Glasnik SED 53|1,2 2013 137 * Dr. Breda Čebulj Sajko, doktorica etnologije, znanstvena svetnica, Sekcija za interdisciplinarno raziskovanje ZRC SAZU. 1000 Ljubljana, Novi trg 2, E-naslov: cebulj@zrc-sazu.si Društvene strani Breda Čebulj Sajko* Letos smo si lahko že dvanajstič ogledali, kar je v svetu najboljše od najboljšega v muzejih, galerijah, konservatorstvu, restavrator­ stvu in v pedagoško­andragoški dejavnosti na področju varova­ nja kulturne in naravne dediščine. Že dvanajstič smo občudovali nagrajene projekte, zamisli, ideje, izvedbe razstavnih postavitev, arhitekturne umetnine, programe za odrasle in otroke ter z zani­ manjem poslušali predavanja in predstavitve njihovih avtorjev. Že samo dubrovniško okolje, v katerem nevladna in neprofitna organizacija European Heritage Association (njen ustanovitelj in direktor: prof. dr. Tomislav Šola, sedež: Zagreb) vsak septem­ ber že toliko let organizira mednarodno konferenco The Best in Heritage, navdihuje obiskovalca z vrsto vprašanj o pomenu in izginjanju dediščine, perspektivah njenega razvoja in uničevanju prič preteklosti, vplivu kapitala in novih tehnologij na dediščino in hkrati o projektih, ki brez vse sodobne tehnike in zgolj s prak­ tičnim delom ozavešča mlade in stare o pomembnosti kulture okoli nas. Razmišljanja veliko, idej še več, prostora za njihovo uresničevanje – pri nas v Sloveniji, žal, čedalje manj. Uvodno predavanje prof. Simona R. Moleswortha (International National Trusts Organisation), Avstralca z mnogimi pomembni­ mi nazivi v svetu človekovih pravic, nas je ozavestilo o trenu­ tnem katastrofalnem stanju dediščine in njenih nosilcev – Afri­ čanov. Trenutno najbolj pereče območje, ki mu lahko poiščemo vzporednice še drugod v t. i. nerazvitem svetu, sproža svetovno vprašanje: ali v sodobnem ponorelem svetu človekove pravice sploh še kaj pomenijo? Ali si individualizem načrtno zakriva oči pred žrtvami kapitala v kulturno najbolj ogroženih predelih zi­ belke svetovne civilizacije? Ali ni naloga dediščinskih ustanov, da na aktualne težave opozarjajo z velikimi črkami, s klicaji, z zahtevami po ustavitvi uničevanja dokazov človeškega obstoja? Ali ni naloga vseh, ki se ukvarjajo s prezentacijami dediščine, da v njih preteklost povežejo z aktualno sedanjostjo na nepo­ sreden način – z besedami, zgodbami, s tragičnimi iskušnjami tistih, ki branijo dediščino, a so komajda slišani. Zgodbe so tiste, ki odkrivajo ozadja posledic in dajejo dejstvom globino, dušo in povednost. In prav o zgodbah so spregovorili nekateri predstavljeni projekti: z njihovo pomočjo zgodovino rekonstruiramo (primer obnove španskega Number 2 Blast Furnance), jo občutimo (primer Esto­ nian Maritime Museum); z živimi izpovedmi se odpirajo vpra­ šanja identitete pripovedovalcev (primer Immigration Museum Melbourne), soočanja najmlajših obiskovalcev z drugačnostjo (primer Tropenmuseum junior v Amsterdamu); z zgodbami spod­ budimo čustva obiskovalcev (primer Children’s Centre for Civi­ lisation and Creativity v Kairu), v njih najdemo del svoje zgodbe (primer State A. S. Pushkin Museum v Moskvi), naše zgodbe postanejo tudi »muzejske« zgodbe (primer »Human Library« v Canadian War Museum); iz njih se oblikuje naš skupni spomin (primer Municipal Museum of Penafiel na Portugalskem), ki nas v določenih segmentih življenja globalno medsebojno poveže (primer muzeja The Henry Ford, ZDA). Zgodbe oblikujejo vrednote, kulturno diverziteto, javna stališča, resnico, zavedanje individualne in skupinske identitete; v muzej­ skih postavitvah osmišljajo razstavljene eksponate in ponekod že prevzemajo vodilno vlogo. Pripovedovanje zgodb postaja vse bolj prihodnost muzejev, saj neposredno odkrivajo realnost sve­ ta, ki jo s sodobno tehnologijo mnogokrat spremenimo, olepša­ mo in ne nazadnje zakrijemo. Prav v času, ko – po Molesworthu – »destrukcija kulture postaja oblika terorja, ki za več generacij zaznamuje določeno kultur­ no okolje, narod«, ostajajo zgodbe edini avtentični vir za razi­ skovanje uničene dediščine, v kateri ima človek, tako v smislu ustvarjanja kot v smislu uničevanja, vodilno vlogo. Današnji čas bi zato moral postati čas zbiranja, shranjevanja in analiziranja človeških pripovedi, ki govore ne le o preteklosti, temveč tudi o sedanjosti, saj ta izjemno hitro menja svojo podobo. Poleg muzejskih projektov (med 24 jih je bilo kar 15) smo lahko občudovali tudi rezultate uspešnih restavratorsko­konservator­ skih posegov v naravno dediščino (npr. norveško Heritage Fo­ undation) ter poskuse uspešnih rekonstrukcij propadle arhitek­ ture obnova slamnatih streh pod vodstvom danske The Seaweed Bank, indonezijskih lesenih prebivališč s pomočjo Rumah Asuh Foundation, grške obnove mlinov na veter pod vodstvom Becket arhitektov, itd.). Med zanimivejše nagrajene pedagoške dejavno­ sti sodi zagotovo predstavitev programa za otroke v Tropenmu­ seum Junior v Amsterdamu, ki si ga, vsaj delno, lahko ogledate na njihovi spletni strani (http://www.tropenmuseum.nl/). Za konec naj omenim še: letošnja novost v programu The Best in Heritage je eCult Dialogue Day. Celodnevni seminar (19. 9.), ki je slušatelje seznanil z možnostjo uporabe najnovejših tehnolo­ gij pri upravljanju s kulturno in z naravno dediščino, je izčrpno predstavil tudi projekte, ki se na tem področju že izvajajo. Bolj kot sama tehnologija so me pritegnile okrogle mize oz. delavni­ ce, na katerih smo vsi slušatelji, razdeljeni v več skupin, sodelo­ vali pri vseh njihovih vsebinah. Aktivneje sem se vključila v de­ lo delavnice Storrytelling: A means to reflect the past and project the future? Bolj ali manj z veseljem lahko sklenem, da slovenski muzeji na tem področju trenutno še ne zamujajo prav veliko, ker se, resnici na ljubo, tovrstnemu viru šele v novejšem času na široko odpirajo vrata v razstavni dejavnosti. Za uspešnejše delo na tem področju, predvsem pa za uspešnejši korak s časom, pa bo treba osvojiti nekaj teoretičnega znanja o življenjskih zgod­ bah, kar je izostalo tudi na omenjeni delavnici. Moj diskusijski prispevek v njenem okviru se je, v danih možnostih, orientiral na vprašanje: ali je življenjska zgodba lahko muzejski predmet? Razmišljanja v nakazano smer še niso prinesla konkretnih odgo­ vorov – morda jih poiščemo doma. Zahvaljujem se Slovenskemu etnološkemu društvu, da mi je v okviru programa v programskem sklopu mednarodno sodelova­ nje sofinanciralo udeležbo na mednarodni konferenci The Best in Heritage. Zainteresiranim bralcem bom z veseljem posredovala natančnejše informacije o posameznih predstavitvah. THE BEST IN HERITAGE Mednarodna konferenca, Dubrovnik, 19.–22. september 2013