I. OSNOVNE USMERITVE IN MATERIALNI OKVIRI RAZVOJA V LETU 1982 Osnovne usmeritve za leto 1982 so predvsem naslednje: — temeljna naloga našega razvoja v letu 1982 bo doseganje boljših rezultatov v ekonomskih odnosih s tujino. Svoj prispevek skupnim naporom bomo dali tako, da dosežemo na konvertibilnem področju pokrivanje uvoza z izvozom najmanj 90 %, s tem da bo morala biti ta usmeritev realizirana tudi za ceno slabše oskrbljenosti doma-čega trga, — podpirali bomo združevanje dinarskih sredstev za izravnavanje do-hodkovnega položaja delavcev v organizacijah združenega dela, ki izvažajo na konvertibilno območje in zadržanje izvoznih stimu-lacij vsaj na ravni leta 1981, — vse oblike porabe (splošna, skupna, investicijska in osebna) bomo morali prilagoditi realnim možnostim ustvarjenega dohodka. Sklad-no z zakonom bomo ugotavljali presežke na področju skupne po-rabe in sprejemali ustrezne ukrepe, — krepili bomo samoupravne družbenoekonomske odnose z odpira-njem novih možnosti povezovanja in združevanja dela in sredstev ter pospešili zasnovane integracijske in druge povezovalne pro-cese, ki bodo dobili polno podporo v delegatski skupščini. Pod-pirali bomo višje oblike sodeiovanja oziroma širše povezovanje združenega dela na dohodkovnih osnovah. Aktivno bomo delovali na povezovanju naših OZD z OZD izven občin ter z OZD iz drugih republik in avtonomnih pokrajin, utrjevali bomo ustavno vlogo temeljne in delovne organizacije na osnovi čvrstih povezovanj znotraj delovnih organizaoij in sestav-Ijenih organizacij, da bi dosegli višjo produktivnost, ekonomičnost poslovanja in delitev dela, zavzemali se bomo za spremembe v samoupravni organiziranorii, predvsem pa povsod tam, kjer bomo na ta način dosegli povezo-vanje znotraj reprodukcijskih celot, investicijsko porabo bomo zadržali na ravni 1981. leta, s tem da bomo podpirali realizacijo vseh kvalitetnih programov, ki bodo za-dostili kriterijem investiranja. Prestrukturiranje gospodarstva bomo dosegli predvsem z ustrezno selekcijo investicijske porabe, tehno-loških modernizacij in vpeljevanjem novih izvozno usmerjenih proizvodnih programov na temelju lastnega znanja in inovacij, izboljšanje gospodarjenja z večjo in boljšo izkoriščenostjo raz-položljivih kapacitet, znanja in sredstev, produktivnega zaposlova-nja in jačanja vseh vrst odgovornosti je ena izmed osnovnih nalog v letu 1982, za realizacijo programov ekonomske stabilizacije, ki so sprejeti na nivoju federacije in republike, bomo morali izdelati v vsaki orga-nizaoiji in skupnosti konkretne naloge ter spremljati njihovo izva-janje, sistem družbenega planiranja bomo razvijali še naprej z namenom jačanja in uveljavljanja samoupravnih socialističmh družbenoeko-nomskih odnosov. Zaradi spremenjenih in zaostreroih razmer mo-rajo nosilci planiranja oceniti realnost planov in sploh vseh plan-skih dokumentov ter jih vskladiti z razpoložljivimi materialnimi možnostmi, ¦ ena izmed strateških usmeritev bo združevanje razpoložljivih sred-stev za investicije organizacij združenega dela občfne Siška z dru-gimi OZD v SRS in izven nje za skupne projekte izvozne usmer-jenosti, predvsem na področju strojegradnje in elektro industrije ter predelovalne kemije. Med te naloge prištevamo u&inkovitejše neposredno združevanje dela in sredstev za razvojne programe v nerazvitih republikah in SAP Kosovo, v našem primeru pa tudi v pobrateni občini Kavadarci Nosilci razvojnih programov te usme-ritve so predvsem: LEK, SLOVIN in drugi, ¦ na področju cen bomo podpirali nadaljnjo uveljavljanje zakona o sistemu cen ter samoupravni pristop v obravnavi in sklepanju o novih cenah v organizacijah združenega dela. Pred vsakim pove-čanjem cen bomo morali predhodno proučiti posledice v celotni proizvodni verigi. Vztrajali bomo na izdelavi programa za odpravo dosedanjih nesorazmerij v cenah, — na vseh ravneh bomo zagotavljali kolektivno in osebno odgovomost in sprejemali ukrepe v primerih neizvajanja sprejetih planov, dogo-vorov, sporazumov in predpisov, — pri uresničevanju sistema družbenega planiranja bomo morali na-logo priprave in sprejema dogovora, s katerim občine podrobneje določijo način, vsebino in postopke družbenega planiranja v mestu, rokovno opredeliti tako, da bomo dogovor sprejemali hkrati s pred-logom smernic za projekt »Ljubljana 2000«, — za ohranjevanje življenjskega standarda bomo zadržali realne osebne dohodke na ravni 1.1981, kar bo zahtevalo izjemne napore v vseh delovnih sredinah za povečanje produktivnosti dela in ra-cionalnejše poslovanje. Maferialni okviri razvoja v tetu 1982 so naslednji: — rast družbenega proizvoda za 3 % je bistveno vezana na prilaga-janje proizvodnih programov izvozni usmeritvi industrijske proizvod-nje, — načrtovano rast skupne industrijske proizvodnje za 5% bomo do-segli na račun širjenja proizvodnih zmogljivosti in v manjši meri z novim zaposlovanjem. Pomembnejši bo vpliv boljše izkoriščenosli že obstoječih kapacitet z dvigom produktivnosti dela za 1,8%. Oskrbljenost proizvodnje s potrebnimi reprodukcijskimi materiali in surovinami bo eden od ključnih dejavnikov proizvodnje. Politika oskrbe bo podrejena zahtevi, da ni nujna ohranitev obsega vseh proizvodnih programov, temveč bo potrebno zmanjševati obseg tistih programov, ki so odvisni od uvoženih surovin in reprodukcij-skega materiala in hkrati usmerjeni pretežno na domači trg. Izjema bodo proizvodni programi, ki zagotavljajo osnovno oskrbo prebi-valstva. Hitrejše bodo povečali proizvodnjo izvozno usmerjeni pro-grami, zato si bo združeno delo še nadalje prizadevalo za spre-membo proizvodnih programov v okviru obstoječih kapacitet, — s spodbujanjem zaposlovanja v samostojnem osebnem delu, zlasti v kmetijstvu, drobnem gospodarstvu in storitvenih dejavnostih, s podaljševanjem obratovalnega časa in uvajanjem večizmenskega dela na nekaterih področjih v proizvodnji, gostinstvu, storitvah, bodo povečane možnosti za zaposlovanje načrtovanih 1,2% novih delavcev. Organizacije združenega dela in skupnosti za zaposlova-nje bodo učinkoviteje dodatno usposabljale in prezaposlovale de-lavce ter usmerjale zaposlene v proizvodne poklice. Z omejevanjem dela po pogodbah, zmanjševanjem vseh oblik dopolnilnega dela, 6 obveznem sprejemanju pripravnikov v delovno razmerje, omeje-vanjem zaposlovanja v negospodarstvu in zmanjševanju sedanjega obsega zaposlovanja upokojencev bomo omogočili možnosti za zaposlovanje mladih strokovnih kadrov. Pri rasti zaposlovanja ni upoštevano zaposlovanje pripravnikov in invalidov, — pomembna naloga na področju investiranja bo dosledno izvaja-nje investicijske politike na osnovi sprejetih kriterijev, s čimer se bo rast investicijske dejavnosti umirila na realni stopnji ničelne rasti. Vzporedno se bo konkretizirala usmeritev v združevanje pro-stih sredstev akumulacije, ki se jih sedaj razdrobljeno vlaga po OZD in s tem ne omogočajo družbeno optimalnih učinkov ter obli-kovanja večjih razvojno perspektivnih programov prihodnjega inve-stiranja, ki bodo doprinesli k prestrukturiranju gospodarstva, — temeljni proporci delitve družbenega proizvoda se v letu 1982 bi-stveno ne bodo menjali glede na doseženo v letu 1981. Rast vseh oblik porabe — osebne, skupne in splošne, se bo navezovala na rast ustvarjenega dohodka z dogovorjenimi zaostajanji. Rast sred-stev za osebne dohodke bo vezana na dinamiko rasti dohodka z upoštevanjem novosprejetih zakonskih določil o revalorizaciji osnovnih sredstev in bo ob amortizacijskih stopnjah znašala no-minalno 20 %. Rast življenjskega standarda bo soodvisna od dviga produktivnosti dela, doseženega dohodka OZD in rasti življenjskih stroškov, ki bodo umirjeni s predvideno restriktivno politiko dviga cen za 15 %. Sredstva za zadovoljevanje skupnih potreb bodo rasla za 9% počasneje od rasti dohodka, oziroma 7% počasneje glede na vskladitev porasta v Ljubljani s SR Slovenijo. V tem okviru bo dogovorjena selektivna rast posameznih družbenih dejavnosti v skladu s plansko dogovorjenimi prioritetami. Sredstva za zado-voljevanje splošnih potreb bodo v rasti zaostajala za 10% za ra-stjo dohodka.