NADALJEVANJE IZŠT. 2/2008, STR. 22 20 Digitalni tisk po ISO 12647-7: ALTONA TEST SUITE ALTONA TEST SUITE 1.2 ONLINE VERSION Preden se lotimo certificiranja preizkusnega tiska bolj natanč- no, poglejmo, kaj v ta namen po- nuja uporabniški paket Altona, še zlasti, ker je na voljo tudi brez- plačna verzija 1.2; datoteke so dostopne na spletni strani www. eci.org v rubriki Projects/Altona Test Suite (stanje 21. maja 2008). Ne smete pa se preveč razveseliti, kajti to je omejena verzija, ki ve- lja samo za sijajno in mat prema- zane papirje ISO, tip 1 in 2, z barvnim profilom ISOcoa- ted.icc, torej tudi ne s posodo- bljenim profilom ISOcoated_ v2_eci.icc, ki ga je pred kratkim zamenjal! Altona Test Suite 1.2 Online Version se od popolnega paketa Altona Test Suite Application Kit ne razlikuje samo po obsegu digi- talnih dokumentov in manjkajo- čih referenčnih odtisih, marveč tudi v veliko podrobnostih. Ker je zadeva brezplačna, uporabnika vseskozi napeljujejo k nabavi ce- lotne različice Application Kit, posebej pa opozarjajo, da: 7 ne zagotavljajo nikakršnih jamstev in ne prevzemajo nobene odgovornosti, 7 mora pri uporabi slik ali pre- izkusnih form obvezno dodati besedilo »© 2004 by European Color Initiative ­ www.eci.org [h ttp:// ww w.eci.org]«, 7 razen v svoji organizaciji ne sme objaviti nobene izmed slik v nobeni elektronski obliki in na nobenem mediju (ftp, CD- ROM, DVD), 7 ne sme nobene izmed slik po- slati komu zunaj svoje organiza- cije s kakršnim koli elektronskim sistemom (e-pošta), 7 ne sme odstranjevati logotipa ECI, European Color Initiative, 7 ne sme zaračunati nobenega izdelka, publikacije ali storitve, ki vsebuje kakršne koli kompo- nente Altona Test Suite, 7 v vseh nasprotnih primerih potrebuje pisno privoljenje (li- cenco) ECI-ja. Na navedeni spletni strani ima- mo tako na voljo naslednje preiz- kusne sestavine iz originalnega paketa Altona Test Suite Appli- cation Kit: 7 šest preizkusnih slik v barv- nem prostoru RGB oziroma z barvnim profilom ECI-RGB.icc. To so črno-bela, nevtralna in po dve barvno enolični (enotni), ter barvno kontrastni podobi; ECI 2002 Characterization Target · www.eci.org Altona Test Suite 1.1a Download latest version from www.eci.org © 2003 European Color Initiative · www.eci.org Page 1 of 3 · “Measure” · June 2004 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 20 30 40 50 60 70 80 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 12 88 89 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Altona_Measure_1v1 a.ps 31.05.2004 21:18 Uhr Seite 1 Slika 5. Dokument altona_measure_1v1a.pdf. Na tem mestu je sicer prostor za medijski klin Ugra/Fogra. Glej sliko v prejšnjem članku. Uradni pokrovitelj prvenstva UEFA EURO 2008 Ko bi le lahko pogledali v naπe glave Znotraj vsake tiskalniπke glave v izdelkih imagePROGRAF je veË kot 30 let Canonovih izkuπenj z brizgalno tehnologijo Bubblejet, kar zagotavlja izjemno kakovost in storilnost. V novih tiskalnikih velikega formata imagePROGRAF iPF8000S in iPF9000S se nahaja 8-barvni sistem pigmentnih Ërnil LUCIA, ki omogoËa obstojen izpis pri hitrosti 37,4 m/h. Skupaj s Canonovim orodjem za kalibracijo barv zagotavljata tiskalnika dosledno kakovost izpisov na πtevilnih medijih, ki se v popolnosti ujemajo od tiskalnika do tiskalnika. ZahvaljujoË Canonovi tehnologiji je mogoËe med izpisovanjem zamenjati posode s Ërnilom, ne da bi prekinjali proces tiskanja. Za uËinkovito in donosno tiskanje velikih formatov obiπËite http://www.canon.si/lfp ali pokliËite + 386 1 5308 710. STANDARDIZACIJA 22 NADALJEVANJE VŠTEVILKI 4/2008 7 preizkusno formo altona_vi- sual_1v2a_x3.pdf, ki ob števil- nih sestavinah za vizualno oceno kakovosti vsebuje tudi vse nave- dene podobe, reproducirane z barvnim profilom ISOcoa- ted.icc; 7 preizkusno formo altona_ measure_1v1a.pdf z barvno ta- blico ECI 2002 za profiliranje ter merilnimi klini za vrednotenje tiskovne kakovosti (slika 5); 7 preizkusno formo altona_ technical_1v2_x3.pdf za odkri- vanje napak v dokumentih PDF/X-3; 7 tehnično dokumentacijo v angleščini in/ali nemščini na 32 straneh, ki pa se nanaša samo na brezplačni paket Altona Test Su- ite 1.2 ­ Online Version. Izvir- na dokumentacija iz leta 2004 obsega 132, z dodatkom iz leta 2005 pa še 53 strani. Razočarani? No, ne bodite ma- lenkostni, saj je brezplačno. ELEMENTI ALTONA MEASURE Altona measure na sliki 5 je me- rilna forma za spektrofoto- in denzitometrično preizkušanje ra zličnih analognih ali digitalnih tiskarskih sestavov, zato je zapi- sana v splošnem formatu PDF 1.3 in ni omejena z uporabo v eni sami tiskarski tehniki. Vsebuje 18 preizkusnih oziroma merilnih elementov: Od 1 do 4 so merilni trakovi v procesnih barvah cmyk za nadzor horizon- talnih profilov obarvanja v posa- meznih conah. Spomnimo se zahteve iz prejšnjega članka, ki pravi, da barvna razlika CIE- LAB, ki jo izmerimo med pov- prečjem devetih enakomerno razporejenih polj tega traku in katero koli meritvijo v digital- nem tisku, ne sme biti večja kot ΔE*ab < 2,0. Od 5 do 8 so široki vertikalni trakovi pro- cesnih barv cmyk, s katerimi vi- zualno nastavimo obarvanje, da ustreza normativnemu delu stan- darda ISO 12647. Seveda to ni mogoče brez standardnih vzor- cev, ki pa jih ni mogoče »naloži- ti« z interneta, ampak morate kupiti Altona Test Application Kit; pa smo tam. Od 9 do 11 so polja sekundarnih barv; zele- ne (C + Y), modre (C + M) in rdeče (M + Y). Namenjena so za vizualno in barvnometrično vre- dnotenje glede na barvne vre- dnosti v standardih serije ISO 12647. Spomnimo se, da barvno odstopanje procesnih barv CMYK-RGB ne sme biti večje kotΔE*ab < 5,0, odstopanje nji- hove barvitosti pa ne večje kot ΔHab < 2,5. 12 je stopnjasti klin v primarnih barvah cmy, ki niso v sivem rav- novesju, marveč so tonske vre- dnosti na istih mestih v vseh treh izvlečkih enake. Zato se ne upo- dobi nevtralno siva barva, upora- bljamo pa ga za vizualno primer- janje preizkusnega in proizvo- dnega tiska. Od 13 do 16 so stopnjasti klini v posame- znih procesnih barvah cmyk. Namenjeni so za vrednotenje in usklajevanje tiskarskih gradacij, ki morajo biti ne glede na analo- gno (CTF) ali digitalno (CTP) kopiranje tiskovnih form enake in skladne s standardi ISO 12647, v barvnem ravnovesju, torej. Številke na levi označujejo tonske vrednosti, definirane v dokumentu. Enoodstotni korak tonskih vrednosti v svetlem (A = 0­12 %) in temnem (A = 88­100 %) območju gradacije omogoča vrednotenje tonskega obsega in natančno nastavitev tonske reprodukcije, ki je tu še posebej kritična (rezanje in zapi- ranje tonskih vrednosti). Kot ve- mo, tiskarska gradacija v digital- nem tisku glede na izbrane raz- mere ne sme odstopati več kot pet odstotkov. 17 je barvna tablica ECI 2002 za pripravo barvnih profilov preiz- kusnih naprav in v nestandar- dnih razmerah tiskanja, denimo pri frekvenčnem rastriranju. Vsebuje vsa polja, ki jih predpi- suje standard ISO 12642 (IT8.7/3). Dopustna odstopa- nja, ki veljajo pri vrednotenju te tablice, so navedena na strani 32 (drugi stolpec zgoraj) prejšnje številke Grafičarja. 18 je prazen prostor, ki so ga rezer- virali za CMYK-medijski klin Ugra/Fogra. To je še eno razoča- ranje brezplačne ponudbe Alto- na Test Suite 1.2­ Online Ver- sion, kajti kupiti ga morate pose- bej. Predstavlja ga slika 1 v prej- šnji številki, dopustne tolerance pa so navedene v točki 4.2.2 iste- ga članka. ELEMENTI ALTONA VISUAL Kot pove ime, je ta forma na- menjena predvsem za vizualno odkrivanje napak, ki nastajajo v tehnološkem procesu z doku- menti PDF/X-3. Vizualno oce- njujemo šest najpomembnejših dejavnikov: upodabljanje proce- snih barv, dvotonov in posebnih barv, pokrivanje (overprinting) in prelivanje (smooth shades) procesnih barv ter ločljivost. S slikami lahko učinkovito oce- nimo tudi vizualno kakovost in skladnost upodobitev, pri tem pa upoštevamo ubranost barv, upo- dabljanje barv, podrobnosti in ostrine ter sijaja in leska. Ob opi- su preizkusne forme Altona Vi- sual bomo o tem pisali v nadalje- vanju članka. Marko KUMAR Slika 6. S standardnimi slikami preizku- sne forme Altona Visual lahko ocenjuje- mo tudi vizualno kakovost, ki se pri ena- kih tehnoloških razmerah, tj. istih tole- rancah po standardih ISO 12647, spre- minja glede na vsebino podobe. Pove- dano bolj praktično: naravna, še zlasti pa nenaravna odstopanja v tisku se ve- liko bolj odražajo na vizualni kakovosti nevtralnih (zgoraj) in barvno enoličnih oz. enotnih slik (v sredini) kot na barvno kontrastnih slikah (spodaj).