\ovi dokumenti o Dramatičnem društvu (1867—1892) Že večkrat smo omenjali usodo arhiva Dramatičnega društva, ki se je skorajda ves porazgubil. Ohranila se je sicer dokaj popolna zbirka dramskih besedil, ki so bila na sporedu od ustanovitve društva pa do prve svetovne vojne, ob tem pa še nekaj dokumentov, ki so prišli iz Govekar j eve zapuščine v NUK (oboje zdaj hrani SGM). To je skorajda vse in le malo upanja imamo, da bi mogli še kdaj odkriti ta prvi in neposredni vir za zgodovino slovenskega gledališča v času, ko se je to razvijalo v poklicno, umetniško ustanovo. Vendar, posamezni drobci od časa do časa še vedno prihajajo na dan. Nekaj malega smo našli zadnja leta celo v upravni pisarni Slovenskega narodnega gledališča v Ljubljani; nekaj značilnih dokumentov, ki so se ohranili v zapuščini Ivana Murnika, bomo objavili v prihodnjem zvezku s komentarjem Draga Šege; trije pa so prišli v naš arhiv tudi z zapuščino Hinka Nučiča, ki smo jo prevzeli v tem letu. Prvi od teh treh dokumentov je zapisnik drugega rednega občnega zbora Dramatičnega društva, ki je bil 11. julija 1869; zapisnik je bil sestavljen 19. julija, pisan je z Nollijevo roko in podpisala sta ga namestnika predsednika in tajnika, Ivan Murnik in Josip Nolli. Ta dokument dopolnjuje že prej objavljeni zapisnik o volitvi «dramatičnega odbora-'-', ki je bila istega dne (prim. Dokumenti I, 1964—65, str. 154). Četudi ravnokar najdeni zapisnik ne prinaša novih odkritij, nam vendarle zgovorno osvetljuje nekatere podrobnosti o rojevanju slovenskega poklicnega teatra in predvsem vlogo Frana Levstika, ki je z veliko energijo, z zanosom in poln načrtov prevzel predsedstvo mladega društva, pa brž popustil, tako kakor tudi tajnik Jurij Kozina. Zato sta občni zbor vodila namestnika, pri volitvah (glej prej omenjeni zapisnik) pa je bil izvoljen za novega predsednika Peter Grasselli z 39 g1 asovi, medtem ko je dobil Levstik dva. Zapisnik objavljamo v celoti, sklep pa tudi v faksimilu: Zapisnik drugega rednega občnega zbora dram. društva 11. julija 1869. Navzoči: Prvosednika namestnik g. Murnik in gg. odborniki: Dr. Blei-weis K., Žagar, Kandernal, Grasseli, Dr. Poklukar, Zabukovec, Guttman, Draksler, Dr. Hudec, okoli 20 drugih družabnikov in 6 gospodičin. «( ;b , - ^ u 5. ^ 1*4+» or >t fye-n-t a/lt-tNiC f $AJt f./fo-t' i j tr- . /° i<<' rt’vfajx in 1 / ■ %.a 1 }iACOA.t\J /J a £#xi a/jnNTZjQ.ru*. ' /7* a J j • Ihx >» ^Xju/n-Cu; ^ /%}n < Jd’/j), ♦ 1 ~f**-vihvm% • - fi-f). Al«a «Wt________________ . d<4^ e < <- r « Sj y *+' * ^ L'Jj,s£S, „ttJjUzi ¿' ---- ' ./.,. • -rf~ ^ ^ «'V' •* ^ M ^ T ^/,c :r v ^2iX^-y «s >' *<-** &&. A >~- ¿L**-* s*. ¿r ^U»>M Ž3fc=. #* • Koncept dopisa Dramatičnega društva (1891) Iz rečenega dopisa se vidi, da želi slavni deželni odbor oddati lože Dramatičnemu društvu za neko ceno, torej za odkupnino; z drugimi besedami, da bi dohodki lož pripadali deželi, ne pa društvu, katero uzdržuje slovensko gledališče. Da Dramatično društvo ne more tega prevzeti, usojamo se dokazati z naslednjimi številkami. Dramatično društvo zaveže se igrati od oktobra do konca marca ter priredi v dobi teh 6 mesecev 36 gledaliških predstav. Ker se omeji Dramatično društvo na toli malo večerov, potrebno je, da ima na razpolago 16 nedelj, oziroma praznikov. Kakor se vidi v prigibu iz našega vestno sestavljenega proračuna znašajo naši troški v novem gledališču 16.044.■— dohodkov pa je le 11.120.— tako da ostane primanjkljaja 4.924.— Pri tem pa je treba pomisliti, da mej dohodki so tudi dohodki vseh lož. Vzemimo, da lože ne bi bile društvene, potem bi Dramatično društvo zadela še hujša izguba, ker je znano, da lože neso polovico dohodkov in da so posestniki lož j edini redni in zanesljivi obiskovalci gledaliških predstav, zlasti v delavnikih. Ako bi torej Dramatično društvo moralo kupiti lože, oziroma dajati deželi ves dohodek lož, ne bi imelo društvo nobene koristi, to je prirejalo bi predstave le v to, da bi dežela od tega dobiček imela, društvo pa bi se zakopavalo v dolgove, kakor je to bilo v starem gledališču, kjer je vsed tega, ker ni imelo lož na razpolago, tako zagazilo v dolgove, da je moralo prirediti narodno subskribcijo, da se je rešilo propasti in da je moglo nadaljevati slov. predstave. Kot smo že omenili, je poglavitna novost v tem dokumentu spoznanje, ki nikjer drugod ni tako jasno: da se je namreč Dramatično društvo v prelomnem letu 1892, ko je dobila Ljubljana novo, ponosno gledališče, namenjeno sicer tako Nemcem kakor Slovencem, samo omejilo in ni izkoristilo priložnosti, da bi si izposlovalo več igralnih dni, za katere se je naslednja leta borilo z veliko muko in z le delnim uspehom. Razumljivo je, da je ravnalo tako spričo finančnih, personalnih in drugih omejitev, ponovila pa se je pri tem napaka iz prejšnjega desetletja: po prvi krizi v sezoni 1878-79 je moralo Dramatično društvo zaradi skrčene podpore odpustiti vse glavne igralne moči in poldrugo leto ni bilo slovenske predstave v starem gledališču, kjer si je društvo v prejšnjih letih že izposlovalo štiri dneve v mesecu; ko je v letu 1880 začelo spet prirejati predstave z novimi diletanti, se je samo odločilo le za dve predstavi in ta omejitev ga je vezala vse do požara gledališke stavbe v letu 1887, čeprav je tista leta večkrat poskušalo svojo dejavnost razmakniti. Podobno je bilo tudi zdaj: v letih 1891—92, ko- je Deželni odbor kot lastnik niove hiše na novo delil dneve, bi bilo veliko laže izvojevati vsaj ravnopravnost z nemškim Theatervereinom, ki je še vrsto let prevladoval na odru v središču Ljubljane. ¿im Trois nouveaux documents concernant la Société dramatique Dans le legs de l’acteur et metteur en scène Hinko Nučič, décédé en 1970 à Zagreb, se trouvèrent par hasard trois documents provenant des Archives de la Société dramatique qui dirigeait dans sa première période le théâtre Slovène. Ces Archives ont été perdues et ce ne sont que des fragments qui se sont conservés. Le premier de ces trois documents est le procès verbal de l’Assemblée générale de la Société de 1869, de l’époque donc où le président était encore l’écrivain Fran Levstik qui avait pourtant déjà renoncé à toutes ses activités dans le comité. Le deuxième document date de la même année et c’est une sorte de formulaire par lequel les membres du comité étaient informés de leur élection. Le troisième document date de 1892, année où fut achevée la construction du nouvel édifice du théâtre à Ljubljana. Les représentations dans le nouvel édifice étaient données tantôt en Slovène, tantôt en allemand, et ce troisième document qui est une esquisse de la lettre adressée par la Société dramatique au gouvernement parle de la lutte pour la répartition des droits dans la nouvelle maison.