Prešernovo GLEDALIŠČE V KRANJU TELEFON ŠTEVILKA $55 Qledališki list SEZONA 19 4 5 - 1946 =9= _ — PAVEL ŠUREK PESEM S CESTE Cena din 2*> PESEM S CESTE KOMEDIJA V TREH DEJANJIH S PETJEM IN GODBO Spisal: Pavel Šurt-k Prevci S. B. S. Režija: Peter Maler OSEBE MIŠKO . KRIŠTOF . KARL . . ANA . . KATI . . KONRAD . STRAŽNIK Začetek ob 20. uri ŠTUHEC MARKO HORVAT JOŠKO VAJT JELA SABADIN VERA HLEBŠSONJA VERTOVŠEK MILAN TREFALT ML. Konec ob 22. uri, Mladini pod 11. letom vstop prepovedan! gledališki list Prešernovega gledališča v kranju 1945—1946 * ŠTEV. 9 vel Šiirek rf)esem £ eeste Premijera 18. maja 1946 Pavel šurck si je znal izbrali originalno ali vsaj ne preveč izrabljeno — okolje in ga je znal na originalen način orisati. Vsakdanje življenje malih ljudi, življenjskih oulsiderjcv, J reli muzikantov, ki pojo o sebi v stilu Francoisa Villona: Trije smo tu prešerni muzikanti, trije zavrženci in brodolomci. Po cestah hodimo v dežju in soncu, kol vsi raztrgane! in brodolomci. Vsak zase v svetu kol osamljen zvok neznane, skrile tožbe trepeta. A vendar tisoči pojo iz nas, smo ko utrip ogromnega srca. Ne prosimo, a vendar smo berači, ne muziciramo za bogatine. Le po predmestjih v ritem, melodije prelivamo radosti in bolečine. Pod okni godemo iz dneva v dan in same sebe dajemo se v dar. Vse, kar imamo, nudimo ljudem: to majčkeno življenje za denar. Med črno bedo in lepoto zvoka življenje nas je vjelo kakor v past. A mi le godemo in mislimo skrivaj na la norčavo žalostni kontrast. Trije smo tu prešerni muzikanti, a kdo globino naših duš pozna? Po cestah hodimo v dežju in soncu in smo utrip ogromnega srca. Trije muzikanti: Miško. Krištof in Karel žive skupaj v majhnem Miškovcm stanovanju, kjer jim gospodinji Miškova življenjska družica Ana. Trije ljudje — trije značaji: Miško, lepotec ciganske krvi, rojeni ljubimec, ki ga vleče v svet, Krištof, preprost, a načilan, filozofsko nastrojen človek, ki ga je sama dobrota in zapiti, a dobri Karel s sančovsko naravo. Življenje te trojice in Ane teče mirno — v kolikor ga ne kali zapeljiva vdova Katrica. Nekega dne pa jih postavi usoda pred življenjsko preizkušnjo. Slučajna najdba dragocenosti jih omami, v prvi pijanosti sreče sc razkrinkajo značaji, boljša bodočnost zamami in stare vezi popuščajo. Njihov majhni svet se zamaje v temeljih, vse kaže na razpad. Toda etična moč prijateljstva zmaga nad mamljivim mamonom, srce spregovori z najmočnejšimi argumenti in iz-vojuje zmago. V tej igri, katere glavna vrlina je preprosta človečnost, brez lažne čustvenosti, je s preprostimi sredstvi zajeta tragikomedija življenja. Brez nabreklosti in patetike. Samo z mnogo pristnosti. In srca. Toploto. Prisrčnostjo. Dušo. In kdor ne odhaja o,d predstave ves svetal od ljubezni do brezimnih, ponižanih in razžaljenih, je pokvarjen ali pa bedak. V ]E3 H ONIKA DESENIŠKfl e «»«.«, «t,v Vsebinsko je zajet v tej peldejanski Župančičevi tragediji konflikt čustva z razumom. Konflikt ljubezni Friderika Celjana in njegovega nesrečnega zakona z Jelisavo Frankopanko ter obrala k Veroniki Deseniški na eni strani, na drugi pa njegov odpad od ekspanzijskih političnih načrtov njegovega očeta, grofa Hermana celjskega, ki mu je dvig celjske moči prva in edina življenjska naloga, za katero žrtvuje vse obzirc. Zgodovinska doba fevdalslva in njegovih predpravic, trenje zaradi socialnih razlik, ki povzroče spor med očetom in sinom zaradi Veronike, je vzročna podlaga za konflikt in tragedijo ljudi, kol so jih rodile vse dobe. odkar sloji svet. Odkar živi. Oblastiželjnost in si skuša podjarmili svet, in srce, ki čuti svobodno in se ne da nasilno vkleniti v ukazan ritem žive tragedije posameznikov in skupin ljudi, ki gredo rajši v smrt, kot da bi zatajili klic srca. Tak boj pravice s krivico, svetlobe s lemo je prikazal pesnik O. Župančič. Svoboda človekovega čustvovanja je sveta in zanjo se odreče Friderik spravi z očetom in Veronika poslane nedolžna žrtev Hermanovega nasilja. Ta, v lirično-sublilne in drama-tično-dinamične prizore zajeli konflikt je sublimiran s primernimi (zelo posrečenimi; črtami režiserja Petra Malca) v triurno predstavo. Uprizoritev te tragedije je za gledališče ljubiteljev težka preizkušnja njihove zmogljivosti. Sicer je res, da ne potrebuje preveč številne zasedbe, zalo pa izbranih moči. Ni dovolj, da sij dobri samo: Veronika, Herman, Friderik, Jelisava. Bonaventura in Pravdač; tudi epizodne vloge morajo biti v harmoničnem sorazmerju med seboj in glavnimi osebami. Tekom sezone smo videli v Prešernovem gledališču razne predstave. Kot slogovno najbolj harmonično uravnovešena, lako po igralskih stvaritvah posameznikov kakor ansambla prednjači ..Via Mala“. V drugih, manj uravnovešenih so pomembne in jim dajejo tehtnost storitve posameznikov. „Veronika I)eseniška“ spada bolj v vrsto posameznih izrednih stvaritev. Ta tragedija zahteva tenak čut za visoki slog. Režiser Peter Mal ec je dokazal, da je slogovno igro dobro doumel, do odtenkov Pa ni mogel, ne po lastni krivdi, temveč zaradi prezaposlenosti igralcev in poman jkanja časa. Razen lega mu marsikak igralec kljub dobri volji ni mogel slediti, deloma zaradi nedostajanja tehničnih sredstev, deloma pa zaradi pomanjkanja umetniškega formata. Kljub navedenim težkočam pa je bil učinek predstave vendarle visoko nadpovprečen in je zapustil pri občinstvu resnično globok