BODI ČLOVEK!, LETNIK 2, ŠT. 6............ PRILOGA TEDNIKA NOVI GLAS LETNIKXVII., ŠT. 48 (819) / TRST, GORICA ČETRTEK, 27. DECEMBRA 2012 'Z' BODI Clovei 1tiM IrjfU diuct&vj flu h I I« »j.u ... j , 'w/ bon. ,vw w :fv(. tOftUnl, H ... ^ 04 #4 \t Vik. tip. u/Tk S■ I 1/ r H** 5^ ki fk\ Iv ^ s* 11« K/ fc. "Čeprav je noč še temna in vlak drvi vanjo, je usmerjen k jutru in uspehu, le budno in dejavno je treba čakati, da bo prišlo do spremembe." Ekumensko potovanje po Srbiji "Na vsakem koraku smo doživljali binkošti!" loga srednje šole usposobiti ljudi za nadaljnji študij, znanje jezikov pa je temelj za proučevanje tuje literature. Šola je državno priznana in jo država delno financira, kljub temu pa imajo šolnino, ki znaša 80 evrov na mesec. Čeprav bi načeloma lahko bili dijaki po končani petletni srednji šoli posvečeni v duhovnike, večina (95%) nadaljuje študij na Teološki fakulteti v Beogradu. Tudi škofje težijo k temu, da v duhovnike posvečajo kandidate, ki končajo Teološko fakulteto. Seveda se vsi študentje Teološke fakultete ne odločijo za posvečenje, mnogo jih po končani fakulteti poučuje verouk v osnovnih in srednjih šolah. Nekateri bogoslovci pa se odločijo tudi za nadaljevanje študija na drugih fakultetah; ne morejo pa se vpisati na naravoslovne fakultete, ker v Bogoslovju ne poučujejo matematike in drugih naravoslovnih predmetov. Za nas je bilo zanimivo, da v bogoslovju poučuje 15 profesorjev - vsi so moškega spola. Poleg njih je zaposlenih še 15 ljudi. Verski pouk v osnovnih in srednjih šolah poteka že enajsto leto. Za ta obvezni izbirni predmet se sedaj odloča okoli 55% osnovnošolcev. Z leti je kakovost pouka vedno boljša, saj so v tem času pripravili učbenike, pa tudi profesorski kader je usposobljen. S tega vidika Srbija doživlja verski preporod: "Včasih so stari starši vero posredovali vnukom, sedaj pa je situacija obrnjena: vnuki uvajajo v vero stare starše", je pripomnil prof. Dragomir Sandro, profesor katehetike na Teološki fakulteti v Beogradu. Po izčrpnih pogovorih in bogati večerji so nas naši gostitelji peljali v Beograd, kjer smo prespali v stanovanjskem delu Teološke fakultete. Ponedeljek, 19. nov. 2012 Zjutraj smo obiskali patriarha srbske pravoslavne Cerkve Irineja. Obisk je bil kratek, saj so ga čakale že druge delegacije in srečanje z ravnatelji osnovnih in srednjih šol v Beogradu. Kljub temu smo sedli v njegovi sprejemnici. Prodekan Teološke Fakultete v Ljubljani, dr. Maksimiljan Matjaž, je patriarhu izročil pozdrave iz Slovenije. Skupaj z dr. Vladom Vukaši-novičem sta patriarhu predstavila namen našega obiska ter možnosti za sodelovanje med Teološko fakulteto v Ljubljani in Teološko fakulteto v Beogradu. Obisku pri patriarhu je sledil obisk znane beograjske cerkve sv. Petke na Kalemegdanu, ki je za Srbe narodnega pomena. Sledilo je srečanje z dekanom fakultete, s prof. dr. Pre- davanju je poudaril pomen osebnega izkustva in soočanje teologov z vprašanjem nasilja, kesanja in odpuščanja ter izrazil prepričanje, da se že zarisuje obraz nove teološke sinteze, ki temelji na teh temeljih. Po predavanju so študentje postavljali vprašanja. Izzvana sta bila tudi dr. Maksimiljan Matjaž, ki je na kratko predstavil situacijo glede študija Svetega pisma v Sloveniji, dr. Vinku Škafarju pa so študentje postavili vprašanje o soočanju teologije z new age. Dr. Vukašinovič je poudaril pomen preučevanja zgodovine teologije, saj smo tako Slovenci kot Srbi pod vplivom večjih sosednjih narodov, kot so za Slovence Italijani in Nemci, za Srbe pa Grki in Rusi. Le če se zavedamo tega, lahko damo svoj prispevek in nismo zgolj prepisovalci. Pogovor bi verjetno trajal še dolgo časa, če nas ne bi preganjala "švicarska ura”, ki je vedno znova dokazovala, kako kakovostno in natančno so naši gostitelji pripravili in izvedli program našega obiska. Sledilo je še izvrstno kosilo na splavu ob sotočju Donave in Save. Našim gostiteljem se je pridružil še dr. Predrag Dragutinovič, profesor Svetega pisma Nove zaveze in biblične hermenevtike. "Nismo mi tako daleko, naša su vrata otvorena", so bile besede ob slovesu. Seveda smo tudi mi povabili naše gostitelje na obisk v Slovenijo. Soglasni smo bili, da je ekumenski dialog med TF v Ljubljani in TF v Beogradu, za katerega se je v preteklosti zavzemal eden izmed največjih teologov SPC, pokojni prof. dr. Radovan Bigovič, ki je po neozdravljivi bolezni v 57 letu starosti umrl 31. maja letos, možno nadaljevati in poživiti. Svoje naslednike so v dr. Primožu Krečiču in dr. Maksimiljanu Matjažu dobili dr. Franc Perko, dr. Stanko Janežič, Jože Vesenjak in drugi zavzeti ekumenski delavci. Spoznanje, da ekumenski dialog prinaša obogatitev za vse, ki vanj vstopajo, je življenjsko izkustvo, ki ga ni mogoče pozabiti ali prezreti. V vzhodni liturgiji obstaja tudi obred "zeon”, ko duhovnik v kelih vlije toplo vodo in izgovarja besede: "Gorečnost vere, polnost Svetega Duha. Amen". Razlagalci pravijo, da pri obhajilu stojimo pod križem in se obhajamo z Odrešeniko-vo krvjo, ki je pritekla iz njegove prebodene strani, ko je bilo njegovo telo še toplo. Gorečo vero pa v nas lahko razplamti le Sveti Duh, ki je v Svetem pismu predstavljen kot ogenj in voda. Vlivanje tople vode v kelih torej simbolizira binkošti, prihod Svetega Duha na Cerkev. Udeleženci ekumenskega romanja po Srbiji smo hvaležni za to, da smo na vsakem koraku doživljali binkošti; doživljali in izkusili smo toplino, lepoto in gostoljubje, ki so že del večnosti in ne morejo biti nikoli več pozabljeni in izničeni. Bogdan Vidmar nu. Izrazil je željo, da bi rad obiskal Vipavo. Pripovedoval nam je o uboju bratov dvojčkov, ki sta imela do konca služenja vojaškega roka še tri dni. Doma sta bila iz okolice Sarajeva. Bila sta ubita, nihče od vojakov ni vedel, zakaj. Zanimivo pa j e bilo, da jebil bratnaše-ga šoferja prisoten pri prevozu krst v Bosno. "Mali svet", je pripomnil škof Jovan, ki se je zanimal za situacijo v Sloveniji. Naši sogovorniki so nam predstavili Bogoslovje (za nas bi to bilo malo semenišče in srednja verska šola, ki pa pri njih traja pet let) v Kragujevcu, ki je eno od sedmih semenišč Srbske pravoslavne Cerkve, na katerih skupno študira okoli 600 bogoslovcev. Bogoslovje v Kragujevcu je bilo zgrajeno 1. 2001 in ima 110 bogoslovcev, ki obiskujejo srednjo versko šolo. Predmetnik temelji na teoloških predmetih, zgodovini in jezikih. Učijo se kar pet tujih jezikov: ruščino, angleščino, grščino, latinščino in starocerkveno slovanščino, saj so prepričani, da je na- dragorn Puzovičem, in drugimi predstavniki fakultete. Dr. Puzovič je služil vojaški rok v Ajdovščini. Tudi on ni mogel mimo spominov na vipavsko dolino: "košava, da ti odpadejo uši", je izstrelil kot iz topa. Povedal je tudi, kako ga je mučil neki oficir, ker naj bi bral versko knjigo, ki pa je bila v resnici kritika religije. Oficir je preklinjal Boga. Naslednji dan ga je povozil avto. "Jaz sem šel prej domov, kot je on prišel iz bolnišnice". Da preklinjanje Boga ni bilo učinkovito, dokazuje tudi dejstvo, da je na Teološki fakulteti v Beogradu, katere dekan je, vpisanih okoli 1700 študentov, poleg tega ima SPC Teološko fakulteto v Foči, kjer študira okoli 600 študentov. Fakulteta je izredno dejavna tudi na področju izdaje knjig, saj bo v letošnjem letu izšlo nad 100 novih knjig. Spregovoril nam je o velikem interesu za študij teologije in o zaposljivosti diplomantov. Mnogi izmed njih postanejo učitelji pouka o veri v osnovnih in srednjih šolah. Pokazal nam je tudi dopis kardinala Zenona Grocholevvskega, prefekta kongregacije za katoliško vzgojo, ki se želi srečati z njim. Izrazil je tudi veselje glede odličnih odnosov, ki jih ima fakulteta z beograjskim katoliškim nadškofom Stanislavom Hočevarjem. Sledilo je predavanje dr. Primoža Krečiča o slovenski teologiji v zadnjih sto letih. V predavanju je predstavil ozadja slovenske teologije in različne veje teologije ter pomembnejše usmeritve in teologe. V pre- ga udeleženca osvobaja, bogati in mu odpira nove perspektive. Naš obisk v samostanu Studenice smo nadaljevali s podrobnejšim ogledom samostana in skupnim kosilom z meniškim bratstvom v njihovi obednici, kjer smo doživeli, kako potekajo kosila menihov. Med kosilom je eden izmed menihov bral iz življenjepisa svetnikov, ostali pa smo jedli molče. Naša naslednja postaja je bil samostan Gradac iz 13. st., nekoč je bil moški, danes pa je ženski samostan, saj imajo ženski samostani več poklicev kot moški. Cerkev je bila 300 let brez strehe, zato so freske precej uničene. V samostanu živi 6 redovnic in 5 pripravnic. Sprejela sta nas predstojnica (igumanija) Efimijain njihov duhovnik menih Vitalij. Efi-mija, ki je magistrirala na beograjski akademiji za likovno umetnost, nam je zelo iskreno, prijetno in na humorističen način pripovedovala o tem, kako se je odločila za meništ-vo in kakšna predstojnica je. Poudarila je, da ne vztraja pri strogosti zaradi strogosti, temveč je edino pravilo v samostanu medsebojno spoštovanje. Efimija je tudi medijsko prepoznavna, našli jo boste tudi na spletni strani (igumanija efimija). Sestre delajo ikone in od tega živijo. Naslikale so že nad deset ikonostasov za cerkve. Svoje veliko gostoljubje do nas so pokazale ne le s postrežbo med pogovorom, ampak tudi s tem, da so nas vodile po hodnikih samostana in nam razkazale svojo delavnico. Začuti- li smo domačnost, toplino in resnost skupnosti ter lepoto samostana, ki smo ga obiskali. Sledil je ogled samostana Pavlica iz 14. st. Tu živita za sedaj le dve menihinji, ki pišeta ikone. Sprejela nas je igumanija Ekaterina Kovi-nič, ki je končala dve fakulteti; likovno akademijo v Beogradu in akademijo za oblikovanje. Razkazala nam je cerkev in nam svetovala, naj obiščemo še Staro Pavlico, majhno cerkvico iz 9. st., ki stoji na bližnji vzpetini, pod njo pa se vije železniška proga proti Raški. V večernem mraku smo prispeli do samostana Žiča, ki je za zgodovino Srbije tudi izrednega pomena. Samostan ima korenine v odločitvi 17-letnega Rastka Ne-manjiča (sv. Sava), sina Štefana Nemanja, da se posveti meniškemu življenju. Samostan je enako oddaljen od Carigrada in Rima. Samostanska cerkev je bila stolnica prvega srbskega nadškofa sv. Save, saj je sv. Sava 1.1219 v Niceji dosegel priznanje avtokefalnosti SPC. Tu je 1.1221 sv. Sava za prvega srbskega kralja kronal svojega brata Štefana. Sv. Sava pa je znan tudi po tem, da je na gori Atos (Grčija) skupaj s svojim očetom Štefanom Nemanjo osnoval samostan Hilandar. Štefan Nemanja, ki je kot menih prevzel ime Simeon, je snovalec srbske državnosti, oče prvega srbskega kralja Štefana in oče prvega srbskega nadškofa sv. Save. Po smrti ga je SPC razglasila za svetnika. Žal so samostan Žiča 1.1941 bombardirali Nemci. Med drugim je zgorela najbogatejša stara srbska knjižnica z neprecenljivimi rokopisi. Tudi Žiča je bil nekoč moški, danes pa je ženski samostan. V njem živi čez 40 menihinj. Naš obisk tega samostana je bil žal kratek, saj so nas čakala nadaljnja srečanja v Kragujevcu, ki ni znan le zaradi tovarne avtomobilov Zastava, ampak tudi po t. i. "Kragujevaškem oktobru", po pokolu med 19. in 21. oktobrom 1941, ko so Nemci tu ustrelili okoli 3000 civilistov. Pobiti so bili tudi celi razredi otrok. Podobno, kot glede Dražgoške bitke, obstajajajo različne interpretacije tega dogodka: partizanska, nemška, četniška... Vsekakor pa je bil to eden izmed največjih zločinov zoper človeštvo v Jugoslaviji. Letos so v Srbiji 21. oktober prvič praznovali kot državni praznik - Dan spomina na žrtve 2. svetovne vojne. V Kragujevcu smo se srečali s škofom Jovanom Mladenovičem (episkop šumadijski) in bili na večerji v Bogoslovju Janeza Zlatouste-ga, kjer je bil naš gostitelj prof. dr. Zoran Krstič. Škof Jovan je bil 30 let menih v samostanu Studenica, nekaj let pa je bil škof v Chicagu v Ameriki. Znan je po tem, da že deset let vsak dan mašuje v drugi župniji svoje škofije. Šumadijska škofija ima 208 župnij in okoli 500.000 prebivalcev. Škof gre tudi v šole, kjer obhaja tudi evharistijo. Po zakonu lahko enkrat na leto uro verskega pouka namenijo za obhajanje evharistije. Je škof, ki se zaveda, da ne zna vsega, ampak prisluhne drugim, ki so kompetentni za posamezna področja. Zelo zanimiva pa je bila za nas tudi njegova pripoved o spominih na služenje vojaškega roka v Vipavi. "Dobro sam zapamtio Vrhpolje, Predmejo i Col". Tudi vipavska burja ostaja v njegovem spomi- Dr. Primož Krečič, dr. Vinko Škafar, dr. Maksimiljan Matjaž in mag. Bogdan Vidmar smo se na povabilo Teološke fakultete v Beogradu, od 17. -19. novembra 2012 odpravili na ekumensko potovanje po Srbiji. Obisk je bil zamišljen kot potovanje in srečanje s Srbsko pravoslavno Cerkvijo (SPC) na terenu. Tri dni smo obiskovali samostane iz 13. st., se srečevali s profesorji, meniškimi skupnostmi, obiskali eno izmed bogoslovij in teološko fakulteto v Beogradu. Srečali smo se tudi z nekaterimi škofi in patriarhom. Doživeli in izkusili smo, da pregovorna srbska gostoljubnost resnično obstaja in je ze- lo velika. Sobota, 17. novembra 2012 Iz Ljubljane smo se z avtomobilom odpeljali na pot v zgodnjih jutranjih urah. V Beogradu so nas pričakali dr. Vlado Vukašinovič, protojerej-stavrofor in prof. liturgike na pravoslavni fakulteti v Beogradu, dr. Dragomir Sando, protojerej-stavrofor in prof. katehetike ter študent teologije Miloš Tutuš, ki so bili spremljevalci na vseh naših poteh. Naša prva postaja je bil obisk škofije v Požarevcu. Sprejel nas je škof (episkop-braničevski) dr. Ignjatije Midič, ki je tudi profesor dogmatike na Teološki fakulteti v Beogradu in član državnega pedagoškega sveta, saj je konfesionalni pouk o veri v Srbiji obvezni izbirni predmet, kar je določeno z zakonom. Kot konfesionalni predmet je lahko tudi pouk o veri, ki ga izvaja islamska skupnost. V nacionalnem svetu za versko vzgojo so predstavniki vseh verskih skupnosti. Učbenike za pouk v osnovnih in srednjih šolah potrdi država. Škof Ignjatije tesno sodeluje tudi z ministrstvom za kulturo. Povedal nam je, da v naslednjem tednu potuje v Pariz, na srečanje ožje komisije za dialog med pravoslavno in katoliško Cerkvijo, ki je sestavljena iz osmih članov. Katoliški strani predseduje prefekt sveta za edinost kristjanov, kardinal Kurt Koch, pravoslavni del komisije pa vodi pergamski metropolit Zizioulas Ioannis iz Soluna, ki je bil tudi profesor dr. IgnjatLja Midiča. V razširjeni mednarodni komisiji katoliško-pravoslavnega dialoga pa je okoli 60 članov. Z našim sogovornikom smo se pogovarjali o ključnih vprašanjih odnosov med katoliško in pravoslavno Cerkvijo, predvsem o različnih razumevanjih petrin-ske službe in možnih rešitvah, ki bi bile sprejemljive za obe strani. Iz pogovora smo spoznali, da je škof Ignjatije vrhunsko izobražen strokovnjak za ekumenska vprašanja, istočasno pa ekumensko odprt. Nikakor ni zgolj slučajno član ožje mednarodne teološke katoliško-pravoslavne komisije. Naše srečanje se ni končalo zgolj z razpravo o teoloških vprašanjih, temveč pri mizi, kjer nam je izkazal zelo veliko gostoljubje. Sledilo je potovanje do samostana Studenice, kjer nas je sprejel predstojnik samostana (iguman) arhiman-dritTihon Rakičevič. V samostanu iz 13. st., ki je najstarejši in najpomembnejši srbski pravoslavni samostan, trenutno biva osem menihov in štirje novinci. Samostan je začel nastajati 1. 1196, ko je Štefan Nemanja zapustil prestol in se umaknil v ta samostan, v času sv. Save, ki je tu bil arhimandrit, pa je ta samostan postal politično, kulturno in duhovno središče Srbije. Po prisrčnem sprejemu, ogledu cerkve in večerji, med katero je med nami potekal z arhimandritom Tiho-nom živahen pogovor, smo prespali v samostanskem gostišču. Nedelja, 18. nov. 2012 Po sv. maši v gostišču smo se udeležili pravoslavne evharistije. Pri liturgiji, ki ji je predsedoval arhimandrit Tihon, so peli menihi, k liturgiji pa so prišli tudi ljudje iz okoliških krajev. Po maši je, ob kavi in rakiji, sledil pogovor o pravoslavnem meništvu, zgodovini Srbije, razlogih za nezaupanje Srbov do katoličanov, ki temeljijo na ranah iz državljanske vojne med 2. svetovno vojno in genocidu nad Srbi. Izognili pa se nismo niti vprašanjem o razpadu Jugoslavije in vlogi Srbije v tem dogajanju. Tudi sveže razsodbe haaške-ga sodišča, ki je oprostilo hrvaške generale in je v času našega obiska odmevala v Srbiji, nismo mogli preskočiti. To kaže na to, da je bilo naše srečanje pristno, da smo zmogli izreči tudi različne poglede in spoštljivo poslušali drug drugega. Ravno tak dialog pa vsake- NOVI GLAS Ko hodiš Ko hodiš, pojdi zmeraj do konca. Spomladi do rožne cvetice, poleti do zrele pšenice, jeseni do polne police, ^ pozimi do snežne kraljice, v knjigi do zadnje vrstice, v življenju do prave resnice, t A če ne prideš ne prvič, ne drugič do krova in pravega kova poskusi: vnovič in zopet in znova. • v- Tone P. V'1 % j ! • V itflv • ' v - Žal zelo sodobno, grenko vprašanje Kako napolniti cerkve? Marsikje v Evropi in Ameriki se cerkve praznijo. Mnogi si postavljajo vprašanje: kako ljudi ponovno pritegniti k nedeljski maši? Nad spovedjo pa so že obupali. Ostaja mi v spominu izjava nemškega duhovnika, ki nam je z resignirano ravnodušnostjo rekel: "V Nemčiji imamo na desetine priročnikov o spovedi, k spovedi pa ljudje ne hodijo več". Kako napolniti cerkve? Kaj ponuditi ljudem, da bodo prišli, kako jih privabiti? Izboljšati petje? Po maši organizirati piknik? Je rešitev v tiskanju knjig in večji ponudbi raznih tečajev? Je tako zastavljeno vprašanje sploh smiselno in v skladu z evangelijem? Mar to ni nezrelo in otročje? In kakšno pot ubira sinoda na Slovenskem? Kateri so vzroki, da se cerkve v t. i. zahodnem (zahajajočem?) svetu praznijo? Je temeljni vzrok res v greš-nosti klerikov in laikov ter v dolgočasnosti liturgije? Kaj pa, če to ni temeljni vzrok? V tem primeru bodo vsi naši odgovori na nastalo situacijo in vsi poskusi, da se iz nje izvlečemo, pa naj bodo še tako dobronamerni, v končni fazi neuspešni in smešni. Sam se strinjam s tistimi, ki menijo, da je vzrok za nastalo situacijo veliko globlji. Vzrok je v hegemonistični miselnosti našega časa. Domišljamo si, da ta ni vcepljena tudi v nas kristjane, da smo pred hegemonistično kulturo časa, v katerem živimo, imuni. A ni tako. Vsaj pri sebi to dan za dnem odkrivam. Niti ne zavedamo se, da nam je nekdo v glavo vcepil prepričanje, da je Bog sovražnik naše svobode. Morda celo vsak dan, ali občasno molimo in gremo ob nedeljah k sv. maši, toda v politiki, gospodarstvu, šolstvu, medicini, pravu ... se tudi kristjani ravnamo po načelih ateističnega humanizma. Večina sodnikov, učiteljev, politikov,... kmetov in delavcev se tega niti ne zaveda in zdi se, da smo zelo malo pripravljeni kaj narediti, da bi se začeli zavedati svoje hinavščine in dvojnosti, ki jo živimo in nas vodi v nezado- voljstvo, depresijo, razkole in sovraštva. Kdo nam je to vcepil v naše sive celice? Na to ne znam odgovoriti, lahko pa ga začnemo razkrivati. Vsekakor ne gre za enega pesnika, filozofa ali politika ali zgolj za peščico ljudi. Gre za organiziran sistem, za svetovno moč, ki je že v prejšnjem stoletju poskusila organizirati svet brez Boga. Posledice tega poskusa so bile katastrofalne, če pomislimo samo na Stalina, Hitlerja in Maoa. Brezobziren poskus restrukturacije sveta, ki pa je seveda spretno zavit v celofan demokracije in človekovih pravic, se nadaljuje tudi v 21. st. Tu seveda ne gre za nekaj skeptikov, ki ne verujejo v Boga, za nekaj posameznikov, ki se jim je zameril župnik ali škof, za nekaj posameznikov, ki se jim zdi maša dolgočasna. Resnica je drugačna: tudi če bi bili duhovniki in škofje vsi svetniki in čeprav bi liturgijo izpilili do podrobnosti, bi v srcih ljudi še vedno odmevalo: "Kristus je sovražnik naše svobode! Pogoj za realizacijo človeka je osvoboditev od Boga". To je "civilizacija", ki izključuje Boga in je zato nujno nehumana. Nič ne pomaga, če se imenuje ateistični humanizem. Ljudje, tudi kristjani, pa smo naivni in nasedamo laži. Kako sicer razumeti, da pridejo na oblast Hitler, Mussolini, Kardelj, Pavelič, Miloševič in da tudi danes v državah, v katerih živimo, vladajo zakoni, ki se posmehujejo Božjim zapovedim, naravnim zakonitostim in zdravi pameti? Kje je rešitev? Najprej v postavljanju pravih vprašanj, kot so: "Kateri so dokazi, da ima ateistični humanizem prav? Kaj pa če je moja svoboda premosorazmerna z mojo odvisnostjo od Boga"? Nove evangelizacije ne bo brez soočenja s hegemonistično kulturo časa, ki se je zarila globoko v nas. Bogdan Vidmar 'Niti ne zavedamo se, da nam je nekdo v glavo vcepil prepričanje, da je Bog sovražnik naše svobode." Ob stran romanu A. D Avenia - Stvari, ki jih nihče ne ve Možni odgovori na globoke težave Pred časom smo o tem romanu že pisali ob predstavitvi prvega romana izpod peresa sicilijanskega profesorja literature in pisatelja, "Bela kot mleko, rdeča kot kri". Nalašč sem zapisal, da je avtor najprej profesor, saj mu to predstavlja prvotno poslanstvo, je pa zagotovo tudi dober, zelo dober pisatelj. Zame je ta drugi roman še veliko boljši od prvega. Med drugim drži, da so korekturo prvega opravili dijaki, ki jim je D 'Avenia roman dal najprej v branje, drugega pač ne. Če so odrasli v prvem romanu predstavljeni kot "idealni", pa so v romanu "Stvari, ki jih nihče ne ve" predstavljeni v vsej svoji krhkosti in nemoči. Nekaj zelo dobrodošlega je, da avtor obravnava tiste najbolj pereče težave današnjega časa, kamor pri odraslih najbolj sodi prav to, da kdo od staršev zapusti svojo družino zaradi druge osebe, s katero je začel zvezo - v tem primeru je tisti, ki je zapustil družino, Margheri-tin oče. Kdo pa je ta Margherita? Štirinajstletno dekle, ki začenja pouk na višji šoli (v Sloveniji bi obiskovala zadnji razred devetletke, op. p.). Še poleti se je imela lepo z očetom na morju, kar naenkrat pa je izginil, kar na dekle deluje strašno. Vse je pravzaprav novo zanjo, od šole do prijateljev - spoprijatelji se z radoživo Marto, ki ima dobro in veselo družino. To so leta, ko se dekleta noro zaljubljajo in imajo prve resnejše težave, ki jih s seboj prinaša odraščanje. Margherita bi še kako potrebovala očeta, tega pa ni. Mar- t: Roman "Stvari, ki jih nihče ne ve" odpira pereča vprašanja in težave, la tarejo sodobnega zahodnega človeka in mladostnika, a ponudi tudi nekaj predlogov, da bi ta vprašanja rešili. gherita posluša v šoli čudovite razlage Odiseje, ki jih ima njen profesor (v katerem ponovno lahko prepoznamo določene poteze pisatelja samega), pri katerem pa tokrat vstopimo tudi v zasebno življenje, kjer še zdaleč ni tako briljanten kot v šoli, saj - enostavno povedano - ni mož. Ima dekle, Stello, s katero pa si ne upa stopiti na pot zakona. Dve ključni moški figuri v Margheritinem življenju sta tako moška, ki nista prava moška, ampak strahopetca in bežita pred tistim, kar je v življenju zares pomembno, kakor se tudi bojita odgovornosti. Če smo pošteni, je pobeg od doma, ki ga naredi dekletov oče, le še pika na i tistega bežanja, ki ga je vršil s svojo obsedenostjo s službo. Margherita naredi Odisej o za svojo in postane sodobni Te-lemah, ko se s fantom Giu-liem odpravi iskat očeta, a je to tudi pot iskanja tiste resnične ljubezni, ki mora skozi trde boje in je prava šele takrat, ko znamo narediti za svoje tudi rane drugega. K temu jo spodbudi in ji je v oporo tudi "izročilo starih", ki ga predstavlja stara mama s Sicilije, otroški pogled mlajšega brata Andree in Martina družina. Ta je še bolj v oporo Margheritini mami, da spet najde stik z izročilom in vero, ki se jima je tako zlahka odpovedala - še kako pereče težave današnjega zahodnega človeka. Marsičesa še nismo povedali zato, da si boste roman prebrali sami in ga dali prebrati še komu. Andrej Vončina Ob slovenski ekonomski in moralni krizi Mondragon - zgled za krščansko podjetništvo v Sloveniji ? Slovenija se spopada tako z ekonomsko kot tudi z moralno krizo. Nezadovoljstvo s socializmom je državo popeljalo na pot samostojnosti in divjega kapitalizma, za katerega je značilnost propadanje podjetij zaradi "tajkunskega" finančnega izčrpavanja podjetij in padec osnovnih človeških vrednot. Tudi krščanskim poslovnežem ne uspe razviti uspešnega in odgovornega modela podjetništva, po katerem bi bili prepoznavni, zato se postavlja vprašanje, po kom se zgledovati. Po vsem svetu lahko najdemo dobre primere alternativnih ekonomskih modelov. Eden izmed najbolj uspešnih je primer španske korporacije Mondragon, katere ustanovitelj je katoliški duhovnik Jose Maria Arizmendiarrieta (1915-1976), ki je v mestu Mondragon deloval na področju izobraževanja in širjenja krščanskega socialnega nauka. Mondragon je veliko zadružno združenje s sedežem v mestu Mondragon in sedma največja španska družba po prihodku od prodaje in vodilna poslovna skupina v Baskiji. Ustanovljena je bila leta 1956 kot malo zadružno podjetje za izdelavo parafinskih grelcev. V 260 izpostavah po svetu zaposluje 83.569 delavcev, od tega je 9.000 študentov (2011). Njihovo delovanje je dandanes organizirano na štirih področjih: finance, industrija, maloprodaja ter znanje. S celotno dejavnostjo ustvarijo okrog 15 milijard evrov prometa, kar je polovica slovenskega BDP, pri čemer je razmerje med najvišjo in najnižjo plačo v podjetju le 1:4,5. Za korporacijo Mondragon je značilno, da so delavci tudi lastniki korporacije. Odločajo po načelu en človek - en glas. Delujejo v skladu s poslovnim modelom, ki temelji na ljudeh, njihovi samostojnosti in iniciativnosti. Podjetja in celotna korporacija se razvijajo po načelu delavske samouprave in solidarnosti, ki se odraža v lastnem zdravstvenem zavarovanju in pokojninskem skladu. Razvoj dosegajo s poudarkom na inovativnosti in obračanju zadržanega delavskega (lastniškega) dobička, ki ga delavci lahko dvignejo ob odhodu ali upokojitvi. Pomembno vodilo korporacije je tudi zaposlovanje delavcev za nedoločen čas, saj so sprejeli pravilo, po katerem ne smejo imeti več kot 20 odstotkov delavcev zaposlenih za določen čas. Ekonomski model korporacije Mondragon preprečuje globoke probleme sodobnih (evropskih) družb, kot so brezposelnost, prepad med revnimi in bogatimi, socialno izključevanje, neenakopravnost, kršenje človekovih pravic itd. Primer korporacije je lahko vzor krščanskim poslovnežem pri oblikovanju krščanskega poslovnega modela. Na Primorskem so številna podjetja propadla ali pa imajo velike finančne težave (Primorje, MIP, Mlinotest, Hranilnica Vipava itd.), kar kaže na napačen ekonomski model. Postavlja se vprašanje, ali se omenjena podjetja lahko združijo v zadrugo in delujejo po vzoru Mondragona? Ali jim Slovenska zakonodaja to sploh omogoča? Po mnenju raziskovalcev korporacije Mondragon je vseživljenjsko izobraževanje delavcev ključen element njihovega uspeha. Zakaj bi se Slovenska podjetja ne zgledovala po njihovem vzoru? Na spletni strani korporacije Mondragon so še vedno aktualne besede njenega ustanovitelja Arizmendiarriete: "Po ničemer se ljudje ne razlikujejo bolj kot po svojem odnosu do okoliščin, v katerih živijo. Tisti, ki se odločijo, da bodo ustvarjali zgodovino in spreme- Španska korporacija Mondragon nili tok dogodkov, so v prednosti pred tistimi, ki so se odločili, da bodo zgolj pasivno čakali na rezultate sprememb". Viri: http: //www. mondragon-corporation. com/ENG. aspx? language=en-US http: //sl. wikipedia. org/wiki/Mondragon_%28zadruga%29 Vrečer, Natalija (2011); Korporacija Mondragon - uspešna alternativa kapitalizmu http: //www. dnevnik, si/objektiv/vec-vse- bin/1042494310 Janez Rutar