60 Astronomija v žepu Goran Bezjak Zavod RS za šolstvo T ehnologija nam danes omogoča ogromno možnosti za učenje. Uporaba najrazličnejših aplikacij in pro- gramov, nameščenih v elektronskih napravah, nam omogoča pridobivanje znanja tudi na področju astro- nomije. Čeprav ne nadomesti edinstvenega pogleda skozi lečo teleskopa, nam vendarle lahko izboljša predstavo o vesolju (npr. kako veliko je vesolje, kje na nebu lahko opazujemo želene pojave, kakšen je pogled na Zemljo iz vesolja (slika 1)). Ker danes pa- metne telefone uporabljamo skoraj vsi in jih imamo pogosto s seboj tudi na sprehodih, lahko s primerno izbranimi aplikacijami zelo enostavno »pogledamo« v nočno nebo. Uporaba teh aplikacij in programov je primerna tudi za učence in dijake. Ključna pri tem je vloga učitelja, ki mora programe in aplikacije učen- cem smiselno predstaviti in razložiti, da bi jih lahko nato uporabljali. Najprej jim mora predstaviti namen aplikacije, njeno uporabo in vrednost. Pri tem ga mora spremljati in mu pomagati odpravljati težave. Prav tako mora ob koncu dejavnosti preveriti, ali so učenci/dijaki dosegli zadane cilje. V članku sta predstavljeni le dve od mnogih aplikacij, ki omogočajo vpogled v naše osončje ter globlje v vesolje (SolarW alk ter StarW alk). Svojo raznolikost kažeta že v samem imenu. SolarW alk nam omogoča oblikovati predstavo o Soncu, planetih, kometih, raznih odpravah v vesolje itd., StarW alk pa nam pomaga opazovati zvezde, meglice, planete, zvezdne sestave in daljne opazovane objekte na nebu. Slika 1: Mednarodna vesoljska postaja (ISS) Slika 2: Zaporedje slik, ki simulirajo po- gled na Zemljo pri oddaljevanju od nje. SolarWalk Fizika v šoli 61 Zanimivosti Slika 3: Površje Marsa in pogled na kanjon Valles Marineris (slika levo) ter Nasin rover Curiosity na površju Marsa (slika desno). T ovrstne aplikacije posamezniku omogočajo razisko- vanje objektov znotraj našega osončja. T ako se lahko na svoji mobilni napravi uporabnik sam popelje od planeta do planeta, na Sonce ali eno od lun izbranega planeta. Opazuje lahko zgodovinske odprave ali po- tuje skozi čas in opazuje pojave v izbrani preteklosti oz. prihodnosti. Če sliko z mobilne naprave projiciramo na platno, lahko skrivnosti našega osončja raziskujemo tudi skupinsko. T akšen pristop nam omogoča, da statič- ne slike, plakate in modele dopolnimo z računalniš- ko modelirano tridimenzionalno sliko vesolja. T ako lahko raziskovalec vesolja (npr. učenec) sam ali sku- paj z drugimi vodi proces odkrivanja objektov v ve- solju. S primernim usmerjanjem učitelja učenci in dijaki s pomočjo aplikacije pridobijo različna znanja, ki izhajajo iz učnih načrtov. Ker učenec vodi proces učenja sam, mu takšen pristop omogoča prilagoditev tempa učenja. T aka metoda dela omogoča tudi do- seganje ciljev, ki zahtevajo višje miselne procese, ter spodbuja radovednost, kar pozitivno vpliva na moti- vacijo učencev in dijakov. Slika 4: Pristanek Apolla 11 na površju Lune Slika 6: Satelit SEASAT pri kroženju okrog Zemlje s Saturnom v ozadju. Slika 5: Saturn in njegova luna Enceladus. 62 StarWalk Ko posameznik opazuje nočno nebo, je njegovo is- kanje najpogosteje usmerjeno v iskanje velikega voza (Ursa Major). Pogosto se iskanje nadaljuje z iskanjem malega voza (Ursa Minor) in zvezde Severnice (sli- ka 7). Danes je z aplikacijami, ki pomagajo poiskati in poimenovati ozvezdja ter bližje pogledati nočno nebo, to veliko lažje. Ker so zvezde vidne takrat, ko učenci niso v šoli, je smiselno, da učitelj učence v šoli navduši in seznani z možnostmi, ki jih ponujajo mo- bilni telefoni pri opazovanju nočnega neba. Uporaba teh aplikacij je lahko tudi odličen pripomoček na ta- borih, na katerih imajo učenci možnost opazovanja neba z daljnogledom ali s prostim očesom, hkrati pa lahko tudi sami raziskujejo nebo in meje vidnosti/ne- vidnosti s prostim očesom. T ako lahko opazujejo po- jave in objekte, ki jih sicer pogosto vidijo, a nanje niso pozorni (npr. meteorski dež, Orion, Rimska cesta ...). Slika 9: Orion. Slika 8: Rimska cesta. Slika 7: Izris in opis zvezd, ki pripadajo Malemu in Velikemu vozu.