Za otroke, ki niso v vrtcih Obvestilo staršem predšolskih otrok o vsebi-ni in pomenu 80-urnega programa Kot že vrsto let tudi letoSnje tolsko leto organizirajo vzgojno 'arstvene organizacije 80-urni jrogram za tiste otroke v starosti >d 3. leta do 6. leta, ki niso vklju-ienl v dnevno varstvo. V tem šolskem letu bo organi-:iran 80-urni vzgojni program tu-ii v vzgojnovarstveni organizaci-i -Mladi rod« in sicerenoti Belo-cranjska 27 - B-vhod, igralnica 3. 'rogram se bo odvijal skozi celo iolsko leto, vsako sredo od 16. lo 18. ure, pričel se je 12. 11. 986. Ker smo ugotovili, da so starši n krajani slabo informirani o po-nenu, vseblni, ciljih in organizl-anosti 80-urnega programa, naj > teh vprašanjih obširneje spre-jovorlm. Z željo, da bl omoaočill vsem otrokom del družbene vzgoje, je vzgojnovarstvena organizacija kot strokovno usposobljena In-stitucija prevzela te naloge. Poleg rednega dnevnega var-stva in vzgoje vsako leto organi-zira WO tudi z zakonom obvez-no pripravo otrok na Solo, 60-urni program in druge oblike (razna praznovanja, krožke v so-delovanju z drugimi institucijami in društvi). 80-urni program sofinancira skupnost otroškega varstva, če je vkljufienih vanj vsaj 14 otrok. V predpripravi na potek 80-ur-nega programa se VVO poveže s socialno službi v KS, ki evidenti-ra in povabi k programu otroke, ki niso deležni družbene vzgoje v rednem dnevnem varstvu v WO. 80-urni program je brezplačen za otroke, ki se vključujejo vanj. WO pa kot organizator pripravi ustrezen prostor, strokovni ka-der za izvedbo programa (vzgoji-teljico, spremstvo varuhinje) in vzgojni načrt za celo šolsko leto. Naloga vzgojiteljice je temelji-to se pripraviti za realizacijo vzgojnega programa. Tako pri-pravlja vsebine, sredstva za po-samezne aktivnosti in sicer na podlagi z zakonom o predšolski vzgoji določenim vzgojnim pro-gramom. Vzgojne aktivnosti pia-nira tudi upoštevaje starostno stopnjo otrok ter njihovih psiho-fizičnih sposobnosti in interesov, izkušenj. Osnovno vodilo je otroka raz-vijati v vsestransko osebnost, to-rej razviti njegove sposobno6ti in zmožnosti na področju socializa-cije, komunikacije. intelekta. te-lesnih sposobnosti in estetskih zmožnostih. Najpomembnejša je težnja, da se otrok vključuje v kolektiv, se spoznava in prilagaja načinu živ-Ijenja v večji skupnosti. Tako otrok pridobiva čustva pripadno-sti, vzajemnem tovarištvu, med-sebojni pomoči, skupnim intere-som. Spoznava način medseboj-nega komuniciranja. Ta cilj je ze-lo pomembna predpriprava na kasnejži vstop v pripravo otrok na šolo in na vstop v šolski ko-lektiv. Vzgojni program zajema Inte-lektualno vzgojo. Preko njenih sestavin otrok razvija mišljenje. Specifična področja intelektual-ne vzgoje so: spoznavanje oko-Ija, govoma vzgoja in razvijanje predstav in pojmov. Skozi tako imenovane zaposli-tve preko neposrednega opazo-vanja, pogovora, z raznimi vzgoj-nimi sredstvi in pripomočki (sli-ka, diapozitiv, risba, predmeti dogajanja v okolju) otrok spoz-nava odnose, predmete in pojave v naravnem in družbenem okolju Govor je prvina človeka, saj z govorom tzraža svo|e potrebe, z govorom se širijo njegova zna-nja. Govor je sredstvo sporazu-mevanja, razumevanja. mišlje-nja. Govor se najintenzivneje razvija v predšolskem oddobju. Vzgojiteljica z različnimi vsebi-nami (zgodbe, pravljice, dekla-macije, besedne igre, opisi slik in predmetov) vzpodbuja otroke k aktivnosti, sproščenemu izraža-nju, bogatenju besednega zakla-da, k pravilni in jasni izreki. Z različnimi igrami vzgojitelji-ca načrtno pripravlja situacije ali manipulacije s predmeti, da otro-ke na prijeten način vzpo4budi k dejavnosti. Otrok tako utrjuje in pridobiva zaznave in spoznanja o odnosih med pojavi (vzroki-po-sledice), odnosih med predmeti (količina, oblika, barva. prostor- ski pojmi, časovni odnosi). Ker otrok celostno zaznava svet okoli sebe, se vsa vzgoja področja vsebinsko povezujejo, prepletajo. Tudi estetska vzgoja se prepleta za intelektualno vzgojo. Vzgojiteljica predvidi ta-ke vsebine, ki se navezujejo na intelektualno vzgojo. Estetska vzgoja zajema: likov-no, glasbeno in gibalno-ritmifino 'vzgojno področje. Pri likovni vzgoji otrok spozna-va razne likovne materiale. Z ra-zličnimi tehnikami (risanje, slika-nje, oblikovanje) izraža svoja do-življanja, spoznanja in želje, ter razvoja svoje ustvarjalne zmož-nosti. Na glasbenem področju se otrok srečuje z različnimi glasbe-nimi vsebinami in pridobiva na vrednotenju glasbe, Tako se od-vijajo zaposlitve, kjer je vključe-no poslušanje instrumentalmh in vokalnih glasbenih del, primer-nih za starost otrok. Spoznava nekatere glasbene instrumente in male ritmične instrumente preko raznih glasbeno didaktič-nih iger. Spoznava razne otroške pesmice, ustvarja lastne pesmice jn razvija sposobnosti v zvezi z ritmom, slušnimi zaznavami. Preko različnih motivacij, igre otroci z gibanjem izražajo svoja doživetja, sproščajo svoje domi-šljijo in energijo. V ta okvir zapo-slitev sodijo razne gibalne in ra-jalne igre, uprizarjanja in impro-vizacije na teme izpkolja, vsebin jezikovne vzgoje in drugo. Z raznimi zaposlitvami (vadbe-ne ure, gibalne minutke, razgiba-nja) otrok pridobiva na spretno-stih in sposobnostih. Vaje so pla-nirane v obliki iger, zaposlitev in z različnimi predmeti in orodji. Tako otrok pridobiva veselje do gibalnih aktivnosti, razvija spret-nosti v hoji, tekih, plazenjih, ple-sanjih, koordinaciji gibanja, moč, preciznosti z različnimi predmeti (žoga, itd.). V 80-urnem programu ni vklju-ftena pretirana otrok zaradi ča-sovno kratke oblike vključitve otrok. Kljub temu se preko zapo-slitev seznanja tudi z zdravstve-no-higienskim vidikom pre-hrane. Redno pa je vključena zdrav-stveno higienska vzgoja, ki vklju-čuje skrb za zdravje z umivanjem (po uporabi WC, po raznih zapo-slitvah, kjer si umažejo roke), skrb za zdravje s primerno oble-ko, glede na vremenske razmere, skrb za neposredno urejeno oko-lico (igrače, igralnica, garde-robe). Osnovna dejavnost v 80-urnem programu je igra. Vse zaposlitve se prepletajo preko igre, ki je značilna aktivnost predšolskega otroka. Delno so planirane igre oziroma zaposlitve po želji, ko si otrok samostojno izbira soigrala, sredstva za igro, potek igre in cilj igre. Pri usmerjenih zaposlitvah pa glavni smoter in vsebina ter potek igre izbira in pripravi ter usmerja vzgojiteljica. ¦ V upanju, da smo s tem pri-spevkom vsebinsko približali starSem in krajanom okvirni pro- gram 80-urnega programa, vabi-mo starše k sodelovanju. Vabimo jih k sodelovanju v želji, da bi se tudi njihov otrok vključil v kolek-tiv sovrstniKov, kjer bo našel tudi to, kar bo rad delal, kjer se bo sprostil in sploh, kjer bo preživel dve uri v tednu drugače. kot ostale dneve. ZDENKA VINŠEK