Kedaj bo boljše? iii. V prejanih dveh člankih smo pokazali, da je izTir premnogih nadlog in — lahko rečemo — sploane nezadoToljnosti t parlameataraem centralizmu, da namreč osrednji zbor na Dunaji za Tge zadeve jaTnega življenja postave daje. Postave se sklepajo po Tečini glasujočih, a Tečina bode Tselej taka kakoršna je Tlada, ki ima premnogo potoT in pomočkoT, ob TolitTah Todo na gToj mlin napeljati. Če je torej Tlada izključljivo nemškain liberalna, bo tudi Tečina držaTnega zbora Tselej to lice imela. Potem si pa tudi SloTani in katoličani boljse osode obetati ne moremo. rWeser Ztg.", na Nemškem čislan list, ki je še bolj prusašk kot sam Bismark, pisala je m. septb. 1871 o našem decemberskem ustaTii (zdaj po direktnih TolitTah zove se ta ustaT (Terfassung) ^apiilsk") naslednje resnične besede: ,,Naj je tudi kdo od nog do temena skoz in skoz Nemec, ne more Tendar tajiti, da je decemberski ustaT (ki je namreč 1. 1867 po pripomoči nesrečnega Beusta ATStrijo na dvoje razcepil) umetna in n e n ar a t n a stvar, kajti po ustavu dobili so N e m c i Tečino, ktera jim ne pripada in je tudi po razmerju števila nemajo. Nasledki tega (umetnega, BeustOTega ustaTa) so liberalne postave, ktere Tečini aTstrijskih narodov t glaTo ne grejo ter so jim zoperne. Po takem načinu (da nanireč takraj LitaTe Nemci umetno Tečino imajo) Ijudstva skupaj držati je pomiloTanja Tredna zmota." Tako piae nemak-neavstiijsk list, kterega smo le zato naTedli, da se nam ne more očitati, da le, česar ai sami želimo, tudi goTorimo in pisemo. Pojdimo po Tgej Avstriji in Tprašajmo narode, ali go zadovoljni s sedanjim stanom, in culi bomo iz ust ogromne Tečine glas, da aTstrijski narodi niso zadoToljni; Čehi in SloTenci se bodo posebno zarad^ tega se pritožeTali, da t narodnem in političnem oziru ne užiTajo zlate STobode, o kteri se dandanas toliko gOTori; da so davki po mnogih dokladah tako narasli, da kmetijstvo, kupčija in obrtnija Tidoma in naglo pada. Pri tej sploani nezadovoljnosti in ker Cehi, Tirolci itd. tudi t prihodnje aTojih deželnih praTic držaTnemu zboru odstopili ne bodo, ne ostaja druga, kakor da se bo prej ali slej narodom in deželam morala poTrnoti popolna praTica do samoupraTe in samostalnosti, da bo vsaka defrela gledč STOjih notranjih zadeT na laatnih nogah stala ter ji ne bo Teč ,,držaTni" zbor postaT dajal t omenjenih zadeTah. To je misel zaTezne ali federalistične držaTe, ktera je t diplomi od 1. 1860. s cesarsko besedo zagotovIjena, kteia se edino prilega Avstriji, v kteri ni samo eden narod, ampak jih je Teč, ki se čedalje bolj zaTedajo STojih praTic ter se ne dajo strahoTati enemu narodu, še manj pa eni stranki. Po zavezni državni osnoTi bi bil t središču. na Dunaju, skupni zbor Tseh dežel le za one stTari, ki so po STOjem bitstTU res Tsem deželam s k u p n e, ki zadevajo ednako Tse. Tu sem spada: avmada in nje uredba, zastopanje dižaTe pri Tnanjih Tladab, trgoTinske in komunikacijske zadeve, stioški za cesarski dTor in za skupno upraTO. — V s e d r u g o pa, kar zadeva koristi posamesnih dežel in narodoT: šole, bogočastje, pvavosodje, deželna upraTa in stroški za njo — Tse to spada po sToji naraTi t deželno upraTO, to so piaTice, brez kterib nobeden narod obstati in napredoTati ne more. Ko bi zastopniki posamesnih dežel t teh preTažnih rečeh postaTodajno oblast imeli, bi ae lahko poTsod javne zadeve tako Travnale, kakor je deželam in njih prebivalcem primerno. Prihranilo bi se labko mnogo denavja, ki ga zdaj trojni zastop stane; dalo bi se veliko Teč deželi t korist storiti. In če bi Tolilna postava nekoliko bolj praTična bila, bi ne imel liberalni meščanski živelj Tečine in preTage nad kmetakim kakor jo ima zdaj. — V deželab, kder so, kakor po naših slovenskib pokrajinah, narodne manj ninladi" prepričali, da so s svojo politiko strašansko zavozili!