Slovenski avtorji na Animateki Mule, Lisica v lisičjem jeziku in Palčiča Branka Resnik Prva 8-milimetrska kamera Kolje Saksida je botrovala ljubezni do animacije oz. stop-motion tehnike in tako je sedaj dejaven kot producent, režiser ter animator. Z animirano serijo Koyaa pa seje dokazal kot prodorni avtor, kije doprinesel k uveljavitvi slovenskega animiranega filma. Njegov zadnji uspeh je kratki lutkovni animirani film Mule, ki je hkrati tudi pilot za serijo filmov - že zdaj si lahko ogledamo prvi del serije Mule-Frača. O svojem animiranem filmu pravi: »Animirana serija bo otroke izobraževala, jih učila zvijač, trikov, izdelave predmetov. Hkrati bo tudi pokazala nekatere prednosti in pomanjkljivosti uporabe računalnikov in novih tehnologij. Nastopajo trije glavni liki. Protagonist Mule in njegov prijatelj g. Maček bosta prikazala, kako uporabiti naravne materiale pri izdelavi igrač in predmetov za aktivno preživljanje prostega časa. Gospodična Krt pa bo pokazala, kako lahko znanost in nove tehnologije izboljšajo in olajšajo naše življenje, a nam ga hkrati delajo manj zanimivega, preveč predvidljivega in včasih celo dolgočasnega.« V prvem, predstavitvenem delu, si Mule iz veličastne stare knjige takšnih in drugačnih načrtov na slepo izbere načrt za izdelavo frače. Vse, kar potrebuje, je veja v obliki črke Y in kos zračnice. Ko Mule in g. Maček zavzeto izdelujeta novo igračo, ju iz svojega skrivnega podzemlja oz. high-tech laboratorija skrivno opazuje gospodična Krt. Tako povzame idejo frače in izdela visoko tehnološko razvit gadget, ki je v osnovi še vedno frača, le razvita v modernejšo obliko. Ker pa ima vsak protagonist nasprotnika, je tukaj še tečnobna soseda, ki stremi k načičkani popolnosti svojega vrta in seveda ne prenese mladega fantiča in njegovega mačka. Kolja Saksida je tako združil otroško razposajenost in radovednost; animirani film stremi k temu, da otroci ne potrebujejo sofisticiranih igrač za otroške radosti. Vse, kar potrebujejo, je domišljija ter narava, ki nudi material za izdelavo igrače. Na videz preproste zgodbe so elaborirano zavite v očarljivo sceno, ki ji ne manjka detajlov. Skratka, animirani filmi, ki poleg zgodbe nudijo tudi nauk. Lisico in zajca je ujela nevihta in oba sta pristala v lisičji luknji. Dežješkrebljal in škrebljal po strehi njunega zavetišča in med njima stkal prijateljstvo, ki se ni več oziralo na to, kdo je plenilec in kdo plen. Lisica je materinsko skrbela za zajčka in ga tolažila z besedami »Bo še lepo«. Kratka, petminutna risanka z naslovom Lisica v lisičjem jeziku uči, da je možno premagati vse ovire, naj bodo še tako nepremagljive, le prave okoliščine se morajo sestaviti. Stop-motion tehnika naredi obe živali ravno prav realistični, a še vedno imata dodan pečat avtorja, ki je lutki naredil izjemni. Prav tako pa je poseben konec, ki ga vsak posameznik določi po svoje. Grenkoba ali veselje- »Bo še lepo«. Osrednji lik klasične pravljice Hansa Christiana Andersena-Palčica- ostaja tudi v novi preobleki Borisa Dolenca enaka: majhna, pogumna, predrzna in polna sanj. Režiser jo je le postavil v sodobnejši svet in ji predstavil nove prijatelje, kot so Grdi raček, Kositrni vojak in Kitajski slavček (vsi junaki izpod peresa H. C. Andersena). Palčiča še vedno sanjari o vrtu malih ljudi, sovražnika sedaj predstavlja ostudna podgana, pobeg in rešitev pa ji omogoča slavček. Mala junakinja mora na popotovanje, kjer jo čakajo različne preizkušnje, a na koncu vedno najde svoj vrt - zanjo ga v animaciji pripravi Janez Hočevar - Rifle kot pravljičar Andersen, obenem edini igrani del risanke, vstavljen v animacijo. Tako je združena lutkovna predstava z igro in filmsko animacijo v računalniškem (virtualnem) svetu. Omenjene animacije so v prvi vrsti namenjene najmlajšim, njihova preprostost in simpatičnost hitro pritegneta oko. A še vedno nas doseže zavest, koliko truda, vneme in časa je bilo vloženega v delo - od ideje in zgodbe do animacije. flfil MU | |i [i 1 -4 ■ * —-• ' / fiStr Lisica v lisičjem jeziku Palčiča