solska kronika 2017 1 splosna v2.indd

119 UDK 727.1.054:2-523.6(497.4Ljubljana)(091) 1.02 Pregledni znanstveni članek Prejeto: 7. 4. 2017 Aleksandra Renčelj Škedelj* Darja Pergovnik** Tatjana Adamič*** Uršulinska šola v Ljubljani in stavbna zgodovina šolskih poslopij The Ursuline school in Ljubljana and the history of the school buildings Izvleček Uršulinska šola v Ljubljani je bila prva vzgojna in izobraževalna ustanova za dekleta v sloven- skem prostoru. Redovnice so na začetku 18. stoletja vodile najprej javno dekliško šolo, ki so jo v drugi polovici 19. stoletja nadgradile z ženskim učiteljiščem, višjo gospodinjsko šolo in dekliško meščansko šolo ter v prvi polovici 20. stoletja postopoma ustanovile gimnazijo. Vseskozi so s pomočjo mecenov širile svojo dejavnost tudi z gradnjo šolskih poslopij, ki še danes služijo temu namenu. Prispevek pred- stavlja družbeni in časovni okvir stavbnega razvoja namensko zgrajenih šolskih poslopij v sklopu samostana, t. i. uršulinske šole iz leta 1889 in uršulinske gimnazije arhitekta Jožeta Plečnika iz obdobja med letoma 1940 in 1947. Ključne besede : uršulinska šola, uršulinska gimnazija, stavbna zgodovina, Jože Plečnik * Aleksandra Renčelj Škedelj, univ. dipl. etnol. in kult. antropologinja, višja konservatorka, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, OE Ljubljana, e-pošta: aleksandra.rencelj@zvkds.si ** mag. Darja Pergovnik, ing. kraj. arh., konservatorska svetnica, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, OE Ljubljana, e-pošta: darja.pergovnik@zvkds.si *** Tatjana Adamič, univ. dipl. um. zgod., konservatorska svetovalka, Zavod za varstvo kulturne dediščine Slovenije, OE Ljubljana, e-pošta: tatjana.adamic@zvkds.si Abstract The Ursuline school in Ljubljana was the first educational institution for girls in Slovenia. In the early 18th century, the nuns first had a public girls’ school, to which was added in the second half of the 19th century a teachers’ col- lege for women, a higher home-management school and a girls’ town school, while in the first half of the 20th century, a gimnazija (grammar school) was founded. Throughout this time, with the help of sponsors, the nuns kept widen- ing their activities by building school buildings, which still serve the same purpose. The article presents the social and temporal framework of the development of the buildings that were intentionally built as schools within the mon- astery, i.e. the Ursuline school in 1889 and the Ursuline gimnazija built on the basis of plans by the architect Jože Plečnik in 1947.

RkJQdWJsaXNoZXIy