Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 28 Kaliopa DIMITROVSKA ANDREWS Podoba mesta skozi čas in perspektive Prispevek obravnava pomen podobe mesta v zgodovini razvoja te- orije in prakse urbanizma. Podaja strnjen pregled pomembnih ele- mentov in njihovih odnosov in povezave z značilnimi paradigmami načrtovanja. V prvem delu obravnava osnovne strukturne elemente podobe mesta, kot jih določajo različni teoretiki, in njihovo preo- brazbo v posameznih obdobjih historičnega razvoja mesta. Urbani- stičnooblikovalska načela kakovosti urbanega prostora s poudarkom na načelih trajnostnega razvoja so povzeta v drugem delu. V tretjem delu so predstavljeni futuristični prikazi mest in njihova podobnost z že znanimi koncepti zasnove in oblikovanja mest in mestnih struk- tur. V sklepnem delu prispevek poskuša odgovoriti na vprašanji Kako ustvariti mesta, ki bodo estetska, socialno in kulturno raznolika ter obe- nem okoljsko in ekonomsko trajnostna? in Kako do boljše podobe slo- venskih mest?. Ključne besede: podoba mesta, strukturni elementi mestne podobe, urbanističnooblikovalska načela, idealna mesta, nova mesta 1 Uvod V zgodovinskih mestih Evrope lahko zelo nazorno razberemo podobo mesta, značilno za posamezna zgodovinska obdobja gradnje od antike do mesta moderne, postmoderne in trajno- stnega razvoja. Pregled zgodovine urbanizma kaže tudi zelo bogat nabor utopističnih idej in teorij o tem, kako naj bo me- sto organizirano, zasnovano in oblikovano – od »idealnih«, »vrtnih«, »vertikalnih« do »kompaktnih«, »ekoloških«, »pametnih«, digitalnih« in »odpornih mest« (ang. resilient cities). Nekatere utopije in paradigme načrtovanja so se skozi stoletja celo uspešno uresničevale v tako imenovanih novih mestih. Slika 1: Podoba mesta: potpuri (vir: lastni arhiv, internet 1) 31. Sedlarjevo srečanje – K. DIMITROVSKA ANDREWS Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 29 Eden od najambicioznejših primerov v 20. stoletju je gotovo Brazilija, ki ponazarja uspešno kombinacijo političnih, eko- nomskih, družbenih in simbolnih vrednot moderne. Njena izvedba je tako rekoč zasluga samo enega človeka, vizionar- ja Juscelina Kubitschka (Gosling in Maitland, 1984: 22) in ustvarjalne skupine avtorjev/projektantov – urbanista Lucia Costa, arhitekta Oscarja Nirmayerja in krajinskega arhitekta Roberta Burla Marxa. Pogosto so podobe mest simboli demokracije ali moči vladajo- čega režima in se pojavljajo v različnih zgodovinskih obdobjih. Klasicistično podobo agore ali foruma v antiki kot »arhitek- turo demokracije« srečamo tudi v 30. letih 20. stoletja v času vladavine Hitlerja in Stalina ( Jencks, 1987). Navezanost mo- numentalne (klasicistične) podobe mest s totalitarnimi režimi je značilna tudi za Bukarešto, v času vladavine Ceausescuja v 80. letih in še pozneje v  primeru projekta Skopje 2014. Osrednje območje Skopja, ki je po rekonstrukciji po uniču- jočem potresu (leta 1963) pridobilo podobo mesta, značilno za brutalizem (urbanistični načrt Kenzo Tange), se je čez 50 let preoblikovalo v neprepoznavno, klasicistično podobo t. i. barok (op. prej eklekticizem), ki ni bil nikoli prisoten v zgodo- vinskem razvoju mesta. To, da so se pročelja objektov in javni odprti prostori mest preoblikovali v skladu z modnimi slogi arhitekture, poznamo iz zgodovine, predvsem v renesansi in baroku. V primeru Skopja, ko mesto dobiva vse bolj »starinsko podobo«, se postavlja vprašanje, ali gre za urbano prenovo ali za nacionalni kič. Strokovnjaki se seveda zgražajo, laična javnost in turisti pa so navdušeni nad novo podobo mesta, ki velja za balkanski Las Vegas. Klasicizem, sicer značilen za 18. in 19. stoletje, se ob koncu 20. stoletja ponovno vrača v oblikovanju mesta. Klasicistično podobo mesta najdemo tudi v novejših paradigmah načrto- vanja, kot sta postmoderna in novi urbanizem. V zadnjih de- setletjih pa se mesta preoblikujejo v skladu z načeli trajnosti, nastajajo tudi prve t. i. trajnostne skupnosti, kot je Kronsberg v Hannovru. Okoljska združljivost in kompaktna skupnost sta osnovni izhodišči načrtovanja tega naselja, ki upošteva ekolo- ška, urbanističnooblikovalska in socialno-ekonomska načela trajnosti. Paradigme načrtovanja in oblikovanja mesta so se skozi stole- tja trudile poiskati prostorsko in družbeno organizacijo, ki bi omogočala idealno obliko fizičnih struktur mesta in obenem Slika 2: Nova mesta: Brazilija (vir: lastni arhiv) Slika 3: Podoba mesta: Skopje leta 2014 (levo) in leta 1960 (desno) (vir: lastni arhiv, internet 2) 31. Sedlarjevo srečanje – Podoba mesta skozi čas in perspektive Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 30 zagotavljala razvoj idealne družbe. S tega vidika so teorije obli- kovanja mesta iskale navdih v (a) idealizaciji preteklosti oz. pro- učevanju zgodovinskih modelov, (b) v idealizaciji prihodnosti v utopističnih modelih in (c) v proučevanju sedanjosti ter z ra- zvojem pristopov, ki izhajajo iz umetnosti in znanosti (Gosling in Maitland, 1984). Tako lahko danes v sodobni urbanistični praksi najdemo veliko različnih pristopov, ki neposredno ali posredno vplivajo na oblikovanje podobe mesta, npr. urba- nističnozgodovinski, psihološko-percepcijski, behavioristični, urbanomorfološki, kulturološki, razvojni, ekološki pristop. Ti pristopi določajo tudi strukturne elemente mestne podobe in urbanističnooblikovalska načela kakovosti urbanega prostora. V prvem delu članka so predstavljeni osnovni strukturni ele- menti mestne podobe in njihova uporaba v načrtovalski prak- si, v drugem delu so povzeta urbanističnooblikovalska načela kakovosti urbanega prostora, kot so jih opredelili posamezni avtorji, v tretjem delu pa so predstavljeni futuristični prikazi mest in njihova podobnost z že znanimi koncepti zasnove in oblikovanja mest in mestnih struktur. V sklepnem delu je naveden nabor izhodišč in načel načrtovanja in oblikovanja poselitve/urbanizacije, ki bodo prispevala k boljši podobi mest ob zagotavljanju okoljske in ekonomske trajnosti. 2 Podoba mesta v urbanističnooblikovalski teoriji in praksi Pregled znanstvene debate o podobi mesta izpostavlja dva po- membna sklopa raziskovanja  – osnovne strukturne elemente mestne podobe in osnovne estetske kakovosti podobe me- sta (Dimitrovska Andrews, 2011): 1. Proučevanje osnovnih strukturnih elementov mestne podobe, kot jih določajo različni teoretiki, je izjemno pomembno za sodobne pristope pri načrtovanju »razvo- ja mest navznoter«  (npr.  revitalizacija, reurbanizacija). Tako npr. mentalna podoba mesta po Lynchu  (1961) vsebuje pet elementov (poti, robovi, vozlišča, kvarti, znamenja). Košir  (1993) govori o petih prostorskih pr- vinah urbanistične strukture (lega, obod, komunikacij- sko omrežje, anonimno tkivo in unikatna arhitektura). Več avtorjev opredeljuje fizične strukture, ki omogočajo zaznavo mesta, kot tematske (karakteristična območja mesta) in netematske (zaznavni in orientacijski sistem mesta). 2. Osnovne estetske kakovosti podobe mesta so opredelje- ne kot enotnost, raznolikost, kompleksnost, razumljivost, dominantnost, zaprtost/odprtost, eksponiranost, skrivnost, presenečenje. Te opredelitve so posamezni avtorji povze- li in nadgradili v  t.  i.  urbanističnooblikovalskih načelih kakovosti urbanega prostora. Pregled načrtovalskih dokumentov (Dimitrovska Andrews, 2011) kaže, da načrtovalska določila varovanja in razvoja po- dobe mesta obravnavajo predvsem krajevno identiteto, tlorisno strukturo in značilno silhueto mesta ter pomembne vedute na naravne in grajene prostorske dominante. Za pravilno razumevanje mestnega tlorisa kot osnove za njego- vo nadaljnje transformiranje je treba poznati značilnosti posa- meznih tipov zazidav, njihovo zgodovinsko ozadje in lokalno interpretacijo ter način njihovega povezovanja v enotni mestni organizem. S tega stališča so fizične strukture, ki omogočajo zaznavo mesta, kot sem že omenila, tematske (ponavljajoči se urbani vzorci ali karakteristična območja mesta) in netematske (osnovni povezovalni, zaznavni in orientacijski sistem mesta). Te se vežejo tudi na tri osnovne teorije urbanističnega obliko- vanja (Trancik, 1986). Prve, tematske, strukture so predstavl- jene v teoriji polno-prazno (ang. figure ground), druge, nete- matske, pa združujejo teorijo povezovanja in teorijo lokacije. Tematske strukture tvorijo ponavljajoči se vzorci grajenih in odprtih prostorov s skupnimi homogenimi značilnostmi, kot so urbani bloki v ortogonalni mreži, svobodno oblikovani bloki rastočega mesta ali načrtovane organske strukture. V urbanomorfoloških analizah so to »karakteristična območja mesta«, ki dajejo mestu identiteto in hkrati razkrivajo tudi njegov zgodovinski razvoj. Določena so na podlagi meril, kot so zgodovinsko obdobje gradnje, funkcija, parcelacija in zazi- dalni sistem. Pomembno merilo pri določanju karakterističnih mestnih območij je tudi gradnja v sklopu enotnega planskega dokumenta (Dimitrovska Andrews  idr., 2007), ki praviloma zagotavlja, da je območje zaključena urbanistično-arhitektur- na kompozicija/celota. Karakteristična mestna območja se do- ločajo tudi na osnovi etične strukture prebivalcev (na primer kitajska četrt). Najlažje jih je razbrati v predstavitvi polno-praz- no. Najznačilnejši primer je Nolijev načrt Rima 1748. Slika 4: Model trajnostne skupnosti: Kronsberg, Hannover (vir; lastni arhiv, internet 3) 31. Sedlarjevo srečanje – K. DIMITROVSKA ANDREWS Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 31 Netematske strukture mesta, ki so fizično okostje tega, obli- kujejo osnovni zaznavni in orientacijski sistem mesta – »mo- numentalni prostor« – in so izjemno pomembne za razume- vanje mestne organizacije kot celote. Zato je priporočljivo, da so pri urbanističnem načrtovanju in oblikovanju konceptualno zasnovane kot sistem, sestavljen iz vozlišč dejavnosti, specia- liziranih območij in povezav, ki prekrivajo celotno območje mesta. Z dograjevanjem ogrodja netematskih struktur mesta, na katero se potem navežejo nova območja izgradnje, se pra- viloma dosežejo berljivost, identiteta in kontekst v razvoju in rasti mesta (Dimitrovska, 1989, ter Cerar idr., 2002, v Dimit- rovska Andrews, 2011). Uspešna uporaba netematskih struktur (teorije povezovanja in teorije lokacije) je načrt Sixtusa  V.  (16. stoletje), ki je lo- kacije sakralnih objektov povezal med seboj ter tako izbolj- šal dostopnost in berljivost fizične strukture Rima. Ta načrt reurbanizacije mesta je obenem izjemen primer rafinirane estetike urbane vedute, ki je bila uporabljena na več načinov. Med najpomembnejšimi je vsekakor postavitev obeliska kot označevalca prostora ali uporaba obstoječih spomenikov, kot je Kolosej, za zaključek dolgih pogledov. Podoben pristop najdemo tudi v Hausmmanovem načrtu reur- banizacije Pariza tri stoletja pozneje, kjer imajo prostostoječe postavljeni objekti, kot so slavoloki, komemorativni stebri, spo- meniki ipd., dvojni namen: da poudarijo veduto in obenem Slika 5: Urbanomorfološki pristop: teorija in praksa, primer Rima (vir: Bacon, 1967; Trancik,1986; lastni arhiv) Slika 6: Urbanomorfološki pristop: teorija in praksa, primer Pariza (lastni vir, internet 4) Slika 7: London: Regent Park (levo) in Docklands (desno) (vir: Bacon, 1967; lastni arhiv) 31. Sedlarjevo srečanje – Podoba mesta skozi čas in perspektive Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 32 utrdijo prostor pravilno oblikovanega trga. Stoletje pozneje v istem kontekstu je bil v novem pariškem poslovnem središču La Defense postavljen slavolok La Grande Arche kot »point de vue«, objekt, ki zaključuje poglede pariške 10-kilometrske zgodovinske osi (Axis historique). Morfološki pristop analize tematskih in netematskih struktur je bil uspešno uporabljen pri pripravi generalnega urbanistične- ga plana Titograda (danes Podgorica) za obdobje 1980–2000 in Občinskega prostorskega načrta mesta Ljubljane za obdobje 2000–2020. Odnos oz. še bolj ravnovesje tematskih in netematskih struk- tur ali anonimnega tkiva in unikatne arhitekture po Koširju (1993) je izjemno pomembno za doseganje identitete mesta in posameznih mestnih predelov. Če so tematske strukture za- stopane prepogosto, če se vzorec urbane zazidave anonimnega tkiva neskončno ponavlja, postaja urbano okolje monotono (npr. primestna naselja individualnih hiš ali večje stanovanjske soseske z enako tipologijo objektov). In nasprotno, če je pre- pogosto zastopana netematska struktura ali unikatna arhitek- tura, postaja urbano okolje kaotično  (npr. poslovno-trgovska območja). To najbolje ponazarja izjava Youngsona: »Nekaj dobrih hiš ne bo oblikovalo lepe ulice ali lepega mesta, tako kot nekaj slabih hiš ne bo uničilo vsega. Londonski Docklands so primer popolne urbanističnooblikovalske polomije kljub vi- soki arhitekturni vrednosti posameznih objektov. Povprečni kot arhitektura, Nasheva pročelja s  štukaturami in kolonade ob Regent Parku v Londonu, so še vedno občudovani kot eden najboljših primerov načrtno oblikovane urbane scene.« (Youngson, 1990: 69) 3 Urbanističnooblikovalske načela kakovosti urbanega prostora Lyncheva urbanističnooblikovalska načela so povzeli in dopol- nili v številnih urbanističnooblikovalskih pristopih urejanja mesta. Kot najpogosteje uporabljana merila tako pri razisko- valnem delu kot v vsakdanji načrtovalski praksi se navajajo: dostopnost, različnost (vitalnost, primernost za bivanje – ang. livability), berljivost, prilagodljivost, vidna primernost in vidni interes (vidno bogastvo, pestrost). Tudi novejše primerjalne raziskave urbanističnooblikovalskih načel kažejo na prevlado Lynchevih predlogov z nadgradnjami v smeri »načel oz. meril trajnostnega oblikovanja« (Carmona  idr., 2005). Ta vključu- jejo še načela, ki se nanašajo na učinkovitost rabe energetskih in drugih virov, varovanje biotske raznovrstnosti, zmanjšanje onesnaževanja okolja, uvajanje trajnostne mobilnosti ipd. Raziskava o uporabi načel trajnosti v načrtovalski praksi oz. v treh pristopih udejanjenja trajnostnega razvoja, ki so najbolj razširjeni v ZDA: novi urbanizem, pametna rast in ekološko mesto ( Jepson in Edwards, 2010), je pokazala: 1. Vsi trije pristopi vsebujejo načelo prostorska integracija de- lovnih mest in prometa/transporta, mešana raba, pešdostop in kolesarski dostop do dela in rekreacije. Preglednica 1: Urbanističnooblikovalska načela Lynch (1981) Bently idr. (1985) Tibbalds (1990) Frey (1999) Evans idr. (2001) dostop prehodnost upoštevanje konteksta prehodnost vitalnost različnost mešana raba mešana raba, primerna gostota, da podpira organizacijo dejavnosti različnost, vitalnost pomen prostora berljivost berljivo okolje, humano merilo pomen prostora, občutek centralnosti, slikovitost berljivost, prepoznavnost ustreznost prilagodljivost trajnost, prilagodljivost prilagodljivost prilagodljivost obvladovanje vidna primernost, vidna pestrost kompleksnost, igrivost, vidno zadovoljstvo zeleno okolje – javno/zasebno biotska raznovrstnost spodbujanje hoje javni promet, zmanjševanje volumna prometa ohranjanje virov zmanjševanje onesnaževanja in hrupa osvoboditev od onesnaževanja personalizacija spodbujati participacijo skupnosti/javnosti lokalna avtonomija, samozadostnost Vir: Dimitrovska Andrews, 2011 31. Sedlarjevo srečanje – K. DIMITROVSKA ANDREWS Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 33 2. Novi urbanizem in pametna rast vsebujeta še načelo večje gostote stanovanjskih območij, pametna rast in ekološko mesto pa še načelo intermodalna transportna povezava. 3. Druga načela so odvisna od posebnosti pristopa, npr. novi urbanizem daje prednost urbanističnooblikovalskim na- čelom, kot so podoba prostora (identiteta povečuje pripa- dnost prostoru), oblikovanje javnih prostorov (spodbujanje družabnih srečanj), raznovrstnost stanovanj  (slog, tipolo- gija, lastništvo); ekološko mesto daje prednost ekološkim načelom, kot so uporaba lokalnih produktov, čisti in obno- vljivi energetski viri, zaščita naravne in biološke raznovr- stnosti ter energetsko in gradbeno učinkovite zgradbe; pame- tna rast pa daje prednost socioekonomskim načelom, npr. ravnovesje stanovanj in delovnih mest, dostop do stanovanja za vse ekonomsko-socialne skupine itd. Lehmann (2010) opredeljuje 15  načel »zelenega urbaniz- ma«, in sicer podnebje in kontekst; obnovljivi viri energije brez emisij; zaprt ekosistem brez odpadkov; kakovostna voda in upravljanje voda; urbana krajina in biotska raznovrstnost; trajnostna mobilnost in kakovosten JPP; regionalni materiali in montažni sistemi; zgostitev/okrepitev obstoječih območij; zelene zgradbe in soseske; cenovno dostopna stanovanja, meša- na raba; lokalna prehrana, kratke oskrbovalne verige; kulturna identiteta, varno in zdravo mesto; upravljanje, vodenje, primeri dobre prakse; izobraževanje in usposabljanje; trajnostne stra- tegije za razvoj mesta. Pregled literature kaže zelo široko uporabo pojma »trajnost«, tako da obstaja nevarnost, da se banalizira in ne pomeni ničesar več. Tudi obseg načel in usmeritev, ki jih določajo posamezni pristopi trajnosti, je zelo obširen, zato morajo mesta v prostor- skih strategijah razvoja skrbno zožiti izbor trajnostnih načel in usmeritev, ki so najprimernejši in jih bodo sposobni izvesti. 4 Bo podoba mest prihodnosti déjà vu? Kje bodo teorije oblikovanja mesta prihodnosti iskale navdih? Bodo to zgodovinski modeli? Primerjava zasnove Atlantide, vrtnega mesta in futuristične- ga krožnega mesta kaže veliko podobnosti: samozadostnost, mesta so obkrožena s kmetijskimi površinami, radiocentrič- ni model zazidave, pasovi stanovanjskih objektov v zelenju in javni programi v osrednjem delu (Fabjan, 2018; Trancik, 1986; Fresco, 2011). V Atlantidi je to Pozejdonov tempelj, v Howardovem vrtnem mestu je to mestni trg z zgradba- mi osrednjih dejavnosti, obkrožen s pasom mestnega parka, v Frescovem futurističnem mestu pa je osrednji objekt kupola s kibernetskim in komunikacijskim središčem ter osrednjimi dejavnostmi, povezan z objekti v obliki manjših kupol, ki so namenjeni kongresnemu centru ter programom za znanost, umetnost, glasbo, raziskave, razstave in zabavo. Slika 8: Zasnova mest: Atlantida (levo), vrtno mesto (na sredini) in futuristično krožno mesto (desno) (vir: Fabjan, 2018; Fresco, 2011) Slika 9: Unite d‘Habitation (prva slika z leve) in Dragonfly (druga slika z leve); večstanovanjski objekt, Tokio (druga slika z desne) in futuristični večstanovanjski modularni objekt (druga slika z desne) (vir: Fabjan, 2018, Fresco, 2011, lastni arhiv) 31. Sedlarjevo srečanje – Podoba mesta skozi čas in perspektive Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 34 31. Sedlarjevo srečanje – K. DIMITROVSKA ANDREWS Razlika v programski zasnovi Corbusierovega marsejskega stanovanjskega bloka, zgrajenega leta 1952 ( Jencks, 1973), in futurističnega samooskrbovalnega projekta Dragonfly (Fabjan, 2018) je le v tem, da je v zadnjem ob stanovanjih, trgovinah, rekreaciji in varstvu otrok predvidena še predelava hrane. Če primerjamo zasnovo večstanovanjskega objekta v Tokiu (ja- ponski metabolizem) in futurističnega večstanovanjskega mo- dularnega objekta (Fresco, 2011) med njima skoraj ni razlik (glej sliko 9). Vidna prisotnost preteklosti v urbani sceni je pomemben ele- ment estetike urbanega okolja. Nazorno je izražena v obliko- vanju atrija Sony Centra v Berlinu, v katerem je kot osrednja skulptura oz. instalacija postavljen »cesarski salon« nekdan- jega hotela Esplanade, ki je bil nekoč pomembno znamenje tega dela mesta. Podobno je prof. Ravnikar v zasnovi pročel- ja objekta ob Slovenski cesti  (nekdanji Cardo Maximum) z okroglim erkerjem simbolično ponazoril ostanke poznoantič- ne stavbe – rotunde, ki so jo odkrili na tej lokaciji (Dimitrovska Andrews, 2011). Manj posrečena primera vidne prisotnosti preteklosti v urbani sceni sta primera varovanja kulturne dediščine na sliki 11. V primeru iz Londona je ohranjeno samo ulično pročelje objek- ta kot del pročelja novega objekta. V primeru iz Kobeja na Japonskem je poznohistorična palača nadgrajena z enajstimi nadstropji. Kaže, da bosta ta pristopa prenove objektov upo- rabljena tudi v mestih prihodnosti. V primeru Pariza predvi- dene strukture nadgradnje (ozelenjeni stožci) spominjajo na babilonski stolp in Semiramidine vrtove (5. stoletje pr. n. št.). 5 Sklep Kako ustvariti mesta, ki bodo estetska, socialno in kulturno ra- znolika ter obenem okoljsko in ekonomsko trajnostna, in kako do boljše podobe slovenskih mest? Znanstveniki in strokovnjaki poskušajo povezovati koncepte trajnostnega razvoja mest, inovativne pristope oblikovanja in strategije urbanega razvoja z novo realnostjo omejenih virov, kar se že kaže v  številnih uspešnih primerih iz načrtovalske Slika 10: Prisotnost preteklosti v urbani sceni danes: Berlin (levo) in Ljubljana (desno) (vir: lastni arhiv) Slike 11: Prisotnost preteklosti v urbani sceni danes in v prihodnosti (lastni arhiv; Fabjan, 2018) Urbani izziv, strokovna izdaja, 2020, št. 11 35 prakse, t. i. primerih dobre urbanistične prakse. Mesta bodo morala razviti posebne pristope in strategije, ki bodo upošteva- li načela trajnostnega/zelenega urbanizma in bodo prilagojeni podnebnim pogojem in kontekstu prostora ter tudi razpoložl- jivi tehnologiji, družbenim razmeram in demografskim spre- membam, prestrukturiranju ekonomije, investitorskim progra- mom ter različnim potrebam in pričakovanjem deležnikov. Če pa govorimo o boljši podobi slovenskih mest, moramo po- novno premisliti o načinu oblikovanja, gradnje in upravljanja poselitve v danem kontekstu, upoštevajoč okoljske omejitve in priložnosti. Predvsem bo nujno omejiti procese suburba- nizacije, obstoječa območja pa preoblikovati v bolj trajnostne skupnosti s podobo ruralne in/ali urbane arkade. Pri pre- obrazbi razvrednotenih območij v mestih bo treba poiskati najustreznejše modele trajnosti, upoštevajoč kontekst prostora in pomen lokacije za razvoj podobe mesta. Oblikovanje mesta in mestnih območij ostaja nadvse komple- ksna naloga. Predvsem ne smemo pozabiti: • Slovenska mesta in naselja so tudi del regionalne in glo- balne konkurenčnosti, zato morajo veljati za privlačna in ustvarjalna ter s tem biti kraji za varno naložbo, ki imajo jasno vizijo in uresničljivo strategijo razvoja. • Podoba mesta temelji na usklajenem načrtovanju arhitek- ture, načrtovanju mesta/regije in varovanja okolja v šir- šem kontekstu. Pri tem arhitektura praviloma obravnava fizične oblike in zasebni interes, pri načrtovanju mesta/ regije in varovanju okolja pa gre za kompleksnejšo pro- blematiko, prostorsko in družbeno organizacijo, ki bo zagotavljala uresničitev družbeno-gospodarskega razvoja in ščitila javni interes. Zato je nujno konstruktivno in si- nergijsko delovanje vseh deležnikov, vključno z javnostjo. Visoko kakovost urbanega prostora in bivalnega okolja bo lažje doseči, če bodo vsi sodelujoči estetsko in okoljsko izobraženi. Slogan »Lepota je nuja – prihodnost je zelena!« (Lehmann, 2010: 776) najverjetneje še najbolje ponazori, kaj je perspek- tiva razvoja podobe mesta, predvsem to, da poleg uveljavljanja trajnostnega razvoja ostaja estetika urbanega prostora »nuja« oz. temelj načrtovanja in oblikovanja mesta. Izr. prof. dr. Kaliopa Dimitrovska Andrews Nova univerza, Evropska pravna fakulteta, Ljubljana E-pošta: Kaliopa.Dimitrovska-Andrews@epf.nova-uni.si Viri in literatura Bacon, E. N. (1967): Design of cities. New York, The Viking Press, Inc. Carmona, M., Heath, T., Oc, T., in Tiesdell, S. (ur) (2005): Public places – urban spaces: the dimensions of urban design. Oxford, Architectural press. Dimitrovska Andrews, K., Mihelič, B., in Stanič, I. (2007): The post-socia- list urban restructuring of Ljubljana: strengthening identity. V: Stanilov, K. (ur.) The post-socialist city: urban form and space transformations in Central and Eastern Europe after socialism, str. 427–445. Dordrecht, Springer. Dimitrovska Andrews, K. (2011): Orodja za usmerjanje in nadzor urba- nih oblik. Ljubljana, Zbirka Urbani izziv – publikacije, Urbanistični inšti- tut Republike Slovenije. Duany, A., in Plater-Zyberk, E. (1991): Towns and town-making princi- ples. New York, Rizzoly International Publications Inc. Fabjan, S. (2018): Utopija in realnost idealnega mesta skozi zgodovino. Doktorska disertacija. Ljubljana, Nova Univerza, Fakulteta za družbene in evropske študije. Fresco, J. (2011): Designing the future (eBook), Kindle Edition. Gosling, D., in Maitland, B. (1984): Concepts of urban design. London, Academy editions. Internet 1: https://moscow.touristgems.com/attractions/11566-moscow- -international-business-center (Stock Photo – Warsaw, Poland – March 13, 2014. A general view of business center in downtown Warsaw). Internet 2: https://www.macedonia-timeless.com/eng/cities_and_regi- ons/cities/skopje. Internet 3: www.hannover.de (A model for sustainable urban deve- lopment Hannover-Kronsberg). Internet 4: Stock photo, Picture and Royalty Free Image, image 34871959. Jencks, C., in Valentine, M. (1987): The architecture of democracy, the hidden tradition. Architectural Design, 57(9–10), str. 9–25. Jencks, C. (1973): Le Corbusier and the tragic view of architecture. London, Penguin Books. Jepson Jr, E. J., in Edwards, M. M. (2010): How possible is sustainable urban development? An analysis of planners‘ perceptions about new urbanism, smart growth and the ecological city. Planning Practice and Research Practice & Research, 25(4), str. 417–437. Košir, F. (1993): Zamisel mesta. Ljubljana, Slovenska matica v Ljubljani. Krier, L. (1984): Houses, palaces, cities. London, Architectural Design. Lehmann, S. (2010): The Principles of green urbanism, transforming the city for sustainability. London, Earthscan. Trancik, R. (1986): Finding lost space theories of urban design. New York, Van Nostrand Reinhold Company. Youngson, A. J. (1990): Urban development and the royal fine art com- missions. Edinburg, University Press. 31. Sedlarjevo srečanje – Podoba mesta skozi čas in perspektive