ŽGOČI PROBLEMI ŠOLSKE PREHRANE Vse glasneje se v letošnjem letu opozarja na slabše zdravstveno stanje mladine in na problem prehrane kot pomembnega dela otrokovega vsakdana. V splošni gospodarski in sociaini krizi se ta kaže v ukinjanju regresa za šolska kosila, zniževanju kriterijev za upravičenost do socialne podpore in vse več je družin, ki živijo pod kritičnim minimumom. Kot po nekem nepisanem pravilu smo spet prvo udarili po otrocih, kar je v nasprotju ne samo s splošno etiko, temveč tudi mednarodno konvencijo o otrokovih pravicah. Ne govori se zaman, da so trenutno otroci najbolj ogroženi del civiinega prebivalstva. Zdravje, prehrana in pravice otrok so dejstva, ki neposredno vplivajo na usodo otroka. Ti argumenti so narekovali izde-lavo analize o urejenosti in ustrezno-sti šolske prehrane otrok v osnovnih šolah občine Ljubljana Moste-Polje in pripravi konkretnih nalog za reševa-nje tega problema pod geslom: »VSAK OTROK VSAJ EN TOPEL OBROK DNEVNO!« Ugotovili smo. da redno v okviru šolske prehrane malica na naših os-novnih šolah 84,1 % vseh učencev. Na razredni stopnji je procent nekoliko višji in sicer 88%. Nekaj učencev si-cer prinaša malico s seboj, vendar, 2,5% otrok na razredni in 29,8% na predmetni stopnji ne zaužije v šoli nikakšrnega obroka. Na nižji stopnji se kot razlog navaja predvsem cena malice. Dohodki družine ne omogo-čajo kritja šolskih malic. Ti otroci ži-vijo večinoma v neurejenih družinah. Na višji stopnji pa poleg tega prevla-duje še neosveščenost učencev o pra-vilni prehrani in nekvalitetna priprava ter izbor malic. Največ otrok, ki ne prejema malice so iz šol Kette in Murn. Novih Jarš in Fužin. To so predvsem otroci mladih družin, ki sicer živijo v urbanih nase-ljih, a so njihovi dohodki preskromni. Stanje na področju šolskih malic. razen navedenih primerov, še ni kri-tično. Kritično pa postaja glede šol-skih kosil. V naših šolah kosi le še 27,9% učencev in še to večinoma otroci, ki so v podaljšanem bivanju. V letošnjem letu se je število kosil več kot razpolovilo. Ob takem stanju smo torej izredno daleč, da bi vsak otrok dnevno dobil v šoli vsaj en topel obrok. Zato ne smemo čakati, ampak je potrebno ukrepati takoj. Postavili smo kratkoročne in dolgoročne na-loge. Akcija mora imeti širši družbeni pomen. Vsi, ki lahko vplivajo ali po-magajo, so dolžni to storiti in morajo sodelovati s konkretno pomočjo in angažiranostjo. V okviru kratkoročnih nalog smo izbrali 64 otrok, ki do sedaj niso mali-cali ali pa jim starši niso zmogli plačati in so iz zdravstvenega razloga po-trebni vsakodnevnega obroka. Tem otrokom bomo pokrili stroške malice od marca meseca 1992 do konca šol-skega leta. Sredstva za njih krijejo Občinska zveza prijateljev mladine občine Lj. Moste-Polje in izvršni svet občine Ljubljana Moste-Polje. Šole so o tem že obveščene in akcija je v teku. Dolgoročno predlagamo, da se v okviru mesta Ljulbljane ali celo ob-čine ustanovi sklad za šolsko pre-hrano. Kot ustanovitelje sklada se po-vabi predvsem osnovne družbene no-silce mesta - občime. Rdeči križ in Caritas. Preko sklaida bi stimulativno lahko vplivali na osveščanje učencev in staršev o zdravi in redni prehrani, vspodbujali k pestrejši prehrani. izo-braževali odgovome za šolsko pre-hrano in zlasti omogočili ugodnejše pogoje za regres učencem. katerih družinski dohodki s