175 Sredi letošnje pomladi (23. aprila) je preminil mag. Mladen Tancer, znan sklenil v triindevetdesetem letu. se otroci morajo boriti za svoj prostor pod soncem. V zgodnjem otroštvu je spoz nosti, doslednosti in odnosu do soljudi. ziji ni bilo štipendij, brez te pa šolanja ne bi mogel nadaljevati. Zato je šolanje takratni izjemni pedagogi, ki so sooblikovali tradicijo napredne pedagoške misli in prakse v predvojnem obdobju in jo povezovali s pedagoško mislijo in prakso v povojnem obdobju. Ti Tancerjevi vzorniki so poleg posredovanja kakovostnega mom in optimizmom, s pedagoškim erosom, s predanostjo pedagoškemu delu in s poklicno etiko. To je vplivalo na mladega Tancerja, ki je vedno bolj zavestno študij pedagogike in pridobil znanstveni naslov magister pedagogike. 176 kako pomembno vlogo ima šola v in razvoju. To mu je še bolj okrepilo nadaljeval v hospitacijskem razredu na osnovni šoli v Gornji Radgoni. So šole. S posredovanjem svojega boga tega znanja dijakinjam in dijakom in s svojimi odnosi, prepojenimi s peda tako je pomembno vplival na gimnazijke in gimnazijce, ki so si zgradili solidne osnove in izoblikovali osebne lastnosti za nadaljnji študij. Zato ga mnoge dijaki nje in dijaki obeh šol ohranjamo v spoštljivem in lepem spominu. V svojem »prekmurskem oziroma pomurskem« obdobju je bil tudi pred stojnik enote Zavoda za šolstvo Slovenije v Murski Soboti. Svoje delovanje je za kakovostno delovanje šol in veliko prispeval k razvoju kakovosti njihovega oddajah soboškega radia s predavanji nagovarjal poslušalke in poslušalce. Mariboru. metov pedagogika, didaktika, pedagogika prostovoljnih dejavnosti, metodika pri diplomskih nalogah s svojim znanjem, obogatenim s pedagoškimi izkušnjami Mag. Mladen Tancer 177 In memoriam taktom in kontaktom zopet pomembno vplival na razvoj in oblikovanje poklicne pedagoških delavcev ter pri razvoju pedagoške akademije v pedagoško fakulteto. Ob pedagoškem in širšem strokovnem delovanju je delal tudi raziskovalno. Za vedal se je, da se pedagoško delo mora prepletati z raziskovalnim in se bogatiti z novimi spoznanji. sposobnost metodološko korektnega in znanstveno objektivnega raziskovanja. posebej šolstva na Slovenskem, predvsem v severovzhodnem delu. Zgodovina nosti, pri tem pa so polni relevantnih podatkov, ki jih lahko drugi raziskovalci pomembnejših pedagogov, ki jih je sestavil. V okvir njegove skrbi za ohranjanje in revijah in zbornikih, so dragoceni prispevki k literaturi o naši pedagoški misli in 178 lastne poglede treba posredovati bralcem in jih opozoriti na pozitivne izkušnje, nazive ali ambicije po uveljavljanju v znanstvenih krogih. Svoje pisanje in obja objavljal tudi v dnevnem tisku in tako pedagoško problematiko posredoval tudi primerov oziroma pojavov. in stopnjah šolanja, kjer je deloval: na osnovni in srednji šoli, pri delu z odraslimi na njej temeljilo. name naredil poseben vtis. Do dijakinj in dijakov je gojil res pristne razumevajo ško, uspešno sodelovanje je preraslo v pristno, globoko prijateljstvo, prepleteno Ostale so mnoge sledi, ki jih bom ohranil tudi, ko je Mladen svojo hojo prehodil in postal spomin. napredno pedagoško misel in prakso. 179 In memoriam sociologa in zgodovinarja. Izjemna so ta dela kulturne zgodovine Slovencev, tudi vzamem eno od njih z lepim, osebnim posvetilom na prvi notranji strani. ob dnevih, ko smo mu pripravili razno študijsko gradivo, podatke, dokumente. doktoriral, leta 2011 pridobil naziv docent, bil ploden raziskovalec in pisec števil nomelj je prihajal ob petkih kot mlad profesor zgodovine in v nekaterih razredih zijka. Tukaj sem spoznala neko drugo dimenzijo šolskega predmeta zgodovine. na nas, od njega le kakšnih osem let mlajše dijakinje in dijake. Lahko bi rekla, da mitraizma in z napisom darovalcev. Sodi v konec 2. stoletja, odkrili so ga v sredini segale na spomenik. Iz pridobljenega lesa so fantje naredili klopi, da je vsak obi arheološki spomenik. 180 pisnimi napisi, napisal besedilo na velike pole šeleshamerja. Lojze je besedilo res napisne pole, ki smo jih naslednji dan postavili v za to izdelane omarice z leseni Zdaj tam stojijo sodobne informacijske napisne table, mitrej pa je v skrbi Zavoda Bil je vesel, ko je zvedel, da sem sprejeta za kustosinjo Slovenskega šolskega pogosto zahajal. V enem od zadnjih pogovorov, malo pred njegovo upokojitvijo, Marjetka Balkovec Debevec sebej tistih iz osrednje Slovenije, ki so študirali na univerzah, zlasti na dunajski. izpostave tega inštituta v Ljubljani, da je postal zavzet raziskovalec dunajskega univerzitetnega arhiva. Zbrano arhivsko gradivo in njegova analiza študentov s Kranjske sta se pokazala v vrsti objav ter magistrskem (1997) in doktorskem delu 181 In memoriam raziskovanje zgodovine študentov kot dela evropske kulturne zgodovine je Alojz Raziskovalnemu delu v univerzitetnem arhivu na Dunaju je sledilo tudi Cin tor prof. Vasilij Melik, poznejšemu doktoratu (Struktura študentov s Kranjske na Gestrin in profesorja na oddelku za sociologijo, oba povezana tudi z zgodovino, 182 raziskavo Socialni izvor študentov s Kranjske na dunajski univerzi 1804–1918: pri sociologijo in zgodovino, ob tem tudi bibliotekarstvo, saj je bil od leta 1983 na študentih pri spominskih zbornikih zgodovinarjev, ki sta ga kot profesorja naj ju 1815–1848 (Melikov zbornik 2001). To raziskovanje kulturne in intelektualne dunajski univerzi 1848–1918 (2009, 590 str.), kjer je predstavljenih 1890 študentov gova magistrska tema z obravnavo 564 naših študentov: Študenti s Kranjske na dunajski univerzi v prvi polovici devetnajstega stoletja 1804–1848 (2010, 239 str.). arhivsko gradivo univerze v Ljubljani po 1919, ki je nastalo pri doktorskem študiju von Špakovski, ki je leta 1925 doktoriral v Ljubljani ter se pozneje uveljavil kot dunajski univerzi 1910/11–1915/16. 183 In memoriam ugotavlja, da je bilo od prvega študenta Martina iz Ljubljane (Martinus de Law njimi tudi štiri študentke), ki so kot kraj izvora navedli Ljubljano. Med kranjski vpisnic in tako zasledil 31 študentk, rojenih na Kranjskem, in drugih dvanajst, tako je ob zavzetem raziskovanju imel veselje tudi za lepote narave in planin, za naših študentov na Dunaju do konca monarhije je opravil res pomembno delo z arhivskim gradivom o študentih do 1918 v tamkajšnjem univerzitetnem arhi premislekom. Metodologija dela, zvrsti gradiva in raziskovalni primeri bodo še marsikomu v korist pri biografskih študijah in raziskovanju kulturne, posebej intelektualne zgodovine. S primeri doktorantov prof. Vebra je takšno delo nada ljeval tudi s podobnim prikazom arhivskega gradiva nove univerze v Ljubljani. Raziskovalno in študijsko delo, ki ga je v nekaj desetletjih zavzeto opravil dr. Cin in dragocenih objav, povezanih z zgodovino slovenskih študentov na Dunaju. Lojze je izhajal iz skromnih razmer in vse dosegel z zavzetim delom in vztrajno nedelje, 12. marca 2023. 184 vzor poštenja, osebnega ponosa in resnicoljubnosti. Kot je Igor pripovedoval, ga Aškerca na drugi strani parka. Osnovno šolo, ki je imela tudi svojo ulico – Ašker 1976 dijak mariborske II. gimnazije na drugem bregu Drave, saj je šola veljala za Dragocenost študija na oddelku za zgodovino tedaj edine slovenske univerze je bolj pa vznemirljivo vzdušje iz krajev ob Dravi, ki nam ga je z izbranimi zapisi iz kot prvi iz našega letnika diplomiral. Tako si je pridobil naziv prof. zgodovine in sociologije, zato je s kratkega absolventskega izleta na Vis od svojih študijskih kolegov, ki smo bili še vsi sredi študijskih obveznosti, prejel razglednico, ki smo šoli, ki je delovala prav v njegovi Mladinski ulici 14, se je lotil z zavzetostjo mladega 185 In memoriam je leta 1984 sledila še razstavna de sodeloval pri 26 zgodovinskih razsta npr. leta 1992 z zbiralcem Mihaelom Rokavcem v mariborskem Muzeju na rodne osvoboditve pripravila razstavo predmetih. S tem muzejem, ki domu je sodeloval tudi kasneje pri razstavah o praznikih in o okupaciji nekoliko la vodstva muzeja junija 1996, da te razstave brez njegovega prijateljskega sodelovanja in neutrudnega zbira pomenile otrokom enega od redkih svetlih utrinkov v krutih letih vojne in bom bardiranja Maribora, kot je pripovedoval. Svojo razstavno dejavnost od prve z prav zbirateljstvu. Tudi sicer je Igor Vodnik rad sodeloval z muzeji v prepletu zbirateljske de javnosti, zgodovinskih tem in predstavitev gradiva, ki ga je posredoval tudi za hovega rojstva, razglednice, povezane z njim. Med tako obdarjenimi je bil tudi rilo zahvalil. Vesel je bil tudi uspehov študijskih kolegov in je naši sošolki, ko je izpeljala štiriletni mandat slovenske ministrice za kulturo, iz prijaznosti podaril mapo zbranega gradiva o njenem delovanju. namene. V tem obdobju je videl in cenil gotovo tudi idealizirano podobo ureje nosti upravnega poslovanja, spoštovanje tradicije in veljavo poštenosti. Tako je posebej zahvalil za izredno bogato slikovno prilogo. Številno njegovo ilustrativno Igor Vodnik (iz knjige Alf in Don, 2019). 186 dobno je z ilustrativnim gradivom sodeloval še pri knjigah Leta strahote: Slovenci zadnji slovenski cesar. Igor se je z veseljem spominjal tudi raziskave o dravskih pravi ogledni muzej s predmeti, razstavljenimi po vseh stenah. To je javnost lahko 1 nji trgovski šoli v Mariboru in drugod je Igor Vodnik v reviji Slovenskega šolskega predstavili tudi ustanovitveni dokument trgovske šole v Mariboru iz leta 1876, zgodovine dijakom, ki so bili usmerjeni v trgovsko dejavnost. Kot sam navaja Zbirateljska soba Igorja Vodnika (zasebni arhiv). 187 In memoriam profesorjev zgodovine, dva magistra in en doktor znanosti. Ob tem je imel Igor so me radi imeli, mislim, da me še imajo radi, na svobodnih volitvah bi še dobil. spodbujal raziskovalno dejavnost dijakinj in dijakov trgovske šole, na kateri je letoma 1989 in 2008, je vpisanih v Cobiss, ki tako dokumentira tudi raznovrstnost raziskovalne tematike. Med njimi so tako obravnave zbirateljstva s soške fronte, sveta starin, tem krajevne zgodovine, generala Maistra in umetnika Antona Re prepeljati. V sedemnajstih letih kolesarjenja je nabral kar 103.000 km, najdlje se je tako odpravil iz rodnega Maribora v Celje in celo do Vranskega. Bil je vnet tudi tudi sam je sodil v kulturnem Mariboru vsaj med znance iz sosednje ulice. Rad je sodeloval z mladimi, kot npr. s študentko Majo Kanop Krevh, ki je pri prof. Janezu Bogataju pripravljala magistrsko nalogo Ljubiteljstvo v etnološki muze slikanico Alf in Don. Ta v sliki in besedi predstavlja ‘sanje gospoda Vodnika’ o ma (1963–2019). V šolskem letu 2018/19 Igorja še najdemo med profesorji Srednje malo preden bi dopolnil 66 let. 188 je dober poznavalec zgodovine Maribora, ki je rad po ulicah rodnega mesta po posredoval za razstave in raziskovanja, saj si je prizadeval povezovati svoje znanje tudi spodbujanje raziskovalne dejavnosti srednješolcev, sodelovanje z muzeji in