biblioteka univerze V Ljubljani ■4 DRŽAVNO GLEDALIŠČE V LJUBLJANI GLEDALIŠKI LIST -*■ \r DRAMA 1944-46 MARIJ SKALAN: SEPTEMBER MARIJ S K A L A N • September DRAMA V TREH DEJANJIH Inscenator: Inž. arh. Franz Režiser: Milan Skrbinšek Osebe: * Ing. arh. Poljžčak, stavbenik ........... Pavla, njegova žena....................... Danila, njuna hči.................. Borut, njun sin........................... Ing. Ivan Makovec......................... Dr. Janko Škodnik, zdravnik............... Marta Šoljanova, tovarnarjeva žena . . . Dr. Mirko Šcembur, odvetniški pripravnik . Vlado Beseničar, stud. iur................ Majda Steblajeva, stud. phil.............. Minka, Poljšakova sobarica................ Kraj: Ljubljana. — Čas: leto 1938. Srebrne lisice gospe Ukmar-Boltarjeve je dala tv. L. Rot. Toalete so lizdelali: za gospo Miro Danilovo modni salon »Mira« v Gledališki ulici 16/IV, za gospo Ukmar-Boltarjevo salon Pliberšek na Poljanski cesti in za gdč. M. Skrhinškovo salon M. Škrabar v Ulici 3. maja. Cena »Gledališkega lista« Lir 3.—:. Sever Mira Danilova M. Skrbinškov a Starič * Jan Kovič Ukm ar-Boltar jeva Nakrst Blaž Svecelova Pugljeva GLEDALIŠKI LIST DRŽAVNEGA GLEDALIŠČA V. LJUBLJANI 1944/45 DRAMA Štev. 4 M. S K A L A N : „ SEPTEMBER “ PREMIERA 31. OKTOBRA 1944 Marij Skalan: „September“ Vse življenje, v makrokozmu in mikrokozmu, in še zlasti življenje človeka kot krone stvarstva, je podvrženo usodnim menam: rojstvu, rasti, zoritvi, hiranju in propasti ali smrti. Prehodi iz 'enega razdobja v drugo povzročajo vselej večje ali manjše krize. Intenziteta teh kriz je pri človeku seveda odvisna od njegovega celotnega temperamenta in značaja. Rahločutni ljudje jih doživljajo bolj in močneje kot robustni. Posebno usodni, ker sta odločilni za vse nadaljnje življenje, sta dve krizi men življenjskih obdobij: prehod iz mladosti v zrelost, kar imenujemo navadno puberteta, in prehod iz zrelosti v hiranje, čemur pravimo klimakterij. Oboje preživljamo moški kakor ženske, toda medtem ko je pubertetna kriza silnejša pri moškem, 'je klimakterijska usodnejša pri ženski, kar je utemeljeno že v njeni biološki svojstvenc-sti. Ker je pa človek dualiistično bitje, sestoječe iz Velesa in duše, tudi zgolj biološke mene in krize- ne morejo 33 ostati brez nasledkov za dušo in njeno življenje. Biološka kriza klimakterija n. pr. ne ostaja omejena le Inai motnjave v telesnih funkcijah, ampak povzroča take motnjave tudi v duši in srcu. Vzbuja jiima grenko zavest, da je zrelih let konec in se bo treba sprijazniti s počasnim odmiranjem, na koncu katerega čaka smrt s svojim telesnim in življenjskim odmrtjem. Ker se pa človek telesno hitreje stara kakor duševno, se skušata duša in srce le pre-čcstO upreti staranju telesa. Z vsemi svojimi silami se trudita zanikati resničnost in ustvariti okoli sebe vsaj lažnivo prividnost zrelosti in polnih moči. Nasledek tega je, da se intenzivira čustvenost, včasih do prav take sile kakor pri puberteti, in človek v taki krizi se utegne potem slepo vreči v najbolj vratolomno in zanj osmešujočo in ponižujočo pustolovščino. Tako požene iz že odmiranju zapisanih stebel cvetje jeseni, septembra življenja, prelomnega meseca med zrelim poletjem in odmirajočo jesenjo. Človek v taki usodni krizi prehoda iž zrelosti v odmiranje je v mojii drami »September« Pavla Poljščakova, osredje dela po ideji, zasnutku in izvedbi. Njena življenjska doba je dosegla ugašanje poletja. Le še malo časa, in tu bo 'jesen, staranje z vsemi svojimi telesnimi in duševnimi nasledki. Njeno telo hoče — čeprav v bolestnih krčih — miirniG sprejeti 'to usodo, toda njena duša in njeno srce na to še nista pripravljena. Zlasti srcu se dozdeva, da je bilo s tistim, česar je bilo datlej deležno, ukanjeno za srečo ženskega življenja, za ljubezen. Zato si hoče vsaj še v tem zadnjem trenutku vzeti nadomestilo, da bi se v njem do konca izživelo, še enkrat okusilo slast mladosti in zrelega opoja. To njegovo hrepenenje je celo tako močno, da skuša Pavla Poljščakova zavreči vse zakonske, materinske, družbene in moralne obveznosti, samo da doseže svoj cilj. Slepa za resničnost, ne vidi v 'svoji krizni stiski, da jo mora ta pot nujno pripeljati do katastrofe. Cel6 moralno oporečna pri- 34 jateljica Marta Šoijanova je ne more zadržati na tej poti, kako naj b;i jo potem zaustavil bolni in vsestransko odtujeni ji mož, ki za njen položaj ni brez krivde. Tako se nujno vrže v pustolovščino z lahkomiselnim inž. Makovcem, katerega zamika s svojo prezrelo-stjo, za katero zasluti neki čar ljubezenske senzacije. Na pot pa stopi Pavli njen mož, katerega nasprotovanje pustolovščini občuti kot krivico nekoga, ki jo je ociganil za srečo mladosti in jo hoče še sedaj oropati svobode zadnjega izživetja. Zato ga zasovraži. Njeno sovraštvo do njega se stopnjuje do zločina, do zadnje tragedije, ki pomeni prelomnico njene usode in prelom moje drame. Od tu vodi pot neizbežno v popolni zlom, kajti nezadržljivosti odmiranja poletja življenja v jesen se pridruži še zavest krivde za zločin, budeča vest in šileča v zadoščenje. To zadoščenje za svoj zločin hoče poiskati Pavla v samomoru, toda dobrosrčni in modri dr. Škodnik 'ji pokaže drugo, svetlejšo, višjo pot — pot pokore. Zatta se >sama javi oblastvu, da prejme kazen. V svoji drami sem tako hotel prikazati troje: Prvič krizo prehoda iz obdobja zrelih let v leta starostnega odmiranja, ki je večna in jo prej ali slej,