e-novičke september 2012 Dragi bralci, šolsko leto se je začelo in z njim tudi številne dejavnosti, povezane z izobraževanjem in učenjem. Tokrat bi vas radi opozorili na razpis za Priznanja ACS za promocijo učenja in znanja, ki bo odprt od 15. septembra do 14. oktobra 2012. Želim vam prijetno branje, Nevenka Kocijančič, urednica e-Novičk Domače novičke.............................................................................................................................2-3 Novosti v InfO-mozaiku ................................................................................................................................... 2 Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2012 .................................................................................2 Teden vseživljenjskega učenja 2012 ................................................................................................3 Razpis za Priznanja ACS za promocijo učenja in znanja 2012 ........................................................................3 Mednarodno sodelovanje..................................................................................................................4 Projekt za uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih .................................................................4 Pomembne publikacije..................................................................................................................4-5 Študijski krožki, iz korenin k novim izzivom za življenje v skupnosti ............................................................4 Iz drugih virov................................................................................................................................5-7 Osma številka VETAlert...................................................................................................................................5 Anketa o izobraževanju odraslih, Slovenija, 2011 - začasni podatki...............................................................5 Zavzemanje za prenovo Memoranduma o vseživljenjskem učenju..................................................................6 Poročilo o izobraževanju, usposabljanju in Evropi 2020 ..................................................................................7 Kotiček je vaš...............................................................................................................................7-12 Tri svetovalna središča praznujejo 10-letnico uspešnega delovanja.................................................................7 Svetovalno središče Gorenjska .........................................................................................................................8 Svetovalno središče Postojna............................................................................................................................9 Svetovalno središče Zasavje .............................................................................................................................9 Center za samostojno učenje - pri delu vam lahko pomagajo največji svetovni strokovnjaki.......................10 Spoznavali smo zaklade Cipra in Avstrije ......................................................................................................11 Samo z znanjem prihaja DOBA sonca............................................................................................................12 Ne prezrite..................................................................................................................................12-15 Začenja se vpis v študijske programe Univerze za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani .............................12 V Narodnem muzeju Slovenije pokramljajte s kustosom...............................................................................13 Več kot 80 brezplačnih izobraževanj za vse generacije na 12. F3ŽO ............................................................13 Vabljeni k oddaji prijave za organizacijo študijskega obiska v Sloveniji.......................................................14 Razpis za sofinanciranje vzpostavitve in delovanja kompetenčnih centrov za razvoj kadrov........................15 Posveti, konference....................................................................................................................15-16 Novosti iz knjižnice ACS ..........................................................................................................16-18 ^^^^^ z vami Andragoški center Slovenije DOMAČE NOVIČKE Nbvosti v InfO-mozaiku Na spletni strani Andragoškega centra Slovenije (ACS) v rubriki InfO-mozaik, kjer predstavljamo informacije, statistične podatke in kazalnike nekaterih ključnih področij izobraževanja odraslih, smo objavili novejše informacije o: • vključenosti odraslih v formalno izobraževanje - predstavljeni so novejši statistični podatki o vključenosti odraslih v osnovnošolsko, srednješolsko in terciarno izobraževanje; • nadaljnjem izobraževanju v Sloveniji 2010/2011 - predstavljeni so podatki o izvajalcih nadaljnjega izobraževanja, ki jih letno spremlja Statistični urad RS, izobraževalnih programih usposabljanja in spopolnjevanja ter splošnega izobraževanja in udeležba v izobraževanjih; • nadaljevalnem poklicnem izobraževanju in usposabljanju zaposlenih v podjetjih v letu 2010 -predstavljeni so novejši podatki poenotene statistične raziskave o nadaljnjem poklicnem izobraževanju in usposabljanju zaposlenih v podjetjih in drugih organizacijah (Continuing Vocational Training Survey - CVTS), v kateri sodeluje tudi Slovenija; • udeležbi odraslih v izobraževanju - vir za predstavljene podatke je Anketa o izobraževanju odraslih za leto 2011 (Adult Education Survey - AES). Na spletni strani InfO-mozaika boste našli še vrsto drugih zanimivih informacij. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS InfO -mozaik Povabilo na Dneve slovenskih svetovalnih središč 2012 Svetovalna središča za izobraževanje odraslih in Andragoški center Slovenije letos že osmo leto zapored organiziramo Dneve slovenskih svetovalnih središč. Letošnje dneve pripravljamo v tretjem tednu v septembru, in sicer med 19. in 21. septembrom. Glavni namen je informiranje odraslih o možnostih izobraževanja in učenja. Druga pomembna tema, ki je tudi vodilo letošnjih dni, je aktivno staranje in medgeneracijska solidarnost. Tema letošnjega Evropskega leta 2012 opozarja na pomen, ki ga imajo starejši v družbenem življenju. Dejavno staranje pomeni, da smo tudi na starost zdravi in družbeno dejavni, da nam je delo v zadoščenje, da smo v vsakdanjem življenju samostojni in se udejstvujemo kot državljani. Da bi učenje in izobraževanje še bolj približali različnim skupinam odraslih, smo se äsSpjjsgSä Wz^ÊÊÈâ tudi letos odločili za pripravo časopisa Info-ISIO 2012-2013, v katerem poleg različnih možnosti izobraževanja predstavljamo novosti v izobraževalnem sistemu, svetovalni podpori in pomoči odraslim, možnosti sofinanciranja izobraževanja odraslih idr. Časopis bo brezplačno na voljo v vseh svetovalnih središčih za izobraževanje odraslih, prebrati pa ga bo mogoče tudi na spletni strani ACS in spletni strani projekta ISIO. 2 Na Dnevih slovenskih svetovalnih središč bo vseh štirinajst svetovalnih središč (http://isio.acs.si/sredisca/) skupaj s partnerskimi organizacijami pripravilo več medijsko odmevnih dogodkov o možnostih formalnega in neformalnega izobraževanja in učenja v novem šolskem letu. Svojo dejavnost bodo predstavljala na različnih javnih mestih, kjer bodo informacije dosegle čim več odraslih. Z dogodki v teh treh dneh želimo povečati prepoznavnost svetovalnih središč v lokalnem okolju in ljudem predstaviti, kakšne možnosti svetovanja in podpore središča ponujajo. Informacije o dogodkih in njihovih lokacijah bodo svetovalna središča in njihove partnerske organizacije objavili v začetku septembra na svojih spletnih straneh, objavljene pa bodo tudi na spletni strani ACS -http://www.acs.si in spletni strani projekta ISIO - http://isio.acs.si. Mag. Andreja Dobrovoljc (andreja.dobrovoljc@acs.si), ACS TEDEN VSEZIVLJENJSKEGA UČENJA 2012 Razpis za Priznanja ACS za promocijo učenja in znanja 2012 Od 15. septembra do 14. oktobra 2012 bo odprt razpis za Priznanja Andragoškega centra Slovenije za promocijo učenja in znanja za leto 2012. K sodelovanju vabimo vse državljane Republike Slovenije ter Slovence po svetu in v zamejstvu. Priznanja podeljujemo v Tednu vseživljenjskega učenja (TVU) vse od leta 1997. Do sedaj je svoje zgodbe predstavilo že 183 posameznikov, skupin, društev, ustanov, podjetij in lokalnih skupnosti, ki so s svojimi dosežki in dosežki svojih članov, občanov in zaposlenih dokazali, da je z učenjem mogoče izboljšati kakovost življenja sebi in drugim, ustvariti boljše pogoje za učenje, izboljšati zaposlitvene možnosti, osebnostno napredovati ipd. Njihove zgodbe so navdušile že mnoge. Kratke filme in opise zgodb objavljamo na strani http : //tvu.acs.si/priznanj a/ dobitniki. Vabimo vse, ki v svojem okolju prepoznate posameznika, skupino, ustanovo, podjetje ali lokalno skupnost, ki je z lastnim učenjem ali strokovnim delom lahko zgled drugim, da ga/jo predlagate za priznanje. Vse informacije bodo od 15. septembra dostopne na spletni strani http://tvu.acs.si/priznanj a ali pri Katarini Šešet (T: 01 5842 560). Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 3 MEDNARODNO SODELOVANJE Projekt za uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih Evropska komisija nas je pred kratkim obvestila, da smo uspeli s prijavo na zaprt razpis programa Vseživljenjsko učenje, namenjen vpeljevanju Evropskega programa za učenje odraslih. Tako bomo od septembra 2012 do avgusta 2014 izpeljevali dve skupini dejavnosti: • v letu 2013 bomo v močni navezi s Tednom vseživljenjskega učenja in v sodelovanju z izbranimi območnimi koordinatorji TVU in drugimi deležniki na sedmih lokacijah po Sloveniji organizirali Parado učenja - dneve učečih se skupnosti. Parado bomo ponovili v letu 2014, vendar v drugih sedmih krajih; • rezultat druge skupine dejavnosti bodo štirje videofilmi, v katerih bomo s primeri dobre prakse promovirali izobraževalni program za brezposelne, program pismenosti Izzivi podeželja, svetovalno dejavnost in priznavanje neformalnega učenja ter izbrane dobitnike priznanj ACS za promocijo učenja in znanja. S projektom želimo z uveljavljenimi in novimi pristopi spodbuditi vključevanje odraslih v vseživljenjsko učenje. Posebno pozornost bomo - v skladu s prednostmi Evropskega programa - posvetili ciljni skupini nizko izobraženih ter drugim izobraževalno prikrajšanim. O dejavnostih in njihovih rezultatih vas bomo sproti obveščali. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Študijski krožki, iz korenin k novim izzivom za življenje v skupnosti Ob dvajsetletnici projekta je ACS izdal učno gradivo z naslovom Studijski krožki, iz korenin k novim izzivom za življenje v skupnosti. Izid publikacije, ki obsega 163 strani, sta omogočila Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada in Ministrstvo RS za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Učno gradivo je namenjeno bodočim in že izkušenim mentorjem študijskih krožkov, seveda pa tudi strokovni in širši javnosti. ŠTUDIJSKI KROŽKI iz korenin k novim izzivom za življenje v skupnosti limsr^. Vsebino so pripravili štirje avtorji: • Damjana Urh, dolgoletna vodja Temeljnega usposabljanja mentorjev in vodij študijskih krožkov, je pripravila jedro učnega gradiva. Nadaljnja besedila o strukturi udeležencev, prevladujočih vsebinah in kulturnih sestavinah študijskih krožkov ponujajo doslej nepoznan vpogled v njihovo delovanje; 4 • dolgoletna vodja študijskih krožkov, etnologija in kustosinja Gorenjskega muzeja, mag. Tatjana Dolžan Eržen, je v prispevku z naslovom Študijski krožki med preteklostjo in prihodnostjo analizirala in interpretirala prevladujočo vsebinsko izbiro, dediščino; • mentor mlajše generacije, Matej Cepin, je na podlagi analize strukture udeležencev pripravil besedilo z naslovom Študijski krožki: prostor medgeneracijskega sodelovanja; • dr. Nevenka Bogataj, koordinatorica projekta, je zapisala Razmislek o kulturnih ozadjih dela slovenskih študijskih krožkov, v katerem na podlagi definicije pojma 'skupnost' interpretira prakso in potenciale študijskih krožkov za razvoj. Učno gradivo je pomembna materializirana dodana vrednost trendu participacije odraslih v skupnostnem izobraževanju ter stabilnem zanimanju za usposabljanje mentorjev. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV CÜ ma številka VETAlert BI cenepop VETalert Newsletter V avgustovski številki VETAlert, mesečnega izbora publikacij, objavljenega v Cedefopovi bibliografski bazi - VET-Bib, je mogoče dostopati do evropskih študij o poklicnem in strokovnem izobraževanju v zadnjih dveh letih. Objavljeni so tudi posodobljeni podatki o izobraževanju v državah članicah Unesca za leto 2011 (World data on education). V zadnji številki sta s Slovenijo povezana dva predstavljena dokumenta: • na enajsti strani so objavljene SME Master Plus smernice - testiranje evropskega sistema kreditnih točk v poklicnem izobraževanju in usposabljanju (ECVET) v okviru kvalifikacij vodilnih delavcev (SME Master Plus Leitfaden : Erprobung des Europäischen Leistungspunktesystems für die Berufsbildung (ECVET) am Beispiel der Meisterqualifikation) - pilotni projekt SME Master Plus je nemško obrtno združenje (Zentralverband des Deutschen Handwerks - ZDH) izvajalo v sodelovanju s partnerskimi ustanovami iz Avstrije, Francije, Norveške in Slovenije; • na šestnajsti strani so objavljeni podatki o izobraževanju za Slovenijo 2010/11 (World data on education: Slovenia 2010/11). Vir: spletna stran Cedefop Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Anketa o izobraževanju odraslih, Slovenija, 2011 - začasni podatki Statistični urad RS (SURS) je na spletni strani predstavil prve začasne podatke o Anketi o izobraževanju odraslih. Po pilotni izvedbi v letu 2007 je M STATISTIČNI URAD REPUBLIKE SLOVENIJE 5 bila Anketa v letu 2011 v celotnem evropskem prostoru izpeljana že drugič. Z njo so želeli ugotoviti, koliko se v Sloveniji (in evropskih državah) izobražujemo, da bi si pridobili izobrazbo, oziroma koliko se vključujemo v oblike neformalnega izobraževanja in priložnostnega učenja. Med objavljenimi rezultati ankete vznemirjajo podatki o velikem številu odraslih, ki menijo, da izobraževanja ne potrebujejo. Razlogi za to, da se odrasli niso izobraževali, se nekoliko razlikujejo glede na starost: mlajši odrasli so v večji meri navajali družinske obveznosti, medtem ko so starejši od 50 let pogosteje navajali starost oziroma zdravstveno stanje. Med pogostimi razlogi so bili tudi osebni, ki niso povezani z delom. Več kot polovica anketiranih odraslih se preprosto ni želela izobraževati, ker izobraževanja za delo, ki ga opravljajo, ne potrebujejo. Razlog, da izobraževanja niso potrebovali, visoko izstopa prav v vseh starostnih skupinah. Najmanjši odstotek (54 %) je v starostni skupini 25-34 let, v drugih dveh starostnih skupinah je izenačen na 65 %. Med vsemi, ki se niso želeli izobraževati, je razlog, da je izobraževanje predrago, šele na petem mestu. Ta razlog je nekoliko pogosteje izbran pri najmlajši starostni skupini (25-34 let) odraslih. Vsebina celotne novice s tabelaričnimi prikazi je objavljena na spletni strani SURS. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Zavzemanje za prenovo Memoranduma o vseživljenjskem učenju Evropska civilnodružbena platforma za vseživljenjsko učenje (The European Civil Society Platform on Lifelong Learning - EUCIS-LLL) je na svoji spletni strani objavila poziv za prenovo Memoranduma o vseživljenjskem učenju (Twelve years after: a call for a renewed Memorandum on Lifelong Learning). Dokument je Evropska komisija objavila pred dvanajstimi leti in z njim spodbudila široko javno razpravo, ki je bila osnova za objavo akcijskega načrta Making a European Area of Lifelong Learning a Reality (2001). Zdajšnja ekonomska kriza narekuje drugačno paradigmo, ki naj presega cilje strategije Izobraževanje in usposabljanje 2020 ter poleg zaposljivosti zagovarja tudi osebni razvoj, socialno vključenost ter dejavno državljanstvo. Tak, holističen pogled na vseživljenjsko učenje je že leta 2000 vpeljal pomen osredinjenosti na učečega se, medtem ko se v zadnjem času težišče prenaša na učinke učenja in izobraževanja, torej na zmožnosti, ki so 'vnovčljive' na trgu dela. EUCIS-LLL opozarja, da je treba ohraniti poudarek na humanističnih vrednotah ter upoštevati načela enakosti ter kakovost učnega procesa in učnih priložnosti. Slednje bi morala zagotoviti predlagana nova shema sofinanciranja Erazmus za vse, v kateri naj bi civilnodružbene organizacije dobile ustrezno podporo ter možnost pristnega dialoga z drugimi deležniki v izobraževanju in usposabljanju. Vir: spletna stran EUCIS-LLL Priredila: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 6 Poročilo o izobraževanju, usposabljanju in Evropi 2020 Izobraževanje in usposabljanje 2020 (Education and Training 2020 - ET 2020) je strateški okvir za evropsko sodelovanje v izobraževanju in usposabljanju. Vsaki dve leti ministri za šolstvo in Evropska komisija objavijo skupno poročilo o splošnih razmerah v izobraževanju in usposabljanju v Evropski uniji in ocenijo napredek pri doseganju skupnih ciljev. Poročilo o izobraževanju, usposabljanju in Evropi 2020 (Report on education training and Europe 2020), obravnavano julija letos, povzema ukrepe in razvoj v prvem ciklu izvajanja programa ET 2020 v obdobju 2009-2011 in predlaga prednostna področja sodelovanja evropske politike v prihodnjem ciklu v obdobju 2012-2014. Poudarja zlasti, kako lahko sodelovanje na področju izobraževanja in usposabljanja podpira doseganje ciljev strategije Evropa 2020. Glavne ugotovitve poročila so: • potrebne so pametne naložbe in reforme politike; • potrebna so večja prizadevanja, da se doseže krovni cilj strategije Evropa 2020 na področju osipa in terciarnega izobraževanja; • vseživljenjsko učenje za večino državljanov EU ni realnost; • nadnacionalna mobilnost za pridobivanje novih znanj in veščin; • treba je izboljšati evropsko bazo znanj in veščin. Za uspešno izvajanje strategije Evropa 2020 Komisija predlaga omenjena področja kot prednostna področja evropskega sodelovanja v naslednjem delovnem ciklu programa ET 2020 (v obdobju 2012-2014). Vira: novice Cedefopa, 5. september 2012 in spletna stran Evropskega parlamenta Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS KOTIČEK JE VAŠ Tri svetovalna središča praznujejo 10-letnico uspešnega delovanja Mreža štirinajstih regionalnih svetovalnih središč za izobraževanje odraslih (ISIO središča) je nastala, da bi odraslim pomagali do brezplačnih informacij in svetovanja za podporo pri njihovem izobraževanju in učenju. Pomagajo jim pri odločanju za izobraževanje, organizaciji in poteku učenja, načrtovanju nadaljnje izobraževalne poti in razvoja kariere. Promovirajo vseživljenjsko učenje in povezujejo ponudnike izobraževanja odraslih v regiji. Od leta 2008 svetovalna središča delujejo znotraj Centrov vseživljenjskega 7 Informiranje in Svetovanje v Izobraževanju Odraslih učenja, katerih dejavnost denarno omogočata Evropska unija s sredstvi Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo RS za izobraževanje, znanost, kulturo in šport. Projekt se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja. Letos svojo 10-letnico delovanja obeležujejo tri svetovalna središča: Gorenjska, Postojna in Zasavje. V nadaljevanju njihovemu jubileju namenjamo nekaj več prostora. *** Svetovalno središče Gorenjska Razvoj svetovalne dejavnosti na območju Gorenjske se je pričelo pred desetimi leti z ustanovitvijo Svetovalnega središča Jesenice, ki je celovito in zaupno informiranje in svetovanje zagotavljalo odraslim prebivalcem šestih zgornjesavskih občin. Po šestih letih uspešnega dela smo v letu 2008 svojo dejavnost razširili na področje celotne Gorenjske in se preimenovali v Svetovalno središče Gorenjske. Da bi bila svetovalna dejavnost dostopna čim širšemu krogu odraslih prebivalcev Gorenjske, svetovanje izvajamo tudi zunaj sedeža na desetih dislokacijah. Z mobilno svetovalno službo na šestih točkah dostopnost svetovanja zagotavljamo še posebej ranljivim ciljnim skupinam, kot so invalidi, slepi in slabovidni, odvisniki in ljudje z težavami v duševnem zdravju. Zelo ponosni smo na partnersko mrežo Svetovalnega središča Gorenjska, v katero so vključene lokalne skupnosti, razvojne agencije, gospodarske in obrtne zbornice, podjetja, zavod za zaposlovanje, šole, organizacije za izobraževanje odraslih, nevladne organizacije in drugi deležniki, ki odločajo o strategijah razvoja lokalnega okolja/regije, predstavljajo delodajalce ali delojemalce, se ukvarjajo s ciljnimi skupinami, ki so prednostni uporabniki storitev informiranja in svetovanja, ter imajo velik strokovni ter politični ugled. Več kot 6.000 strank in številni drugi odmevni rezultati, kot so konference, posveti in okrogle mize o aktualnih vsebinah informiranja in svetovanja, dokazujejo, da smo v desetih letih delovanja razvili trajnostni koncept, ki v regiji so-ustvaija odprto učno okolje in tako povečuje dostop do vseživljenjskega učenja. Vse to pa kaže na potrebo po trajnejšem konceptu razvoja dejavnosti, ki ne bo temeljila na začasnem projektnem financiranju, ampak bo plod stabilnega dolgoročnega financiranja dejavnosti iz nacionalnega proračuna. V daljšem članku lahko preberete tudi o načrtih, ki jih imamo v prihodnje. Mag. Maja Radinovič Hajdič (maja.radinovic.hajdic@lu-jesenice.net), Svetovalnega središča Gorenjska * * * 8 S SVETOVALNO SREDIŠČE GORENJSKA Svetovalno središče Postojna Po prvih desetih letih z veseljem ugotavljamo, da smo uspeli korak za korakom tudi v Notranjsko-kraško regijo vpeljati učinkovit sistem svetovanja in informiranja v izobraževanju odraslih. O tem pričajo številke in - kar je še pomembnejše - zadovoljstvo svetovancev, ki se radi vračajo v naše svetovalno središče. V preteklih letih se je po informacijo ali nasvet v Svetovalno središče Postojna obrnilo več kot 5.500 uporabnikov, med katerimi nekoliko prevladujejo ženske (55 %), največ je posameznikov, starih od 30 do 40 let, po izobrazbeni strukturi pa prevladujejo tisti s poklicno izobrazbo (28 %). V obdobju, ki je za nami, nam je uspelo oblikovati mrežo strokovnih in strateških partnerjev, ki združuje izobraževalne, podporne in vodstvene organizacije v lokalnem okolju. V sodelovanju z njimi smo učinkovitejši pri doseganju zastavljenih ciljev. V občinskem glasilu redno objavljamo prispevke o izobraževanju odraslih in širimo koncept vseživljenjskega učenja. Izvajamo brezplačne delavnice o učenju učenja in delovanju možganov, ki posameznikom v vseh starostnih obdobjih ponujajo koristne informacije za čim bolj optimalno rabo lastnih umskih zmogljivosti. V trenutni situaciji, ki za marsikoga ni rožnata, z optimizmom zremo naprej. Vodi nas prepričanje, da se prav v znanju skriva moč, ki lahko posamezniku in družbi pomaga na poti iz stiske. V prihodnje nameravamo še več pozornosti namenjati ranljivim ciljnim skupinam, saj verjamemo, da v trenutni družbeni klimi prav ti potrebujejo največ podpore in informacij za uspešen osebni in poklicni razvoj. Ob prvem pomembnem jubileju se želimo zahvaliti vsem svetovancem za izkazano zaupanje, strateškim in strokovnim partnerjem za uspešno sodelovanje in seveda Andragoškemu centru Slovenije za izvrstno strokovno podporo, izobraževanje in vodenje. Erika Švara (erika.svara@zavod-znanje.si), Zavod Znanje Postojna * * * Svetovalno središče Zasavje Svetovalno središče Zasavje je eno od treh svetovalnih središč, ki v letu 2012 sklepamo deseto leto delovanja. Ob takšnih in podobnih obletnicah se vedno radi ozremo nazaj in priložnost izkoristimo za inventuro uspešnosti. Svetovalno središče Zasavje je eno od manjših svetovalnih središč. Kljub temu, da pokrivamo regijo s komaj 45.000 prebivalci, pa že od leta 2008 letno zabeležimo okrog 1.500 svetovalnih storitev. Vrednosti in prednosti, ki jih prinaša dejavnost svetovanja v izobraževanju odraslih v našem okolju, lahko srečamo na vsakem koraku. Kažejo se v prvi vrsti v zadovoljstvu strank, ki se vračajo zato, ker prepoznavajo drugačen način komuniciranja in obravnavanja, kot so ga vajene v drugih ustanovah. Kažejo se v dobrem sodelovanju z organizacijami v lokalnem okolju, predvsem v sodelovanju različnih ustanov pri skupni obravnavi problemov posameznih svetovancev, in sodelovanju s podjetji, društvi in drugimi organizacijami pri 9 motiviranju odraslih za vključitev v izobraževanje. Dragocena znanja in izkušnje, ki smo jih pridobili v projektu skozi vsa ta leta, uspešno prenašamo in vključujemo v druga področja dela v izobraževanju odraslih in s tem nenehno izboljšujemo kakovost dela na ljudski univerzi. Vse to pa se ne nazadnje odraža tudi v spreminjanju odnosa do učenja odraslih v Zasavju, ki učenje in znanje vse bolj prepoznavajo kot vrednoti in ju tako tudi živijo. Dejavnost svetovanja v izobraževanju odraslih pa je uspešna tudi zato, ker je ves čas strokovno podprta s strani koordinatorja Andragoškega centra Slovenije, ki nas vztrajno zalaga z novimi znanji in nas nenehno postavlja pred nove izzive. Obletnice so poleg inventur tudi dobra priložnost za nove načrte. Pri načrtih smo v tem trenutku nekoliko bolj zadržani, saj se projekt Center vseživljenjskega učenja Zasavje, znotraj katerega trenutno deluje Svetovalno središče Zasavje, izteče konec prihodnjega leta. Upamo, da pozitivnih posledic učinkov dejavnosti v ožjem oziroma širšem prostoru ne zaznavamo le izvajalci in da se bodo našli načini za njeno nadaljevanje v praksi. Valentina Uran (valentina.uran@guest.arnes.si), Svetovalno središče Zasavje Center za samostojno učenje - pri delu vam lahko pomagajo največji svetovni strokovnjaki Zaradi recesije veliko podjetij občutno krči sredstva za razvoj in izobraževanje zaposlenih, zato postajajo centri za samostojno učenje (v nadaljevanju Centri) spet zelo aktualni, saj omogočajo enega najbolj ekonomičnih načinov izobraževanja in učenja. Center uporabljajo podjetja kot učinkovit dodatek h klasičnemu izobraževanju, ki zaposlenim omogoča, da odkrijejo, kako lahko svoje probleme uspešno premagujejo tudi sami. Na enem mestu so zbrani najboljši multimedijski programi (video, avdio, knjige) najuspešnejših svetovnih avtorjev na različne teme: vodenje, komunikacija, prodaja, organizacija časa in dela, pogajanje, motivacija, timsko delo, razvoj kadrov, finance, kakovost ipd. Pomembno je, da programi ne pokrivajo zgolj strokovnega usposabljanja, pač pa tudi osebni razvoj posameznika. Dokazano je, da je lahko človek uspešen le, če najde ravnovesje in srečo v poslovnem in osebnem življenju. Zato so tovrstni centri odlično dopolnilo kompetenčnim centrom. S Centrom pridobi podjetje: • zakladnico idej z vsega sveta o tem, kako delajo najboljši, • izbor programov, prilagoj en potrebam podj etj a, • multimedijske izobraževalne programe, ki so izjemen pripomoček za samoizobraževanje in za izvedbo internih delavnic z lastnimi moderatori. Prednosti samoizobraževanja pred klasičnim izobraževanjem so, da se vsakdo lahko uči točno tisto, kar potrebuje, na način, ki mu ustreza, takrat, ko ima čas, in tam, kjer mu odgovarja. Sistem izobraževanja je zastavljen tako, da se lahko zaposleni izobražujejo sami in da so jim izobraževalni programi brezplačno na voljo za izposojo v podjetju, kjer so zaposleni. 10 Center je namenjen vsem zaposlenim, in sicer kot strokovna pomoč pri reševanju problemov, s katerimi se srečujejo pri svojem delu, in kot motivacija za doseganje svojih ciljev. V zadnjem letu je Video center d.o.o. v Sloveniji pomagal oblikovati oziroma dopolniti enajst centrov za samostojno učenje. Posamezne programe lahko pri nas preizkusite brezplačno, zato nas lahko pokličete (T: 01 5004 144) ali nam pišete (E: info@videocenter.si). Aleksander Pokovec (aleksander.pokovec@videocenter.si), Video center d.o.o. Spoznavali smo zaklade Cipra in Avstrije PUMovci iz Novega mesta smo svoje vsakodnevne dejavnosti dopolnili z vključitvijo v mednarodni projekt Grundtvig Učna partnerstva. Projekt z naslovom EU zakladi (EU Treasure Hunt) se odvija v okviru programa Vseživljenjsko učenje, finančno pa ga omogoča Evropska unija. GD Izobraževanje in kultura ^^^ GD Izobraževanje in Program Vseživljenjsko učenje Grundtvig Poleg novomeškega PUM-a v projektu sodelujejo še partnerske organizacije s Cipra, iz Avstrije, Italije, Španije in Velike Britanije. Dejavnosti projekta tečejo od oktobra 2011, zaključek pa načrtujemo v juliju 2013. V dvoletnem projektu imamo udeleženci skupaj z mentorji priložnost obiskati in spoznati vse partnerske države, hkrati pa odkrivati evropske zaklade v umetnosti, zgodovini, arhitekturi in kulinariki. Za sodelovanje v projektu smo se odločili, da pobliže spoznamo partnerske države, njihovo kulturo in druge znamenitosti, da izkusimo, kako je bivati v tujini, spregovorimo v tujih jezikih, svoje dejavnosti predstavimo zunaj meja Slovenije in - seveda - srečamo nove ljudi ter sklenemo nova prijateljstva. V mesecu februarju smo tako odpotovali na sončni Ciper (na fotografiji), v glavno mesto Nikozijo, kjer so nam predstavili svoje tradicionalne obrti in umetnost, junija pa smo se odpravili v avstrijsko prestolnico in raziskovali zgodovinske znamenitosti Dunaja. O obiskih na Cipru in v Avstriji smo več napisali v daljšem članku, zato vas vabimo, da ga preberete. Maja Regina (maja.regina@ric-nm.si), Razvojno izobraževalni center Novo mesto 11 Samo z znanjem prihaja DOBA sonca Na DOBI podpiramo znanje za danes in znanje za jutri, saj je uspešnost posameznika in podjetja odvisna od znanja in volje zaposlenih. Pri svojem delu potrebujemo več znanja, truda in več strasti. DOBA danes šteje že 22 let. Je največja zasebna izobraževalna ustanova v Sloveniji z več kot 3000 vpisanimi študenti in udeleženci letno. Zavedamo se, da z našim delovanjem prispevamo k uspešnosti slovenskih podjetij. Študenti v naših programih razpolagajo z enakim znanjem, kot ga omogočajo šole v najrazvitejših državah. V programih je ob temeljnih strokovnih znanjih poudarek na osebnostnem razvoju, komunikacijskih spretnostih, timskem delu, sodelovanju, ustvarjalnosti in pozitivni samopodobi, etiki in vrednotah. Ponudba naših študijskih programov je vsako leto večja. DOBA v Slovenski prostor s študijem na daljavo/e-študijem že 12 let prinaša svetovne trende. Sodoben, kakovosten in tehnološko podprt študij na daljavo na DOBI, še zmeraj kot edina ustanova v Sloveniji, izvajamo v celoti. Leta 2000 se je vpisalo prvih najbolj pogumnih in ambicioznih 21 posameznikov - danes uspešnih diplomantov. Z leti pa je postajal vse bolj priljubljen in do danes se je vključilo že skoraj 6.000 posameznikov. Zaradi izjemne prilagodljivosti je prava alternativa za vse zaposlene, mlade mamice, športnike, skratka za vse, ki zaradi službe ali družinskih obveznosti ne morete obiskovati predavanj. Študij na daljavo na DOBI odpira možnosti izobraževanja za vsakogar. Vse ambiciozne in znanja željne vabimo, da se letos pridružijo našim uspešnim in zadovoljnim udeležencem in študentom. Izbira naših izobraževalnih programov je velika. Vabimo vas na informativne dneve z osebnim svetovanjem. Vse informacije so dostopne na http://www.doba.si. »Poleg poudarka na inovativnosti, kreativnosti in timskem delu je študij na DOBI zasnovan tako, da je poudarek tudi na osebnosti. Tako mentorji kot profesorji nas spremljajo in spodbujajo ter omogočajo, da se pri svojem študiju dobro počutimo in pri tem uspešno nadgrajujemo svoje znanje.« (Manja Finžgar Jager, na fotografiji) Dina Potočnik (dina.potocnik@doba.si), DOBA Fakulteta za uporabne poslovne in družbene študije Maribor j NE PREZRITE Začenja se vpis v študijske programe Univerze za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani Univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani povezuje starejše, boljša njihovo življenje in povezanost z drugimi generacijami in javnim prostorom. Pomembno vlogo igra tudi v Evropskem letu 2012 in zdaj, v času krize, saj učne skupine omogočajo dejavno staranje, pretok 12 informacij, pridobivanje moči, medsebojno pomoč in reševanje težav, pa tudi darovanje znanja drugim generacijam. Letošnji vpis, ki teče od 1. do 15. septembra, spremlja posebno povabilo. Za vse druge informacije in sodelovanje smo vam na voljo (T: 01 433 20 90, E: univerza-3@guest.arnes.si, W: http : //www .univerza3.si). Doc. dr. Dušana Findeisen (dusana.findeisen@,guest.arnes.si), Univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani V Narodnem muzeju Slovenije pokramljajte s kustosom V Narodnem muzeju Slovenije jeseni pričenjamo s programom V družbi s kustosom. Namenjen je starejšim obiskovalcem, ki jih radovednost vedno bolj vleče v naše prostore. Vsak četrtek med 10. in 12. uro vas bo v razstavnih sobanah pozdravil muzejski strokovnjak, ki vam bo razkrili marsikatero zanimivost, ki ni zapisana na razstavnih panojih. S programom V družbi s kustosom želimo muzejsko dejavnost še posebej približati starejšim, ki so zelo vedoželjni in si želijo razširiti obzorja. Program ni namenjen samo enostranskemu podajanju znanja, ampak gre za izmenjavo strokovnih vedenj kustosa in življenjskih izkušenj obiskovalcev. V četrtek, 6. septembra, so udeleženci pokramljali z dr. Matejo Kos, kustodinjo zbirk keramike, stekla, slik in kipov, o tem, kako nastaja muzejska razstava, ter tudi sami podali svoje opazke in predloge ob stalni razstavi Slovenski jezik: identiteta in simbol. 13. september bo posvečen poti muzejskega predmeta od izkopavanj do vitrine, ki vam jo bo razkril mag. Gorazd Lemajič, konservator/restavrator za arheološko keramiko in steklo. 20. septembra vam bo kustodinja, pedagoginja in vodja evropskega projekta, dr. Andreja Breznik, predstavila zanimivosti poklica muzejskega pedagoga. Naša septembrska druženja bo 27. septembra zaokrožil dr. Boštjan Laharnar, kustos arheoloških zbirk pozne prazgodovine, ki bo odstrl tančice skrivnosti Keltov na slovenskem. Pogovor z muzejskim strokovnjakom je brezplačen (vstopnina v muzej se zaračuna po ceniku). Starejšim za ogled Narodnega muzeja Slovenije ponujamo vstopnice po znižani ceni 2,5 EUR, ki jih lahko v tekočem mesecu izkoristijo za večkraten obisk programa. Veselimo se kramljanja z vami! Tjaša Gračner (tjasa.gracner@nms.si), Narodni muzej Slovenije Več kot 80 brezplačnih izobraževanj za vse generacije na 12. F3ŽO Na letošnjem 12. Festivalu za tretje življenjsko obdobje (F3ŽO), ki se bo odvijal od 1. do 3. oktobra 2012 v Cankarjevem domu v Ljubljani, se lahko udeležite več kot osemdesetih brezplačnih izobraževalnih dogodkov, ki so namenjeni različnim generacijam. 13 Izobraževalni program bo potekal v več tematskih sklopih in na več lokacijah: • ustvarjalne, plesne in športne delavnice v odprti delavnici, računalniške delavnice za starejše v računalniški učilnici ter ustvarjalne, šahovske, lutkovne in druge delavnice za druženje vseh generacij v medgeneracijskem kotičku, • predavanja, delavnice, okrogle mize in predstavitve o različnih temah (od zdravja do uspešnega medgeneracijskega sodelovanja in mednarodne mobilnosti za starejše) v konferenčnih dvoranah M Cankarjevega doma, • strokovni program o aktualnih vprašanjih, povezanih z dejavnim staranjem in medgeneracijskim sodelovanjem (od globalnih težav s staranjem prebivalstva, pokojninske reforme in dolgotraj ne oskrbe starejših v Sloveniji do različnih vidikov dejavnega staranja in vloge medgeneracijskega sodelovanja in solidarnosti v družbi na različnih področjih) v konferenčnih dvoranah M Cankarjevega doma, • posebna konferenca Zveze društev diabetikov Slovenije z naslovom S sladkorno boleznijo lahko živimo povsem normalno v Kosovelovi dvorani. F3ŽO je letos osrednji slovenski dogodek Evropskega leta aktivnega staranja in solidarnosti med generacijami 2012, sicer pa edinstvena prireditev za starejše in njihove družine v Sloveniji ter največja tovrstna prireditev v Evropi, ki že vrsto let dejavno povezuje generacije. fo&e 12. FESTIVAL ZA tretje ŽIVLJENJSKO OBDOBJE Za sožitje vseh generacij! Več informacij o programu je objavljenih na spletni strani Festivala. Ana Bevc (ana.bevc@f3zo.si), F3ŽO Vabljeni k oddaji prijave za organizacijo študijskega obiska v Sloveniji Če vas zanima določena tema s področja izobraževanja in usposabljanja in bi jo želeli razviti z drugimi strokovnjaki oziroma potrebujete primere dobrih praks s področja izobraževanja in usposabljanja ali pa nova mednarodna poznanstva, vam predlagamo, da organizirate študijski obisk in preživite od tri do pet dni v večkulturnem vzdušju. Vaša izbrana tema bo v začetku januarja 2013 objavljena v katalogu na spletni strani Cedefopa. Več informacij najdete na spletni stran Študijski obiski in pod Razpis Študijski obiski 2012. Prijavni rok za organizacijo študijskega obiska je 1. oktober 2012. Urška Šraj (urska.sraj @cmepius.si), CMEPIUS 14 Razpis za sofinanciranje vzpostavitve in delovanja kompetenčnih centrov za razvoj kadrov Ministrstvo za delo, družine in socialne zadeve je objavilo javni razpis za sofinanciranje vzpostavitve in delovanja kompetenčnih centrov za razvoj kadrov za obdobje od 2012 do 2015. Namen razpisa je doseganje večje usposobljenosti zaposlenih v podjetjih, ki delujejo v posameznih gospodarskih panogah. Cilj je tudi prispevati k večji konkurenčnosti podjetij in gospodarskih panog. Sofinanciranje bo omogočilo vzpostavitev in delovanje dvajsetih kompetenčnih centrov za razvoj kadrov oziroma partnerstev med podjetji in drugimi organizacijami v posamezni gospodarski panogi. Podprli bodo 150 podjetij, razvili in vpeljali do dvajset modelov kompetenc ter za 1.000 oseb izvedli okoli 8.000 usposabljanj. Skupno je na voljo 5.000.000 EUR nepovratnih sredstev, od tega iz Evropskega socialnega sklada 4.250.000 EUR. Razpis bo izvajal Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije. Besedilo razpisa je objavljeno tukaj. Vir: e-novice Kohezijskega e-kotička (avgust) Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS POSVETI, KONFERENCE lil. vseslovenski festival nevladnih organizacij - LUPA 2012 l| ubljana, Slovenija, 18. do 20. september 2012 Na bazarju nevladnih organizacij - LUPA 2012 se bo predstavilo več kot 150 društev, zavodov in ustanov. Z geslom Nevladne organizacije - v službi ljudi želijo organizatorji pokazati, da je poslanstvo nevladnih organizacij najprej dvigovanje kakovosti bivanja in bogatenja vsakdana milijona prebivalcev Slovenije. Prvi dan bo v Hotelu Lev tudi Nacionalna konferenca nevladnih organizacij (osnutek programa), na katero se lahko prijavite pri Tini Michieli (T: 01 5421 422, E: tina.michieli@cnvos.si). Active Ageing : Towards a New Agenda on Ageing Dejavno staranje - na poti k novi agendi o staranju Ufa, Rusija, 17. do 21. september 2012 Mednarodno konferenco IFA (International Federation of Ageing) bodo organizirali v sklopu dogodka 50 plus: pozitivne strani staranja. Glavni cilj konference je bolje razumeti staranje, da bi izboljšali učinkovitost politik v kontekstu pomembnih socialnih in ekonomskih sprememb v Rusiji in tudi širše v regiji. Več informacij najdete tukaj. 15 5th International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2012) 5. mednarodna konferenca o izobraževanju, raziskovanju in inovacijah Madrid, Španija, 19. do 21. november 2012 Cilj konference ICERI je spodbujati mednarodno sodelovanje v izobraževanju in raziskovanju na vseh izobraževalnih področjih in disciplinah. Podrobnosti so objavljene na strani http://www.iated.org/iceri2012. Konference in seminarji omrežij ESREA v letu 2013 Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults - ESREA) že napovedujejo svoje konference in seminarje v naslednjem letu: • prvi se bodo sestali raziskovalci iz Omrežja za raziskovanje življenjskih poti in biografij (ESREA research network on life history and biographical research), in sicer od 28. februarja do 3. marca 2013 v angleškem Canterburyju (prvo obvestilo); • Omrežje Med globalnim in lokalnim: učenje odraslih in razvoj (ESREA Network on Between Global and Local: Adult Learning and Development) načrtuje srečanje v Gentu v Belgiji med 25. in 27. aprilom 2013; • v Wroclawu na Poljskem bo od 23. do 25. maja 2013 srečanje Omrežja za raziskovanje aktivnega državljanstva in učenja odraslih (ESREA Active Democratic Citizenship and Adult Learning network). Na njem bodo obeležili 20. obletnico delovanja tega omrežja (konferenčno obvestilo). NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS ADULTS in formal education : policies and practice in Europe / [prepared by] EACEA, Eurydice. -ESrussels : Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, cop. 2011. - 86 str. : preglednice, graf. prikazi, zvd. ; 30 cm. - Dostopno tudi na: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic reports/128EN.pdf. ANDRAGOŠKI kolokvij (15 ; 2011 ; Ljubljana) Gospodarstvo v recesiji in izobraževanje odraslih : zbornik prispevkov 15. andragoškega kolokvija, [Ljubljana, 26. maj 2011] / uredila Jasmina Mirčeva. - 1. natis. - Ljubljana : Andragoški center Republike Slovenije, 2011. - 136 str. : ilustr. ; 24 cm BELA knjiga o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji 2011 / [pripravila] Nacionalna strokovna skupina za pripravo Bele knjige o vzgoji in izobraževanju v Republiki Sloveniji, Ministrstvo za šolstvo in šport ; [urednika Janez Krek in Mira Metljak]. - 1. izd., 1. natis. - Ljubljana : Zavod RS za šolstvo, 2011 ([Ljubljana] : Collegium graphicum). - 518 str. : graf. prikazi, tabele ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http://www.belaknjiga2011 .si/pdf/bela_knjiga_2011.pdf. 16 CONFINTEA (6 ; Belém ; 2009) Regional preparatory conferences [Elektronski vir] = Conferencias regionais preparatorias / CONFINTEA VI. - Besedilni podatki. - Paris : UNESCO, 2009. - 1 el. optični disk (CD-ROM) ; 12 cm. -Dostopno tudi na: http://www.unesco.org/en/confinteavi/preparatory-conferences. CONFINTEA (2009 ; Belém) (6) Živjeti i učiti za održivu budučnost: snaga obrazovanja odraslih : dokumenti / CONFINTEA VI -Šesta meöunarodna konferencija o obrazovanju odraslih, Belem 2009. - Sarajevo : DVV international, SEE Regional Office, 2011. - 87 str. ; 30 cm. - Dostopno tudi na: http://confintea.dvv-soe.org/images/cf-media/D_documents/DocsBosnia/Bosnian/ dvv%20bh%20final.pdf. DISLEKSIJA - vodnik za samostojno učenje študentov in dijakov / Marija Kavkler ... [et al] ; [uredila Milena Košak Babuder ; fotografije Ksenija Pfeifer]. - Ljubljana : Bravo, društvo za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami, 2010 ([Ljubljana] : Povše). - 112 str. : ilustr. ; 30 cm DRŽAVLJANSKI dnevnik / [avtorji Paul Freedman ... [et al.] ; uredil Oto Luthar]. - Ljubljana : Založba ZRC, ZRC SAZU, cop. 2011. - 183 str. ; 21 cm HUDDLESTON, Thomas Migrant integration policy index. III / Thomas Huddleston ... [et al.]. - Brussels : British Council : Migration Policy Group, 2011. - 213 str. : graf. prikazi, preglednice ; 24 cm. - Dostopno tudi na: http://www.politiquessociales.net/IMG/pdf/migrant integration policy index mipexiii 2011.pdf. IN - in : življenjske zgodbe o sestavljenih identitetah / [zbrala in uredila] Mirjam Milharčič Hladnik. -Ljubljana : Založba ZRC, ZRC SAZU, 2011 (Ljubljana : Littera picta). - 113 str. : č-b fotogr. ; 21 cm INTERNATIONAL Adult Learners' Conference (2009 ; Edinburgh) International adult learners' charter / [We, the delegates of the International Adult Learners' Conference held from 31 March - 4 April 2009 in Scotland ... proclaims this international charter ...]. -[Edinburgh] : Scotland's Learning Partnership, 2009. - 1 zgibanka (6 str.) : fotogr. ; 30 cm. - Dostopno tudi na: http : //uil .unesco.org/fileadmin/keydocuments/AdultEducation/en/CharterEnglish.pdf. JAPONSKA. Zakoni Basic Act on Education. Social Education Act. Library Act. Museum Act. - Tokyo : Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, 2009. - 70 str. ; 21 cm JAVRH, Petra Strokovna izhodišča za prenovo javno veljavnih programov UŽU, PUM in RPO ter temeljnega usposabljanja učiteljev in mentorjev [Elektronski vir] / [Avtorji gradiva: Petra Javrh, Estera Možina, Manuel Kuran]. - El. knjiga. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2011. - (Projekt Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja od 2009 do 2011. Podprojekt, Razvoj pismenosti). - Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/dokumenti/Strokovna izhodisca za prenovo JVP UZU PUM RPO ter TU uciteljev in mentorjev.pdf. KEY figures 2006-2010 : education, culture and science / [compiled by: Priscilla Middleton, Linda Slikkerveer]. - [S. l.] : Ministry of Education, Culture and Science, 2011. - 248 str. : preglednice, graf. prikazi ; 21 cm. - Dostopno tudi na: http : //www .rij ksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/05/12/kerncijfers-onderwijs-cultuur-en-wetenschap-2006-2010-english.html. 17 KOMINKAN = kominkan : community learning centers (CLC) of Japan. - Tokyo : Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology : Asia/Pacific Cultural Centre for UNESCO, 2008. - 27 str. : ilustr. ; 29 cm. - Dostopno tudi na: http://www.mext.go.jp/component/a menu/education/detail/ icsFiles/afieldfile/2009/09/16/1284462 1 2.pdf. MAGYAR Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia (6 ; 2010 ; Pécs) MELLearN Egyesület - Konferenciakötet = MELLearN - Conference Proceedings / 6. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia Életen ât tarto tanulâs, innovâcio és értékteremtés, Pécs, 2010. âprilis 29-30. / = 6th Hungarian National and International Lifelong Learning Conference Lifelong Learning, innovation and the Creation of Values, Pécs, 29-30 april 2010 ; Szerkensztette/Edited by Kâlmân Aniko. - Debrecen : MELLearN, 2010. - 618 str. : ilustr. ; 25 cm. -Dostopno tudi na: http://www.mellearn.hu. MEDKULTURNI odnosi kot aktivno državljanstvo / uredili Marina Lukšič-Hacin, Mirjam Milharčič Hladnik, Mitja Sardoč. - Ljubljana : Založba ZRC, ZRC SAZU, 2011. - 203 str. ; 21 cm. -Dostopno tudi na: http://www.medkulturni-odnosi .si/images/stories/publikacij e/Medkulturni odnosi .pdf. MIRČEVA, Jasmina Posledice recesije na izobraževanje za potrebe trga dela in vpliv tega dejavnika na izhod iz recesije : končno poročilo / Jasmina Mirčeva, Mojca Dobnikar. - Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2011. - 115 str. : graf. prikazi, preglednice ; 30 cm. - Dostopno tudi na: http://arhiv.acs.si/porocila/Posledice_recesije_na_izobrazevanje_za_potrebe_trga_dela.pdf. MLEKUŽ, Jernej ABC migracij / Jernej Mlekuž. - Ljubljana : Založba ZRC, 2011 (Ljubljana : DZS). - 71 str. : č-b fotogr. ; 23 cm. - (Zbirka Moj zvezek, ISSN 1581-9086 ; zv. 3) MURŠAK, Janko Poklicni razvoj učiteljev / Janko Muršak, Petra Javrh, Jana Kalin. - 1. izd. - Ljubljana : Znanstvena založba Filozofske fakultete, cop. 2011. - 160 str. : ilustr. ; 24 cm. - (Razprave FF) Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. 18