10 nasvetov za učinkovitejše delo Tisk - desna roka spleta in sodobnih socialnih omrežij Velikoformatni tisk -je investicija vanj smiselna? SOFTGRAFIK - predstavitev računalniškega programa Reprografski tisk v primežu varčevalnih ukrepov Začnite dan z mislimi start-up podjetja »Tisk je mrtev. Naj živi tisk « i O) • o www.graficar.si Modra odločitev! го И- v blGVPniji! KONICA MINOLTA KIP WORLD IS WIDE I WIDE FORMAT PRINTING SOLUTIONS KIP COLOR 80 digitalni barvni tisk 210 METROV NA URO Konica Minolta Slovenija, d.o.o. Letališka 29,1000 Ljubljana T: 01 568 05 11, M: 031 683 331 matjaz.babnik@konicaminolta.si http://www.konicaminolta.si IMPACT VideZjepodo&en Žametnemu WXt.pGpìtyU) ucjn^&sitostpa C^eio fcotprì SijOijnempapitju. \ Uporabite Vejico waty ti^^at^ke^a phOjhu ZaphepheC-eVOtye o^tìS^oSO^jai C~eje to Spiohpothe&no. Mikroskops^', deJcj YpheV/efa Š] ustvarijo žameten otip. PoSuši Se 0 Johannes Klumpp, direktor marketinga in prodaje pri Mondiju, opisuje pa pir Color Copy kot »papir, ki je bil dolgo uspešno uporabljan za tisk na tiskalnih strojih Xeikon, z uradno oceno, da je primeren za tisk na teh tiskalnikih, pa je tiskarjem postal še bližji. Zdaj je Color Copy na voljo na Xeikonovi spletni strani, kjer tiskarji lahko prenesejo njegove tehnične specifikacije le s preprostim pritiskom na gumb. Xeikon je upošteval razmere in izzive na trgu ter razvil popolno rešitev za tisk. Njegovi stroji uvajajo na trg pozitivne spremembe in s papirjem, kot je Color Copy, zagotavljajo najboljši tiskarski postopek ter s tem tudi končni izdelek.« Color Copy je vodilni evropski papir za digitalni tisk, ki se ponaša s posebno površinsko obdelavo. Ta zagotavlja ustrezen električni upor, s tem pa tudi sijajno reprodukcijo barv in visoko ločljivost. Dodelano upravljanje prevodnosti in idealna togost uporabnikom jamčita najvišjo sposobnost tiskovne prehodnosti in manj prekinjanja ter obrabe tiskalnih strojev. Color Copy zagotavlja s svojim certifikatom FSC (Forest Stewardship Council) odgovoren odnos do narave. Znak FSC je za uporabnike zagotovilo, da se pri izdelavi papirja Color Copy uporabljajo samo surovine, ki so pridobljene po kriterijih za trajnostno upravljanje gozdov. Varstvo okolja je izjemno pomembno tudi v podjetju Alpe papir, ki je uvoznik in distributer papirja Color Copy. Ta se tako prilega konceptu podjetja Alpe papir - vodilnemu slovenskemu trgovcu z ekološkimi papirji. Alpe papir je namreč oktobra 2008 pridobil certifikat FSC in s tem postal prvi distributer grafičnih in pisarniških papir- jev v Sloveniji, ki je pridobil ta pomembni okoljski certifikat. Certifikat FSC zagota vlja trajno gospodarjenje z gozdom kot obnovljivim, vendar zelo občutljivim naravnim virom. Podjetja, ki se odločijo za certifikat FSC »Chain of Custody« (skrbniške verige), zagotavljajo končnemu uporabniku sle-dljivost lesa in lesnih izdelkov do izvora. S pomočjo skrbniške verige je omogočena sledljivost surovin od gozda do končnega uporabnika, s tem pa je zagotovljeno, da les za izdelke izvira iz gozdov, ki so upravljani po zahtevah standardov organizacije FSC. S tem želi Alpe papir sporočiti, da se zavzema za varovanje okolja in načela trajnostnega razvoja pri proizvodnji papirja iz prodajnega programa. Ta načela želi posredovati tudi kupcem, dobaviteljem, zaposlenim in javnosti s tem, da jim omogoča naj- boljšo ponudbo ekoloških papirjev, med katerimi je tudi Color Copy. 'ALPE вдруц 1 Za vse dodatne informacije in pomoč pri izbiri pravega papirja obiščite www.alpepapir.si ali pokličite prodajno službo Alpe papirja na 01/546 64 50, kjer vam bodo z veseljem svetovali in se skupaj z vami potrudili najti pravo rešitev za vaš uspeh! debelo d.o.o. NOVIČKE 12 GRAFIČNEGA SVETA Predstavitev PRO C 651EX v živo in pogovor z Marcelom Ebbenhorstom Uredništvo revije Grafičarje 20. 9. 2011 na vabilo podjetja Vibor obiskalo predstavitev stroja Ricoh PRO C651EX, kije bil kot novost Ricohovega portfelja predstavljen v enem od člankov prejšnje številke. V uredništvu nam je bil omenjeni digitalni tiskarski sistem zanimiv že zaradi pojava Ricoha z rešitvami na področju profesionalnega digitalnega tiska, saj smo prej srečevali le njihove rešitve bolj ali manj za pisarniška okolja in kopirnice. Kljub temu dolgoletne izkušnje uporabnikov dajejo pozitivne odzive in to nam je dalo upanje, da so njihove izkušnje in znanje njihovih razvojnih inženirjev končno dobili celostno učinkovito podobo v novih digitalnih tiskarskih sistemih. Bolj kot o tehnološki pridobitvi Ricoha je bil naš namen obiska pokramljati z odgovornim za razvoj poslovanja in prodajo profesionalnih produkcijskih rešitev, Marcelom Ebbenhorstom, o smernicah sodobne tiskarske industrije. Marcel je iz Nizozemske in je delal že z več priznanimi podjetji sodobnih tiskarskih rešitev, med njimi tudi s Canonom. Prav zato dobro pozna sodobne grafične trge in možnosti za razvoj in vizijo poslovanja. V pogovoru z Marcelom smo najprej izrazili navdušenje, da smo enega izmed prvih novih Ricohovih sistemov PRO C651Ex v živo lahko videli tudi v Sloveniji. Odgovoril nam je, da je Slovenija glede na prodajni delež pisarniških rešitev za njih prav tako kot drugi trgi potencialno enako pomembno področje prodaje. Verjamejo, da jim bo enak delež kot z drugimi bolj ali manj pisarniškimi rešitvami uspelo doseči tudi z novimi grafičnimi produkcijskimi. V to verjamejo še toliko bolj, ker so nove rešitve namenjene tiskarnam z naročili srednje velikih naklad, katerih pa je v Sloveniji precej. Bo njegovih besedah je konkretno sistem Ricoh PRO C651EX tudi dostopnejši vstopni model v svet profesionalnega produkcijskega digitalnega tiska, kar je dodatna prednost. Poleg dostopnosti novih modelov je poudaril, da so njihove novosti pripravljene na sodobno grafično produkcijo, ki je bolj ali manj spletno naravnana, torej s tiskom na zahtevo. Za varno prihodnost poslovanja tiskarjev pravi, da je v gospodarski krizi nujna vsaj prilagoditev ponudbe v kombinaciji uveljavljenih konvencionalnih ofsetnih storitev in deloma spletnih digitalnih, morda tudi variabilno digitalno dodelanih klasično izdelanih tiskovin. Novi sistemi namreč zagotavljajo kakovost reproduciranja, primerljivo najmanj ofsetni, zato razlike med natisnjenimi in izpisanimi elementi bralci ne bodo niti opazili. Za izpis se uporabljajo novi suhi tonerji s finimi delci pigmenta, ki dajejo izpisom gladke prehode in več reproduciranih podrobnosti. Po besedah Marcela Ebbenhorsta je glavna prednost novih sistemov skladje, predvsem obojestransko, ki je zaradi toplotnega fiksiranja tonerja znano kot ena večjih problematik sodobnih digitalnih strojev. S pomočjo ustreznejšega specifičnega vodenja tiskovnega materiala skozi sistem in odvoda odvečne temperature grelcev jim je uspelo skladje toliko izboljšati, da je usklajeno tudi z ofsetnimi odtisi. To se pokaže več kot nujno pri izdelavi fotoknjige z dvostranskimi predlogami, od tega je ovitek oziroma ena stran v digitalni tehniki, notranjost oziroma druga stran pa v konvencionalni ofsetni. Za omenjeno skladje večinoma skrbi poseben sistem valjčkov za natančno vlaganje papirja pa tudi vlagalnik z razpihovanjem sklada papirja in sistem vodenja papirja, ki je samodejno upravljan s pomočjo knjižice nastavitev različnih medijev. Pri razvoju novih modelov so se zgledovali po že uveljavljenih uspešnih serijah 900 in 901. Ugotovili pa so, da se morajo prilagoditi v smislu dostopnosti, konkurenčnih zahtev srednje velikih tiskarjev, želj po izboljšavah obstoječih uporabnikov sistemov omenjenih serij. Prej so imeli v ponudbi žal le naprednejše modele, kar je pomenilo, da so bili določeni sistemi preveč zmogljivi glede na zahteve trga. Tako so nastali trije novi modeli, ki bodo zagotovo zadovoljili tudi manj zahteven del grafične javnosti in srednje velikih grafičnih trgov. Po njegovih besedah so odzivi strank pozitivni glede novih sistemov zaradi cenovne dostopnosti, kakovosti izpisa glede na ceno in podpore širokega obsega papirnih substratov. V dneh konec septembra so prav zato, da bi v živo prikazali učinkovitost novih sistemov oziroma že vstopnega modela, pripravili omenjeno predstavitev, na kateri so individualno vsakemu posamezniku predstavili stroj, obiskovalci predstavitve pa so lahko s strojem natisnili svoje dokumente na poljubne substrate. Poleg stroja so želeli predstaviti in približati obiskovalcem tudi programski del, ki ga sestavlja strežniško zasnovano upravljalno okolje v navezi z rastrsko procesno enoto EFI Fiery. Nekatere od strank zaradi Ricohovega prvega pojava na trgu grafičnih profesionalnih rešitev posebne kakovosti, zanesljivosti in učinkovitosti sistema sploh niso pričakovali, po predstavitvi in praktičnem testu uporabe pa so bili izjemno navdušeni. Sistemi so tako kot konkurenčni zasnovani za delo v dveh pristopih: enostavnem upravljanju brez uporabe dodatnih funkcij in seveda kompleksnejšem upravljanju s pomočjo dodatnih funkcij. Z zadnjimi je povezano predvsem grafično strokovno predznanje, saj je treba podrobno definirati različne parametre o vrsti papirja, barvno upcdobitvenih lastnostih in podobno. V ta namen naprava podpira napredno barvno upravljanje s spektrofotometrom neodvisnega proizvajalca in vrednotenjem programsko integrirane barvne merske tablice. Poudaril je, da je poleg katerega koli stroja pomembna tudi tehnična podpora. Po njegovih besedah je ekipa v Sloveniji certificirana za zanesljivo podporo, saj je izurjena pri njih na ravni, ki zadovoljuje vsa merila, da sploh dostavljajo tovrstne sisteme lokalnemu distributerju. Za konec smo ga še vprašali, kaj misli o prihodnosti laserskih tiskarskih rešitev. Odgovoril nam je, da bolj kot razvoj kombinacij konvencionalnih analognih tehnologij z digitalnimi laserske rešitve ogroža močan razvoj kapljičnih tehnologij, v katerega se trenutno vlaga veliko denarja. Trenutno kakovost izpisa še ne dosega laserskega, vendar so napredki iz dneva v dan večji. Lahko rečemo, da novosti dejansko sovpadajo z zahtevami slovenskega grafičnega trga, ponujajo pa seveda konkuriranje na globalnem trgu in dajejo možnost spletnega sodobnega grafičnega poslovanja na zahtevo. Novi modeli so vredni ogleda in praktičnega preizkusa. Po besedah zaposlenih v podjetju Vibor je eden novih modelov že nameščen in polno funkcionalen tudi v Sloveniji, zato je ogled zagotovo možen kadar koli v dogovoru s podjetjem Vibor. Preizkusite svoje želje in zahteve v živo! Več o predstavitvi v živo na straneh 24-25. Sistem Kodak Versamark. Novi modeli Kodak Versamark Versamark 100, 150, 300 in 500 so na voljo v ožjih (Narrow) in širših (Wide) konfiguracijah, odlikuje pa jih majhna prostorska zahteva, saj je sistem zasnovan na enem samem motorju in z eno tiskarsko enoto. Odvisno od modela je hitrost tiska digitalne rotacije od 75 m/min. do 125 m/min., neodvisno od števila izpisnih barv (eno- ali petbarvna produkcija). Sistemi so primerni za tisk transakcijskih dokumentov, direktne pošte in časopisov manjših naklad. Zasnova stroja zahteva do 40 odstotkov manj prostora za namestitev, saj je tiskarska enota zasnovana na enem samem motorju. Tiskarsko enoto v odvisnosti od modela lahko sestavlja do šest »drop-on-demand« izpisnih glav z natančnim nadzorom in upravljanjem porabe barvil. Hitrost tiska posameznega modela je neodvisna od števila izpisnih barv ali obojestranskega načina tiska. Največja ločljivost izpisa je 600 x 600 dpi. Potiskljivi so premazni in nepremazni papirji gramature od 60 do 160 g/m2. Za zanesljivo produkcijo in nemoten tek papirja prav tako skrbi prostorsko racionalna zasnova stroja z izjemno kratko potjo materiala. Črno-beli modeli Versamark 100N/100W in 150N/150W so vstopni, modeli 300N/300W in 500N/500W pa so naprednejši v smislu barvne reprodukcijske zmogljivosti, več upravljalnih funkcij in boljših produkcijskih lastnosti. Zaradi naprednih izpisnih glav z upravljanjem na zahtevo imajo izpisi boljšo optično jakost, so bolj enakomerno obarvani po površini in imajo manjši prirast rastrske tonske vrednosti, zaradi česar je reprodukcija slik boljša. Posebnost sistemov Versmark je tudi, da poleg CMYK običajnih kapljičnih barvil lahko uporablja tudi druga pigmentna barvila, UV-varnostna barvila in MICR-črnila. Skupaj z novo generacijo strojev družina Kodak Versa-mark šteje 14 modelov. Več informacij na www.kodak.com. Novičke, ki morda niso našle svoje mesto v tiskanem delu, so dostopne na portalu www.graficar.si. Zaposlitve v grafični industriji ZDA (000) mesecev hi; izgubljenih delovnih mest 107.0 izgubljenih delovnih mest -__— Ittfi JflOO JQÜ1 2»* »03 ?0M 2№ КЮН MOT ÌO0* ЗОЮ И Ekonomska kriza v ZDA Vir: U.S. Bureau of Labor Statistics Vrednost odposlanih grafičnih naročil na mesec na zaposlenega 1Р9Э JOCH 2Ci.ll 2001 2H3 2 MH 2300 2D07 ?Qüi JEJOO 2010 Ekonomska kriza v ZDA Vir: U.S. Bureau of Labor Statistics Grafikona: levo prikaz padanja števila grafičnih zaposlitev v ZDA, desno vrednost v dolarjih odposlanih naročil na mesec na zaposlenega. Evropa že kaže iste smernice, kot so bile pred časom zaznane v ZDA. Uredništvo revije Grafičar je 22. septembra letos obiskalo tudi dogodek podjetja Konica Minolta Slovenija z naslovom Formula 1 digitalnega tiska. Dogodek je zaznamovala 20-letnica Konice Minolte, spremljala pa so ga tudi številna zanimiva predavanja na temo programskih rešitev sodobnega upravljanja konvencionalnih in sodobnih variabilnih podatkov, strojnih rešitev Konica Minolta, smernic produkcijskega tiska, grafičnih materialov za digitalni tisk in podobno. Obiskovalci so poleg predavanj lahko preizkusili rešitve tudi v živo, vse od pisarniških pa do profesionalnega produkcijskega sistema za digitalni tisk bizhub PRESS C8000. Zaradi aktualne teme smo želeli posebej izpostaviti predstavitev Hansa Huijsinga, programskega menedžerja za razvoj poslovanja na evropskem območju pri pod- jetju Konica Minolta. Nazorno je namreč izpostavil bistvene smernice produkcijskega tiska in različne ustrezne pristope za bolj gotovo prihodnost tiskarjev. Na področju produkcijskega tiska je že nekaj časa opaziti padanje naročil večjih naklad oziroma naročil v konvencionalnih tehnikah tiska in vse več personali-ziranih naročil manjših naklad oziroma naročil digitalnih tiskarskih storitev. Grafikona: levo prikaz porabe nepremazanega papirja, desno razmerje med uporabo črno-bele in barvne reprodukcije.. DESNA ROKA SPLETA IN SODOBNIH SOCIALNIH OMREŽIJ Posledično je zaradi vse večje avtomatizacije in digitalizacije procesov možno tudi vse manj zaposlenih v grafični panogi. Novi večkanalni mediji, predvsem spletni in mobilni, pa ustvarjajo trend padanja porabe papirja oziroma izdelanih odtisov/izpisov. Hans je poudaril, da bi se tiskarji morali že davno zavedati večkanalnih medijev in da je tisk med vse manj privlačnimi za oglaševanje in prenos informacij. V sodobnem razvitem svetu so vse bolj aktualni medijski kanali, ki so v poslo- vanju in prodaji oziroma trženju nekako neposredni, kot so direktno naslavljanje, elektronska pošta, splet z interaktivnimi video- in avdiovsebinami, predvsem pa v zadnjem času mobilne tehnologije in mobilni mediji. Masovni mediji, kot so revije, rumene strani, plakati, časopisi, niso osebni in so morda le še del orodij večkanalne promocijske kampanje. Poudaril je tudi, da je bistvo preživetja tiska povezava tiskanega medija s spletnim in nasprotno, saj smo namreč v obdobju tranzicije fizičnega medija k virtualnemu. Enako se dogaja z vsebino, ki prehaja iz SunLit Titan centralno zasnovane k posebej uporabniku prilagojene oziroma personalizira-ne. Vse več te vsebine se ustvari dnevno na spletu v obliki blogov, CMS-sistemov, socialnih omrežij (Twitter, Facebook) in podobnega, od tam v tiskani medij prihajajo kot specifični variabilni personali-zirani podatki. Kako se ta trend kaže pri naših strankah? Od leta 2002 pa vse do danes jih vse več uporablja spletne in mobilne tehnologije z več kot 30-odstotno rastjo. Po vsem razvitem svetu smo se že približali deležu 90 odstotkov vseh, ki imajo v lasti in uporabi mobilno napravo s podporo spletnega protokola prenosa podatkov. Z drugimi besedami to pomeni, da se z mobilnimi tehnologijami v splet in obratno pretakajo ne le tekstovni podatki, tem- Kdo se lahko zanese na sistem barv visoke hitrosti, ki ponuja maksimalno profitabilnost pri manjših nakladah? V-I www.sunchemical.com SunChemicaT a member of the DIC group Tiskovni medij stoji tesno ob strani omenjenim novim medijskim tehnologijam in sodobnim medijem, zato ne preseneča, da se zaradi svoje večje prilagodljivosti variabilnim podatkov vse bolj uveljavljajo digitalne tiskarske rešitve. Pri digitalnem tisku pa je vse od leta 2009 zaznati nespremenljivo rast barvne reprodukcije in upad črno-bele. več danes tudi že avdio- in videovsebine, kar na letni ravni za ponudnike storitev upravljanja tovrstnih podatkov pomeni glavni vir prihodka. Ne samo v Sloveniji, tudi globalno v grafični industriji žal vse tehtnejšo vlogo igra končna cena izdelane tiskovine. O tem, ali je to dobro ali ne, ne bomo razpravljali, zagotovo pa velja, da se moramo tej teži grafičnega trga prilagoditi. Marsikateri tiskar se ne zaveda, da višino končne cene ne narekuje le strošek priprave za tisk in sam tisk. Načeloma velja, da se za vsak evro tiska porabi še šest evrov za izdelavo vsebine, oblikovanje, prelom, procese delovnih sistemov, dodelavo, distribucijo in drugo. Prav zato je pomembno, da celotno produkcijsko verigo procesov poleg priprave za tisk in tiska samega čim bolj optimiziramo in avtomatiziramo. Tako lahko znatno znižamo celotne stroške produkcije. V tiskarstvu na splošno je bila predstavljena tudi zanimiva statistika naklad in števila naročil na letni ravni. Iz leta v leto je zaznati vse več specifičnih naročil tiska na zahtevo z vse manjšimi sofisticiranimi nakladami. Tiskane aplikacije se pomikajo s konvencionalnih tehnologij tiska, pri katerih je zaslediti le še racionalna naročila tiska revij, časopisov, k bolj prilagodljivim digitalnim tehnologijam (fotoknjige, vabila, vizitke ipd.), delež teh pa je celo moč realizirati s pisarniškimi (npr. tisk elektronske pošte, obrazcev, poročil). Med stroški so omembe vredne investicije v programske sistemske rešitve priprave, pri čemer pa na investicijske stroške težko vplivamo, če želimo zagotoviti zanesljive in učinkovite procese obdelave sodobnih standardiziranih in tudi variabilnih podatkov. V ta namen se pojavlja vse več ponudnikov grafičnega poslovanja v oblaku, o čemer bomo morda govorili v eni od naslednjih številk revije Grafičar. Na kratko je to pristop uporabe aplikacij kot spletne storitve, kar pomeni, da ne potrebujemo izobraženega kadra za implementacijo in uporabo lokalno zasnovanih programskih sistemskih orodij, ne potrebujemo drage zanesljive infor- osnovnih načel za uspešen razvoj sodobnega grafičnega poslovanja »Front-office« (pristop k strankam); svoj posel spletno orientirajte, tako da svoje stranke nagovarjate osebno, direktno. novice za tiskarsko industrijo Komunikacija na papirju je vse bolj ogrožena; elektronska močno raste. + novice za tiskarsko industrijo Tiskanemu mediju bralci še vedno najbolj zaupajo; pomeni dodano vrednost oglaševanju. »Back-end« (pristop k poslovanju); osredotočite se na storitve oziroma izdelke, ki jih lahko kakovostno izdelate, procese za izdelavo pa optimizirajte in avtomatizirajte. Konvencionalni tiskarki medijski kanal nima več zanesljive prihodnosti; vsi kanali med seboj tekmujejo za več pozornosti bralcev. Digitalni tisk je edina možnost za rast grafičnega posla (vse več se potrebuje digitalno izkušenega kadra in veščega informacijskih tehnologij). Poslovni procesi bodo vse bolj naravnani k produkciji na zahtevo. Dodelajte in optimizirajte svoje obstoječe digitalno poslovanje; izdelajte dolgoročni načrt razvoja svojega poslovanja. Tiskarski posel ne bo več, kakršen je bil; čakati, da medijska ujma mine, ni rešitev. Tiskarji se lahko v teh časih zanesljivo uspešno spreobrnejo iz industrijskih ponudnikov grafičnih storitev v ponudnike komunikacijskih storitev. Zasnujte nove aplikacije svoje ponudbe; nove možnosti v poslu pomenijo več dobička. Ekonomska kriza je položaj tiskanega medija še pospešeno poslabšala; zvestoba tisku bo padala še naprej. Primeri neprilagodljivih ponudnikov konvencionalnih storitev bodo vodilo k vse večjemu iskanju kooperantov, za katere bodo sofisticirana naročila na zahtevo več kot racionalna. Z drugimi besedami bo vse več ponudb za ponudnike sodobnih komunikacijskih storitev. Nenehno se prilagajajte s ponudbo trgu; izpopolnjujte ROI (investicijsko amortizacijske plane) in navzkrižno medijsko komunikacijo. inje prelom Okoli 15 odstotkov končne cene tiskovine predstavljata nemalokrat preveč opevana procesa priprave na tisk in samega tiska. macijske strojne opreme, teoretično ne potrebujemo niti varnostnih sistemov za zanesljivo hranjenje vseh podatkov. Pojav in uporaba grafičnih sistemov v oblaku sta stroškovno učinkovitejši, bolj prilagodljiv, predvsem pa dostopnejši pristop k sodobnemu grafičnemu poslovanju. Kot zanimivost omenimo še spletno stran, ki jo je izpostavil Hans. Na njej so objavljene brezplačne študije različnih komunikacijskih aplikacij oziroma storitev različnih ponudnikov. Z njimi si namreč lažje ustvarimo svoj načrt razvoja poslovanja. Morda je čas, da si ga ogledate na spletni povezavi www.podi.org. Torej potencialne aplikacije sodobne tiskarske industrije so fotoaplikacije, izdelava embalaže, tisk publikacij, tisk velikega formata, transpromo in navzkrižno večkanalno medijsko založništvo. Zadnja je še posebej pomembna, saj je edini uspešen komunikacijski tržni pristop k potencialnim strankam. Hans pravi, da ponudbe klasičnih grafičnih storitev že danes zvenijo, kot bi igrali klavir v boksarskih rokavicah, slišati je sicer ogromno hrupa, zveni pa vse skupaj le glasno in neuigrano. Personaliziran pristop storitev in interaktivno personalizirano komunikacijo lahko implementiramo na različne načine s pomočjo prijav na naše portale, QR-kodami, ki interaktivno povezujejo naše tiskane aplikacije s spletnimi, ponudbo izdelave osebnih spletnih strani (PURL), animacijami flash, SMS- ali MMS-komunikacijo ipd. Možnosti za uspešno poslovanje so torej brezmejne, zato ne čakajte na pravi trenutek za digitalno, ta trenutek je že prišel! ž naročil različnih naklad v obdobju 2004-2011. Marica STAREŠINIČ, Tadeja MUCK Univerza v Ljubljani Naravoslovnotehniška fakulteta Oddelek za tekstilstvo Snežniška ulica 5, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 200 32 00 faks: +386 (0)1 200 32 70 http://www.ntf. uni-lj.si/ Marica foto LOPE Large-area, Organic & Printed Electronics Convention Slika 1: OLED-svetila (OSRAM). Tudi letos je bila v Frankfurtu konferenca na temo tiskane organske elektronike v organizaciji OE-A (Organic Electronics Association). Na sejmu je svoje novosti predstavilo 91 razstavljavcev iz 16 držav, na konferenci je bilo 130 predavateljev iz 27 držav, na več kot 50 posterjih pa so bili predstavljeni rezultati raziskav. Vseh udeležencev je bilo 1150 iz 29 držav. Dogodek je bil razdeljen na več delov, prvi je obsegal poslovno konferenco (Business Conference), na kateri so razpravljali o mo- Slika 3: Binarna ura - Frauenhofer, shema ure z navodili. Prikaz minut žnostih za uspešno poslovno aplikacijo razvitih tehnologij ter iskali nova področja uporabe novih tehnologij in materialov. Na forumu investitorjev (Investor Forum) so potekali pogovori o nadaljnjem sodelovanju in o možnosti investicij na področje tiskane elektronike. Drugi del je bil tehnična konferenca (Technical Conference), na kateri so bile predstavljene novosti s tehničnega področja uporabe tiskane elektronike. Tretji del pa je bil znanstvena konferenca (Scientific Conference), na kateri so bile predstavljene najnovejše raziskave, ki potekajo na inštitutih po svetu. Napredek na področju je viden vsako leto, novosti zajemajo izobraževanje novih kadrov, povečan nadzor nad kakovostjo in standardizacijo področja, proizvodnja se povečuje ter se seli iz laboratorijev v tovarne (lab-to-fab), več se dela na promociji izdelkov in povečuje se tudi zavedanje o vplivih teh tehnologij na okolje - Green Electronic. Proizvodnja naj bi bila ekološka, kar pomeni, da je treba skrbeti za uporabo varnih materialov, da je proizvodnja nadzorovana - minimalni odpadki ter da se predvidi čas Slika 4: Organski fotodetektor, ki omogoča interaktivno površino (vir: ISORG). Slika 2: Tiskana baterija, prikaz uporabe (Foto JA). LOPE-C Koliko je ura? 1Ih:09m:3TB Large ( Organ Large-area, Organic & Printed Electronics Convention 12 - grafičar Slika 5: Uporaba tiskanega kontrolnega zaslona v avtomobilu. uporabnosti izdelka - kaj z odpadki, in seveda, da je delovanje izdelka ekološko - ni nezaželenih odpadkov med delovanjem. Tiskana elektronika je trenutno že pripravljena za širšo uporabo, kot je v svojem predavanju izpostavil W. Mildner (direktor LOPE-C, Poly IC), največ investicij je na področju OLED-svetil (Osram, Philips) ter na področju tiskanih zaslonov, pametnih kartic in raznih bralnikov. Svetila so danes zelo zanimivi izdelki za notranjo opremo in so več kot samo svetila. So enostavna za uporabo (standardizirani konektorji, napetosti), energijsko varčna, imajo dolgo uporabnost ter so tudi estetska (slika 1). Kot primer tiskanega svetila smo vsi udeleženci prejeli tiskano baterijo (slika 2). Sestavljena je iz R2R tiskane fotovoltaične celice, fleksibilne litijeve baterije ter tiskanega vezja izdelovalca Riso DTU Mekoprint iz Danske. Riso DTU je nacionalni laboratorij za trajnostne energijske študije (National Laboratory for Sustainable Energy), ki deluje v okviru danske tehnične univerze (Technical University of Denmark), Mekoprint pa je podjetje, ki jih je izdelalo. Na sliki 3 prikazana binarna ura, ki je primer tiskanega izdelka podjetja Fraunhofer, predstavlja pa integracijo na papir tiskanih vezij s klasičnimi elektronskimi komponentami. Na modificiran fotopapir (Felix Scholler type2) so s tehnologijo inkjet natisnili uro, uporabljena je bil barva Novacentrix nanosilver na bazi etilenglikola. Na papirju je bil uporabljen porozni keramični prednanos. Tisk je potekal v več fazah, z vmesnim sušenjem pri 110 in 160 oC. Izdelek je fleksibilen, tanek, primeren za različne substrate, tehnologija je uporabna za izdelavo raznih testnih senzorjev, zaradi nizke cene izdelave je primeren tudi za kratko uporabo ter za oglasne izdelke. Organski fotodetekor na sliki 4 , ki ga je razvil ISORG v sodelovanju z CEA-LITEN (French Laboratory of Innovation for New Energy Technologies and Nanomaterials), je sestavljen iz mreže organskih optičnih senzorjev, ki omogočajo brezkontaktno zaznavanje in so uporabni za interaktivno površino, za zaslone, za tablične zaslone (pad, tab) ter za interaktivne posterje. Različni substrati (steklo, plastika ipd.) se tako spremenijo v pametne površine. V avtomobilski industriji se pojavljajo tiskani elementi v avtomobilih, v notranjosti kot luči, oznake ali kot interaktivni kontrol-no-komunikacijski zasloni, primer je predstavljen na slikah 5 in 6. Fleksibilne zaslone je lažje vgraditi v notranjost ter tako ohraniti oblikovalsko formo. Združenje OE-A (Organic Electronic Assi-ciation) iz Nemčije je na LOPE-C 2010 razpisalo mednarodni natečaj za študentske projekte z namenom predstaviti možnosti uporabe tiskane elektronike. Na voljo je bil komplet elementov, ki jih je bilo treba sestaviti v delujoč demonstrator. Tudi naš oddelek je, pod vodstvom dr. Marice Sta-rešinič, kandidiral z varnostnim oblačilom (Safety Vest), ki je imelo na hrbtu tiskane fotovoltaične celice in LED-luči. Pridobljena energija se shrani v vgrajeni bateriji, ko je treba, se vključijo LED-luči, ki so na hrbtu. Naša predstavitev se je uvrstila med šest najboljših na svetu (slika 7). Naš demonstrator, Safety Vest, je bil predstavljen na plenarnem predavanju ter v parku inovacij OE-A (LOPE-C Innovation Park). Med konferenco si ga je ogledalo veliko obiskovalcev. Delujoč demonstrator, predstavljen na lutki (slika 8), je delo naših študentov GIK3, to sta Žiga Kropivšek in Malvina Lubec, ter podiplomske študentke Andreje Jelen (Inštitut Jožef Stefan). Raziskave, ki potekajo na našem oddelku v sodelovanju s Kemijskim inštitutom in Fakulteto za elektrotehniko, pa so bile predstavljene na posterju (Interactive session) z naslovom: SUITABILITY OF DIFFRENT PAPERS FOR PRINTABLE ELECTRONICS APPLICATIONS, kjer smo analizirali več različnih substratov za tiskanje elektronskih komponent, avtorji so: Tadeja Muck, Tjaša Vidmar, Marica Starešinič, Gorazd Golob, Marta Klanjšek Gunde, Marijan Maček. Literatura: 1. Organic Electronic Association, (on-line) , www. oe-a.org 2. OE-A, LOPE-C Press Release (3. 7. 2011) 3. Organic and Printed Electronic 4th Edition, OE-A (Organic and Printed Electronic Association), VDMA, 4th Edition, editor: Dr. Klaus Hecker, VDMA Verlag GmbH, Frankfurt am Main, 2011 Slika 8: Predstavitev našega demonstratorja - Safety Vest, na modelu na konferenci LOPE-C 2011, detajl fotovoltaične celice in LED-svetil. Gregor Franken, Andrej Iskra, Klemen Možina, Univerza v Ljubljani Naravoslovnotehniška fakulteta Oddelek za tekstilstvo Snežniška ulica 5, 1000 Ljubljana www.ntf. uni-lj.si Pred časom smo že predstavili program za izdelavo grafičnih kalkulacij BLISK, ki ga je razvilo in predstavilo podjetje MAJSKAJ, d. o. o., iz Ljubljane. Program BLISK kalkulacija je le eden od modulov programskega paketa SOFTGRAFIK, ki je namenjen celovitemu vodenju grafičnih podjetij. Program je sestavljen iz naslednjih modulov: 1. kalkulacija 2. izdelava delovne dokumentacije a. razpis tehnologije b. razpis materialov 3. spremljanje proizvodnje in pokalkulacija 4. materialno poslovanje Modularna zasnova programskega sistema. 5. pokalkulacija 6. fakturiranje 7. spremljanje aktivnosti na posameznih strankah - CRM 8. planiranje proizvodnje Zasnova programa temelji na enostavnosti za uporabnika, preciznosti in hitrosti delovanja. Razvit je bil posebej za grafično industrijo in zato zelo dobro rešuje poglavitne težave, ki pestijo mala in velika grafična podjetja v grafični dejavnosti. Programska rešitev SOFTGRAFIKje namenjena vsem, ki želijo imeti celoten proces poslovanja, od kalkulacije do računa, v eni aplikaciji. Program nam omogoča celosten pregled nad vsemi procesi pri nastanku posameznega izdelka, s čimer lahko prihranimo veliko časa, s tem pa tudi denarja. Omogoča nam sprotno odkrivanje ozkih grl proizvodnih procesov, pa naj bo to zaradi tehničnih dejavnikov ali zaposlenih. Vstopni meni. ^ЯВ* J/- - - i-—..... i 1 bnćrl ONlrtFnwtt ♦ЬдшвПддИи 1 ОиМтШетс - Uvotitir O [topot* ne ■ ICPSUI С14вп frimai pcJA'j' MAjSKAj p.*j-.,i-r mill PREDSTAVITEV RAČUNALNIŠKEGA PROGRAMA Modul kalkulacije. Kalkulacija Postopek izdelave kalkulacije je izveden tako, da ne zahteva posebnih grafičnih znanj, kar omogoča uporabo tudi komercialistom na terenu. V osnovno masko programa je treba vnesti samo osnovne podatke o tiskovini, kot so naziv projekta, širina in višina produkta, obseg, vrsta pakiranja, ter izbrati vrsto izdelka. Program samodejno razdeli izdelek na posamezne sestavine (notranji blok, ovitek, ščitni ovitek itn.). Vsi parametri in sestavine posameznih izdelkov so že preddefinirani, vključno z normativi, pripravljalnimi časi, dodatki in cenami kapacitet in materialov. Seveda lahko uporabnik sam spreminja vse cene in normative ter s tem program prilagodi svoji tehnologiji. Naslednji korak je izbira materialov in tehnologije za izdelavo posamezne sestavine izdelka. Določiti moramo format stroja, na katerem bomo tiskali, način tiska in število barv, barvno pokritost glede na vrsto papirja (brezlesni, prema-zni), način zgibanja, dodatne sestavine v izdelku (plastifikacija, UV-lak), dodatna dela (obdelava fotografij, prelom tekstov, orodja za izsek, klišeji itn.). Program nam samodejno ponudi idealen format papirja za tisk ali pa standardne formate. S pritiskom na gumb PRERAČUN imamo izdelano kalkulacijo, iz katere so razvidni vsi stroški dela in materiala. Program Preračun sestavin. nam izračuna odstotek lastnega dela v posameznem izdelku, potrebno količino papirja in plošč ter vse čase izdelave po posameznih strojih. Ko smo izdelali kalkulacijo, jo prenesemo v osnovni seznam - seznam predračunskih izdelkov razporedi projekt na njegov status v štiri podsezname, ki si sledijo: projekti v predračunu, v proizvodnji, stornirani projekti in zaključeni projekti. Ponudbo lahko naročniku pošljemo v papirni obliki ali pa neposredno iz programa pošljemo e-pošto. Ko nam naročnik potrdi ceno, jo vpišemo v meni potrjena cena, določimo datum dostave in predamo naročilo v tehnologijo. Izdelava delovne dokumentacije Po prevzemu podatkov v tehnologiji se samodejno tvori številka delovnega naloga, po tehnološki obdelavi opremljenega z vsemi podatki, ki jih potrebujejo posamezni oddelki za izdelavo projekta, vključno s črtno kodo. Prenesejo se vsi podatki, na podlagi katerih je bila izdelana kalkulacija. Sledi tehnološka obdelava posameznih sestavin izdelka, v kateri določimo vrsto tiska (enobarvno, CMYK, Pantone), način tiska (enostransko, dvostransko, obračalno ...), določimo stroj, na katerem bomo tiskali, linijaturo rastra za izdelavo plošč ali filmov, način znašanja pol (pola v polo, pola za polo), izdelamo naročilnice za kooperacijo. Naslednji korak je razpis materiala, v katerem izberemo papir iz lastnega skladišča ali pa izdelamo naročilo za nabavno službo. Program nam izračuna potrebno število pol in kilogramov papirja glede na dodatke, ki so določeni v normativih izdelka. Če ugotovimo, da se težavnost projekta razlikuje od elementov iz ponudbe, lahko popravimo količino dodatkov ločeno za tisk ali za knjigoveznico. Po končani tehnološki obdelavi se izdela delovna dokumentacija - delovni nalog, ki vsebuje vse potrebne informacije za izdelavo _ določenega projekta. Za lažjo prepoznavnost je opremljen C-^JSE&j tudi s črtno kodo. Spremljanje proizvodnje in pokalkulacija Vsi podatki, ki so definirani na delovni dokumentaciji, se samodejno prenesejo v modul za spremljanje proizvodnje, in sicer po izbranih strojih ali po vseh kapacitetah. Spremljanje proizvodnih procesov je ena od pomembnejših zahtev sodobnega me-nedžmenta, saj lahko le na podlagi teh podatkov dobi jasno sliko o zasedenosti, izkoriščenosti in rentabilnosti proizvodnih zmogljivosti in zaposlenih. Le na podlagi točne in takojšnje informacije lahko ukrepamo in optimiziramo svoje proizvodne procese. V fazi izdelave delovnega naloga se izdela tudi delovna dokumentacija. Ročno vnašanje podatkov v sistem za nadzor delovnega naloga. Vnašanje podatkov proizvodnje v sistem za nadzor poteka dela na enostaven način preko ekrana občutljivega na dotik. Osnovna logika modula za spremljanje proizvodnje je beleženje časov izdelave in porabljenega materiala. To lahko delamo na dva načina: Л ročno z izpolnjevanjem podatkov v formularju, ki je priložen delovni dokumentaciji, in kasnejšim prepisovanjem podatkov v sistem za spremljanje proizvodnje (kar je zaradi vpliva človeškega dejavnika manj zanesljivo); Л avtomatizirano s postavitvijo ekranov na dotik na vsa ključna delovna mesta, pri čemer je naloga operaterja na posameznem stroju samo pritisk dveh gumbov, enega na začetku in enega po koncu operacije (priprava, tisk). Vsi pripravljalni in izdelavni časi se prenašajo v modul pokalkulacija. Sistem zaznava tudi zastoje, ki so žal sestavni del proizvodnega procesa. Ko je projekt zaključen, se v modulu pokalkulacija izračuna dejansko delo in poraba materiala na posameznem projektu. Po zaključku delovnega naloga lahko odgovorna oseba dobi podatke iz predkalkulacije in pokalkulacije na isti ekran in tako lahko hitro ugotovi, kje prihaja do zastojev ali prevelike porabe časa in materiala. In če se odklon pojavlja večkrat zaporedno, prihaja do sistemske napake, tudi odreagira in reši težavo. Materialno poslovanje Modul materialno poslovanje je namenjen naročanju materialov, spremljanju materialov na skladišč u ali po DN. Poleg osnovnega vodenja manipulacij materiala, ki je v skladišču (naročanje materiala, dostava materiala, izdajanje materiala, vračila iz proizvodnje), vsebuje tudi dodatke za prikaz in izvoz vseh potrebnih dokumentov za računovodstvo in izdelavo inventure. Uporaba je poenostavljena in ne zahteva specialnih računovodskih znanj. Materialno poslovanje. Modul za enostavno izdelavo vseh potrebnih računovodskih dokumentov. Pokalkulacija Ta del programa zbira podatke iz modula 3 - spremljanje proizvodnje in modula 4 -materialno poslovanje. Dobimo podatke o dejanski porabi časa in materiala za posamezni proizvod. Tako dobljeni podatki se primerjajo s tistimi, ki smo jih dobili v predkalkulaciji. Po zaključku projekta - DN dobimo dejanski uvid v posamezne stroške, ki so nastali na izdelku v proizvodnem procesu. Na podlagi teh podatkov laže racionaliziramo proizvodne procese. Izdelava dobavnic in fakturiranje Izdelava računa je sestavni del programa PROGRAFIK. Vsi podatki, ki smo jih dobili z izdelavo kalkulacije, se prenašajo skozi celoten proces nastajanja izdelka, od naročila do dostave naročniku. V tem modulu izdelamo dobavnice za naročnika in račune, ki so opremljeni z vsemi potrebnimi podatki. Pokalkulacija. Spremljamo lahko plačilni promet in vse druge dogodke po izbranih kriterijih. Spremljanje aktivnosti po posameznih strankah - CRM Ta del programa nam omogoča podrobno spremljanje in planiranje aktivnosti komercialista po posameznih partnerjih. V program se vnašajo posamezne aktivnosti po dnevih in partnerjih. Vpogled v aktivnosti po partnerjih ima tako posamezen komercialist kot vodstvo podjetja. Aktivnosti se lahko po časovnih obdobjih in komercialistih izvozijo v excel. Planiranje proizvodnje Modul za planiranje proizvodnje ni sestavni del paketa SOFTGRAFIK. Lahko deluje kot samostojna aplikacija ali kot sestavni del programa SOFTGRAFIK, saj je popolnoma integriran v program. Spremljanje aktivnosti po posameznih strankah - CRM. Izdelava dobavnic in fakturiranje. Če modul planiranja deluje v sklopu s prograamom SOFTGRAFIK, se vsi potrebni podatki za planiranje proizvodnje samodejno prenesejo iz tehnologije in so opremljeni s potrebnimi časi izdelave po posameznih strojih. Proizvodnjo lahko planiramo samodejno ali ročno. Pred začetkom planiranja je treba določiti aktivne dneve in izmene za posamezni stroj. V prednastavitvi, ki jo dobi podjetje, so kot neaktivni dnevi označene sobote in nedelje ter prazniki v Republiki Sloveniji do leta 2030. Osnovno planiranje proizvodne je razdeljeno v tri sklope: 1. planiranje tiska, 2. planiranje priprave, 3. planiranje dodelave. Pri integrirani različici s programom SOFTGRAFIK pa je dodan tudi prenos podatkov. Planiranje proizvodnje. Prenos podatkov Pri tem postopku prenesemo podatke iz SOFTGRAFIK v plan proizvodnje. S pritiskom na ime izbranega projekta se prenese vsa razpisana tehnologija v modul planiranja. V tej fazi lahko zamenjamo razpisan stroj, določimo odvisnost podsestavin in možnost paralelnih potekov operacij. Planiranje tiska Planiranje se začne vedno s tiskom, pri čemer je treba po posameznih strojih izdelati zaporedje projektov, poleg tega določiti še začetno točko razporejanja v plan. Program samodejno razporedi projekte v koledar in nam prikaže gantogramsko razporeditev projektov na časovni osi. Po avtomatski razporeditvi projektov imamo tudi možnost ročnega premikanja v planu. Pri tem koraku lahko tudi spremljamo, ali je papir za posamezen projekt naročen in dostavljen. Planiranje priprave TF Priprava TF (tiskovne forme) se spremlja po tednih tiska. Po razporeditvi po tednih lahko operater iz plana tiska vidi, kdaj morajo biti končana priprava in izdelane plošče za nemoten proizvodni proces tiska. Planiranje dodelave V tem sklopu planiramo dodelavo po posameznih strojih. Pri planiranju je treba upoštevati vrstni red operacij, saj je razporejanje v plan pogojeno z zaključkom prejšnje operacije. Imamo možnost ročne določitve začetka izvajanja operacije (lahko se uporablja, če je prejšnja faza kooperacija, ki se izvaja pri zunanjem partnerju). Prav tako imamo možnost ročnega optimizi-ranja projektov na posamezni fazi. Podatki se lahko iz plana izvozijo v obliko excel za izdelavo fizičnega plana proizvodnje. Planiranje nam skupaj s spremljanjem proizvodnega procesa zagotavlja natančen pregled nad dogajanjem v podjetju. V vsakem trenutku lahko sprejmemo odločitev, s katero bomo optimalno izkoristili stroje in delovno silo. Podrobno spremljanje podatkov proizvodnje. Možnost prenosa podatkov. Planiranje priprave tiskovnih form. Nataša PORENTA Canon Adria, d. o. o. Dunajska cesta 128a, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 530 87 20 faks:+386 (0)1 530 87 45 e-pošta: natasa.porenta@canon.si www.canon.si REPROJ V zadnjem desetletju je količina s tiskanjem povezanih opravil, ki jih podjetja opravijo sama, narasla s 30 na 50 odstotkov. Zaradi napredka v digitalnem tisku osrednji reprografski oddelki (to so samostojne enote znotraj organizacij, ki skrbijo za kopiranje, tiskanje in druge s tiskovinami povezane storitve v matičnih družbah) lahko vse več tiskarskih opravil naredijo sami ter stroškovno učinkovito. Zato jih je v Zahodni Evropi tudi vedno več, saj ocene kažejo, da jih je že okoli 11.500, med njimi veliko manjših kopirnic. Največ je k močni rasti prispevala svetovna gospodarska kriza. Organizacije so bile prisiljene zniževati stroške, interni tiskarski oddelki pa prihranijo denar - v povprečju 15 odstotkov v primerjavi z zunanjim izvajanjem. Dodatno je k temu pripomogel vzpon digitalnega tiska, ki omogoča večjo prilagodljivost, stroškovno učinkovite storitve za manjša naročila, hitrejšo izdelavo in personaliziran tisk. Prihodnost internih reprografskih oddelkov je svetla, čeprav v tiskarskem poslu ni prostora za počitek, saj čas prinaša vedno nove izzive. Analitiki napovedujejo, da se bo količina tiska zmanjševala do leta 2020, saj bodo nekatere tiskarske izdelke nadomestile alternative na spletu in drugih medijih. Na kratek rok je bolj ogrožajoč val klestenja stroškov, ki ga v javnem sektorju povzročajo vladne strategije za zmanjšanje javnofinančnega primanjkljaja. Nižanje stroškov je drastično: 11,2 milijarde evrov v Nemčiji v letu 2011, 94 milijard evrov v Veliki Britaniji v nadaljnjih štirih letih in 100 milijard evrov v Franciji med letoma 2010 in 2013. Za reprograf-ske oddelke in interne tiskarne to pomeni zagotavljanje lastne tiskarske ponudbe, ki ni samo stroškovno učinkovita, pač pa ponuja tudi dragocene storitve. V naslednjih nekaj letih bodo morali reprografski oddelki upravičiti svoje poslovanje organizacijam, za katere delajo, in to ne samo z vidika stroškov. Dokazati morajo, da lahko svojemu poslu dodajo vrednost z uporabo najnovejših avtomatiziranih delovnih tokov in rešitev za naročanje tiskovin po internetu, pri tem pa svoje znanje ustvarjalno usmerjajo v razvoj nove ponudbe izdelkov in storitev, ki jih kupci potrebujejo. Povečana vrednost storitev reprografskim oddelkom omogoča, da svojim organizacijam prihranijo več stroškov, poleg tega pa si s tem utrjujejo položaj v organizaciji. Kakšne so koristi internih tiskarn? Reprografski oddelki svojim organizacijam prinašajo pet glavnih koristi. Najpomembnejša je prihranek stroškov, saj njihov namen ni ustvarjati dobiček in uveljavljati komercialne provizije. V povprečju organizacijam prihranijo od 10 do 20 odstotkov v primerjavi s komercialnimi ponudniki. To je podprto z nadzorom nad internim tiskom, ki zagotavlja, da je vsak dokument ustrezno in stroškovno učinkovito natisnjen. Številni zaposleni v podjetju ustvarijo več naročil in zvišujejo povpraševanje, zaradi česar so reprografski oddelki lahko ustrezno opremljeni s stroškovno učinkovitimi produkcijskimi sistemi. Ne gre zanemariti niti udobja, ki ga prinaša tiskarna v stavbi organizacije, s tem pa je zagotovljena tudi varnost podatkov. Kakšno delo opravljajo reprografski oddelki? Čeprav se razlikujejo od ene do druge organizacije, vse storitve sodijo v naslednje kategorije: interna komunikacija, ponudbe/predstavitve, obveščanje, promocijske tiskovine, računi in plakati. Znotraj teh kategorij številni reprografski oddelki tiskajo večje količine, ker so F DIGITALNATEHNOLOGIJA (PR-CLANEK) RAFSKI TISK V PRIMEŽU VARČEVALNIH uKREPOV prevzeli naročila, ki so jih prej naročali zunanjim ponudnikom, najpogosteje zaradi kompleksnosti. Novi digitalni tiskalniki so jim omogočili izdelavo tudi kompleksnejših naročil. 4 \ f I 1 r In če je opravljanje kompleksnejših naročil za reprografske oddelke pomembno, je tiskanje v barvah življenjskega pomena. Količine barvnih izpisov (44,7 odstotka) so izenačene s črno-belimi ' (44,8 odstotka), pri digitalnem tisku pa je to razmerje že 69,2 odstotka proti 26,5 odstotka v prid barvnemu tisku. Največ se v barvah tiskajo plakati (97 odstotkov), ponudbe (84 odstotkov), poročila (76 odstotkov) in predstavitve (72 odstotkov). Med večje priložnosti za reprografike I uvrščajo tiskanje spremenljivih podat, kov, ki pomeni koristno izboljšavo koi munikacije z direktno pošto in uradnimi i izpiski. Med reprografskimi oddelki jih 1 ima 94 odstotkov ustrezno program. sko opremo, saj so jo pridobili v paketu, vendar jih v Zahodni Evropi samo povezuje vsebine. V teh primerih je statičen, nespremenljiv tisk manj privlačen in nima tolikšne vrednosti. Strategije za prihodnost Raziskava, ki jo je za Canon opravil pro fesor Frank Romano, je razkrila, kaj bo krojilo prihodnost reprografike. Repro grafski oddelki morajo prinašati vrednost svojim organizacijam z učinkovitostjo in novimi storitvami. Sprejemati morajo zahtevnejša naročila ter razvijati veščine za ustvarjanje izdelkov in storitev, ki jih njihove stranke potrebujejo. Morajo biti hitri in učinkoviti. Specializirati se morajo za tisto, kar lahko najbolje izdelujejo sami, zunanjim izvajalcem pa naj naročajo samo po potrebi. Študija je izpostavila šest strategij, ki lahko pomagajo doseči naštete cilje. Prva je razvoj novih storitev, kot so digitalni tisk, poobdelava in grafično oblikovanje, čeprav je v zadnjih letih najbolj raslo povpraševanje po tisku velikega formata in spremenljivih podatkov. Prevzem 36 odstotkov to tehnologijo pogosteje nadzora nad oblikovanjem je področje, uporablja. Zavedati se je treba, da gre pri katerem reprografia lahko skrbijo za za eno ključnih priložnosti, ker trženjski . konsistentnost in natančno upodablja-in komunikacijski oddelki vse pogosteje nje blagovne znamke. Tri četrtine vseh uporabljajo integrirano komunikacijsko naročil namreč vključuje delo grafične-programsko opremo, znotraj katere ima , ga oblikovalca, ki pa pogosto ne razume tisk pomembno vlogo, saj dinamično J zmožnosti digitalnega tiska. Naložba v avtomatizacijo delovnih tokov: Organizacije pogosto zmanjšujejo naklade, da bi znižale stroške, kar je v smislu dobre komunikacije zgrešeno. Več bi prihranile z izboljšanjem procesov tiskanja, še posebej na področju naročanja po internetu. Poleg očitnih prednosti zaradi udobja, zmanjšanja napak, nadzora in učinkovitosti sledenja je pomembna komponenta tudi pozitiven odziv strank. Preostale tri strategije so še izboljšanje nabora veščin, potrebnih za učinkovito izvajanje digitalnega tiskanja, primerjanje s konkurenco na področjih stroškov, kakovosti, storitev, prihodkov in enostavnosti poslovanja ter gradnja odnosov s strankami, s katero si bodo reprografiki zagotovili nove stranke in nova naročila. Načrt za prihodnost Strategije bi po mnenju profesorja Romana reprografski oddelki morali graditi okoli naslednjih zapovedi: Delajte z majhno ekipo. Upora-t bljajte zmogljive produkcijske sisteme. Spoznajte svoj trg. Spoznajte in povežite se s ključnimi partnerji. Zavedajte se svojih finančnih zmo-ižnosti pri naložbah, ki so dobičkonosne. Zahtevajte kakovost tako od dobaviteljev kot od zaposlenih. Avtomatizirajte procese. Izobražujte zaposlene. Spoznajte in izobražujte stranke. Ne bodite samo tiskar, pač pa tisti, ki izboljšuje komunikacijo. Vpeljujte nove storitve. GRAFIČAR - JE INVESTICIJA VANJ SMISELNA? Konec septembra je Konica Minolta v Kristalni palači organizirala srečanje, na katerem je predstavila prodajni program s področja digitalnega tiska. Navzoči so bili deležni številnih predavanj na temo ne le digitalnega tiska, temveč tudi uporabe medijev v digitalnem tisku, spoznali so tudi primere dobre prakse. Eno atraktivnejših predavanj je imel osrednji povabljenec dogodka, Hans Huijsing, programski menedžer za razvoj poslovanja na evropskem območju pri podjetju Konica Minolta Europe. Slikovito je predstavil smernice s področja tiskarske industrije. Izpostavil je dejstvo, da je že nekaj časa opaziti padanje naročil večjih naklad tiska, primernih za ofset. Tako se je količina klasičnega tiska na podlagi porabe papirja v letih od 2006 do 2010 zmanjšala za 14,2 odstotka. Na drugi strani pa je zanimivo opazno povečanje manjših naklad, primernih za digitalni tisk. Tu je na primer v ospredju predvsem naročanje po potrebi in ne več na zalogo ter naročanje personaliziranih tiskovin, ki naročniku v komunikaciji z njegovo stranko dajejo dodano vrednost in seveda bistveno boljši odziv. Vse to se seveda odraža tudi v številkah. V letih od 2008 do 2013 je tako pričakovana rast digitalnih tiskovin kar 67,7-odsto-tna. Zanimivo je tudi spreminjanje razmerja med črno-belimi in barvnimi tiskovinami. Tako je zadnja leta rast uporabe barvnih tiskovin 15-odstotna, medtem ko uporaba črno-belega tiska pada s 5,8 odstotka letno. Vse te številke potrjujejo dejstva, s katerimi se bodisi klasične bodisi digitalne tiskarne srečujejo praktično vsak dan. Ko smo že pri številki 67,7 odstotka rasti na področju uporabe digitalnega tiska, je vredno izpostaviti, da je znotraj tega pričakovana rast velikoformatnega tiska kar 59-odstotna. Pričakovana rast pri tisku s pole je sedemodstotna, pri tisku iz zvitka pa celo padec, in sicer 34-odstotni. Zato smo se tudi odločili, da vam v tokratni številki predstavimo laserske velikofor-matne sisteme za digitalni tisk Konice Minolte. KIP 700m KIP 700m je večnamenski čr-no-beli digitalni sis tem velikega formata, ki omogoča skeniranje doku- w mentov, kopiranje in tiskanje. w Možnost nadgradnje sistema izpolnjuje različna pričakovanja o uporabi, ki je v ospredju predvsem v gradbeništvu arhitekturi, strojništvu in sorodnih dejavnostih. KIP 700m lahko nadgradimo iz črno-belega tiskalnika in kopirne naprave v črno-beli sistem z napredno funkcijo barvnega skenira-nja, kopiranja in tiskanja. KIP 700m združuje majhnost s funkcionalno učinkovitostjo in navdušuje s hitrostjo tiska dveh pol formata A0/min., ločljivostjo reproduciranja 600 x 600 dpi tako za tiskanje kot skeniranje, zaradi uporabe standardnih tonerjev in medijev pa nizke stroške uporabe. Upodabljanje KIP 700m zagotavlja hitro in natančno tiskanje z uporabo klasičnega tonerja, ki proizvede UV-stabilno tiskovino. Stoodstotno učinkovita tehnologija »KIP High Definition Print« zagotavlja globoko črnino in gladke prehode. Ločljivost 600 x 600 dpi zajame še tako majhne podrobnosti, kar zagotavlja, da je reprodukcija kar najbolj podobna izvirniku. Sistem in mediji Kot že zapisano, lahko sistem nadgradimo tudi z barvno funkcionalnostjo in tako pokrijemo širše potrebe uporabnikov. KIP 700m ponuja barvno skeniranje v datoteko (scan-to-file), barvno kopiranje in tiskanje na kapljične tiskalnike, na barvne tiskalnike KIP in tudi kopiranje in tiskanje na sisteme za digitalni tisk Konica Minolta. KIP 700m omogoča avtomatsko dodajanje medijev. Sistem za avtomatsko vstavljanje papirja podpira zvitek do 175 metrov dolžine in 91,4 centimetra širine. Kaseta za papir pa podpira standardne velikosti od A4 do A2, kar razširja paleto velikosti, na katere lahko tiskamo, ne da bi bilo potrebno preklapljanje ali menjavanje različnih zvitkov. Tako je KIP 700m idealen tudi za tisk na majhne formate, kadar je to potrebno. KIP COLOR 80 KIP je že vrsto let vodilni inovator v profesionalnem velikoformatnem tisku. Poseben poudarek so namenili razvoju rešitev grafične industrije, tako je nastal sistem KIP COLOR 80, ki je hkrati tudi edini barvni veliko-formatni tiskalnik na trgu z LED-tehnologijo. Njegova edinstvena tehnologija združuje visoko produktivnost z optimalno kakovostjo izpisa, ki je primerna za grafične aplikacije. Končno lahko ponudniki produkcijskega digitalnega tiska svojim strankam ponudijo novo storitev in se tako ločijo od konkurence. Novi KIP COLOR 80 je stroškovno učinkovita rešitev za velikoformatni tisk na zahtevo s hitrostjo izpisovanja, 210 metrov/uro. Konfiguracije Zasnova sistema je modularna. KIP COLOR 80 je na voljo kot običajni tiskalnik, katerega lahko z dodatki razširimo glede na zahteve uporabnikov. Tako imamo na voljo dodatni modul za razrez, ki uporablja dva krožna noža za porezavo robov z natančnostjo rezanja +/-1 mm. Ves odvečni papir se zbira v posebni vreči, ki je nameščena na rezalniku. Dodatno je na voljo še zlagalnik, ki nam s svojo funkcionalnostjo zlaganja izpisov omogoča več kot dve uri nepretrganega dela. RIP KIP COLOR 80 je na voljo z dvema kontrolorjema za tiskanje. Prvi je REPROCONTROL, ki je namenjen predvsem za CAD-okolja, torej gradbeništvu, strojništvu, arhitekturi in podobno. Za ponudnike digitalnih tiskarskih storitev pa je na voljo CALDERA RIP, ki vsebuje celotno funkcionalnost, potrebno v profesionalnem grafičnem okolju. Tako so nam na voljo funkcije Compose, Step & Repeat, Hotfolders in Spot Colour Matching, če jih naštejemo le nekaj. Mediji Produkcija brez prekinitev je mogoča s štirimi integriranimi zvitki z do 175 metrov dolžine papirja. V sistemu imamo lahko zvitke enakega tipa papirja ali različne. Sam sistem podpira širok nabor medijev, od standardnega papirja do sijajnega papirja, fotopapirja, vodoodpornega papirja, blue-back panoja, poliester vellums, folij in različnih samolepilnih papirjev. Obsežna izbira medijev omogoča popolno rešitev za še tako specifične zahteve kupcev in povečuje paleto tiskarskih proizvodov. Poleg štirih zvitkov je na voljo še ročni vlagalnik za rezan papir širine od 297 milimetrov naprej. Toner KIP toner tehnologija zagotavlja, da so tiskovine odporne proti svetlobi, kar pomeni, da barve tudi pri daljši izpostavljenosti svetlobe ne bodo zbledele. Hkrati suh sistem nanosa in fiksiranja CMYK-tonerja zagotavlja 100-odstotno vodoodporno tiskovino. Obe lastnosti omogočata izdelavo tiskovin, ki so primerne za uporabo na prostem tudi ob slabih vremenskih razmerah. Sistem Kip Color 80 s kontrolorjem in rezalnikom. Zaključek Kot smo napisali na začetku, je glede na smernice prihodnost v digitalnem veliko-formatnem tisku. KIP 700m in KIP COLOR 80 sta idealen odgovor na potrebe in zahteve trga. *Vse navedene številke in odstotki izhajajo iz tržnih raziskav, ki so jih izvedle neodvisne organizacije US Census Bureau, InfoTrends, Pira International Ltd. in DMA Statistical Fact Book. GRAFIČAR - DIGITALNATEHNOLOGIJA (PR-CLANEK) RICOHPR O@VIBOR.5 Vibor, d. o. o. Brnčičeva 11b, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 561 33 21 faks: +386 (0)1 561 12 54 e-pošta: info@vibor.si www.vibor.si Septembra smo imeli možnost v živo videti in preizkusiti na novo zasnovan produkcijski tiskalnik PRO C 651EX (65 izpisov A4 na minuto), namenjen tiskanju naklad z mesečnim volumnom med 20.000 in 180.000 izpisov A4. Predstavljeni model je začetna osnovna konfiguracija za tiskanje, kopiranje in skeni-ranje. Sestavljen je bil iz osnovnega tiskalni-ško-kopirno-skenirnega dela, dodelavnega z zmogljivostjo do 3500 pol, zalogovnika zmogljivosti do 3000 pol ter kontrolerja Fiery za barvno upravljanje. V tej seriji je moč dobiti še tiskalnik s hitrostjo izpisa 75 listov A4 na minuto, to sta modela Pro C 751 in Pro C 751EX, ki poleg tiska omogoča še kopiranje in skeniranje. Za navedene modele je na voljo bogata neposredna dodelavna oprema, kot so šivanje z žico za izdelavo knjižic z možnostjo porezave, zmogljivejši sistem Plocmatic za izdelavo knjižic z lepljeno vezavo v hrbtu in porezavo, velik odla-galnik pol, zgibalnik, podajalnik predtiska-nih pol, sistem za mehko vezavo. Tehnične in praktične izkušnje s tiskanjem in upravljanjem sistema Ricoh Pro C 651EX nam je ponudila razvojna tehnična ekipa z Japonske, Kazuya TsuTsui in Hideaki Matsui, ter Wijgert Schaap iz Ricoha Evropa. Tako smo pridobili podrobne informacije o inovativnih rešitvah znotraj sistema, ki zagotavljajo še boljši in kakovostnejši odtis. V tednu od 19. do 23. 9. smo lahko kot ena prvih držav okoli nas v živo predstavili najnovejši sistem prodajnega programa profesionalne barvne strojne opreme Ricoh. Povabilu na predstavitev se je odzvalo več kot sto obiskovalcev. Nekaj vtisov obiskovalcev, ki so testirali predstavljen sistem s svojimi mediji in datotekami: Zelo ravna pot papirja, ki omogoča v tem segmentu rešitev tiskanje tudi na večje gramature, kot je za stroj deklarirano. Robustna zgradba in tehnološka dodelanost izdelanega tiskalnika. Opozorilna signalna luč omogoča, da se že na daleč tudi v hrupnih prostorih opazi, kaj se s strojem oz. tiskanjem dogaja. Preprosto, a učinkovito nastavljanje ravnil pol v zalogovniku za medije na izbrano širino s pomočjo vijakov zagotavlja veliko stabilnost medija že v predalu. Za boljše podajanje poskrbi tudi razpihovanje, ki ga lahko uravnavamo za vsako vrsto medija posebej. Upravljanje medijev je enostavno in omogoča prilagajanje specifičnih parametrov sistema posameznemu mediju. Medijem, ki so že del knjižnice medijev, je mogoče enostav- Nov Ricohov sistem digitalnega tiska 1 ■1 no spreminjati format in parameter raztezanja ter soodvisnega zamika reproducirane slike prve strani glede na drugo. Prav ta možnost poseganja v posamezne nastavitve omogoča, da zagotovimo zanesljivo natančno obojestransko skladje. Omogočeno je tudi prilagajanje temperature grelnika v fiksirni enoti (tako spodnjega kot zgornjega), kar omogoča medijem s sijajnim premazom ohranjanje sijaja. Z izbiro medija, ki smo ga vstavili v zalogovnik in je v naši knjižnici medijev, se poleg tiskalniških nastavitev nastavijo še parametri zalogov-nika, kot so lokacija medija, njegova gramatura in vrsta medija (premazani, nepremazani). Mehanska izravnalna enota je eden zanimivejših delov stroja. Poskrbi, da papir natančno in konsistentno ravno začne pot tako pri prvem kot tudi drugem prehodu. V tej enoti je tudi tipalo za zaznavanje dvojne vleke papirja. Tehnični tim od leve proti desni: Matsui, Ricoh Japonska Muller, Vibor, d. o. o., in •j- Schaap, Ricoh Europa. Izredno dobra barvna pokrivnost medija s tonerjem pri enakomernih barvnih izpisih je zagotovljena s pomočjo aktivnega nadzornega sistema porabe tonerja. Možnost izbiranja različnih pol-tonskih načinov tiskanja. S pravilno izbiro načina upodobitve poltonov glede na vhodno sliko dosežemo vizualno primerljivost digitalnega izpisa z ofsetnim tiskom. Grelci, ki so nameščeni v stroju, lahko ogrevajo sistem in zalogovni-ke z mediji ter tako poskrbijo, da se izničijo vplivi morebitnih ekstremnih temperaturnih odklonov prostora. Kakovosten barvni izpis omogoča tehnologija izpisovanja VCSEL z ločljivostjo zapisovanja na valj s 1200 x 4800 dpi. Del tehnologije VCSEL je tudi sistem Asic, ki omogoča uravnavanje ravni električnega naboja. Njegovo delovanje je bilo najbolj opazno pri gladkem nenazobčanem izpisu zelo tankih linij. ORU predstavlja možnost menjave posameznih delov stroja brez navzočnosti osebja podpore. Kemični toner PXP je ena bistvenih stvari kakovostnega barvnega izpisa, saj omogoča dober oprijem tudi na naključno prinesene ofsetne medije in pri nižji temperaturi fiksiranja. Največja velikost izhodnega formata medija je 330 x 630 mm. Fogra certifikat Levo upodabljanje brez tehnologije VCSEL, desno z uporabo te. Vodno hlajen sistem tiska. Ricoh ^ MA^1 Production MAKS' Printing VALNI obrato tovljena zago ) ffiODUKCUSKA kakovost up0rabnikom prijazno upravljanje. RICOH PRO ČISTA ZMAGA! ViboR Ricoh Pro dGja: Vib or d.o.o., Inženiring, trgovina, servis. Brnčičeva lib, 1231 Ljubljana info@vibor.si www.vibor.si SMERNICE (PR-O.ANEK) Poročilo organizacije Pira International o stanju tiskarskega trga po svetu do leta 2015 (Global Print Markets to 2015) je resda napovedalo 6,7-odstotno zmanjšanje zahodnoevropskega tiskarskega trga med letoma 2009 in 2015, vendar z vrednostjo 114 milijard evrov ta ostaja velikanski. Če ob tem upoštevamo 470 milijard evrov vreden globalni trg in pričakovano dvoštevilčno rast v regijah Latinske Amerike in Vzhodne Evrope, je skrb zaradi pomanjkanja posla odveč. àVf 1 I Nataša PORENTA Canon Adria, d. o. o. Dunajska cesta 128a, 1000 Ljubljana tel.: +386 (0)1 530 87 20 faks:+386 (0)1 530 87 45 e-pošta: natasa.porenta@canon.si www.canon.si START-UP PODJETJA Te številke seveda kažejo na raznovrstnost tiskarske ponudbe na teh trgih, ki obsega tako preproste prodajne letake kot tudi personalizirano direktno pošto, pomemben element navzkrižnih medijskih trženjskih akcij. Prav tako, kot je Canon s kampanjo »Leap« ponudnike tiskarskih storitev pozval k raziskovanju novih možnosti razvoja poslovanja, je ključnega pomena, da se tiskarji prilagodijo novim razmeram s seznanjanjem z novimi tehnologijami in razumevanjem potreb strank ter povezovanjem obeh pri oblikovanju novih virov prihodkov. To v teoriji zveni enostavno in številna tiskarska podjetja so že na dobri poti, da postanejo ponudniki integriranih storitev. Za večino direktorjev pa razvoj novih spretnosti v času, ko je njihov posel še vedno v tranziciji, pomeni izziv. Kako torej uravnovesiti te na prvi pogled nasprotujoče si zahteve? Začnete lahko s priznanjem, da kljub postopnosti sprememb to ne pomeni, da procesa ne morete začeti skoraj takoj. Profesor Frank Romano je to še posebej poudaril v Canonovem poročilu Insight: »Redefinicija digitalnega tiska«, saj je v strateškem načrtu kot prvo nalogo zapisal »Izzovite status quo«. V današnji hitro spreminjajoči se industriji je tisk samo del storitve, je dejal. Ciljana direktna pošta lahko vključuje storitve urejanja podatkovnih zbirk ali spletne in e-poštne stori- i K I tve s personaliziranim URL-naslovom. Ko naročnik odda naročilo za napis v velikem formatu za svoj dogodek, bi lahko naročil tudi brošure za njegovo promocijo. Iz tega primera se je treba naučiti, da je vsak posel lahko del ledene gore - običajna tiskarska storitev lahko skriva veliko večje naročilo. Če je tako, je to odlična priložnost, da stranki ponudimo dodatne storitve. Kot drugo morajo tiskarji postati bolj podjetniški. Strokovnjak za menedž-ment, Peter Drucker, je podjetnika opisal kot nekoga, ki vedno išče spremembe, se nanje odziva in jih izkoristi kot priložnost. Podjetništvo vključuje še vse kaj drugega kot odprtje podjetja. Mišljenje, da ste s podjetništvom opravili, ko posli stečejo, je lahko usodno. V tako hitro spreminjajoči se industriji morajo celo starejša uveljavljena podjetja razmišljati kot mladi, neuveljavljeni podjetniki. Poslovne priložnosti se nenehno odpirajo, vendar se jih morate privaditi iskati. Z zaupanjem se morate ozreti stran od poslov, kakršni so zdaj, in se vprašati: »Kaj bi moral storiti, če bi danes začel kot ponudnik tiskarskih storitev? Kakšne izdelke bi moral ponuditi? Kam bi uvrstil svoje podjetje? Kakšen tip strank bi izbral?« Poskušajte se oddaljiti od svojega posla in poglejte nanj tako, kot ga vidijo vaše stranke. Ali potrebujejo novo storitev, ki bi jo lahko razvili? Ali jo že ponujate, vendar oni ne vedo zanjo? ! ■ Zapomnite si, da uspešna podjetja ves čas postavljajo vprašanja. Vzemimo primer švedskega tiskarja Printus. Generalni direktor Niklas Nilsson pravi, da podjetje ves čas sprašuje svoje stranke: »Redko se pogovarjamo o prednostih in slabostih različnih procesov. Namesto tega svojim strankam zastavljamo vprašanja in poslušamo njihove odgovore. Sprašujemo jih, zakaj potrebujejo določeni predmet? Kakšno težavo bi radi s tem rešili? Kaj bi radi s tem dosegli? Nato se postavimo v vlogo svetovalcev in jim ponudimo njihovim potrebam prilagojeno rešitev in ne tiste, ki jo zmorejo naši stroji.« Ta strategija je Prin-tusu pomagala razviti uspešen posel s tiskanjem spremenljivih podatkov, ki predstavlja 85 odstotkov dela, ki ga opravijo, čeprav se Nilsson izogiba terminu spremenljivi podatki. »Namesto tega govorimo o tisku, ki ga vodijo potrebe strank in njihovih kupcev. Naša naloga je izdelovati marketinška gradiva, ki zadovoljijo oboje - ustvarjajo medsebojno komunikacijo.« Imeti podjetniško žilico je ključ do uspeha v današnji tiskarski industriji. Ponudniki tiskarskih storitev so del komunikacijske industrije, ki se spreminja hkrati z napredkom tehnologije. Različni medijski kanali postajajo vse bolj vplivni, potrebe strank pa vse bolj kompleksne. Gre za panogo v nenehnem razvoju, ki ves čas prinaša nove izzive, zato je pomembno, da sleherni dan začnete z razmišljanjem start-up podjetja. Učinek ne more izostati. GRAFIČAR - Matej GATNIK tel.: +386 (0)1 56 54 999 faks: +386 (0)1 30 07 710 e-pošta: matej@natisni.si www.natisni.si J Tisk in grafična industrija sploh v zadnjem desetletju nedvomno doživlja velike spremembe. Na eni strani digitalni mediji izpodrivajo tiskovine v skoraj vseh segmentih, razen embalaži. Spomnimo se spletnih vsebin ali CD-predstavitev namesto brošur in katalogov, elektronskih panojev ob športnih igriščih namesto transparentov, PDF v e-pošti namesto brošure ali direktne pošte. Klasični tisk vse uspešneje nadomešča digitalna alternativa pri vedno večjih nakladah. Vse težje tržne razmere pogosto vodijo v neracionalno zniževanje cen ponudnikov, kar je že nekaj časa opazno tudi na našem trgu. Vsi smo pri svojem delu gotovo že kdaj naleteli na absurd, ko je danes kakšna tiskovina tudi 20 ali 30 odstotkov cenejša od enakega posla pred na primer petimi leti, pa čeprav je natisnjena na enakem (ali celo istem) stroju z isto tehnologijo, medtem pa se je papir podražil še za kakih 15 odstotkov, plače narasle skoraj za 30 odstotkov, da o elektriki in drugih stroških ne govorimo. Konkurenca, ki je sicer trenutno v prid kupcem, pušča dolgoročne negativne posledice na vsakem koraku v grafični industriji - vse manj je vlaganja v tehnologijo in znanje, s čimer bi se dodana vrednost lahko povečevala, namesto tega ostajajo bolj ali manj životarjenje in dnevni boj za obstanek ter stalno stagniranje ali celo upad prihodkov. V vseh segmentih trženja tiska (tudi pri digitalnem tisku, ki je imel v zadnjem desetletju v povprečju več kot 50-odstotno letno rast, v prihodnje pa bo svoj tržni delež le še povečal) sem opazil pomembno dejstvo: vsak prihodek, ki ga ustvarimo danes, zahteva najmanj dvojno količino energije in denarja v primerjavi z enakim poslom pred petimi leti. In to kljub temu, da je delež ponudnikov kvečjemu upadel, saj je v zadnjem letu približno 30 vplivnejših ponudnikov takega in drugačnega tiska končalo v stečaju oz. zaprlo ali bistveno preoblikovalo svoje dejavnosti. Posledična matematika je torej enostavna: Prihodek in RVC se manjša : strošek za prodajo narašča = izguba dobička -> stagnacija, upad in propad Katere korake lahko torej vsak ponudnik tiska »ubere«, da izboljša svoj tržni položaj? Kako lahko enačbo obrne sebi v prid? Obstaja več modelov optimizacije poslovanja, pri katerih lahko z manjšimi stroški dosežemo boljši izplen, kar delno prenesemo na stranko in postanemo konkurenčnej-ši, delno pa povečamo lasten RVC. Prvi korak je gotovo vpeljava dobrega informacijskega sistema za proizvodne procese in delovni sistem pretoka podatkov (workflow). Pri tem gre predvsem za jasnost, preglednost in sposobnost nadzora oz. pridobivanja konkretnih informacij z najmanj truda. Sam sem preizkusil in videl že večino bolj znanih sistemov, neposredno pa sodeloval pri razvoju in postavitvi dveh, pa vendar idealnega sistema še nisem srečal. Posamezne produkcije se namreč razlikujejo med seboj, vsaka ima svoje posebnosti, zato bo tudi za vas lahko delovalo nekaj čisto drugega kot za soseda. Kljub temu pri načrtovanju in vpeljavi vsake informacijske spremembe v proizvodnjo svetujem nekaj osnovnih vodil: enostavnost, preglednost, hitrost vnosa in iskanja ter jasnost navodil za vsako posamezno stopnjo. Pred redno vpeljavo sistem testirajte vsaj nekaj dni vzporedno s starim. Odpravite napake in - SMERNICE - KORAKI ZA POVEČANJE DONOSNOSTI PRODAJE TISKA IN PROGRAM. KI JIH OMOGOČA. Tisk, kot ga poznamo, izumira. Na eni strani ga izpodrivajo elektronski mediji, na drugi pa vse bolj neusmiljen boj na trgu. Ali to pomeni konec nekega obdobja in načina dela ali je potrebno le preoblikovanje ustaljenih navad? pomanjkljivosti. Ne delajte si dodatnega dela, sistem mora čas vnosa skrajšati, ne pa zaplesti življenja vseh vpletenih. Če je za koga optimalna rešitev stenska tabla, za druge gmail in za tretje namenska aplikacija, je lahko za vas prava katera koli od omenjenih ali povsem četrta možnost. Pri vsem skupaj imejte v mislih še ekološki in »zgodovinski« vidik - papirni delovni nalogi so običajno precej problematični, ko želimo najti star podatek za ponatise. Dobro zasnovan delovni tok vam lahko povrne naložbo že v mesecu ali dveh, na letni ravni pa vam lahko prihrani tudi celo delovno mesto. Optimizacija komerciale: eden večjih stroškov in zamudnejših opravil je pridobivanje zainteresiranih, priprava ponudb in proces »do potrjenega naročila«. Če to strnemo pod pojem komerciala, nam v večini primerov torej ta skupaj z morebitno promocijo na trgu in pridobivanjem naročnikov absolutno pomeni vsaj 10- do 15-odstotni strošek v naši kalkulaciji, kar je sorazmerno veliko, pa vendar brez tega ne gre. No, skoraj. Vse več je namreč t. i. print brokerjev oz. posrednikov tiska, ki nekako izpodrivajo stare oblike kooperacije. Ta pri nas sicer nikoli ni zaživela v polni obliki, ki bi omogočala izmenjavo storitev za resnično optimalen izkoristek (torej kdo z manjšim strojem prevzema posle večjega in obratno). Sam vidim v posredovanju tiska oz. grafičnem inženiringu ogromno prednosti. Specializiran posrednik, ki zagotavlja posel, material, prevzema tveganje plačila in skrbi za celovit nastop na trgu, lahko razbremeni tiskarno komerciale, kar posledično pozitivno vpliva na optimizacijo proizvodnje in bistveno nižje stroške obratovanja. Res je, da to zahteva nižjo ceno oz. višji rabat, vendar je to lahko uspešna rešitev za manjše oz. specializirane ponudnike ali »hišne« tiskarne. Zapolnitev prostih zmogljivosti lahko pomeni prehod iz stagnacije v donosen razvoj, iz vsega skupaj pa lahko odnese vsak tudi marsikatero pozitivno izkušnjo oz. znanje. Eden od tovrstnih specializiranih ponudnikov grafičnega inženiringa je pri nas podjetje Sempera, ki gradi uspešnost na dobri informacijski podpori. Poleg grafičnega inženiringa je razvilo tudi program optimizacije stroškov tiska za naročnike in ga poimenovalo OptiGraf. Temelji na analizi nakupnih navad, specifik tiskovin in tehničnih lastnosti materialov in produkcije ter naročniku prinese najmanj 17-odstotni prihranek. Menim torej, da je kombinacija lastnega nastopa in sodelovanja s takimi organizacijami najuspešnejši model za dobro amortizacijo opreme in zagotavljanje posla. Tako zmanjšamo odvisnost, obenem pa ohranjamo zasedenost zmogljivosti in optimiziramo lastno poslovanje, s čimer postanemo konkurenčnejši. Specializacija produkcije in raznovrstnost: slovenska lastnost je, da želijo vsi tiskarji imeti kar največ storitev »v hiši«, kar pomeni preveč enakovredne ponudbe na trgu in velike stroške investicij v vedno enako opremo. Zaradi preveč nezasedenih zmogljivosti tako oprema ni polno izkoriščena, kar vodi v padec cen in začaran krog. Sam menim, da je specializacija eden od zanesljivih načinov za uspešnejše delo. Tisk pozna številne tržne vrzeli, ki morda ne zahtevajo niti obsežnih investicij, temveč le prilagoditev produkcije. Številni produkti, ki jih najdemo v tujini, so pri nas redkost in eksotika, čeprav je po njih povpraševanje. Papirnati lončki, serviete, embalažne nalepke, zemljevidi ..., tržnih vrzeli, v katerih je pri nas ponudba nekon-kurenčna, je veliko. Namesto kvantitativnega razmišljanja razmišljajte kvalitativno in postanite prvi na trgu za določen tip produkcije. To ne pomeni nujno popolne usmeritve, lahko pomeni le določen odstotek proizvodnje, podvržen specifični tehnologiji. Povečalo vam bo prepoznavnost in konkurenčnost, zagotovilo pa tudi številne dodatne posle. Stopite v korak s časom: QR-kode, tisk variabilnih podatkov, kombinacija klasičnega ofseta z digitalnim ali dejansko digitalnim izpisom (printanjem). Tehnologija gre naprej. Prinaša novosti, nižje stroške, drugačne načine dela. Sledite smernicam, izkoriščajte prednosti. Morda popolnoma brezhiben odtis ne odtehta bistveno višje cene. Morda je marketinški vidik ali izplen oglasne akcije z vključitvijo variabilnega tiska bistveno bolj učinkovit za stranko in upraviči višjo ceno. Ne bodite le tiskarji, postanite tudi mojstri idej in novih marketinških rešitev. Stranke to cenijo. Povezovanje in sodelovanje: čeprav je to skoraj sprto s slovensko miselnostjo, je danes postalo nuja. Le tako lahko zagotovimo globalno, celovito storitev, ki jo današnji trg zahteva. Tako lahko izboljšamo konkurenčnost, drug drugemu povečamo posel, zmanjšamo stroške in izboljšamo storitev. Upam, da je vsaj kateri od predlogov sprožil nov način razmišljanja in kako dobro zamisel, ki bo pomagala do boljšega razvoja. Komentarji, vprašanja in predlogi pa so kot vedno dobrodošli na matej@natisni.si. GRAFIČAR - Učinkovito delo pomeni dosegati cilj oziroma želen končni rezultat z optimalno in specifično uporabo postopkov ter porabo materiala, kar prinaša večji profit v smislu časovne, stroškovne ali na splošno večje učinkovitosti. V vsakodnevnem poslu se srečujemo s številnimi postopki in rutinskimi opravili, ki nam lahko vzamejo precej časa. Z nekaj preprostimi ukrepi lahko to časovno in drugo učinkovitost znatno povečamo. V tokratnem prispevku vam podajamo deset osnovnih načel za bolj učinkovito delo. Načelo 1: Številne študije so pokazale, da človeški možgani v večini primerov niso sposobni več opravil hkrati. Večopravilnost prinaša manjšo produktivnost, manjšo časovno učinkovitost in vpliva na posameznika stresno, kar pogosto privede do napak. Če želimo biti kar najbolj učinkoviti, se moramo osredotočiti na eno opravilo in šele nato na naslednje. To pomeni, da bomo osredotočeni na specifično delo, ki bo z opravljanjem postajalo nekako rutinsko in vse bolj optimizirano in časovno učinkovito. Načelo 2: Želite opraviti vsako svoje delo popolno? Perfekcionizem v vseh pogledih zavira učinkovito produkcijo. Velja, da se moramo zavestno osredotočiti na bistvo in oceniti, kaj je res nujno in pomembno. Obstaja preprost način za zagotavljanje optimalnega perfekcionizma: pri vsakem opravilu se moramo vprašati, ali je natančnost v razumnem sorazmerju s koristjo, časovnimi roki in želeno končno kakovostjo naročnika. Načelo 3: Vsakdo ima odpor do kakšnega opravila, kar privede do tega, da se ga že vnaprej izogibamo. Veliko takih opravil pa je tudi zelo pomembnih in morda obveznih in izogibanje ni rešitev. Predlagamo, da si jih obrnete sebi v prid tako, da jih postavite na prvo mesto in jih opravite v začetku dneva, ko je motivacija za delo največja, v preostalem času pa vam bo nevšečno že opravljeno delo motivacija za opravljanje drugih, bolj všečnih. Načelo 4: Zvonjenje telefonov, vprašanja sodelavcev, sporočila na Face-booku, pogovori po spletu in komunikacija po elektronski pošti odvračajo od produktivnega in osredotočenega učinkovitega dela. Vsaka od naštetih motenj zmanjša učinkovitost dela in možnost novih zamisli za bolj optimizirano delo. Če želite delo opraviti čim bolj učinkovito, hitro in zanesljivo kakovostno, priporočamo, da vklopite odzivnik telefona ali pa recimo za ta čas izklopite e-poštni program, morda obvestite o tem kolege, ki bi lahko kaj storili namesto vas. Morda res v tem času niste najbolj dosegljivi, ste pa zagotovo veliko bolj produktivni in kakovostni pri opravilu. Načelo 5: Srečanja, predstavitve, poslovna kosila: nenehna prisotnost na vseh tovrstnih dogodkih iz uvidevnosti do obstoječih in potencialnih strank, poslovnih partnerjev in drugih, nato pa še opravljanje tekočih dnevnih poslov lahko privedeta do začaranega kroga. Loviti sestanke, roke realizacij naročil in končno samega sebe ni profesionalen in učinkovit poslovni način. Ustvariti si moramo urnik, saj bomo le tako imeli pregled nad svojim časom in tem, kaj je pomembno za nas, za kaj je smiselno porabiti čas in predvsem, koliko ga za določeno stvar potrebujemo ter za kaj nam sploh še ostane. Tako bomo lahko nekaj časa tudi prihranili in ga uporabili za morda kaj nepredvidenega ali pa ga izkoristili dejansko najbolj optimalno. Urniki zagotavljajo manj vsakdanjega stresa v primerjavi s tistimi, ki brezglavo hitijo sem ter tja. Ni skrivnost, da tudi marsikatero potencialno in obstoječo stranko, ki opazi vašo brezglavost, to tudi odbije. Matic ŠTEFAN DELO, d. d. www.delo.si IQ NASVETOV ZA UČINKOVITEJŠE DELO Načelo 6: Imate občutek, da pri svojem poslu pogosto plavate in vas vaša izgubljenost stane dragocenega časa? Velikokrat je za to kriv že nered na delovni mizi, pultu, stroju ... Zaradi njega smo neučinkoviti in počasni. Pomembno je, da red postane stalnica v našem vsakdanjem poslu in ne periodično odvečno opravilo, za katero nikoli ni časa. Načelo 7: Kdor ima premalo odmorov, mu koncentracija popolnoma popusti. Zaposleni in nadrejeni morajo biti zato pozorni, da je odmorov dovolj! Odmor naj bi bila motivacija oziroma čas za najljubši čaj, klepet s sodelavci ali pa samo pet minut premora, da možganom privoščimo svežega zraka, si naberemo nove moči oziroma energije za nadaljnje opravljanje dela. Načelo 8: Ustrezna uporaba ustreznih inteligentnih naprednih rešitev lahko optimizira številne procese pri vsakdanjem delu. Več ko uporabljamo necelostne okoljske oziroma različne programske rešitve, bolj kompleksno, neurejeno in zmedeno je lahko naše delo, posledično pa smo manj učinkoviti in zanesljivi. Priporočljivo je, da uporabljamo eno celovito sistemsko okolje, na katero smo navajeni, in čim bolj celostne programske rešitve, ki zagotavljajo standardiziran potek dela, kar pripomore k večji in daljši osredotočenosti. Načelo 9: Ste izčrpani zaradi dela, za jutrišnji sestanek pa še nimate nič pripravljeno? Verjetno ste pretiravali, prej ali slej vam ne bo uspelo narediti vsega, kar ste si zadali, če pa vam bo, pa zagotovo to delo ne bo kakovostno opravljeno. Zato ker imamo tako rekoč izpraznjene baterije, so lahko že najpreprostejše naloge mučne težave. Treba si je zagotoviti primeren bioritem delovnih nalog. Načelo 10: Pri delu v skupinah je jasno določena pot pretoka dela zelo pomembna, sicer boste izgubili pregled nad sistemom dela. Tako se zlahka zgodi, da dva opravljata isto opravilo, nekatera od njih pa morda sploh še niso realizirana, čeprav bi že morala biti, ker so bila preprosto pozabljena. Prav zato so dnevna komunikacija in sestanki delovne skupine več kot nujni in pomembni. Tako je celotna skupina bolj povezana, s čimer ji prihranimo čas, denar in živce. Г "" II ' II i L PRINT STROKOVNO SRECAJNE SMERNICE DIGITALNEGA TISKA Zagreb, 26. 10. 2011hotel Dubrovnik Organizatorji: TEGTU8 institut za ambalažu ^^^ i tiskarstvo ambalaža RECprint Zlati sponzor: GRAFIKPet INTERAKTIVNE GRAFIČKE KOMUNIKACIJE Srebrni sponzor: xerox ф Bronasti sponzor: PRINTING REALITY Pridite in postanite del digitalne prihodnosti! PRELIMINARNI PROGRAM Xeikon 3500 - Nove možnosti v digitalnem tisku embalaže - Xeikon GmbH, Avstrija Digitalni tisk - kako nadgraditi poslovanje - Xerox Slovenija d.o.o., Slovenija Digitalni tisk od A do Z - Grafik.net d.o.o., Hrvatska Canonov profesionalni tisk: doprinos uspešnemu poslovanju - Canon CEE GmbH, Slovenija Koliko je za vas pomembna vrhunska kvaliteta? - Professional Printing Solutions Corp., Srbija AGFA celostne rešitve za tisk velikega formata - Zina d.o.o., Hrvatška Epson - izzivi poskusnega izpisa - Zina d.o.o., Hrvatška Rešitve za digitalni tisk embalaže - Grafik.net, d. o. o., Hrvaška Varnostne aplikacije v digitalnem tisku - Xerox Ltd., predstavništvo na Hrvaškem Ob podpori: AGFA^ Canon EPSON EXCEED YOUR VISION ЕЖШ Kodak Ш KONICA MINOLTA ZASTOPSTVO IN PRODAJA Več podrobnejših informacij na www.ambalaza.hr/hr/dprint KlrtjiMùiXN PRIREDITVE ZOll - OKTOBER. NOVEMBER. DECEMBER 13. 10. 11-15. 10. 11 Düsseldorf (Nemčija) Viscom 2011 Mednarodni sejem vizualnih komunikacij, tehnologije in oblikovanja. 26. 10. 11-27. 10. 11 Zürich (Švica) PRINT & PUBLISHING Schweiz Prvi švicarski sejem za tisk, grafiko in navzkrižno založništvo. 26. 10. 11 Zagreb (Hrvaška) dprint 2011 Strokovno srečanje na temo smernic digitalnega tiska. 27. 10. 11-28. 10. 11 Beograd (Srbija) 6. Balkan Print Forum Tudi tokrat bo prireditev potekala pod sponzorstvom podjetja manroland AG. Kot predavatelji bodo nastopili znani strokovnjaki z grafičnega področja. 27. 10. 11-29. 10. 11 New York (ZDA) PhotoPlus Expo Mednarodna razstava in konferenca - izdelki, rešitve in storitve digitalnega in konvencionalnega upodabljanja, fotografije, slikanja, obdelave in shranjevanja podatkov. 23. 11. 11-24. 11. 11 Bled (Slovenija) 15. dan slovenskega papirništva 15. dan slovenskega papirništva ter 38. letni simpozij DITP. 3. 12. 11-4. 12. 11 Forli (Italija) Expo Elettronica Sejem rešitev za multimedijo in uporabniško elektroniko. Prikazane bodo rešitve in oprema za fotografijo, videoprodukcijo, multimedijo in podobno. GRAFIČAR - 33 barvni geslovnik Marko KUMAR tipografski geslovnik Klementina MOŽINA Univerza v Ljubljani terminološki slovar Buzzword Buster Matic ŠTEFAN odgovorni urednik Gorazd GOLOB Univerza v Ljubljani GESLOVNIK Revija Grafičar že nekaj časa spletno ponuja barvni in tipografski geslovnik ter terminološki slovar Buzzword Buster z namenom definirati slovensko strokovno izrazoslovje grafične dejavnosti. Ponujamo ga tudi v tiskanem delu. VZAJEMNA BARVNA TEMPERATURA (Correlated Color Temperature) V slovenski literaturi tudi korelirana, podobna ali najpodobnejša barvna temperatura. Vzajemna ali korelirana zato, ker se določi tako, da poiščejo tisto temperaturo, pri kateri absolutno črno telo seva svetlobo enake ali skoraj enake barve, torej svetlobo, ki je spektralno kar najbolj podobna svetlobi danega svetila. SERIF (serif) Nastavek pri potezi črke; različne vrste pisav imajo različno oblikovane serife, ločimo: obli serif, oglati serif, trikotni serif, tanek serif, serif ostrega prehoda, zaobljen serif, kljunast serif. MUNSELLOV BARVNI ATLAS (Munsell Color Charts) Tudi Munsellov barvni sistem. To je tridimenzionalni sistem za opisovanje barv, ki ga je okoli leta 1920 razvil ameriški slikar Albert Munsell. Temelji na treh lastnostih: barvnem tonu MH (Munsell Hue), svetlosti MV (Munsell Value) in nasičenosti oz. kromi MC (Munsell Chroma). v: r. Quarto (Quatro) 1. Dvojni zgib pole na velikost strani. »Quatro« je knjigoveška pola z 8 stranmi. 2. Knjiga, izdelana iz dvojno zgibanih (»quatro«) pol, običajno meri 9 x12 palcev (228,6 x 304,8 mm). www.graficar.si GRAFIČAR C Založnik in izdajatelj DELO, d. d. Predsednik uprave DELO, d. d. Jurij Giacomelli Glavni in odgovorni urednik Matic ŠTEFAN Lektorica Zala BUDKOVIČ Uredniški odbor Bogdan ROMIH Gregor FRANKEN Klementina MOŽINA Iva MOLEK Leopold SCHEICHER Igor GLIHA Naslov uredništva DELO - Grafičar Dunajska cesta 5, SI-1509 Ljubljana Slovenija tel. +386 (0)1 47 37 424 splet: www.graficar.si Grafična podoba in priprava Matic ŠTEFAN Fotografija (naslovnica) Matic ŠTEFAN Oglasno trženje Tina PEČEK tel. +386 (0)1 47 37 538 Tisk ovitka KOROTAN - Ljubljana, d. o. o. Tisk in vezava KOROTAN - Ljubljana, d. o. o. Letna naročnina je 22 EUR. Posamezne številke po ceni 4,60 EUR je možno naročiti na naslovu uredništva. Revija izide šestkrat letno. Imetniki materialnih avtorskih pravic na avtorskih delih, objavljenih v reviji Grafičar, so družba DELO, d. d. ali avtorji, ki imajo z njo sklenjene ustrezne avtorske pogodbe. Prepovedani so vsakršna reprodukcija, distribucija, predelava ali dajanje na voljo javnosti avtorskih del ali njihovih delov v tržne namene brez sklenitve ustrezne pogodbe z družbo DELO, d. d. Uredništvo ne odgovarja za izrazje in jezik v oglasih in prispevkih, ki so jih pripravile tretje osebe (oglasne agencije, reprostudii...). Tudi ni nujno, da se odgovorni urednik strinja s strokovnim izrazjem in definicijami ter vsebino v objavljenih prispevkih. ISSN 1318-4377 Kodak Solutions Kodak Magnus 400 III Quantum CTP oprema Magnus 400 Platesetter Na voljo tudi Kodak certificirana rabljena oprema Naša ponudba: ATÉCÉ - Fiberweb cevne navleke in krpe za čiščenje ATLANTIC ZEISER grafični števci in oprema za številčenje BLUEPRINT - Super Blue mrežice za tisk brez madežev BÖTTCHER vse vrste tiskarskih valjev DACO tkanine za strojno pranje gum DAY INTERNATIONAL - Varn ofsetne gume, poliester podloge in pomožna sredstva za tisk DERPROSA folije za hladno in toplo plastificiranje ECRM CTP oprema EFI programska oprema za upravljanje in vodenje tiskarn FALK naprave za predpripravo vode za grafično industrijo FLINT GROUP barve za tisk na pole in rotacijski tisk FOTECO emulzije in kemikalije za sitotisk FSD folije za hladno in toplo plastificiranje GRAFIK Digital mediji za digitalni tisk Hitrost: 38 plošč/uro Rastriranje: 450 lpi, 10-micron Kodak Staccato Osvetljevanje Square Spot in termalna kompenzacija - KODAK Remanufactured Graphic Solutions! www.grafik.si GRAPO Technologies UV InkJet digitalni tiskalniki GUARRO CASAS knjigoveški prevlečni materiali KIMOTO vsi materiali za izdelavo montaž KODAK GCG ofsetne plošče, grafični filmi, kemikalije, CTP oprema in materiali digitalni poizkusni odtis КОМ РАС avtomatski vlažilni sistemi KONICA MINOLTA digitalni produkcijski tiskalniki LG Hausys samolepilne foilje za digitalni tisk MARCHETTI dodelavni stroji (digitalni tisk) NORBERT WIETSCHER drobni grafični pripomočki PAVAN potrošni in nadomestni deli PRESSTE K DI digitalni ofset tiskarski stroji PRÖLL barve za sitotisk RITRAMA samolepilne folije in papirji TETENAL kemični proizvodi za grafično industrijo (K Papir Servis d.o.o., Ljubljana, Podružnica GRAFIK, Brnčičeva 31, 1231 Ljubljana-Črnuče telefon: 01 548 32 24 trgovina 01 548 32 32 • faks: tajništvo 01 548 32 10 elektronska pošta: grafik@grafik.si • www.grafik.si Europe & International Uncoated Fine Paper Corrugated Bags & Coatings Idealen papir za tisk na Xeikon-u Color СОРУ Š'itoK Pr ' FSC cert®cl responsible forestry PRAVE REŠITVE. ZA VAŠ USPEH. www.mondigroup.com/colorcopy www.alpepapir.si SSbsаяь \noncß