Marko Beader Organizacija takticne vaje z bojnim streljanjem srednje pehotne cete v napadu Organizing a live-fire tactical exercise for an attacking medium infantry company Povzetek Prispevek obravnava organizacijo ofenzivne takticne vaje z bojnim streljanjem srednje pehotne cete na poligonu Pocek. V krajšem pregledu normativnih podlag opredeljuje podrocje srednjega pehotnega bataljona z vidika takticnega delovanja. V dostopnih dokumentih je opredeljena mogoca kompozicija ravni cete, za katero je bil razvit koncept takticne vaje z bojnim streljanjem. Pri tem se uporablja dostopno znanje morebitnega sovražnika zaradi cim realnejšega usposabljanja. Kot predlog za mogoce poznejše nacrtovanje je bil razvit koncept za izvedbo, ki uporablja že razpoložljive in nacrtovane zmogljivosti SV ter zmogljivosti poligona Pocek. Kljucne besede: takticne vaje z bojnim streljanjem cete (TVBS-C), koncept, srednja pehota, srednja bataljonska bojna skupina, poligon Pocek. Abstract The paper discusses the organization of an offensive live-fire tactical exercise of a medium infantry company in the Pocek training area. Providing a brief overview of the regulatory framework, it defines the area of tactical operation of a medium infantry company. By way of the available documents, it describes a possible composition of the company-level unit for which the concept of the live-fire tactical exercise has been developed, applying the available knowledge of a potential enemy with the aim of making the training as realistic as possible. As a proposal for future planning, a concept of execution has been developed, employing existing and planned SAF capabilities and the capabilities of the Pocek training area. Key words: live-fire tactical exercise, concept, medium infantry, medium batallion battle group, Pocek training area. 1 Uvod Namen prispevka je na podlagi analize strokovne literature predstaviti izsek mogocega koncepta za takticno vajo z bojnim streljanjem srednje pehotne cete (SrPC) v napadu, ki bo realno izvedljiv na poligonu Pocek. Avtor je predvsem z uporabo kompilacijske metode opredelil kompozicijo SrPC. Z deskriptivno metodo je opredelil organizacijo takticne vaje z bojnim streljanjem (TVBS). Iz izpeljanke eksperimentalne metode je razvil izsek koncepta TVBS glede na omejitve, pogojene z nevarnimi conami (NC). V prispevku so bili uporabljeni strokovna literatura na podrocju streljanja TVBS v SV ter zakonski in normativni akti na podrocju sestave srednje pehotne cete. Formacija enote ni razdelana do ravni posameznika, saj ta ne bi vplivala na cilj naloge. Koncept upošteva orožja in oborožitvene sisteme SrPC, ki bi jih ta potencialno lahko imela na razpolago. Za vir so bili uporabljeni samo avtorju dostopni in varnostno nestopnjevani dokumenti. Pri izdelavi celotnega koncepta je avtor poskušal prepoznati cim vecji dovoljen manevrski prostor in ugotoviti varne meje delovanja s paleto orožij in oborožitvenimi sistemi ter sredstvi, ki bi jih taka enota imela. Te ugotovitve je poskušal implementirati v smiseln koncept, ki bi obsegal cim vec multiplikatorjev in tako zagotovil udeležbo vec rodov v sklopu vaje. S prispevkom se poskuša odgovoriti na vprašanje, ali prenovljen Elaborat poligona Pocek (GŠSV; 8042-936/2020-1 z dne 2. 12. 2020) in Pravilnik za zagotavljanje varnosti na vojaških vadišcih, strelišcih in poligonih (VVSP) (MO RS; št. 603-92/2018­27 z dne 5. 4. 2019) omogocata izvedbo ofenzivnega TVBS-C za SrPC. 2 Normativna ureditev podrocja Iz Vojaške doktrine (Furlan idr., 2006) vidimo, da je zaupanje v orožje in opremo izjemnega pomena. Tudi zato se je Republika Slovenija (RS) s Srednjerocnim obrambnim programom 2022–2026 (SOPR 2022–2026) zavezala, da bo prednostno vzpostavila srednjo bataljonsko bojno skupino (SrBBSk). Srednje sile lahko imajo na podrocju ognjene moci in zašcite podobne lastnosti kakor težke sile, vendar v manjši meri. Gre za fleksibilne sile, ki so lahko uporabljene pri veliko takticnih nalogah. Ce so enote vkrcane na kolesnih vozilih, imajo vecjo operativno mobilnost kakor težke sile (hitrejši premik s strani bojišca na stran bojišca), vendar manjšo strateško premicnost kakor lahke sile. Te sile imajo lahko širok spekter vozil z razlicnimi sposobnostmi. Najdemo vse od enot na lahko oklepljenih patruljnih vozilih do enot na veckolesnih bojnih vozilih z oborožitvenimi sistemi, ki omogocajo hitri ogenj topov za lokalno podporo (SVS 2605, 2019, str. 121). Nekatere takticne naloge, primerne za srednje sile (SVS Stanag 2605, 2019, str. 123): • Naloga zavzeti (angl. seize) proti lahko branjenim položajem in zavarovati (angl. secure) proti lahko oboroženim sovražnikom. • Naloga slediti in prevzeti (angl. follow and assume) se uporabi predvsem, kadar so srednje sile ešalon oz. enota v globini težkim silam. • Naloga ocistiti (angl. clear) predvsem na obmocjih, kjer sovražnik nima mocne obrambe. Od vsakega pehotnega bataljona se zahteva, da mora biti sposoben izvajati takticne naloge v vseh operativnih okoljih kot manevrski element brigade. Kljub podpori brigadnih oz. združenih zmogljivosti mora pri manevru uporabiti organske oborožitvene sisteme (SHAPE, 2020). Mogoce zmogljivosti srednje pehotne cete Konkretno oborožitev bojnega kolesnega vozila (BKV)1 je podal državni sekretar na Ministrstvu za obrambo mag. Miloš Bizjak v intervjuju za revijo Slovenska vojska (Pišlar, 2018, str. 12–15). V Slovenski vojski bi potrebovali 48 vozil 8×8 s topom 30 milimetrov in mitraljezom 7,62 milimetra ter osem vozil 8×8, ki so opremljena z minometom in mitraljezom istega kalibra. Slovenska vojska je namrec zahtevala opremljenost nekaterih vozil tudi s protioklepnimi raketnimi sistemi (PORS). Slivecka (2020, str. 43) predlaga sestavo srednjega bataljona. Vsaka od štirih manevrskih cet bi imela trinajst BKV 8×8 s topom 30 mm in sistemom Spike, razdeljene v tri vode. Ob tem predlaga še dva LKOV 4×4 v vsaki ceti za namestnika in poveljstvo.2 To bi pomenilo, da ima vsak vod štiri BKV 8×8, pri cemer imata dva BKV top 30 mm in dva BKV sistem Spike. Slivecka pa ne omenja posadk minometov 60 mm.3 Stališce prispevka je, da so minometi 60 mm kljucni na ravni cete za takojšnjo ognjeno podporo. Osnovna funkcija minometov 60 mm je, da se z njihovim posrednim ali neposrednim streljanjem zagotovi ognjena podpora pehote ter okrepi delovanje drugih orožij, ki podpirajo motorizirani vod ali ceto z neposrednim streljanjem (mitraljez 12,7 mm, bombomet 40 mm) (SV, 2012, str. 5). Minometi 60 mm niso vezani na vozila, ki pa so lahko zelo omejena v delovanju in posledicno v ucinkovitosti. Ena od kljucnih lastnosti minometov pa je njihova zmožnost delovanja z visoko krivuljo in s tem delovanja po prikritih položajih sovražnika (angl. defilade positions). 1 Pri imenovanju vozil srecujemo veliko kategorizacij. V dokumentih v literaturi je mogoce zaslediti izraze kolesna oklepna vozila (KOV), bojno vozilo pehote (BVP) ter bojno kolesno vozilo (BKV). 2 Ob pogovoru z avtorjem je bila podana dodatna razlaga za tako odlocitev: takticna umešcenost namestni­ka poveljnika cete in poveljstva ter financni zalogaj za dodatna vozila sta bila glavna razloga, da se umestijo na LKOV 4×4. Ne glede na vozilo ta element praviloma ni v stiku, zato z vidika NC ne vpliva na situacijo. 3 Avtor je v pogovoru razložil, da njegov predlog ne obsega minometnega oddelka 60 mm, saj naj bi to vlogo prevzel top 30 mm, kar pa ne pomeni, da uporaba orožja v njegovi sestavi ne bi bila mogoca. 4 Organizacija takticne vaje z bojnim streljanjem cete 4.1 Koncept streljanj Podrocje streljanja je bilo v zadnjem desetletju deležno velikih sprememb in modernizacije. Leta 2006 je SV ob uvedbi nove avtomatske puške (AP F2000) sprejela nov koncept strelskega usposabljanja (angl. operational shooting policy), ki je podoben konceptu britanske vojske. Britanska vojska ima enega najcelovitejših in sistematicnih pristopov pri strelskem urjenju na svetu. Program zagotavlja razvoj strelsko ucinkovitega in varnega strelca, namerilca oz. posadke ter izvrstno strelsko usposobljene enote. V Slovenski vojski si od leta 2008 prizadevamo strelska urjenja urediti podobno (Himelrajh, 2021, str. 25). Podrocje streljanja je v SV urejeno z vec dokumenti. Najvišja predpisa sta Navodilo za streljanja v Slovenski vojski (MO RS; št. 603-92/2018-25 z dne 6. 12. 2018) in Pravilnik za zagotavljanje varnosti na vojaških vadišcih, strelišcih in poligonih (MO RS; št. 603­92/2018-27 z dne 5. 4. 2019). Druga skupina normativnih dokumentov na podrocju streljanja so Merila in postopki za izvajanje streljanj v SV. Ta so razdeljena v sedem zvezkov. Prvih šest zvezkov je namenjenih vsem orožjem in oborožitvenim sistemom v SV. Za vecino orožij in oborožitvenih sistemov so v teh zvezkih že doloceni standardi, s katerimi se doseže letni strelski standard. Za nekatere sisteme je samo rezerviran prostor in bodo dokoncana v prihodnosti, vsi pa so podvrženi dopolnilom (na primer sprememba za letni strelski test za lahki puškomitraljez in srednji puškomitraljez). Kot povezovalni element na podrocju usposabljanja lahko štejemo programe funkcionalnega usposabljanja (FUBS (funkcionalno usposabljanje bližinskega streljanja s pištolo in avtomatsko puško), BBNO (Bližinsko bojevanje v naseljenem obmocju), program za usposabljanje mitraljezcev ipd.) ter katalog individualnih vojaških vešcin. Za raven uporabnika so zelo pomembna Navodila za uporabo in osnovno vzdrževanje, ki natancno opredeljujejo varno ravnanje z orožjem, ter Navodila za uporabo in usposabljanje, ki obsegajo elemente za delo strelcev in navodila za usposabljanje. Zadnjih je v tem trenutku v SV spisanih bistveno manj. Navsezadnje so z vidika varnosti izjemnega pomena Elaborati posameznih VVSP. Osredotocili se bomo na Elaborat poligona Pocek (izdaja 2020). Pri organizaciji streljanj na V. stopnji oz. bojnih streljanj je pomembno poznati Prilogo 14 Pravilnika za zagotavljanje varnosti na VVSP. Tretja tocka opredeljuje pogoje, ki jih mora organizator takega streljanja upoštevati. Dodatno pa si pri izvedbi streljanj (predvsem na IV. in V. stopnji) lahko pomagamo s Pamphletom 21, za katerega je dolocena samo smiselna uporaba.4 To je dokument, ki vsebuje veliko prakticnih rešitev in postopkov na strelišcu, ki omogocajo tekoco izvedbo streljanj. Izziv je z definicijo termina »smiselna uporaba«, saj je ta v celoti prepušcena vsakemu posamezniku. Ceprav je taka rešitev, kjer se uporablja tuja literatura, lahko zacasna, bi bilo podoben dokument treba pripraviti tudi znotraj SV. Tudi ce bo to samo prevod Pamphleta 21, je nujno imeti natancna in zavezujoca izvedbena navodila, kaj in kako je treba storiti na strelišcu na streljanjih IV. in V. stopnje. Brez takih navodil je varna izvedba TVBS-C za neizkušen kader izjemno otežena. Normativa trenutno doloca predvsem organizacijske varnostne vidike. 4.2 Priprava takticne situacije Preden zacnemo nacrtovati streljanje, je treba razumeti posebne omejitve na VVSP. V prispevku uporabljamo poligon Pocek. Ta je med drugim najprej namenjen izvajanju streljanj na V. stopnji do ravni cete (SV, 2020c, str. 6). Skladno s tem dokumentom je to najkompleksnejša oblika streljanja, ki jo je trenutno mogoce organizirati v RS. Drugi pomembni dokument je Balisticno varnostna ocena poligona Pocek (izdaja 2020), ki prikazuje vpliv geografskih znacilnosti poligona Pocek na velikost NC. NC je tridimenzionalni prostor, ki razmejuje del kopnega in zraka nad njim, v katerem so moštvo in/ali oprema lahko ogroženi zaradi streljanja. NC so oblikovani tako, da je le malo verjetno, da bi iz mej obmocja izvajanja aktivnosti ušli nevarni delci ali izstrelki, ter hkrati zmanjšujejo tveganje za javnost, osebje na obmocju aktivnosti, objekte/opremo ali lastnino. Združena nevarna cona (ZNC) združuje nevarne cone vseh oborožitvenih sistemov, ki sodelujejo v aktivnosti, v skupno obmocje, ki obsega kopno in zracni prostor, v katerem so moštvo in/ali oprema ogroženi zaradi delovanja vseh vkljucujocih oborožitvenih sistemov (MO RS, 2018a, str. 10). Pri pripravi takticne situacije je treba upoštevati realne zahteve po varnosti udeležencev. Da bi dosegli cilje TVBS-C, je treba sestaviti situacijo tako, da vadbencem ne predstavlja samo vnaprej pripravljene koreografije, katere glavni cilj je cim vecja kolicina streljanja. To obsega tudi celoten proces vodenja enot (PVE) s strani vadbene cete. Bojna streljanja oziroma streljanja na V. stopnji strelskega usposabljanja so najvišja oblika strelskega usposabljanja, ki združujejo usposobljenost iz taktike enote, strelske ucinkovitosti in zmožnost uporabe bojne podpore (MO RS, 2019, Priloga 14). Pri sestavi takih streljanj je smiselno vkljuciti tudi sekundarnega vadbenca, in sicer poveljstvo srednjega bataljona.5 Pri TVBS-C bi lahko poveljstvo bataljona: 4 Smiselna uporaba je bila dovoljena z dokumentom Seznam vojaškostrokovne literature, ki ni bila izdana v okviru MO RS in lahko služi kot dopolnilna literatura za izobraževanje in usposabljanje SV (MO RS; št. 613-2/2018-22 z dne 19. 11. 2018). 5 Prirocnik za usposabljanje (SV, 2011, str. 27) tega izrecno ne navaja, je pa taka organizacija TVBS-C sklad­na z namero. • Izvedlo celoten vojaški proces odlocanja (VPO), v sklopu katerega bi izdali vadben ukaz za izvedbo naloge. • Vzpostavilo osnovno in izpostavljeno poveljniško mesto (OPM in IPM). • Vodilo delovanje izvidniškega voda. • Vodilo delovanje treh simuliranih cet (takticna vaja brez enot). • Usmerjalo delovanje ROLE 1. • Vodilo delovanje bataljona med nalogo z izhajajocimi nalogami. Pot prek celotnega vadbenega VPO je ena izmed možnosti, kako prenesti informacijo od brigade do poveljnika cete. Druga možnost je sestava vinjete ali CONOP. Ne glede na izbrano metodo je pomembno lociti med vadbeno in realno situacijo. V obeh primerih je kljucno, da poveljnik cete razume NC, saj bodo varnostni ukrepi (fazne crte) vezani prav na te. Ceprav poskušamo poveljnikom cet pustiti cim vec prostih rok, s tem ko za ognjene položaje (OGP) in obmocja ciljev dolocamo BOX-e,6 je vecina dogodkov izjemno natancno dolocenih in poveljnik cete nima popolne takticne prostosti. Zato lahko pred izvedbo TVBS izvedemo še takticno vajo z uporabo manevrskega streliva, pri cemer lahko preverimo takticno delovanje cete. 4.2.1 Situacija za lastne sile v konceptu Poznamo dve glavni miselnosti, kadar govorimo o taktiki vkrcane pehote. Ena struja zagovarja, da je izkrcanje iz BKV pot do poraza in da je vzdrževanje zagona (tempa) kljucnega pomena. Druga struja enako vneto zagovarja, da pehotniki niso pravi pehotniki, dokler niso izkrcani. BKV je samo prevozno sredstvo do bitke, tam pa mora pehotnik opraviti svoje, ko je izkrcan (Leonhard, 1991, str. 15). Pravi odgovor po navadi najdemo med dvema skrajnostma. Slivecka (2020, str. 39) kot primerljivo enoto SrBBSk navaja bataljon Stryker vojske ZDA. Za tako enoto je dosegljiva ameriška doktrina ATP 3-21.11 Stryker Brigade Combat Team Infantry Rifle Company (izvod 2020). Predhodnik tega je FM 3-21.9, ki je na seznamu tuje literature, ki se lahko uporablja kot dopolnilna literatura za izobraževanje in usposabljanje v SV.7 Da bi poveljnik cete prejel uporaben produkt oz. vinjeto, je smiselno med nacrtovanjem TVBS-C izvesti na brigadi vsaj prilagojen VPO. Pri tej nalogi je VPO v drugem koraku pri analizi zemljišca poligona Pocek po metodi OKOKS (opazovanje in ogenj; kritje in maska; ovire; kljucno zemljišce; smeri dostopa) pokazal veliko pomanjkljivost pri zmožnostih za takticni razvoj z vozili. Vozila so vecino casa kanalizirana na majhno kolicino komunikacij, ki praviloma ne dovoljujejo razvoja širše formacije od kolone. 6 BOX je obmocje oz. dolocena površina na VVSP z vsaj dvema koordinatama. Uporabimo jo lahko za ognjene položaje in cilje. Po tej metodi lahko strelci streljajo iz katerega koli položaja znotraj dolocene površine ognjenih položajev v katero koli tarco znotraj površine obmocja ciljev. 7 Seznam vojaškostrokovne literature, ki ni bila izdana v okviru MO RS in lahko služi kot dopolnilna litera­tura za izobraževanje in usposabljanje SV (MO RS; št. 613-2/2018-22 z dne 19. 11. 2018). Za koncni koncept je bilo uporabljeno izhodišce, da je ceta del SrBBSk. Vadbena ceta je na glavni smeri delovanja. S tem predvidevamo, da ima ceta poleg bataljonskih še dodatne zmogljivosti iz brigade in sil SV. Te zmogljivosti in orožja so: AP F2000, LG-1, FN MINIMI, FN MAG, rocne dimne bombe, top 30 mm8, ofenzivna rocna bomba, protioklepno orožje Carl Gustav, minomet 60 mm, protioklepni sistem Spike, minomet 120 mm, ostrostrelna puška .338, eksploziv za premagovanje žicnatih ovir (inženirska skupina), havbica 155 mm, PC-9 z raketami s kumulativno glavo AT-5M, PC-9 z mitraljezom 12,7 mm, PC-9 z bombo Mk-82 (bojna), brezpilotno letalo, ROLE 1, par kontrolorjev združenih ognjev (KZO).9 Zaradi specifike NC teh orožij je tudi organizacija sil modrega (prve cete) vnaprej dolocena. V tem primeru se mitralješki oddelki vseh treh vodov združijo v tretjem vodu. Glavni razlog za to je široka NC FN MAG, ki bi ob uporabi na vec lokacijah bistveno zmanjšala obmocje delovanja manevrskih oddelkov in vodov. 4.2.2 Situacija sovražnika v konceptu Za realno usposabljanje je treba predvideti tudi realnega sovražnika. Ne smemo se prepustiti nagonu, da sovražnika prilagodimo lastnim slabostim ali poenostavimo zaradi omejitev VVSP. Slika 1: Kompozicija sovražnikovega motoriziranega bataljona v obrambi za potrebe prispevka (povzeto po SVS Stanag 2194 (2019) in Grau (2016)) 8 V sistemu UDIGISP je trenutno samo naboj 30x173 mm PMC307, TPFSDS-T. To je podkalibrni vadbeni naboj. 9 Uveljavlja se nov izraz za kader. Pred tem so bili imenovani usmerjevalci združenih ognjev ali UZO, angl. JTAC. Na vrhu Nata v Varšavi julija 2016 so voditelji držav in vlad zaveznic soglasno sprejeli odlocitev o namestitvi štirih vecnacionalnih bataljonskih bojnih skupin na obmocje baltskih držav in tako izrazili podporo utrjevanju celoviti in kredibilni odvracalni ter obrambni drži Nata. To je odziv zavezništva na bistveno spremenjeno varnostno okolje, dinamiko in tveganja v njegovi vzhodni sosešcini. Analiza Nata za 2030 (NATO, 2020, str. 25) navaja, da mora Nato še naprej odgovarjati ruskim grožnjam. Z dogodki v Ukrajini se je to stališce samo potrdilo in dodatno okrepilo. Ti dve publikaciji ponujata brigadni S-2 (izdelovalca situacije sovražnika za TVBS-C) možnost realnejšega sovražnika pri nacrtovanju. Realen sovražnik je kljucni element pri usposabljanju in preverjanju usposobljenosti enote. Predvsem pri izbiri sovražnika moramo paziti, da ga dolocimo smiselno. Namrec prav izbira sovražnika najbolje opredeljuje težavnost situacije. Za dispozicijo predvidevamo, da je sovražnikov bataljon v prvem ešalonu, kjer je del vezan s strani druge cete našega bataljona (slika 2). Takticni simbol za lastno ceto je osnovan na takticnem simbolu za pehotno ceto na vozilih Stryker (ATP 3-21.11) in je skladen s SVS 2019. ,lika 2: Izsek situacije na karti za TVBS-C (vir: UDIGiSP (avtorjev koncept)) Sovražnik vadbene cete (slika 3) je del oslabljene motorizirane cete. To sta vod, ki pripravlja defenzivne položaje, in sekcija, ki je ostanek enega voda. Po doktrini in analizah ima lahko sovražnikov motorizirani bataljon pridodano tankovsko ceto, ki lahko z elementi okrepi motorizirano ceto v obrambi. Naloga modrega bo uniciti sovražnika, ki je v predpolju na obmocju Mahnec (izvidniško vozilo), in zavzeti obmocje, obkroženo z modro na sliki 3. Po sovražnikovih elementih, ki so zunaj kroga, bo ceta delovala s posrednimi in neposrednimi ognji, da bi onemogocila (angl. supress) njihovo delovanje po lastnih silah. Nadaljevanje napada na te sovražnikove sile je naloga tretje cete, ki so sile za odlocilno delovanje bataljona in sledijo vadbeni ceti. Slika 3: Elementi sovražnikovih enot (vir: www.map.army (avtorjev koncept)) Za pripravo situacije TVBS-C sta poleg poznavanja normativnih aktov na podrocju streljanja kljucnega pomena tudi dobro poznavanje in razumevanje doktrinarne podlage lastnih in sovražnikovih sil. To je kljuc do realnega usposabljanja. 4.2.3 Možnosti nadgradnje situacije v SV V veliko pomoc je Zvezek 7 meril in postopkov za izvajanje streljanj v SV. To je katalog razpoložljivih tarc, ki obsega IDENT, opis materiala, iz katerega je tarca narejena, ter kratek opis njene uporabe. V SV poznamo tudi premicne dvigovalce tarc in tarce Marathon,10 na katere postavimo plasticne 3D-silhuete. Poleg tarc nam Pravilnik za zagotavljanje varnosti na VVSP nakazuje še druge, bolj dinamicne možnosti. Mogoca je kontrolirana uporaba manjših kolicin eksplozivnih 10 Uporaba teh tarc je opredeljena s SOP EVVSP št. 30-0003: Narocanje in upravljanje z opremo robotskih tarc in premicnih dvigovalcev tarc na vojaških vadišcih, strelišcih in poligonih (ESN; št. 804-209/2020-1 z dne 27. 10. 2020) sredstev kot simulacija sovražnikove ognjene podpore minometov, artilerije ali zracne podpore. Pri tem pogoje uporabe doloca priloga 9.11 Priloga 14 opredeljuje tudi streljanje mimo lastnih sil. To je razdeljeno na vec segmentov, ki opredeljujejo orožja za posredno in neposredno delovanje podnevi in ponoci. Dodatna možnost je tudi streljanje cez lastne sile. Za havbico 155 mm to opredeljuje že priloga 7. Predvsem pri kompleksnih streljanjih je smiselno imeti osebo, doloceno za koordinacijo vseh elementov. Dodatne napotke je mogoce najti v Pamphlet 21, kjer so zajeti bistveni mikroukrepi, ki zagotovijo varno in uspešno izvedbo streljanja. 5 Koncept ofenzivnega TVBS-C na poligonu Pocek Celoten koncept je dosegljiv v zakljucni nalogi avtorja iz 31. generacije štabnega šolanja pod mentorstvom majorja Matjaža Slaka iz Enote VVSP (EVVSP). V nadaljevanju so samo nekateri deli vadbene situacije, potrebne za organizacijo take vaje. Druge nevarne cone, sinhronizacijska matrika in situacije so zajete in dostopne v IRDG-dokumentu Organizacija takticne vaje z bojnim streljanjem (TVBS) srednje pehotne cete (SrPC) v napadu (10. PEHP; št. 603-34/2021-191 z dne 21. 6. 2021). Koncni koncept je mogoce razbrati v izvornem IRDG-dokumentu ob vzporedni primerjavi Priloge 1 – Koncept TVBS-C, Priloge 2 – Sinhronizacijska matrika ter Priloge 3 – Nevarne cone. Tako je mogoce ugotoviti sekvenco dogodkov, lokacijo enot v nekem trenutku, na katere cilje deluje enota in s katerim tipov ognjev (iz premika ali stacionarno). Elementi, ki so prisotni in niso opredeljeni, pa se uporabijo takticno smiselno po presoji poveljnika cete. 5.1 Izvlecki koncepta TVBS-C SRPC 5.1.1 Streljanje v premiku s topom 30 mm na Mahnecah Elaborat poligona Pocek v osnovnem dokumentu in prilogah ne dovoljuje izvedbe takega streljanja, saj je namembnost obmocja drugacna. Na sliki 4 vidimo, da je NC v celoti znotraj obmocja poligona Pocek. V takem primeru je mogoce izvesti postopek odobritve odstopanja. To je odklon od standardnih zahtev, ki potrebujejo posebno odobritev (MO RS, 2019, str. 2). Podrocje odstopanj je opredeljeno v dveh najvišjih dokumentih na podrocju streljanja. Navodilo za streljanja v SV temu posveca celotno 10. poglavje. Pravilnik za zagotavljanje varnosti na VVSP pa natancneje opredeli podrocje v 3. clenu. 11 Uporaba imitacij je natancno opredeljena in omejena na 100 g na naboj. Definiran je postopek priprave položaja in dovoljene minimalne razdalje od mesta eksplozije, ki znaša 3 m za plazece pripadnike in 25 m za stojece. Pri usposabljanju iz tehnik vdora v prostor uporabljamo majhne kolicine eksploziva, ca. 0,5 kg. Za tak NC uporabimo formulo: Razdalja (D) v metrih = K (konstanta = 18) x . W (teža eksploziva v kg x 0,45). Vsako odstopanje v grobem potrebuje pricakovana tveganja, analizo nadaljnjih nevarnosti in analizo tveganj. Pojasniti je treba potrebe po takem odstopanju. Kljucnega pomena so prepoznani kontrolni ukrepi, da odstopanje ne bi predstavljajo nepotrebnega tveganja ali pa da bi unicevalo VVSP. Tako se lahko zacasno vzpostavi rajon ciljev tudi na tem obmocju poligona. Vsekakor je VVSP treba predati v enakem stanju, kot smo ga prevzeli. Celoten dopis, ki mu priložimo še graficno predlogo, bi v tem primeru podpisal poveljnik brigade, ce ima položajni cin brigadir in višje.12 Slika 4: NC topa 30 mm na Mahnecah (vir: UDIGiSP13 (avtorjev koncept)) V podajanje mnenja pri odobritvi odstopanja so lahko poklicani ne samo strokovnjaki za balistiko, temvec tudi okoljevarstveniki, pravniki in tudi služba za stike z javnostmi. Ceprav zveni kot zapleten postopek, je zadeva bistveno olajšana z dejstvom, da je nastajanje takega dokumenta podprto s pomocjo EVVSP. 12 V primeru 15. PVL je podpisnik poveljnik Poveljstva sil SV. 13 Sistem je bil uveden s Sklepom o uvedbi v uporabo aplikacije UDIGiSP za izdelavo in preverjanje nevarnih con ter varnosti na VVSP (GŠSV; št. 603-24/2019-24 z dne 20. 4. 2020). 5.1.2 Premik pod artilerijskim ognjem Premikanje pod artilerijskim ognjem je vcasih dovoljeno skladno s Prilogo 7 Pravilnika za zagotavljanje varnosti na VVSP. NC je prikazan na sliki 5. Z zeleno je oznaceno obmocje D, v katerem bo nad pripadniki delovala artilerija. Vijolicasta pika predstavlja lokacijo posadke MAG, ki bo simulirala delovanje sovražnika s streljanjem cez lastne sile skladno s prilogo 14 Pravilnika za zagotavljanje varnosti na VVSP. To je na obmocju C. Skladno z omenjeno prilogo 7 se je v tem obmocju dovoljeno zadrževati, ce so izpolnjeni doloceni standardi varnosti. V tem primeru bi med streljanjem artilerije pripadniki cakali v vozilu Valuk. Slika 5: NC za artilerijske sisteme 155 mm (vir: UDIGiSP (avtorjev koncept)) 5.1.3 Streljanje ostrostrelca V tem primeru kljub dejstvu, da NC sega zunaj mej, ne potrebujemo odstopanja, temvec odobritev. Na sliki 6 je vidno, kolikšen del NC presega meje poligona Pocek. Vidimo pa tudi svetlo modro crtkano crto. To je produkt iz balisticno varnostne ocene (BVO),14 ki opredeljuje, da je zaradi reliefnih znacilnosti mogoce skrajšati NC. Ker pa je odstopanje zajeto v BVO, ni treba izvajati celotnega postopka odstopanja. Ko EVVSP potrjuje NC, se navede le delovanje te oborožitve, in ce izpolnjuje pogoje dolocene v BVO, se streljanje odobri. 14 Balisticno varnostna ocena poligona Pocek (GŠSV; št. 8042-227/2020-12 z dne 27. 11. 2020). V odstopanju so vkljuceni težki mitraljezi 12,7 mm, PC-9M, tank s topom 125 mm in ostrostrelno orožje nad kalibrom 8,6 mm vkljucno. Slika 6: NC za .338 (vir: UDIGiSP (avtorjev koncept)) 5.1.4 Streljanje s topom 30 mm v smeri vzhod BVO predvideva dolocena odstopanja. Ta pa ne zajemajo topa 30 mm.15 Na sliki 7 je NC za top 30 mm, ki deluje v smeri vzhoda. Pri tem NC segajo cez obmocje poligona. Segajo pa tudi cez roza crtkano crto, ki je v BVO definirana kot terenska prepreka, ki skrajša NC. V tem primeru je treba izdelati klasicno odstopanje. Dejstvo, da NC poteka cez omejitveno terensko znacilnost, bistveno izboljša možnost odobritve odstopanja. Slika 7: NC top 30 mm pri streljanju v smeri vzhod (vir: UDIGiSP (avtorjev koncept)) 15 Med pisanjem prispevka je v sklepni fazi izdelava prenovljenega BVO za poligon Pocek, ki bo bistveno olajšal uporabo topa 30 mm. Kljub temu je tak nacin reševanja omejitve mogoce uporabiti tudi za neka­tere druge kalibre. 5.1.5 Bojne letalske bombe Mk-82 Slika 8: Simulacija kontaminacije s hrupom za primer bojne Mk-82 (vir: Dopis za odstopanje pri uporabi bojne Mk-82, SV, 2021) Ponovno potrebujemo odstopanje, saj je odmetavanje bojnih bomb Mk-82 z Elaboratom poligona Pocek izrecno prepovedano. Tukaj gre vecinoma za zvocno kontaminacijo obmocja in je posledicno zaradi narave ter umešcenosti poligona Pocek v prostor (bližina Postojne in okoliških vasi) to bolj politicno kot varnostno vprašanje. Za lažje odlocanje odlocevalcev o uporabi tega orožja je za izvedbo takega odstopanja (analize vpliva) potrebna specializirana racunalniška programska oprema, s katero je mogoce predvideti vpliv hrupa na okolje. SV take opreme nima, zato uporabi vire drugih držav Nata 16 (slika 8). 16 V ta namen so nam že pomagale oborožene sile ZDA, ki so naredile analizo z aplikacijo Range Managers Tool Kit – RMTK. 5.1.6 Streljanje cez lastne sile Pravilnik za zagotavljanje varnosti na VVSP s svojimi prilogami natancno doloca postopek, kako je mogoce izvesti streljanje cez lastne sile z FN MAG.17 Pri tem konceptu je bilo uporabljeno administrativno minsko polje, da bi vadbencem preprecili gibanje po nevarnem obmocju. V tem konceptu je mogoce izvajati streljanje cez lastne sile samo, kadar se ne uporabi letalska podpora z bojno bombo Mk-82 (zaradi velikosti NC). Izvedljivo bi bilo, ce bi se konflikt rešil s casovnim (uporaba Mk-82, ko se posadka za streljanje cez lastne sile že umakne) ali prostorskim zamikom (postavitev ognjenega položaja posadke za streljanje cez lastne sile zunaj NC Mk-82). Med streljanjem artilerije mora biti takrat varnostnim nadzornikom (strelcem na FN MAG) zagotovljena dodatna zašcita.18 Takrat so ob orožju v vozilih LKOV Valuk, saj ne smejo pustiti nezašcitenega orožja na položaju. 5.1.7 Delovanje v rajonih ciljev Elaborat poligona Pocek natancno doloca pogoje, pod katerimi sta gibanje in delovanje dovoljeno znotraj obmocij (SV, 2020b, str. 8). Premikanje pripadnikov zunaj cest v RC, priprava strelskih položajev in vkopavanje tarc znotraj RC so mogoci, vendar morajo obmocje natancno in globinsko pregledati pirotehniki. Take ureditve strelišca pred streljanjem zahtevajo loceno rezervacijo strelišca pred izvedbo vaje in je ni mogoce narediti na hitro. Postavitev tarc ni omejena samo na RC, vendar lahko ob upoštevanju elaborata uporabimo trudi druga obmocja (npr. Mahnece, Lipe 1 in 2 itn.). 5.1.8 Navajanje letal, minometnega ognja in artilerijskega ognja z uporabo brezpilotnih letal Že zdaj je mogoce izvajati nekatere postopke. Brezpilotna letala (BPL) je že zdaj mogoce vkljucevati v takticno situacijo podnevi in ponoci. Realne zmožnosti bi bilo treba preizkusiti s skupnimi vajami pehote in obvešcevalno-izvidniške cete (OIC), kjer bi se na terenu preizkusila ucinkovitost sistemov. Navajanje letal s strani KZO je razdeljeno na tri tipe.19 Ne glede na to, da bi s pomocjo BPL KZO videl cilj v živo, se to ne šteje kot tip kontrole 1.20 A vseeno je poveljniku cete lažje sprejeti odlocitev, ce vidi cilj. Prispevek BPL ni samo v kameri, temvec tudi v termoviziji. V konceptu je predvideno, da sta dva tanka zakrita, a ju je mogoce zaznati zaradi toplega 17 Kot simulacija sovražnikovega ognja. 18 Kot opredeljeno v tocki 5.2.2. tega prispevka. 19 Tip kontrole ena zahteva, da KZO vidi cilj in letalo v casu delovanja po cilju. Tip kontrole dva zahteva, da KZO vidi vsaj enega od dveh. Tip kontrole tri pa predvideva, da KZO ne vidi niti enega od dveh. 20 Podatek, pridobljen v osebnem pogovoru s poveljnikom šole AGOS (Air-Ground Operations School) za usposabljanje KZO. motorja. Dodatno, BPL je mogoce postaviti v predpolje in si tako zagotoviti sistem za zgodnje opozarjanje pri prihodu sovražnikovih enot. Navajanje artilerijskega ognja in minometnega ognja je prav tako mogoce, saj je iz zaslona upravljalca BPL mogoce pridobiti podatke o smeri, hitrosti in višini letenja. Ne glede na prisotnost BPL je v konceptu predvidena uporaba klasicne opazovalnice s prednjim opazovalcem. Najvecji izziv ob uporabi BPL je za KZO. Ta bi ves cas moral skrbeti, da ne pride do konfliktne situacije v zraku. Ceprav nekateri sistemi omogocajo prenos slike tudi izkrcanemu delu, bi moral upravljavec BPL ostati v vozilu in tako biti locen od poveljnika cete ter KZO. Trenutni sistemi ne dovoljujejo popolne takticne podpore pehotni ceti.1 5.1.9 Izvleka ranjenca med situacijo do ROLE 1 Stryker bataljon v svoji doktrini2 navaja zmogljivosti in koncept za izvedbo MEDEVAC (medicinska evakuacija). Koncept tega TVBS-C predvideva dva razlicna incidenta, v katerih bi prišlo do potrebe po delovanju ROLE 1 srednjega bataljona. Incidenta sta izbrana v dveh pomembnih fazah napada. Kljucni varnostni trenutek je preverjanje izpraznjenosti orožja ob opravljanju postopkov. V prvem primeru je ranjen tudi voznik BKV. Formacija in nacin usposabljanja SV ne predvidevata rezerve za voznika znotraj cete. Takrat se postavi vprašanje, kaj narediti z delujocim vozilom, ki bi še vedno lahko podpiralo delovanje izkrcane pehote. V drugem incidentu so ranjeni štirje pripadniki med izdelavo prehoda skozi ovire. Takrat gre za reševanje vecjega števila ranjenih. 6 Splošni izzivi pri organizaciji in izvedbi TVBS-C Izdelava NC zahteva natancno risanje NC v orodju UDIGiSP. Pri risanju NC iz BOX-a v BOX je takih NC najmanj 16. Trenuten nacin vnašanja koordinat je zamuden. Predvsem pri nacrtovanju streljanj na V. stopnji je takih situacij veliko in postane risanje izjemno zamudno. Mogoca rešitev je tabelaricni vnos ali uvažanje datotek CSV (comma seppareted values oz. datoteka, v kateri so vrednosti locene z vejico) na podlagi vzorca. Mogoce najvecji izziv pri organizaciji TVBS-C predstavlja 35. clen Pravilnika za zagotavljanje varnosti na VVSP. Ta zahteva namrec, da ima varnostni nadzornik cin praporšcaka. Pri tem pa ne specificira, ali gre samo za vodjo ali za vse varnostne nadzornike. Z odstopanjem je mogoce zahtevo znižati za en cin in dolociti še višje štabne vodnike. Podcastnikov s tako visokim cinom in zadostnim znanjem pehotne taktike (kar pa, zanimivo, ni zahtevan pogoj) je v SV razmeroma malo. Smiselno bi bilo spremeniti dikcijo v pravilniku in jasno dolociti vodjo varnostnih nadzornikov s cinom praporšcaka. 1 Podatki, pridobljeni z osebnimi pogovori s pripadniki OIC, ki delajo na BPL. 2 ATP 3-21.21, SBCT Infantry Battalion, March 2016. Varnostne nadzornike, ki se premikajo skupaj z elementi, pa s podcastniškim cinom in pravo vojaško evidencno dolžnostjo (VED). Orodje UDIGiSP za NC ni v celoti usklajeno s Pravilnikom za zagotavljanje varnosti na VVSP. Pri FN MAG Priloga 1 tega pravilnika omogoca zmanjšanje kota NC s 5° na 2°, ce so izpolnjeni nekateri pogoji. Tako spremenjenega NC ni mogoce zrisati z orodjem UDIGiSP. Še eno tako neskladje je NC za streljanje ob lastnih silah. Priloga 14 tega pravilnika jasno doloca, da je za streljanje mimo lastnih enot obvezno uporabiti FN MAG. UDIGiSP nam ponuja tudi orožje kalibra 5,56. Dodatno, NC za FN MAG v Prilogi 14 in v UDIGiSP nikakor nista enaki. Bolj ko je situacija zapletena in zgošcena, pomembnejša je pozitivna identifikacija tarc. Pri priloženem konceptu tarce delujejo tudi kot referencne tocke (angl. target reference point). Nekaj postopkov za zmanjšanje nevarnosti najdemo v Pamphlet 21. Pri tem ne smemo pozabiti na zracno komponento, ki potrebuje tridimenzionalne tarce, in ne samo silhuete, saj je njihov zorni kot bistveno drugacen od tistega na tleh. Sklep Poudariti je treba, da pregled terenskih znacilnosti poligona Pocek kaže, da je poligon izjemno omejen v zmožnostih za izvajanje taktike vozil. Na veliki vecini poligona so vozila omejena na formacijo kolone, kar pa izjemno omejuje zmožnosti usposabljanja. Pri TVBS-C iz koncepta obstaja možnost dodatnih rešitev, za katere pa je treba pridobiti odobritve oz. izdelati odstopanja od elaborata poligona Pocek. Poligon ponuja veliko možnosti za razvoj situacije. Ima pa tudi veliko omejitev. Tako je treba veliko pazljivosti posvetiti varnostnim ukrepom in dobri pripravi varnostnih nadzornikov. Globino delovanja je težko doseci. Sama sestava rajonov ciljev pa izdelovalca situacije prisili v koncentracijo ognjev. Kljub temu je s konceptom dokazano, da je mogoce organizirati kompleksen TVBS-C SrPC v napadu na poligonu Pocek. Z novim znanjem, mogocimi prihodnjimi posodobitvami poligona Pocek, izkušnjami ekipe EVVSP ter organizatorjev streljanja in posledicnimi spremembami Navodila za streljanja v Slovenski vojski, BVO, Pravilnika za zagotavljanje varnosti na VVSP in Elaborata poligona Pocek bi bilo v prihodnje mogoce izvesti še veliko vec. Pri tem pa je treba poudariti, da je v tem konceptu delovanje vozil dinamicno samo v enem delu situacije. Po izkrcanju pehote je premikanje vozil prakticno nicelno. Na obmocju streljanj smo omejeni s kolicino komunikacij in vidnimi polji. Dodatno, pri tem konceptu se uporablja samo vadbeni podkalibrni naboj, saj UDIGiSP ne predvideva drugih NC za druge tipe streliva, vkljucno z bojnim. V primeru topa 30 mm bi bilo mogoce uporabiti vec vrst streliva za razlicne tipe tarc. Uporaba teh vrst streliva3 na poligonu Pocek še ni predvidena. Zmožnost uporabe razlicnih streliv bi znatno zvišala raven usposabljanja za poveljnike in posadke vozil. 3 Eksplozivno zažigalno, vadbeno s traserjem, prebojno podkalibrno, z nastavljivim vžigalnikom za eksplo­zijo v zraku (angl. air burst). 8 Literatura in viri 1. ATP 3-21.11 Stryker Brigade Combat Team Infantry Rifle Company, 2020. Washington: Headquarters Department of the Army. 2. ATP 3-21.21 SBCT Infantry battalion, 2016. Washington: Headquarters Department of the Army. 3. AVPP-1 (A) Part 1, Edition A, Ver. 1, 2014. Protection level lists for occupants of armoured vehicles. NATO Standardization Agency. 4. BI-SC Capabilities Codes And Capabilities Statements, 2020. NATO, SHAPE, ACT. 5. C-Astral aerospace ltd., 2021. User manual. Ajdovšcina. 6. Dokument – identifikacija investicijskega programa GŠSV; št. 4301-17/2012-1 z dne 24. 4. 2012. Dokument SV. 7. Furlan B. in drugi, 2006. Vojaška doktrina. Ljubljana: Poveljstvo za doktrino, razvoj, izobraževanje in usposabljanje. 8. Geder, A., 2021. Ustne informacije v sklopu okrogle mize. 31. Štabni tecaj castnikov SV. 9. Himelrajh, J., in Kesic, A., 2021. Koncept streljanj v Slovenski vojski. Klešcman. 21, (3), str. 25–27. 10. Leonhard, R. R., 1991. The art of maneuver. Novato: Presidio. 11. Marathon Targets, 2019. Navodila za uporabo in vzdrževanje. Marathon. 12. MO RS, 2018a. Navodilo za streljanja v Slovenski vojski. MO RS; št. 603-92/2018-25 z dne 6. 12. 2018. 13. MO RS, 2018b. Seznam vojaškostrokovne literature, ki ni bila izdana v okviru ministrstva za obrambo in lahko služi kot dopolnilna literatura za izobraževanje in usposabljanje Slovenske vojske. MO RS; št. 613-2/2018-22 z dne 19. 11. 2018. Dokument MO RS. 14. MO RS, 2019. Pravilnik za zagotavljanje varnosti na vojaških vadišcih, strelišcih in poligonih. MO RS; št. 603-92/2018-27 z dne 5. 4. 2019. Ljubljana: Ministrstvo za obrambo. 15. MO RS, 2020. Bela knjiga o obrambi Republike Slovenije. Ljubljana: Ministrstvo za obrambo. 16. NATO, 2020. NATO 2030: United for a new era. Brussels. 17. PAMPHLET NO 21. Training regulations for armoured fighting vehicles, infantry weapon systems and pyrotechnics, 2018. Wiltshire: HQ Infantry. 18. Pišlar, M., 2018. V SV bi morali zagotoviti letno povecanje za 400 pripadnikov. Slovenska vojska. 18, (1), str. 12–15. 19. Resolucija o splošnem dolgorocnem programu razvoja in opremljanja SV do leta 2025 (ReDPROSV 25), št. 200-03/10-29/15. Uradni list RS št. 99/10. 20. Slivecka, D., 2020. Perspektiva pehote Slovenske vojske. Zakljucna naloga VŠT, Maribor: Ministrstvo za obrambo. 21. Slovenska vojska, 2011. Prirocnik za usposabljanje poveljstev in enot Slovenske vojske. GŠSV; št. 603-39/2011-1 z dne 13. 1. 2011. Dokument SV. 22. Slovenska vojska, 2012. Dokument – identifikacija investicijskega programa GŠSV; št. 4301-17/2012-1 z dne 24. 4. 2012. Dokument SV. 23. Slovenska vojska, 2020a. Balisticno varnostna ocena poligona Pocek. GŠSV; št. 8042­227/2020-12 z dne 27. 11. 2020. Dokument SV. 24. Slovenska vojska, 2020b. Sklep o uvedbi v uporabo aplikacije UDIGiSP za izdelavo in preverjanje nevarnih con ter varnosti na VVSP. GŠSV; št. 603-24/2019-24 z dne 20. 4. 2020. Dokument SV. 25. Slovenska vojska, 2020c. Elaborat poligona Pocek. EVVSP; št. 8042-936/2020-1 z dne 2. 12. 2020. 26. Slovenska vojska, 2021. Odstopanje za odmet letalske bombe MK-82 za potrebe usposabljanja kontrolorjev združenih ognjev ter letalskih posadk PC9M (152. LESK; št. 372-27/2021-19 z dne 4. 3. 2021). 27. SOP EVVSP: št. 30-0003: Narocanje in upravljanje z opremo robotskih tarc in premicnih dvigovalcev tarc na vojaških vadišcih, strelišcih in poligonih (št. 804-209/2020-1 z dne 27. 10. 2020). 28. Srednjerocni obrambni program RS 2022–2026, 2022. Ljubljana: Vlada RS. 29. SVS Stanag. 2019 (7). 2019. APP-06(D) Ver. 1. NATO joint military symbology Natovi skupni vojaški simboli, Ljubljana: Ministrstvo za obrambo. 30. SVS Stanag. 2194 (1), 2019. AlntP-4 (A) Ver. 1 Generic enemy forces Genericne sile sovražnika, Ljubljana: Ministrstvo za obrambo. 31. SVS Stanag 2288 (2), 2017. AJP 3.2 (A). Allied Joint Doctrine for Land Operations Zavezniška združena doktrina za kopenske operacije. Ljubljana: Ministrstvo za obrambo. 32. SVS Stanag. 2605 (2). 2019.ATP 3.2.1 (B) Ver 1. Allied Land Tactics Zavezniška kopenska taktika, Ljubljana: Ministrstvo za obrambo. 33. Škerbinc, M., idr., 2007. Navodilo lahki pehotni (motorizirani) bataljon. Poljce: Poveljstvo za doktrino, razvoj, izobraževanje in usposabljanje. 34. Zakon o obrambi (ZObr). Uradni list RS, št. 103/2004. Uradno precišceno besedilo 1. 35. Zakon o službi v Slovenski vojski (ZSSloV). Uradni list RS št. 68/2007 in 58/2008. Neuradno precišceno besedilo. 36. Zakon o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovenski vojski v letih 2021 do 2026 (ZZSISV26). Uradni list RS št. 175/2020. 37. Zapis 2. nujne seje Odbora za zunanjo politiko z dne 17. 8. 2018, portal DZ. https://www.dzrs.si/wps/portal/Home/deloDZ/seje/evidenca?mandat= VIII&type= pmagdt&uid=0867F5480A042D5FC12582F1003583E6, 4. 5. 2021.