v vrtcu in šoli Gradimo dobre odnose 10 Vzgoja, junij 2019, letnik XXI/2, številka 82 V OŠ Lava smo pred dvanajstimi leti prvič pisno oblikovali nekaj temeljnih pravil obnašanja učencev, staršev in tudi zaposlenih. Glede na to, da so odnosi med ljudmi vsak dan na preizkušnji, da je vedno več konfliktnih situacij, nepotrebne jeze, žaljenja, nestrpnosti, smo se odločili, da za vse tri najpomembnejše udeležence, ki usmerjajo tok vzgoje in izobraževanja (kot enega izmed temeljnih procesov, s katerim oblikujemo in razvijamo mlade osebnosti), oblikujemo nekaj temeljnih pravil obnašanja, medsebojnega spoštljivega nagovarjanja, spoštljivega naslavljanja, kar nam bo in nam pomaga dobro sobivati. Etični kodeksi kot podpora dobrim odnosom Glede na to, da so učenci postavljeni v sre- dišče vzgojno-izobraževalnega procesa, je nujno zavedanje vseh nas, ki ustvarjamo pogoje in dobro podporno okolje za učenje, razvoj, pridobivanje izkušenj, novih spo- znanj, novih priložnosti, da zelo usmerjeno iščemo poti, kako to učencem zagotoviti. Spoznanja, da je vzgoja nujno potrebna za celovit razvoj osebnosti, so nas utrdila v od- ločitvi, da področju vzgoje namenimo po- memben del učno-vzgojnega procesa, ki bo zajemal tudi pravila obnašanja, spoštljivega medsebojnega komuniciranja, naslavljanja, opravičevanja, torej vseh najpomembnejših temeljev, ki zagotavljajo, da se v komunika- ciji lahko vsi čutimo sprejete in slišane. Le z dobro postavljenimi pravili obnašanja v vseh učnih situacijah v šoli in izven nje, medsebojnih pričakovanj, medosebnega komuniciranja lahko drug drugemu za- gotavljamo varno ter zaupanja vredno in ugodno učno okolje, v katerem je dovolj prostora za kakovostno poučevanje, za kva- litetno učenje, za morebitno razreševanje konfliktnih situacij, za medsebojno zaupa- nje, kar podpirajo dogovorjena pravila. Pred leti so nas k oblikovanju Etičnega ko- Marijana Kolenko, mag., prof. ped., je ravnateljica na Osnovni šoli Lava v Celju. Ima izkušnje s poučevanjem, šolskim svetovalnim delom, predavanji o komunikaciji in retoriki ter pisanjem strokovnih člankov. Na Mednarodni fakulteti za družbene in poslovne študije predava o poslovnem bontonu. deksa učencev nagovorile predvsem raz- mere v šoli, ko smo ugotovili, da vzgojni del pouka ne deluje niti v prid učencev niti učiteljev. Tako je dozorela odločitev, da oblikujemo jasno zapisana pravila obna- šanja – osnovni bonton – ki opredeljujejo pozdravljanje, spoštljivo nagovarjanje, vlju- dnostne besede, pričakovanja učencev in učiteljev, odgovornost učencev, reševanje konfliktnih situacij, spoštovanje dogovorov, strpno vedenje, načine obnašanja v razredu, med odmori, izven šole, medsebojno po- moč, pravičnost, doslednost, lastno aktiv- nost … Etični kodeks smo oblikovali sku- paj z učenci, ki so dodali svoje pomembne vidike pravil obnašanja. Kodeks je zaživel v prijazni obliki – zgibanki in prejeli so ga vsi učenci. Pred tremi leti smo kodeks ponov- no pregledali, ugotovili, ali je vse zapisano še aktualno in ali podpira naša trenutna prizadevanja – glede na porast odklonske- ga vedenja učencev v zadnjem obdobju, za katerega vemo, da je posledica zunanjega okolja in tudi spremenjenih družinskih razmer. Nekaj pravil, zapisanih v kodeksu, smo spremenili, nekaj smo jih dodali in po- novno natisnili 'osveženo' zgibanko. Etični kodeks vsako leto v začetku šolskega leta razredniki predelajo skupaj z učenci, da si takoj na začetku 'osvežijo' spomin. V nadaljevanju smo se odločili, da bomo poleg Etičnega kodeksa učencev pripravili še Etični kodeks za starše, da bodo pravila de- lovanja čim bolj usklajena. Opazili smo na- mreč, da tudi veliko staršev vstopa v komu- nikacijo z učitelji ter ostalimi zaposlenimi na neprimeren in pogosto tudi nespoštljiv (agresiven) način. Pri oblikovanju pravil obnašanja staršev so sodelovali tudi pred- stavniki staršev po vsej vertikali. Tako smo dosegli, da so dogovorjena pravila v med- sebojni komunikaciji, obnašanju ob vstopu v šolo in pri reševanju zahtevnih situacij jasna, življenjska ter uporabna. V etični kodeks obnašanja staršev smo prav tako zapisali pravila in osnove bontona, spoštlji- vega nagovarjanja drug drugega, spoštljive- ga naslavljanja, medsebojna pričakovanja, odgovornost staršev, doslednost staršev v ravnanjih, predstavili reševanje zahtevnih situacij, kadar se pojavijo, opredelili podpo- ro otrokom in na drugi strani učiteljem … Kodeks staršev vsako leto osvežimo na pr- vih roditeljskih sestankih, sicer pa ga imajo vse družine. Iz Etičnega kodeksa učencev. Arhiv: OŠ Lava v vrtcu in šoli Gradimo dobre odnose Vzgoja, junij 2019, letnik XXI/2, številka 82 11 Najpomembnejši člen med učenci in starši so strokovni delavci šole – učitelji, ki s svo- jim zgledom, predvsem pa s svojim ravna- njem določajo profesionalnost v vzgojnem delovanju, pri zagotavljanju spoštljive med- sebojne komunikacije in v nadaljevanju pri zagotavljanju kakovostnih medosebnih od- nosov. Tako se je pokazalo kot nujno, da v prvi vrsti mi v šoli delujemo visoko profesi- onalno, se znamo obnašati, izbiramo pozi- tivne besede v komunikaciji z učenci, med zaposlenimi, s starši ter zunanjim okoljem. Kodeks ravnanja zaposlenih je doprinesel zavedanje: kako velika je naša profesionalna odgovornost, kako pomembno je spoštova- nje sprejemanja različnosti, kako pomemb- ne so pravičnost, doslednost, strpnost do drugačnosti, do drugače mislečih, lojalnost insti- tuciji ter povezanost s sodelavci, ki omogoča enotno delovanje. Etični kodeksi, ki jih imamo v šoli, nam poleg Vzgojnega načrta zagotovo pomagajo pri vzgojnem delovanju na vseh ravneh. So velika podpora, če jih vsi dele- žniki spoštujejo in uporabljajo. V zadnjih letih se nam je večkrat zgodilo, da so posa- mezni učitelji, starši, učenci, pozabili na za- pisane dogovore in tako so se povečale tudi vzgojne težave. Zato je izjemno pomemb- no, da kot ravnateljica ves čas skrbim tudi za udejanjanje zapisanih dogovorov, da se večkrat spomnimo nanje in predvsem spo- štujemo zapisano. Po nekaj letih ponovno preverjamo upo- rabno vrednost Vzgojnega načrta, ki smo ga v tem šolskem letu pričeli posodabljati, saj smo pri pregledu ugotovili, da nekaj za- pisanih postopkov v Vzgojnem načrtu ne deluje več, ker so se okoliščine v zunanjem okolju zelo spremenile. Predvsem smo opa- zili različne odklonske pojave v medosebni komunikaciji na družbenih omrežjih pri vseh deležnikih: pri učencih, starših in tudi nekaterih učiteljih. Družbena omrežja danes predstavljajo veli- ko zagato predvsem na področju spoštljive medosebne komunikacije, (ne)spoštova- nja zasebnosti, (ne)sposobnosti ločevanja osebnega in službenega, na področju šir- jenja negativnih mnenj, predvsem pa (ne) spoštljivega naslavljanja in spoštovanja spletnega bontona. Družbena omrežja po- stajajo veliko polje, nad katerim nihče nima pravega pregleda, ga ne spremlja in ne pre- prečuje objavljanja neprimernih vsebin, ne- primernega izražanja in vedenja. V OŠ Lava si zelo prizade- vamo za dobre medoseb- ne odnose, a kljub temu imamo veliko težav. Vedno znova se pojavljajo primeri nespoštljivega komunicira- nja pri učencih, pri starših, ki nimajo odnosa do šole in do znanja, pa tudi pri posameznih učiteljih, ki se ne zmorejo zave- dati izjemno pomembnega po- slanstva svojega poklica. Lahko rečem, da so nam na poti urejanja dobrih in spoštljivih med- osebnih odnosov etični kodeksi in tudi Vzgojni načrt zelo pomagali. Nenehne spreminjajoče se razmere v druž- bi, nenehno padanje etičnih in moralnih norm, razvoj in poplava družbenih omre- žij, ki so tako rekoč brez nadzora, pa nas znova in znova postavljajo pred številne Bonton obnašanja ter zagotavljanje ugodnega in varnega okolja tako v šoli kot doma je naša prednostna naloga na vzgojnem področju. Še posebej zdaj, ko so na pohodu številne pasti interneta, ko so tudi odrasli na spletu brez zadržkov in se neprimerno izražajo, kar lahko berejo tudi otroci, ko so otroci doma priča neprimernemu izražanju staršev tako na spletu kot v družbi. preizkušnje in v položaj, ko moramo iskati nove načine za premagovanje zank. To po- meni, da bomo ponovno pregledali naše zapisane dogovore in pravila, jih dopolnili z rešitvami, ki bodo zmanjševale anomalije zunanjega okolja, predvsem pa se bomo po- novno začeli sistematično ukvarjati z izbolj- ševanjem odnosov na vseh ravneh. Izdelati nameravamo tudi kodeks obna- šanja na spletu – izražanje na družbenih omrežjih, spoštovanje zasebnosti, kritičen premislek o objavljenih vsebinah osebne narave, spoštovanje posameznikove in- tegritete. S starši se želimo dogovoriti o omejeni uporabi družbenih omrežij njiho- vih otrok, ki so velika past za neprimerne vsebine, neprimerno izražanje in zapletanje otrok v različne združbe (internetno pod- zemlje, ki je razbohoteno in o katerem vsi premalo vemo). Bonton obnašanja ter zagotavljanje ugodne- ga in varnega okolja tako v šoli kot doma je naša prednostna naloga na vzgojnem po- dročju. Še posebej zdaj, ko so na pohodu številne pasti interneta, ko so tudi odrasli na spletu brez zadržkov in se neprimerno izražajo, kar lahko berejo tudi otroci, ko so otroci doma priča neprimernemu izražanju staršev tako na spletu kot v družbi. Učencev – otrok ne bomo zmogli obvarovati vsega nasilja ter neprimernega vedenja, lahko pa jih usmerjamo, se o tem pogovarjamo ter zavežemo s skupnimi dogovori. V veliki meri je to tudi odgovornost nas, strokov- njakov v šolah. Iz Etičnega kodeksa učencev. Arhiv: OŠ Lava