Metka STARE' TELEKOMUNIKACIJE V LUČI PRIBLIŽEVANJA EVROPSKI UNIJI IN SODOBNIM TENDENCAM V SVETU^ o razvoju in pomenu telekomunikacij* se v zadnjem desetletju in pol govori v presežnikih. Med naj|X)membnejšimi razlogi z^i to so: - izredna dinamika rasti telekomunikacij v primerjavi z drugimi panogami (štirikrat hitreje kot rast celotnega svetovnega gospodarstva v obtiobju 1985-95) in visoki dobički, ki jih pri tem realizirajo proizvajalci opreme, operaterji omrežij in ponudniki storitev, - hiter in kontinuiran tehnološki napredek znižuje raven in strukturo stroškov, kar omogoča večjo učinkovitost uporabe telekomimikacij in uvajanje inovacij v mnoge proizvodne procese in storitve; - korenite spremembe v odnosu držav do upravljanja in reguliranja telekomunikacij, ki se od popolne prevlade monopola močno nagibajo v smeri povečevanja konkurence; - telekomunikacije se intenzivno vključujejo v vse [Xjre gospotlarstva ter vzpodbujajo ekonomsko učinkovitost, zato je narodnogospodarski vpliv investicij v telekonuuiikacije še posebej velik (Armstrong, Vickers 1996). Hkrati vplivajo tudi na različne sfere zasebnega in socialnega življenja. Vse več drž.;»v (tudi držav v razvoju) spoznava pomen dobro razvitega sektorja telekomimikacij ne kot cilja samega po .sebi, pač pa kot predpogoja za učinkovito delovanje gospodarstva, javnega sektorja in uprave, povečanje konkurenčnosti gospo l'riipetvt Je hll lai/mitijen v ubviru Research Su/i/Mrl Sdieme it/lliv dSI/IIHSI'. nii 944/IW6 » relekiinninilHKlje /ßonaitidl ribseKap letelmtminlbacljsbo iifiremo, In/msiriitiiiro (omre^') In sinriliv (slnrluv gopitrne leießinlje In e konkurence pomeni izgubo naslednjih koristi: - večja raznovrstnost in hitrejše uvajanje inovacij v storitvah; - nižje cene za uporabnike in zato večja uporaba storitev, - večje investicije v telekomunikacijski sektor, ki prinaša nadpovprečne dobičke in zato po/jtivno učinkuje na celotno gospodarstvo; - povečanje produktivnosti uporabnikov telekomunikacijskih storitev, kar krepi rast in inovacije drugih sektorjev' (privatnega in javnega). Kako sc Slovenija odziva na spremembe na področju telekomunikacij Slovenija z;ienkrat prednjači v osnovnih kazalcih razvoja telekomunikacij (gostota priključkov na 100 prebivalcev)" mcxl nekdanjimi socialističnimi državami. • IJejsUu (lil zakiiii doitiljuje tmiibiireiicrj, ie iielx>meiil, do dejaiislni abstajti uitiibtirlla bintknreit-ca. MtJJc moi iicbtbinjlh miiiio[HtlLfiw i%-ltba Vendar [hi njen t>bfli>//Mimeni malnl firMsb na nekdanjega mono/)(>Hsta, da /»nvCa iiCInktirliusl In ne/irllagfuti zahiei-am iifMtnihnIbfir ler/xitvCa Inovalivnost, ttir t^lMHlhiiJa IntvUlcIJe In razinj letektimiinikticIJ. ' NaJtvCje bnriul Ima storllivnl sektor saj so lelebomnnlkaclje omogtKUk InoiiKlJe v i-rstl storitev (npr nan^anjv in prodaja/m telefonu, elebironsta Izmenjtu-a/lodatbov. lete^nCniSlmJ ' Ta kazalec ne ulHkiteva mobilnih telefonskih priključkov. čeprav primerjava z njimi ni povsem primerna, saj smo bili že pred z;jčetkom tranzicije v razvoju telekomunikacij daleč preti temi državami. Sedaj .se nam nekatere že približujejo zaradi zelo dinamičnega razvoja na področju telekomunikacij v de%'etdesetih letih. Z;i povprečjem EU kar prccej zaostajamo, manj pa za slabše razvitimi državami EU (Taliela 1). Nekatere analize ugotavljajo (Teleconsult 1S>97), da bi ob sedanji dinamiki nara.ščanja priključkov (jotrebovali skoraj 10 let da dosežemo povprečje EU. Tabelo 1: Število telefonskih priključkov na 100 prebivalcev, 1990, 1995 Država 1990* 1995* 1995" EU— 42,6 53.0 - OECD 41,3 47,2 54.4 Avstrija 41,8 46,6 51.1 Belgija 39,3 45.6 47,9 Fin.ska 53,5 55.0 74,9 Irska 28.1 36.7 40,4 Portugalska 24,1 36,1 39,6 Švedska 68,3 68,1 90.9 ZDA 54,6 62,7 75,6 Češka republika 15,7 23,2 23,7 Madžarska 9,6 21.1 23.7 Slovenija 21,5 31.4 32,8 ' Število fiksnih telefonskih priključkov na 100 prebivalcev " Število fiksnih in mobilnih telefonskih priključkov na 100 prebivalcev '"Za leto 1990je poprečje EIJ12, za leto 1995pa poprečje F.U15 Vir: OECD Communication Outlook 1997, str 50, Statistični letopis RS 1996, str 353, World Development Indicators 1997, World Bank, Panorama ofEU Industry 1997. Ob primerjavah z razvitimi državami je potrebno upoštevati še naslednje. Izkušnje razvitih držav kažejo, da se dinamika nara.ščanja števila priključkov na 100 prcbiv;ilccv ustali pri številu 60, pri čemer niso upoštevani mobilni priključki, ki v zadnjih letih naraščajo veliko bolj dinamično kot Rksni'. V državah srednje in vzhodne Evrope je slika drugačna, saj se je po nekaterih podatkih naraščanje števila priključkov zaustavilo že pri številu 40. To potrjuje primer tistih slovenskih krajev, ki so že do.segli takšno gostoto. Vzroki Še niso po|X)lnoma jasni, verjetno pa so tudi posledica cenovnih neravnovesij (cena priključka je pri nas relativno visoka), nižje ravni dohodka kot v razvitih državah, ki vpliva na to, da se povečuje zl;isti 'Vtem 1995je SleiUlo iiotih mobihuh lelefiinsilh pnlrijiičbof v svelu ImiC preseglo šieiilo novih filh snih /aiUfiiikof. Rekonterji na lem podmiju so skaiiditmiske etriatv V lelii /995je hllo razmerje meti novimi fiksnimi in mobilnimi pribljučki na nnsiem tAl, na SorveSkem 1:10 In na Sivditivm 1-13.^ kar je vsekakor posledica g^>nrafskth značUnosit število mobilnih priključkov pri premožnejših slojih in pri |X)slovnih subjektih, ki že imajo en fiksni priključek. Zaradi tega lx) potrebno med kazalce razvoja telekomunikacij nujno vključe\'ati celotno šte\'ilo telefonskih priključkov (glej Tabelo 1). Čeprav je izboljšanje dostopa do telekominiikacij oziroma povečanje gostote priključkov osnova hitrejšega ekonomskega in .socialnega razvoja, je očitno, da postajajo tudi drugi kriteriji razvoja telekomunikacij pomembni, seveda ko jc enkrat do.sežen določen nivo dostopa. To se nanaša zlasti na zmogljivost omrežja, kakovost storitev, hitrost prenosa velikih količin podatkov, uvajanje novih storitev prilagojenih zahtevam potrošnikov, kar v.se zahteva ogronma vlaganja in konkurenčno okolje. Domači monopolni o|x;rater telekomunikacij je v zadnjih letih (tudi pod vplivom prevladujočih gibanj v razvoju telekomimikacij v .svetu) dosegel hitro rast števila priključkov (od 24 na .35,5 priključkov na 100 prebivalcev med leti 1991-97) in posodobitev omrežja (skoraj 70 odstotna stopnja digitalizacije omrežja), močno zmanjšal šte%'ilo čakajočih na novi priključek ter uvedel nekatere nove storitve, kar je zahtevalo znatne investicije. Obenem je vlaila začela z usklajevanjem tarif s ciljem približevanja poprečju v EU. Do.scžki Telekoma so nedvoinnni, precej manj pa smo Uiliko zadovoljni z ravnanjem države, ki regulira področje telekomunikacij. Novi zakon o telekomunikacijah" iz leta 1997 uvaja konkurenco na področje mobilne telefonije, medtem ko ostaja osnovna govorna telefonija in upravljanje omrežja monopol Telekoma do konca leta 2000. Cenovna politika telekomunikacijskih storitev ni utenjcljena na dejanskih stroških, usklajevanje z evropskimi standardi pa |X)teka zelo počasi. Tudi pri razvoju in financiranju infrastrukture se ne upošteva potrebe in nujnosti vključevanja privatnih investitorjev in po bolj komercialnem pristopu, ki prevladuje v svetu (IFC, \Vodd Bank 1997). Vprašanje je, ali odlaganje uvedbe konkurence na področju osnovnih telekomunikacijskih storitev in omrežja v Sloveniji komu koristi in kdo s tem izgublja? Slovensko gospodarstvo je v.se bolj vi>eto v mednarodno menjavo (delež menjave blaga in storitev v družbenem bruto proizvodu dosega okoli 110 cxistotkov), v dnevne povezave s strateškimi partnerji v tujini, v vsakodnevno izmenjavo informacij z njimi, v mednarodni pretok kapitala in storitev. Učinkovitost teh povezav vse bolj vpliva na njegovo konkurenčnost. Z intenziviranjem stikov z EU se lx) ta trend samo še okrepil in tudi uprava in ves javni sektor bodo izmenjavali vse več informacij s tujino. S tem .se |x>večujejo potrebe po novih storit\'ah in infrastruk-turnc zmogljivosti z;i njihovo uporabo bodo opredeljevale našo sposobnost za hitro in kakovostno komimikacijo. Delež meniicl/»k zato ga bo nujno sfmmenlll (Ah-di etl. tW?}. ' /Jasti mediuirmtna menjava storitev z visoko vsehnost/o znanja in InfomuKiJ Oil>r. niiiinainlike. inilnirsbe In Izobmtenilne storitve) je vitalno tulvisna od moderne In m'lnkovlte telekomunikacijske JkhI-/mre. prekosil domačega). Ker so cene mednarodnega prometa Se vedno viSje kot je poprečje v F.U, so stroSki komuniciranja s tujino višji, kar postavlja na.še subjekte v slabši |>oložaj v primerjavi s partnerji iz tujine, zla.sti kadar gre za vsakodnevne stike v okviru raznih dolgoročnih jKjslovnih |X5vezav. Po drugi strani je vprašljivo, če je omrežje domačega monopolista dovolj zmogljivo za omogočanje kakovostnega in hitrega prenosa naraščajoče količine podatkov oziroma, če lahko samo z lastnimi sredstvi in znanjem zagotovi |X)trebno dinamiko investiranja v posodobitev omrežja in storitev"". V Sloveniji se ohranja monopol na področju govorne telefonije .še skoraj ccla tri leta (do konca leta 2000), čeprav javnost ne |X>zna utemeljenih razlogov. Če je to strateški interes tlrž-ave, poten» ne upošteva vseh elementov strateškega pomena telekominiikacij v .slKilkml tvCfa IkiI f rurahuh. To zahteva večjo lleksiljilnost regulativne funkcije in njeno dejansko ločitev od lastniške funkcije". Hkrati se je treba zavedati, da uvedba konkurence ni končni cilj in da obstaja več vrst konkurence (Helni. Jenkinson 1997). Prvi korak v tej smeri bi lahko bila že strate.ška |X)viezava dosedanjega operaterja z domačim ali s lujim partnerjem. Če želimo dobiček iz telekomunikacijskega sektorja zadržali doma. |K)tem bi lahko konkurenco uvedli prej kot je opredeljeno v z;ikonu v.saj preko obstoječih alternativnih omrežij (Hles. železnica, kabelska tele\'izija), ki že imajo infrastrukturo in jo tudi po.sodabljajo. Slednja bi lahko služila vsaj nekaterim uporabnikom telekomimikacijskih storitev, ob zagotovitvi inter-o|x;rabilno.sii z javnim telekomunikacijskim omrežjem pa (udi drugim uporabnikom. Konkurenca omrežij bi pospe.šila uvajanje bolj učinkovitega upravljanja pri monopolnem operaterju. Tudi EU je že pred leti omogočila konkurenco preko nosilcev vz|)orednih omrežij. V.sekakor je nujno .sodelovanje s tujimi .strateškimi partnerji, ki je pomembno z vidika pridobivanja dodatnih sredstev z-i hitrej.šo dinamiko investiranja v razvoj telekomunikacij, še bolj ključno pa je sodelovanje z njimi zaradi pridobivanja tehnologije in različnih znanj na |xxlročju upravljanja, organizacije, trženja in prilagajanja potrebam .segmentiranih ku|X-e\'. To je |xxlročje, ki ga zaradi pomanjkanja tradicije in (xlsotnosii konkurence, kljub izboljšavam v zadnjih letih, še ne obvladamo. Hkrati je |X)trebno takoj znižali cene za mednarodni promet na raven jiovpreč-ja EU (v tem primeru odpadejo izgovori o inflacijskem vplivu kot pri poviSanju cen v domačem prometu). Na la način se lahko delno nevtralizira vpliv povečanja cen v domačem prometu na inflacijo in hiireje prilagodi larife standardom v EU. Ker je po poiX)lni sprostitvi telekomunikacij v večini držav EU ludi lan» pričakovali zniževanje cen z;i lokalne klice, je zelo verjetno, da .se tudi uskladitev naših tarif z evropskimi opravi hitreje in s tem omogoči hitrejša uvedba konkurence. Izkušnje govorijo, da je uvedba konkurence bolj kot privalizuicija nujna za realizacijo ekonomskih koristi na potlročju telekomunikacij (Baer 1996). Ker so telekomunikacije zelo dono.sen posel je logično, da so povezane s političnimi interesi |X> zadrževanju dobička v nacionalnih okvirih ali v okvirih ožjih političnih skupin. Slednje je zadrževalo ludi hitrejši sprejem zakona o telekomunikacijah. Z vidika raz\'oja in koristi poslovnih subjektov in potrošnikov je takšno obnašanje nerazumljivo. Razvojna vizija vladajočih struktur, ki regulirajo pcnlročje telekomimikacij, je v nmogih |x>gledih pomanjkljiva in izvira tudi iz neznanja. Lobiranje v prid vsestranskega in odprtega razvoja telekomunikacij, ki bo združevalo predstavnike stroke, |X>slovne skupnosti, raziskovalne in akadenjske sfere ter potrošnikov, brez političnega predznaka, bi se lahko obrestov-alo in pospešilo pritisk na uvedbo konkurence. Hidi izkušnje nekaterih članic EU govorijo lemu v prid. " Dritntt je Se ivdiui ivCinsbi kisiiilk (74%) lek-bcma V pogojih hitrega napredka tehnologije, ki zahteva ogromne investicije pretežno priv:itnega kapitala v telekomunikacije, je te/Jco verjeti, da Ijo cnllaganje vstopa konkurence in s tem zaščita monopolista (ki mogoče tega niti ne potrebuje več) kasneje omogočila lažje soočenje s konkurenco; prej je prič;ikovati z;iosta-janje. Upoštevati je namreč treba, da se IkkIo telekomimikacijske družbe v EU po |x)polnem odprtju trga zaradi močne konkurence, razvijale Se liitreje. Tudi liberalizacija telekomunikacij v okviru Svetovne trgovinske organizacije krepi te tendence na svetovni ravni". Težko je predvideti, s kakšno situ:icijo se bo naš o|>eraler soočil čez tri leta. Cena, ki jo bomo plačali za počasnejše odpiranje trga telekomunikacij, bo bolj dinamična in fleksibilna tuja konkurenca in manjši dom;tči trg. Po napovedih Bangemannovega poročila se "čas izteka in če ne pospešimo, bodo mnoge koristi prišle prepozno ali nikoli' (Bangemann Group 1994). Pri tem bi morali upoštevali, da hitrejše odpiranje trga telekomunikacij ni potrebno samo zaradi usklajevanja z zakonodajo EU" (ki sicer omogoča celo prehodno obdobje do leta 2003), pač pa predvsem zaradi koristi, ki jih lahko ima od tega naše gospodarstvo pri krepitvi konkurenčnosti in vključeviuiju v procese inte-nacion:iliz:icijc. Nedvomno pa lx)mo procesc reform na področju telekomunikacij lažje izpeljali s hkratnim približevanjem in vstopom v EU, saj bomo lahko koristili pomoč za prilagajanje (PlIARE in drugi programi in skladi), gospotlarstvo p;i lx> imelo lažji dostop do strateških partnerjev. LITERATURA Armstrong, Mark, Vickers. John. 1996. Regulatory Reform in Telecommunications in Central and l lastern liuropc. Kconomics of Transition, vol.4, ni).2, .str. 295-31K. Haer, S. Walter 1996. Tclccomn»unicati{)as Infrastructure Oimpetition: The Costs of Delay. Dutton (ed.). Information and Communication Technologies-Visions and Realities, Oxford University Pass, sir. 353-370. Hangemann. Group. 1994. Ivurope and the Global Information S Je Se en dokaz tvi. ilii ne sledimo tendencam r svetu na fmdničfu telebomunibiicij " Stituegija vUjuCevanJa Slovenije v 1:11/nivzema takSno dinamibn uvajanja bonburence bol Je ofire-delJeiM v zabonu o telebomiinibacijali Helm, Dieter, Jcnklnstm, Tim. 1997. The Aswcs-sment: Introducing Competition into Kegulatcd Indusirie.s. Oxford Review of Hconomic l»olicy, Vol,.13. No.l, .str. 1-H. IPC, World Hank, Private Investment in the Infrastructure of the Republic of Slovenia, deceni-iK-r 1997. I.semann, Harakl. 1998. Telekomunikacije v Avstriji. Vestnik, i;vrt)pska priloga, 12. marec, str.48. Kovač, Bogomir. 1998. Sloveaski telekr)munikacij.ski paradiž. Vcsinik, 1-vropska priloga. 12. Marec, .str.51. Man.sel, Robin. 1996. Innovation in Telecommunication: Realizing National I'olit^ Ck>als in a Global Marketplace. Dutton (ed.). Information and Communicatiim TechnologiesVisions and Realities, Oxford University Press, str. 371-386. Medved, Alfonz. 1997 Regulacija in liberalizacija telekomunikacij. Zbliževanje fiksnih in nwbilnih omrežij ter storitev, referat na 6. delavnici o tek-komunikacijah lllektrotehniike zveze Slovenije. Brdo, 17.-18. november. Oi:CD Communication Outlook 1997. Vol. I. Oi:CD, 1997 188 str. T1iI.liCONSUl.T: Phare; Alternative Models ftir-the IX-velopment of Rural Telephony, Summary Report. 1997.18 str. World lX-vek)pment Indicators 1997. World Bank. 117