■~V luči vere ljubimoi'; svoj domJ DAFAE L Glasilo jugoslovanskih izseljencev v Belgiji, Franciji, Holandiji, Nemčiji. Uredništvo: Heerlen, Gasthuisstraat 3, Holandija. Štev. 9. SEPTEMBER 1931 Izdajejo: Slovenski izšel j. duhovniki. Leto I. DELAVSKO PLEMSTVO. Plemiči, plemenitaši, princi, princesinje, grofi, grofice, baroni in baronice in drugi, kakor se že imenujeje, so igrali veliko vlogo v zgodovini. Bili so obično bogati, veleposestniki, uživali velik ugled in spoštovanje, so imeli velik vpliv v javnem življenju in zavidljivo moč imed ljudstvom. Iz njihovih krogov so izhajali vojvode, vladne osebnosti in celo sami kralji in cesariji. Ti so vladali narode in države, skrbeli za njihovo blagostanje in napredek, jih branili, vodili v boj zoper sovražnike in drugo. Bili so cvet naroda in njegov ponos. Kako je tuintam plemstvo degeneriralo, propadlo, postalo nezmožno za vsako delo, tlačilo podložne narode in vasi in rodbine, se bahalo s „plavo krvjo", ki jim teče po žilah, obubožalo in izumrlo, o tem tu ne govorimo. Zanimivo je čitati kaj poročajo zgodovinarji o izvoru, začetku teh plemiških oseb in rodbin. Na primer med slovanskimi narodi. Možje, družinski očetje, rodbinski poglavarji, ki so se odlikovali po svoji moči, neustrašenosti, vi-teštvu in junaštvu v boju, po svoji plemenitosti učenosti, modrosti, bogastvu, so jeli kmalu uživati pri sosedih in znancih, pri sorodnikih, bližnjih in oddaljenejših okoličanih, vedno večji ugled, spoštovanje, si pridobivali vedno večji vpliv, vlado in gospoddstvo. Tako je dobil narod svoje boljarje, odličnjake, vojvode, plemiče, svoje kneze, gospodarje in vladarje. Bilo so to res možje in žene, rodbine in družine, ki je živel v njih plemenit duh, bili so pravi boljarji, ki so bili vredni, da so postali tudi vojvodi v boju in vladike nad ljudstvom. Mnoge novodobne države plemiškega naslova v javnosti več ne priznavajo in de dajejo plemičem nikakih političnih predpravic, dasi .se plemiči sami, kolikor jih je preživelo teške politične in gospodarske krize zadnjih stoletij, tako radi trkajo na svoja plemenita prsa ter se ponašajo s svojimi plemiškimi naslovi in grbi. V Ameriki igrajo vlogo plemičev ondotni milijonarji in mlijarderji, ki se morejo ponašati z enakim in še večjim ugledom in vplivom, kakor plemiči po starem svetu. Znane so dolarske princezinje onostran luže, ki se pulijo za njihovo roko poleg raznih odličnih, učenih in uglednih ženinov od vsepovsod kaj radi tudi potomci pravih plemičev po hvropi, brez strahu, da bi njihova neplemenita kri ne onečastila njihovega odličnega pokolenja. Denar je sveta vladar in se mu klanja tudi plemstvo. Strmeli pa boste, ko vam zapišemo, da ima tudi delavski 1 stan med seboj plemiče, in Niso ravno tako redko sejani. Ne mislimo tu raznih propalih plemičev, ki so prišli na nič in si morajo služiti kruh kot navadni najnižji težaki, tudi ne plemičev, ki so morali ob državnem udaru zapustiti dom in domovino in jim v tujini ni ostalo potem ko so potrošili s seboj prineseni denar drugega, kakor da si poiščejo za-poslenja ob pomanjkanju boljših službenih mest kot navadni delavci. Mislim tu na delavske dušne plemiče, na krepostne in plemenite duše med delavskim stanom ki več veljajo dostikrat v očeh modrih ljudi in tudi še posebno v očeh božjih, kot pravi zgoraj naslikani plemiči. Take plemiče srečav.amo tudi po naših slovenskih, jugoslovanskih kolonijah, med našimi ljudmi, ki so zapustili dom in se naselili v upanju na boljši kruh po raznih državah, in tako tudi po Franciji. Časih so ti naši plemiči in te naše plemkinje skriti po kolonijah, kakor skrite vijolice spomladi na vrtu, časih so pa tudi izpostavljeni javnosti, kakor luči na svetilniku, so javno in splošno znani, priznani spoštovani in cenjeni, se vesele velikega ugleda, občudovanja, in širijo blagodejen vpliv blizu in daleč. Poznamo osebno lepo število takih delavskih knezov in kneginj, princev in princezinj. Evo vam jih par, vzetih ne iz kraljestva pravljic, ampak iz resničnega življenja. Vrli Jože, to vam je fant od fare. Sedem let je že minulo, kar je ostavil dom in domovino v upanju, da ga bolje plačano delo v tujini postavi na trdne noge, mu prihrani tisočake, se potem on vrne z njimi nazaj v domovino, si tu kupi primerno kmetsko posestvo, si poišče življenjsko družico med hčerami svojega naroda in si tako ustanovi pri-hodnjost. Ni pa še pozabil zlatih življenjskih naukov, ki mu jih je ponavljala mati, tista dobra, skrbna mati, ki po pravici praVi o njej, da je dobra kakor medena potica, in pa, ki si jih je zapomnil v šoli, podane od vaškega učitelja in blagega kateheta. (Ali ste ga že videli pijanega! Se mu zdi škoda teško prisluženih frankov, da bi jih razmetaval brez potrebe. Gre v gostilno. Pa da bi tam plačeval cele „ronde"! Se ne da pregovoriti. In da bi napajal sladke, hinavske in zvite in grdo bolne vlačuge, ki love po gostilnah neizkušene fante in rmože, da žive na njihov račun ter jim poberejo denar in jim oropajo poštenje in zdravje! Mu ne pride na misel. Večkrat se srečamo. Pa smo ga vselej veseli: mlad je, zdrav, močan, čvrst in dobre volje. ,,Ves čas, kar sem tu, je povedal, nisem ob nedeljah in praznikih čez 6 krat brez opravičljivega vzroka opustil božje službe." Klobuk doli pred takim fantom! ,,Ženil se ne bom v tujini," modruje Jože. ,,Nočem domačih deklet. Niso našega rodu, ne znajo našega jezika, ne po našem gospodinjiti in so velikokrat le ostanek domačih fantov. Pa tudi naših deklet nočem, ki so zrastle v koloniji. Jih preveč poznam. Je navjveč takih ki ne znajo druzega, kakor stati pred zrcalom, se lišpati in hoditi v družbi kavalirjev po kinih in plesiščih ter oblizovati slaščice." Pa je naložil pridni Jože lepe denarce na hranilno knjižico. Še par let, pa bo moder, veren, in skrben gospodar lepe domačije v Slovenji. Bog ga živi, tega boljarja, tega princa in pa princesinjo, ki si jo bo izbral za nevesto ter mu blagoslovi bodočnost. Mežanova mama. Nočemo reci: gospa. Tega naslova bi tudi sama ne marala. Saj jo poznate, kako je skromna. Štajerka je, mati petih otrok, kar je precejšnje breme za sedanje gospodarsko neugodne čase, zlasti še, ker mož ne služi prida. Pa govori mama: kar pošlje, Bog, sprejmemo. Otroci so vsi zdravi, lepo rejeni in snažno oblečeni in družina dobro shaja. Bolje, kakor mnogotera druga, kjer gospodar prinese domov večjo plačo in so brez otrok. Veliko dela ji da družina, vrt in živali v hlevu. Pa vse ponaredi pravočasno. In ima čas, da je brez izjeme vsako nedeljo in praznik pri rani sveti maši, ko snivajo njene sovrstnice še sladke sanje v mehki postelji, potem pa več ne dobe časa za cerkev. Še v delavnike smukne časih k jutranji božji službi...... ,,V kinu se nisem bila nikoli. Tudi gledališča ne poznam od znotraj. Pa vse eno živim in sem zadovoljna. Celo za sprehod od nedeljah mi ni. Ostanem doma in varujem otroke, in sicer ne samo svoje, ampak celo od sosedov in znancev, ki mi jih pripeljejo s prošnjo, da pazim nanje, da morejo iti na zabave in prireditve. Kar cel otroški vrtec imam kako nedeljo popoldne v hiši." Še nekaj ne smemo zamolčati. Kadar je izseljeniški duhovnik z zadregi, kda bo raznesel dobro časopisje po koloniji, kdo razna povabila, kdo bo pobral denarne prispevke za dober namen, ko se nihče ne loti rad zamudnega in sitnega opravila, se pa oglasi mama: „Pojdem pa jaz. Pri vsem svojem opravilu bom že še našla čas za to dobro delo." „Tu ne ostanem dolgo z otroci. Se preslabo vzgoje v koloniji med pokvarjeno mladino in pa nimam jim dati dela, da se nanj privadijo. Nočem, da bodo vsi celo življenje knapi ter rili po zemlji kakor črvi. Na kmete pojdemo domov in naj se tam navadijo na kmetsko delo. Bodo ostali vsaj zdravi in pošteni." Prava plemkinja si, mama, po mišljenju in življenju. Kraljica v svoji družini. Vzgled, ki naj ga omenjajo govorniki ob materinskih dneh. Bolj se vredna plemiškega imena kakor prava baronica, ki se sprehaja in gosti v krasnem gradu, odeta v svilo in žamet, blesteč se od zlata in dragih kamenov. Živeč ali od dedščine prednikov, očetov in dedov, ali pa od akcij kapitala, ki se jih drže trdi, če ne krvavi delavski žulji. Pravijo: knap nima vere. Kdo si upa vzdržavati to trditev. Poglejte Antona Korena, številne krize že «osi na hrbtu. Kot delavec je prehodil že Slovenijo, Hrvatsko in Srbyo, je bil zaposlen na Ogerskem, v Avstriji, je videl Belgijo in dela zadnji čas v Franciji, pa le ni izgubil vefe. Nasprotno: čim več ima skušnje, čim več sveta je videl, tem bolj zaupa na Boga in tem bolj se ga oklepa. Redno obiskuje nedeljsko in praznisko božjo službo. Ne sramuje se niti opraviti velikonočne dolžnosti. Še več — čudili se boste — z družino moliji redno vsak večer rožni venec, kakor se je bil navadil tega oče v rodni hiši v domovini. — Omožil je hčer. Ženin se je nekoliko pomišljad ozir takojšnje cerkvene poroke, pa je bil hitro postavljen pred odločitev: ali takoj tudi cerkvena poroka, kakor se spodobi kristjanu, ali pa odstopi. Ta bi bila še lepa, da bi moja hči živela „na koruzi", in bi jo potem ti lepega dne pustil na cedilu in jo pobral po svetu, kar danes ni nenavadna prikazen med sedanjim lahkomišljenim svetom. Pa ga radi tega smešijo in zaničujejo? Si ne upajo, ker imajo pred njim prevelik rešpekt. Naj si le kdo dovoli kako tostvarno neumesto opombo I Prvikrat in zadnjikrat je to storil. V rudniku je preddelavec, cenjen in spoštovan in priljubljen pri tovariših. Delavci se pehajo, da pridejo v njegovo kopanijo, ker tu vedno dobro zaslužijo. Govoriti nesramno ali udrihati čez vero med delom ali pri odmoru ne pusti. Ako kdo ni se tem zadovoljem, lahko gre. Namestniki že čakajo. Zelo ljubi knjige. Bogata je delavska knjižnica, pa ga ni menda dela, ki ga še ne bi bil prebral. In to poleg časopisov, ki jih ima tudi par naročenih na svoje ime. Kaj čuda, da so ga izvolili za predsednika krščanskega delavskega podpornega društva. Boljšesag bi ne bili mogli dobiti. Je predsednik na svojem mestu. Častna služba da sicer veliko dela, zahteva mnogo žrtev, tudi denarnih, in veliko potrpežljivosti. Pa se vsega tega ne ustraši. Gre za dobrobit društva in stanovskih tovarišev. Parkrat so se že pojavili razdori v društvu, odkar je on predsednik, ki so ogrožali društven obstoj, pa se