10. številka. Oktober — 1897. Letnik XX. nT Tlil Organ Cecilijinega društva v Ljubljani. Izhaja i>o enkrat na mesec in velja za celo leto z muzikalno prilogo vred 2 gold., za ude Cecilijinega društva in za cerkve ljubljanske škofije 1 gold. 50 kr. Vredništvo in npravništvo je v hiši »Katoliškega društva rokodelskih pomočnikov", Komenskega (Poljske) ulice št. 10. Zvonovi. (Iionec.) l|Vebelina se od obroča proti vrhu do polovice višine le počasi zmanjšuje; od polovice višine hitreje. Pri zvonu se ne meri navpična ampak stranska višina (schiefe Hohe), katera seže od klobuka do krila. Razmera med obro-čevo debelino, med stransko višino in med premerom v krilu je zaznamovana s črkami 1:12:15. To se pravi: Ako je obroč debel 60 mm, je postranska višina 12krat tolika, premer pa 15krat tako velik: 60 X 12 = 720 mm = 72 cm postranska višina; 60 X 15 = 900 mm — 90 cm premer v krilu. Na podlagi proporcije 1:12:15 se zračuni približno vsak zvon, katerega teža je neznana. Učenjaki so izumili za ta račun naslednja dva vzorca: g T = P"3 X 0-0213 g T = P'13 X 0019 g — funt. T = teža zvona. P"3 = premer zvona v palcih kubovan. 0-0213 = množilec za zvonove pred 1. 1750. 0'019 = množilec za zvonove po 1. 1750. Z besedami bi se dala ta dva vzorca tako-le izraziti: Teža zvona v funtih se dobi, ako se njegov premer v palce preračunjen kubuje in potem množi s številko 0-0213. To velja za zvonove pred 1. 1750. Blago v teh zvonovih je boljše, zato je množilec nekoliko večji. Za zvonove po 1. 1750 se teža ravno tako računi, samo da se v palce zračunjen in kubovan zvonov premer množi s številko 0'019. Naredimo n. pr. račun za težo srednjega zvona na Dovjih, ki je bil vlit v Beljaku 1. 1550 in ima glas as. Premer v krilu znaša 95 cm, kar bi bilo ravno pol sežnja ali 36 ". 363 X 0'0213 = 993 g. IY. Razmerje med glasom in težo. Zakaj ima zvon višji ali nižji glas? Na to vprašanje bi dobil različen odgovor. Ti bi morebiti rekel: Težji je zvon, nižji je njegov glas. Toda teža sama še ne dela nizkega glasu. Zvonar vlije dva zvona, enega težkega, drugega bolj lahkega. Pa čudno! Težji zvon ima višji glas kakor lažji. Glas namreč ni navezan na težo, ne na visočino zvona, ne na debelost obroeevo, temuč edino le na premer ob krilu. Večjo širjavo ima zvon spodaj, nižji je njegov glas. Visočina in debelost vplivata pač na lepoto glasu, na veličasten, lepo doneč in mogočen odmev, nikakor pa ne določujete višjega ali nižjega glasu. Da je ravno širjava ob krilu merodajna, se lahko naravno razloži. Kolikor večji krog, ki ga mora glas preleteti, toliko počasneje je gibanje, toraj tudi toliko nižji glas. In ker je premer v klobuku že polovico manji kakor v krilu, so vsled tega valovi ali sunki v klobuku dvakrat hitreji. Zato se ne sliši tukaj več tisti glas, kakor ga provzročuje kembelj ob krilu, ampak oktava temeljnega tona. Iz tega sledi, da zvon nima samo enega glasu, ampak več glasov; ožji je zvon proti vrhu, višji so glasovi, ki se slišijo s prvotnim. Umetnost zvonarjeva mora kolikor mogoče v enem zvonu izraziti vse tiste glasove, ki delajo za uho prijetno muzikalično soglasje. Naše ljudstvo je za napravo novih zvonov nenavadno vneto. Včasih še ni tako velika potreba, da bi moralo biti novo zvonjenje, toda čast in ponos župnije to zahteva. Kako veliko bogastvo je obešeno v naših stolpih — kdo bi to zračunil! S kakim veseljem donašajo bogatini in reveži prispevke za nove zvonove! Povsod se pogovarjajo in vgibujejo, kakošni bodo, kako težki in s kakošnim glasom. Odločilno besedo ima zvonar. Ta jim piše: »Težji zvon hočete imeti, več bodete plačali." Denar je seveda povsod glavna reč. Lep dobiček dajejo cerkve zvonarjem, kar sami najboljše vedo. Zato mora biti njihova vestna reč, da za tako velike svote postrežejo ljudstvu z najboljšim blagom in solidnim delom. Po sostavi Hilzerjeve livarne v Dunajskem Novem Mestu naj bi imeli zvonovi z naslednjimi glasovi naslednjo težo (v stotih): c cis d dis e f fis g gis a ais h c Stotov 32 28 25 19 16 14 12 10 81/« 7 6 5 41/« Seveda te številke niso tako določene, da bi se ne smele nič spremeniti. Majhne spremembe se lahko dovolijo, pa ne da bi bili zvonovi lažji ampak za spoznanje težji. Na Nemškem je kontrola pri napravi novih orgel ali zvonov bolj stroga kakor pri nas. Tukaj pridenem kratek odlomek iz pogodbe zvonarja F. O t to iz Bremen-a s cerkvenim predstojništvom. Glasi se: „Der Glockengiesser F. Otto verpfliclitet sich ferner, jeder einzelnen Glocke einen an sich reinen, klaren, kraftigen, edlen und vollen Ton zu geben, lange nachhallend und weithin schallcnd, ohne Wogen und Stosse im Nachklange, ohne Spur von Scharfe oder Breite, vou Dumpfheit oder Heulen, sondern rein und edel klingend wie die besten Glocken aus alter Zeit; dieselben aus der edelsten Bronce-Legirung von 77 '/s0/" Kupfer und 22 '/2°/° Zinn — beides in Prima-Qualitat, ohne irgend welche Beimischung fremder Substanzen wie Blei, Antimon, Zink und dergleichen — herzustellen im kunstgerechtcn Gusse. Ueber-haupt soli sich das nene Gelaute in jeder Beziehung auszeichnen. Bei dem Probelauten lasst die Kirchenvorstehung die neuen Glocken durch Musikverstandige oder beliebige sonstige Sachkenner genau und eingekend priifen und auf Grund dieser Priifung entseheidet die Kirchenvorstehung iiber die definitive Anuahme oder Zuriickweisung des Gelautes". Naj bi se taka pogodba predložila kot vzorec tudi našim zvonarjem! Zvonar v Avgsburgu Fr. Ha m m računi za stot 72 gld. Stare zvonove jemlje nazaj za 48 gld. stot in odraeuni 5°/o, ker se v ognju izgubi nekaj blaga. Za vlivanje rabi dvakrat rafinovan Angleški baker (78 °/o) in takozvani bankocin (22°/o). Harmonično zvonjenje d-fis-a (44 stotov) bi stalo pri njem 3168 gld., namreč d 25 stotov po 72 gld. = 1800 gld. fis 12 „ „ 72 „ = 864 „ a 7 „ „ 72 „ = 504 „ Skupaj . 3168 gld. V. Melodija ali harmonija? Mnogokrat se je govorilo in pisalo, kako naj bodo vglašeni zvonovi, ali melodično ali harmonično? Oba načina se priporočata, akoravno ima melodija prednost. Melodija se imenuje zaporedna vrsta glasov, ki gredo po naravni stopinji eden za drugim kakor številke 1, 2, 3, 4, 5, G, 7, 8. Pri harmoniji pa ne gredo glasovi zaporedoma drug za drugim, ampak se bolj oddaljujejo, kar kažejo številke 1, 3, 5, 8. Harmonično vbrani zvonovi so toraj sostavljeni iz glasov, vi katerih je sostavljeu trizvok v duru (bolj veselo) ali trizvok v mollu (bolj mehko, otožno). V starejših časih je bilo melodično zvonjenje v navadi in po Nemških krajih je še dandanes. Melodično zvonjenje je pač lepše kakor harmonično, akoravno nekoliko več stane. Glasovi zvonov so blizo skupaj, zato se njihova teža počasi zmanjšuje. Pri harmoničnem zvonjenju so glasovi bolj oddaljeni, in vsled tega tudi hitreje pojema njihova teža. V poprejšnjem poglavji smo preračunih, da bi 44 stotov stalo 3168 gld. z (?iw-trizvokom d-fis-a — 1, 3, 5. Melodično zvonjenje z ravno tistim temeljnim tonom d bi bilo d-e-fis = 1, 2, 3. To je 53 stotov po 72 gld. = 3816 gld. Stroški bi bili v drugem slučaju nekoliko večji, pa pri napravi novih zvonov se ne sme štediti z denarjem, ker trajajo lahko stoletja. V naših krajih imamo večinoma harmonično zvonjenje, bolj pogostno v duru kakor v mollu. Pri napravi novih zvonov naj bi se blagovolilo paziti na naslednje: 1. Ako se naročita samo dva zvona, naj ne bodeta prelahka in naj sta cel ton; n. pr. f-g, g-a, a-h. Kadar bi se zahteval tretji zvon k tema dvema, se zvonar lahko hitro odloči za nov glas. Ta nov glas skoraj ne more biti drug kakor cel ton n a d višjim ali še boljše: cel ton pod nižjim zvonom; toraj f-g-a ali še boljše es-f-g; g-a-h ali f-g-a; a-h-cis ali g-a-h. Zvonjenje bi bilo lepo melodično. 2. Pri treh novih zvonovih se ni težko odločiti. Za svoj okus bi si rajši izbral 1, 2, 3 (melodijo), kakor 1, 3, 5 (harmonijo). Ako bi bilo zvo- njenje harmonično, bi hotel ta imeti dur, oni bi imel rajši moli. Dur-zvonjenje je — kakor znano —bolj jasno in določno; mo?Z-zvonjenje bolj temno, skoraj žalostno, pa vendar prijetno in milo za uho. 3. Za štiri nove zvonove je že nekoliko večja kombinacija. Pri melodičnem zvonjenju bi se priporočalo 1, 2, 3, 5 = c-d-e-g\ 3, 5, G, 7 = e-g-a-h. Za harmonično: 1, 3, 5, 8 = c-e-g-c, to bi bil dur-trizvok z oktavo; ali pa 1, 4, G, 8 = c-f-a-c, kar bi bil kvart-sekst-akord z oktavo. Vendar se mi zdi pri štirih zvonovih oktava neka potrata. Boljše je, da se namesto oktave pridruži seksta temeljnega tona, torej 1, 3, 5, G = c-e-g-a. Oktava ne dela v polnem zvonjenju nobene melodije in provzročuje vsled male teže visok, preveč tanek glas. Vse lepše se sliši seksta. Pri štirih zvonovih naj se izbere brez vsakega vgovora in izgovora zvonjenje 1, 3, 5, G = c-e-g-a. Na ta način bi postalo zvonjenje harmonično-melodično in bi vsakemu zelo dopadlo. 4. Za petero zvonov: 1, 2, 3, 5, G = c-d-e-g-a. Lepo, težko, veličastno in — drago zvonjenje! Opazka. Varujte se pri napravi novih zvonov pol-tona in velike septime! Napevi za sveti božični čas in pesmi v čast Materi božji zložil in na svitlo dal e. Valentin Stolcer. Dragi čitatelji! Gotovo se še spominjate kratke ocene Štolcerjevih božičnih nnpevov, katero je prinesel „C. Gl." v štev. 4. t. 1. Že blizo pol leta sem pridno čital vse slovenske časnike, misleč, zdaj in zdaj se bode kdo oglasil ter nam povedal, da naj se vendar varujemo take muzike, kakor jo nam ponujajo domači listi od g. Št. Toda moje želje bile so prazna nada, kjer so se glasbeni umotvori nekdanjega učitelja in preroka „nove" cerkvene muzike celo hvalili in priporočali, namesto da bi se od kake strani za predavanje v cerkvi kar prepovedali. Kakor je leta 1885. č. g. Hugolin Sattner fotografoval Tribnikovega „cerkv. orglavca" v tukajšnjem listu, ravnotako hočem tudi jaz, primoran od več strani, podati na tem mestn sliko pesem, katere spadajo še manj na cerkveni kor, kakor Napoleon v presbiterij. Toraj poglejmo nekoliko skladbo na prvi strani i M •—#--«• ±± ' P V t T P * P p P P ' 'P F £ £ V prekrasni svit-lo-bi se ža-ri ne-bo, Na hlevec se vtrinjajo zvezde svitlo, rs h h h h h M ; h ifizrt »•d •-t-»- ^ ^ N ^ « ♦ . » h h P P P » * P " " P * P Slavni škof Slomšek je rekel: „Lepa pesem je zlata, draga reč". Toda dvomljivo je, če bi mu bila zgor napisana tudi všeč. Gospoda mojal Povejte, kaj hočem pri tej prikazni grajati? Ali naj morda kritikujem 6/s takt, ritmus ali pa sladko melodijo hribovskih pastirjev za kratek čas? Se lepša je druga, kojo zna gotovo tudi g. stavec; postavimo jo toraj tfi sem, ker se tako krasno glasi. m r* h • * « P Stran 2. 4 £ - rt p P t h ^ h p v s V Sliš'-te brat-je vi Zdaj o pol-no-či m _ » » 0 m f-4—P-P^P^P^ h h ♦ --v-,-v-v--- -»--•— —m-•--c Božična III. ima četirikrat sledeči motiv, zato ga semkaj postavim. —fv- " * I v P i Raj-ske stru - ne za - do - ni ^=3=3— „ p- =L p p ^ te rs h i1 #—•— » > *— ar n »« h r* Se li strinjajo take melodije in taka harmonizacija z ukazi svete cerkve? Je to nova moderna glasba, ki ima nalogo okinčati liturgično petje, kakor široki rokavi mlado devojko? Tu je izlita 1. sentimentalna in lepo tekoča melodija v gizdavi obleki, 2. se harmonizacija glasi, kakor levi del ročne harmonike; 3. je ritmus tako strokovnjaško izmišljen, da niti Palestrina iu Orlando nista bila vešča za celo skladbo napisati same osminke, kar je g. Št. že pri prvi skladbi hotel pokazati, da zna „več, kot hruške peč". Dragi somišljeniki, vem dobro, ko zagledate zopet te-le pesmice, bodete iz srca zdihnili: Ojoj, nesrečna melodija, da si ravno za sveti božični čas tako arijozna, mehkužna in nespodobna za hišo Božjo, posebno pri štev. IV., V., VIII. Kdor se hoče prepričati, koliko se je učil g. Št. o prepovedanih kvintah in oktavah, naj si dobro ogleda sledeče podobice. jI-' i Mg 2 ■Mr— K-4~ m p p K 5i=P= -V- str. o. ')P r* J m J: l mm str. 6. P —i- £ V; s 4 ----»- f-r r-^-f H— - # ———s p str. 7. h —;>—# i 1 #4 r —»--t ii^m J 9 f= I str. 11.