»Poštene besede poštenih učiteljev." nIn oglasila sta se dva vplivna učitelja o sedanjem postopanju naprednega učiteljstva napram krščansko (?!) mislečeinu nčiteljstvu." Tako poje v slovesnem tonu neki klerikalni list. Prepisal je namre. ta list izjavo tovariša Vinkota Vaude iz Veržeja pri Ljutomeru in Antona K o s ij a iz Središča, katera sta pisala izjavi v — nSl. Učitelja". Komur se zljubi brati dolgočasni ta katehetovski list, labko bere tudi izjavi ali kakor pravi omenjeni klerikalni list: »poštene besede poštenih u.itcljev", in to z ozirom, ker je ostalo napredno u.iteljstvo v ogromni premoči — nepošteno. S tovarišem Vaudo se ne bode nibče prepiral, ker je za odgovor na njegova vprašanja 1. škoda časa, 2. škoda papirja, 3. Skoda Črnila in 4. ker uživa že delj časa uradni dopust, mu damo dopust i mi, -da ga uživa v neskaljenem ^prepri.anju" ter brez ozira na nas preobrača svoje kozolce po nSl. U.", dokler bodo klerikalni dnhovniki pri volji, vzdrževati ta list. Za Vaudo punctmn! Pač pa hočemo izpregOvoriti par besedi glede tov. K o s ij a. Sodeč ga po njegovib spisih, v katerih je tudi kaj pametnega, upamo, da se da govoriti ž njim pametna — stanovska — beseda. Ni nam pa tukaj v mislih Kosi pisatelj in vinogradnik, temveč Kosi kot učitelj. Prav redki so še med u.iteljstvom tisti zagovorniki tiste lepe sloge med klerikalnimi duhovniki in med naprednim u.iteljstvom, pri kateri igra slednje vlogo — hlapca. Ti redki zagovorniki si slikajo idealno lepe podobe, ki bi izhajale iz resničnega, odkritega in enakopravnega prijateljstva med duhovš.ino in učiteljstvom, a ne vidijo pri tem tistih temnih senc, kijih te njihove namišljeno ponazorjene podobe v zadnjih ali poslednjih letih mečejo pred na§e o.i. In ravno s temi odnošaji računa napredno učiteljstvo iu ravno te temne sence so nas postavile na stališče, na katerem se nahajamo danes. Tudi tiste raritete med učiteljstvom, ki slišijo na ime žlindra, tudi tisti vse to vidijo, a ker imajo postranske namene, zato delajo druga.e, kakor bi bilo pri.akovati. Tudi naš tovariš Kosi vidi vse, kaj počno neprijatelji šole in učiteljstva in pričakovati bi bilo tudi od njega kot posebno bistrovidnega učitelja, da bi niti za hipec ne mislil, biti tu, biti tam. Iz njegove izjave posnamemo, da ga je privedlo do eem, ker se je bilo žalilo njegovo osebo in to vkljub temn, da se mu je zadoščenje lojalno dalo. Res čudno, da s takim vzrokom nastopi v nasprotnem taboru in tukaj skuša in upa oškoditi naso organizacijo za nekaj udov. Poglejte nasprotnike! Koliko imajo med seboj skrivnih, prikritih rabuk, katerih ne obešajo takoj na veliki zvon, ker vedo, da bi škodilo stranki, katere udje so sami. Slednjič pa, če je kdo razžaljen osebno toliko, da mu ni mogoče drugače, kakor da se odtegne iz dosedanje pozicije, vendar ni to možato, da bre? vsega druzega utemeljevanja postane orodje dosedaj nasprotne stranke. Če tovarišu K. ne ugaja tudi to, ker ljubljanskemu škofu učiteljstvo in njega voditelji več ne nazdravljajo, je jako .udno, da on to kot uČitelj navaja za njemu nevšečen uzrok. Ko se je pred triinpol Ieti nazdravljalo škofu, t.daj je bilo to za takratnega škofa popolnoma na mestu in u.iteljstvo oziroma njegovi voditelji so pokazali, da niso nasprotni njemu kot cerkvenemu dostojanstveniku in kakor je bilo presoditi takrat, pravemu prijatelju šole in uiSiteljstva. Toda bili smo priča in naše uho je slišalo, ko so se raz vseb kranjskih lec opetovano brali ravnoistega Skofa pastirski listi, ki so proglaSali, Ijudsko šolo za brezversko in ljudstvu pogubuo in učiteljstvo kot zapeljivce ljudstva. Pa ne samo to. Ravno isti dostojanstvenik dovoljuje, da se po klerikalnih duhovnikih preganja in denuncira učiteljstvo. Ravno isti dostojanstvenik je dal svoje irae in s pastirskimi listi se vnemal za tistega poslanca, katerega ime imennje vsak učitelj z zaničevanjem, kerjeistiproglašalšolo za prokletstvo. To vse in še mnogo drugega nas je oddaljilo od takih nazdravljanj kakor pred triinpol leti. Tovariš K. nam mora dati povsem prav, če ni tudi on zaslepljen od prahu 16 % žlindre. Vzemimo pa tudi, da bi bil on v resnici še tako osebno napadan, eemu se on Čudi, če je napredno učiteljstvo izvajalo konsenkvence v svojem nastopanju, ko tovariš K. tudi hoče izvajati taiste vsled žaljenja! Menda je bilo žaljenje vsega užiteljstva in šole veliko bolj upijo.e kakor pri K. Sicer pa je in mora biti nam prav, če tpvariš — užitelj Kosi poda svojo pisateljsko roko očitno klerikalni stranki, da zapleše z njo najbolj ginljiv ringaraja na prihodnjem obč. zboru Slomškarjev t ,,Kat. domu". čudno se bode videlo učitelja Kosija, ki je vnet za uapredek, r tksti družbi, ki zahteva: Šolski pouk naj se skrči, ne ustanavlja naj se novih Sol, učiteljstvu naj se pristriže naobraževanje (Kosi je bil v Wolfsbergu), učiteljstvo naj bode zadovoljno !s svojim gmotnim položajem, šolski zakoni naj se spremene v svrho, da dobi cerkev ozir. duhovščina u&teljstvo pod kuratelo, ker je rera v nevarnosti, naj se pomnoži število tedenskih ur za verouk, katerega naj poučujejo učitelji, ker je linški škof dr. Doppelbauer utemeljil, da je poljski kralj Jan Sobieski Stregel pred bitko pri Dunaju pri maši, tedaj naj tudi učitelji oblečejo cerkovniško krilo in s prižigalnikom v roki opravljajo službo cerkvenika, kar bi se tudi dr. Kreku dopadlo, dalje naj učiteljstvo ploska na zborovanjih, na katerib se bode Ijudska šola sramotila itd. itd. Vse te točke so silno vabljive (?) za vsakega naprednega učitelja, da se pridruži njim, ki to zahtevajo. Vendar pa kakor poznamo svoje napredno tovarištvo, ne bode šlo na lim, ne Šlomškovi zvezi, niti komu drugemu. Gosp. Kosi, to niso napadi, to je sama čista istina, čeravno Vi tega ne boste hoteli priznati. Prosimo Vas, če boste kot učitelj sploh še kaj izjar dajali, da jih piSete v take liste, ki jih bere učiteljstvo, ne pa kateheti, če ste pa v nameni, stopiti v stopinje Jakliča, potem seveda je drugače, ker ta je sedaj v prvi vrsti konsumar, potem mlekar, potem poslanec in precej na to trabant Žlindre in Se le čez dolgo, dolgo potem — učitelj. Prihodnjič pa kaj konkretnih slučajev, ki bodo vabili učiteljstvo h klerikalcem. Hribovski.