SNEMALNA VEZJA 13 UVOD Šumi, šumi ­ digitalna foto- grafija; slikovni šum digitalnih posnetkov je verjetno poznan že vsakomur, ki si je omislil digital- ni fotoaparat. Povzročajo ga pa- razitski signali oziroma tok zate- mnitve (dark current), ki nastane v snemalnem vezju, tudi ko ni osvetljeno. Znano je, da je obra- tnosorazmeren z velikostjo sne- malnega vezja, njegovo geome- trijsko ločljivostjo in splošno ob- čutljivostjo. Torej: ◆ večje ko je pri istem številu fotoelementov snemalno vezje, manj slikovnega šuma povzroča (fotoelementi so razmeroma veli- ki), ◆ več ko je fotoelementov na snemalnem vezju iste velikosti, večji je slikovni šum posnetka (fotoelementi so razmeroma ma- jhni), ◆ večja ko je splošna občutlji- vost snemalnega vezja, bolj šu- meči so posnetki. S slikovnimšumom se proizva- jalci digitalnih fotoaparatov spo- padajo zlasti z ustreznimi algorit- mi v slikovnih procesorjih, to je pri konvertiranju signalov v sli- kovne elemente oziroma piksle. Tu se pojavljajo druge napake, najpogosteje razostritev, posteri- ziranje in fragmentiranje. Edina prava rešitev pa je seveda zmanj- šanje ali izničenje slikovnega šu- ma pri njegovem izviru na sne- malnem vezju. V tem smislu so ta v zadnjih letihže zelo izboljša- li, tako da pri enaki velikosti in podvojeni geometrični ločljivosti (12 namesto 6 milijonov fotoele- mentov) povzročajo enako ali ce- lo manj šuma. Vseeno je še ve- dno prisoten, izražen zlasti pri posnetkih zahtevnih motivov z visoko splošno občutljivostjo in zelo veliko ekspozicijo. Običajno DIGITALNA FOTOGRAFIJA SE ZGLEDUJE PO OČESU jih z amaterskimi kompaktnimi kamerami brez šuma sploh ni mogoče posneti. ◆ Pozor! Šumenje posnetkov je odvisno tudi od kakovosti mo- nitorja in aplikacije oziroma pro- gramske opreme, s katero upoda- bljamo digitalno sliko. Potrošni- ška oprema ga pogosto ne upo- dobi, zato je razočaranje v fotola- boratoriju toliko večje. NE POZABI SE SPOMINJATI OČESA Navedenemu v izogib je Kitajec Gang Luo poleti leta 2006 pre- dlagal, že leta 1999 pa patentiral novo zasnovo snemalnih vezij. Ker je njegova raziskovalna de- javnost usmerjena k preučevanju našega vida, je razumljivo, da se je pri tem zgledoval prav po ustrojučloveškega očesa.Že dol- go se učimo, da so na njegovi mrežnici tri vrstečepkov (RGB), s katerimi zaznavamo barve, in paličke, s katerimi zaznavamo zgolj svetlost barvnih dražljajev. Tudi to vemo, da je svetlobna občutljivost paličk veliko večja kot občutljivostčepkov. Pri slabi osvetljenosti so aktivirane samo paličke, zato barv ne vidimo in vse krave so ponoči črne­ no, temno sive. Le kaj torej še čaka- mo;že zdavnaj bi lahko zasnovali tudi podobno snemalno vezje za digitalno kamero. Na njem bi bi- li namesto paličk pankromatski fotoelementi (občutljivi na vse barvne dražljaje, na vse valovne dolžine spektra, tudi t. i. panpi- ksli), kar bi bistveno povečalo njegovo splošno občutljivost, poleg njih pa namesto čepkov (mono)kromatični fotoelementi s filtri, občutljivimi za posame- zna spektralna območja: rdeče, zeleno in modro. Večina snemalnih vezij je za se- daj zasnovana po Bayerjevem na- čelu. Kodakov sodelavec dr. Bry- ce E. Bayer je namreč leta 1975/76 predlagal in razvil strukturo oziroma razporeditev (CFA: Color Filter Array), pri kateri so pred fotoelementi izme- nično nameščeni rdeči, zeleni in modri filtri, s tem da je polovica zelenih, po četrtina pa rdečih in modrih. Na 12-milijonskem vez- ju je torej šest milijonov zelenih in po tri milijone zelenih in rde- čih fotoelementov; slika 1. Ker vsak izmed (aditivno) primarnih filtrov RGB prepušča zgolj tretji- no vpadne (bele) svetlobe, se močno zmanjša splošna občutlji- vost vezja, še zlasti pri kompak- tnih kamerah, pri katerih so fo- toelementi zelo majhni. Da bi se te zadrege rešili, so v preteklosti skušali uporabiti (aditivno) se- kundarne filtre CMY: cian na- mesto rdečega, magento name- Slika 1. Klasična Bayerjeva struktura snemalnega vezja je do danes postala stan- dard digitalne fotografije. SPLOŠNA OBČUTLJIVOST 14 sto zelenega in rumenega name- sto modrega. Vsak sekundarni filter prepušča dve tretjini bele svetlobe, zato se občutljivost sne- malnega vezja močno poveča. Ker pa digitalna fotografija kot televizija temelji na aditivnem mešanju barvnih dražljajev, so morali pridobljene sekundarne signale CMY pretvoriti nazaj v primarne RGB. Pri tem so se po- javile nepremostljive težave v zvezi z upodabljanjem barv, zato so tehnologijo opustili; slika 2. Gang Luo je svoje snemalno vezje zasnoval tako, da ima več kot polovico nefiltriranih pan- kromatičnih fotoelementov, pre- ostanek pa je razdeljen na četrti- no zelenih in po osmino rdečih in modrih; slika 3. Nefiltrirani fotoelementi uporabijo za sne- manje vso razpoložljivo svetlobo, razmerje med informacijskim si- gnalom in tokom zatemnitve v vezju se močno poveča, splošno postanejo zelo občutljivi, to pa v slabih svetlobnih razmerah pri- Slika 2. Snemalni vezji RGB in CMY v nasprotju. Splošna občutljivost drugega je veliko (približnošestkrat) večja od prvega,žal pa so pridobljeni piksli zaradi preračunov barvno oporečni. Slika 3. Snemalno vezje Ganga Lua ima v naslovni mreži (8 × 8) 48 nefiltriranih fotoelementov, osem je zelenih, poštir- je pa so rdeči in modri. Pri snemalnem vezju z desetimi milijoni fotoelementov bi to pomenilo, da je 7,500.000 pankro- matskih, 1,250.000 zelenih in po 625.000 rdečih in modrih. Slika 4. Uspešnost nove zasnove snemalnega vezja je Gang Luo dokazoval s simulacijo na podlagi podosvetljenih surovih po- snetkov (slikovni format RAW), ki jih je izdelal z digitalnim fotoaparatom Canon 30D. Ta ima na snemalnem vezju formata APS- C (22,5× 15,0 mm) po Bayerjevem načelu razporejenih 8,5 milijona fotoelementov. Pri tej razporeditvi se pojavi močan slikovni šum (levo), pri Luovi izgine, izboljša pa se tudi upodabljanje podrobnosti (desno). pomore k bistveno manjšemu slikovnemu šumu in boljšemu upodabljanju podrobnosti. Si- gnali fotoelementov RGB se uporabljajo samo še za procesira- nje in upodabljanje barv, med- tem ko za podrobnosti in ostrino poskrbijo signali nefiltriranih pankromatskih fotoelementov. Posnetek ni zaradi tega prav nič osiromašen, ker tudi naše oko za- znava podrobnosti in ostrino na podlagi svetlosti in ne kromatič- nosti in barvitosti. Kromatični signali so lahko veliko manj de- tajlirani kot akromatični. To dej- stvo praktično dokazuje pretvar- janje in prenašanje televizijskih signalov pa tudi mnogi postopki za kompresiranje digitalnih slik (JPEG v številnih digitalnih ka- merah). Rezultate Luovega sne- malnega vezja ponazarja slika 4. KODAK PREVZEMA POBUDO Prednosti zamisli Ganga Lua sta očitno spoznala Kodakova so- delavca John Compton in John Hamilton (slika 5) ter letos juni- ja predstavila zasnovo treh novih snemalnih vezij, ki imajo 50 od- stotkov nefiltriranih fotoelemen- tov, 25 odstotkov je zelenih, po 12,5 odstotka pa rdečih in mo- drih. Vsakemu fotoelementu s filtrom sledi eden brez njega, strukturirani pa so, kot se vidi na sliki 6. Kodak navaja, da je te strukture mogoče uporabiti pri katerem koli snemalnem vezju, ne glede na njegovo velikost, ge- 40 35 30 25 20 15 10 5 0 350 450 550 650 Snemalno vezje RGB valovna dolæina (nm) absolutna uËinkovitost (%) 40 35 30 25 20 15 10 5 0 350 450 550 650 Snemalno vezje CMY valovna dolæina (nm) absolutna uËinkovitost (%) STRUKTURE SNEMALNIH VEZIJ CFA 15 Slika 5. Kodakova sodelavca John Compton, levo, John Hamilton, desno, sta očitno privzela Luovo zamisel. Slika 6. Tri nove Kodakove zasnove snemalnih vezij: strukture A, B in C so še v eksperimentalni fazi in naj bi jih praktično realizirali v prvi polovici leta 2008. ometrično ločljivost ali vrsto (CCD/CMOS). Trdijo tudi, da zaradi povečane občutljivosti lahko fotografiramo pri dvakrat do štirikrat manjši ekspoziciji (krajši čas ali bolj zaprta zaslon- ka), zaradi večje splošne občutlji- vosti lahko pri istem formatu uporabljamo manjše fotoele- mente, kar posledično vodi do višje ločljivosti digitalnih posnet- kov. K novim snemalnim vezjem so- dijo seveda tudi ustrezni algorit- mi za rekonstrukcijo surovih po- datkov oziroma za pretvarjanje v slikovne elemente. Signale iz bolj občutljivih pankromatskih foto- elementov uporabljajo za rekon- strukcijo svetlosti (kanal L oziro- ma visokoločljiv črno-bel barvni izvleček), nizkoločljive kroma- tične informacije (C) pa tvorijo iz filtriranih signalov RGB. La- boratorijski rezultat nove struk- ture A v primerjavi s standardno Bayerjevo ponazarja slika 7. Marko KUMAR VIRI Homepage of Gang Luo http://www.geocities.com/Athens/Libra- ry/9805/, 5. 11. 2007 Kodak's Brilliant Idea http://theonlinephotographer.typepad.com/ the_online_photographer/2007/06/kodaks_bril- lian.html, 6. 11 2007 New sensor tech promises improved sensitivity http://www.imaging-resoursce.com/ NEWS/1181811769.html, 6. 11. 2007 Slika 7. Nova struktura snemalnega vezja (CFA) povzroča v slabih svetlobnih raz- merah veliko manj slikovnegašuma kot Bayerjeva. Izboljšuje tudi učinkovitost digi- talne kamere pri akcijski fotografiji. Slike niso simulacija, marveč eksperimentalni posnetki s pravimi snemalnimi vezji (zagotovilo Kodaka). Kodak High Sensitivity Image Sensor Tech http://www.dpreview.com/news/ 0706/0706140kodakhighsens.asp, 14. 6. 2007 Dietmar Wüller Geringeres Rauschen Neues Kodak-konzept für empfindlichere Sensoren Color Foto, 11/2007, str. 50­51 Melissa J. Perenson, PC World New Kodak Sensors See Well in Dark http://www.pcworld.com/article/id,132865/ar- ticle.html?tk=nl_dnxnws, 6. 11. 2007 Marko Kumar Dekodifikacija sporočilnega naboja slik Grafičar 3/2005, str. 21­30 Marko Kumar Tehnologija grafičnih procesov Center za poklicno izobraževanje Republike Slovenije Ljubljana 2007