STROKA IN PRAKSA 18 mednarodni mesec šolskih knjižnic in mednarodna izmenjava knjižnih kazalk Keywords school libraries, interna- tional, collaboration, School Library Month, reading promotion, bookmarks, electronic publications Izvleček Mednarodno združenje šolskih knjižničarjev (International Association of School Librarianship – IASL) vsako leto zaznamuje s posebnim geslom, ki naj bi tematsko zaokrožalo povabilo k praznovanju in promociji šolskih knjižnic. Med medna- rodnimi dejavnostmi v šolskih knjižnicah je v porastu izmenjava knjižnih kazalk (Bookmark exchange). V prispevku je opisan primer tovrstnega sodelovanja. Oktobra 2017 smo slovenske šolske knjižnice praznovale 10. obletnico sodelovanja v dejavnostih mednarodnega meseca šolskih knjižnic. Že ob zaključku projekta v tem šolskem letu je Sekcija šolskih knjižnic v ZBDS izdala e-publikacijo z zbranimi poročili sodelujočih šolskih knjižnic in njihovimi primeri dobre prakse promocije branja. Ker so elektronske publikacije vse bolj razširjen način obveščanja javnosti o izvedenih dejavnostih, je v prispevku opisan primer izdelave in objave elektronske publikacije. Ključne besede šolske knjižnice, mednarodno, sodelovanje, mesec šolskih knjižnic, promocija branja, knjižne kazalke, elektronske publikacije Abstract The International Association of School Librarianship – IASL marks each year with a special slogan to thematically round off its invitation to celebrate and promote school libraries. As regards international activities in school libraries, bookmark exchange is on the rise. This paper describes an example of such collaboration. In October 2017, Slovenian school libraries were celebrating the 10th anniversary of participation in activities of the International School Library Month. Upon the conclusion of the project in this school year, the School Libraries Section of the Slovenian Library Association issued an e-publication, compiling the reports of par- ticipating school libraries and their examples of good practices in reading promotion. Seeing that electronic publications are being used more and more as a method of informing the public about implemented activities, this paper describes an example of making and issuing an electronic publication. STROKA in PRAKSA i nternational school library Month and i nternational Bookmark exchange Urša Bajda UDK 027.8:028 19 Šolska knjižnica, ljubljana, 27 (2018), 1/2, 18-25 1 UVOD Praznovanje mednarodnega meseca šolskih knjižnic širšo javnost opozarja na široko paleto dejavnosti, s katerimi knjižnice učence in po- sredno tudi starše opolnomočajo za življenje. Leta 1999 so knjižničarji začeli praznovati svoj mednarodni dan na četrti ponedeljek v oktobru, v Sloveniji smo ga prvič praznovali 22. 10. 2007. V slovenskem prostoru (Sloveniji in zamejstvu) projekt izvaja Sekcija za šolske knjižnice pri Zvezi bibliotekarskih društev Slovenije. Sre- dišče letošnjega gesla Naučite se razvozlati svoj svet opozarja na pomen šolskih knjižnic. Te so nujno potrebne pri razvoju učnih spretnosti in kritičnega mišljenja. Šolski knjižničarji sodelu- jejo pri poučevanju, razvijanju učnih strategij, razvijanju različnih vrst pismenosti, kritičnega mišljenja in preostalih kompetenc, ki so pot- rebne za delovanje v današnji družbi. Ker se je praznovanju pridružilo čedalje več držav, se je leta 2008 odbor odločil, da praznovanje prilagodi lokalnemu okolju. Mednarodni dan šolskih knjižnic je z leti dejansko prerasel v mednarodni mesec šolskih knjižnic. Med mednarodnimi dejavnostmi v šolskih knjižnicah je v porastu izmenjava knjižnih kazalk (Bookmark exchange). 2 IZmeNj AVA KNjIžNIh KAZAlK Po dostopnih podatkih sodeluje malo slovens- kih šolskih knjižnic, a njihovo število raste. Koordinacijo projekta prevzema IASL kot pok- rovitelj International School Library Month – ISLM in vključevanje je nadvse preprosto. Na njihovi spletni strani se lahko že avgusta in septembra registriramo v pripravljeni Excelovi tabeli – vpišemo osnovne podatke o naši šoli, številu in starosti sodelujočih učencev ter naš kontakt. Slika 1: Spletna stran IASL http:/ /www.iasl-online.org Slika 2: Spletna stran IASL. ISLM 2015 Bookmark Swap Register 20 STROKA IN PRAKSA Urša Bajda: Mednarodni mesec šolskih knjižnic in mednarodna izmenjava knjižnih kazalk Konec septembra nas po e-pošti obvestijo, katera šola bo naša partnerska šola. Prek elektronske pošte se nato sami povežemo z odgovorno osebo partnerske šolske knjižnice. Slika 3: Prikaz elektronske korespondence 2.1 Primer sodelovanja dveh šolskih knjižnic Na OŠ Tončke Čeč Trbovlje smo v šolskem letu 2016/2017 sodelovali s šolo s Pakistana. Slika 4: Stran spletnega dnevnika šolske knjižnice OŠ Tončke Čeč Trbovlje Poleg tega da so učenci s pomočjo IKT spoz- navali Pakistan, si ogledali slike šole, mesta in z veseljem izdelovali kazalke, so bili presrečni, ko smo prejeli pošiljko s klasično pošto (slika 5). Vse dejavnosti so tako dokumentirane in objavljene na spletnih straneh šole, spletnih straneh ISLAM in v spletnem dnevniku šolske knjižnice (sliki 6 in 7). 3 PROmOcIj A šOlSKe KNjIžNI ce S SODel OVANjem V meDNARODNem meSecU šOlSKIh KNjIžNI c Mednarodni dan šolskih knjižnic je z leti dejansko prerasel v mednarodni mesec šolskih knjižnic (slika 8). Oktobra 2017 slovenske šolske knjižnice praz- nujemo že 10. obletnico sodelovanja v dejav- nostih mednarodnega meseca šolskih knjižnic. Ob zaključku projekta v šolskem letu 2016/2017 smo izdali e-publikacijo z zbranimi poročili sodelujočih šolskih knjižnic in njiho- vimi primeri dobre prakse promocije branja, ki je dostopna na spletnem naslovu: https:// issuu.com/ursa.baj/docs/publikacija_islm_sek- cije___olskih_k (slika 9). 3.1 Izdelava elektronske publikacije Elektronske publikacije so čedalje bolj raz- širjen način obveščanja javnosti o izvedenih dejavnostih. Na voljo je več ponudnikov za izdelavo in objavo brezplačnih elektronskih publikacij, katerih uporaba je preprosta. Treba je samo ustvariti svoj prostor na njihovem spletnem mestu – se registrirati in prek elek- tronske pošte ustvariti svoj uporabniški račun. V večini ponudniki omogočajo brezplačno uporabo njihovih osnovnih orodij in omejen prostor. Prav vsak ponudnik digitalizacije publikacij pa za plačilo omogoča profesional- ne digitalne revije, oblikovanje, svetovanje, arhiviranje ... Za promocijo dejavnosti šolskih knjižnic lahko s pomočjo njihovih osnovnih in brezplačnih orodij naložimo svoje dokumente v Word ali pdf-obliki in generira se elektronska publikacija. Ob objavi elektronske publikacije kot samostojne monografske enote v službo za izdelavo kataložnih zapisov o posamezni publikaciji pošljemo izdelan kolofon elektrons- ke publikacije s prošnjo za dodelitev ISBN-ja in izdelavo CIP-a. Več informacij o pridobi- vanju CIP-a si lahko pridobite na spletni strani: 21 Šolska knjižnica, ljubljana, 27 (2018), 1/2, 18-25 http://www.nuk.uni-lj.si/informacije/cip. Ko prejmemo oblikovan CIP in trinajstmestno ISBN-številko, lahko brezplačno pridobimo tudi bar kodo na spletni strani Free Online Barcode Generator. V prazno okence vstavimo ISBN in program sam generira črtno kodo, ki jo lahko po potrebi prenašamo, kopiramo … (slika 10). Primeri spletnih ponudnikov za objave elek- tronskih publikacij: • ISSUU (slika 11) • Flipping Book (slika 12) • Joomag (slika 13) • ePublish (slika 14) • Flipsnack (slika 15) • Yudu (slika 16) 4 SKleP Kljub temu da so šolske knjižnice kot prostor medpredmetnega povezovanja znanj in med- narodnega sodelovanja s poudarki na sobivan- ju ključni gradniki vseživljenjskega učenja posameznika, potrebujejo promocijo. Izvrstna promocija se vsako leto znova ponuja oktobra, ko praznujemo mednarodni mesec šolskih knjižnic in čedalje pogosteje tudi apri- la, ki je mesec knjig. Ob vseh dejavnostih pa nedvomno ostajajo trajno arhivirane tiste, ki jih uspemo dokumen- tirati tako v besedi kot sliki. Objave v digitalni obliki in s pomočjo spletnih množičnih medijev lahko sežejo mnogo dlje od šolske, lokalne in nacionalne skupnosti in ne zahtevajo dodatnih stroškov. Sodelovanje v skupnih mednarodnih dejavnostih povezuje šolske knjižnice in druge promotorje branja širom sveta, zato so elek- tronske publikacije smiselno dopolnilo doku- mentiranim promocijskim dejavnostim. Za konec pa še strnjeni slogani zadnjega deset- letja: Učenje, okrepljeno z energijo šolske knjižnice, nedvomno spodbuja in omogoča pismenost s panoramo zgodb in odprtostjo raznovrst- nim izzivom, šolske knjižnice opolnomočajo učence za življenje, saj so vez med preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo ter kot take predstavljajo vstop v življenje, predvsem takrat, ko so tretirane kot srce šole, so ŠOLS- KE KNJIŽNICE zakon! Slika 5: Objava premičnih slik GIPH na stran spletnega dnevnika šolske knjižnice OŠ Tončke Čeč Trbovlje Slika 6: Stran spletnega dnevnika šolske knjižnice OŠ Tončke Čeč Trbovlje Slika 7: Objava videa šolske knjižnice OŠ Tončke Čeč Trbovlje na kanalu YouTube 22 STROKA IN PRAKSA Urša Bajda: Mednarodni mesec šolskih knjižnic in mednarodna izmenjava knjižnih kazalk Slika 10: Primer za ISBN 978-961-6683-34-0 (ePub) Slika 9: Objava ePublikacije o dejavnostih mednarodnega meseca šolskih knjižnic 2016 Slika 8: Objava našega prispevka v družbenem okolju Facebook prek irske koordinatorice letošnje akcije izmenjave kazalk (Breege‘s Reading) Sodelovanje v skupnih mednarodnih dejavnostih povezuje šolske knjižnice in druge promotorje branja širom sveta, zato so elektronske publikacije smiselno dopolnilo dokumentiranim promocijskim dejavnostim. 23 Šolska knjižnica, ljubljana, 27 (2018), 1/2, 18-25 Slika 13: Objava ePublikacije s pomočjo orodja Joomag Slika 12: Objava ePublikacije s pomočjo orodja Flipping Book Slika 11: Objava ePublikacije s pomočjo orodja ISSUU 24 STROKA IN PRAKSA Urša Bajda: Mednarodni mesec šolskih knjižnic in mednarodna izmenjava knjižnih kazalk Slika 16: Objava ePublikacije s pomočjo orodja Yudu Slika 15: Objava ePublikacije s pomočjo orodja Flipsnack Slika 14: Objava ePublikacije s pomočjo orodja ePublish 25 Šolska knjižnica, ljubljana, 27 (2018), 1/2, 18-25 Bajda, U. (2017). Prikaz elektronske koresponden- ce. Lasten arhiv. Bar Code Design (2017). Dostopno na spletni strani: https://www.barcodesinc.com/generator/ index.php. Breege‘s Reading (2016). Objava slovenskega prispevka v družbenem okolju Facebook preko irske koordinatorice letošnje akcije izmenjave kazalk. Lasten arhiv. ePublish. (2017). Dostopno na spletni strani: http:// epublish4me.com/. Flipsnack (2017). Dostopno na spletni strani: https://www.flipsnack.com/digital-magazine/. Flipping Book (2017). Dostopno na spletni strani: https://flippingbook.com/. International association of School Libraries - IASL (2017). Dostopno na spletni strani: http://www. iasl-online.org. International association of School Libraries - IASL (2017). InternationaI School Library Month - ISLM 2015 Bookmark Swap Register. Dostop- no na spletni strani: https://docs.google.com/ spreadsheets/d/1g_zzzcBhDI5mRjOINrXVn- 7L5iMqNFErMS2v9f2yoMuo/edit#gid=0. ISSUU (2017). Dostopno na spletni strani: https:// issuu.com/home/publisher. Joomag (2017). Dostopno na spletni strani: https:// www.joomag.com/. Šolska knjižnica OŠ Tončke Čeč Trbovlje (2017). Objava premičnih slik GIPH na stran spletnega dnevnika šolske knjižnice OŠ Tončke Čeč Trbovlje. Dostopno na spletni strani: http://gph. is/2kj3uAh. Šolska knjižnica OŠ Tončke Čeč Trbovlje (2017). Stran spletnega dnevnika šolske knjižnice. Dos- topno na spletni strani: http://solskaknjiznica- ostctrbovlje.blogspot.si/. Šolska knjižnica OŠ Tončke Čeč Trbovlje (2017). Stran spletnega dnevnika šolske knjižnice. Dostopno na spletni strani: Objava videa šolske knjižnice OŠ Tončke Čeč Trbovlje na kanalu YouTube. Dostopno na spletni strani: https:// www.youtube.com/watch?v=JO6ZXA8Kfho&fea ture=youtu.be. Yudu (2017). Dostopno na spletni strani: http:// plus.yudu.com/publish. Zveza bibliotekarskih društev Slovenije – ZBDS. (2017). Mednarodni mesec šolskih knjižnic 2016 = International School Library Month 2016. [ePub]. Dostopno na spletni strani: https://issuu. com/ursa.baj/docs/publikacija_islm_sekcije___ olskih_k. 5 Viri MAG. URŠA BAJDA, univ. dipl. bibl., knjižničarka na OŠ Tončke Čeč Naslov: OŠ Tončke Čeč, Keršičeva c. 50, 1420 Trbovlje E-naslov: knjiznica.ostc@gmail.com