FRANC CEKLIN Čigava noga je prva stopila na teme velikega Triglava (08 130-LETNICI SMRTI LUKE KOROšCA - 8. MARCA 1827) »Prvi pristopi na Triglav nas bodo zanimali s posebne strani. Koliko so nam­ reč domači vodniki in nosači pripomogli pri odkritju gorovja in osvoboditvi vrha samega? Ali ni njihov delež - če imamo pred seboj planinski čin kot tak - do­ slej v literaturi ostal vse preveč neopažen in zasenčen po opisih gor privedenega izobraženca?« Evigen Lovšin: »V Triglavu· in njegovi soseščini«. Koge; •· .. drzna, junaška dejanja v triglavskih vllavah ... njih, katerih tuljave dlani so njega dni prvič bofale deviške vršne stene naše najvišje gore.• ./ ,.,A »Prvi poskus, da bi prišel na vrh Triglava in obenem našel tudi dobro pot do vrha, je napravil Lovrenc Willomitzer, nameščen kot ranocelnik pri Stari Fužini, skupno z gamsjim lovcem Rožičem in rudarjema Matevžem Kosom iz Jereke in Luko Korošcem z Gorjuš«. (Den ersten Versuch, bis auf die Spitze des Triglav vorzudringen und zugleich einen guten Weg dahin ausfindig zu machen, wagte Lorenz Wilonitzer,* angestellter Wundarzt in Althamer, mit Hillfe des Gemsen-Jagers Rosizh und der Bergleute Mathaus Kos von Jereka und Lucas Koroschez). Ko je 11. maja 1821 v sestavku »Die Wochein« v ljubljanskem tedniku »Illirisches Blatt« prof. Fr. Richter zapisal gornjo novico, je od prvega vzpona na vrh Triglava preteklo že skoraj 43 let. Tri od teh »štirih srčnih mož« je že dolga leta krila pokopališka ruša na Ravnjah nad Srednjo vasjo v Bohinju. Le četrti - ki je preživel tudi Hacqueta, Vodnika in Zoisa - sivolasi Luka K o r o še c, po domače »ta vel'ki Jurjevc« na Koprivniku, je še krepko nosil na plečih svojih 74 let. Richter pravi, da uvršča v svoj spis (o Bohinju) kratko zgodovino triglav­ skih vzponov, kakor jih je povzel iz listin pokojnega barona Zoisa ( ... eine kurze Geschichte der Triglavbesteigungen einzuschalten, so wie ich sie aus Papieren des verewigten Baron Zois geschčipft habe). V pismu z dne 4. oktobra 1795 pravi 2iga Zois, ko piše koprivniškemu župniku Valentinu Vodniku: » Vaša opazovanja itd. vnesem z velikim veseljem v svoj bohinjski rok opis.« Dalje piše: » ... prilagam tudi risbe Triglava, da jih imam pri roki, če je potrebno, ter lahko pokažem, kateri vzponi so bili * Prav Willomiltzer, ne pa Willonitzer. To napako je napravil Richter. Po njem so jo nekritično posnemali vsi, ki so se - v poslednjih 136 letih - ukvarjali z zgodovino Triglava. Cas je, da jo dokončno odpravimo. 311 do zdaj izvršeni. Nabral sem jih od leta 1776 dalje že lepo vrsto in postajam vedno bolj radoveden.« Iz omenjenega Zoisovega pisma izvemo, da je v tem »bohinjskem roko­ pisu« zbral kronološko vse vzpone od leta 1776 dalje, pa vsaj do leta 1795, če računamo le čas do datuma njegovega pisma Vodniku: » Vendar ni mogoče najti dragocenega rokopisa, najstarejšeg;;l dokumenta o planinstvu v triglavskem pogorju in v Alpah sploh. Ce ni uničen ali zgub­ ljen, ga nemara kdaj po srečnem naključju najdemo,« nam potoži Mira Marko Debelakova v svoji »Kroniki Triglava« (Gore in ljudje, 1947, str. 170). Ni ga ji uspelo najti, čeprav je, kot pravi, pri delu za triglavski zbornik » ... dneve, mesece in leta presedela po arhivih in knjižnicah«. Nato nadaljuje: »2al pa (Richter) ne navede, kje je dobil listine, ki so gotovo istovetne z ,bohinjskim rokopisom'. Najbrž jih je dobil pri Zoisovih sorodnikih v Ljubljani ali na Brdu. Med Zoisiano v ljubljanskem muzeju jih ni.« »Vsi, ki so pisali zgodovino triglavskih vzponov, so posredno ali nepo­ sredno črpali pri Richterju ... ,« dodaja Debelakova. Pokaže nam na doslej edino varno stopinjo na tej poti. Pa vendar - ali ni Richterjevo skopo sporočilo le nekak odsvit nevidne plamenice, ki bi edina mogla jasno osvetliti doslej neznane temine v zgodovini te znamenite gore v Vzhodnih Alpah? Ostreje bi nam mogla osvetliti drzna, junaška dejanja v triglavskih višavah, in v jarki luči prikazati drobce iz življenja njih, katerih žuljave dlani so njega dni prvič božale deviške vršne stene naše najvišje gore. Zavoljo tega moramo tembolj ceniti Hacquetova izročila, ki so s svojo izvirnostjo tako dragocena. Poleg Richterja, duhovnika iz nemške Šlezije, od leta 1815 dalje profesorja zgodovine na ljubljanskem liceju, nam je Baltazar Hacquet, slavni razisko­ valec naših Alp, zapustil edino poročilo s skromnimi podrobnostmi o prvem vzponu na Triglav. Skopi so tudi njuni zapiski o kasnejših prvih pristopih nanj. še svež je bil v Bohinju spomin na tisti dan pred tremi leti, ko so se »ta vel'ki Jurjevc« s Koprivnika, »Kos« iz Jereke, »Rožič« s Savice in tuji »padar« iz Loga pri Stari Fužini, povzpeli na teme Velikega Triglava. V Leipzigu je bil natisnjen II. del Hacquetove Oriktografije. Ko v predgovoru te knjige· opisuje svoj uspeli vzpon na Triglav v avgustu 1779. leta, Hacquet' zapiše - 40 let pred prof. Richterjem - tale, za zgodovino našega planinstva toli dragoceni stavek: »Prvi vzpon na skrajni vrh te gore se je posrečil konec preteklega leta 1778 dvema srčnima gamsjima lovcema in enemu mojih bivših učencev.« Kratek Richterjev povzetek iz Zoisovega »bohinjskega rokopisa« in jedrnati Hacquetov stavek o tem znamenitem vzponu, se glede časa - vsaj v letnici - povsem ujemata. Manj jasna je primerjava glede oseb, ki jih Hacquet ne omenja po imenu, čeprav jih posredno poznamo. Opazna pa je razlika o številu udeleženc·ev. Tanka nit pravkar rojene zgodovine alpinizma Triglava, ki se je doslej zadovoljivo odmotavala, se nenadoma zavozla. Komaj nam Hacquet zagotovi, da je bil prvi vzpon na vrh Triglava izvršen k o 1 e k t i v n o , že taisti pravi v svojem III. delu Oriktografije (1784, stran 93), ko opisuje svoja vodnika (na Triglav leta 1782): » ... eden njiju, z imenom Luka K o r o še c, je bit prvi, ki se je povzpel nanj (na Triglav), morda. odkar svet stoji.« Torej ne kolektiven pristop - marveč vzpon enega samega človeka? 312 •Jurjevčeva• hiša na Koprivniku v Bohinju - dom Luke Korošca Prerano umrla Mira Mar.ko Debelakova-Deržaj se je pri pisanju »Kronike Triglava« pogumno lotila tega kočljivega vozla v triglavski zgodovini. Na strani 220 (Gore in ljudje, 1947, št. 9-10) pravi: »Po Hacquetovi izjavi je bil torej Zoisov rudar iz Gorjuš, Luka Korošec - prvi človek na Triglavu. Ker ne pove, kdaj je to bilo, lahko sklepamo dvoje: l. da je bil Korošec pred Willomitzerjevo odpravo na vrhu in da je šel Willomitzer prav zaradi tega na Triglav, da spozna Koroščevo pot na vrh ali pa: 2. da je Korošec kot prvi izmed omenjene četvorice 26. avgusta 1778 stopil na vrh Triglava. Zavoljo teh možnosti je bil torej Hacquet upravičen trditi, da je bil Korošec prvi človek, ki se je povzpel na vrh Triglava. Vendar so to le domneve. Dokumentarično so izvršili prvi vzpon »štirje srčni možje«. Izmed vseh, ki so doslej grebli proti jedru vprašanja, čigava noga je prva stopila na nedotaknjeni vrh Triglava - je Debelakova segla najdlje, toda na razpotju prehojene poti je previdno obstala. Na koncu dognanj o možnosti Koroščevega prvenstvenega vzpona izrečena domneva Debelakove, je več kot razumljiva, ni ji uspelo najti dragocenega Zoisovega »bohinjskega rokopisa«, ki bi premostil zevajočo vrzel na pragu triglavske zgodovine. »Spoznala sem,« pravi sama v uvodu »Kronike Triglava« (G-0re in ljudje, 1947, str. 165), »da je človeško življenje vse prekratko, da bi ena oseba tako ogromno delo (kronik<> planinstva v Triglavu) vsaj do neke mere povoljno opravila. Kronika najvišje slovenske gore je delo, ki ga je mogoče izvršiti le v kolektivu.« Da! - Niso še dodobra pregledane brdske zoisovske arhivalije, ki jih hrani Celovec, prebrskati bi bilo treba detrauxevsko skupino Zoisove literarne zapu- 313 ščine, ki domuje v Gradcu - najti in preiskati ostalino (leta 1856 na Dunaju umrlega) Franza Ksaverja Richterja, in - kot nam naroča Debelakova - »z ljubeznijo zbirati kamenčke, ki so potrebni, da zgradimo v popolni obliki spominski lik našega Triglava«. Dokler se ne dokopljemo do novih dognanj - saj Zois in Willomitzer (slednji s svojim pismom Zoisu po vzponu na Triglav dne 26. avgusta 1778), še nista spregovorila poslednje besede - uporabimo gradivo, ki je pri roki, in poskusimo ugotoviti, ali je bil Luka Korošec res prvi med prvimi na Tri­ glavu. Z razpotja, ki ga je Debelakova nakazala v »Kroniki Triglava«, krenimo po prvi poti: ali je bil Korošec pred WiUomitzerjevo odpravo na vrhu in ali je odšel WiUomitzer prav zaradi tega na Triglav, da spozna Koroščevo pot na vrh? Ko je Hacquet prišel meseca avgusta 1777 vdrugič na Velo polje, je imel - s pomočjo barona Zoisa, ki je ostal v Bohlnju - »s seboj dovolj ljudi, ki so bili zelo pogumni, čeprav ni bilo med njimi nikogar, ki bi mogel reči, da se je bil že povzpel na vrh Triglava« ( ... obgleich kein Mensch aufzutreiben war, der da hatte sagen konnen, ich habe schon die Spitze dieses Berges ersteigen). Njegovi spremljevalci so mu odsvetovali vzpon na Triglav in dejali, »da še nihče ni na vrh prišel, in če se je o tem tudi kaj govorilo ali pisalo, da je vse samo laž«. (Es ware noch niemand hinauf gekommen, was man auch immer davon gesagt und geschrieben hatte, ware falsch.) Kdo so bili Hacquetovi spremljevalci? »Eden izmed njih, moj učenec, ki ga omenja fužinar (Zois), vzdržuje na svoje stroške v prid prirodoznanstvu in zdravilstvu, človek, v gorovju zelo izveden«, kot nam Hacquet pove - je bil Lovrenc Willomitzer; druge - » ... gamsji lovci, ki so bili z nami . .. « ( ... die mit habenden Gemsjager, die wir bei uns hatten . .. ), pa omenja še bolj nedoločno. Visokogorsko ozemlje visokih planin češenjske srenje, t. j. planin Velega polja ter pod Mišeljim vrhom je skozi srednji vek in kasneje vse do začetka 19. stoletja spadalo v območje blejskega gospostva. Zategadelj smemo z veliko mero verjetnosti sklepati, da je bil v Hacquetovi družbi tudi Štefan Rožič, po domače »Rožič« s Savice, hišna št. 5, revirni lovec blejske gosposke. Za to domnevo govori tudi njegov vzpon na Triglav naslednje leto. Skušajmo dognati, kdo so bili ostali, teprav ne vemo niti števila udele­ žencev te prve triglavske odprave. Vas Cešnjica je poleg Srednje vasi in Studora eno najstarejših bohinjskih naselij, v kateri so se stari svobodniki, med njimi kosezi, držali zelo dolgo, preden so se potopili v fevdalne vode briksensko-blejskega gospostva. Cešnjica je imela in ima v skupni planinski srenji Podjelje in Jereko ter Koprivnik, za katerega je ugotovljeno, da se je razvil iz nekdanje češenjske planine. Še danes so med raztresene koprivniške hiše pomešane planinske »hišice«, njive in rovti Cešnjanov. Pašno področje češenjske srenje pod Triglavom - v grobih obrisih zajeto v krog: Tosc-Vernar-Triglav-šmarjetna glava-Vrh Hribaric-Mišeljski Konec­ -Skednjovec-Jezerski Stog-Tosc je izza starih časov razdeljeno med vasi Podjelje in Koprivnik. Seveda pa so - v času prvega vzpona na Triglav - Koprivnikarji skupno s Podjelci in Jerekarji, pasli tudi »Pri Jezerih«. Dokazano je, da so Jerekarji tedaj planšarili v sedaj opuščeni planini »Pri Utah« na južni strani dvojnega jezera, Podjelci v planini »Pri Beli skali«, opuščeni pred približno 100 leti, medtem ko Koprivnikarji še sedaj pasejo v Lopučnici (samo jalovino). 314 Zapis v župnijskih maticah Srednja v Bohinju. Janez, sin Mihaela in Marine Koro,šec s Koprivnika, se Je rodil 17. Junija 1629. - Dobrih 118 let za njim Je v Isti zibelki prvič zajokal njegov pravnuk - luka Korošec - zmagovalec Triglava Kakor dandanes, so tudi tedaj Podjelci in Koprivnikarji »pvan'vali« na Velem polju (planovati = plan.šariti) ter zaganjali g-ovejo živino v prisoje Vernarja in dnjače Velske doline tja pod oblo šmarjetno glavo. Pasli so po deknjeni Konjski planini, pa na dninah zelene Spodnje Ledine tam za Mokro skalo. Č:rede drobnice pa so - kot sedaj - dosegale z zadnjimi šopi poraščeno Zgornjo Ledino - pod sedanjim domom »Planika« - in se v žgočih poletnih pripekah hladile na snežiščih Velikega Kotla tik pod triglavskim ovršjem. Poleg Velega polja pa Koprivnikarji že od nekdaj izkoriščajo tudi planino Pod Mišeljim vrhom. Pašno področje obsega predvsem planje skokovite Mišelj­ ske doline, samotne konte med Malim poljem in . glavami Zagona ter okolico zarezanih Razorov, ki se izpod Mišelj vrha vlečejo do zgornje, to je »Jurjevčeve Vrtače«. Na zgornjem koncu Jurjevčeve Vrtače, pod skalnato »Jurjevčevo glavo«, zija izpod zajetne previsne skale prostorna votlina. Za lučaj kamna niže izvira na dnu ozke, razvlečene dolinice majhno močilo. Kdo ve, pred kolikimi stoletji in kateri izmed znane - ali pa še starejše, neznane - vrste koprivniških Jurjevcev si je postavil pod to naravno »streho« planšarsko kočo! Jurjevci so bili - za bohinjske razmere - trdni, imoviti kmetje. še konec 18. stoletja je bila (v blejskem urbarju vpisana) domačija »cel kmet« (1 Hilbler). Kot svojčas njegovih prednikov in pa pozneje tudi potomcev, tako so se tu
  • Pres use szele eniga dobizhka, p res ne res z n i c e , ampak is zgol nagnenja to povedati, kar se je vidilu inu skuzzilu (skusilo), is Lubesni pruti eni dusheli ... « nam prepričljivo in neovrženo zagotovi: »Luka Korošec je bil prvi, ki je pristopil na vrh (Triglava), odkar svet stoji!« Hacquetu, Willomitzerjevemu in Zoisovemu sodobniku, moramo brezpo­ gojno verjeti. Sam pravii, da »moram javno priznati in povedati, da ljubim resnico, zakaj vedno mi je bil pred očmi stari rek: Amicus Plato, toda resnica pred vsem ... « 322 Pred takrat (1784) še živečimi pričami: bohinjskimi vodniki - med kate­ rimi sta bila tudi njegova triglavska vodnika Luka Korošec in Matevž Kos - pred svojim bivšim učencem Willomitzerjem, predvsem pa pred svojim prijateljem 2igo Zoisom, Hacquet pač ni mogel in ni smel zapisati neresnice. Kje tedaj najti pot iz zagate protislovij, kako razvozlati 180 let staro uganko - kdo je bil prvi na T.riglavu? Rešitev je ena sama. Nakazala jo je že pokojna Debelakova. Luka Korošec je kot prvi izmed omenjene četvorice 26. a v g u s t a 1778 s t o p i l n a v r h T r i g 1 a v a ! Bliža se jubilejno leto, bliža stoosemdeseta obletnica zgodovinskega vzpona na našo najvišjo goro. Vam, komaj znanim, pa že davno pozabljenim junakom triglavskih strmin: Matevž K os, Lovrenc Willomitzer, Štefan Rožič pa Luka Korošec, bom poskušal postaviti skromen spomenik. 2e dolga leta romam po vaših zbledelih stopinjah, po vaših komaj za­ znavnih sledeh. Med vami in menoj je meglena sivina dveh stoletij - in kako redko so posejani spominski kamni ob vaših poteh. Morebiti se mi bo posrečilo priklicati iz davne dalje vaše postave, morda uspelo slišati vaš glas. Tiha zahvala vam, ki ste nam v davnih dneh utrli pot k njemu, k simbolu naše narodne biti in naše neupogljive volje. K njemu, čigar zveneče ime in gorska osebnost nas z neodoljivo silo znova in znova privabljata k sebi - in za tem klicem romamo tisoč za tisočem, rod za rodom. VIRI: l. Matične knjige župnije Srednja vas v Bohinju (rojstne od 1628, poročne od 1658, mrMke pa od 1673. leta dalje). 2. J. W. Valvasor: »Die Ehre des Herzogthums Crain, 1689, IV. knjiga. 3. Matične knjige župnije šentviška gora na Tolminskem (rojstne od 1704 dalje). 4. Gradivo za opis bistrišlcih fužin v l. 1778 - Arhiv Zoisovih podjetij na Javorniku, Bohinjski Bistrici in pri Stari Fužini; Rudarski spisi IV, rokopis, DAS. 5. Baltasar Hacquet. Oryctographia Carniolica . . . I. del, 1778, II. del, 1781, III. del, 1784. 6. Listine iz ostaline Lovrenca Willomitzerja. 7. Matične knjige župnije Koprivnik v Bohinju (od 1793 dalje). 8. Franc X. Richter: »Die Wochein«, Illirisches Blatt, št. 19, dne 11. maja 1821. 9. E. H. Costa: Vodnikov spomenik, 1859. 10. Simon Rutar. Zgodovina Tolminskega, 1882. 11. Dr. Janez Mencinger: Moja hoja na Triglav, 1897. 12. Dr. Josip Gruden: Zgodovina slovenskega naroda, 1916. 13. Dr. Henrik Tuma: »Triglavska skupina«, Planinski vestnik, 1928. 14. Dr. Tuance Kidrič: Zoisova korespondenca (1808--,1809), 1939. 15. Evgen Lovšin: V Triglavu 1n njegovi soseščini, 1944. 16. Mira Marko Debelakova: »Kronika Triglava«, Gore in ljudje, 1947. 17. Ustnd izročilo - Jakob Zupan, Savica, št. 5 (zap. 1948). 18. Ustno izročilo - Janez Gašperin, Stara Fužina, št. 13 (zap. 1949). 19. Dr. Anton Melik: Planine v Julijskih Alpah, 1950. 20 Josip Wester: Baltazar Hacquet, prvi raziskovalec naših Alp, 1954. 323