10 Premišljevanje o novi obertnijski in rokodelski postavi. Vsaka reč ima dve strani. „Novice" so že zadnjič rekle, da nekteri so to novo postavo z neizrečenim veseljem sprejeli, drugi nasprot nič dobrega od nje ne pričakujejo; al uno in to — so rekle — je prenaglo rečeno, ker še le s k usnja enih let bo pokazala, kaj je pravo. Po mojih mislih (naj drugi tudi svoje razodenejo!) je zmerno svobodno gibanje v vsaki reči potreba, da napreduje. Ce nas mora gosposka v vseh rečeh voditi kakor otroke; če nam mora za vsako stvarco dovoljenja dajati ali prepovedovati; če nam mora povsod kakor otrokom puntek na glavo djati, da se ne udarimo kadar pademo; če nas mora povsod na vajetu peljati, da se ne spodtaknemo in ne pademo, — kaj pa vpijete potem po svobodni občinski postavi, po samostojnem deželnem namestnistvu in družin deržavnih prenaredbah! Vse mora v pravi razmeri biti in eno se ujemati z drugim, in zato moramo novo rokodelsko postavo pozdraviti za znamenje, da bodo prišle še tudi druge zlo potrebne prenaredbe. Ker so vse obertnije in rokodelstva po novi postavi razdeljene v čvetere, to je: 1) v take, kterih pričijoča dostava nič ne zadeva, in ktere se bodo tudi naprej še po starih postavah obravnavale, 2) v take, ki so po nekterih okoljšinah nekako omejene, 3) v take, za ktere je potreba gosposki nega privoljenja, in 4) v take, ki so popolnoma proste in pri kterih ni treba za dovoljenje prositi, in jih tedaj vsak človek more početi, — se vidi iz tega, da nova postava ni ravno prekucnila vsega, kar je dozdaj bilo, kakor uekteri mislijo, kteri so se je ustrašili kakor otroci parkeljna in si v tem strahu še upali niso, postavo brati in prevdariti. Po tem predgovoru premislimo enmalo naše dozdanje obertnijske in rokodelske razmere: Vzroki, kteri so dozdaj rokodelstvu in obertuištvu nasproti bili, so mnogoteri. V nekterih deželah so veljale tako imenovane „radi-cirane" ali ukoreninjene pravice, ktere so bile zvezane 8 kakim ^realnim" ali nepremakljivim (ležečim) posestvom, tako, da je tak vlastnik imel pravico to ali uno rokodelstvo ali obertnijo početi, ki je bila pri hiši. Postavimo: hiša v mestu J. pod številko 40 ima pravico lekarno ali apoteko imeti; vsaki, kdor je omenjeno hišo kupil, je tudi kupil pravico, apoteko v hiši imeti. Take pravice obderže še prihodnjič posestniki. Al zraven njih je tudi drugim enako početje pripušeno — in tako bojo prišle take predpraviee počasi ob svojo veljavo. pravi: „lše te sreča, um ti je dan — najdel jo bos, ak nisi zaspan!" Ce pa starost ali bolezen rokodelca tarete, naj upanja zavoljo nove postave ne zgubi. Ravno ta postava veleva tudi napravo rokodelskih združtev, ktere bojo imele svoje zakladnice, iz kterih se bo zamoglo tistim pomagati, kteri v nesrečo pridejo. A. 11 - Večidel pa obstoji oprostenje v tem, da vprihodijič De bo treba gosposkinega dovoljenja prositi, če bo kdo >tel kako v versto prostih spadajoče rokedelstvo ali obertnijona svoje roke začeti. Dozdaj je mogel, postavimo, čevljar, če je bil še tako priden in umeten, pri gosposki prositi, daje dobil pravico; po novi postavi ne bo tega več treba. Dozdanja postava je rokodelstva in obertnije za ter a a, ker veliko pridnih in izurjenih rokodelcov ni mo^lo skozi več let privoljenja dobiti, da bi bili na svoje roke rokodelstvo začeli. Čakal in čakal je, da je nazadnje obupal v svoji mladosti samostojnost doseči, ki ga je doletela se le v starih letih, ko pa ga je zapustila krepkost mladega človeka. Dozdaj je bilo dovoljenje mojsterskih pravic le po potrebah tistega kraja (Localbedarf) deljeno, v kterem je rokodelec prebival. To ravnanje je pa bilo zlo napcno. Ni bilo mogoče natanko vediti, koliko rokodelcov je tistemu kraju potreba. Cela množica že opravičenih mojstrov je — se ve da — z enim glasom terdila, da jih je že zadost in se preveč — da še oni nimajo dovelj zaslužka, — da vsak novinec jim bo v škodo, — pa tudi «n sam ne bo mogel živeti, bo kmali v sromaštvo zabredel :n več takega. To pa se ni pomislilo, da so ljudje, ki so si kakošno reč pri teh mojstrih naročili, mogli sila dolgo čakati, preden so kaj dobili in da še dostikrat za dobro plačilo in lepe besede ni bilo mojstrom nič iz rok spraviti! Naj reče kdo, da to ni tako? In pomagati si človek dostikrat nikjer ni mogel. Nekteri se bojijo, da po oprostenji rokodelstva bc> veliko pomagačev (kselov} na svojo roko začelo delati, in tako bo na eni strani pomanjkanja delavcov, na drugi pa preveč mojstrov, kteri bojo brez zaslužka soseskam na rame prišli. Tudi tega se ni treba bati, čeravno je res, da od konca jih bo dosti hotlo samostojnih biti, al to ne bo dolgo terpelo. Lenuh in nevednež v nobenih okoljstavah ne bo zboljšal svojega stanii — pečene tiče jim ne bojo letele v usta; takim bo kmali spet zakljenkalo. Kdor bo hotel obstati, se bo mogel dela resno poprijeti, ne pa praznovati in delo najemnikom prepušati, — treba bo po višji izurjenosti hrepeneti, ljudem prijazno in pošteno postreči, — treba bo tudi nektere razvade (kavarnice, kerčme) in pohajkovanje zapustiti in dobro paziti, da se bo krajcar vjel, kjer jih bo več po zaslužku prežalo. Treba bo tudi enmalo po svetu pogledati, da se bo rokodelec kaj bolje ga naučil, pa tudi zvedil, kam bi tudi v druge kraje se utegnili izdelki na prodaj pošiljati; zato je po novi postavi tudi pri puščeno z lastnimi izdelki in pridelki v tuje kraje barantati. Ko bi, postavimo, Ribenčanje svojo suho robo le doma prodajali, gotovo bi je le malo spe-čali, — vozijo jo tudi v druge dežele in si dosti denarja prislužijo. Ko bi Teržičanje čevlje in drugo robo le doma prodajali, bi bili mogli dolgo popustiti svoje rokodelstva. Ko bi slamnikarji iz Posavja, mengiške, dolske in ihanske fare slamnike le doma in v Ljubljani prodajali, bi jim tanko predla — začeli so jih tudi po drugih deželah nositi in svoje rokodelstvo so na višjo stopnjo povzdignili, ker dan današnji svoje izdelke bolje likajo in šegam, kakor jih čas nanaša, strežejo; domače slamnike so začeli že tudi gospodje nositi, in lepo bi bilo in dobro, ako bi se tudi slamniki za gospe tako narejali, da bi ne bilo treba veliko denarja na Laško za florentinsko robo pošiljati. Treba bo opustiti navadni prigovor: „Saj so moj oče tudi tako ravnali". Da pa se to zgodi, je bil zadnji čas, da so padle slare verige, ktere so vezale roke pridnih delavcov in otemnele glave bistrih ljudi. Ni se treba bati, da bojo po novi postavi rokodelci obnemogli in v revšino prišli. Kdor je len in zabite glave, tudi dozdaj ni naprej prišel, čeravno je stal pod krilom „des Localbedarfes" zabranjen". Komur eno delo ne nese, ee lahko poprime vprihodnje druzega. Naš skušeni Vodnik