luHorftti «« sprejemajo i« volj« Irlatopua vrsta: H kr., fio so tisku lknit, H I, H 1» * II „ „ i, „ „ Pri večkratnem tiskanji so v M eil i jalovi hiM, il. niutstru[iji. Po poŠti pre|nm«n vel|a Zu (telo leto . . 10 #1. -Zu pollotu . . 5 kr. oetrt letu no V administraciji volja; Zft oolo leto . . 8 pl. 40 pel letu . 4 „ «}( Politični lisi za slovenski laron. '/n Četrt leta . . a „ 1 V Ljubljani nu dem peš' volj (i (SO kr. vee na lotu. VrodnIMvo nu Dunajski o osti. štev. 16 v Medijntovl liiii. Izhaja po trikrat na leden in sloor v torek, fiotrtok in soboto. Še nekaj o požarih. llen je, kukor smo uže omenili v št. 40. uašega lista, da mora vsako, naš bedni narod ljubeče srce britkost napolniti, ko vidi, kako se pri prosto'] ljudstvo tnalo briga za varnost pred ognjeui. Le tedaj tarna, ko jo že prepozno j — po toči zvoniti, pravi pregovor, je zaman. Ker smo pa žu zadnjič navcli in dokazali glavue in skoraj navadne vzroke požarov, tedaj ne mislimo o tem še jedenkrat govoriti, spregovorimo rajši danes še na dalje, kako bi se vendar dalo tolikim požarom v okom priti in ljudstvo tolicih rev očuvati, kar smo žo nekoliko zadnjič omenili. Tedaj uaj sledi naš kratki nasvet z ozirom še na nektero vzroke ognja. Kakor smo rekli, so otroci glavni vzrok požarov. Na te jo tedaj treba vbo pozornost obračati, ter pred njimi už galico dobro skriti. Vsaj vemo, kako šo nespameten otrok vse preobrne, da le kuj iztakne, b čemur more tako ali tako škoditi, dasiravno tega nevod<5. Pa no samo otroci, temuč že nekoliko odraš čeni dečki — pastirji ali kdor si bodi — so šo skoraj nuj bolj nevarni; kajti zdaj, ko so žveplanke tako male cene, nosi že vsako pa-stirče polno pest sesutih užigalic po oguljenih žepih; iz šalo si jih praskajo doma poleg lesene koče, ali kje drugej, naj raj pa blizo slame. Kako lahko glavica odleti, in prej ko bi se mulja!, pokaže su ti rudeči zubelj iznad strehe. Se hujši, taki pobalini se zdaj po loti vlačijo nu svisli v suho seno spat. O nespametni gospodarji, da ste tako kratkovidni in pustite tako postopače spat hoditi v tako ne vurne kraje Ali ne pomislite toliko, da jih pošljoto po pogubni požar za celo vas. Zategadelj se ni čuditi, da marsikteri pravi: pusti ga, pusti, so bo pa jokal, če mu užigalice vzauieš, ako hočeš fuutalina pokarati zarad nepreviduosti. Brezovko takim pobulinom, ki mesto denar hraniti, za užigalice potrošajo, in videli boste, da bo pomagalo. Marsikje se nahniajo po lesenih kočah peči brez streho ali šij nad vhodom, mesti teh pa večkrat slama in brlog. Vkljub temu vendar prismojene gosjiodiujo netijo v peči, da bo plamen visoko proti strehi stega, ter pogubno iskro rojijo s peči, ko bučele iz pauja, predno rojijo. Ali kar je uaj veča ne-spamet, popuste ogenj, ter gredo ali na delo ali po vaai klepetat. Vsled tega se večkrat prigodi, da se drva vnamejo in potem streha. Včasi jo bila tudi zabela vzrok ognja. Gospodarji iu gospodinje, pazite vendar na ogenj, vsaj jo vam na korist, ter si popravite pri peči, kar je neobhodno potreba. Posvarite ženo, bolj opreznim biti, to so ve, da morate tudi sami previdni in skrbni biti za varnost. Tndi vi možaki Bto dokaj nevarni s šembra-nimi pipami ali smodkami. Kajti tudi tabuk je večkrat kriv to velikansko nesreče. Tudi med vami so ne,kteri žalibože, da le premuogi, ki meni nič tebi nič z gorečo pipo, včnsu še z živim ogljem na vrhu, v naj novaruiša po slopja brle, češ saj nisem šo nikoli nič zapalil Kje hoče še večjo neumnost za izgovor iskati? Kako moreš vendar biti za boga milega tako predrzen iu si svest svoje brige? Menda ne pomisliš, da jo k temu ena sama, neznatna iskrica, da ti potisne tebi in tvojemu bližnjemu beraško palico v roke. Pa kuj se če, ko tudi tukaj noben') svarilo nič ne izda. Le kje sto ljuba modrost in previdnost! Znano je vsem čitatoljem našega lista, kako barbarično so naše vasi postavljenu. (dasi v tem oziru jako škodljivo iu pogubno), Hiše so riutreseue, kakor bi jih vrane skup znosile. Nu mislimo pa tukaj na lepoto hiš, temuč na pravilno lego hiš. PriproBto našo bornu vasi so tako zidaue, kakor da bi Bog ve v kterem stoletju živeli. Komur so zljubi, pa si postavi hišo, hlev ali kozolec na najbolj nepripravuem kraju. Kua hiša stoji s čelom na pot obrnjena, ena na hribu, dalje je poleg pota, ki še imena tega no zasluži, sredi vasi kup gnojil ali kaka mlaka. Nikjer nič razuma, ampak povsod le nevednost. Koliko nepotrebnega poslopja in brloga najdemo po vaseh. Ker nima nihče zoper to, zida iu postavlja VBak po svoji glavi. Ali je hiša poleg pota ali lopa za nastilo, to mu jo vso eno. Tuko nastajajo tedaj nepotrebno strehe, ki o priliki ognju navadno veliko po-morejo, da ae ogenj hitro razširi, ter ae ne da tako hitro ukrotiti. Navadno so zagorske vasi najbolj nerodno postavljeno, kjer vodo fio o moči primanjkuje. O požaru se vendar mora skoraj vsa voda po nepotrebnem znositi za nič vredni brlog, ko se najbolj potrebuje užo gorečo hišo oteti. Nevedui kmut menda misli, ako ima dvojico trhleuih, pod kako čisto nepotrebno streho shranjenih tramov, dajo Bog si ga ve, kako premožen. Ob ognju pa sprevidi, da jo lo neumno postrešjo vzrok, da mu jo pogubonosni ogenj lično hiš;co vpepolil. Da bi so enkrut takemu neredu gled(5 zidanja in gradbu po vaseh duški zaprli, menimo, da bi no bilo napčno, ko bi zavarovalna društva skrbela zu pravi red pri pohištvih, da bi vsako nepotrebno zgradbo odstranila, ter da bi prepovedala staviti lopo ali svisle Šest vprašanj o posvetovanji nedelj in praznikov. SplHul P. E. H. O H. 11. II. (Dalje.) Kaj veli tretja zapovtid božja? Mnogo ijudij greši proti tej zup6vedi, ne da bi so tega greha zavedali. Gestokrat Bi domišljujojo, da to ali 6110, kar so storili, ni j grešno, a vendar je večja ali manjša pregreha proti tej zapovedi božji. Izgovor z nevednostjo zapovedi ne ob-velju, ne pred Bogotn ne pred ljudmi, kajti njih prva dolžuost je, poučiti bo o zapovedih božjih. Kako bi bilo z ljudmi, ako bi vsakdo rekel: to ni j pregrešno, ter potem tako ravnal! Bog sum pravi: Pot, katera se ljudem pravi pot dozdeva, pelje v pogubo (Pregovori 1(5, 25.) Kakor smo sploh dolžni vse naša dejanja tako uravnati, da se popolnem strinjajo t božjimi zakoni, kajti ou je naš gospod, isto tako in še bolj moramo paziti na spolnovanje tretjo božjo zapovedi. Premislimo torej malo natančnejši, kaj Bog v tretji zapovedi ukazuje. V tretji zapovedi je, kakor katekizem uči, prepovedauo: 1. Hlapčevska dola brez potrebe in dovoljenja opravljati. 2. Vsa druga opravila, katera tega dntf svetost oskrunijo ali njega praznovanje zavirajo. — Ta dva velevažna stavka hočemo obšimiše razložiti. Prepovedano jo toraj prvič: Opravljanje h I a p č e v b k i h d e 1 b r e z potrebo in dovoljenja. Pri branji teh vrstic nehot<5 so vpraša človek: kaka opraviln pa so hlapčevska. Hlapčevska opravila so 6na telesna dela, katere spadajo v podrftftje: Bluiabnikov, delavcev, kmetov iu rokodelcev, in sicer: opravila v hiši, hlevu, na polji ali vrt ti; dalje razna dela rokodelcev, kakor na pr. črovljnrjov, mizarjev, ključarjev, kovačev itd., v kratkem povedano: vsa dela pri katerih je bolj izurjenih telesnih moči in čilih udov nego izobraženega duha treba, in katera opravila bolj telesnemu nego dušnemu blagostanju koristijo. Ona opravila pak, katerim jo sosebno dušnih moči in sposobnosti treba, kakor na pr. branje, pisanje, Študiranje, poučevanje v umet-niji ali v znnnosti, itd. niso hlapčevska dela, dasiravno si delujoča osoba a tem kuj prisluži; torej jo dovoljeno taka dola v nedeljo ali v praznike opravljati, da bo lo sv. maša ne zamudi. Da jo pa v nedeljo ali na dan kakšnega praznika vsako hlapčevsko delo tVUro prepovedano, in do, kdor ho to zapovedi ne drži hudo greši, to povedal je naš mili Oče sam. ,V ta dan v saboto (po našem v nedeljo aH v dan kakega praznika) ne smeš nikakoršnega hlapčevskega dela opravljati; no ti, no tvoj Bin, ne tvoja hči; no tvoj hlapec, no tvoja dekla itd." »Vsakdo, kateri v ta dan kako hlapčevsko delo opravlja, mora umreti" — tako glase se besedo Gospodove. Ali so v tako dni sploh vsa hlapčevska opravila brez izjemo prepovedana? Ne, okoliščine so včasih tako, da jo človek prisiljen za krmo poleg potov, kjer bi Be znalo tako ali tako zaterniti. Vsaj bi bilo to društvom tudi koriatno, ker pri ognju gre tudi za društvene koristi. Kjer bi se pa imela nova poslopja postaviti, naj bi se gledalo, da se dobro zoper ogenj postavijo, da bodo k lepoti in prilična v vsakem obziru. To bi menda vendar ne prizadjalo nobenemu velikih stroškov, k večem nepriročnost. To pa nič ne de, bolje je 30 korakov daleč iti po krmo, da Be le o požaru zategadelj dd znabiti drugo poslopje ohraniti, kakor pa da vse ogenj uniči. Ako bi tega ne htela društva prevzeti, bi pa bilo dobro, ko bi bili Brenjski župani v to pooblasteni, ki bi določevali, kaj, kje in kako naj se zida. Kar je pa nepotrebnega, naj se na vsak način odpravi. Naši kraji bo sploh kaj revni gledč vode. V nekih krajih še pitne vode nimajo. Kaj hočejo taki o požaru? Svetovati bi bilo, da bi na primernem kraju izkopali kal, kjer bi se o deževnem času voda natekala, in njo bi imeli za živino in varnost. To Be ve, da Be mora skrbeti, da taka luža vodo drži, ter da se mora v svojem času večkrat iztrebiti. Toliko pa rečemo, kjer je vse to mogoče. Kjer bi pa to ne zadostovalo, bi ne bilo nič napčnega, ko bi se za VBakem poslopjem na primernem kraju napravili kupi prsti, zmešani z vsakovrstno šaro, da se prst rahla ohrani. Ta prst bi se rabila o požaru, ko že vode primanjkuje, ali za žrjavico že pogorelega poslopja vdušiti. Kako da je to koristno, so sprevideli pri zadnjem požaru v Dvoru pri Žuženberku, ko se živo oglje ni dalo nikakor vdušiti. Slednjič še omenimo , kako koristno, da še neobhodno potrebno je, da si vsaka občina vsaj po eno brizgalnico omiBli. MiBlimo, da to bi ne bilo ravno težko doseči. Po pravilih banke „Slavije" dobodo občine gasilno orodje po Brečkanju, v katerih so gospodarji za 10.000 gld. zavarovani. Tedaj, komur je mogoče naj Be zavaruje pri ,,Slaviji", slovanski banki, in v malo letih znajo marsiktere občine gaailno oredje dobiti. Ali pa naj bi se vsako leto prostovoljni darovi nabirali in tako bi se dalo sčasoma kupiti, kar bi se o takem slučaju lahko v roke vzelo. Boljši je enkrat neslano kositi, kakor pa da mu ogenj beraško palico v roke potisne. Ne moremo skončati, da bi ne omenili in opomnili ljudstva, da bi o pažarih tako brez glave ne delalo. Ko namreč zadoni Da ušesa „ogenj I" zgubi večina ljudi vso pogumnost, ter vsakdo le skrbi, kako bi svoje rešil; da bi šel hitro gasit, to mu še v glavo ne pade, da*i znabiti njegovo ne bi vnelo se, ko bi dve uri gorelo. Vemo, kak Btrah povzroči besedica .,goril" Vendar človek ne sme obupati, temuč mora hiteti na kraj pogorišča, da se prepriča jeli Be da ogenj ustaviti ali ne. Ako ni prepozno, naj se dela na vse kriplje, da se pogasi. Če je pa to že prepozno, naj se še-le skrbi oteti, kar bo da. To pa rečemo, ako začne goreti v viharni noči, tedaj naj se le skrbi rešiti se. Toliko tedaj še o požarib. Ako zna kdo za boljši svet, kako tolikim požarom v okom priti, bode naB veselilo, če nam Bvoje mnenje naznani. Prosimo. Vse čast. bralce pa prosimo, naj skrbijo, kolikor je mogoče, da se naš revni kmet ob-varje tolicih nadlog. Molimo jih tudi, da bi priproBte ljudi seznanili z vsebino današnje številke ,,Slovenca 1 in št. 46, da bi potem varno rabili ogenj. Sv. Fiorijan pa bodi naš pomočnik v tacih slučajih. Politični pregled. V Ljubljani 12. junija. Avstrijske dežele. Dnalizcm. Koliko škoduje dualizem Avstriji, kako ovira vsako prenaredbo, obtežuje vsako vredjeno vladanje, nam kaže najbolj Bosna in Hercegovina. Zavoljo male ustaje v Krivo-ščiji, zarad nekaterih nezadovoljnežev v Hercegovini in Bosni je bilo treba toliko žrtev, toliko debat to stran in onstran Litave, pa še sedaj ne vedo, kako bi vladali deželo, pod katero polovico vlade spadate. Ako novi državni denarstveni miniBter Kalaj ne naredi tukaj reda, bomo ostali pred vsem Bvetom na sramoti. Avstrija je v 200 letih veliko zemlje pridobila od Turškega in znala vrediti osvojeno zemljo, a tačas pa tudi ni bilo zavornice onstran Litave pri državnem vozu. Iz Brna se poroča, da v okraji Ni-kolsburškem tako pogosto gori, in je sklepati, da hudobna roka zažiga, zato je oklican tam nagli sod (Standrecbt). Afaliera vojakov v Bo§nl. V Fojnici jih je prišlo 153 naberi podvrženih I. razreda in 65 II. razreda, 40 jih je hotelo proBtovBtopiti a izbrali so jih 8. — Ko bo jih odbirali po srečkanji, dopolnili so število 19, kolikor je ta kraj zadelo, in potrdili so še 4 može, kateri niso spadali med oddajance. V nabiralnem okraji Bčlina potrdili so jih 60. V okraji Gradišanskem je včeraj minulo srečkanje prvih 6 starostnih let, od 6 prostovoljcev so potrdili 2. Vnanje države. Nemčija, Avstro-Ogcreka in Italijansko BO baje zastran Egipta složne v teh točkah: 1. Konferenca brez Turčije ne more biti. 2. Ugovarjal ne bode nihče, ako Derviš paša in veljaki odstavijo Khedivo in nauesto njega postavijo Halim-a ali koga drugega. 3. Ako Derviš-paša ne opravi ničesa, more le Turčija posredovati z orožjem. 4. Ako izvrši Derviš paša Bvojo nalogo, in Turčija odhod tujega brodovja, bodo te tri veleviasti Turčijo diplomatično podpirale. „Time8" pa poroča, da ae je bati hudega, kakor brž se Arabi prepriča , da Be nima nadejati koristi od turškega poslanstva. Ako se Khedive ne da pregovoriti, da potuje v Ale-ksandrijo, tarnala bode Evropa nad zločinstvom, za ktero ste odgovorni Anglija in Francija. (Ali mislijo mar namestnega kralja umoriti?) Kakor poročajo 12. t. m. telegrami iz Aleksandrije, bil je v nedeljo mej Evropejci in domaČimi prebivalci velik boj, pri kterem je bilo ubitih okoli 20 oseb, in več tudi ranjenih. čez 5 ur prišli bo še le vojaki in razpodili razsajalce. Angleški kozul Cookson pa grški konzul in italijanski podkonzul so težko ranjeni, inženir angleške oklopnice Su-perb imela je po noči iti v luko in na suho dejati 200 angleškov vojakov v varstvo konzulata, angleške podložnike pa vzeti na barko. Iz Belega grada. li.t. m. so bile dopolnilne volitve za skupščino, in 18. ima zopet biti seja, tako da bode do prihoda novovoljenih in sestanka skupščine 7 dni. Opozicija je razpoBlala več 8gentov, da delajo za novo izvolitev radikalcev. Za gotovo smatrajo, da bodo volitve izpale tako, da bode skupščina sklepčna in mogla na dalje delovati, radikalci so se namreč dali voliti, a k sejam demonstrativno niso prihajali. Iz I*ctrojsra