LETO XXVIII — Štev. 50 9. decembra 1976 Cena 4.— šil. P. b. b. Erscheinungsort Klagenfurt. — Verlagspostamt 9020 Klagenfurt NSKS in ZSO k pogovoru na Dunaju Osrednji organizaciji koroških Slovencev NSKS in ZSO sta na svoji koordinacijski seji 24. 11. 1976 „skienili, da v smislu soglasno sprejetega poslovnika predlagata vladi, da čimprej skliče sejo Kontaktnega komiteja, da bi čimprej prišlo do obojestranskih plodnih pogajanj na podlagi enakopravnega partnerstva v korist sporazuma rešitve odprtih vprašanj in mirnega sožitja v deželi." (Glej tudi NT 48, 25. 11. 1976). Kancler Kreisky se je povabilu odzval in povabil zastopnike obeh osrednjih organizacij koroških Slovencev na pogovore na Dunaj za četrtek, 9. decembra, ob 5. uri popoldne, v uradu zveznega kanclerja. V ponedeljek, 6. 12. 1976, je bila znova seja koordinacijskega odbora, na kateri so zastopniki obeh osrednjih organizacij podrobno določili smernice za dunajski pogovor. Zastopniki obeh osrednjih organizacij NSKS in ZSO se bodo zavzemali, da bo vlada končno začela resno reševati člen 7 v soglasju z zastopniki koroških Slovencev, t. j. obeh osrednjih organizacij. Vlada naj končno izdela skupno z zastopniki koroških Slovencev paket, ki bo pripomogel k celoviti rešitvi člena 7. Doslej namreč ni rešena niti ena sama točka 7. člena. Stališče koroških Slovencev do zakona o narodnih skupnostih je znano. Ta zakon je tesno povezan z ugotavljanjem manjšine, ki pomeni flagrantno kršenje državne pogodbe in njeno neposredno revizijo. 14. novembra so koroški Slovenci v ogromni večini bojkotirali ugotavljanje in s tem izrekli zaupanje obema osrednjima organizacijama. Zakon o narodnih skupnostih tudi ne kaže nikakršnih možnosti za uspešno in zadovoljivo rešitev vseh odprtih vprašanj in določil, zapisanih v členu 7. Ker je ta zakon samo okvir, so potrebne za njegovo izvajanje posebne odredbe, ki pa so zopet odvisne od glavnega odbora državnega zbora. Vezane so torej na soglasje vseh treh parlamentarnih strank, s tem na „konsenz“, ki je tudi botroval preštevanju koroških Slovencev. Izvijanje kot načelo avstrijske diplomacije „Vlada SFRJ je kot sopodpisnica državne pogodbe o uposta-vitvi neodvisne in demokratične Avstrije... nenehno opozarjala vlado republike Avstrije, da mora čimprej in čim dosledneje izpolniti svoje mednarodne obveznosti, navedene v tej pogodbi. To potrjujejo številne note in drugi dokumenti, poslani v ta namen vladi republike Avstrije. Kljub temu vlada republike Avstrije ni ustrezno in zadovoljivo ukrepala, da bi uresničila svoje mednarodne obveznosti. Nasprotno, nenehno je zavlačevala s tem, da bi izpolnila upravičene zahteve slovenske in hrvaške narodnostne manjšine, naj popolnoma in brez postavljanja pogojev izpolni 7. člen državne pogodbe. Zaradi takega ravnanja vlade republike Avstrije se je resno poslabšal položaj slovenske in hrvaške narodnostne manjšine v Avstriji in so se omajali temelji za normalen razvoj odnosov med sosednima državama ...“ To je samo nekaj izvlečkov iz verbalne note, od 12. novembra 1976, ki jo je izročil na Dunaju veleposlanik SFR Jugoslavije v Avstriji Gustav Vlahov (glej NT 47, 18. 11. 1976, str. 5). Jugoslovanska nota med drugim tudi očita Avstriji ..flagrantno kršenje državne pogodbe in njeno neposredno revizijo" (zakon o narodnih skupnostih in novela zakona o popisu prebivalstva). Dva povsem upravičena očitka, 0 Torkova seja občinskega sve-0 ta mestne občine Pliberk je v 0 več ozirih pokazala, da politič-0 no življenje v tej občini nika-0 kor ni enolično. Kar ob začetku 0 je zastopnik Enotne liste (EL), 0 Jože Partl, s svojim jedrnatim 0 prispevkom v slovenščini moč-0 no razgibal frakcijske fronte, 0 kar je povzročilo zanimivo izja-0 vo župana Moryja (GVP), da bo 0 občina v bodoče v takem pri-0 meru poskrbela za tolmača. 0 Precej točk na dnevnem redu 0 je bilo takih, da so dale povod 0 za ostre, a ne žalilne besedne 0 bitke. Nekateri mandatarji so 0 pogrešali enkrat več podžupa-0 na inž. Kristana (SPO), ki kot 0 zgleda, prav tedaj ni navzoč, če 0 so na sporedu kočljive stvari 0 njegovega referata za gradnje. 0 Razprava je tekla nenavadno 0 dolgo tja do polnoči. Zadeva, katere se je lotil občinski odbornik Jože Partl, „obdelu-jejo“ v pliberški občinski sobi že nekaj let: Namesto mlake v območju nekdanje bistriške občine naj bi nastalo umetno jezero — „Breško jezero". Ta načrt je hotel uresničiti bistriški župan VVinkl (SPO), sedaj podžupan v Pliberku, že pred desetimi leti. Zakaj ga ni, ni mogel povedati. To jezero je politično jezero, tako je dejal Partl, kajti nekateri, posebno na strani socialistov, spravljajo ta problem vedno spet v debato, kakor se jim pač zdi potrebno. Čudno je tudi to, da je bila pred kratkim v tej zvezi iz- ki ju skuša Avstrija zavrniti tudi s tem, da se sklicuje na svojo suverenost. Čuden obraz avstrijskih oblasti pa se kaže tam, ko se začenjajo zatekati k očitnim neresnicam in potvarjanjem. O zakonu o narodnih skupnostih (Volksgruppenge-setz) trdijo v noti, da so ga sestavili „večidel v dogovoru (Einverneh-men) z zastopniki slovenske in hrvaške narodne skupnosti". Resnica pa je, da ni obveljal niti en sam vedena podpisna akcija, očitno naperjena proti Partlu, saj edino k njemu nihče ni prišel. Lastniki mlake in zemljišč ob njej pa želijo nič drugega kot konkreten sklep občine, da se naredi jezero ali da se mlaka posuši. Občina naj bi dokazala svojo pripravljenost z določenim ukrepom, npr. da izgradi pot do mlake. Občinski svet je končno sklenil, da se bo najprej treba pomeniti z okoličani in da bo občina financirala strokovne predpre-iskave. H Ker je zastopnik EL svoje stalili šče podal v slovenščini, so se Sl nekateri pritožili, da ne razu-H mejo in da naj Partl pove to 0 tudi v nemščini. Mandatarji EL j® so bili mnenja, da prevajanje ni 18 njih naloga, nakar je župan Mo-B| ry menil, da bo pač v prihodnje Ul treba poklicati tolmača. Iz vrst 11 OVP je bila slišati pikra pripom-0 ba: Saj imamo dosti denarja, gl Županova izjava pa je v toliko gj pozitivna, da pomeni spoznanje H upravičenosti zahteve slovenil skih občanov, da lahko govorili jo tudi na občini slovensko in g| da je zadeva občine, kako tol-H mači slovensko besedo nem-g$ škogovorečim občanom. Vse-0 kakor - precejšnja razlika od g mnenja boroveljskega župana! gg Samo, če občina pokliče urad-0 nega tolmača, ga mora tudi 0 plačati. In prav to dodatno o-0 bremenitev občinske blagajne 0 bodo nekateri, kakor je bilo že predlog slovenskih in hrvaških zastopnikov. Ta zakon menda „zago-tavlja" obstoj Slovencev in Hrvatov, njihove posebnosti in „obvezuje k spoštovanju njihovega jezika in njihove narodnosti". Toda avstrijski zunanji minister VVillibald Pahr žali Slovence kot narod in njihov jezik, s tem da ga imenuje ..miniaturni jezik", koroškim Slovencem pa tudi odreka značaj narodnosti. O dvojezični napisih trdijo, da so predvideni v zakonu o narodnih skupnostih „v jezikovno mešanih krajih", zamolčijo pa, da je pogoj za njihovo postavitev 25 % Slovencev oz. Hrvatov. Štirje zavezniki so zavrgli angleški predlog, ki bi predvideval štetje, in soglasno odobrili sovjetskega, ki je tako štetje zavrnil. Avstrijska vlada pa, ker noče izpolniti določil 7. člena državne pogodbe iz leta 1955, se je zatekla k senžermenski pogodbi iz leta 1919, v kateri je v 68. členu govora o ..sorazmerno precejšnjem številu" (glej tudi § 2,1,2 zakona o narodnih skupnostih). O uradnem jeziku trdijo, da bodo priznali slovenščino oz. hrvaščino kot ..enakovreden dodatni 0 slišati, očitali slovensko govo-0 rečim mandatarjem in jih prav M s tem spet postavili za zatožno ■ klop. Pravilna rešitev more to- ■ rej biti le v tem, da občina sa-0 ma nastavi take osebe v upragi vi, ki znajo oba jezika in so | zmožni tolmačenja. Občinski svet je sklenil tudi u-redbo o odvažanju smeti in tako razčistil, je vsaj upati, vse dosedanje probleme na tem področju. Razen posebno imenovanih izjem v odročnih krajih občine bodo zdaj tudi v pliberški občini uredili odvažanje smeti po vzorcu drugih občin, kjer so zavzeta v obvezno odvažanje vsa gospodinjstva, tudi kmetijska. Seveda bodo morali občani zato tudi plačati. A vsaka dobra stvar zahteva določene žrtve. Odbor za varstvo okolja, ki ga vodi mestni svetnik Stanko Vavti (EL),, je z izdelavo uredbe zares mnogo prispeval k ohranitvi čiste narave. Odvažanje smeti bo poskrbelo podjetje Gojer iz sosedne občine. Poleg dodatnega rednega in izrednega proračuna so občinski mandatarji sprejeli še razne druge predloge; dolgo so razpravljali o neprimerni ureditvi oskrbe z vodo. Slišati pa je bilo tudi številnih očitkov na račun slabega gospodarjenja, površne kalkulacije in zapravljanja občinskih sredstev. V več primerih so bile pristojnosti nadvse nejasne, kar je imelo za posledico precejšnje razburjenje med frakcijami. -kl- uradni jezik k nemščini". Iz zakona o narodnih skupnostih (§ 2,1,3 in §§ 13 do 22) pa je jasno razvidno, da hočejo slovenščino oz. hrvaščino potlačiti na nizko raven pomožnega jezika, kar nasprotuje najostreje jasnim določilom državne pogodbe, člen 7, 3. Precej vrst posvečajo v noti tako imenovanim ..manjšinskim sosvetom". Toda že iz teksta v noti je razvidno, da pomenijo ti sosveti očitno kršenje člena 7 državne pogodbe: Pišejo namreč o „orga- 14 okrajnih sodišč na Koroškem naj bi postalo žrtev vsemogočne in ominozne upravne racionalizacije. V pogovorih med zvezno vlado, deželnim glavarjem VVagnerjem, predsednikom deželnega sodišča An-derluhjem, predsednikoma advokatske in notariatske zbornice ter različnimi predstojniki sodišč je to že več ali manj bilo sklenjeno. Prizadetih Slovencev kot po navadi niso konsultirali. Pri teh okrajnih sodiščih je prizadetih tudi par takih, ki ležijo v jezikovno mešanem ozemlju in ki bi morala biti dvojezična. To sta okrajni sodišči Rožek ter Dobrla vas. Obe sodišči ne ležita morda na kraju dvojezičnega ozemlja, kjer bi bil po izjavah nemškonacio-nalnih krogov dvojezični značaj o-kolja dvomljiv; ne, obe sodišči sta sredi jezikovno mešanega ozemlja, kljub temu doslej nista bili sprejeti med tiste, kjer je obravnavanje vsaj v prvi instanci v določeni meri možno tudi v slovenščini. Politiki sicer sedaj pridno zagotavljajo, da bodo pustili dvojezična sodišča nedotaknjena. Toda verjetno le tista, ki so doslej uživala delno dvojezičnost. To so okrajna sodišča Borovlje, Železna Kapla in Pliberk. Akoravno vlada dobro ve — in je to tudi sama priznala —, da ta tri sodišča niso polna izpolnitev to- Protestno pismo je poslala Koroška dijaška zveza kanoniku Weis-su, kateremu je neposredno podrejena tajnica Katoliške delavske mladine Edda Konrad, ki jo hoče Katoliška akcija poriniti na stranski tir s tem, da je zahtevala njeno odpustitev. Edda Konrad se je močno angažirala v solidarnostnem gibanju proti preštevanju. V pismu Katoliške delavske mladine je rečeno: „Z obžalovanjem zasledujemo že dalj časa težave, ki jih uradna Cerkev dela cerkvenim nameščencem, če si le-ti konkretno hočejo zavzeti za slovensko manjšino. Izpričati moremo, da je Edda Konrad veliko prispevala za spo- nizacijah slovenske in hrvaške narodne skupnosti, ki trenutno obstajajo v Avstriji," o Narodnem svetu koroških Slovencev, Zvezi slovenskih organizacij na Koroškem in Hrvaškem kulturnem društvu na Gradiščanskem. V členu 7,1 pa piše: „Avstrijski državljani slovenske in hrvaške manjšine na Koroškem, Gradiščanskem in Štajerskem uživajo iste pravice pod enakimi pogoji kakor vsi drugi avstrijski državljani, vključno pravico (Dalje na 3. strani) zadevnih določil člena 7 državne pogodbe, zdaj skuša prodajati razpustitev 14 sodišč in nerazpustitev sodišč Borovlje, Železna Kapla in Pliberk (ki so pravzaprav le tretjina sodišč dvojezičnega ozemlja) kot ..pospeševalni ukrep" za manjšino. Zvezna vlada očitno ne zna potegniti primernih zaključkov iz neuspelega štetja 14. novembra. Namesto da bi zdaj končno dokazala nemškonacionalnim koroškim strankam, da pač brez manjšine ne bo šlo (Kreisky je vedno zopet zatrjeval, da pač o n štetja ni hotel, zdaj pa ravno o n najbolj krčevito brani spačene številke), skuša vlada ponovno brez vsakega kontakta s prizadeto manjšino napraviti določene korake, ki ne odgovarjajo ne stvarnemu in ne pravnemu stanju. Vsiljuje se primerjava iz leta 1972, ko so tudi preko glav prizadetih razpustili številne koroške občine. Koroški Slovenci nikakor niso proti sodobni ureditvi sodnih okrajev, toda taka rešitev mora biti sklenjena v soglasju s prizadetim prebivalstvom, s prizadeto manjšino. Sedanje stanje dopušča napačni sklep, češ da prebivalstvo jezikovno mešanega ozemlja uživa posebne privilege ter da na tem področju ni možna sodobna rešitev v večjem prostoru. razumevanje narodnih skupnosti in bili smo sami začudeni, kako hitro nam je uspelo z njeno pomočjo ustanoviti v našem klubu KDZ skupino Katoliške delavske mladine ter jo motivirati. Brez Edde Konrad ne bi imeli v našem klubu katoliške delavske mladine. K temu je treba še povedati, da je to bila prva dejavnost, ki jo je kdo podvzel za slovenske delojemalce ter skupno z njimi. Ta poraba delovne sile Edde Konrad je, kakor mislimo, eden najboljših dokazov, kako bi bilo treba konkretno delati za mirno in boljšo bodočnost na Koroškem. Upamo, da je objavljena izjava (Nadaljevanje na 8. strani) Pliberk: župan hote tolmača za slovenščino Samovoljna razpustitev 14 sodišč KDZ proti ravnanju Cerkve Kratke vesti Plin: novi vir oskrbe gospodarstva z energijo Gospodarstvo industrijskih dežel ima čedalje večje skrbi, po kakšni poti si bo lahko zagotovilo naraščajočo potrebo po energetskih virih. Nič drugače ni na Koroškem. Naša dežela je sicer bogata na virih električne energije, toda le-ta je za številna podjetja v borbi za konkurenčnost predraga. Poleg tega pa oskrba z njo ni in ne bo stoodstotna, kajti glavnino te energije dobavljajo rečne elektrarne, ki pa od časa do časa nimajo dovolj vode. Drugih lastnih virov energije koroško gospodarstvo v bistvu nima. Skladno s temi razmerami je koroško gospodarstvo v bistvu odvisno od vprašanja, kako bo po najcenejši poti prišlo do dodatnih energetskih virov za industrijo in obrt, pa tudi za gospodinjstva. To vprašanje je spričo naraščajoče draginje pri nafti in spričo dejstva, da na pomembnejši uvoz premoga Organizacija združenih narodov naj bi skrbela za mir na svetu, naj bi pomagala pri izravnavi sporov, naj bi tudi skrbela, da bi v vseh državah članicah vsaj upoštevali človekove pravice. Od leta 1972 naprej je generalni tajnik OZN Avstrijec Kurt VValdheim, ki tudi kandidira za naslednjih pet let. Dolgo je kazalo, kot da bi ostal VValdheim edini kandidat. Tekmeca pa je dobil v bivšem mehiškem predsedniku Luisu Echeverrii. Ta razvoj, ki ga mnogi niso pričakovali, ker niso hoteli več računati z njim, je nanesel vrsto problemov, ki utegnejo imeti še dale-kosežne posledice. Echeverria je kot Mehičan, latinski Amerikanec torej — vsaj tako bi bilo pričakovati — tudi kandidat tretjega sveta. Tu pa se začenjajo stvari močno zatikati, kajti Echeverria more računati kvečjemu z državami Latinske Amerike pa še kako afriško in azijsko državo. Organizacija afriških držav je že pred časom obljubila v nekem pismu VValdheimu, da ga bo podprla. Vsaj eno je gotovo, da se je tretji svet — kot že večkrat — znova razcepil, tokrat ob izredno važnem vprašanju, ki bi ga lahko pomagal sam reševati v smislu svojih interesov. VValdheim, ki je prevzel leta 1972 generalno tajništvo kot kompromis- Libanon je izkrvavel. Več deset tisoč mrtvih, ranjenih, gospodarstvo skoraj uničeno, mesta, predvsem Bejrut, so kupi razvalin, sovraštvo med kristjani in mohame-danci, pa tudi med mohamedanci samimi se je zasadilo še globlje. Skoraj dvajset mesecev državljanske vojne je spravilo državo ob suverenost. Libanon je danes skoraj že sirska provinca, s čimer se je vsaj delno uresničil sen dama-ščanskih oblastnikov o veliki Siriji. Sirija ima v Libanonu več kot 20.000 vojakov, ki so s tem glavnina vsearabskih čet, ki naj bi skrbele za red v državi. Sircem se bo pridružilo še kakih 10.000 vojakov iz raznih arabskih držav, rečeno je bilo, da iz Egipta, Alžirije, Libije, Jordanije, Iraka, Združenih emiratov ob Perzijskem zalivu, Severnega in Južnega Jemena. Zaradi medsebojnega ljubosumja med raznimi voditelji arabskih držav, delno pa tudi zaradi očitnega sovraštva (npr. Sirija—Irak) pa je le težko pričakovati, da se bo vse tako izpeljalo, kot je bilo namenjeno. Sirski predsednik Asad se ne bo hotel odpovedati svojemu ključnemu položaju, ki si ga skoraj ni več računati, sila aktualno. Zaenkrat in verjetno tudi v prihodnje bo imelo gospodarstvo najcenejši vir energije v zemeljskem plinu. Na Koroškem še prav posebno, kajti po njenem ozemlju je že nekaj let speljan plinovod TAG iz Sovjetske zveze do severnoitalijanskih industrijskih revirjev. Iz tega plinovoda je letno 1,5 milijard kubičnih metrov plina avstrijskemu gospodarstvu na razpolago. V prihodnjih letih se bo ta količina še zvečala, kajti po zadevnih pogodbah bo imelo avstrijsko gospodarstvo na razpolago še zemeljski plin iz Irana in Alžirije. Že leta 1975 je imela po tej poti Koroška 43 milijonov kubičnih metrov zemeljskega plina na razpolago. Letos ga bo imela 75 milijonov, prihodnje leto pa ga bo potrebovala 95 milijonov kubičnih metrov. S tem bo lahko krila potrebe ni kandidat, se je v dobi svojega poslovanja precej utrdil na svojem stolčku. Uspelo mu je, da je pomagal vsaj delno razvozlati nekaj hudih vozlov svetovne politike. Na Bližnjem vzhodu so čete Združenih narodov, na Cipru seveda je doživel poraz, Libanon se je sam „pomiril“, na raznih zasedanjih se je zavzemal za zadeve tretjega sveta, seveda je spet molčal ob ku-bansko-sovjetski vojaški intervenciji v Angoli, ki je prav tako obsodbe vredna kot vdor južnoafriških čet in plačancev. Pri problemu zahodne Sahare se nič ni rešilo, mavretanske in maroške čete so puščavo zasedle in tam ostale. Večina držav se sploh ne briga ne za pravila ne za ideale Združenih narodov, pa čeprav so same članice. Kljub temu se lahko VValdheim krasi s kar velikim vencem uspehov, pogostokrat na račun malih. Ko so izraelski vojaki osvobodili julija letos talce v Entebeju v Ugandi, je bil VValdheim med prvimi, ki so obsodili reševalno akcijo kot kršitev mednarodnega prava. Seveda je VValdheim molčal, ko so kršile mednarodnopravne obveznosti velike in večje države, bolj vplivne in močne kot je mali Izrael. Ničesar ni spregovoril ob tragediji kurdskega naroda, na primer. Čeprav je bilo povodov še in še. Kot „neprijeten“ generalni tajnik je utrdil z vojaško zmago v Libanonu. Asad je z vkorakanjem svojih čet odvzel Palestincem in radikalnim mohamedancem zmago, ki so jo že imeli skoraj v roki. Tako imenovani „levičarji“ so morali kloniti pred premočjo dobro izurjenih sirskih čet, ki so jim pomagale tudi čete libanonskih kristjanov. Asad je rešil kristjane poraza, Palestince pa uničenja. Težave so že nastale z razorožitvijo krščanskih in palestinskih ter mohamedanskih čet, ki bi tudi rade obdržale položaje, ki so jih odvzele v državljanskih bojih sovražniku (o nasprotniku res ni bilo več možno govoriti). Trd vozel je tudi južni Libanon. Izraelci so že večkrat sporočili, da ne bi dopustili, da bi enote vsearabskih čet prekoračile „rdečo črto", reko Litani. Iz južnega Libanona, tako imenovane bivše Fata-hove dežele, so se vrstili napadi na Izrael. V Zadnjih mesecih državljanskih bojev so kristjani zasedli večji del tega območja, ki ga — že iz varnostnih razlogov — nikakor ne bi hoteli izročiti Palestincem. Palestinci pa so morali spričo sirske premoči in lastne oslablje- po energiji v višini 950 milijonov kilovatnih ur. Koroški odcepi od plinovoda TAG so v bistvu zagotovljeni. Prvi odcep od tega plinovoda je od Et-tendorfa speljan po Labotski dolini do papirnice Frantschach, ki že obratuje z zemeljskim plinom. Drugi odcep v Žrelcu pri Celovcu o-skrbuje s plinom Celovec in industrijsko območje šentvidskega o-kraja. Tretji odcep teče od Bekšta-nja proti Beljaku v industrijske centre tja do Spittala ob Dravi. Ti odcepi so skupno 150 km dolgi. Od njih je predvidena še napeljava manjših plinovodov širom Koroške, med drugim tudi v Sinčo vas in v Borovlje. Za izgradnjo obstoječih in predvidenih odcepov za oskrbo koroškega gospodarstva z zemeljskim plinom je pristojna družba „Karnt-ner Ferngas", ki je v celoti v lasti deželnega podjetja KELAG. Ta bi se kaj kmalu in za vedno zameril tistim, ki naposled odločajo v varnostnem svetu in generalni skupščini. Omogočil je Jasirju Arafatu nastop pred generalno skupščino, in to v dobi, ko je Palestinska osvobodilna organizacija jasno zahtevala uničenje države Izrael, države, ki je nastala po sklepu OZN. Leta 1975 so v OZN dejansko tudi odvzeli Izraelu pravico do obstoja, ko so v večini sklenili rasistično resolucijo, da je sionizem, ki je zasnoval zamisel o judovski državi na tleh zgodovinske domovine judovskega naroda, oblika rasizma. Tedaj je spregovoril zastopnik neke afriške države, ki je glasovala proti tej rasistični resoluciji, da bi potem morali imenovati rasizem tudi arabizem, idejo o združenju vseh Arabcev. VValdheima so nekateri imenovali kandidata supersil in sitega sveta, čeprav si je pridobil zaupanje številnih držav lačnega sveta. Logično bi bilo, da bi tretji svet, ki je prevzel večino v Združenih narodih, glasoval za kandidata, ki sam prihaja iz njegovih vrst. Tako daleč pa po vsej verjetnosti sloga ne seže več. Preveč je drugih, sebičnih interesov velikih in bogatih držav, ki usmerjajo na trnku političnega in gospodarskega varuštva politiko znatnega dela tretjega sveta. nosti tudi privoliti, da ne bodo zlorabljali južnega Libanona kot izhodišča za napade na Izrael. Rešitev bi se našla v tem, da bi zasedle položaje južno od Litanija čete redne libanonske vojske, ki pa je v državljanski vojni razpadla. Morda bo razplet v Libanonu dolgoročno le prispeval k pomiritvi na Bližnjem vzhodu. Egiptovski predsednik Sadat je izjavil, da bi se pogovarjal z Izraelci o trajnem miru, pa tudi iz palestinskih vrst je slišati vesti, da bi se zmerni krogi morda le zadovoljili z malo Palestino (bivša zahodna Jordanija in Gaza). Izrael bi se pač moral u-makniti z ozemelj, ki jih je zasedel po junijski vojni leta 1967. Vprašanje je seveda zadržanje radikalnih palestinskih krogov, tako imenovane fronte zavračevanja (Habaš, Ha-vatmeh, Džibril idr.), in politika radikalnih arabskih držav, predvsem Iraka, Libije in Alžirije, katerih cilj je slejkoprej uničenje Izraela. Seveda ne smemo prezreti Sovjetske zveze in Združenih držav Amerike, kajti obe supersili pečeta na Bližnjem vzhodu svoje lastne politične, vojaške in gospodarske kostanje. družba se hoče po letu 1980 — ko bo dogradila sedaj projektirano o-mrežje malih plinovodov — lotiti gradnje termoelektrarne na bazi zemeljskega plina. Odločitev, kje bo ta elektrarna stala, še ni padla. Govora je o območju Celovca, o območju Beljaka in o okolici Briick-la. (bi) 3941 Slovencev Zmagoslavno je zapisala celovška Volkszeitung v petek, 3. decembra, da „skoraj 4000 Slovencev ni upoštevalo poziva za bojkot". Mnogo laže je seveda v tem primeru naštevati tiste, ki so se izjavili za Slovence. Mnogo manj jih je od tistih, ki so štetje bojkotirali. Živijo pa Slovenci, kot kažejo številke, v vseh sodnih okrajih Koroške, torej od Velikega kleka do Karavank. LaBt Euch danken vom Glockner bis zu den Karavvanken! Zdaj bodo začeli seštevati pa odštevati, množiti in deliti. Saj, če ne bi bilo na papirju nobenega Slovenca, bi bilo s temi računskimi postopki najbolj enostavno. Karkoli bi počel, vedno bi bilo isto. Če bi bil eden sam, bi bil pri množenju in deljenju tudi isto. Seveda, če bi hoteli dobiti kvadratni koren iz enega Slovenca, bi imel naposled plus minus enega Slovenca. To bi bilo že malo huje. Tako pa imajo vsaj tistih 3941. Skoraj 4000. In na to so še ponosni. Da so zvedeli njihovo število, so zagnali skoraj sto milijonov šil. Zdaj se je izkazalo, kako velikodušno nameravajo dunajska vlada in stranke podpirati Slovence'. Ko so že toliko žrtvovali, da so jih sploh našli. Kaj šele, da jih bodo ohranili žive. Kot turistično privlačnost. Treba bo napraviti rezervat, da bodo vsi zaščiteni, da nihče ne bo pobegnil. In kaj bo s koroškimi Hrvati, 626 jih je, pa Madžari, ki jih je 336. Morda so to potomci vojakov kralja Matjaža? Pa z vsemi drugimi, ki jih je 1413. Kaka obogatitev za Koroško, kjer živijo kot domačini ljudje z vseh koncev sveta, tako vsaj izkazuje njihova materinščina. Vse bo treba zaščititi. In tisti, ki so glasovali neveljavno, ki imajo materinščino ..neveljavno", 6320 jih je. Več kot Slovencev. In 70.994 jih je sploh brez materinščine, samo na Koroškem. Kaj šele v drugih krajih Avstrije. Ali pa so morda postali ljudje z nemško materinščino v Avstriji že manjšina? Štetje 14. novembra je to izkazalo. Spričo potreb industrije pa tudi drugih porabnikov nafte je razumljiva izredna pozornost, s katero pričakujejo po svetu sklepe Organizacije izvoznic nafte — OPEČ, ki jih bo ta sprejela na sestanku 20. decembra v Katarju. Prvotno je bil za začetek konference določen dan 15. decembra, vendar so se članice OPEČ odločile za odložitev glede na to, da bo v istem času v Parizu konferenca Sever—Jug, ki je prav tako velikega mednarodnega pomena. Odložitev je sporočil minister za petrolej arabskih emiratov na sestanku v Mani Al-Otejbi. Tu so se namreč sestali ministri arabskih držav, ki izvažajo nafto ter so organizirane v OPEČ. Isti minister je pripomnil, da cena nafte bo povišana za 10 odst. Glede višine poviška krožijo tudi drugi glasovi. Tako naj bi bili strokovnjaki gospodarske komisije O PEC, ki so se sestali na Dunaju, mnenja, da bi bilo treba povišati ceno nafte za 15 odstotkov. Poprej so govorili celo o 20 odstotkih! VEČ MORALE V ZUNANJI POLITIKI ® Morala naj bi v ameriški zunanji politiki odslej igrala močnejšo vlogo, je izjavil novi designirani zunanji minister Cyrus Vanče in s tem podkrepil obljubo novoizvoljenega predsednika ZDA Jimmyja Carterja, ki je v volilnem boju dejal, da bo zunanje odnose ZDA zopet postavil na „moralno podla-go“. Novi zunanji minister se je s tem tudi precej jasno opredelil od svojega prednika Henryja Kissin-gerja, ki se je večkrat imenoval „realnega politika", ki ne more sam sebi predpisati moralne norme, ki jih ne zna in ne more izpolniti. Kissinger pa je obljubil, da bo šel svojemu nasledniku v predhodni dobi na roko. Politiko na „moralni podlagi" smatra Cyrus Vanče za uresničljivo predvsem v Čilu, Južni Ameriki in Indiji. POPOLN PRELOM MED CSU IN CDU @ Popoln prelom med obema o-pozicijskima strankama v Zvezni republiki Nemčiji. Šef bavarske CSU Franz Josef StrauB je svoji CSU hotel očitno dati več veljave in profila, in zaradi tega skušal igrati „močnega moža", ko je dejal, da njegova stranka ne bo več tvorila skupne frakcije s CDU v Bundestagu. Medtem je bilo več pogajanj med obema krščanskima strankama, po tretjem zasedanju je prišlo do popolnega preloma na parlamentarni ravni. Šef CDU Kohl je izjavil, da ne bo več pogajanj. Njegovi strategi so že izdelali načrte, kako bi ustanovili tudi na Bavarskem lastno skupino CDU (na Bavarskem so doslej veljali drugi zakoni in je CSU imela vlogo edinega zastopstva krščanskih strank). Ta grožnja je streznila tudi precej drugih politikov CSU, ki so izjavili, da se ne strinjajo s StrauBovim samovoljnim postopanjem in da bi raje pristopili CDU, če se bo le-ta ustanovila tudi pri njih. Veseli bodo tega preloma predvsem SPD in FDP, ki bosta mogli nekaj časa v miru vladati. JAPONSKA: PORAZ KONSERVATIVNIH 0 Konservativni so na Japonskem doživeli pri volitvah v spodnjo hišo hud poraz, tako da so obdržali večino le s tem, da so se jim pridružili nekateri neodvisni. Ta poraz je treba vrednotiti predvsem kot posledico zapletljajev v zvezi z Lock-heed-škandaiom ter na notranje spore v stranki. Seveda nastane pri tem vprašanje, kako bi svet reagiral na tako visok povišek. Gospodarsko močne države, kakor Združene države Amerike, so že opozorile na posledice, ki bi jih utegnil izzvati pretiran povišek cene nafti. V tem pogledu je nastopil tudi že novi predsednik ZDA Jimmy Carter. Petrolejske države utemeljujejo svoje poviške s trditvijo, da so primorane reagirati na podražitev industrijske opreme in drugih izdelkov, ki jih same morajo uvažati. Članice OPEČ proizvajajo približno eno tretjino nafte, ki prihaja na svetovni trg. Navadno sledijo povišku, ki ga uvedejo članice OPEČ tudi države izven te organizacije, vendar v različni meri. Nekatere države OPEČ izvažajo nafto neposredno, druge zopet po mednarodnih petrolejskih družbah. Funkcionar kuvajtskega ministrstva za nafto je v Abu Dhabiju izjavil, da bo Kuvajt proizvajal v I. 1977 1,500 milijona sodov na dan. Irak ima v načrtu, da bo prihod- (Dalje na 3. strani) Waldheim in Echeverria: dva svetova Kontno le mir v Libanonu! OPEČ pripravlja povišanje nafte Primer Konrad: Nekrščansko ravnanje ordinariata Vodja dušnopastirskega urada krške škofije kanonik Weiss je pismeno sporočil tajnici Kat. delavske mladine (KAJ) Eddi Konrad sklep prezidija Katoliške akcije, da je njena zamena upravičena, ker da je dvakrat zavestno ravnala proti predpisom delodajalca in enkrat dokazala nezmožnost, izvajati konsekvence. Predlaga nadalje sporazumno ukinitev delovnega razmerja z 31. 12. 1976 ali pa z 31. 3. 1977. Kaj se je zgodilo? Katoliška delavska mladina se že leta bavi s problemom koroških Slovencev in je s svojim vstopom v Solidarnostni komite za pravice koroških Slovencev 1973 javno pokazala, da stoji jasno na strani tistih, katerim so njih pravice za-branjene. Nadaljnje aktivnosti Katoliške delavske mladine za rešitev manjšinskega konflikta so bile: razprave znotraj organizacije, srečanja, pri šolanjih in seminarjih so vključili tudi slovenske delojemalce in sodelovali so pri demonstracijah in akcijah solidarnostnega komiteja. Posebno zaradi članstva v Solidarnostnem komiteju in političnih izjav ter aktivnosti je prišlo do trdih konfrontacij med cerkvenimi predstojniki in Katoliško delavsko mladino. Povodi za konflikt so bili: delili in kdo, število letakov, od kod jih je VValter dobil. Ta pogovor je trajal dobre pol ure. Naslednji dan je VValter Buch-mayer izvedel od kaplana, da so bili prejšnji dan ob 12.30 informirani že župnik, dekan in še druge osebe o nameravani akciji. b) plakat Razen letakov je Solidarnostni komite tiskal tudi še plakate proti ugotavljanju in za impresum je dal svoje ime eden od članov KAJ z naslovom urada KAJ-Koroške. c) brošura Projektna skupina „manjšine“ in člani kluba KDZ so izdelali koncept za informativno brošuro k položaju koroških Slovencev. Najprej naj bi bila izdajatelj KAJ Koroške. Toda po razgovoru s škofom, ki mu je bilo treba predložiti koncept brošure in po treh dneh z vodjo Dušnopastirskega urada kanonikom VVeissom ter prezidentom Katoliške akcije dr. VValdsteinom so prepovedali preko kanonika VVeissa izdajo te brošure. Nato je brošuro izdala skupina Katoliške delavske mladine v klubu KDZ, na lastno odgovornost pod naslovom „Minder-heiten in Osterreich". č) resolucija KAJO Vodstvo avstrijske katoliške mladine je izdalo jeseni resolucijo k manjšinski problematiki v Avstriji. Partnerji konflikta v tem primeru so v bistvu sledeče osebe: KAJ Koroške, Edda Konrad, ki je tajnica KAJ, VValter Buchmayer (mladinski voditelj v okraju Treibach), avstrijsko vodstvo KAJ, Johannes Seitner, škof dr. dr. Jožef Kostner in kanonik VVeiss. Dosedanje posledice: a) po izjavi kanonika VVeissa tako gibanje, ki ima tako opredelitev kot KAJ Koroške, nima več zaupanja škofije in da odvisi ta opredelitev od vodstva. Nadalje je govoril tudi o razpustu Katoliške delavske mladine. b) Edda Konrad Kanonik VVeiss je grozil (in že izpeljal) z odpustom Edde Konrad na podlagi naslednjih točk: g impresum na letaku in plakatu (v VVaaggasse so uradi Katoliške akcije in škofijskega Dušnopastirskega urada, in kanonik VVeiss je izrazil, da je s tem, da je KAJ dala ta naslov, vzbudila vtis, da je Solidarnostni komite v povezavi z VVaaggasse). Nadalje je rekel kanonik VVeiss, da bo vložil tožbo. Koga bo konkretno tožil, pa ni izjavil. S Kanonik VVeiss očitno izhaja iz zmotnega mnenja, da velja prepoved za izdajo brošure za celotno gibanje, in da KAJ-skupinam ni možno izdajati publikacije, ki jih cerkvena oblast ne dovoli. Škofijsko vodstvo Katoliške delavske mladine naj ima torej nalogo, da v to smer uveljavi svoj vpliv. Skupine, ki se tega ne držijo, nimajo pravice, da se imenujejo KAJ-sku-pine. Kanonik VVeiss zastopa stališče, da Edda Konrad koncepta za brošuro ne bi smela dati iz roke. Toda koncept ni bil njen in skupina v KDZ, ki je tu sodelovala, je imela svoj koncept. c) VValter Buchmayer g Zaradi prijave letaka pri žan-darmeriji v Treibachu je dobil 10. novembra 1976 ob 11.15 telegram s sledečo vsebino: „Jegliche VVerbung im Hinblick auf die Volkszahlung besonderer Art am 14. 11. ist hieramts nicht er-vvunscht und daher zu unterlassen — Nichtbefolgung hat dienstrecht-liche Konseguenzen. — Kan. J. VVeiss Seelsorgeamtsleiter." H Nadaljnjo prepoved razdeljevanja letakov je izrazil dekan po naročflu škofa in Dušnopastirskega urada. Tudi župnik je prepovedal VValterju razdeljevanje letakov, ker to spravlja župnijo v slabo luč („Weil dies die Pfarre in MiBkredit bringt“.) g č) Na resolucije, ki jih je iz- dala KAJO je reagiral koroški škofijski „Pressedienst“ sledeče: KAJO se je pregrešila proti v lanskem letu oddani obljubi, da se bo v vprašanjih, ki so zadeva neke določene škofije, pred objavo stališč posvetovala s predstojnim ordinarijem (t. j. škof in generalni vikar), ker baje škof Kostner ni bil informiran. g Vodstvo KAJO k temu med drugim ugotavlja, da se imenovana obljuba v primeru vseavstrijske akcije tiče škofa za mladino Johanna VVeberja in resolucija ne vključuje Krške škofije, temveč, da je manjšinski problem (štetje) zadeva celotnega zveznega območja. Nacionalno vodstvo KAJO je zato že 20. 10. 1976 obvestilo škofa VVeberja o tej zadevi. g Škof VVeber je v svojem pismu z dne 6. 11. 1976 nacionalnemu vodstvu KAJO odgovoril, da se tozadevni argumentaciji ne more priključiti („ich kann mich der Ar-gumentation der Nationalleitung nicht anschlieBen"). To so torej dejstva. Edda Konrad je morala zapustiti položaj v Katoliški delavski mladini, ker se je skupno z vseavstrijskim vodstvom aktivno upirala diktatu preštevanja. O tej zadevi ter o podobnih protislovenskih akcijah krške škofije bomo nadalje poročali. Korenine nacionalizma in njegovi vzroki Po letu 1848 je prevladovalo nemštvo; Slovencem se je očitalo negovanje lastnega jezika, Nemci pa so izkoristili svojo prednost. Priznanje je že tedaj imelo svoj poseben pomen, Nemci so težili k celonemški rešitvi, Slovenci so se bolj naslanjali na Avstrijo, zaradi tega je treba sedaj Slovence podpirati kot del avstrijske nacije. Asistent na celovški univerzi dr. VVolfgang H o I z i n g e r je obravnaval sociološko komponento nacionalizma in prav tako omenil meščanstvo, ki se je povzdignilo z industrijsko revolucijo. Glede nemškega nacionalizma je dejal, da gredo politična moč in politični interesi roko v roki z ekonomskimi. Nepopolno uspela nacionalizacija je prav tako vzrok za spore. Na podlagi citatov iz koroških dnevnikov je popoldne dr. Robert S a x e r skušal nakazati, da more demokracija postati tudi orožje, če se zlorablja po heimatdienstov-sko (Klarheit mit demokratischen Izvajanje kot načelo diplomacije... a) letak z ozirom na jezikovno štetje 14. novembra 1976 je izdal Solidarnostni komite letak, v katerem poziva na bojkot štetja. KAJ je bila pripravljena, da tudi ona deli te letake v nekaterih krajih Koroške. VValter Buchmayer je šel 9. novembra ob 11.30 na žandarmerijo v Treibach-AIthofnu, da bi prijavil delitev letakov za naslednji dan. Eden od žandarjev ga je vprašal, če je sploh Korošec, da kaj takega dela — „ob er denn Karnt-ner sei, weil er so etwas macht“, če je zato plačan in kdo mu je dal za to nalog. — Nato mu je rekel, da mora tozadevno zaprositi na o-krajnem glavarstvu. Nek drug žan-dar je medtem skrbno prebral letak in si pripravil papir za protokol. Sledeče je zapisal v zapisnik: ime, naslov, delodajalca, poklic, od koga so letaki, kdaj jih bodo raz- 0PEC pripravila ... (Nadaljevanje z 2. strani) nje leto pridobival po 2 milijona sodov na dan. Kuvajt računa, da bo njegova prodaja znašala po 1,4 milijona sodov na dan, vendar je v načrtu povečanje proizvodnje na 2 milijona dnevno. V Iranu bo domača družba Iranian Oil Co. prodajala po 1,5 milijona sodov na dan. Saudska Arabija, ki sodi po proizvodnji med prve, ne bo prodajala toliko nafte dnevno, pač pa samo v višini 800.000 do 1,500 milijona sodov. Njena proizvodnja pa bo lahko dosegla tudi 8,5 milijona sodov. Vse članice OPEČ bodo dnevno prodajale nekako po 11 milijonov sodov nafte. Povpraševanje po nafti kljub visoki ceni Iz arabskih držav, v katerih črpajo nafto, prihajajo poročila, da je povpraševanje po nafti vedno večje, tako da bo treba proizvodnjo povečati do 50 odst. Organizacija arabskih držav, ki izvažajo nafto (s kratico OPEČ), šteje 10 članic. Na njih področju bo treba čez 15 let načrpati na dan že 78 milijonov sodov. Da bi takrat zadostili potrebam, bodo morale ostale nearabske države, ki so članice OPEČ, prispevati 45 do 50 milijonov sodov na dan. ..Korenine nacionalizma in njegovi vzroki" je bila tema seminarja, ki ga je v soboto priredila Evangeličanska prosveta v Hodišah. Vprašanje so obravnavali udeleženci z zgodovinskega, sociološkega ter publicističnega vidika. Dr. Hanns Haas, asistent na salzburški univerzi, se je lotil zgodovinskega aspekta. Dolgo časa je bilo vprašanje jezika nepomembno, kajti vladajoče plasti so bile „med-narodne", „brez jezika". Pogovarjali so se po modi v francoščini, italijanščini itd. Šele uvedba šolstva je privedla do tega, da so se podložniki zbudili iz politične brez-jezičnosti. Nemštvo pa je tedaj že imelo boljše predpogoje, kajti zasidrano je bilo v mestih od srednjega veka naprej, ter se je razvilo močno meščanstvo. Arafat ari Titu Na povabilo predsednika republike Josipa Broza Tita in predsednika ZIS Džemala Bijediča je bil od 3. do 5. decembra letos predsednik izvršnega komiteja PLO Ja-ser Arafat na uradnem in prijateljskem obisku v Jugoslaviji. Glede dogodkov na Bližnjem vzhodu sta obe strani mnenja, da ne more biti rešitve krize na Bližnjem vzhodu niti trajnega in pravičnega miru na tem območju, če ne bo rešeno palestinsko vprašanje na podlagi uresničenih zakonitih nacionalnih pravic palestinskega ljudstva, vključno s pravico do ustanovitve neodvisne in suverene palestinske države na svojem nacionalnem ozemlju. Obe stranki sta pozitivno ocenili rezultate vrhunskih sestankov arabskih držav v Riadu in Kairu, katerih sklepi so dovedli do pomiritve v Libanonu in odprli pota za iskanje rešitev v libanonski krizi in do konsolidacije odnosov med arabskimi državami, predvsem tistimi, ki so v neposredni konfrontaciji z Izraelom. Pogovori med delegacijama so dali priložnost za popolnejšo opredelitev možnih smeri delovanja Jugoslavije in drugih neuvrščenih držav pri podpori pravičnega boja palestinskega ljudstva, je rečeno v uradnem komunikeju. (Nadaljevanje s 1. strani) do svojih lastnih organizacij." Torej jasna beseda o „lastnih organizacijah", medtem ko govorijo v noti o ..organizacijah, ki trenutno obstajajo v Avstriji." Očitno je, da merijo vladni krogi v to smer, da bi ustvarili med Slovenci na Koroškem in Hrvati na Gradiščanskem organizacije, ki bi bile vladi po volji in bi brezvestno kimale vsemu, kar ta vlada naklepa. Očitno je tudi, da hočejo z manjšinskimi sosveti izločiti NSKS in ZSO oz. HKD. Manjšinski sosveti, s katerimi hočejo mešetariti vlada kanclerja Kreiskega in vse tri parlamentarne stranke po svetu, so že kot revizija državne pogodbe nesprejemljivi. Člani teh sosvetov morejo postati po § 4,2 zakona o narodnih skupnostih samo „osebe, od katerih se more pričakovati, da se zavzemajo za interese narodne skupnosti in za cilje tega zveznega zakona..." Ta zakon sam pa je revizija državne pogodbe, predvsem § 2,1,2, ko govorijo v zvezi z dvojezičnimi topografskimi označbami o ..sorazmerno precejšnjem številu" (ena četrtina). Vloga teh sosvetov bi bila kar se da klavrna, kajti nikjer v zakonu ni zapisano, da mora vlada, bodisi zvezna bodisi deželna, upoštevati njihove predloge. Njihova funkcija bi bila samo posvetovalna, vlada bi našla v njih voljno orodje (profesor Vei-ter govori o „kvislingih“), vrhu tega pa bi še imela alibi za politiko zavlačevanja in neizpolnjevanja državne pogodbe. V noti piše avstrijska vlada, da bodo „v bližnji prihodnosti" izpolnili člen 7 državne pogodbe in da „bosta uživali narodni skupnosti (Slovenci in Hrvati, op. p.) vrhu tega še dodatno zaščito in velikodušno podporo, ki jamčita za obstoj in nadaljnji razvoj narodnih skupnosti". Zaradi tega da se tudi ni treba bati „prisilne asimilacije". O „razvoju“ narodnih skupnosti ni v zakonu nikjer govora. V § 1,1 pišejo samo, da jamčijo za „ohrani-tev narodnih skupnosti in zagotovitev njihovega obstoja". V zvezi s ..prisilno asimilacijo slovenske in hrvaške manjšine" pišejo v jugoslovanski noti, „so zlasti aktivne nekatere organizacije v avstrijski družbi, katerih dejavnost je posebej prepovedana po 5. odstavku 7. člena in 9. členu državne pogodbe. Obžalovanja vredno je dejstvo, da je vlada republike Avstrije ... privolila prav v zahteve tistih sil, ki merijo na to, da odvzamejo slovenski in hrvaški narodnostni manjšini njun manjšinski značaj in njune pravice." Avstrijska vlada se izmika z izgovorom, da itak ukrepajo „v okviru avstrijskega pravnega reda". V predzadnjem odstavku note prehaja avstrijska vlada iz obrambe v napad, nekvalificiran in žaljiv napad. Napadajo jugoslovansko „obrekovalno gonjo" proti Avstriji, ki da ..spodbuja samo tiste, Waffen). Objektivnost lahko postane orožje proti manjšinam, če se objektivnost razume kot priznanje po večini. Saxer je nakazal poslu-ževanje časopisov, ki pozivajo sicer k spravi, iščejo ekstremiste v obeh taborih — brez vsake globlje diferenciacije. Predvsem pa je imenoval tudi več učbenikov, ki popolnoma nekritično in neobjektivno poročajo o koroški zgodovini. V diskusiji se je slednjič izkristaliziralo nekaj uporabljivih predlogov. ki se upirajo zadovoljivi rešitvi vprašanja narodnih skupnosti in hočejo motiti mirno sožitje narodnih skupnosti z večinskim prebivalstvom". S tem obrekovalnim napadom hočejo ubiti več muh na mah. Koroški Slovenci in gradiščanski Hrvati so tisti, ki netijo nemire, ustvarjajo spore, ki nasprotujejo rešitvi. Brez njih bi bilo vprašanje po vsej verjetnosti že zdavnaj rešeno. Hočejo pa se tudi izogniti zahtevi 5. odstavka 7. člena državne pogodbe in s tem opravičiti vse dosedanje — verjetno tudi nadaljnje — diskriminatorično postopanje. Ukrepe jugoslovanske vlade in javno mnenje v SFRJ, s tem vso podporo koroškim in štajerskim Slovencem ter gradiščanskim Hrvatom, hočejo pokazati svetu kot nedopustno vmešavanje v notranjeavstrijske zadeve, s tem tudi kot netenje nemirov in motenje mirnega sožitja med večino in manjšino. Jugoslaviji hočejo naprtiti krivdo, da slovensko in hrvaško manjšinsko vprašanje še ni rešeno. Avstrijska nota, ki ne ovrže niti enega očitka in se sklicuje na nekaj, česar ni, je dokaz več, da dunajska vlada noče zadovoljivo rešiti člena 7 državne pogodbe v soglasju z zastopniki slovenske in hrvaške narodne skupnosti in še naprej hoče trmasto vztrajati pri očitni reviziji državne pogodbe, ki je temelj avstrijske neodvisnosti, bodo pokazali pogovori. Slovo od Škrjancev© mafere Na pragu adventnih dni je odšla v soboto, dne 27. novembra Helena Srienc, pd. Škrjančeva mati, tiho iz naše srede. V svoji težki bolezni se je še zatekla v bolnišnico, kjer je zvedela, da zanjo ni več leka. Sedaj se je vrnila domov, kjer je ob prijazni postrežbi domačih ter ob misli na večnost in Kristusov prihod in ob ponovnem sprejemu sv. zakramentov opravila poslednje duhovne vaje svojega zemskega življenja. Pokojna mati je dosegla častitljivo starost 82 let. Ko so 8. aprila 1894 obkrožale v suških gorah sojenice zibelko male Helene, so pač povedale resnico, ko so pele: „Težka bo rajža, dolga bo pot.“ Težko je bilo življenje na naših gorah v onih dneh, ko so vodile gor do lesenih hiš le steze in hrapave poti, ko je bila edina sprememba med delavniki božja služba v nedeljo in ob praznikih, ko še ni svetila elektrika in niso poznali ne traktorja ne strojev. Komaj so čakali domači na otroški drobiž, da so imeli pastirje in varuhe, da je deca pobirala jeseni sadje, vodila vole pred plugom in celo mlatila. Stara žena je večkrat ponavljala rek iz tistih časov: „Til pr’nese lajhtar in pa Stil." (k 1. septembru, ko je god sv. opata Egidija ali Tilna, so začeli z mlač-vo in vstajali ob treh zjutraj. Baklo so pritrdili na drog ali štil v vogalu gumna, tako da so videli snope.) Kot trinajstletno dekle je moralo onažena z drugimi vred vstati ter je priznala, da ji je bilo od same utrujenosti velikokrat slabo. O teh časih je znala tudi pokojna Škrjančeva mati nazorno kramljati, ker je vse to sama videla in doživela. Bila je trda šola za življenje, ki je vzgajala delaven in značajen rod. Nova življenjska doba je nastopila za pokojnico dne 16. februarja 1925, ko je podala pred oltarjem sv. Jakoba na Suhi svojo roko mlademu ženinu Mi-niju Sriencu za skupno življenjsko pot na ženinovem domu pri Škrjancu. Dva dobra vernika in zavedna Slovenca sta začela graditi skupno bodočnost. Ženin Dominik je bil skrben gospodar in spreten zidar, nevesta je prinesla delavnih rok in požrtvovalnega duha k hiši. Tako sta tudi vzgajala deco. Mlado mater je bolelo, ko je videla, kako marsikje skrbijo sicer za telesni razvoj malih, zanemarjajo pa duhovno in duševno rast. Pri Škrjancu je vedno veljalo: „Človek ne živi samo od kruha ..Da je mogla biti pokojna tudi prava duhovna mati v družini in še v okolici, je bila v veliki meri zasluga Družbe svetega Mohorja, ki ji je ohranila pokojna neomajno zvestobo do zadnjega. Še zadnje tedne, ko so njene sile že pojemale, je željno segla po letošnjem daru Družbe. Ko je škof Slomšek leta 1860 ustanovil Družbo, je odprl našemu ljudstvu neprecenljiv vir omike in vsestranske izobrazbe. Kako smo se veselili, ko je oče neke jesenske nedelje prinesel kup mohorjevk domov. „Tu imate" je rekel in v hipu smo pograbili knjige. Težko smo jih odložili, jokali in veselili smo se, ko smo sle- SELO PRI PODKRNOSU: dili najdenčku iz Komende na njegovih poteh do duhovniškega poklica, dobivali pogled v kalne in svetle življenjske struje. Smelo trdimo, da so bile mohorjevke v svoji celoti nekaka ljudska visoka šola, ki ie obilno nadomestila, česar nam druge šole niso dale. Bralec je začel ločiti dobro in slabo, lepo in grdo, spoznal dobre lastnosti in nevarna nagnjenja v srcu in odkrival spotike in jame, katerih se je treba varovati, in cilje, za katerimi je treba tremeti. Koliko padcev in koliko pohujšanj in življenjskih nesreč je bilo po tej poti odvrnjenih, koliko dobrega na pobudo Mohorjeve družbe doseženega. Lahko rečemo, da bi naši kraji brez Mohorjeve družbe ne bili ne verni ne slovenski. Naj bi naše prijateljstvo z Mohorjevo družbo tudi zanaprej držalo! Pokojni materi tudi težke ure niso bile prihranjene. Ko so ji odnesli po dvanajstletnem srečnem zakonu dobrega moža z doma, ko je podlegel zahrbtni bolezni jetiki, je bilo pokojnici, kot bi se ji življenjska stavba podirala. Ko bi bila lani obhajala zlato poroko, je hodila neštetokrat na grob prosit božjega usmiljenja, za rajnega in obujati lepe spomine. Tudi to pot je zmagala požrtvovalnost matere, ki je odslej kot močna žena nudila otrokom sama, kar sta dajala deci poprej skupno za telo in dušo. Miren in lep je bil nazadnje življenjski večer pokojnice. Kakor je nekdaj po starem obredu duhovnik želel po-ročencem, naj gledajo otroke in vnuke, se je zgodilo tudi v življenju pokojne matere. In kakor se je veselila nekdaj svojih otrok, tako so ji bili tudi njeni otroci v radost. Po zgledu starih očakov, ki so svojo družino z molitvijo in daritvijo priporočali božjemu varstvu, je tudi stara mati mnogo molila za svoje. Še zadnje mesece, ko jo je pot v cerkev že zelo utrujala, je bila med najbolj zvestimi Jezusovimi prijatelji v cerkvi. Odslej bodo pa molili domači k Bogu za rajno mater, katere telo počiva na suškem pokopališču. In še to prošnjo naj položi pred Boga, da bi tudi zanaprej ne manjkalo med nami mater, ki bi bile zveste svojemu poslanstvu v družini in pred Bogom kot je bila mati Helena. 80-letnica Klemenjakovega očeta Naš slavljenec, Franc Popek, pd. Klemenjakov oče, se je rodil 4. decembra 1896 v Želšah pri Cerknici. Tam je bil njegov oče mežnar; bila je to podružnica cerkniške fare. Bil je tudi čevljarski mojster. Imel je tudi vajence in pomočnike. S pridnostjo in spretnostjo si je prihranil denar, da je skoraj vsako leto lahko kupil kos zemlje, da bi tako postal samostojen kmet. Leta 1908 je kupil na Koroškem, tu v Selu, bolj malo Klemenjakovo domačijo in se s številno družino preselil sem, kjer so s pridnostjo dokupili še malo kmetijo. Leta 1913, po požaru, so jo obnovili in pre- Pridiga na Radišah ... Nedavno je na Radišah govoril pater Jakob. Kdo pač ga ne pozna na Koroškem! Sedaj na eni, potem spet na drugi fari, vedno je med nami. Govori tako, da da človeku misliti... Tokrat je bila njegova pridiga usmerjena v našo brezbrižnost. Brezbrižnost ni nič drugega kot pomanjkanje zavesti kdo je človek in kaj je človek. Brezbrižnosti zapade lahko človek zaradi lastnega lepega blagostanja, ali pa zaradi prevelikega zaupanja v samega sebe, meneč, da se mu ne more dogoditi nič neugodnega. Na to, da bi se mu moglo karkoli neugodnega dogoditi, niti ne misli ne. To je brezbrižnost. Na osnovi osebne brezbrižnosti zgubi lahko človek, ali tudi narod vrednote, ki mu jih nihče več nadomestiti in vrniti ne more. Gotovo da, pater je mislil v svoji pridigi na vrednote vernosti. Kaj se zaradi brezbrižnosti lahko dogodi, zato je vzel primer iz francoske revolucije. Vernost francoskega naroda je bila povezana z državnim aparatom: kraljevim dvorom, ministri in poslansko zbornico tako tesno, da se je zdelo, da je oblast ena in ista. Zasigurano je bilo takšno stanje s konkordatom iz leta 1516. Ljudstvo je bilo brezbrižno tako daleč, da je celo škof iz Autun-a v parlamentu predlagal leta 1789 da naj se tudi cerkvena imovina izroči državi. Pa je bila takrat že globoko vsajena klica o revoluciji, le da se nihče ni zmenil za to. Brezbrižnost! Čisto neopaženo za ljudstvo je deloval Revolucionarni svet in v par letih je prišlo med Cerkvijo in državo tako daleč, da je morala duhovščina enostavno prisegati na ..civilno konstitucijo" ... Po septemberski noveli 1792 je bilo umorjenih po pariških ječah že čez 200 duhovnikov, ki so se pač začeli zavedati, kam plovejo nameni revolucije in kmalu nato je zaradi te- rorja z državne strani zapustilo deželo krog trideset tisoč duhovnikov in redovnikov. 21. februarja 1795 je bila že proklamirana popolna delitev Cerkve od države. Nič več ni bilo prijateljstva med vernim ljudstvom in državo. Ljudje so bili brezbrižni in tako so zaradi nepoučenosti in brezbrižnosti izgubili tako svete ideale. Ista revolucija je prinesla polagoma vso težo nesreče za ves verni svet. Pri nas na Koroškem je blagostanje tisto, ki nas je zazibalo v spanje. Ljudje na splošno se ne čutijo odgovorne za nič. So brezbrižni, meneč: saj se nam dobro godi. V tem je tista globoko nesrečna nevarnost, da bomo izgubili vernost, ko se ne zavedamo, ko ne čutimo potrebne odgovornosti, kako bomo božji otroci. Po božji zamisli se smemo sicer okoristiti z dobrinami sveta, da nam bo dobro na zemlji za tok tukajšnjega bivanja, toda, smo res tako že neverni, da ne mislimo na to kaj bo, potem ko nam bo življenje na zemlji odvzeto ... ? Drug za drugim odhajajo! Predvsem duhovniki in nekaj vernih laikov nas skuša z vso ljubeznijo prebujati. Zakaj jih ne poslušamo? Bodo morali tudi ti — kakor nekoč v francoski revoluciji — zaradi odkrite ljubezni do svojega ljudstva deželo zapustiti? Tako nekako je v svoji pridigi na Radišah govoril p. Jakob. Potem smo prišli z njim skupaj in smo ga še nadalje nadlegovali z vprašanji. Prvo je bilo: kako pa mislite z ozirom na narodnostno vprašanje med nami? Odgovoril nam je: verna vdanost napram Bogu in narodna zavest sta kakor dve sestri. Če bo prvo izgubil, bo kmalu izgubil tudi drugo in obratno, ko druge ne bo imel več, bo kma- zidali hišo in gospodarsko poslopje. Oče je še zmeraj imel dosti dela kot spreten čevljar. S seboj so prinesli tudi slovensko zavest in globoko vernost in vdanost Cerkvi, kar je ohranil naš slavljenec do danes. Selo ali v „Sale“ pravijo lepo po domače v narečju. Takrat pred 60 leti je bila še čisto slovenska vas, prav tako tudi proštijska fara Pod-krnos. Tod sta zbirala pred 100 leti slovenske narodne pesmi pod-krnoška rojaka, prof. Jakob Wank, ki je prepeval po vaseh s fanti in pri tem zbiral domače pesmi za Scheinika in Streklja. Isto je zbiral tudi sošolec Janez Vidovič, stolni kanonik in dolgoletni predsednik Mohorjeve družbe. Tako je naš slavljenec pred nekaj leti rešil lepo število starih imenitnih knjig pred sežigom in jih izročil v varstvo Mohorjeve knjižnice v Celovcu. Tako se je uvrstil tudi on, kot zgoraj omenjena moža, ki so reševali naše narodno blago in bogastvo. Da pa tudi njemu ni bilo z rož-cami postlano, je treba omeniti. Šele dve in pol leti star je zgubil mater. Tudi druga mati, ko se je oče še enkrat poročil, mu je zgodaj umrla. Kmalu po preselitvi h Klemenjaku, jim je požar uničil lu zanemaril tudi prvo. Kdorkoli ne more priti do jasnosti, ta naj gre pač na grob svoje matere in svojega očeta ter se tam globoko zamisli v premišljevanje. Iskreno, odkrito naj bo to premišljevanje kako bo slišal govoriti iz groba svojih najbolj ljubljenih, dragih. Če se bo zavedal, da mu je mati kot otroku govorila po nemšče, potem naj z vso ljubeznijo spoštuje govorico te svoje matere, če bo zaslutil, da ga je božala in mu govorila po slovenje, potem naj se skloni z vso otroško ljubeznijo nad zemljo, ki pokriva materino srce ter naj tako nikdar ne pozabi kdo je in kaj je. Tako je in edino tako je prav pred Bogom. In, kar je prav pred Bogom, to mora biti prav tudi pred svetom. Nadaljevali smo z vprašanjem: kaj pravite, pater, ko pa trdijo mnogi, češ če bi jim božji nauk oznanjala Cerkev v nemškem jeziku, ja potem pa, potem bi ga sprejeli? Kratko nam je pater odgovoril: tak je, na žalost, eno dveh sester že izgubil, ali je na tem, da jo bo popolnoma zatajil ter s tem zavalil na grob svoje matere kamen, ki bo veko- PRIREDITVE OBJAVA DAN ODPRTIH VRAT na strokovni šoli za ženske poklice v zavodu šolskih sester v Št. Jakobu v Rožu je dne 16. 12. 1976. Ogled šole in vpogled v njeno delovanje je možen v času od 9.00 — 11.30 in od 14 — 16 ure. Starše in učenke, ki se za šolo zanimajo, vabi vodstvo šole V počastitev 100-letnice rojstva IVANA CANKARJA prireja SPZ razstavo Cankarjevih del v avli Zvezne gimnazije za Slovence v Celovcu Otvoritev razstave bo v četrtek, 9. decembra 1976, ob 11.25. Razstava bo odprta do 18. decembra, ob delavnikih od 14.—16. ure. SLOVENSKO PROSVETNO DRUŠTVO „KOŠUTA“ SELE-KOT vabi na predstavitev barvnega filma „V R N I T E V“ ki bo v petek, dne 10. decembra 1976, ob 19.30 v ljudski šoli. SLOVENSKO PROSVETNO DRUŠTVO „RADIŠE“ NA RADIŠAH vabi na KONCERT KOMORNEGA MOŠKEGA ZBORA KUD „STANE ŽAGAR11 IZ KROPE ki bo v soboto, dne 11. decembra 1976, ob 20. uri v gostilni pri Ta-verju na Radišah. dom. Izbruhnila je prva svetovna vojna, moral je kot 18-letnik k vojakom. Kako je bilo grenko in trdo za zavednega in vernega Slovenca, bo vedel le tisti, ki je moral jesti trdi in grenki vojaški „komis“ (kruh). Leta 1946 je našel v ženi Ljudmili iz verne in zavedne Jožapove družine v Št. Tomažu zvesto življenjsko družico; skrbno mu lajša težo let osmih križev. Dobri Franc je že dolga leta poverjenik Mohorjevih knjig, naročnik in čitatelj naših listov. „Vse je vihar razd’jal, a mož pa zmiraj stal", bi rekli tebi, naš „sa-morastnik", iz Podkrnosa. Še na mnoga leta, ti želijo znanci iz bližnje in daljne okolice! KONCERT VASCIT PR ŽILE (Ziljska svatba) Prireditelj: SPD „Rož“ v Št. Jakobu v Rožu Kraj: Št. Jakob, v farni dvorani Čas: nedelja, 12. decembra 1976, ob 19.30 Sodelujeta: Mešani pevski zbor SPD „Rož“ Akademska folklorna skupina „France Marolt" iz Ljubljane. maj pričal kaj je storil... „Recite nam, pater, kaj naj storimo, da ne bo prišlo do takšnih nesreč?" Zopet je pater kratko odgovoril: vsak naj svoje odkrito spoštuje in ljubi. In ljubi! Vsak bo na tak način vedel kdo je in kaj je. In med nami bo mir. Prišli bomo na tak način do spoznanja, da ni vse to če nam je „dobro“ v tem blagostanju in veliko bolj bomo mislili na to kako bo z nami, ko bomo odhajali z zemlje ..blagostanja". Koncert adventnih in božičnih pesmi „PRIDI, O MODROST VSEVEČNA11 Prireditelja: Jakob Petelin-Gallus" in Katoliška prosveta v Celovcu Kraj: Kapla ob Dravi, v farni cerkvi Čas: nedelja, 12. 12. 76, ob 15. uri Kraj: Sele, v farni cerkvi Čas: nedelja, 12. 12. 76, ob 19. uri Kraj: Spittal ob Dravi, v Draukirche Čas: nedelja, 19. 12. 76, ob 15. uri Kraj: Pečnica, v farni cerkvi Čas: nedelja, 19. 12. 76, ob 18. uri AULA SLOVENICA razstava pastelov akademskega slikarja KARLA PEČKA iz Slovenj Gradca. Razstava je odprta do 23. decembra 1976, in sicer od ponedeljka do petka, od 13. do 17. ure. Galicija V soboto, 27. novembra t. I., smo se poslovili od Hribernikovega o-četa Franca. V 81. letu starosti je šel dobro pripravljen na pot v večnost. Njegova življenjska pot se je začela v selski fari, ob sedanjem jezeru ob vznožju Obirja. Odslužil je dve svetovni vojni. Ko so začeli pripravljati obrežje za jezero, se je s svojo družino preselil v Galicijo. Pred nekaj meseci je s svojo ženo v krogu družine tiho obhajal dan zlate poroke. Na njegovi zadnji poti so ga spremljali mnogi sorodniki, prijatelji in znanci. Naj počiva v miru. Gališki farani nismo vedeli, da bomo tri dni pozneje spet stali ob odprtem grobu. Še isti dan se je smrtno ponesrečil mizarski mojster Jožef Hafner. Šele petdeset let star je zapustil ženo, starše in otroke. Par dni pred smrtjo je še končal križ, ki stoji sedaj na novem občinskem pokopališču. Množica ljudi je sledila križu, ko smo ponesrečenega mizarskega mojstra spremili k zadnjemu počitku. Tudi on naj se v miru odpočije! DOM v TINJAH Od petka, 17. XII. 1976, ob 18.00 do nedelje, 19. XII. 1976, do 14.00 SVOBODA IN ODGOVORNOST Dnevi srečanja za dekleta med 15. in 16. letom. Vodja: kaplan Janez T ratar. Od ponedeljka, 27. XII. 1976, ob 9.00, do srede, 29. XII. 1976, do 18.00 ŽIVLJENJE V DVOJE Tečaj kot priprava na zakon. Referenti: dr. Emil ali St. S m o I n i g , dr. France Arnold, gospa Marinka I n z k o in Jože K o p e i n i g. V četrtek, 16. decembra, od 9.00 do 17.00 ure. RAZLIČNO PECIVO toplo in mrzlo Vodja: konditor Klement Nujno prosimo za prijave do 13. decembra. LUTKOVNA SKUPINA KOROŠKE DIJAŠKE ZVEZE IZ CELOVCA vabi na lutkovno igro RDEČA KAPICA Prireditelj: SRD „Danica“ v Št. Vidu v Podjuni Kraj: Št. Primož, pri Voglu Čas: nedelja, 12. 12. 1976, ob 10.30 Prireditelj: Prosvetno društvo v Velikovcu Kraj: Št. Rupert, v gospodinjski šoli Čas: nedelja, 12. 12. 76, ob 14.30 OTROŠKI KONCERT MARIJINIH ADVENTNIH IN BOŽIČNIH PESMI Prireditelj: Katoliška mladina v Celovcu Kraj: Št. lij, v farni cerkvi Čas: nedelja, 12. 12. 1976, ob 13.30 Prireditelj: Katoliška mladina v Celovcu Kraj: Železna Kapla, v farni cerkvi Čas: nedelja, 19. 12. 1976, ob 14. uri Sodelujejo: Otroške skupine iz Bil-čovsa, Hodiš, Sel, Št. Jakob, Št. Janža in Št. lija. • direktna prodaja k cenam proizvodnje • tukaj načrtuje In Izdeluje strokovnjak vašo kompletno kuhinjo • od ponedeljka do petka odprto brez odmora od 8. do 18. ure; v sobotah od 8. do 12. ure. PROSTORI ZA OGLED IN RAZSTAVLJANJE V TOVARNI: PODJERBERG / ST. KATHREIN Pošta Škofiče / Schlefllng Telefon 0 42 74-29 5518 Prodamo! VOLNA — VOLNA — VOLNA Modna preja iz Anglije, Nizozemske in Francije. WOLLBAR, pri Kapuzinerkirche, Klagenfurt. Vascitnim pesmim na pot V nedeljo, 12. decembra 1976, bo v Št. Jakobu v Rožu edinstvena kulturna prireditev. Mešani zbor „Rož“ pod vodstvom Lajka Milisavlje-viča bo ob sodelovanju Akademske folklorne skupine „France Marolt" iz Ljubljane priredil koncert ziljskih svatbenih pesmi „Vascit pr Zile“. To bo za vse Slovence izreden kulturni užitek, saj bo prav ta prireditev pokazala bogato kulturno dediščino in izročilo našega rodu ob Zilji. Ob tej priložnosti bo tudi izšla posebna koncertna knjižica, iz katere danes objavljamo izvlečke iz prispevka »Vascitnim pesmim na pot“, ki ga je napisal požrtvovalni dirigent Lajko Milisavljevič. (Op. ured.) Ziljska svatba, nova postavitev šentjakobskega zbora, je tudi nov prispevek k raziskovanju in koncertnemu predstavljanju slovenskega ljudskega izročila. Ziljski svatbeni obred je že od nekdaj zbujal pozornost tujih in domačih narodopiscev, zapisovanje napevov, ki so spremljali obrede, pa je bilo od vsega začetka zanemarjeno. Nekaj nam jih je ob svojih zapisovanjih po Zilji priskrbel šele O. Dev (Poslušej poštena nabesta, Al je to tista hiša, Prišli smo, zdej smo te, V Celovcu lepo pavkajo). Načrtnega zbiranja gradiva na to temo se je v letih pred drugo vojno lotil France Marolt in v študiji Tri obredja iz Zilje poleg obsežnega opisa zabeležil tudi 11 napevov, ki naj bi bili povezani s svatbenimi običaji. Pred 23 leti je pod naslovom Koroška ohcet večino teh pesmi v obdelavi raznih harmonizatorjev (Marolt, Dev, Gobec) koncertnemu občinstvu predstavil ljubljanski Akademski pevski zbor. Kasneje je sedem stavkov na novo priredil Samo Vremšak in 1963 jih je spet izvajal APZ. V zadnjih osmih letih, kar zahajam v Ziljo, mi je pri ziljskih pevcih med drugimi zapisi uspelo izbrskati še nekaj svatbenih pesmi. Samo Vremšak se je odzval vabilu in nam jih priredil za zbor ter tako naš prispevek z nadaljnjimi 16 stavki — ob že prej prirejenih šestih — temo občutno razširja: s pesmijo, plesom in besedilno razlago običajev želimo podati čimbolj kompleksno rekonstrukcijo poteka svatbe, kot je nekdaj bila v navadi ob Zilji in se je vsaj v nekaterih odlomkih ohranila do današnjih dni. Ves ciklus 23 pesmi je časovno neenoten. Nekateri starejši zapisi in objave Kuhača, Deva in Marolta so danes že pozabljeni in jih v Zilji ne poznajo več. Spet drugi imajo drugačen napev — besedilo je pač bolj stalno, saj so si ga pevci lahko tudi zapisali, pozabljeni napev pa nadomestili z drugim. Ugotoviti moram, da so novejše variante v napevu revnejše. Kar lepo število različnih besedil prepevajo po enem vzorcu — na znano, po vsej Sloveniji razširjeno Lani sem možila se. Po krajevni opredelitvi sodi večina pesmi v srednjo Ziljsko dolino — od Bistrice in Zahomca do Gorjan — tam je pevsko izročilo še najbolj živo ohranjeno. Pa še nekaj besed o priredbah „vascitnih pesmi". Večina pesmi na sporedu je, kot sem že omenil, še danes živa. Od teh jih bo 16 prvič koncertno izvajanih. Zapisal sem jih v letih 1969—71 in 1974— 75. Če pomislimo, da so napevi zajeti z zelo ozkega zemljepisnega območja (kar 2/3 pesmi je iz dveh vasi — Zahomca in Ziljske Bistrice), bi se morda zdelo, da postane poslušanje 23 pesmi istega prirejevalca enolično in dolgovezno za celovečerni spored. Morda. A v našem primeru najbrž ne bo tako. Ritmična in predvsem melodična raznolikost napevov sta bili Vrem-šaku hvaležno gradivo za obdelavo. V svojih priredbah se je približal ljudskemu pevskemu izrazu in ga obogatil s svojo invencijo ter za vsako pesem našel primeren izraz. Brez zunanjih učinkov, pesmi govorijo same. Ob vseh omenjenih ugotovitvah se moramo zavedati nečesa: eno je vaška fantovska pesem, mehka v svoji prizadetosti, široka v izpo- vedni moči in plastična v ljudski harmoniji ziljskega človeka, ki mu je bilo štiri- in celo petglasno petje — znamenje visoke pevske kulture, s kakršno se lahko pohvalijo le redki narodi in dežele — nekaj vsakdanjega; drugo pa je ta pesem na koncertnem odru. Čisto jasno je, da prava, spontana ljudska pesem izgubi velik del svoje prvinske moči, ko zazveni pred poslušalci, največkrat prirejena v šolski harmoniji, oziroma bolj ali manj o-brušena in predelana, včasih žal celo povsem izkrivljena, tako da lahko govorimo le še o umetni skladbi po ljudskem motivu. Prave fantovske pesmi ne zanimajo razni umetelni kompozicijski prispevki. Ziljan uživa v večglasnem petju; temu bo tudi vzrok pri večini pesmi značilno zateglo petje in za današnje pojmovanje nenavadno podaljševanje zvenečih leg in končnic. Druga izrazita posebnost ziljskega načina petja je v tem, da pesmi nikoli ne začno vsi glasovi hkrati. Eden „vzdiguje", t. j. poje naprej (vodilni glas), potem poprimejo še drugi glasovi: eni „čries“ (čez), pa „cu“ (zraven), pevci z nižjimi glasovi „posaja“ (basirajo), najvišji glas pa se včasih povzpne v »triko" (tretka, tretji glas nad vodilnim). Sozvočje je polno, glasovi se prepletajo, predvsem med vodilnim in tistim, ki poje „cu“. Da je lahko prišlo do tega koncerta, se moram zahvaliti bistriškim in zahomškim pevcem, ki so ohranili izročilo rodov — dediščino slovenske ljudske kulture ob Zilji — predvsem pa gospodu Niku Krie-glu, odličnemu poznavalcu ljudskih običajev, za pomoč in nasvete, da smo potek svatbenih slovesnosti v kar se da zvesti podobi postavili na oder. Kakor drobni kamenčki so te pesmice in vsakega zase bi morda prezrli, nanizani na ogrlici svatovskih pesmi pa zalesketajo v najsvetlejši luči. Koliko izpovedne moči, izrazne lepote, prešerne razigranosti in topline veje iz njih! Prav zato jim je tudi vredno prisluhniti. 70-LETNICA PROSVETNEGA DRUŠTVA V ŠMIHELU Kulturni spored: Nedelja, 12. 12. 1976, ob 14.30 v farni dvorani: Igra »Županova Micka" in »Mirkova abeceda" — igra domače društvo. Otvoritev razstave slik — razstavljajo: Valentin Mišic, Valentina Kušej, Stanko Sadjak, Albert Krajger, Helmut Blažej. Torek, 14. 12. 1976, ob 19.30 v farni dvorani: Otvoritev razstave mladinskih knjig Govori pisatelj L. Suhodolčan Sreda, 15. 12. 1976, ob 19.30 v farni dvorani: Predavanje: »Reforma družinskega prava" dr. Pavel Apovnik Četrtek, 16. 12. 1976, ob 19.30 na Blatu pri Rešu Skioptično predavanje: »Potovanje v Moskvo in Leningrad" Kumer Mirko in Janez Pernat Petek, 17. 12. 1976, ob 19.30 na Bistrici pri Pratnekarju Skioptično predavanje: »Potovanje v Moskvo in Leningrad" Mirko Kumer in Janez Pernat Sobota, 18. 12. 1976, ob 15. uri v farni dvorani: »Rdeča kapica" lutke za otroke igrajo člani Koroške dijaške zveze ob 19.30 v farni dvorani »Glasovi mladine" mladinski večer — koncert, branje, slikanje, petje sodelujejo: Bellamis Nedelja, 19. 12. 1976, ob 9.30 v farni dvorani: Sv. maša za rajne in žive člane društva ob 15. uri v farni dvorani Slavnostno praznovanje 70-letnice K o n c e rt: nastopajo šmihelski pevski zbor „Korotan", mešani pevski zbor »Podjuna" moški pevski zbor »Edinost" Zgodovina društva: govori Mirko Kumer Počastitev zaslužnih članov Ob 50-letnici smrti pisateljice Zofke Kvedrove »Vedno sem se potegovala za pravice slabih in za svobodo osebnosti..." Danes po tolikih letih ne more biti nobenega dvoma več, da zavzema Zofka Kvedrova kot bojevnica za socialne pravice žensk posebno mesto v slovenski književnosti. V svojem pisanju prikazuje namreč ženo kot žrtev razrednega in družinskega zatiranja, ne nazadnje pa tudi kot žrtev zlagane civilizacije. Vendar je v njenem naturalističnem slogu tudi precej novoro-mantičnih prvin, kar ni niti presenetljivo, saj je bila Kvedrova Cankarjeva vrstnica in spremljevalka slovenske Moderne. Življenjska pot Zofke Kvedrove se začenja 22. aprila 1878 v Ljubljani, kjer se je rodila v družini železniškega sprevodnika, poznejšega krčmarja in občinskega tajnika, in je odraščala v težkih družinskih razmerah. Najprej je v Ljubljani dokončala meščansko nunsko šolo, potem pa se je kot pisarka zaposlila na deželi, kar je bilo po svoje razumljivo, saj je morala zaradi nemogočih družinskih razmer, oče se je čedalje bolj vdajal pijači, pri materi pa je Zofko motilo njeno ter-cialstvo, dobesedno pobegniti z doma. Ko se je po krajšem službovanju na podeželju vrnila v Ljubljano, od koder jo je pot vodila še v Trst, je po svoji vsakodnevni pisarniški službi začela sodelovati pri liberalnem in feminističnem časopisju. Toda ne za dolgo, saj jo je njen nemirni duh spet gnal naprej. Iz Trsta je najprej odšla v Švico in Nemčijo, potem pa še na Češko. In, kjerkoli je bila, povsod se je dodatno izobraževala, saj se je zavedala, da s končano meščansko šolo ne more veliko uspeti v življenju, zlasti pa v literarnem svetu. Njena vztrajnost, da si pridobi čimveč znanja, se je hitro obrestovala, saj se je s svojimi literarnimi prvenci kmalu pojavila v nemških, čeških in hrvaških listih. Med bivanjem na Češkem se je v Pragi, kjer je krajši čas živela, poročila s hrvaškim pesnikom-modernistom VI. Jelovškom, ki ga je spoznala že prej in s katerim je doživljala v zakonu tragične trenutke, ki so slednjič docela skrhali njuno zvezo. Po vrnitvi v domovino se je v Zagrebu poročila s socialno demokratskim politikom D e m e t rovi č e m , ki se je kasneje opredelil za integralno jugoslovanstvo. Zofka Kvedrova je več let živela kot pisateljica in urednica ženskih časopisov v Zagrebu, kjer je 21. novembra 1926, stara komaj 48 let tudi umrla. (Dalje prihodnjič) POZDRAVI IZ SEVERNE AMERIKE Podpisani z obiska pri slovenskih rojakih v Kanadi (Hamiltonu in Torontu) ter v ZDA (Cleveland) sporoča njihovo zaskrbljenost ter živo zanimanje za usodo Slovencev na Koroškem. V teh težkih dnevih napetosti se čutijo moralno tesno povezani z njimi in jim sporočajo prisrčne pozdrave. France Gorše Akad. kipar POSOJILNICA CELOVEC IŠČE Za hotel »Korotan" CELOLETNO HIŠNIKA. Nudimo: Stanovanje, plačilo po dogovoru ter hrano v sezonski dobi. Dopisom na upravni odbor Posojilnice Celovec, Kolodvorska 1, A-9020 Celovec, priložite opis vašega dosedanjega poklicnega delovanja. PODPORA ZDRUŽENJU STARŠEV NA ZVEZNI GIMNAZIJI ZA SLOVENCE V CELOVCU Po želji pokojnega g. ravnatelja Franca Aichholzerja so namesto vencev darovali v prid Združenja staršev na kto. 2768 pri Posojilnici Celovec: Gospa Erlacher, Brnca 500,— šil. Gospod Matevž Komar, Brnca 500,— šil. Gospod Anton Stober, Konatiče 300,— šil. Družina Ciril Rudolf, Bistrica 500,— šil. Družina dr. Zerzer, Celovec 500,— šil. Družina Skale, Ljubljana 500,— šil. Družina Babnik, Ljubljana 500.— šil. Družina ing. Neuhauser, Innsbruck 200,— šil. Družina M. Kupper, Celovec 400,— šil. Gospod Daniel Erlach, San Francisco 20.— dol. Zveza slovenskih organizacij 500,— šil. Slovenska prosvetna zveza 500,— šil. Ga. M. Haxton, San Francisco 6,— dol. Folti Kargl, Bače ob jezeru 200,— šil. Dipl. trg. Janko Urank 500,— šil. Prisrčna hvala darovalcem! Nekaj misli o filmu „ Vrnite v" Videl sem film na televiziji in ga šel gledat še v Pliberk dan pred preštevanjem. Opazil sem velikansko razli-liko med podajanjem na črnobelem ekranu in barvnim prikazovanjem v povečani sliki. Začetek je bil grozen. Slov. spomeniki, nagrobniki, padajo kot so padali leta 1972 dvojezični napisi. To padanje in razbijanje je pokazano simbolično. V resnici padajo tiho neopazno, eden za drugim. Zginjajo in se nabirajo na kupu odpadkov za delavnicami kamnosekov. Ti pa postavljajo nove v „Ruhe sanft in Heimaterde". Nagrobnikov svojci ne postavijo umrlim prednikom ampak nemško nacionalnemu okolju. Prastrah jih k temu sili, da bi jim kdo ne oponašal: „Du hast slovvenische Aufschrift auf dem Grab!" Ali tudi k njim spadaš? K Titokomunistom?! To hoče povedati to razbijanje in vpitje v začetku filma. Sprva gledalca izne-nadi in spomni na spakovanje a pozneje spozna, da je to le nekoliko krepkeje povedana resnica. Prizor na bojišču je podan zelo stvarno. Ravno tako so na Ruskem dražili „Ivana". Pa jim je potem tudi pošteno nazaj odgovoril. Za eno, tja poslano granato, dve vrnjeni. In dobro je streljal „der Hund". Žal da granate ne izbirajo žrtev in padajo tudi po sili vojakih, ki so primorani biti zraven, ker bi jim bili sicer zaradi sorodstva doma uničili svojce. Ubogi vojak je imel vedno dva sovražnika: Enega spredaj, drugega zadaj. Nič si ni mogel pomagati, ni mogel „ne v nebo ne v zemljo". Naš glavni junak je imel dobrega predstojnika — oficirja, ki ni bil „ein Spinner". Videti je bilo, da se je po človeško obnašal do podrejenega vojaka. Gotovo je bil kak bolj oddaljen Nemec. Če bi bil kak pristen „Karnt-ner“ bi bil do slovenskega, po sili vojaka, gotovo objesten. Seveda se je bal tudi za lastno življenje, zato je imel izven bunkerja čelado na glavi, ki je sicer oficirji niso radi nosili. Dal mu je dopustnico in dejal: „Pridite mi zdravi zopet"! Vojak je nastopil štiri dni dolgo vožnjo z vzhodne fronte. Na nemški meji je moral gotovo skozi obvezno razušitev, ki je pa pisec scenarija ni predvidel, ker najbrž sam ni imel, kot vojak, uši. Ko se je pripeljal na Koroško (v Gau Karnten), so stopili v vlak tudi civilisti, med njimi slovenske ženske, ki so med seboj govorile po domače. Takoj so se zadrli strumni Hitlerjevi mladeniči: ..Karntner sprich deutsch"! (..Korošec, govori nemško!") Začelo se je prerivanje in vojaki so stresli slovenski kmetici jajca iz torbe. Izpraznili in uničili so še drugo blago in na naslednji postaji pojoč izstopili. Pri takem vzdušju v vlaku so junaku šle misli nazaj v otroštvo. Spomnil se je, ko je v šoli prvikrat doživel zaničevanje slovenske besede. Kako je bil kaznovan, ko se je potegnil za svoj materin jezik in se uprl zasramujočemu, ponemčevalnemu učitelju. Moral je brisati kri, ki se mu je ulila iz nosa na pod in stati zasramovan v kotu z obešeno tablo in napisom: Ich bin ein Esel, okoli vratu. In potem peti ukazano pesem: Dort wo Tirol... V tem je nakazan namen takratne vzgoje. Karnten, Heimat, Deutsch ... istotako mu je prihajal v spomin prizor iz vaške gostilne, kamor ga je oče vzel, dečka s seboj. Vaški veljak, asimilant, ni mogel prenesti slovenskega petja sovaščanov, plačal je pretepačem pijačo, da so začeli mlatiti po Slovencih. Prihitevši orožnik je napravil red, tako da je pustil Slovence natepsti, nato jih je še sam zaprl. Dopustnik se je še spominjal, kako je v času krize nosil gosposkim ljudem mleko naprodaj. Večkrat so ga odpočili, in ko je bežal, se je spotaknil in razlil dragoceno hranilo. Trdo jim je šlo doma in radi bi si popravili zastareli hlev. Zaprosili so za subvencijo. Bila jim je odklonjena, ker je baje zmanjkalo sredstev. Orožnik, ki je prinesel to sporočilo, pa je le povedal, da zato, ker je oče znan kot Slovenec. Za mizo je ugledal še časopis ..Koroški Slovenec", kar naj bi bilo vzroka dovolj, da podpore ni vreden. Vse te krivice so pustile v vojaku trpke spomine. Čutil se je zelo nesrečnega, da je moral temu krivičnemu nemštvu služiti sedaj še kot pomočnik pri ubijanju in podjarmljenju drugih narodov. Že se je odločil da ne pojde več nazaj na fronto. Posebno še, ker je v vlaku zvedel, da je ..ozemlje ban-ditev" že tu blizu. Vendar si je še živo predstavljal veselo svidenje s svojimi starši in z izvoljenko Jožico. Hotel jih je še prej videti. Pa čudno spremenjen je bil domači kraj. Ko je izstopil iz vlaka, je našel na poti domov na križu pri razpotju, nalepljen zelen lepak: Karntner sprich deutsch. Torej tudi tukaj?! Ko je srečal soseda z vprego in ga slovensko pozdravil, je ta potuhnil glavo in zamrmral: Guten Tag. Nasproti mu pride šef krajevne ge-stapo z neko pretegnjeno babo. Javno se ljubimkujeta in njega, frontnega soldata sramotilno pogledujeta od zgoraj. Imel je seboj spominke na padlega sofarana. Zanesel jih je v župnišče. Pa ni bilo tam več domačega župnika. Tuj gospod je sedel tam in ga ni poznal. Če bi ga bil vprašal, kje da je stari gospod župnik, njegov bivši katehet, bi bil že tamkaj zvedel, da so vse slovenske duhovnike pregnali iz domačih far, mnoge pa tudi zaprli. (Pa nič ni vprašal, ker tega ni bilo v scenariju.) Zapuščino padlega je položil na klop in tekel proti rodni hiši... Pa je prišla iz nje tuja ženska in ga mrzlo vprašala, kaj tu išče. To je moj dom! Kje so moji starši? Tvoje starši so izseljeni. Bili so politično sumljivi, sovražniki fuhrerja. Sedaj smo mi tu gospodarji, mi Tirolci! — Poklicala je svojega moža, da bi odpravil sitnega vojaka. Po ostrih besedah sta se spoprijela. Zenska pa je kričala: „Schmier ihm ane iibers Maul, ruf doch die Gendarmerie!" Tedaj je v vojaku prikipelo do vrhunca. Strgal si je z bluze hitlerjevski znak, ga vrgel na tla in pohodil. Nato se je obrnil in odšel na dom svoje neveste. Pa tudi tam je našel tuje ljudi. Mlad pimf (hitlerjevski mladec) mu je dejal: „Des ist jetzt unser Haus. Hier sind wir die Herren." (To je višek v filmu — ta očitna krivica.) Tedaj je bila mera njegovega gorja polna. Ne staršev, ne neveste ni več na njih domovih. Odvlekli so jih kdove kam. Udrle so se mu solze. A ne dolgo. Ko se je spomnil na stotnikove besede: Kommen sie gesund wieder (pridite zopet zdravi nazaj), se je v njem vse uprlo: Za vas, za take, nikdar! Za vas se ne bom pustil, da bi me granata razmesarila, kot mojega tovariša Glančnika. Spomnil se je, da je v vlaku čul: Za Pliberkom je že partizansko okolje; tjakaj vojaki ne smejo. Prav tja pojdem in se pridružim partizanom. Skupno se bomo borili proti tej krivični zveri, za bolj pravično bodočnost. Potegnil jo je v les. Kmalu je našel tablo, da je ozemlje banditov. Veselil Iz časnika „Vestnik“, ki izhaja v Murski Soboti, smo vzeli dva prispevka učencev 8. razreda ljudske šole: iz Križevcev in Lendave. Iz vsebine veje velika ljubezen in skrb za usodo trpečih slovenskih bratov na Koroškem. (Op. ured.) Čeprav daleč od naših večjih središč se tudi križevski učenci vključujemo v celotno življenje naše domovine. Prisluhnemo novicam radia, televizije in vsakodnevnemu tisku. Že nekaj časa nas boli kruto ravnanje z našimi koroškimi Slovenci, zato smo se zbrali 28. oktobra na protestno zborovanje vsi učenci naše šole. Tovarišica se je, da bo kmalu ugledal borce za svobodo. Vmes pa so esesovci in žandarji naredili lov za njim. Obkrožili so ga v gozdu in začeli od vseh strani užigati po njem. V začetku je bežal, a ko je videl, da jim ne uide, je tudi sam začel streljati po njih. Dokler mu ni pošel poslednji izstrelek. (Tu je zaostala gledalcem sapa) Tedaj je pristopil pred njega grozni poveljnik gestapa in mu z zverinskim roganjem zapodil z brzostrelko serijo krogel v prša. Padel je junak-mučenik... Njegovo truplo so prepeljali v vas. Sneli so mu nemški „častni suknjič" in ga golega, pokritega samo s konjsko odejo, imeli tri dni v mrtvašnici kot strašilo vaščanom. Niso mu pustili niti zvoniti. Pač pa so vse sosede nagnali, da so morali prisostvovati sramotenju njegovega trupla. Na njihovih obrazih smo brali zadržano jezo in prepričanje, da se bo morilcem vse to še enkrat maščevalo. Res se je, a še ne zadosti. Po tridesetih letih še vedno izginjajo slovenski nagrobniki. Vedno manj jih je na naših pokopališčih. Vedno več je onih, ki so zagrnjeni v belo-rdeče-rumeno zastavo in nosijo črn napis: Es gibt kein slo-vvenisch Karnten... (Ni nobene slovenske Koroške...) Kdaj bo kri in trpljenje Slovencev rodilo bolj pravično življenje na Koroškem? Kdaj bo zmagala pamet in ljubezen in bo nastopilo sožitje v skupni Koroški? Scenarij je sestavil Janko Messner po svojih osebnih doživljajih in po doživetjih svojih rojakov. Film so posneli v Ljubljani. Glavni igralec je koroški rojak Marijan Srienc. Igral je prepričevalno dobro, čeravno morda še ni bil v vojski. Za grozne nemške vloge so dobili nemške igralce, ker bi slovenski človek tega ne mogel tako kruto in nazorno podati. Gledalec Antičeva nam je strnjeno orisala zgodovino naše zibeli slovenstva, oživili smo spomin s pesmimi zamejskih avtorjev in se odločili, da tudi mi s svojo besedo povemo, kako nas boli tako ravnanje po tolikih letih svobode! Zakaj lahko mi priznavamo vsem narodnostnim manjšinam enake pravice? Ali si tega ne zaslužijo vsi? Pri slovenskem jeziku smo pisali tudi naloge. Obudili smo Zupančičeve verze in ob njem so se nam porajale take misli. Prisluhnite eni izmed nalog: KADAR SE V SRCU SPOMNIM KOROTANA, ODPRE SE Ml V PRSIH VELIKA RANA ... (Župančič) Koroški Slovenci Koroški Slovenci težko živijo, za pravice, svobodo se borijo. Heimatdienstovci jih obrekujejo, partizanske spomenike rušijo. Zborovanja pri nas se vrstijo, ki proti politiki govorijo. Avstrija Slovenca ponemčiti hoče, rojak naš tega dopustiti noče. Sedmi člen tam se premalo spoštuje, Slovence to močno vznemirjuje. Domovina naša stoji vam ob strani, narodu svojemu bodite vedno predani! O Koroški gotovo nihče ni napisal lepšega verza. Globoke rane v srcu ni čutil samo Župančič, čutimo jo tudi mi. Saj po tolikih letih naše svetle svobode se oglašajo nove in nove žalostne novice o naših rojakih na Koroškem. Krivica, ki jo čutijo, je strašna. Kako more biti Avstrija tako nesramna, da hoče prešteti še to peščico Slovencev? Prav tukaj, na tem ozemlju, je bila zibelka naše slovenske državnosti. Da, tukaj je pričela teči zibelka Slovencem! Veliko pesmi govori o Koroški. In zdaj, po tolikih letih, hoče Avstrija Slovence zbrisati! Ali je to prav? Gosposvetsko polje je bilo prizorišče, kjer so ustoličevali prve slovenske kneze. Tukaj je bila slovenska govorica in Slovenci! Žal, zdaj jih je vedno manj, ker Avstrija izvaja strašen pritisk na naše rojake. Začetek tega žalostnega dejanja je plebiscit, ki je bil 10. oktobra 1920. Slovenci na Koroškem so se odločali ali za Jugoslavijo ali za Avstrijo. Že takrat se je vse žalostno končalo. Korošci so ostali tujci v domovini! Ne samo jaz, tudi drugi sumijo, da je bila pri tem velika prevara. Avstrija se je z bojišč druge svetovne vojne vračala poražena. Nekaj časa je bila pod oblastjo Sovjetske zveze. Leta 1955 pa je podpisala meddržavno pogodbo. Med državami sopodpisnicami je bila tudi Jugoslavija. S to po-pogodbo je Avstrija postala samostojna država. „Kaj vam nič ne pomeni 7. člen pogodbe, da tako ravnate z ljudstvom? !“ bi najraje na ves glas zavpila. Žalostna onemim, ko se spomnim, da so v tem členu napisane pravice in svoboščine manjšin v Avstriji. Zapisana je pravica slovenskega jezika, da se v uradih in povsod uporablja jezik manjšin. Tega Avstrija ne upošteva. Tukaj pa spoznamo še nacistično organizacijo Heitmatdienst. Ta organizacija ostro zavrača vse, kar mi zahtevamo za naše rojake. Govori, da je to gibanje proti samostojni Avstriji. Toda mi ne (Nadaljevanje na 7. strani) c Ui jt to futaa? .\V,\\V.^V//.V/1VASW/A\\V.VAV/AV.V.V.VAVW/1V.VV\V.V//.V.%VV.V.\\V.\V.^V.VA\\V.V.\V.V.VV.\\V.^V.VVV.V.\W.V.V*V.V.^V.V.V.V.V. IVAN CANKAR: (