mu vzel cvetice, ga napodil z vrta ter iznova posadil nežne gojenke. Andrejčku so se posvetile solze v očeh. Potaknil je kos med zobe pa jo mahnil proti ribniku nazaj. Tam pa jo je naletel. Gosi so se vračale po vrsti kakor bi šle v boj iz kopališča. Ena ugleda kos kruha v Andrejčkovih rokah in takoj jo krene sikaje proti njemu. Še ena! Cela vrsta mu gre naproti. Kakor pribit obstane Andrejček. Malo srčece mu kar zastane. Ena izmed gosi mu namerja vzeti kruh, namazan s tropinami, a druga mu sili pod noge. Za-ložaj kruha mu odpade iz ust. Tam v kotu oči se posveti in kot jagoda debele solze se mu udero po licu. Usta pa kažejo celo vrsto kot redkev belih zob-čkov. A gosi se za vse to ne zmenijo. Kruh jim je všeč, kruh. Že sega ena po njem, že prijemlje druga Andrejčka za nogo. Andrejček ne more z mesta. Kot pribit stoji in se ne gane. Slednjič se mu izvije iz prsi silen krik. Jošt zasliši krik in meneč, da je Sršev padel v ribnik, skoči hitro tja in tu ugleda prizor, kakršnega vidite na sliki. Seveda se je Jošt nasmejal in malemu nagajivcu privoščil, da so ga kaznovale namesto njega gosi, vendar pa ga je naposled rešil sitnega položaja, mu potisnil kruh, ki mu ga je bila vzela gos, v roko in zapodil nagajive in sikajoče gosi. Večkrat je pozneje Tinček spravljal Andrejčka, naj gre z njim po pavja peresa h gradu, pa ni jga spravil nikdar. Tinček pa doslej tudi še ni stopil pavu na rep. Kdaj, kako in če se mu to sploh posreči, pa vam sporočim, mladi prijatelji. Ponoči. l/pihnem luč in lejcm spat, Nad mano jraste beli grad in pride sen do mojih vrat, ponosnih upov, tihih nad, 3budi me in mi luč prižge, nevidna ro%a mi dobrot 3as'je v šaru bajnem vse■ nasiplje na življenja pot E. Gang/. 56 h«- Beli plavajo oblački Črez doline in gore, v daljno plavajo deželo, kamor ceste ne drže. Za zelenim, šumnim morjem nov se razprostira svet, kamor zima ne zaide, kjer pri cvetu klije cvet. V lepi. bajni tej deželi mili ptički bivajo, ki o daljni domačiji lepe sanje snivaj o . . . Oj, prosite jih, oblački, naj spet pridejo med nas, saj brez njih tu v naših krajih ne vzcvete pomladni čas . . . Osojski. Ob zibelki. ,,dtjaj, ajaj, hčerica, le lepó mi spančkaj, ajaj, Julka ljubljena, pa kaj dobro sančkaj ! Sančkaj mi o cBogu ti, angelcih krilatih; sančkaj mi o njihovih perutnicah zlatih !" I I f s-tri- ca, r -t 2~ 1 1 T r ro-ko, bra-tec, Lju-bi moj do mi po - daj ; ma - či kraj ! i "K z Bo-gom, mir-na IL «I f ti va - si - ca, f > U lju-bi moj do ma-či kraj J i i 3. Ti-ho I Kar mi Bog u - kre-ne, ^ * f f r Tr to sa - mo me sppü r do - le - ti; Od xuìttka do konca. * i vsa-ka kro-gla ne za-de- ne, e - den pa - de, 71 H$- Za računanje. „Zvonček" je prinesel svojim mladim bralcem že dokaj nalog, ki jih ne najdete v šolskih računicah. Saj bi pa bila tudi tvarirp preogromna, ako naj bi vain učitelji kazali vse one zanimivosti, ki tičč v računski vedi. No, pa za vsako glavico tudi niso take naloge zabavne. Vem, da bi večina šolarčkov vrgla računico najrajša pod klop. Vem pa tudi, da je med vami dokaj bistrih glav, ki jim reševanje zamotanih nalog dela veselje. In to je iz dveh ozirov nekaj vredno. Prosti čas, ki ga s takim delom porabim, ni izgubljen. Nasprotno, bolje ga ne morem porabiti kakor z bistrenjem svojega razuma. Razum je treba vzgajati, to se pravi: kakor moram telo polagoma krepiti za težavnejša dela, tako moram tudi svoj razum bistriti in pripravljati na večja dela, samostojno razmišljanje in sklepanje. Uspešno reševanje pa mi zbuja veselje do predmeta samega Če sem rešil nalogo, ki se mi je zdela močno zamotana, sem kar nekam ponosen nase; čutim se zmagalca, ki je uničil sovražnika. Zbuja se mi pa tudi želja, da bi več znal, se več naučil, da bi bil kos še težavnejšim nalogam. In če pa imate zanimanje in veselje do predmeta, se boste radi učili tudi računstva. Ne dvomim, da boste potem prav dobri računarji. Danes nekaj za tiste, ki že znajo množiti z večštevilčnimi števili. Ves množenec (multiplikand) pomnožim z vsako številko množitelja (multiplikatorja). Končni vzmno-žek (produkt) je vsota vseh delnih vzmnož-kov. Veste tudi, da moram drugi, tretji itd. delni vzmnožek zapisati za eno mesto proti desni ali proti levi pod prejšnjega, ker ima namreč vsak delni vzmnožek drugo mestno vrednost. Končni vzmnožek pa lahko določim iz obeh činiteljev (faktorjev), ne da bi zapisal delnih vzmnožkov. Zapomnite si to-le dobro: Ed nice končnega vzmnožka dobim, ako pomnožim ednice množenca z ednicami množitelja ; d e s e t i c e končnega vzmnožka dobim, ako pomnožim desetice množenca z ednicami množitelja in pa ednice množenca z deseti cam i množitelja; stotice končnega vzmnožka dobim, ako pomnožim desetice množenca z d esetica m i množitelja, stotice množenca z ednicami množitelja in pa ednice množenca s stoti ca m i množiteljevimi itd. Za primer: 1.) 45 X 37 — 1665 Računam tako-le: 5 X 7 — 35; zapišem 5, ostanek 3; 4x7 28 5 X 3 - 15 ostanek 3 skupaj 46; zapišem 6, ostanek 4; 4x3 12 ostanek 4 skupaj 16; zapišem 16. 2.) 85 X 32 2720 Računam tako-le: 5x2 10; zapišem 0, ostanek 1 ; 8x2 16 5x3 15 ostanek I skupaj 32; zapišem 2, ostanek 3; 8 X 3 = 24 ostanek 3 skupaj 27; zapišem 27. Rekli boste: V šoli smo se naučili enostavneje množiti. Prav pravite in ne pravite prav. Za prvi poizkus se vam morebiti ne zdi to lahko. Če se pa vadite in znate dobro naštevanko, vas zagotavljam, da boste prej izračunali končni vzmnožek kakor oni, ki pišejo delne vzmnožke. Seveda boste ta način porabljali le pri množenju dvoštevilčnih in troštevilčnih činiteljev. Pri večštevilničnih Činiteljih bi se v vaših mladih glavah nokopičilo preveč števil, pri seštevanju bi se zmotili, vzmnožek bi bil napačen, in tega se pa varujte. J. A*. Ruska-japonska vojna. Dne 8. t. meseda se je začela v daljni Aziji vojna med Rusi in Japonci. Ta dva naroda se vojskujeta za Korejo, deželo na Daljnem Vzhodu. Rusi so najmočnejši slovanski narod, ki ima velikansko vojsko. Japonsko je državica, kjer prebiva ljudstvo, ki se je sprijaznilo z evropsko omiko, ki pa je tudi drzno in pogumno. Ves svet se ozira sedaj tja na skrajni azijski vzhod, koder grme topovi. Japonci so naskočili brez običajne in pri vseh narodih uveljavljene vojne napovedi rusko brodovje ter tako izzvali jezo silnega ruskega naroda. — Prihodnjič seznanimo svoje Čitatelje nekoliko pobliže z obema narodoma, ki sedaj izkušata svoje moči na bojnem polju. Spala — sedemnajst let. Zdravnik dr. Herbst poroča, da je sedaj 41 letna Gersina Mayer brez prenehanja spala sedemnajst let. Zaspala je leta 1886. Oči so ji ostale zaprte vseh 17 let. Gibala pa je z rokami in nogami; odpirala je tudi usta, da so ji lahko dajali hrane. Ko se je črez 17 let prebudila, se ji je zdelo, da je spala samo eno noč. Zdravniku je povedala, da se ji ni ves čas nič sanjalo. Dolgoletno spanje ni omajalo njenega zdravja, samo hodi težje kot prej. Korejski pregovori. Iz rekov in pregovorov sklepamo, kakšnega mišljenja in čuvstvovanje je dotični narod. Ker je ravno sedaj mnogo govora o Korejcih, podajamo svojim bralcem nekoliko korejskih pregovorov. Slovejo tako: Ako nima rodovina v hiši deset let bolezni, mora obogateti. — Ko uide vol, popravljajo hlev. — Ko se pojavi žeja, kopljejo vodnjak. — Ali se kadi iz neza-kurjenega dimnika? —Čim višja gora, tem nižja dolina. — Kadar je luna polna, začne zopet pojemati. — V dolini, kjer ni tigra, je ris gospodar. — Tudi slepec najde skozi odprta vrata pot v hišo. — Kdor ne pazi, ne vidi. — Sol na peči osoli jed šele tedaj, ko pride vanjo. — Kdor je užival sol, pije vodo. — Reč je dobra, ko je nova; človek je dober, ko je star. Japonsko pismo. Tisti Japonci, ki se posebno vnemajo za napredek, se trudijo že deset let, da bi uvedli v književnost latinske črke. Namesto latinskih črk rabijo Japonci sedaj do 4000 različnih znamenj, kar provzroča mnogo truda v šoli, posebno pa še v tiskarnicah. Koliko se morajo sedaj truditi japonski otroci, preden se nauče branja in pisanja! A Računska naloga. Priobčil 7. R. France, Tone in Janez so stali pred knjigarnico in ogledovali mladinske knjižice. Radi bi si bili najcenejšo kupili, pa ni nobeden imel dovolj denarja. France pravi: „Jaz imam 18 h premalo". Tone pravi: „Jaz imam 8 h premalo". Janez pravi: „Jaz imam 22 h premalo. Pa če bi imel še to, kar imata vidva skupaj, pa bi si lahko kupil dve taki knjižici." Koliko je stala knjižica in koliko je imel vsak denarja? Rešitev in imena rešilcev priobčimo v prihodnji številki. m Rešitev demanta v drugi številki. Berite Zvonček! Prav so ga rešili: Janko Glaser, nčenec v Rušah; Ferdinand Polak, dijak v Kranju; Franci Suher, učenka VI. razreda pri Sv. Jakobu v Ljubljani; Edvin Suher, učenec IV. razreda na vadnici v Ljubljani; Stanko Štritof, dijak v Ljubljani; i Mirko Crobath, dijak v Kranju; Rafaela Kosi, | učenka VI. razreda v Središču.