PROGRAM ZA PRIDOBITEV RAVNATELJSKEGA CERTIFIKATA Poročilo o tretji izvedbi (2014–2015) Pripravili: Peter Markič Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Ljubljana, november 2015 1 PROGRAM ZA PRIDOBITEV RAVNATELJSKEGA CERTIFIKATA Poročilo o tretji izvedbi (2014/2015) mag. Peter Markič dr. Justina Erčulj Anja Sagadin Bedrač Odgovorna oseba: dr. Vladimir Korošec Oblikovanje: Zajček d. o. o. Ljubljana, 2015 © Šola za ravnatelje, 2015 ISBN 978-961-6989-04-6 CIP - Kataložni zapis o publikaciji Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana 37.091.113:005.963(0.034.2) MARKIČ, Peter Program za pridobitev ravnateljskega certifikata [Elektronski vir] : poročilo o tretji izvedbi (2014-2015) / pripravila Peter Markič, Justina Erčulj, Anja Sagadin Bedrač. - El. knjiga. - Kranj : Šola za ravnatelje, 2015 Način dostopa (URL): http://www.solazaravnatelje.si ISBN 978-961-6989-04-6 (pdf) 1. Erčulj, Justina 2. Sagadin Bedrač, Anja 284529408 2 Vsebina 1. PROGRAM ZA PRIDOBITEV RAVNATELJSKEGA CERTIFIKATA 4 1.1 NAMEN IN CILJI PROGRAMA 4 1.2 UDELEŽENCI 4 1.2.1 Znanje in spretnosti udeležencev v programu 4 2. IZVEDBA PROGRAMA IN METODE DELA 5 2.1 Izvedba programa 5 2.1.1 Prva delavnica 5 2.1.2 Druga delavnica 6 2.1.3 Tretja delavnica 6 2.1.4 Četrta delavnica 7 2.1.5 Peta delavnica 7 2.2 Metode in oblike dela 8 2.3 Listovnik 8 2.4 Dokončanje programa in potrdila 8 3. SPREMLJANJE IN EVALVACIJA USPOSABJANJA V PROGRAMU 9 4. ZAKLJUČEK 10 5. PRILOGE 11 Priloga 1: Razpis Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata, marec 2014 .............................................. 11 Priloga 2: Ocenjevalna shema za presojo načrta profesionalnega razvoja .......................................................... 11 Priloga 3: Vprašalnik o kazalnikih profesionalnega razvoja Vstavi oblikovalec ... Napaka! Zaznamek ni definiran. Priloga 4: Evalvacijski vprašalnik ob zaključku programa ……………………………………………………………….………11 Priloga 5: Rezultati končnega evalvacijskega vprašalnika ………………………………………………………….…………..13 Priloga 6: Vprašanja za pisni izpit ………………………………………………………………………………………………….……….14 3 1. PROGRAM ZA PRIDOBITEV RAVNATELJSKEGA CERTIFIKATA 1.1 NAMEN IN CILJI PROGRAMA Namen programa je spodbujati profesionalni razvoj ravnateljev za boljše vodenje šol in vrtcev. Cilji programa:  umestiti pomen profesionalnega razvoja v kontekst vodenja šol, vrtcev;  spodbujati različne oblike profesionalnega razvoja ravnateljev;  spremljati profesionalni razvoj ravnateljev in izboljševanje prakse vodenja šol, vrtcev. 1.2 UDELEŽENCI Program je namenjen ravnateljicam in ravnateljem vzgojno-izobraževanih zavodov po petih letih ravnateljevanja. 1.2.1 Znanje in spretnosti udeležencev v programu Udeleženci bodo v programu pridobivali znanje in spretnosti s področja profesionalnega razvoja in vodenja na naslednjih področjih:  poznavanje razvojnih smernic na področju vodenja in profesionalnega razvoja ravnateljev;  razumevanje pomena profesionalnega razvoja ravnateljev za vodenje šol, vrtcev;  razumevanje različnih oblik profesionalnega razvoja in sodelovanje v njih;  sposobnost kritične presoje lastnega vodenja;  sposobnost načrtovanja in spremljanja lastnega profesionalnega razvoja;  sposobnost izboljšanja lastnega profesionalnega razvoja in prakse vodenja;  razumevanje pomena delovanja v profesionalni skupnosti. 1.2.2 Izbor udeležencev Razpis za sodelovanje v Programu za pridobitev ravnateljskega certifikata (priloga 1) je bil objavljen marca 2014. Sprejeli smo vseh triindvajset prijavljenih ravnateljev. Enaindvajset se jih je udeležilo vseh petih delavnic, eden je iz programa izstopil, ena udeleženka je med potekom programa odšla v tujino, zato je nekatere naloge opravila, preostale pa bo med naslednjo izvedbo programa. Deset udeležencev ni opravilo obveznosti in programa niso končali, uspešno pa ga je zaključilo enajst ravnateljev. V preglednici 1 je prikazan pregled udeležencev v programu po regijski zastopanosti in zastopanosti glede na različne ravni izobraževanja. Preglednica 1: Udeleženci v Programu za pridobitev ravnateljskega certifikata po regijah in ravneh izobraževanja Regijska zastopanost Število Podravska 4 Savinjska 1 Zasavska 2 Spodnjeposavska 1 Osrednjeslovenska 8 Gorenjska 4 Goriška 1 Skupaj 21 Raven izobraževanja Število vrtec 4 osnovna šola 12 glasbena šola 1 srednja šola 4 4 Skupaj 21 2. IZVEDBA PROGRAMA IN METODE DELA 2.1 Izvedba programa Izvedba Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata je trajala eno leto in dva meseca, od aprila 2014 do maja 2015. Obsegala je trideset kontaktnih ur. Program je sestavljalo pet delavnic ter dejavnosti in obveznosti, ki so jih udeleženci opravili med delavnicami. Izpit je potekal v okviru pete delavnice. Preglednica 2: Datumi delavnic Delavnica Datum izvedbe Število udeležencev 1. delavnica 14. maj 2014 23 2. delavnica 21. oktober 2014 22 3. delavnica 4. februar 2015 21 4. delavnica 31. marec 2015 21 5. delavnica 13. maj 2015 21 2.1.1 Prva delavnica Obveznosti udeležencev pred prvo delavnico prebrati članek J. Erčulj (2011): »Profesionalni razvoj kot profesionalna odgovornost«, objavljen v reviji Vodenje v izobraževanju (2): 15–36, in pripraviti zapis po naslednjih vprašanjih:  Kako razumete svojo profesionalno odgovornost? Naštejte do pet področij, na katerih čutite najmočnejšo profesionalno odgovornost. Kako se to kaže v praksi?  Zapišite tri prepričanja o profesionalnem razvoju učiteljev. Kako jih uresničujete?  Zapišite tri prepričanja o lastnem profesionalnem razvoju. Kako jih uresničujete?  Ali menite, da ste dober pozitiven vzor profesionalnega razvoja? Utemeljite odgovor. Prva delavnica Cilji delavnice spoznati udeležence in Program za pridobitev ravnateljskega certifikata razumeti pomen vseživljenjskega izobraževanja ravnateljev kritično presoditi oblike in vsebine profesionalnega razvoja ravnateljev narediti načrt osebnega profesionalnega razvoja Vsebina delavnice predstavitev programa in profesionalnega usposabljanja ravnateljev (vseživljenjsko učenje ravnateljev v Sloveniji) razprava o članku »Profesionalni razvoj kot profesionalna odgovornost« (skupinska razprava o odgovorih na vprašanja, na katera je bilo treba odgovoriti pred delavnico) kritično ovrednotenje oblik profesionalnega razvoja ravnateljev (udeleženci so najprej našteli, nato pa ovrednotili oblike profesionalnega razvoja; v skupini so izbrali do tri oblike profesionalnega razvoja, ki so po njihovem mnenju najbolj vplivale na spreminjanje njihovega vodenja, in navedli tudi neuspešne oblike; to je bilo izhodišče za načrtovanje profesionalnega razvoja) razmislek o lastnem profesionalnem razvoju (individualni razmislek o oblikah profesionalnega razvoja, nato ocena ravnateljev (kaj sem pridobil, ali sem bil uspešen), primerjava nabora vsebin, skupinska izdelava načrta profesionalnega razvoja) Vmesne obveznosti 5 pripraviti načrt osebnega profesionalnega razvoja prebrati članek P. Holdswortha (2012) »Vodenje za učenje v okolju Evropske skupnosti«, objavljen v reviji Vodenje v vzgoji in izobraževanju (1): 3–14, in pripraviti zapis po naslednjih vprašanjih:  Kaj moramo v povezavi s člankom upoštevati pri svojem profesionalnem razvoju?  Kakšna je povezava, uporabnost za vodenje? 2.1.2 Druga delavnica Cilji delavnice razmisliti o profesionalnem usposabljanju ravnateljev v Sloveniji in o lastnem profesionalnem razvoju povezati profesionalni razvoj ravnatelja s profesionalnim razvojem strokovnih delavcev in vodenjem šole opredeliti pomen tematskih konferenc za profesionalni razvoj strokovnih delavcev Vsebina delavnice razprava o evropskih smernicah za vodenje v izobraževanju obdobja profesionalnega razvoja ravnateljev (določili smo tri obdobja: pred ravnateljevanjem, prvi dve leti ravnateljevanja, vseživljenjsko učenje; udeleženci so ocenili, v katerih obdobjih so pridobili največ znanja in spretnosti za vodenje) ovrednotenje oblik profesionalnega razvoja (udeleženci so oblike profesionalnega razvoja, ki so jih navedli na prvi delavnici, ovrednotili na podlagi kriterijev OECD) presoja načrtov profesionalnega razvoja (razprava o povezavi med cilji, ki so jih zapisali v načrtih profesionalnega razvoja, in njihovim lastnim profesionalnim razvojem: vsak udeleženec je presojal dva načrta profesiolanega razvoja po strukturirani shemi in napisal komentarje in predloge; kolegialna presoja je potekala anonimno; ocenjevalna shema je v prilogi 2) predstavitev tematske konference Vmesne obveznosti izvedba tematske konference in oddaja refleksije dopolnitev načrta profesionalnega razvoja odgovori na vprašanja:  Za kaj se zavzemate, kakšna so vaša prepričanja o profesionalnem razvoju strokovnih delavcev?  Kako spodbujate profesionalni razvoj strokovnih delavcev v šoli, vrtcu, kjer delate?  Kako ga povezujete na ravni organizacije, kako se vsebine profesionalnega razvoja širijo med zaposlenimi?  Kako profesionalni razvoj povezujete z dosežki učencev?  Kako načrtujete in spremljate profesionalni razvoj? 2.1.3 Tretja delavnica Cilji delavnice presoditi tematske konference z vidika profesionalnega razvoja ravnateljev in zaposlenih spoznati pomen povezave med profesionalnim razvojem ravnatelja in strokovnih sodelavcev ter njihov vpliv na dosežke učencev presoditi lastne načrte za profesionalni razvoj zaposlenih spoznati načela senčenja kot oblike profesionalnega razvoja Vsebina delavnice razprava o tematskih konferencah 6 analiza odgovorov na vprašanja o profesionalnem razvoju načrtovanje profesionalnega razvoja zaposlenih senčenje kot oblika profesionalnega razvoja Vmesne obveznosti izvedba senčenja prebrati članek S. Bubb (2013): »Vodenje profesionalnega razvoja«, objavljen v reviji Vodenje v vzgoji in izobraževanju 11 (3): 15–30 2.1.4 Četrta delavnica Cilji delavnice poglobljen razmislek o tem,  kaj je profesionalni razvoj,  kako spremljati in vrednotiti njegov vpliv,  kako širiti njegov vpliv Vsebina delavnice razprava o prebranem članku profesionalni razvoj ravnateljev na Škotskem in pri nas, pogovor z dr. Tonyjem Finnom z Univerze v Glasgowu spremljanje in vrednotenje profesionalnega razvoja Vmesne obveznosti opraviti vse obveznosti urediti listovnik izpolniti vprašalnik o kazalnikih profesionalnega razvoja napisati reflektivno pismo in si pri tem pomagati z naslednjimi vprašanji:  Kaj je bil po vašem mnenju največji prispevek programa k vašemu profesionalnemu razvoju?  Kako je vaše sodelovanje v programu vplivalo na vodenje profesionalnega razvoja vaših sodelavcev?  Kako v luči tega usposabljanja vidite svoje nadaljnje vodenje? Učinke profesionalnega razvoja smo ugotavljali tudi z vprašalnikom o kazalnikih profesionalnega razvoja, ki so bili tema pete delavnice. Priredili smo ga po Vanderbiltovem vprašalniku za ocenjevanje vodenja v izobraževanju (priloga 3). 2.1.5 Peta delavnica Peta delavnica Cilji delavnice spoznati individualni pogled na lasten profesionalni razvoj presoditi izvedbo senčenja ovrednotiti vpliv profesionalnega razvoja evalvacija programa analiza napredka v okviru lastnega profesionalnega razvoja Vsebina delavnice individualni pogovor ob listovniku z vsakim udeležencem pisni izpit (priloga 6) 7 2.2 Metode in oblike dela V programu smo uporabili različne metode dela:  skupinske: delavnice, strokovne razprave, izmenjava primerov prakse, mreženje, senčenje;  individualne: študij strokovne literature, samoevalvacija, širjenje dobre prakse. Poleg tega smo udeležencem na vsaki delavnici predstavili eno od oblik profesionalnega razvoja (tematske delavnice, senčenje, delo z besedilom, samoevalvacija), s katerimi smo spodbujali njihov profesionalni razvoj. 2.3 Listovnik Za spremljanje svojega profesionalnega razvoja so udeleženci uporabljali listovnik. Vanj so vlagali izdelke in dokazila o svojem delu. Določili smo obvezne sestavine, in sicer:  prijavnica v program;  gradivo z delavnic;  refleksija o članku »Profesionalni razvoj kot profesionalna odgovornost«;  refleksija o članku »Vodenje za učenje v okolju Evropske skupnosti«;  prvotni in dopolnjeni načrt profesionalnega razvoja;  kolegialni presoji o načrtu profesionalnega razvoja;  scenarij za tematsko delavnico in refleksija o njej;  zapis o profesionalnem razvoju zaposlenih;  refleksija o senčenju;  opomnik za opazovalca pri senčenju;  vprašalnik o presoji profesionalnega razvoja;  reflektivno pismo o pogledu na vodenje po opravljenem programu;  kritičen zapis o opravljenih obveznostih – izobraževanju, konferencah, člankih. Udeleženci so listovnike prinesli na tretjo in na peto delavnico, kjer smo jih pregledali in jim jih skupaj s povratno informacijo še isti dan vrnili. 2.4 Dokončanje programa in potrdila Program je uspešno končalo enaindvajset udeležencev. Ti so prejeli potrdilo o opravljenem programu profesionalnega usposabljanja strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju v trajanju trideset ur, kar je ovrednoteno z 1,5 točke. Šestnajst udeležencev je prejelo potrdilo o ravnateljskem certifikatu po opravljenih naslednjih obveznostih:  sodelovanje na petih delavnicah v okviru programa za pridobitev ravnateljskega certifikata in opravljene vse vmesne dejavnosti;  načrtovanje in spremljanje lastnega profesionalnega razvoja (vodenje listovnika);  zaključitev vsaj enega programa s področja vodenja v izobraževanju, ki traja najmanj eno leto (v času udeležbe v programu ali tri leta pred vpisom);  udeležba na vsaj štirih krajših izobraževanjih s področja vodenja v izobraževanju;  objava vsaj enega članek o vodenju v strokovni ali znanstveni reviji ali aktivno (s prispevkom, izvedbo delavnice) sodelovanje na konferenci ali posvetu;  izvedba vsaj ene tematske konference v svoji šoli, vrtcu (v skladu s Pravilnikom o nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju strokovnih delavcev);  uspešno opravljanje izpita. 8 3. SPREMLJANJE IN EVALVACIJA USPOSABJANJA V PROGRAMU Program smo spremljali in evalvirali na različne načine. Ustne evalvacije na koncu delavnic smo dopolnili z evalvacijskim vprašalnikom ob zaključku programa (priloga 4). V nadaljevanju predstavljamo povzetke evalvacij. Evalvacija ob zaključku programa Evalvacijski vprašalnik ob zaključku programa je izpolnilo trinajst udeležencev. Na štiristopenjski lestvici so ocenjevali:  doseganje temeljnih ciljev programa,  uporabnost vsebin,  metode in oblike dela,  organizacijo programa. Vprašalniku smo dodali naslednje odprto vprašanje: Kaj bi v zvezi z usposabljanjem še radi sporočili? Doseganje temeljnih ciljev programa Povprečna ocena doseganja temeljnih ciljev programa je zelo visoka, saj je pri vseh trditvah povprečje več kot 3,0. Najvišje vrednosti dosegajo trditve, povezane z razumevanjem pomena profesionalnega razvoja ravnateljev za vodenje šol in vrtcev. Svoj profesionalni razvoj so sposobni izboljšati. Pomen profesionalnega razvoja znajo umestiti v kontekst vodenja šole. Svoj profesionalizem razvijajo na različne načine. Razumejo pomen delovanja profesionalne skupnosti. Slabše jim gre spremljanje profesionalnega razvoja zaposlenih, težave pa imajo tudi pri usklajevanju potreb posameznika s potrebami šole, saj so omejeni s finančnimi možnostmi. Uporabnost vsebin Med vsebinami ravnatelji najbolj cenijo možnost za razmislek o svojem profesionalnem razvoju. Največ so pridobili med senčenjem kolegov, veliko pa so jim dale tudi tematske konference in kritična presoja kolegov o njihovih programih profesionalnega razvoja. Najnižje so ocenili vsebino, ki se je nanašala na evropske smernice za vodenje v izobraževanju, in razprave o strokovnih člankih. Metode in oblike dela Med metodami in oblikami dela so ravnatelji prvič doslej najvišje ocenili izpit!!! Všeč jim je bilo tudi individualno delo med delavnicami, sicer pa so vse naštete metode in oblike dela, ki smo jih evalvirali, dobile povprečno oceno, ki presega 3,6. Organizacija programa Rezultati evalvacije kažejo, da so ravnatelji organizacijske vidike ocenili zelo visoko, zadovoljni so bili tako z načinom obveščanja kot z gradivi in časovno razporeditvijo programa. Zaradi številnih vprašanj prav veliko odgovorov na odprto vprašanje niti nismo pričakovali. Ravnatelji so predlagali, da bi uvedli še temo komunikacija pri vodenju, in to predvsem pri uvajanju sprememb in spodbujanju manj motiviranih sodelavcev. Omenili so tudi letna srečanja udeležencev, predvsem pa si 9 želijo, da bi certifikat dobil večjo veljavo ali celo postal obvezen. Ti predlogi nam lahko pomenije dragocene usmeritve za prihodnje. Sicer so pa bili udeleženci polni pohval: pohvalili so tako izvedbo delavnic kot vmesne obveznosti, ki so jih morali opraviti. Posebno veliko jim pomeni možnost izmenjave izkušenj in program že priporočajo kolegom. Podrobnejši rezultati so v prilogi 5. 4 ZAKLJUČEK 4.1 Doseganje ciljev Rezultati vseh opravljenih evalvacij in pogovorov z udeleženci kažejo, da smo cilje programa dosegli. Udeleženci ugotavljajo, da razumejo pomen profesionalnega razvoja ravnateljev za vodenje vrtcev in šol. Svoj profesionalni razvoj znajo kritično presoditi in ga izboljševati. Povezujejo ga s profesionalnim razvojem zaposlenih in s cilji šole, vse skupaj pa so usmerili v dosežke učencev. Vsebine programa so jim vzbudile razmislek o lastnem profesionalnem razvoju in pokazale pomen vseživljenjskega učenja. Največ so pridobili z medsebojnim senčenjem, saj so se vživeli tako v vlogo sence kot senčenca. Senčenje so ocenili kot zelo dobro obliko, ki jo bodo lahko uporabljali pri svojem nadaljnjem delu. Tematske delavnice so povezale kolektiv, na njih so ravnatelji začutili utrip šole na področju, ki so ga obravnavali. Udeleženci so bili zadovoljni z načinom obveščanja in z gradivi. Povratne informacije, ki smo jih dobili iz evalvacij, pri ustnem delu izpita in ob podelitvi potrdil, so nam prinesle dragocene izkušnje in napotke za naprej. Pokazalo se je, da je program dober. Končalo ga je enaindvajset udeležencev, kar kaže na primerno kritičnost in zahtevnost. 4. 2 Predlogi za izboljšave Vse slabosti, ki smo jih ugotovili pri drugi izvedbi, smo odpravili v tretji, in spremembe so se dobro prijele. Najbolj dragocen napotek so za nas prav predlogi udeležencev. Težave pri registraciji tematske konference v Katis smo zmanjšali tako, das smo na delavnico povabili referentko, ki na ministrstvu skrbi za to področje, in udeleženci so lahko informacije dobili iz prve roke. Razmišljamo še o drugih predlogih, na primer o superviziji, elektronskem listovniku, nekakšni projektni nalogi, povezani s ciljem profesionalnega razvoja, predvsem pa o tem, kako program spremeniti v vseživljenskega. Letošnjo podelitev certifikatov bomo pripravili skupaj s srečanjem vseh treh generacij, ki so končale program. Še vedno krepimo prizadevanja za umestitev certifikata v sistem vseživljenjskega učenja in razvoja ravnateljev. Na Ministrstvu za šolstvo in šport so zato ustanovili komisijo, v Šoli za ravnatelje pa smo pripravili model vseživljenjskega učenja za vodenje vzgojno-izobraževalnih zavodov. Prvi odzivi na razpisane programe so nas presenetili, saj se je prijavilo vsaj trikrat več šol, kot smo pričakovali. 10 5 PRILOGE Priloga 1: Razpis Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata, marec 2014 Ravnateljicam in ravnateljem šol, vrtcev RAZPIS ZA VPIS V PROGRAM ZA PRIDOBITEV RAVNATELJSKEGA CERTIFIKATA Obveščamo vas, da razpisujemo Program za pridobitev ravnateljskega certifikata. S programom spodbujamo profesionalni razvoj ravnateljev. Z njim želimo:  umestiti pomen profesionalnega razvoja v kontekst vodenja šol, vrtcev;  spodbujati različne oblike profesionalnega razvoja ravnateljev in drugih strokovnih delavcev;  spremljati profesionalni razvoj in izboljšati vodenje šol, vrtcev. Program bo trajal od marca 2014 do avgusta 2015. V tem času bomo izvedli pet delavnic, prva bo 14. maja 2014. V program se lahko vključijo ravnatelji po petih letih ravnateljevanja. Rok za prijave je sreda, 19. marec 2014. Prijavnico in več podatkov o programu dobite na spletni strani www.solazaravnatelje.si ali na e-naslovu anja.sagadin@solazaravnatelj.si. Program bomo izvedli v okviru projekta Evropskega socialnega sklada Vseživljenjsko učenje ravnateljev – usposabljanje za vodenje šol in vrtcev III. v. d. direktorja dr. Andrej Koren Priloga 2: Ocenjevalna shema za presojo načrta profesionalnega razvoja PRESOJA NAČRTOV PROFESIONALNEGA RAZVOJA Preglejte priloženi načrt profesionalnega razvoja in ga presodite po kazalnikih, navedenih v razpredelnici. Številka načrta: _____________________ Komentarji in predlogi Načrt vsebuje vse temeljne prvine strukture. Zapisani cilji so jasni in specifični. Zapisani cilji se nanašajo na ravnateljev profesionalni razvoj in njegovo vodenje. Zapisani cilji profesionalnega razvoja so povezani s cilji šole. 11 Roki za doseganje ciljev so uresničljivi. Opredeljene so dejavnosti za doseganje ciljev. Opredeljeno je spremljanje uresničevanja načrta profesionalnega razvoja. Opredeljena so merila za spremljanje vpliva profesionalnega razvoja na ravnateljevo vodenje. Priloga 3: Evalvacijski vprašalnik ob zaključku programa EVALVACIJA PROGRAMA ZA PRIDOBITEV RAVNATELJSKEGA CERTIFIKATA Spoštovani! Zaključujemo Program za pridobitev ravnateljskega certifikata. Evalvacijo programa smo pripravili na podlagi zastavljenih ciljev, ki naj bi jih z uspešno zaključenim programom posameznik dosegel, in na podlagi vsebin, ki jih v programu obravnavamo. Pred vami je vprašalnik, s katerim bi radi pridobili oceno različnih vidikov programa, ki se nanašajo na doseganje ciljev, uporabnost vsebin in način dela. Če se vam zdi katero koli vprašanje nejasno ali neustrezno, ga izpustite. Dodatne predloge in pripombe lahko zapišete na koncu vprašalnika. Hvala za sodelovanje. Prvi del: Doseganje temeljnih ciljev in uporabnost vsebin Doseganje temeljnih ciljev Prosimo, da označite, koliko se strinjate s trditvami, ki izhajajo iz temeljnih ciljev Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata. Besedo vzgojno-izobraževalni zavod smo krajšali s kratico VIZ. Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: sploh se ne strinjam; 2: se ne strinjam; 3: se strinjam; 4: popolnoma se strinjam. m a m se e m h m m o njai n e e no njai l pl rt njai njai 4: rt s r 3: s r 2: s po s 1: s st st ne po se Zaradi usposabljanja v Programu za pridobitev ravnateljskega certifikata … 1. poznam razvojne smernice na področju profesionalnega razvoja ravnateljev. 1 2 3 4 2. razumem pomen profesionalnega razvoja ravnateljev za vodenje šol, vrtcev. 1 2 3 4 12 3. znam načrtovati lastni profesionalni razvoj. 1 2 3 4 4. svoj profesionalizem razvijam na različne načine. 1 2 3 4 5. spremljam svoj profesionalni razvoj. 1 2 3 4 6. sem sposoben kritično presoditi svoj profesionalni razvoj. 1 2 3 4 7. sem sposoben izboljšati lastni profesionalni razvoj. 1 2 3 4 8. razumem pomen delovanja v profesionalni skupnosti. 1 2 3 4 9. znam umestiti pomen profesionalnega razvoja v kontekst vodenja šole, vrtca. 1 2 3 4 10. zn am usklajevati potrebe posameznika in potrebe šole. 1 2 3 4 11. sp odbujam uspešne oblike profesionalnega razvoja pri zaposlenih. 1 2 3 4 12. sp remljam profesionalni razvoj zaposlenih. 1 2 3 4 Uporabnost vsebin Prosimo, ocenite uporabnost vsebin Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata, ki smo jih obravnavali v okviru programa. Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: nič; 2: malo; 3: srednje; 4: veliko. nič malo srednje veliko Uporabnost vsebin 1. pomen vseživljenjskega izobraževanja ravnateljev 1 2 3 4 2. razprave o strokovnih člankih 1 2 3 4 3. kritično ovrednotenje oblik profesionalnega razvoja ravnateljev 1 2 3 4 4. razmislek o lastnem profesionalnem razvoju 1 2 3 4 5. evropske smernice za vodenje v izobraževanju 1 2 3 4 6. obdobja profesionalnega razvoja ravnateljev 1 2 3 4 7. ovrednotenje oblik profesionalnega razvoja 1 2 3 4 8. presoja načrtov profesionalnega razvoja 1 2 3 4 9. tematske konference za profesionalni razvoj strokovnih delavcev 1 2 3 4 10. vodenje profesionalnega razvoja zaposlenih 1 2 3 4 11. senčenje kot oblika profesionalnega razvoja 1 2 3 4 12. profesionalni razvoj: evalvacija vpliva 1 2 3 4 Drugi del: Ustreznost oblik dela Prosimo, ocenite ustreznost oblik dela v Programu za pridobitev ravnateljskega certifikata. Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: popolnoma neustrezno; 2: neustrezno; 3: ustrezno; 4: popolnoma ustrezno. a a m m o o o n n l o o nl o n ez n o p rt p o o ez s ez o n p rt r s eu ts p ez r : eu n u ts 1 n :2 :3 :4 u Ustreznost oblik dela 1. predavanja v okviru delavnic 1 2 3 4 2. strokovne razprave v okviru 1 2 3 4 delavnic 3. branje strokovne literature 1 2 3 4 13 4. izpit 1 2 3 4 5. individualno delo med delavnicami 1 2 3 4 Tretji del: Organizacija programa Prosimo, da označite, koliko se strinjate s trditvami o organizaciji Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata. Prosimo, obkrožite ustrezno številko: 1: sploh se ne strinjam; 2: se ne strinjam; 3: se strinjam; 4: popolnoma se strinjam. e n ma es e o n e nl jam h jam jam jam ni o e o l ni ni ni p tr p tr 3: s s 2: s trs trs o ses 1: s 4: p Organizacijski vidiki Programa za pridobitev ravnateljskega certifikata 1. Način obveščanja udeležencev je primeren. 1 2 3 4 2. Gradiva so pregledna. 1 2 3 4 3. Gradiva so uporabna. 1 2 3 4 4. Časovna razporeditev v programu je primerna. 1 2 3 4 5. Vsebinska razporeditev programa je primerna. 1 2 3 4 Če bi radi v zvezi z usposabljanjem v Programu za pridobitev ravnateljskega certifikata še kaj dodali, vas prosimo, da to zapišete. Priloga 4: Rezultati končnega evalvacijskega vprašalnika Temeljni cilji programa Povprečna ocena Razumem pomen profesionalnega razvoja ravnateljev za vodenje šol, vrtcev. 3,7 Sposoben sem izboljšati lastni profesionalni razvoj. 3,6 Znam umestiti pomen profesionalnega razvoja v kontekst vodenja šole, vrtca. 3,6 Svoj profesionalizem razvijam na različne načine. 3,5 Razumem pomen delovanja v profesionalni skupnosti. 3,5 Spremljam svoj profesionalni razvoj. 3,4 Sposoben sem kritično presoditi svoj profesionalni razvoj. 3,4 Spodbujam uspešne oblike profesionalnega razvoja pri zaposlenih. 3,4 Poznam razvojne smernice na področju profesionalnega razvoja ravnateljev. 3,4 Znam načrtovati svoj profesionalni razvoj. 3,3 Znam usklajevati potrebe posameznika in potrebe šole. 3,1 Spremljam profesionalni razvoj zaposlenih. 3,0 Uporabnost vsebin Povprečna ocena razmislek o lastnem profesionalnem razvoju 3,8 vodenje profesionalnega razvoja zaposlenih 3,8 senčenje kot oblika profesionalnega razvoja 3,8 kritično ovrednotenje oblik profesionalnega razvoja ravnateljev 3,7 pomen vseživljenjskega izobraževanja ravnateljev 3,6 tematske konference za profesionalni razvoj strokovnih delavcev 3,6 profesionalni razvoj: evalvacija njegovega vpliva 3,6 obdobja profesionalnega razvoja ravnateljev 3,5 14 presoja načrtov profesionalnega razvoja 3,5 ovrednotenje oblik profesionalnega razvoja 3,4 razprave o strokovnih člankih 3,3 evropske smernice za vodenje v izobraževanju 3,3 Metode in oblike dela Povprečna ocena izpit 3,8 individualno delo med delavnicami 3,8 strokovne razprave v okviru delavnic 3,7 predavanja v okviru delavnic 3,7 branje strokovne literature 3,6 Organizacija programa Povprečna ocena Gradiva so uporabna. 3,8 Način obveščanja udeležencev je primeren. 3,7 Gradiva so pregledna. 3,7 Časovna razporeditev v programu je primerna. 3,6 Vsebinska razporeditev programa je primerna. 3,6 Priloga 5: Vprašanja za pisni izpit Med najvišje ocenjenimi kazalniki izberite enega in zapišite,  na osnovi česa ste ga tako ocenili;  kakšen je načrt vašega nadaljnjega razvoja na področju tega kazalnika. Pri zapisu izhajajte iz svojih izkušenj, teorije in usmeritev programa. 15