128 Razredni pouk 1-2/2012 Povzetek: Timsko delo je zelo pomemben dejavnik organizacije dela, dejavnosti, učnih tem in dnevov dejavnosti v osnovni šoli. Poleg aktivov, ki potekajo po horizontali in vertikali, je zelo pomembno timsko načrtovanje dela in dejavnosti v oddelkih istega razreda, posebno če je v sklopu matične šole tudi podružnična šola. Kot učiteljica na podružnični šoli sem se kar nekaj časa ukvarjala z mislijo, kako po- vezati in spoznati učence petega razreda podružnične šole z učenci petega razreda matične šole pred prehodom učencev na matično šolo. Kako se izogniti stresu in stiskam ob tako velikih spremembah – večja in neznana šola, novi sošolci, novi učitelji, predmetni način poučevanja? Ob timskem načrtovanju sva s sodelavko na matični šoli pristopili k projektu Medoddelčno povezovanje ob uporabi informacijske in komunikacijske tehnologije ter spletne učilnice Moodle. Ključne besede: medoddelčno povezovanje in spoznavanje učencev, informacijska in komunikacijska tehnologija, spletna učilnica, komunikacija, e-gradiva. Abstract: Teamwork is a fundamental principle in organising school work, activities, subject matters and topic-related days in primary school. In addition to working groups for individual subjects, team planning of school activities in all class units of the same grade is very important, especially if there is a branch school. As a teacher at a branch school I spent a lot of time thinking about how to get pupils of the branch school’s fifth grade acquainted with the fifth grade pupils at the central school. The transition from our branch school to the bigger and unknown central school, with new classmates, teachers and a new way of teaching can be extremely stressful. Therefore my colleague at the central school and myself used team planning to start a project of connecting class units from the branch and the central school through the medium of information-communication technology and the Moodle e- -classroom. Keywords: teamwork between class units of the same grade, information-communication technology, e-classroom, communication, e-materials. Mojca Pavlin Osnovna šola Stopiče Podružnična šola Podgrad Sodelovanje z okoljem Timsko delo na področju medoddelčnega sodelovanja z vključevanjem informacijsko komunikacijske tehnologije Uvod Vključevanje učencev podružnične šole v življenje in delo matične šole je učiteljem podružnične šole vrsto let povzročalo pomisleke. Nekateri učenci so ob prehodu na matično šolo spremembo okolja in vrstnikov doživljali zelo stresno. Učiteljici matične in podružnične šole se večkrat mesečno srečujeva na skupnih načrtovanjih, na katerih usklajujeva učne cilje, vsebine in dejav- nosti v obeh razredih. Poiskali sva za učence zanimiva področja in oblike dejavnosti za medse- bojno spoznavanje ter se odločili, da seznaniva in spodbudiva k sodelovanju učence obeh oddelkov. Razredni pouk 1-2/2012 129 Najin namen je bil, da se učenci ob skupnih dejav- nostih in uporabi informacijske in komunikacijske tehnologije, računalniških programov in predvsem spletne učilnice (Moodle) medsebojno povezujejo, komunicirajo, izmenjujejo mnenja in se ob tem spoznavajo. Načrtovali sva različne aktivnosti in dejavnosti. Skupni naravoslovni dan Prva koraka k spoznavanju in povezovanju sta bila bibliopedagoška ura v knjižnici Mirana Jarca v Novem mestu z ogledom študijskega oddelka in skupni naravoslovni dan. Učenci in učiteljici obeh oddelkov smo si ogledali znamenitosti Novega mesta (pomembne zgradbe, spominska obeležja, druge zanimivosti) in arheološko zbirko v Dolenj- skem muzeju. Oglede smo popestrili z navodili za izvedbo na- ravoslovnega dne in nalogami na učnih listih. Že med ogledi so učenci sodelovali med seboj, si po- magali pri zapisih in izmenjavali mnenja. Njihovo domače delo je bilo urediti mapo naravoslovnega dne po navodilih. Učiteljici sva v sklopu tedenske- ga načrtovanja izdelali skupna navodila in merila, po katerih sva ocenili izdelke učencev. Slika 1: Naslovnica naravoslovne mape Oblikovanje predstavitev PowerPoint Z učenci sva razredničarki pripravili pri učnem predmetu spoznavanja družbe in v okviru razre- dnikove ure predstavitvi PowerPoint, v katerih smo predstavili šoli in učence obeh oddelkov, njihove značilnosti, posebnosti, s čim se ukvarjajo, kaj imajo radi in česa ne marajo ter kratek opis življenja in dela v razredih. Po e-pošti sva si razredničarki izmenjali predsta- vitvi in pri drugi razrednikovi uri pokazali učencem predstavitev sodelovalnega razreda. Slika 2: Naslovnica predstavitve učencev z matične šole Slika 3: Naslovnica predstavitve učencev podružnične šole Izmenjava e-naslovov Po ogledu predstavitev so si učenci med seboj izmenjali e-naslove in med njimi je stekla poveza- va prek elektronske pošte. Učiteljici sva načrtovali to dejavnost, ker so učenci vešči dela z računalni- kom in elektronsko pošto. Že nekajkrat so nama učenci poslali e-pošto s priponko, kar je v skladu z učnim načrtom za slovenščino v petem razredu (pošiljanje e-sporočil). Ta način motivacije za izde- lavo domače naloge in komunikacije prek e-pošte je pomenil učencem izziv in novost. 130 Razredni pouk 1-2/2012 Slika 4: E-pošta s priponko Zadeva SPIS : Strah me je bilo Pošiljatelj marjetica Prejemnik XXX.YYYY@NNNN.MMM. Datum Danes 13:50 šolski spis.doc Pozdravljeni! Pošiljam vam svoj spis. Lep pozdrav, Marjetica Urejanje skupnega predmeta v spletni učilnici osnovne šole Stopiče Spletna učilnica pomeni korak naprej v uporabi in- formacijske in komunikacijske tehnologije. Učenci do sedaj še niso uporabljali spletne učilnice, niso imeli ne uporabniškega imena in ne gesla. S sodelavko sva s pomočjo računalničarja, orga- nizatorja informacijskih dejavnosti na šoli, obliko- vali predmet spletne učilnice Razredna skupnost 5, v katerega imajo vstop učenci obeh razredov z veljavnim uporabniškim imenom in geslom. Po registraciji sva v spletno učilnico, ki je enotna za vse učence in učitelje osnovne šole Stopiče in je razdeljena na triletja in razrede (www.osstopice. si), v predmet Razredna skupnost 5 vnesli dejav- nosti in vire (predstavitvi razredov, forum, klepe- talnico, izdelke učencev v obliki PPT in v Wordu). Učence sva poučili o prijavi v spletno učilnico, kar nekaj razrednikovih ur in ur slovenščine pa sva porabili za to, da sva učence naučili oblikovati predstavitve PPT, jih poučili o možnostih vsta- vljanja izdelkov, slik, predstavitev in o uporabi spletne učilnice. Učiteljici sva tedensko vnašali navodila za delo in dejavnosti učencev, dodajali vire (besedila, povezave, datoteke), ustvarjali teme za forume in klepet ter se vključevali v razprave. Učenci so nalagali datoteke in sodelovali v forumu ter v klepetu. Pripravili so samostojne predstavi- tve PPT O meni, sodelovali v forumih Predstavitev razreda, Mnenja o učencih, Cankarjevo tekmo- vanje, Elektronske voščilnice, Mnenja o spisih, Novoletna prireditev, Časovni trak, Govorni nastop in v klepetu Cankarjevo tekmovanje. Posamezniki so naložili izbrani šolski spis. Največ težav so imeli učenci pri samostojni prijavi v spletno učilnico, zato smo dodatno izkoristili eno šolsko uro, da so ob najini pomoči in vodenju individualno vstopali v spletno učilnico. Nekatere učence sva morali spodbujati, da so doma bolj re- dno vstopali v spletno učilnico in opravljali naloge. Po krajšem času so vsi obiskali spletno učilnico petega razreda in aktivno sodelovali pri tedenskih nalogah, forumu in klepetalnici. Slika 5: Odlomek s foruma Izdelovanje elektronskih voščilnic Klepetalnica 20:00 XXX : Zelo lepe predstavitve ste pripravili učenci Podgrada. 20:00 Čopek : Tudi vaši učenci. 20:00 XXX : Kaj ti je bilo pri naši pred- stavitvi všeč? 20:01 Čopek: Cela predstavitev ra- zreda. 20:02 XXX : Si kaj bolje spoznal kate- rega od bodočih sošolcev? Forum: RS5 »Forumi« »IZDELOVANJE ELEKTRONSKIH VOŠČILNIC« »ELEKTRONSKE VOŠČILNICE« ELEKTRONSKE VOŠČILNICE od Lane – četrtek, 16. december 2010, 16:00 To delo me je zelo navdušilo. Super je bilo na računalnikih ustvarjati voščilnice. Razredni pouk 1-2/2012 131 Slika 6: Predmet spletne učilnice OŠ Stopiče Izdelava božično-novoletnih voščilnic z računalniškim programom TuxPaint Ker je ob novem letu v navadi, da si izmenjamo božično-novoletna voščila, sva se z učiteljico do- govorili, da jih z učenci v sklopu ur likovne vzgoje izdelamo v računalniški učilnici s programom TuxPaint in si jih nato izmenjamo (računalniška grafika). Delo s tem računalniškim programom je bila za učence novost, saj še niso ustvarjali z njim. Učence sva najprej seznanili s programom, z nje- govimi oblikami in možnostmi. Učenci so samo- stojno oblikovali naslovno stran voščilnice z be- sedilom. Ko je bila slika končana, so jo natisnili in prilepili na podlago. Nekateri so še ročno zapisali voščilo, tako kot smo se učili pri urah slovenščine. Voščilnice smo po običajni pošti poslali učencem in učiteljici sodelovalnega oddelka. Na forumu v spletni učilnici so si učenci kasneje izmenjali mnenja o izdelavi voščilnic in si ogledali predstavitvi PPT o izdelavi voščilnic obeh razre- dov. Slika 7: Izdelava računalniške voščilnice Slika 8: Končni izdelki – voščilnice Razredna in šolska novoletna prireditev Učenci obeh oddelkov so zadnji šolski dan v letu 2010 samostojno pripravili in sodelovali v novo- letni prireditvi. Da bi učenci obeh razredov lahko videli obe prireditvi, sva razredničarki z video kamero posneli dogajanje na prireditvah, obliko- vali kratek film in ga s povezavo na spletni učilnici vstavili na spletno stran You Tube (www.youtube. com), na kateri so si ga lahko učenci ogledali. V klepetalnici in na forumu v spletni učilnici so si izmenjali mnenja o izvedbi. Slika 9: Uvodna stran videoposnetka Sodelovanje na 21. mednarodnem grafičnem likovnem tekmovanju na Češkem Razredničarki sva učence spodbudili k sodelova- nju na grafičnem likovnem tekmovanju, ki bo na Češkem v tem šolskem letu. Tema tekmovanja so pravljice oz. pravljični junaki naše regije ali pokrajine. Učencem sva predstavili literarne pre- dloge, po katerih bodo ustvarjali z računalniško MARJETICA PRAH 132 Razredni pouk 1-2/2012 grafiko, z računalniškim programom Slikar. Učen- ci matične šole bodo risali in slikali pravljične junake Trdinovih bajk in povesti o Gorjancih (vile, škrati ...), učenci podružnične šole pa pravljične junake pisateljice Ivanke Mestnik iz njene knjige Gorjanski škrati v kraljestvu Brbuča. Učenci bodo o izdelkih izmenjavali mnenja v klepetalnici in na forumu spletne učilnice, napisali in objavili pa bodo tudi svojo pravljico o pravljičnih junakih z Gorjancev. Aktivnosti do konca šolskega leta Razredničarki sva do konca šolskega leta spod- bujali učence k aktivni izmenjavi sporočil, e-po- šte, predstavitev PPT v zvezi z učnim načrtom, k aktivni uporabi spletne učilnice, izmenjavi mnenj, prispevkov, učnih listov, navodil in k aktivni ko- munikaciji. Srečali smo se še na zaključku bralne značke ter ob učenju spretnostne vožnje in vsako srečanje je bilo za učence bolj prijateljsko. Evalvacija dela z informacijsko in komunikacijsko tehnologijo in dejavnosti v spletni učilnici Na podlagi ankete, ki sva jo izvedli med učenci obeh oddelkov, sva pridobili povratne informacije o uspešnosti oblike medrazrednega sodelovanja učencev s pomočjo informacijske in komunikacij- ske tehnologije. V anketi je sodelovalo 20 učen- cev petih razredov matične in podružnične šole. Rezultate sva prikazali v tabeli. V pr a š anje D a n i o d g o v o r i Št e vil o odgo v or o v 1. Medo ddelč no s o de- l o v a n j e j e p o m e m b- n o: (Možnih je več odgovorov.) • da se učenci bolje spoznamo • da mi bo olajšan vstop med nove sošolce • da spoznam drugačne načine učenja in pridobim nova znanja • se mi ne zdi pomembno • drugo: 17 14 5 0 0 2. P r i d e l u v s p l e t n i u č i l n i c i i n u p o r a b i e l e k t r o n s k e p o š t e : • sem se naučil veliko novega • sem se naučil nekaj novega • se nisem ničesar novega naučil 5 15 0 3. S i s e v k l j u č i l v v s e d e j a v n o s t i , k i s m o j i h i z v e d l i v s p l e t n i u č il nici ? • v vse • skoraj v vse • v nekatere • v nobeno 6 11 3 0 4 . P r i k a t e r i d e j a v n o s t i s i i m e l n a j v e č t e ž a v ? (Možnih je več odgo- vorov.) • e-pošta • predstavitev raziskovalne naloge • predstavitev govornih nastopov • računalniška grafika • naloga Opis poti • klepetalnice • forum • nisem imel težav 2 0 1 2 7 1 1 10 5. K a k o s i o p r a v l j a l d e j a v n o s t i – n a l o g e ? • sam • z učiteljico • s starši • z bratom/s sestro 15 0 4 1 Razredni pouk 1-2/2012 133 6. S i z a d o v o l j e n s t a k š n i m n a č i n o m p ove zov anja me d u č e n c i – b o d o č i m i s o š olci ? (Oceni.) • nisem zadovoljen 1 2 3 4 • zelo sem zadovoljen 5 0 0 3 9 8 7. Ž e l i š s o d e l o v a t i i n up or abl jat i p ove z a- v o v s p l e t n i u č i l n i c i Razredna skupnos t 5 d o k o n c a š o l s k e- g a l e t a ? (Odloči se za en odgovor in ga pojasni.) D a , k e r … • se pogovarjam, izvem in se naučim veliko novega, bi rad še bolj spoznal sošolce, se naučil več o računalni- ku, sem bolj samost., delo v spletni učilnici mi je všeč. ( O dgovor i učenc ev) N e , k e r … • ni bilo nikoli nikogar gor, tak način spoznavanja mi ni všeč. ( O dgovor i učenc ev) 18 2 Sklep Timsko načrtovanje dela učiteljic je spodbudilo sodelovanje med učenci obeh oddelkov. Način spoznavanja učencev obeh oddelkov z aktivnostmi, ki sva jih skrbno načrtovali, je pripomogel k lažje- mu in zanimivemu vpogledu dela in učenja. Učenci so usvojili postopke dela v spletni učilnici in upo- rabo e-pošte. Komunikacija s pomočjo informacij- ske in komunikacijske tehnologije je pripomogla pri spoznavanju in povezovanju vrstnikov, bodočih sošolcev. Učenci so bili veseli odzivov sošolcev. S postopnim uvajanjem dela v spletni učilnici so učenci pridobili in razširili ter nadgradili znanja s tega področja. Oblike in metode dela so učence zbližale in spodbujale k sodelovanju in vključeva- nju v aktivnosti. Z načrtovanimi dejavnostmi sva nadaljevali spoznavanje in povezovanje učencev do konca šolskega leta. Z zapisanimi in izvedenimi dejavnostmi potrju- jem misel Adama (2009, str. 9), da informacijska in komunikacijska tehnologija ni modni trend, ki bi prevzel nadzor nad izobraževalno dejavnostjo (Adam, str. 9), ampak nam bistveno olajša delo in nam pomaga. V sodobni šoli je pomembno tudi, da poskušamo ustvarjati situacije za odkrivanje in izgrajevanje znanja, tudi znanja o informacijski in komunikacijski tehnologiji in z njeno pomočjo. Viri in literatura: 1. Adam, A. (2009). Pedagoške dileme pred petdesetimi leti in danes. Vzgoja in izobraževanje, 2009, 40(1), str. 4–9. Tim Medved, 5. r. Mentorica: Mateja Markelj