FILM, KI STE GA ČAKALI IN GA NE BOSTE POZABILI KRIK STENE NEVA MUŽIČ Werner Herzog je eden od največjih poseb-nežev med filmskimi ustvarjalci. Rodil se je v Munchnu (1942), študiral zgodovino, literaturo in gledališče, ves čas pa ga je v resnici obsedal film. Za kratek čas si je uradnega znanja pridobival na univerzi Duquesne v Pittsburghu, vendar velja za največjega umetnika samouka. Že leta 1963 je v Munchnu ustanovil lastno pro-ducentsko hišo, ki je stala za vsemi njegovimi kasnejšimi projekti - za filmi, ki jih nihče ne zna uvrstiti drugače, kot da jih imenuje Herzogove. Za svoj prvi dolgometražnik Lebenszeichen je teta 1967 prejel posebno nagrado na Berlinskem filmskem festivalu, potem pa njegovega potovanja po svetu ni bilo ne konca ne kraja. Čeprav je v osnovi izšel iz tako imenovanega Papa's Kino, novega nemškega filma, pomeni to dejstvo zanj le del duhovne bratovščine, nikakor pa ne omejitve estetskih določil. Njegove poti s Fassbinderjem in Wendersom so se seveda radikalno razšle; pravzaprav je edini, ki je ostat zvest moči slike, čeprav vanjo vedno zavija tudi idejo. Prav od tod izvira vprašanje, ki mu ga kar naprej postavlja vesoljno filmsko občinstvo, namreč, ali so njegovi filmi dokumentaren pristop k fikciji ali fikoijskl pristop k dokumentarizmu. Vendar na to vprašanje Herzog nima odgovora in odgovarja vedno na enak način: zanj so njegovi filmi del življenja, včasih samo det, včasih pa celo življenje. Zanj snemanje filma ni niti filmska industrija niti salonska zabava, temveč so filmi boleča pričevanja o njegovem prebijanju skozi življenje, vezani tudi na fizično bolečino oziroma s tistim življenjem. ki se prav skozi bolečino (ali fizični napor) najbolj celovito občuti. SPOPAD NA CERRO TORREJU To pa je seveda tisto, kar Herzoga enkratno navezuje na šport, ki operira približno z istim odnosom do sveta in do svojega početja, namreč na alpinizem. Zato ni naključje, da je vrsto let prijateljeval z Reinholdom Messnerjem, posnel o njegovem prečenju Gašerbruma tudi film in načrtovat še enega, vendar je ostalo le pri realizaciji Messnerjeve ideje o spopadu med klasičnim in prostim plezanjem, ki se sedaj kaže filmskim gledalcem v izdelku s pomenljivim naslovom »Krik stene«, se pravi v osebi znamenite gore v Patagoniji, ki jo vsi poznamo kot Cerro Torre. Herzoga je začarala že ob prvem pogledu nanjo. Bila je tako izven vsake normale, kot ne bi bila s tega planeta, je dejal režiser. Pravzaprav deluje, kot bi ne bila gora, ampak nekakšna podoba, ki jo človek nosi v svoji notranjosti, nekakšno vznemirjenje smrti ali pa nečesa domačega. S stališča vizualizacije je Cerro Torre nekaj tako posebnega, da bi ga posnel, pa naj bi stal kjerkoli na svetu. In prav to dejstvo, ta Ideja je pravzaprav bistvo VVernerja Herzoga. Obseden je z nekim vesoljnim odnosom do sebe, kajti ves čas svojega življenja in ustvarjanja, se zdi, realizira prav to po njegovem skupno točko med njim in vesoljem, skratka, človek v vesolju, iz vesolja, rezultat neke ideje, in ideja sama, ki jo s sredstvi, ki Zdravniki svarijo pred palicami Vedno več planincev in gorskih popotnikov se poslužuje navadnih smučarskih ali teleskopskih palic, ko sestopa z gorskih vrhov, da bi Eako razbremenilo svoja kolena in kolke. Gre za napredek, ki pa v zdravniških krogih ni pov. sod naletel na odobravanje. »Palice Imajo pri normalni rabi le slabe strani in skoraj nobenih prednosti.« svari salzburški gomiikl 2dravnik Frani Berghold Po njegovem prepričanju naj bi bila -splošna in nekritična raba™ le negativna: možnosti za obvladovanje ravnoleija se zmanjšujejo in gorski popotnik naj bi izgubil za gorsko popotnišlvo najpomembnejšo lastnost, varen korak. Poleg tega naj bi stalna uporaba palic pripeljala do napačne obremenitve sklepov in hrblenice. Ge bi palice že uporabljali, naj bi jih po mnenju tega zdravnika le kot pomot pn sestopu. DONALO MJTHIKIANO M1THIID1 MIV V ITT Oft K) Mf ZZ