------ 62 ------ Obrtnija. Razstava inozemskih mebljev. C. kr. avstrijski kupčijski muzej na Dunaju je priredil, kakor je našim čitateljem že znano, v prostorih tukajšnjih c. kr. obrtnih strokovnih šol razstavo inozemskih, večinoma angleških mebljev; s tem je imenovani muzej tudi našo domovino potegnil v delokrog svojega obširnega programa za razvoj domače industrije in trgovine. Pospeševanje kupčije je glavna naloga dunajskega muzeja, potem takem pa tudi pospeševanje vseh teženj, ki merijo na izdelovanje blaga, katero je vedno na svetovnem trgu iskano in primerno plačano. Avstrijski kupčijski muzej prodaje vsled tega domači industriji vzorce, ki se ne odlikujejo samo po lepi in vzgledni, estetiško-pravilno pogojeni obliki, temveč tudi po priljubljenosti v trgovinskem prometu. S tem preskrbijevanjem vzornih in za eksport pripravnih objektov pa delovanje muzeja še ni končano. Muzej gre še dalje in daje v premnogih slučajih domačim tvrdkam tudi naročila, nudeč jim priliko, poskušati se na delih, ki so sama na sebi poučljiva, ob jednem pa tudi materijalno ugodna. Marsikak mojster more na ta način izvršiti naloge, s kakoršnimi bi ga domači naročniki nikdar ne bili poverili, če bi muzej ne bil pričel s svojo inicijativo. Pri teh svojih akcijah pa se poslužuje muzej obrtnih šol, ki so pač v prvi vrsti poklicane, da domačo industrijo z dobrim vzgledom podpirajo in poživljajo. Na-črtana načela so napotila avstrijski kupčijski muzej, da je poslal tukajšnji c. kr. obrtni strokovni šoli za obde-vanje lesa 52 komadov hišnega, večinoma sedežnega meblja, ki je te dni razpostavljen v prostorih tega zavoda občinstvu in strokovnjakom v pregled in proučevanje. Razstavljeni meblji so skoraj izključno angleška originalna dela; le malo kosov je francoskega izvira. O angleški hišni opravi je obče znano, da se odlikuje po praktiški, za določen namen do zadnjega detajla premišljeni konstrukciji. A kar velja splošno o pohištvu, velja osobito še v podvojeni meri o sedežnih mebljih. Od nekdaj je občinstvo čislalo angleške stole vsled njihove skrajne pripravnosti in priročnosti, ki je zvezana s tehtno in zdravo konstrukcijo. Kar je veljalo nekdaj, velja tudi še dandanes v polni meri. Na slonilu ne zapazimo nikjer ojstrih in sitnih profilov, okraskov in rezbarij, ki človeka tišče in mučijo, ko se vsede, da bi počival. Počezni lesovi so primerno za- ------ 63 ------ krivljeni in po hrbtu vrezani, prostor mej njimi pa je izpolnjen z raznovrstnimi palčicami, ki so vselej lične, gracijozne in korektne v obliki. Se ve, da so pri nekaterih stolih slonila tudi z blazinami obdana. Takozvani Chippendale-stoli*), odlikujoči se po primerni zgradbi, so zastopani v raznih eksemplarih. Napravljeni so od izvrstnega Mahagoni lesa ter nas presenetijo s svojo lično obliko in skrajno lahkoto. Porabljeni lesni materija], ki spada mej najbolj trdne in vztrajne lesove, dopušča mizarju, da gre do tako finih, za naše kontinentalno oko skoraj prešibkih form. Poleg Chippendale-stolov se nahaja tudi „genre Sheraton" (Tomaž Sheraton — 1792 — je v svojih načrtih postopal samostalnejše nego Chippendale, otresel se je tujega vpliva, osobito pa rokoko, ter se je odlikoval po primernih in jasnih konstrukcijah), tako da je obiskovalcu mogoče, del: ti primere mej obema sistemoma, ki sta danes, več nego sto let po postanku, morebiti poklicana, da reformujeta naš sedežni mobiljar. Glede konstrukcije same bi omenili, da je pri spodnjih klinih, ki so zvezani v obliki |-------1 počezna palčica pritrjena v prvi tretinji proti spredaj; s tem dobita spodnji nogi več stabilnosti, a zadnji nogi drži še posebna počezna palica, stoječa višje nego omenjeni spodnji klini. Poleg angleških mebljev je tudi par francoskih stolov razpostavljenih. Največ priznanja pa bodo pač našle tri francoske „vrteče se biblijoteke", ki se odlikujejo po izredno praktiški in porabni sestavi. Materijal, iz katerega so izdelani razstavljeni objekti, je vseskozi brez madeža. To je prednost, ki jo vedo ceniti poznavatelji in ljubitelji angleškega meblja, prednost, katero je na kontinentu težko doseči. Angleži imajo neposredno morsko zvezo z vsemi tujimi deli sveta in zato so lesne zaloge angleških tvrdk tako bogate na izbornih, brezmadežnih lesovih. Ameriški oreh in mahagoni se pač na našem kontinentu nikjer ne nahajata v tako izborni kvaliteti, kakor v Londonu. Krasni les pa vsekako najugodneje vpliva na izdelke in njih konkurenčno zmožnost. Ako sklenemo svojo sodbo o razstavljenih predmetih, moremo jo združiti v naslednjih stavkih: Konstrukcija je priprosta, materijalu primerna, tako da prikrije kolikor možno vse nedostatke tvarine. Vse težke forme so izključene, s tem je dokaj ma-terijala prihranjenega, mebelj pa postane lahek in za prenašanje pripraven. Dani prostor je do zadnjega kotička izkoriščen, razdelitev je povsem praktiški pogojena. Vsi nepotrebni ogli, robovi in profili so odstranjeni, mej tem ko pri nas na ljubo profilom in napačno raz- *) Tomaž Chippendale je glavni zastopnik >mešanega sloga«, ki je nastal na Angleškem sredi minulega stoletja. Dotični slog se imenuje mešan, ker združuje v sebi elemente rokoko, gotike in kineških vzorcev. Chippendale je izdajatelj sloveče, 1. 1754 prvič izišle knjige: >The Gentleman — and Cabinet — maker's direktor«, ki podaje strokovnjaku veliko množino načrtov za hišno opravo. umljenim zahtevam po čistem slogu le prevečkrat žrtvujemo komoditeto in rabljivost meblja. Konečna dela, kakor brušenje, gladenje, namakanje, politiranje itd. so najskrbneje dovršena. Iz teh kratkih podatkov vidijo čitatelji, da ima razstava inozemskih mebljev dokaj poučnega in zanimivega na sebi, in sicer ne le za domače obrtnike, katerim je pač v prvi vrsti namenjena, temveč tudi za drugo razumno oočinstvu. Vsak si bode pridobil z obiskom razstave novih idej in probud, ki bodo izvestno blagodejno vplivale nanj, ko bode dajal naročila našim, kakor znanor večinoma vrlo sposobnim domačim lesnim obrtnikom. v J. o.