4. štev. April — 1889. Letnik XII. ■II GLASBENIK. Organ Cecilijinega društva v Ljubljani. Izhaja po enkrat na mesec in velja za celo leto z muzikalno prilogo vred 2 gold., za ude Cecilijinega društva in za cerkve ljubljanske škofije 1 gold. 50 kr. Vre&ništvo in opravništvo je v hiši „Katoliškega društva rokodelskih pomočnikov", Poljske ulice št. 10. Naši cerkveni skladatelji. IV. Missa pro defunctis IV voc. inaequal. aut I voce cum organo com-posuit P. Angelicus Hribar O. S. F. Opus 5. Labaci 1880. Sumptibus et typis Jos. Blasnik. Pretium 30 cr. Skladba, o kateri hočemo nekoliko izpregovoriti, je izišla vže leta 1880. Da pišemo po preteku devetih let danes o njej, smatramo kot dobro znamenje, ker se še ni pozabila v primeroma dolgem času. Cerkveni pevovodje so poročali vže mnogokrat, da se je pela na tem ali onem koru, iz česar sklepamo, da se je tudi priljubila. Pisalec teh vrstic jo je slišal večkrat peti in reči mora, da mu je pustila dober vtis, akoravno je bila izpeljava večjidel pomanjkljiva. „Cerkveni Glasbenik" piše leta 1880 o njej sledečo nenavadno kratko oceno: „Po domačih listih vže oznanjeno skladbo tudi mi radi priporočamo. Zložena je v lahkem cerkvenem stilu, zunanja oblika je lepa in velja le 30 kr." „Kirchenchor", ki izhaja v Vorarlbergu omenja v 5. številki leta 1888 : Es freut uns, das auch die Krainer ihre Componisten haben. Die „Missa pro defunctis" von P. Angel. Hribar ist in Kirchen mit wenig Mittel sehr brauch-bar; zu beanstanden sind die haufig sich wiederholenden Rythmen im Offer-torium, das wohI nicht ganz componirt ist". Tej ugodni sodbi se pridružujemo tudi mi. Malenkosti, katere tu navajamo, so le malenkosti, torej nikakor na kvar skladbi. Prav popolno edinostnega dela sicer v skladbi ne nahajamo in bi jo delili v dva glavna dela. Mislimo, da je tudi g. skladatelj to nameraval. Prvi del obsega kratko pa dobro vodilo: ter je zložen v modernem ež-mollu, ki je podoben doriškemu cerkvenemu tonu. K temu delu spadajo: Introitus, Sequentia in Agnus Dei. Drugi del je pisan v 0-duru brez določenega motiva. Tu sem prištevamo: Offertorium, Sanctus in Benedictus. Nekaj pa je, česar pogrešamo, namreč celega komponovanega mašnega teksta. Vidi se, da je skladatelj recitovanju prijatelj, ker prepušča toliko krasnih odlomkov organistom v poljubno porabo s kratko opazko : „Sme se glasno brati v f. Ta opazka velja za ves graduale in tractus, za drugo polovico offertorija in za communio. Sequentia aDies irae" ima kakor znano 19 kitic. Izmed teh so zložene samo 1. 7. 8. 9. Kaj ne, nekoliko preveč pristriženo? In kaj pomeni tista besedica sme? Mi je nočemo razlagati v slabem pomenu, češ, ta besedica sme pomeni: Kdor hoče, naj reci-tuje; kdor noče, naj opusti. Razlagamo si jo marveč tako-le: „Ker ni celi tekst zložen, naj pevci vsaj lepo in spodbudno berejo na enem glasu". Res je, in z nami enakih misli je gotovo tudi č. P. Angelik, toda pomagati si ne moremo, da velika večina organistov ne zna ceniti polne veljave liturgije in njenih besedi. Kaj jim tudi koristi, ako vedo za vse rubrike in ako se privadijo vsaj za silo pravilnemu izgovarjanju latinščine — notranja cena, t. j. jedro liturgije jim pa ostane prikrito? Le duhovnik more razumeti njeno vzvišenost, on, ki je vzrasel v njenih obredih in kateremu je misale vsakdanja hrana. Od laikov kaj takega ne moremo zahtevati, pač pa je naša dolžnost, da jim spopolaujemo razum, da jim z razlago odpiramo pot v skrivnostno življenje sv. Cerkve in da tirjamo to, kar Cerkev zahteva. Preidemo sedaj k glasbeni veljavi pričujoče maše. Tu moramo zabilje-žiti velik napredek, ki se je zvršil pri nas že pred devetimi leti. P. Angelik je bil takrat strogo cerkven, kakor je še danes. Pri njem ne nahajamo ekstra-vaganc, nikakoršne lahkomišljenosti, malokateri moderni izraz, pač pa resnobno in vendar prikupljivo harmonizacijo, redko rabo disonanc, prevladovanje tri-zvokov, pravi duševni izraz v glasovih, kratko: cerkveni duh. Dobro vemo, da on sklada s premislekom, da ne piše akordov „tje v en dan" in da si vestno ogleda vsako delo, preden ga da iz roke. Takošen je cerkveni skladatelj. Opazke pa, katere bi radi še izrekli, so sledeče: 1. Čudno se nam zdi, in sicer čudno iz dveh vzrokov, da ima sekven-cija Dies irae napis „Allegro". Resnobni obseg tega nad vse pretresljivega in ravno tako poetičnega umotvora nam nikakor ne pripušča tega izraza. To je prvi vzrok. Drugič je pa oni tempo, oziroma njegovo zaznamovanje z besedo „Allegro", ž ve zarad predpisanega ne M. marcija umrla je po dolgi in mučni bolezni po naši deželi dobro znana, nekdanja stolniška pevka Jerica' Rihar, sestra rajnega skladatelja in ljubljanske stolne cerkve orglavca č. g. Gregorija Rihar-ja, stara 75 let. Nadarjena z lepim glasom in dobro izurjena v petji prepevala je leta in leta Bogu čast ter sč svojim pobožnim obnašanjem na koru dajala cerkvenim pevcem lep, posnemanja vreden izgled. Naj v miru počiva! C. kr. namestništvo v Brnu je razposlalo vsem okrajnim šolskim svčtom po Moravskem posebno okrožnico, ki se tiče povzdige cerkvenega, petja. Priporoča^ se učiteljem, naj kolikor mogoče podpirajo dubovenstvo pri uvedenji cerkvenih pesmi v šolah. — „Farni cyrilska jednota Taborska (na Češkem) je priredila nedeljo, dne 13. jan. 1889 v streliščini dvorani zgodovinsk duhovni koncert a capella po nastopnem sporedu: I. del, 1. „Illumina", motet za tri možke glasove od Henrika Isaak (iz Prag ) s koncem 15. stoletja. 2. Assumpta est", motet za tri žen