Terensko delo kot del praktičnega dela izpita splošne mature pri predmetu geografija Valentina Brečko Grubar, Gregor Kovačič, Nataša Kolega, Miha Koderman širimo obzorja 38 GeOGRAfIJA V ŠOLI | 2/2018 Uvod t erensko delo je sestavni del skoraj vseh predmetov študijskega programa geografija na f akulteti za humanistične študije univerze na primorskem (v nadaljevanju up fHš). Manjše število študentov v letnikih namreč zelo olajša izvedbo, saj lahko uporabimo javni prevoz ali osebna vozila mentorjev, da smo bolj mobilni. r aznoliko naravno okolje, od morja, obale do zaledja, stik fliša in apnenca na k raškem robu, flišno gričevje z vmesnimi aluvialnimi ravnicami, zavarovana območja narave in naravne vrednote, raznolikost naselij in rabe tal ter gospodarskih dejavnosti, kjer lahko spoznavamo različne dejavnike in procese, pa imamo v bližini. Že skoraj desetletje terensko delo pri predmetih metodologija geografskega raziskovanja in uvod v fizično geografijo izvajamo na enem od erozijskih žarišč v porečju r okave (pritok d ragonje v njenem zgornjem toku) in ob njeni strugi, na r ižani blizu izvira in na plaži pod klifom v Strunjanskem zalivu. profesorica geografije na gimnaziji k oper je pred leti predlagala, da bi del terenskega dela izpeljali tudi z njihovimi dijaki. in tako smo junija 2013 prvič opravili terensko delo z dijaki. n aše izkušnje in odzivi dijakov so bili zelo pozitivni. d ijaki so z zanimanjem sodelovali, ob prečkanju naraslega potoka in vzpenjanju po strmem melišču skozi grmovje in gozd do lokacije meritev pa so se tudi zabavali. V šolskem letu 2014/2015 smo naše terensko delo kot praktični del maturitetnega izpita pri geografiji ponudili tudi drugim gimnazijam in srednjim šolam. pri splošni maturi iz geografije je namreč 20 % ocene izpita možno pridobiti z notranjim delom izpita, ki obsega terenske ali laboratorijske vaje ter strokovno ekskurzijo. V naslednjih letih so se koprskim pridružile številne skupine dijakov in njihovi mentorji. prvi dve leti smo izvajali le fizičnogeografski vaji in predstavitev slovenske istre kot del ekskurzije za dijake iz drugih delov Slovenije, kasneje pa smo na željo sodelujočih dodali še družbenogeografski vaji. Slednji izvajamo v k opru in zaključimo v predavalnici na fakulteti, fizičnogeografski vaji pa najpogosteje izvedemo v Strunjanu. od leta 2014 imamo jeseni okoli 250 udeležencev terenskega dela. V preteklih letih so dijaki prišli iz različnih delov Slovenije: iz Celja, Dr. Valentina Brečko Grubar Oddelek za geografijo, Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije valentina.brecko.grubar @fhs.upr.si Dr. Gregor Kovačič Oddelek za geografijo, Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije gregor.kovacic@fhs.upr.si Dr. Nataša Kolega Oddelek za geografijo, Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije natasa.kolega@fhs.upr.si Dr. Miha Koderman Oddelek za geografijo, Univerza na Primorskem, Fakulteta za humanistične študije miha.koderman@fhs.upr.si COBISS: 1.04 39 GeoGrafija v šoli | 2/2018 širimo obzorja Povzetek terensko delo po navadi obsega uporabo zelo različnih metod in je pomemben del geografskega izobraževanja na različnih ravneh. Preizkušeno terensko delo s študenti smo prilagodili in ponudili dijakom srednjih šol in njihovim profesorjem. s štirimi terenskimi vajami, ki so del praktičnega dela izpita splošne mature pri predmetu geografija, dijaki spoznajo meritev rečnega pretoka, meritve in terenske analize lastnosti vode, opravijo opazovanja in meritve na obalni steni in morju, kartiranje funkcije stavb s pomočjo pametnih telefonov in programa terrainGis ter anketiranje o nakupovalnih navadah s pomočjo spletne ankete 1ka. Večina dijakov, ki so odgovorili na našo anketo z namenom evalvacije terenskega dela, je bila zadovoljna s predstavitvami vsebin, navodili in lastno aktivno udeležbo. terensko delo so ocenili kot pomembno za razširitev, utrditev in razumevanje geografskih vsebin. Ključne besede: terensko delo, matura, geografija, obalna geomofologija, hidrogeografija, morje, vodotok, kartiranje, gi S, anketiranje Fieldwork as Part of the Practical Part of the General Matura Examination in the Subject of Geography Abstract Field work usually includes the use of a variety of methods and is an important part of teaching geography on different educational levels. the established field work with university students was modified and offered to high school and secondary school students and their teachers. By participating in four different field exercises as a component of the practical part of the matura examination in geography, the students get acknowledged for measuring river discharge, and for in-situ measurements and field analysis of water characteristics. Furthermore, they observe the sea and the cliffs, and carry out measurements of selected morphometrical characteristics on the latter. Using smart phones and the terrainGis application, they map buildings’ functions and conduct field interviews among the local population in Koper about their shopping practices using the internet application 1ka. the majority of the students who answered the field work evaluation questionnaire were satisfied with the explanation on the field, the instructions given and their personal involvement in field exercises. the students evaluated field work as important for the widening, memorizing and understanding of geographical themes. Keywords: fieldwork, matura examination, geography, coastal geomorphology, hydrogeography, sea, watercourse, mapping, gi S, interviewing ptuja, d omžal, ljubljane, š kofje l oke, k ranja, postojne … z nekaterih šol so bili pri nas samo enkrat ali dvakrat, z drugimi je sodelovanje že večletno, na primer z gimnazijami k oper, piran, l edina in l ava. t erensko delo najlaže izvedemo za skupino do 40 dijakov, bile pa so tudi že številčnejše. z a posamezne vsebine smo pripravili delovne liste in poskrbeli za potrebno opremo. izvedbo prilagajamo vremenskim razmeram in razpoložljivemu času. S pridobljenimi izkušnjami in predvsem odzivi sodelujočih smo uspeli terensko delo še izboljšati, nismo pa imeli povratnih informacij od večine udeležencev, zato smo leta 2017 dijake prosili za mnenje o izvedbi terenskega dela ter za predloge, ki so jih posredovali prek spletne ankete 1ka. V nadaljevanju na kratko povzemamo vsebino štirih vaj, ki jih izvajajo posamezni učitelji oddelka za geografijo up fHš , in rezultate evalvacije. Hidrogeografija vodotoka in morja Hidrogeografska vaja obsega dva dela: meritve in oceno pretoka ter spoznavanje osnovnih fizikalno-kemijskih lastnosti vode. uvodoma pojasnimo vpliv količine vode in lastnosti porečja na fizikalne in kemijske lastnosti vode, da si dijaki laže pojasnijo kasneje izmerjene in ugotovljene lastnosti vode. Meritve širine in globine struge ter hitrosti toka so vedno najbolj zabavni del naloge, ko se je treba v ribiških škornjih premikati po strugi. o b nizkem vodostaju imamo najboljše pogoje na r ižani, na r oji ali Strunjanskem potoku pa nam težave povzročata mulj na dnu struge in plimovanje, ki ovira odtok v morje. o b nizkem pretoku in plimi namreč voda včasih na videz stoji in meritev hitrosti ni možna. z a meritve uporabimo 20-metrski merilni trak in 1,4-metrsko merilno letev (slika 2). d ijaki si na delovni list najprej skicirajo prerez struge ter si zabeležijo izmerjeno širino struge ter podatke o globini vode na razmiku vsakih 50 cm, da lahko z osnovnim znanjem geometrije izračunajo površino mokrega profila. nato 5- do 10-krat merijo čas, ki ga izbrani predmet, po navadi je to mandarina, potrebuje, da premaga izbrano dolžino vodnega toka, in izračunajo povprečno hitrost ter nato pretok. o pozorimo jih, da je izračunani pretok samo približna vrednost, saj bi za natančnejšo oceno potrebovali meritve hitrosti na več točkah mokrega profila. pri lastnostih vode najprej določimo barvo in prozornost ter s pomočjo elektronskega merilnika (oksimetra) temperaturo, vsebnost 40 GeoGrafija v šoli | 2/2018 širimo obzorja raztopljenega kisika in nasičenost vode s kisikom (slika 3). S pomočjo kovčka za terenske analize vode Visocolor Eco, s kolorimetričnimi in titracijskimi testi (splet 1) dijaki nato določijo: reakcijo, skupno in karbonatno trdoto, vsebnost nitratov, nitritov, amonija in fosfatov (slika 4). r ezultate vpisujejo v vnaprej pripravljene delovne liste. V Strunjanu imamo po dežju na voljo še vodo v majhnem pritoku r oje in tako naredimo analize za potok in pritok, ki jih lahko medsebojno primerjamo. n a r ižani te možnosti nimamo, imamo pa vedno s seboj rezultate predhodnih meritev in analiz. izmerjene vrednosti komentiramo in jih povežemo z vremenskimi razmerami ter vodostajem, rabo tal in naravnimi lastnostmi porečja. n a lokaciji ob morju v Strunjanu, kjer se sicer ukvarjamo s procesi oblikovanja obalnega reliefa, ponovimo osnovne lastnosti slovenskega morja in širšega t ržaškega zaliva. plitvost in zaprtost kotanje morja, prevladujoče s sedimenti pokrito dno in motnost povežemo z geološko zgradbo (pleničar in sodelavci 1969), nadpovprečno slanost in spremembe tekom leta, veliko amplitudo med najnižjimi in najvišjimi letnimi temperaturami ter homotermijo v jeseni in zimi povežemo z lego, lastnostmi povodja in plitvostjo. pregledamo podatke, ki jih je v najbližjem terminu zabeležila oceanografska boja (splet 2), in če nam čas dopušča, še sami izmerimo temperaturo, slanost in vsebnost raztopljenega kisika. o cenimo trenutno višino vode in jo komentiramo s pomočjo napovedi plimovanja (prognozirano plimovanje morja 2018). t okovanje, izmenjavo vodnih mas in dotoke s kopnega povežemo s kakovostjo morja in evtrofikacijo (splet 3). Slika 2: Za meritve uporabimo 20-metrski merilni trak in 1,4-metrsko merilno letev. Slika 4: Določanje reakcije (pH), skupne in karbonatne trdote, vsebnosti nitratov, nitritov, amonija in fosfatov. Slika 3: merjenje z oksimetrom Geomorfologija obale n a plaži pod klifom v Strunjanu najprej opredelimo osnovne makroreliefne lastnosti slovenske obale (slika 5). S pomočjo delovnih listov ponovimo pojma nizka in visoka obala, razdelimo obalo glede na kamninsko zgradbo ter opredelimo tip obale glede na geološkostrukturno zgradbo oziroma potek obalne črte na slemenitev kamninskih skladov (pleničar in sodelavci, 1969). n ato se posvetimo klifu, kjer najprej opredelimo dejavnike in procese njegovega nastanka in razvoja, opredelimo tudi fosilni klif in prisotne procese. n atančno pojasnimo pogoje nastanka flišnih kamnin, ki gradijo klif, ter s pomočjo opazovanja opredelimo, katera kamnina je odpornejša na zunanje dejavnike, laporovec ali Hidrogeografska vaja obsega dva dela: meritve in oceno pretoka ter spoznavanje osnovnih fizikalno- kemijskih lastnosti vode. širimo obzorja 41 GeOGRAfIJA V ŠOLI | 2/2018 peščenjak. n adaljujemo z razlago nastanka plaže ter z lastnostmi drobirja, ki jo sestavlja. Sledi praktično delo, pri katerem dijaki na delovni list skicirajo manjšo antiklinalo v flišnih kamninah ter s pomočjo aplikacije za merjenje nagiba na pametnih telefonih določijo nagib levega in desnega krila gube. Sledi skica profila plaže, meritve nagiba plaže na več mestih ter določitev nagiba klifne stene, pri čemer zaradi varnosti uporabljamo alpinistične čelade (slika 6). z a konec dijaki s pomočjo aplikacije kompas na pametnih telefonih izmerijo še azimut usmerjenosti klifne stene. Kartiranje rabe stavb s pomočjo GIS Vsebino družbenogeografske vaje smo poskušali oblikovati tako, da bi bila uporabna in privlačna za dijake, zato smo se odločili poseči po sodobnih tehnologijah. pametni telefoni so se nam zdeli kot nalašč za to, saj jih imajo tako rekoč vsi, hkrati pa omogočajo široko uporabnost, ki je običajni uporabniki ne poznajo. e na izmed teh je terensko popisovanje oziroma kartiranje. t erensko kartiranje, kot uveljavljeno in pogosto uporabljano metodo v geografiji, smo nekoliko posodobili, sočasno pa dijake spoznali tudi z geografskimi informacijskimi sistemi (gi S). gi S se je v zadnjih desetletjih razvil v tolikšni meri, da so nam danes na voljo tudi brezplačne mobilne gi S-aplikacije, ki si jih uporabnik na svoj pametni telefon prenese prek aplikacije google p lay. a plikacija, ki jo uporabljamo pri maturitetnem terenskem delu, se imenuje TerrainGIS (splet 4), njene temeljne značilnosti pa so: preprostost za uporabo, uporaba običajnih in uveljavljenih formatov podatkov (e Sri Shapefile) ter omogočanje zajemanja in popravljanja treh osnovnih tipov vektorskih podatkov: točk, linij in poligonov, samodejno na osnovi gp S-lokacije ali ročno. g lede na vsebinske, časovne in prostorske možnosti izvedbe družbenogeografske vaje se večinoma odločimo za kartiranje funkcij stavb v starem mestnem jedru k opra. d ijakom pripravimo delovne liste z navodili za uporabo aplikacije TerrainGIS, jih razporedimo v skupine po dva do štiri, vsaki skupini dodelimo eno ulico ter damo navodila za popis lastnosti stavb (slika 7). d ijaki vsako stavbo na dodeljeni ulici zajamejo kot točko ter ji dodajo naslednje atributne podatke: funkcija pritličja stavbe, funkcija preostalih nadstropij stavbe in število nadstropij. po končanem kartiranju podatke iz aplikacije izvozijo in nam jih posredujejo po elektronski pošti, da jih lahko nato v predavalnici združimo ter analiziramo na Slika 5: Pod klifom v strunjanu Slika 7: nauk – pametni telefon je »pameten« toliko, kolikor je »pameten« njegov uporabnik! Slika 6: Določitev nagiba klifne stene Vsebino družbenogeografske vaje smo oblikovali tako, da je uporabna in privlačna za dijake. Pametni telefoni so kot nalašč za to, saj jih imajo skoraj vsi in omogočajo široko uporabnost, ki je običajni uporabniki ne poznajo. ena izmed teh je terensko popisovanje oziroma kartiranje. 42 GeoGrafija v šoli | 2/2018 širimo obzorja osebnem računalniku. r ezultat kartiranja so podatki o funkciji stavb za večje/pomembnejše ulice starega mestnega jedra k opra, ki jih nato prikažemo na tematski karti (slika 8). odziv dijakov na terensko kartiranje s pametnimi telefoni je večinoma pozitiven. po pogosti začetni zadržanosti ob spoznavanju z aplikacijo in konceptom gi S-a se v delo večinoma hitro vpeljejo in popis uspešno izvedejo. Anketiranje obiskovalcev trgovin o nakupovalnih navadah s pomočjo spletne ankete 1ka d ruga družbenogeografska vaja je zajemala anketiranje obiskovalcev trgovin za splošno potrošnjo v koprskem mestnem središču in njegovem neposrednem obrobju. g lavni cilj te vaje je bila seznanitev dijakov z vsestransko uporabno metodo pridobivanja primarnih podatkov ter z osnovnimi posebnostmi, ki jih je treba upoštevati pri zbiranju in obdelavi tovrstnih podatkov. Hkrati so dijaki z izvedbo anketiranja preverili nakupovalne navade prebivalcev širšega območja in tako dobili vpogled v nekatere pomembne razlike, ki se izkazujejo med posameznimi lokacijami trgovin, starostjo anketirancev ter glavnimi skupinami potrošnih artiklov. o menjene metode in vsebine so tudi del predmetnega izpitnega kataloga za splošno maturo iz geografije (splet 5), ki pri tej vaji poleg preverjanja nakupovalnih navad prebivalcev predvideva tudi oceno možnosti nadaljnjega razvoja trgovskih dejavnosti na izbranem območju. d ijake po navadi razporedimo v sedem skupin in jih pospremimo na enako število lokacij anketiranja – v koprskem mestnem jedru sta to trgovini na t itovem in prešernovem trgu, na obrobju mesta pa so dijaki razporejeni še ob treh trgovinah (Mercatorjeva trgovina ob mestni tržnici, trgovini Hofer in l idl) ter dveh trgovskih centrih (Supernova in planet t uš). a nketiranje po navadi poteka tako, da dijaki na vnaprej pripravljene liste vpisujejo odgovore vprašanih obiskovalcev trgovine, nekdo iz skupine pa sproti ali pa na koncu odgovore prek spletne ankete 1ka in pametnega telefona vnaša v bazo. Vnaprej določimo tudi skupno število anket za vsako lokacijo (po navadi 25). po zaključku anketiranja vseh skupin sledi obdelava podatkov, ki jo Slika 8: Funkcije v pritličjih stavb na izbranih ulicah v Kopru 43 GeoGrafija v šoli | 2/2018 širimo obzorja opravi sodelavec oddelka, nato pa so rezultati predstavljeni dijakom v predavalnici. o b analizi rezultatov se dijaki seznanijo z nekaterimi razlikami v starostni strukturi obiskovalcev in lokacij trgovin: v trgovinah v mestnem središču je večji delež mlajših obiskovalcev (od 14 do 34 let) in obiskovalcev, starih od 35 do 64 let, ki trgovino obiskujejo z namenom nakupa artiklov za takojšnjo uporabo med odmorom za malico oziroma kosilo. Mladi so hkrati tudi prevladujoči obiskovalci obeh nakupovalnih središč, saj je bilo več kot polovica vseh anketiranih na teh lokacijah starih od 14 do 34 let, medtem ko je starostna sestava anketiranih obiskovalcev preostalih trgovin na obrobju mestnega jedra precej bolj raznolika (obiskuje jih tudi znaten delež oseb, ki so starejše od 65 let). d ijake opozorimo tudi na pomembnost upoštevanja časa in dneva izvedbe anketiranja, ki nedvomno močno vplivata na končne rezultate (anketiranja po navadi potekajo v dopoldanskem času med delavniki), ter tudi primerne strukturiranosti pridobljenega vzorca (tako v smislu enakovrednega zastopanja vseh trgovin po številu zbranih odgovorov kot tudi dovolj velikega števila vseh anketirancev, da je omogočena vsaj delna posplošitev rezultatov na širšo populacijo). Rezultati evalvacije izvedbe terenskega dela jeseni 2017 n a anketo je v celoti odgovorilo 156 oziroma 62 % dijakov, ki so jeseni 2017 opravljali maturitetno terensko delo v organizaciji oddelka za geografijo up fHš . k ar 92 % jih je odgovorilo, da je maturitetno terensko delo izpolnilo njihova pričakovanja. n ajbolj koristno se jim je zdelo spoznavanje značilnosti o bsredozemske Slovenije (46 %), ki je sicer del ekskurzije in ni bilo predstavljeno v predhodnih poglavjih. Spoznavanje metod geografskega terenskega dela se je zdelo najbolj koristno 37 %, spoznavanje izbranih geografskih vsebin pa 17 % dijakov. n adalje je 63 % dijakov menilo, da je prispevek terenskega dela k utrditvi in razširitvi znanja pomemben, 24 % da je zelo pomemben in 13 % da je ta prispevek manj pomemben. k ar 92 % dijakov je bilo mnenja, da so bili vsebine in navodila za opravljanje terenskega dela predstavljeni razumljivo. Skupno je 69 % dijakov menilo, da je bilo njihove vključenosti pri terenskem delu v smislu izvajanja nalog ravno dovolj, 24 % bi si je želelo več in samo 7 % manj. približno enaki so deleži odgovorov na vprašanje o tem, ali bi si želeli več razlage pri terenskem delu. z a 69 % vprašanih je bilo razlage dovolj, 20 % bi si želelo več in 10 % manj razlage. d obra polovica (56 %) dijakov je bilo mnenja, da je terensko delo pomembno za razumevanje geografskih vsebin, in 36 %, da je zelo pomembno. n ihče ni odgovoril, da je nepomembno, medtem ko jih je le 8 % menilo, da je malo pomembno. 60 % vprašanih si želi v času srednješolskega izobraževanja pri geografiji več terenskega dela, za 31 % dijakov pa ga je dovolj. d ijaki, ki so više ocenili prispevek maturitetnega terenskega dela k utrditvi in razširitvi znanja, so terenskemu delu pri razumevanju geografskih vsebin pripisali večji pomen in so hkrati izrazili željo po vključevanju več terenskega dela v času Slika 9: starostna struktura anketirancev glede na lokacijo anketiranja, oktober 2017 (n = 173) 44 GeoGrafija v šoli | 2/2018 širimo obzorja srednješolskega izobraževanja pri geografiji. odnos med omenjenimi spremenljivkami kaže na nizko do srednje statistično značilno pozitivno povezanost. povsem razumljivo se je pokazala nizka pozitivna statistično značilna povezanost med odgovori na vprašanje o vključenosti terenskega dela pri geografiji v času srednješolskega izobraževanja in zainteresiranostjo za več sodelovanja pri terenskem delu v smislu izvajanja nalog ter ravno obratno, neznatna negativna statistično značilna povezanost z željo po več razlage pri terenskem delu. približno četrtina dijakov je izrazila željo, da bi pri terenskem delu obravnavali oziroma spoznali še kako drugo temo. Med predlogi, ki smo jih prejeli, so navedli tako teme s področja fizične (jame, prsti, rastlinstvo) kot družbene geografije (turizem). Skupno je bilo 72 % dijakov z izborom predstavitve terenskih metod zadovoljnih, 28 % bi si jih želelo spoznati še druge, vendar jih v glavnem niso znali navesti. predlagali so predstavitev metode analize lastnosti prsti in merjenja nekaterih vremenskih parametrov. Skoraj polovica (49 % ) dijakov je sodelovanje izvajalcev pri terenskem delu ocenila kot odlično, 38 % kot zelo dobro in 12 % kot dobro. d ijaki, ki so više ocenili prispevek maturitetnega terenskega dela k utrjevanju in širitvi znanja in se jim zdi terensko delo pri razumevanju geografskih vsebin pomembno ter si v času srednješolskega izobraževanja pri geografiji želijo več terenskega dela, so delo sodelavcev oddelka za geografijo up fHš ocenili kot boljše. Sklep S predstavljenimi in vodeno uporabljenimi preprostimi metodami terenskega dela želimo dijakom približati takšen način pridobivanja in utrjevanja znanja. Želimo pokazati, da lahko tudi s preprostimi metodami dobimo nova znanja in vedenja oziroma da si s pomočjo informacijske tehnologije lahko precej olajšamo terensko raziskovanje. Včasih se tudi najbolj preproste izkušnje, kot je gibanje v vodi, natančnost pri analizah, iskanje aplikacij na lastnih telefonih, pridobivanje sogovornikov pri anketiranju itd., izkažejo za dobrodošle. Večina dijakov je izvedbo terenskega dela ocenila dobro, zadovoljni so s predstavitvami vsebin in lastno aktivno udeležbo. Menijo, da je terensko delo pomembno za pridobivanje znanja in razumevanje geografskih vsebin. Večinoma si želijo še več terenskega dela. Viri in literatura 1. splet 1: http:/ /www.mn-net.com/ startpagewateranalysistesting/visocolor/ tabid/4650/default.aspx (dostopno 22. 1. 2018). 2. splet 2: t renutni podatki – oceanografska boja. niB morska biološka postaja Piran. https:/ /www.nib.si/ mbp/sl/oceanografski-podatki/buoy-2/live-data-2 (dostopno 22. 1. 2018). 3. splet 3: Letna poročila o kakovosti površinskih voda. Ljubljana, aRso . http:/ /www.arso.gov.si/vode/ poro%C4%8Dila%20in%20publikacije/povrsinske_ letna.html (22. 1. 2018). 4. splet 4: t errainGis . Vojta Kalčik. http:/ /vojta.kalcik. cz/doku.php?id=programy:en:terraingis (dostopno 23. 1. 2018). 5. splet 5: Geografija – Predmetni izpitni katalog za splošno maturo. https:/ /www.ric.si/mma/2016%20 m-Geo-2016/2014082620380452/ (dostopno 4. 12. 2017). 6. Prognozirano plimovanje morja. (2018). Jadransko morje – Koprski zaliv. Ljubljana: aRso . http:/ /www. arso.gov.si/vode/morje/Plima2018_a5_utide.pdf (dostopno 22. 1. 2018). 7. Pleničar, m., Polšak, a., in Šikić, D. (1969). Osnovna geološka karta SFRJ 1: 100.000, list Trst, Beograd, Zvezni geološki zavod. S preprostimi metodami lahko dobimo nova znanja in vedenja, s pomočjo informacijske tehnologije pa lahko precej olajšamo terensko raziskovanje. Slika 10: Pri terenskem delu in ekskurzijah ni pomembna samo aktivna udeležba učencev ali dijakov, ampak tudi usposobljeni učitelji. slika iz tabora učiteljev geografije leta 2012 v Portorožu in okolici. Foto: A Polšak širimo obzorja 45 GeOGRAfIJA V ŠOLI | 2/2018