Boris KREVZEL FP-TECH, d. o. o. – inovativnost in prilagodljivost vodili pri razvoju posebnih strojev 1 O podjetju FP-TECH, d. o. o., je majhno inova- tivno in fleksibilno podjetje, ki raz- vijai ni z deluje specialne strojei n naprave za potrebe industrije bele tehnike, elektro-, strojne in avtomo- bilskein dustrije. Zaïetki dejavnosti podjetja segajo v leto 1985, kos ejes e danji direk- tor po devetihl etih službovanja v Gorenju zaposlil kot inovator v svo- bodnem poklicu. 1990 se jepo djetje formalno ustanovilo in zaživelo leta 1992. 1998. je podjetje kupilo lastne poslovne prostore in jihk asnejetu di razširilo. V zaïetkus ej eu kvarjalo z izdelavo mešalnih magnetnih ventilov in pnevmatskih naprav za natikanje faston konektorjev. Proiz- vodni program se je v naslednjih letih širil in danes obsega gradnjo namenskih strojev in naprav, vpen- jalnih priprav, šablon za lepljenje, strežnih naprav, manipulatorjev, delovnih miz ipd. Izdeluje tudi na- menske komponente za fluidno teh- niko. Trenutno je v podjetju redno zaposlenih pet ljudi. V prispevku je v nadaljevanju prika- zana naprava za avtomatsko vstav- ljanjes lepih matic. Uvodoma so opredeljene zahteve, tehnologija slepih matic in v nadaljevanju rea- lizacija naprave. S prispevkom želimo prikazati tudi širino tehniïnih rešitev v avtomatizaciji proizvodnje, kar je znaïilnost podjetja. 2 Opredelitev zahtev za razvoj naprave p Cilj projekta je bil razvoj, izdelava, montažainzagonnapravezaavtoma- tizirani zatisk 20 kosov slepih matic M6 v nosilni del sredinske konzole iz plastike ABS/PC za voziloJ a guar XK. 18 matic se vstavi na zgornjo površino, ena na desno in ena na levo stran konzole. Delavec mora na konzolo z že vstavljenimi maticami priviti še štiri sestavne dele. Dnevno je potrebno izdelati 71 konzol, kar znaša 1420 slepih matic. Skupni ïas montaže je omejen na tri minute. Vstavljanje konzole je roïno. Nap- rava mora biti izvedena tako, da je mogoï transport z viliïarjem. Razvoj naprave jer a z delje nvv e ï korakov: – oblikovanje ponudbe z grobim opi- som koncepta izdelave naprave, – pridobitev naroïila, – razvoj naprave po fazah: dokonïna doloïitev koncepta sistema, razvoj nosilne konstrukcije in vpenjal- nih naprav, izdelava komponent, montaža, prvi zagon in poskusno obratovanje, kontrola izdelka in pridobitev varnostnih potrdil, – predprevzem naprave pri proiz- vajalcu, – montaža in zagon pri kupcu, – prevzem naprave, – šolanje delavcev in vzdrževalcev. 3 Tehnologija slepih matic Slepe matice se uporabljajo na izdelkih, kjer zaradi tankih sten ni mogoïe izde- lati navoja: v avtomobilski, pohištveni, prehranjevalni industriji, v navtiki, elek- tronskih in klimat skih napravah. Boris Krevzel, FP-TECH, d.o.o., Šmartno ob Paki Slika 1. Potek vstavljanja slepih matic PODJETJA PREDSTAVLJAJO 123 Ventil 13 /2007/ 2 Montaža matice je enostavna (slika 1). Potrebno jo je naviti na navojno ste- blo, vstaviti v predvideno luknjon a izdelku, zatisniti in odviti. Lahkoj e roïna, polavtomatska ali avtomatska. 4 Razvoj naprave 4.1 DoloÏitev izhodišÏ Postopek montaže smo definirali skupaj z naroïnikom: – Delavec vstavi in pozicionira kon- zolo v vpenjalno napravo #1. – Izstopi iz cone nevarnostii nn a upravljalnem panelu pritisne tipko VPENJAJ. Ker je to prvi izdelek,j en a s lednji ukaz RO- TACIJA MIZE. – Delavec vstavi in pozicionira konzolo v vpenjalno napravo #2. Izstopi iz cone nevarnosti in na upravljalnem panelu pritisne tip- ko VPENJAJ. –S e daj je konzola v vpenjalni napravi #1 zakoviïena in delavec pritisne tipko ROTACIJA MIZE. – Vstopi v cono nevarnostii n privije predvidene sestavne dele za montažo. Pri vstavljanjui n montaži delov si delavec pomaga z rotacijo vpenjalne naprave. –P o konïani montaži delavec iz- stopi iz cone nevarnostii ns t isne tipko IZPENJANJE. Konïani izdelek roïno odloži na predvi- deno mesto, vzame novegai nga vstavi in pozicionira v vpenjalno napravo #1. – Izstopii z cone nevarnostii nn a upravljalnem panelu pritisne tip- ko VPENJAJ. Pri razvoju smo izhajali iz postopka montaže, na osnovi katerega je nas- talas kica, kjer je bil narisan celotni koncept naprave z masivnim ogrod- jem, na katerem je bila na eni strani obraïalna miza z dvema vpenjal- nima napravama, na drugi pa karte- ziïni robot z avtomatsko napravo za vstavljanje slepih matic. 4.2 Zgradba naprave Napravo sestavljajop o dstavek, vpenjalna naprava, karteziïni robot, enota za vstavljanje slepih matic, krmilje ter ustrezna zašïita (slika 2). Podstavek smo skonstruirali kot jek- leno varjeno konstrukcijo iz stan- dardnih jeklenih profilov. Nosilno osnovo tvorijo obdelane, dovolj trdne, toge in za vijaïenje priprav- ljene pritrdilne površine. Vpenjalna naprava (slika 3) je vijaïe- na, na straneh preko grediu ležajena in s pomoïjo jermenskega pogona gnana aluminijasta konstrukcija, na kateri so bazne površine za vijaïen- Upravljalna enota Podstavek Vpenjalne konzole Servisna vrata Zaščita Naprava za vstavljanje slepih matic Kartezični robot Rotacijska miza Vpenjalna naprava 2 Vpenjalna naprava 1 Polnjenje zalogovnika Hidravlični agregat Vibracijski zalogovnik Krmilna omara Slika 2. Koncept zgradbe naprave PODJETJA PREDSTAVLJAJO 124 Ventil 13 /2007/ 2 Slika 3. Vpenjalna naprava je podlog, podpor, naslonov, pozi- cionerjev in standardnih vpenjalnih spon podjetij DESTACO in TÜNK- ERS. Prisotnost konzole na vpenjalni napravi kontroliramo s senzorji. Obe vpenjalni napravi sta privijaïeni na H-mizo, ta je preko nosilne plošïe zatiïena in vijaïena na precizno rotacijsko mizo s krivuljo. Ta pa je prav tako zatiïena in vijaïena na pripravljene površine na podstavku. Miza se zavrti za 180° v eno inv drugo smer v 1,5 s. Notranja stran mize je pri karteziïnem robotu, kjer se izvaja operacija zatiskanjas lepih matic, zunanji del mize pa je pri posluževalcu, kjer potekata montaža in menjava konzole. S stikali se kon- trolira položaj mize. Ko je delavec v nevarnem obmoïju, ga varujejo svetlobne zavese, namešïene na zašïitni ograji. KarteziÏni robot je preko masivne nosilne plošïe zatiïen in privijaïen na pripravljene površine podstavka. Osi stroja so izdelane iz standard- nih elementov podjetja BOSCH REXROTH. Os X je sestavljena iz na- vojnega vretena, vpetja in uležajenja, dveh traïnic in štirih voziïkov, pri- trjenih na plošïo, kar tvori nosilni voziïek. Os Y je linearni modul CKK 25-200, os Z pa linearni modul CKK 20-145. Vse osi so med saboskot- niki fiksno zatiïene in vijaïene. Napravo za vstavljanje slepih matic sestavljajo naslednji sklopi: –g l ava za vstavljanje, – vibracijski dodajalnik, – hidravliïni agregat. Glava za vstavljane je preko kom- penzacijske vzmeti pritrjena na os Z karteziïnegar o bota. Hidravliïni agregat, ki napaja vleïni cilinder glave za vstavljanje, je fiksno pri- trjen na podstavek.P r a vt a ko jen a podstavek pritrjen vibracijski doda- jalnik, ki preko cevi z maticami pol- ni glavo enote za vstavljanje. ZašÏita naprave (slika 4)j ekon- cipirana kot aktivna zašïita, ki pre- preïuje poseg v delovno obmoïje stroja z vseh strani, razen s strani vla- ganja izdelkov. Poseg v to delovno obmoïje je varovan s fotozaveso. Z leves t rani so vrata za vzdrževalne posege in manjša vrata za polnjenje zalogovnika. Mehanske zašïite so izdelane iz zašïitne mreže in alu- minijastih profilov. 5 ZakljuÏek Naprava za avtomatsko vstavljanje slepih matic je postavljena v podjetju Dräxlmaier Ltd. v Birminghamu. Je plod timskega dela devetih strokov- njakov in je v ponos našemu podjetju. V polnem obratovanju je bil dosežen za2 2s e k. krajši ïas, kot ga jez a h- teval naroïnik. Za razvoj in izdelavo smo potrebovali šest mesecev, za testiranja in nastavljanje parametrov pa dva meseca. Pri naroïniku smo v treh dneh vzpostavili proizvodnjo. Sredinske konzole, ki je namešïena v vozilu Jaguar XK, ne smemo pri- kazati zaradip o godbe o varovanju skrivnostin aroïnika. Slika 4. ZašÏita naprave PODJETJA PREDSTAVLJAJO 125 Ventil 13 /2007/ 2