VSEBINA: 193 — NAŠ VSAKDANJI KRUH if 195 — GRAD IZ KARTONA * 198 — SPOJ S TULJA¬ VO * 199 — TRANSISTORSKI GONG — METRONOM -'v 201 — MEBLO NOVA GORICA * 203 — SPREJEMNIK ZA DALJINSKO VODENJE MODELOV 205 — DODATEK 206 — MODEL MOTOR¬ NEGA ČOLNA * 210 — MALI TIMOV TEHNIŠKI SLOVAR * 211 — FENOLOŠKI KOLEDAR *■ 213 — EKSPERIMENTI V TEMNICI * 215 — KAJ NAM PRINAŠA KIBERNETIKA ☆ 217 — SPRE¬ HOD PO VESOLJU * 221 — PISMA IN SPOROČILA 223 — PO DELU ZABAVA. Leto Vlil. Marec 1970 TIM — revija za tehnično in znanstveno dejavnost mladine Izdaja Tehniška založba Slovenije — Urejuje uredniški odbor: Peter Burkeljc, Ciril Dimnik, Vukadin Ivkovič, Dušan Kralj, Primož Krisper, Drago Mehora, Lojze Prvinšek, Marjan Tomšič, odgovorna urednica Anka Vesel, tehnični urednik Božidar Grab¬ nar, oprema akad. sl. S. Sovre. TIM izhaja 10-krat letno. Letna naročnina 15 dinarjev, posamezna številka 1,50 din. Revijo na¬ ročajte na naslov: TIM Ljubljana, Lepi pot 6, pp. 541-X. Tekoči račun 501-3-156/3 — Revijo tiska tiskarna Kočevski tisk Kočevje. Naš vsakdanji kruh ZIDAR Razgovor je vodil Milan Pavliha Ko razmišljajo in se odločajo o bodo¬ čem poklicu, bi morali vsi, tako starši kot otroci in tudi šole, upoštevati tudi vse možnosti vključevanja v delo, se pravi za¬ gotovljeno delovno mesto po končanem uku in šoli. Včasih so rekli: vsak je pod svojim klobukom gospod, in res je vsak poklic spoštovanja vreden, zato se je pravočasno treba otresti nekaterih noten j a se mladina pri izbiri življenjskega poklica tudi kaj nerada odloča zanje — tako okolica kot včasih tudi starši sodijo o njih čisto napak in skušajo svetovati kaj »boljšega«. To prizadevanje, svetova¬ ti in omogočiti svojemu otroku kar naj¬ lepši in lahak poklic, je seveda hvale vredno, toda vedeti moramo, da je po izučitvi potrebno tudi delovno mesto. Zato bomo danes nekoliko opisali de¬ la v gradbeni stroki, obenem pa vam bo¬ mo posredovali razgovor z zidarjem Mir¬ kom Kramarjem. predsodkov do določenih poklicev, zlasti še, če je po njih veliko povpraševanje, možnost dopolnilnega šolanja in s tem boljšega, odgovornejšega delovnega me¬ sta in končno seveda tudi primemo pla¬ čilo za opravljeno delo. Med ne posebno priljubljene in »mo¬ deme« poklice sodijo tudi nekatera de¬ lovna mesta iz gradbene stroke; zaradi takega napačnega ocenjevanja in vred- Naštejmo raznovrstne poklice v grad¬ beništvu, ki jih je veliko, ker zajema ta panoga zelo široko delovno področje. Med gradbene poklice štejejo vsa zemelj¬ ska merjenja in načrtovanja (projektira¬ nja) raznih visokih in nizkih gradenj. Poenostavljeno bi dejali, da so visoke gradnje stanovanjske hiše, poslovne zgradbe, tovarne itd., nizke gradnje pa ceste, mostovi, nasipi, železnice in predo- 193 TIM ri. Posebno področje gradbeništva so po¬ pravila in vzdrževanje objektov ter pro¬ izvodnja gradbenega materiala. Iz množice različnih poklicnih delav¬ cev v gradbeništvu, kot so: zidarji, po- pločevalci, zidarji tovarniških dimnikov, nadalje zidarji-strokovnjaki za plemenite omete stavb, asfalterji, tesarji, krovci, vodnjakarji, štukaterji, teracerji, cement- ninarji itd., smo torej povabili na razgo¬ vor izučenega zidarja MIRKA KRAMARJA, ki je zaposlen pri Gradbenem podjetju Bežigrad v Ljubljani. Takole je pripove¬ doval o svojem delu: Zakaj ste se odločili za zidarstvo? Kar iskreno in po pravici vam bom odgovoril na zastavljeno vprašanje. Ta¬ krat skorajda nisem imel druge izbire in sem se šel učit brez kake posebne poklic¬ ne navdušenosti in o svojem bodočem delu nisem prav veliko vedel. Danes, po šestih letih poklicnega dela v podjetju, kjer sem se tudi izučil, lahko rečem, da se mi je izbira poklica zares posrečila in sem močno zadovoljen s svojim delom. Ali bi kratko opisali delo zidarja? Zaradi delitve dela, ki je v vsakem večjem in dobro urejenem podjetju kar nujna, opravljam samo nekatera od del, ki sodijo v moj poklic. Zidarjevo delovno območje pa je na splošno zelo široko in obsega poleg zidanja z opeko in vzidava- nja elementov še vgrajevanje montažnih delov, sestavljanje stropnih delov; sem sodi tudi izdelovanje opažev, grobo in fi¬ no ometavanje, betoniranje armiranih konstrukcij, izdelovanje cementnih pre¬ vlek, vlaganje enostavnih ojačitev in še druga opravila, ki je zanje potrebna še posebna priučitev oziroma specializacija. Zidar uporablja pri svojem delu najraz¬ ličnejši gradbeni material, kot denimo opeko, kamen, pesek, apno, cement, mal¬ to itd. Pri tem dela po navodilih in načr¬ tih, ki jih poprej pripravi in predloži de¬ lovodja, tehnik ali pa inženir. Ali menite, da je Vaš poklic težak? Če ste s tem mislili telesne napore, iz¬ redno telesno zahtevnost in moč, ki naj bi jo imel človek pri tem delu, potem vam ne morem pritrditi. Opravljanje zi¬ darskega poklica zahteva le poprečno te¬ lesno moč in vzdržljivost. Morda je še največja nevšečnost mojega poklica v tem, da se pri delu umažem in da delam veliko stran od doma, ali kot pravimo, na terenu. Nedvomno mora biti zidar za do¬ bro in nemoteno opravljanje svojih na¬ log zdrav in telesno odporen, zlasti proti vremenskim neprilikam, imeti mora tudi dober vid, zdrave dihalne organe in seve¬ da nič vrtoglavice. Pri našem delu je po¬ trebna ročna spretnost, dobro moraš zna¬ ti ocenjevati prostor, imeti moraš »dobro oko« za ocenjevanje razdalj. Tudi nekoli¬ ko risarske žilice mora biti v zidarju, ta¬ ko da si to ali ono stvar nekoliko narišeš, skiciraš, kot pravimo in tako narediš svoj načrt v malem. Kako se usposabljajo učenci za zi¬ darski poklic in kakšni so pogoji za spre¬ jem v gradbeno šolo? Za poklic zidarja se človek lahko uspo¬ sobi s priučitvijo v kakem gradbenem podjetju ali z izučitvijo poklica v obrti in industriji. Prvo leto traja pouk v šoli šest mesecev, v drugem letu pa je učna doba le tri mesece, ostalo je praktično delo. Ostali čas so učenci na praksi v pod¬ jetju, kjer nad njihovim delom nepresta¬ no bdi in ga vodi inštruktor. Skupno šo¬ lanje za poklic zidarja traja tri leta. V zidarski poklic in še nekatere druge gradbene poklice se lahko vpišejo učenci z uspešno dokončano osnovno šolo (po¬ gojno pa tudi učenci z nedokončano os¬ novno šolo), ki jih gradbena stroka za¬ nima in veseli. Pogoj za sprejem v šolo je tudi sklenitev učne pogodbe. Šoli za te poklice sta: Gradbena po¬ klicna šola v Ljubljani in Poklicna šola za zidarje v Murski Soboti. Vsakdo se s poklicem zidarja za vse življenje morda ne bi zadovoljil. Je v Vašem poklicu pozneje, po letih prakse, možno tudi napredovati in doseči kako vodilne j še mesto? Po končanem šolanju in zaključnem izpitu lahko gradbeni delavci nadaljujejo šolanje na delovodski šoli, ki usposablja zidarje za specializirane strokovnjake. Če bo šlo vse po sreči, bom morda tu¬ di sam že naslednjo jesen slušatelj ome¬ njene delovodske šole v Ljubljani. TIM GRAD IZ KARTONA Peter Burkeljc Izdelajmo si grad! Seveda ne iz kam¬ nov in opeke, temveč iz komajda nekaj listov risalnega papirja. Naš načrt gradu je tako prirejen, da lahko izdelate grad po lastnih željah iz Orodje in material: Za izdelavo potrebujemo desko: to bo osnova, na kateri bomo izdelali hrib; na¬ to kos lesonita, na katerem bo stal grad, nekaj lesenih opornikov za lesonit, časo¬ pisni papir za izdelavo hriba, mavec, ri¬ salni papir, lepilo za papir, tempera bar¬ ve s priborom in seveda risalni pribor. Potrebovali bomo še škarje, posodo iz plastične mase za pripravo mavca, kla¬ divo, klešče, rezljačo s priborom in konč¬ no žebljičke. elementov, ki model sestavljajo. Izdelava gradu je lahko skupinska: nekdo izdela hrib, na katerem bo grad stal, drugi posamezne elemente, tretji te elemente lepi, četrti barva ... Izdelava: Na desko (1) najprej pribijemo opor¬ nike (2) za pritrditev ploščadi (3). Ko je to pripravljeno, oblikujemo hrib iz zmeč¬ kanega časopisnega papirja; na »hrib« nanesemo plast mavca, ki bo dano obliko obdržal in jo utrdil. Hrib seveda lahko prebarvamo s tempera vodnimi barvami. Medtem, ko se hrib suši, izdelamo posamezne elemente gradu. Odločiti se moramo, kakšne oblike bo grad, katere elemente bomo pri tem uporabili in ko¬ liko jih bo. Nato pričnemo z risanjem posameznih delov po načrtih. Neprekinjena črta na načrtu pomeni, da bomo po njej rezali s škarjami, črt- kasta črta pa, da bomo papir samo za¬ pognili. Poševno prirezani ozki trakovi okoli elementov služijo za lepljenje. Visoki stolp (4) je sestavljen iz kvad¬ ra (4a) in branika (4b). Najprej izdelamo kvader, nato pa nanj prilepimo branik, ki smo'ga tako iz¬ oblikovali in zlepili, da dobimo nazobča¬ no ograjo. Nizki stolp (5) je sestavljen iz kvadra (5a), katerega vrh izdelamo iz plašča pi¬ ramide (5b), ki ga prilepimo na kvader. Visoki in nizki stolp veže zgradba (6), ki jo izdelamo iz dveh delov — iz prizme (6a) in strehe (6b). Okrogli stolp (7) je sestavljen iz va¬ lja (7a in 7b) ter strehe (7c). Izdelamo še obzidje (8) iz kvadra (8a) in nato lahko grad sestavimo ter ga prilepimo na ploščad (3). Grad prebarvamo s tempera vodnimi barvami. RADIOTEHNIKA SPOJ S TULJAVO Vukadin Ivkovič Ta spoj je v bistvu samo modifikacija RC spoja. Pri tem spoju pokažejo svoje šibke strani transformatorski spoji. Od prej obravnavanega RC spoja se razli¬ kuje samo po tem, da namesto upora uporabimo tuljavo (slika 1). Tuljava je navita na železnem ali viso¬ kofrekvenčnem jedru, glede na to, ali gre za nizkofrekvenčni ali visokofrekvenč¬ ni ojačevalnik. Tuljava ima določeno šte¬ vilo navojev in ti imajo določeno induk- tivnost. Induktivnost predstavlja pri iz¬ meničnem toku velik upor (induktivni upor), pri istosmernem toku pa ne (za tem tudi praktično težimo). Prav to je tisto, kar potrebujemo. Spoj bo prepu¬ ščal enosmerno komponento, izmenične pa ne; ta komponenta bo šla prek trans¬ formatorja zaradi nadaljnjega ojačanja na bazo naslednjega transistorja. Pri RC spoju je stekel izmenični tok skozi kondenzator na bazo naslednjega transistorja zato, ker nudi kondenzator toku manj upora kot sam upor; pri spo¬ ju s tuljavo pa steče tok skozi konden¬ zator zato, ker pomeni tuljava za tok ab¬ solutni upor. Na žalost pa je ta induktiv¬ ni upor odvisen tudi od frekvence. To je vzrok, da se v tem in tudi v transforma¬ torskem spoju neizbežno pojavlja slabša reprodukcija, ako gre za nizkofrekvenčno ojačevanje. Slika 1 Galvanski spoj To je najstarejši način spajanja, in že skoro pozabljen; v novejšem času pa je prišel ponovno v rabo kot najkvalitetnejši spoj, s katerim dosežemo pri nizkofrek¬ venčnih ojačevalnikih naj točne j šo repro¬ dukcijo. Vidimo ga na sliki 2. Kot že re¬ čeno, se od RC načina spajanja na po¬ slika 2 Slika 3 gled razlikuje samo v tem, da manjka kondenzator. V bistvu pa se razlikuje v tem, da baza transistorja dobiva enosmer¬ ni pulzirajoči tok (napetost), točko dela pa določa delovni upor kolektorja prvega transistorja (slika 1). Ker je kolektor prvega transistorja spojen neposredno z bazo drugega, imenujemo ta spoj galvan¬ ski spoj; ker pa je upor R v tem spoju zelo velik in je na njem tudi velik padec napetosti, dobiva kolektor prvega transis¬ torja zelo malo toka in imenujemo ta spoj tudi »lačni spoj«. Ta ojačevalnik odlikuje močno oja- čenje in tudi velika točnost reprodukcije. Pa tudi ta reprodukcija ni idealna, saj tako zvočnik kot transistorji povzročajo delna popačenja zvoka. Kondenzator predstavlja za izmenični tok določen upor, poleg tega pa povzroča tudi popačenje zvoka. Pri upornem oja- čevanju (slika 3) nastajajo popačenja sa¬ mo zaradi tega kondenzatorja. Ako izpu¬ stimo ta kondenzator C (slika 1), dobimo takoimenovani galvanski spoj. Vukadin Ivkovič Transistorski gong — metronom Za mlade amaterje, ki se poleg radio¬ amaterstva ukvarjajo še s šahom ali z glasbo, pa tudi za tiste, ki se uče igrati na kak glasbeni inštrument, smo pripra¬ vili opis in načrt za izdelavo gong-metro- noma. Najbrž vsi veste, da je metronom mehanska naprava, ki jo je treba naviti, pa udarja takt v pravilnem ritmu, pri¬ mernem za določeno skladbo; gong-me- tronom pa je enostaven avtomatski elek¬ tronski gong, ki prav tako lahko udarja takt pri muziciranju, lahko pa daje zvočni znak tudi v poljubno izbranih časovnih intervalih, na primer vsakih 5 sekund pri brzopotezni šahovski partiji. Iz sheme na sliki 1 je razvidno, da je za gradnjo aparata treba le malo mate¬ riala. Potrebujemo transistor za nizke frekvence (v načrtu smo uporabili tran¬ sistor GT72, lahko pa je tudi kak drug), telefonski rele 100 Q, elektronski konden¬ zator 200 y F (12 V), potenciometer 10 KQ in upore 100 Q, 1000 Q in 33 Q, vse po 1/2 W. Poleg tega potrebujemo še preki- Slika 1 njalo (stikalo), na primer »Bled«, dve bateriji po 4,5 V in kovinski zvonec. Da bi rele lahko udarjal po zvončku, moramo na njegovo kotvo prispajkati ka¬ kih 10 cm dolgo žico, nanjo pa majhno kroglico, ki bo delovala kot kladivce. Aparat lahko vgradimo v škatlico. Montažno shemo vidimo na sliki 2. Ko ste povezali vse dele, kot kažeta sliki 1 in 2, morate uravnati kotvo releja. Na kotvo prispajkano žico s kroglico na vrhu je treba tako uravnotežiti, da ne pri¬ tiska preveč, ampak zanesljivo in trdno aktivira zvočni signal. Treba je uravnati še razdaljo med zvoncem in kladivcem (kroglico), tako da boste dosegli čist in doneč zvok. Ako je kladivce preblizu, tako da skoro leži na zvoncu, bo zvok pridušen. Najbolje bo, če izberete za nosilec, ki nosi kroglico, kos zelo prožne žice; ta bo s svojo prož¬ nostjo in boljšo vibracijo omogočila kro¬ glici na vrhu močnejši udarec. S togo, trdo in neelastično žico tega ne bi mogli doseči. Uravnavanje časovnih intervalov izve¬ demo na potenciometru. Potenciometer vam omogoča določitev intervalov od ene do petnajst sekund. Naj pripomnimo še, da vam bodo vgrajene baterije trajale dolgo časa, ker troši pripravica v sekundi aktivizacije le 20 mA. MEBLO NOVA GORICA MEBLO Peter Likar Od iverke in furnirja do omare Tovarna pohištva Meblo v Novi Gorici je dediščina solkanskih mizarjev, ki so še pred vojno sloveli kot izvrstni mojstri. Sodobna tovarna, ki so jo zgradili po II. svetovni vojni, zaposluje danes 1000 de¬ lavcev in izvaža svoje proizvode v števil¬ ne evropske in prekomorske države. Po¬ leg Elana v Begunjah in Bresta v Cerkni¬ ci je Meblo eno od najuspešnejših slo¬ venskih lesno-predelovalnih podjetij. Stopimo v tovarno; skozi velika okna sije v delavnice svetloba. Dušečega prahu, ki je tako značilen za običajne mizarske delavnice, tu skoraj ni čutiti. Vsepovsod prevladuje vonj po lesu in laku. Med strojnimi linijami utripajo rdeče, zelene in rumene lučke ... najzanesljivejše zna¬ menje, da delovne procese uravnava elek¬ tronika. To pa pomeni, da so del ročnih del prepustili zanesljivejšim avtomatom. V Meblu izdelujejo celo vrsto proiz¬ vodov. Oglejmo si, kako nastane omara. SUROVINE Osnovne surovine so: iverka, furnir, okovja in dodatni elementi. Glavni proiz¬ vodni procesi so: strojne in površinske obdelave in embalaža. Iverka: Izdelajo jo tako, da koščke lesa razsekajo v delce, dolge 1 do 2 cen¬ timetra in jih po posebnem postopku zmeljejo. Tej zmesi dodajo lepilo. Na po¬ sebnih strojih, na katerih se oblikuje po¬ gača v obliki plošče, s hidravličnimi sti¬ skalnicami maso stisnejo v trdne plošče. Furnir: Je tanek lesen list, ki ga je mogoče pridobivati na več načinov. Hlo¬ de najprej parijo ali kuhajo, nato jih vpnejo v stroj. Zatem jih z ostrimi noži lupijo ali pa les tudi režejo v tanke plo¬ šče. Furnir je debel od 0,5 do 2 mm. Okovje: kovinski ali plastični deli za okras ali vezavo bodoče omare. STROJNA OBDELAVA Surovine so pripravljene. Iverne plo¬ šče po valjčnih prograh pripeljejo do ža¬ ge. Tu jih razrežejo na take velikosti, kot so jih načrtovalci predvideli že v kon¬ strukcijskih oddelkih. Na drugi valjčni progi so položeni skla¬ di furnirja. Ozke furnirne liste zlepijo s preluknjanimi papirnimi trakovi in raz¬ režejo na enako velike kose kot iverke. Zdaj sta iverka in furnir enake velikosti. Imata velikosti vrat, stranic, predalov itd. V posebnem stroju furnir nalepijo na iverko. Iverko namažejo s formaldehid- 201 TIM nim lepilom in nanjo polože furnir. Tako združena lesena dela polože v stiskalni¬ ce, ki imajo pritisk približno 4 kilogra¬ me na kvadratni centimeter. Fumiranje je končano in elementi bo¬ doče omare bodo morali prepotovati celo vrsto strojnih obdelav, kjer jih bodo pri¬ pravili za dokončno montažo. Na začetku te poti na žagi razrežejo furnirane iver- ke na točne mere in bodoče velikosti. S furnirjem zlepijo robove, ki so bili do¬ tlej še grobi in neobdelani, narede utore, zvrtajo luknje za okovje. kletka, v kateri so nameščene avtomatske brizgalne, drugi pa je nekakšen pločevi¬ nasti predor, v katerem so sušilne napra¬ ve. Leseni deli se pomikajo po valjčni progi. V zastekljenem delu, ki ščiti de¬ lavce pred strupenimi kemikalijami, briz¬ gajo na dele omare lužilo in lak — s tem se les obarva. Od količine in Sestave lu¬ žila je odvisno, kakšne barvne tone bodo dobili. Ko je luženje opravljeno, se leseni kosi pomaknejo v sušilni kanal. Samo deset minut je treba, da se lužilo v vro¬ čem zraku posuši. Ročno lužijo samo še FURNIR RAZREZ IN SPOJI /VERNA PLOŠČA RAZREZ NA FORMATE Po vseh teh strojnih postopkih sledi predah. Vse dele je treba temeljito pre¬ gledati, da ne bi slabo izdelani kosi mo¬ tili nadaljnjega proizvodnega procesa. Pokvarjen kos omare pa bi tudi podra¬ žil proizvodnjo. Vse take neustrezne dele odstranijo in jih nadomestijo z novimi. Strojna obdelava je končana. Sledi površinska obdelava. POVRŠINSKA OBDELAVA Kose bodočega pohištva zbrusijo, da odstranijo vse hrapave površine, nato jih lužijo in lakirajo. To fazo opravi avto¬ matski stroj. Sestavljen je iz dveh delov. Prvi je videti kot podolgovata steklena v primerih, ko stroj ne more brizgati ali pa je človeško delo cenejše od strojnega. Zadnja faza pa je poliranje. MONTAŽA IN EMBALIRANJE Tako se bližamo koncu izdelave oma¬ re. Vse dele v montažnem oddelku sesta¬ vijo, na lesene elemente pritrdijo še po¬ trebno okovje in spojne elemente. V tem oddelku še enkrat pregledajo, ali so oma¬ re brez napak, poskusijo, če se lepo sesta¬ vijo in če se odpirajo tako, kot so pred¬ videli načrtovalci. V embalažnem oddelku omare ponov¬ no razstavijo in jih zlože v velike karton¬ ske pakete ter dostavijo kupcu. 202 TIM SPREJEMNIK ZA DALJINSKO VODENJE MODELOV Jan Lokovšek Načrt in opis delovanja Sprejemnik bomo obravnavali v več možnih izvedbah. Oglejmo si dvoje izvedb preprostih enokanalnih sprejemnikov, nato pa še večkanalni sprejemnik. Sprejemnik je ta¬ ke konstrukcije, da je zares nezahteven za gradnjo in skoraj neobčutljiv za mot¬ nje pogonskih elektro oziroma eksplozij- vodikovega peroksida in destilirane vode (45%, 45%, 10%), ki jo zmešamo tik pred uporabo. Bolje je, da mešanico pri¬ pravite pod vodstvom vašega učitelja za tehnični pouk. I. izvedba: Oglejmo si shematsko sliko prve izved¬ be: skih motorjev. Pri gradnji se lahko izog¬ nemo uporabi relejev, saj dobre transis- torje lahko kupimo že po zelo nizki ceni. Sprejemnik naredimo na tiskano vez¬ je, ki nam omogoči miniaturno izdelavo. Metode izdelovanja tiskanega vezja smo v prejšnjih številkah TIM že večkrat opi¬ sali (št. 4, str. 107; št. 5, str. 141), pripo¬ ročamo pa vam ceneno in dobro sredstvo za jedkanje. To je mešanica solne kisline, Ta sprejemnik je namenjen predvsem ladijskim modelom. Napajamo ga s plo¬ ščato 4,5 V baterijo, ki lahko služi obenem tudi za napajanje servomehanizma. Če pa želimo doseči večjo zanesljivost delo¬ vanja, predvsem pa, če nameravamo vozi¬ ti model daljši čas (npr. 2 uri), raje na¬ pajajmo sprejemnik in servomehanizem ločeno. V tem primeru uporabimo dvoje 4,5 V baterij. 203 TIM Delovanje Prvi transistor deluje v tako imenova¬ nem super reakcijskem spoju, poleg te¬ ga pa še enkrat ojači še demodulirani niz¬ kofrekvenčni signal. Taka stopnja ima široko selekcijsko krivuljo, demodulira pa frekvenčno ali amplitudno. Tu upora¬ bimo transistor, ki ima dovolj visoko frekvenčno mejo, kot so OC 614, OC 169, OC 170, OC 171, AF 106, AF114, AF115, AF 116, AF 124 itd. Stopnjo uglašujemo z vrtenjem jedra tuljave L 1 na pravo de¬ lovno frekvenco. Drugi transistor deluje v običajni ni¬ zkofrekvenčni ojačevalni stopnji. Na koncu sprejemnika lahko priključi¬ mo določen servomehanizem direktno, lahko pa tudi uporabimo rele. Podrobno¬ sti o tem bomo opisali kasneje. II. Izvedba Druga izvedba se od prve razlikuje po tem, da ima občutljivejšo preklopno stop¬ njo, torej deluje na večjo razdaljo. Napa¬ janje je lahko 4,5 V, lahko pa ga zmanj¬ šamo na 3 V, kadar želimo, da bi bil spre¬ jemnik čim lažji. Seveda je v tem prime¬ ru občutljivost sprejemnika slabša! V glavnem pa za ostalo velja vse enako kot za prvo izvedbo. - 3V S + JV Na koncu pa imamo preklopno stop¬ njo, ki se sproži le ob določeni nizki frekvenci, ki jo določata tuljava Lt in kondenzator Ct po enačbi: 1 fo =- — Lt v [H] in Ct v [F] 2 n y Lt • Ct Pravzaprav ta stopnja reagira na ozek pas frekvenc okoli centralne frekvence fo. S tem dosežemo, da je sprejemnik manj občutljiv za motnje, predvsem pa je to zaželeno pri gradnji večkanalskega spre¬ jemnika. V tem primeru naredimo toliko preklopnih stopenj, kolikor kanalov želi¬ mo imeti, namesto uporov Rt pa damo trimerpotenciometre vrednosti 10 KQ. Seveda imamo tako fo,, fo 2 ... do fon za n-kanalni sprejemnik. Te morajo biti do¬ volj narazen, da se med seboj ne motijo. Oglejmo si vrednosti nekaterih ele¬ mentov za obe izvedbi: L1 — 8 ovojev Col žice 0 = 0,5 mm na telesu z D = 9 mm z visokofrekvenč¬ nim jedrom. L2 — 400 do 600 ovojev Col žice 0 = 0,07 mm v feritnem lončku. Za si¬ lo lahko tuljavo L2 nadomestimo z upo¬ rom 1 K. Lt — 600 ovojev Col 0 = 0,1 mm v feritnem lončku. Če tega trenutno ni na tržišču, lahko Lt navijemo na tuljavnik in uporabimo tudi jedra za majhen trans¬ formator, kot so sicer v transistorskih sprejemnikih. Dušilka je enaka kot pri oddajniku. Za anteno uporabimo pleteno žico, dolgo 70 cm. Za manjše zahteve (radij delovanja 20—50 m) pa je dovolj tudi le nekaj dm dolga antena. TIM Dodatek Na željo nekaterih bralcev, med dru¬ gimi Ernesta Munda, Stojana Kureta, Emila Jamnišek, Bojana Ivančiča in Pavla Nikoliča, navajamo še nekaj dodatnih po¬ datkov in navodil za gradnjo oddajnika. Slika v reviji je seveda pomanjšana, resnične dimenzije ploščic za tiskano vez¬ je so 17,5 cm X 3,7 cm! Na že izgotovljeno ploščico pritrdite oba tuljavnika. Nato izdelajte tuljave Ll, L3 in L2. Navijemo jih z 0 = 0,5 mm la¬ kirano bakreno žico najprej na npr. okroglem svinčniku, zakrivimo žico, kot je potrebno, in očistimo konce žic laka, ter jih nataknemo na tuljavnika. Tuljava L2 je navita prek tuljave Ll. število ovo¬ jev je Ll — 7 ovojev L2 — 3 ovoji L3 — 9 ovojev — za prim. Tl in T2 = = 2N1711. V primeru, ko je Tl = BC 109, T2 = = 2N1711, znaša L2 — 2 ovoja, Ll in L3 pa ostaneta enaki; prav tako v primeru Tl in T2 = BC 109. Dušilke naredite takole: Vzemite upor 1/4 W vrednost od 300 kQ do 10 M£3. Nanj z lepilom (OHO, UHU) nalepite dva kartonska kolobarja, kot kaže slika 3. Nato nanj prostoročno navijte 80 ovojev, to je okoli 2,7 m bakre¬ ne lakirane žice 0 X 0,1 mm, in prispaj- kajte oba konca žice, vsakega na svoj priključek upornega kontakta: Poleg tega se je vrinilo v četrto šte¬ vilko nekaj neljubih napak v shemo od¬ dajnika, ki jih popravite, da ne bo težav pri delu. Točka 1 mora biti vezana na +, pol napajanja, točke 3, 11 in 10 pa na — pol. Slika ploščice je v tem pogledu pra¬ vilna, točke 10, 40, 56, 74, ki so narisane v zraku, morajo priti na spodnjo debelo črto, tj. na — pol, prav tako povežite med seboj točki 83 in 84. Zgornja debela črta predstavlja + pol napajanja. Ta oddajnik je lahko zelo močan, če povečamo napajanje na 13,5 V (tri plo¬ ščate baterije 4,5 V, vezane zaporedno), Tl = T2 = 2N 1711. V tem primeru je oddajnik dajal radij delovanja — z origi¬ nalnim Grundigovim sprejemnikom — večji od 3 km. To je seveda za letalski model oziroma domet s hriba na hrib. Sama zanesljivost pa je odvisna pred¬ vsem, in to še poudarjam, od skrbnosti izdelave oziroma spajkanja. V našem pri¬ meru lahko dosežete (če je v oddajniku kvarc) s sprejemnikom II. izvedbe in z uporabo releja, radij delovanja okoli 1 km za letalski model. V primeru, da v oddajniku ni kvarca, se zanesljiv domet (ki je lahko trenutno tudi večji) zmanjša na 600 m za letalski oziroma na 200 m za ladijski model. Ti podatki so rezultat la¬ stnih poizkusov in zanje jamčim. Oddaj¬ nik sam je plod več kot triletnega izpo¬ polnjevanja in je kot tak preizkušen. Se¬ veda pa lahko naredite kakšno napako v gradnji ali uglaševanju, ki vam rezultate poslabša. Ko naletite na težave, ki jim sami niste kos, je najbolje, da mi pišete na naslov: dipl. ing. Jan Lokovšek, Ljub¬ ljana, Bajtova 3. Opišite mi svoje težave in priložite znamko za odgovor. To je namreč še naj hitrejša pot, da vam poma¬ gam iz težav, če jih boste seveda imeli. Ta oddajnik lahko uporabite v kombi¬ naciji s tovarniškimi sprejemniki, ki pa so dragi (za 2-kanalni Grundigov spre¬ jemnik brez servomehanizma odštejete okoli 600 ND brez carine!), so pa zato veliko bolj zanesljivi. Poudariti pa mo¬ ram, da je oddajnik dražji del naprave, če bi celotno kupili! TIM 205 Model motornega čolna Peter Burkeljc Načrt modela za motorni čoln je na¬ menjen vsem modelarjem, ki želijo tekmo¬ vati v vožnji v cilj in v hitrostni vožnji. Oblika naj bi bila nekakšen kompromis med obliko korita za hitrost in modelom za vožnjo naravnost. Čoln je majhen in ga izdelamo iz balse, da bo čim lažji, če nameravamo z njim tekmovati. Za doma¬ čo rabo bo dober tudi domači les. Načrt je risan v merilu 1 : 1 in lahko dele prerišemo na sam material. Prekritje čolna na načrtu ni narisano. Zaradi lažje izdelave imajo rebra 1, 6 in 8 črtkaš to označene nastavke. Tako lahko rebra pri¬ trdimo v šablone na ustrezni višini. Orodje za izdelavo izberemo pač gle¬ de na material. Ce delamo model iz balse, potrebujemo: risalni pribor, oster nož ali žiletko, bucike in sponke za perilo ter raskavec. če pa izdelamo model iz doma¬ čega lesa, potrebujemo še režijačo s pri¬ borom ter vrtalni stroj s svedri in pilo za les. Pri obeh gradnjah pa potrebuje¬ mo še spajkalnik s priborom, čopič in po¬ sodico za lak. Material za izdelavo — če izdelujemo tekmovalni model: balsa 3 mm za rebra in letvice ter balsa 1,5 mm za prekritje in pokrov motorja ter baterij. Za model iz domačega materiala pa potrebujemo: lipov furnir 1,2 mm, letvi¬ ce 2 X 2 mm, vezani les ali rezani lipov furnir 2 mm. Pri obeh modelih pa potrebujemo: ace- tonsko lepilo, cevko 0 3 mm, ploščico bele pločevine za krmilo, varilno žico 0 2 mm, medeninasto cev in jekleno os s propelerjem ter seveda motor in sklopko. Model bomo prelakirali z nitrolakom. Izdelava iz balse Iz 3 mm furnirja izdelamo 7 letvic, ki morajo imeti presek 3X3mm (del 3), nato izrežemo vsa rebra 2, 4, 5, 6, 8 in 206 nos 1. Iz 3 mm furnirja izdelamo še dele 9, 12 in 13. Za prekritje vzamemo furnir 1,5 mm. Izdelava iz domačega materiala Iz vezanega lesa ali rezanega lipovega furnirja 2 mm izdelamo vsa rebra 2, 4, 5, 6, 8 in nos 1 ter dela 9 in 12. Letvica 2X2 mm bo za dele 3 in 13. Model prekrijemo s furnirjem 1,2 mm. Na ravno desko, ki bo za šablono, na¬ rišemo simetralo modela in mesta, kjer bodo rebra. Nato rebra narahlo prilepi¬ mo na označena mesta na deski. Paziti moramo, da je zadnje rebro (8) prilep¬ ljeno poševno. Prednji del (1) prilepimo k rebru (2), in ko se je lepilo posušilo, prilepimo še letvice (3) v utore na rebrih. Nos modela je za izdelavo nekoliko zahtevnejši, zato si moramo pomagati s sponkami za pe¬ rilo ter s podlaganjem koščkov letvic. Ta¬ ko izdelano ogrodje lahko prekrivamo s furnirjem, potem ko smo ga obdelali z raskavcem. Ogrodje pustimo v šabloni. Furnir za prekrivanje moramo seveda nekoliko prikrojiti, preden ga prilepimo. Ko smo prekrili dno in stranici, previdno odstranimo model iz šablonske deske in prekrijemo model še zgoraj. Prostor med rebroma 4 in 6 ter letvicama 3 pustimo odprt. To je prostor za motor in baterijo. Na označenem mestu izvrtamo pošev¬ no luknjo za os propelerja in krmilo. Vle- pimo cev z osjo in propelerjem (10) ter cev za krmilo (7). Prilepimo še oporo (12) ter del 9. Iz varilne žice ter bele plo¬ čevine sespajkamo krmilo (11). Končno izdelamo še pokrov motorja in prostor za baterije; pokrov na načrtu ni narisan in ga izdelamo po želji. Izdela¬ mo ga iz furnirja za prekritje in ga na spodnjem delu ojačimo z letvicami 2X2 mm. Na rebra 4, 5 in 6 pa prilepimo opo¬ re 13, na katere se pokrova naslonita. Preden vstavimo motor, čoln prelaki- ramo z nitrolakom. Trikrat premažemo z brezbarvnim lakom in po vsakem lakira¬ nju očistimo prelakirane površine z ras¬ kavcem, končno pa po želji prebarvamo model še z barvnim nitrolakom. Nato vstavimo še krmilo in motor. Izbiro motorja prepuščamo modelarjem. TIM mali timov tehniški slovar Lojze Prvinšek Med materiali, ki jih kdaj pa kdaj obdelujemo, je tudi steklo. Zato se nekoliko pomudimo pri njem. Obdelava stekla je dokaj zahtevno delo in je za to potrebno precej znanja in spretnosti, zlasti za toplotno obdelavo. Tudi pri hladni obdelavi mo¬ ramo marsikaj vedeti — vsaj to, kakšna orodja rabimo pri tem in kako delamo. Ako želimo prirezati kose stekla za okvirjenje slike, za maketo ali za zasteklitev okna, je vsekakor zelo važno, da znamo prirezati potrebne kose stekla. Za takšen namen vzamemo ravno steklo, debeline 2 do 3 mm. Rezilni nož z diamantno konico. Nož ima obliko kladivca. Na vrhu kla¬ divca je v pušo iz medi pricinjen drobec diamanta. V obe strani kladivca sta vrezani zarezi za odlom stekla. Dia¬ mantni nož za rezanje stekla je precej drag; razen tega je treba z njim zares skrbno ravnati, da ne poškodujemo koni¬ ce. Zato je najbolje, da rezilni nož z dia¬ mantom uporabljajo le poklicni steklarji. Rezilni nož z jeklenimi kolesci. Ta nož ima namesto diamantne koni¬ ce vdelan obroč z jeklenimi kolesci, ki jih lahko menjamo. Kolesca so izdelana iz zelo trde jeklene zlitine in so klinasto zbrušena. Kolesca menjamo pri rezanju tako, da popustimo vijak, s katerim je pritrjen obroč na glavo rezila, nato zasu- čemo obroč na novo kolesce in ga z vija¬ kom znova pritrdimo. Običajno je v obro¬ ču vdelanih 6 kolesc. Na kovinski glavi rezila sta izdelani tudi zarezi za odlom stekla. Ravno steklo režemo na ravni in veliki mizi. Pri tem podložimo pod steklo ode¬ jo, po možnosti temnejše barve, da bomo bolje videli raze. Režemo ob lesenem ali kovinskem ravnilu. Z rezilom stekla ne odrežemo, temveč ga samo razimo. Rezilo mora potekati pravokotno na stekleno ploščo. Za vsak odrez potegnemo z rezi¬ lom samo enkrat. Z rahlim pritiskom na odrezani del stekla ob robu mize se stek¬ lo dokaj lahko odlomi po razi. Pri zastekljevanju rabimo poleg rezila še druga orodja. Ravnilo smo že omenili. Rabimo pa še plosko kladivo, s katerim zabijamo pločevinaste trikote v okvir, ploščat nož (steklarski nož) ali ozko lo¬ patico za kit, s katerima vtisnemo in zravnamo kit v okenskem okviru. 210 TIM MLADI NARAVOSLOVCI Stane Peterlin Fenološki koledar Slika 1 Najprej je treba povedati, kaj pome¬ ni ta malo znana tujka. Fenologija je bio¬ loška veja, ki preučuje trajanje določenih pojavov v živi naravi in njihovo odvisnost od vremenskih razmer. Znano je npr., da cvetlice iste vrste v nižinah in toplej¬ ših krajih vzcvetijo prej kot v gorah, prav tako vemo, da se nekatere ptice se¬ livke prej vrnejo v obmorske kraje kot v hribe ali na sever. Fenološka opazovanja nam lahko povedo marsikaj, so pa toli¬ ko bolj dragocena, kolikor bolj natančna so in čim dalj časa jih spremljamo. Eden od preprostih načinov, kako pre¬ gledno in vendar dovolj natačno vpisu¬ jemo oz. vrisujemo naša opazovanja, je fenološki koledar. Rastlinski fenološki koledar Lahko se odločimo za opazovanje več vrst dogajanj v življenju rastlin: cvete¬ nje, obdobje listov (med brstenjem in odpadanjem), plodenje ipd. Za primer vam dajemo vzorec fenološkega kole- darja cvetenja. Na podoben način pa lahko vodite tudi druga opazovanja. V obdobju cvetenja izstopajo trije po¬ javi: odpiranje cvetnih listov, odpiranje prašnikov in iztresanje cvetnega prahu, venenje in odpadanje cvetnih listov. Na našem koledarju (slika 1), ki je razdeljen na petdnevne kolone, bomo celotno ob¬ dobje cvetenja označili z vodoravno črto, začetek cvetenja (odpiranje cvetnih li¬ stov) s kratko navpično črtico, višek cve¬ tenja (iztresanje cvetnega prahu) z debe¬ lo piko na črti, konec cvetenja (venenje in odpadanje cvetnih listov) pa s kratko vijugasto črto na koncu. Slika 2 Rastline, ki jih nameravate fenološko spremljati, lahko izberete poljubno. Naj¬ lažje delo boste imeli, če boste izbrali cvetlice, ki rastejo v bližini doma. Te boste lahko videli in obiskali vsak dan. Seveda pa bo fenološki koledar toliko več vreden, kolikor več rastlin bo v njem. Opazili boste, da imajo nekatere cvetlice dosti krajše obdobje cvetenja kot druge, če pride v času, ko opazujemo rastlino, do neobičajnih vremenskih pojavov, ki vplivajo na cvetenje, potem to označite na koledarju (izmislite si poseben znak) ali v opombah (npr. pomladni sneg, ne¬ nadna slana itd.). živalski fenološki koledar Najbolj primeren objekt za opazova¬ nje so ptice selivke. Njihova vrnitev je tako izrazita, da jo zaznamo celo tedaj, če ji ne posvečamo nobene pozornosti. Gotovo je vsakomur od vas zastal korak, 212 ko je po dolgi zimi prvič zaslišal glas kukavice. Tudi v življenju ptic selivk je nekaj značilnih dogodkov: prilet (vrnitev), va¬ ljenje, izvalitev mladičev, odlet mladičev in začetek njihovega samostojnega živ- ljnja, odlet ptic jeseni. Označevali bomo te dogodke takole: obdobje med priletom in odletom — to je čas, ko so ptice v naših krajih — bo¬ mo na koledarju označili z vodoravno črto, prilet naj bo označen s kratko nav¬ pično črtico na začetku, začetek gnezde¬ nja z debelo piko na črti, izvalitev mla¬ dičev z znakom v obliki črke »X« na črti, zapustitev gnezda z dvema nasprotnima puščicama, in odlet ptic iz naših krajev s kratko navpično vijugasto črto na kon¬ cu (slika 2). Dogodkov je, kot vidite, pri pticah več kot pri rastlinah, zato pa je število vrst, ki jih lahko opazujete, mno¬ go manjše. Odločite se samo za tiste pti¬ ce, ki jih dobro poznate in katere lahko opazujete, ne da bi jih motili pri gnezde¬ nju in krmljenju mladičev (uporabite lahko daljnogled). Pri nekaterih vrstah se lahko odločite tudi za druge pojave, ki jih mi nismo navedli. Pri kukavici na pri¬ mer lahko ugotavljate čas petja, ne boste pa mogli spremljati gnezdenja (zakaj ne?) in ugotoviti točen čas odleta. Fenološkemu koledarju lahko daste obliko po lastnem okusu in domiselnosti. Ce znate dobro risati ali imate na voljo fotografije ali slike opazovanih rastlin oz. živali, jih lahko stavite poleg njihovih imen. Veliko sreče, pri opazovanju pa na¬ tančnost, ostro oko in uho! TIM Krisper ing. Primož Eksperimenti v temnici Slika 1 Slika 2 Slika 3 Slika 4 Fotografska umetnost prehaja od re¬ alnih podob vse bolj k simboličnim upo¬ dobitvam. Pri tem se fotografi poslužuje¬ jo vrste postopkov. Osnovni postopek, tj. pseurosolarizacijo, smo obravnavali že v 6. številki TIM-a. Danes si oglejmo še dva postopka, npr. izdelavo bareliefa in izde¬ lavo bareliefa grafike, ki ju kombiniramo s pseudo solarizacijo. Originalni negativ povečamo in si ga temeljito Ogledamo. Po potrebi poiščemo tudi ustrezen izrez. Vse nepotrebno oko¬ lje odstranimo tako, da ga na negativu prekrijemo s črno barvo. Prekrivamo la¬ hko s posebnimi retušnimi barvami ali pa z navadnih akvarelom. Pri delu upo¬ rabljamo čopič »0« (ničla). Popravljeni negativ ponovno kopiramo, da dobimo sliko (1). Ker je bila sredina slike preveč TIM Slika 5 Slika 6 Slika 7 neizrazita, smo pokrili tudi polje v notra¬ njosti slike ter dobili sl. 2. Poleg slike na papirju si sedaj napravimo s kontaktnim kopiranjem na mikrofilmu ali na repro¬ dukcijskem filmu še diapozitiv. Negativ in diapozitiv nato zložimo skupaj, da se popolnoma prekrivata, nato pa ju premak¬ nemo za približno 0,5 mm. S pomočjo ta¬ ko kombinirane predloge nato napravimo reliefni posnetek (sl. 3). Ta pot seveda ni obvezna, nam pa pomaga, da napravimo iz močno raznolikega posnetka posnetek, ki je svetlobno izenačen. Ta tehnika se po¬ gosto uporablja tudi kot samostojen ele¬ ment izražanja. Kadar se posnetka po¬ polnoma prekrivata, govorimo o pozitiv- negativ tehniki, ča pa ju premaknemo, pa dobimo barelief. Kakšen je ta relief, je odvisno od premika in od razlike med gradacijo negativa in diapozitiva. Vedno ležita posnetka v povečevalniku tako, da se emulziji med seboj dotikata. Kodakov »Tone-Line Proress« pa zah¬ teva, da posnetka tako ležita drug na drugem, da sta emulzijska sloja navzven, tj., da je med njima dvojna plast celuloi¬ da. Oba posnetka vpnemo v gibljiv kopir¬ ni okvir in osvetljujemo od strani, če sta negativ in diapozitiv po gradaciji enaka, dobimo na prehodih črno črto, na ostalih mestih pa ostane belo. Sliko 3 nadalje tako obdelamo, da pa¬ pirno povečavo uporabimo kot negativ in kopiramo, da dobimo novo sliko 4. Sliko 4 ponovno kontaktno kopiramo in jo pri tem solariziramo, kot je bilo že opisano. Solarizirano sliko ponovno kopiramo, da dobimo sliko 5. Pri ponovnem preko- piranju dobimo sliki 6 in 7. Ako želimo nastalo sliko še obdelati, da ostanejo le še črtice (kot perorisba), posnetek 6 še enkrat solariziramo. Kljub temu, da običajno reproducira¬ mo vse posnetke na reprodukcijski film, vam predlagam, da vse operacije opravi¬ te na papirju. Papir je cenejši od filma, pa tudi dobite ga povsod, kjer prodajajo fotografski material. Negativni posnetek je bil napravljen z ORWO »NP 27« (6 X 6) in razvit v R09 (1 : 15), diapozitiv na EFKE mikrofilu, vsi ostali posnetki pa na papir¬ ju P 10 C EFKE. Mikrofilm in papir se raz¬ vijata v »ojačenem« razvijalcu SR 4, kot je bilo opisano v prejšnji številki TIM. TIMOVI MALI OGLASI Bralce TIM-a bi prosil, če ima kdo naprodaj slušalke za detektor. Jakob Danilo, Polje c. XXXII/4, Ljubljana Fotoaparat Bella zamenjam za razvijalno dozo in stativ, oboje dobro ohranjeno. Majcen Zoran, 7. a, »Tone Žnidar«, Ptuj Kupim raketni motor Tajfun — 80 NR ali MCM 5/5 TP. Pajek Stojan, Studenica 27, p. Poljčane Kaj nam prinaša kibernetika Vrata se odpirajo sama, roboti posne¬ majo gibe ljudi in živali, stroji delajo brez človekove pomoči in sami sebe nad¬ zorujejo. Na kratko — razvoj avtomati¬ zacije je v polnem teku. Tudi pri prodiranju v vesolje si po¬ magamo s kibernetiko. Avtomati razisku¬ jejo tista področja, kamor ljudje danes še ne morejo. Zato se lahko vprašamo, kakšne naj bodo avtomatske, kibernetič¬ ne naprave, ki jih lahko uporabljamo v oddaljenih, nedostopnih predelih vesolja in na drugih svetovih? Eno od možnosti ponuja narava. Pov¬ sod v živem svetu srečujemo načelo za¬ rodka. Po tem načelu lahko zgradimo tu¬ di samodejno napravo, ki bo imela v svo¬ ji notranjosti vrsto aparatov, ali pa bo te aparate lahko sestavila. Naprave, zgrajene po načelu zarodka, so lahko povsem enostavne, ali pa zelo zapletene. Najenostavnejše so zložljive naprave, ki jih vesoljska tehnika že upo¬ rablja. Ponavadi so nameščene v glavi rakete, kjer zavzemajo zelo malo prosto¬ ra. Na orbiti se potem izprožijo antene ter razgrnejo sončne baterije in druge na¬ prave. Kot primer lahko omenimo sate¬ lit »Echo«, ki so ga v vesolje izstrelili le¬ po zloženega, tam pa se je potem napih¬ nil in spremenil v ogromno kroglo. Naprava, zgrajena kot zarodek, mora kajpak vsebovati vse sestavne dele bodo¬ čih aparatov. Vesolje je namreč brezzra¬ čen prostor in tamkaj ni surovin, ki bi jih lahko izkoristila. Drugače pa je, če naprava pristane na nekem drugem ne¬ besnem telesu. Tam so rudnine in kame¬ nine, ki jih lahko uporabimo za gradnjo. Na Luni denimo, bo treba zgraditi var¬ na bivališča. Zato bo pred kozmonavti na površini Lune pristala posebna zarod- kovna naprava, ki bo začela samodejno graditi kozmonavtsko postajo. Naprava bo verjetno valjaste oblike in bo imela v notranjosti izvor jedrske energije, elek¬ tronski računalnik in pribor za gradnjo. Trije kolenasti manipulatorji na zunanji strani bodo služili pri pristajanju kot blažilci sunkov, kasneje pa se bo meha¬ nizem z njimi lahko premikal po površi¬ ni Lune ter poiskal primeren prostor za gradnjo. Vloga manipulatorjev s tem še ni končana. Eden izmed njih bo na pri¬ mer izkopaval material, ki ga bo podajal posebni zajemalki. Od tod bo material potoval v komoro, kjer bo naprava iz nje¬ ga izdelovala posamezne gradbene ele¬ mente, iz teh pa bosta preostala mani¬ pulatorja sproti gradila kupolasto po¬ stajo. Tako bo morda na Luni, kjer bo iz »kamnite litine« mogoče zgraditi vesolj¬ sko postajo. Spet drugje so na voljo dru¬ gi materiali. Iz elementov, ki jih vsebuje ozračje na Veneri, bi denimo lahko iz¬ delovali plastično maso. Kaj lahko največ pričakujemo od na¬ prav, ki so zgrajene po načelu zarodka? Nič manj kot to, da bodo začele samodej¬ no graditi sebi enake naprave. To pa je že »razmnoževanje«. Kar predstavljajte si: konstruktorji izdelajo avtomatsko na¬ pravo, denimo takšno v obliki tovornja¬ ka za transport na Luni, ta naprava pa potem lahko zgradi sebi enako, ki spet lahko sestavi tretjo in tako naprej, do¬ kler pač ne sprožimo signala, naj se »razmnoževanje« preneha. Vse to je kajpak skrito še v oddalje¬ ni bodočnosti. Prve avtomatske naprave že imamo. Iz leta v leto postajajo popol¬ nejše in razvoj nas bo prav gotovo pripe¬ ljal tudi do samodejnih kibernetičnih apa¬ ratov, s katerimi bo človek lahko dokon¬ čno osvojil vesolje. 215 TIM Na nekem planetu je pred kozmonavti pristala kibernetična naprava (I) ter iztovorila avtomat (II). Avtomat se je potem razprostrl (III), zavzel delovni položaj (IV) in začel graditi oporišče za kozmonavte (V). Na podoben način bodo kiberne¬ tične naprave gradile tudi vozila na drugih svetovih. Eno takšnih vozil je označeno s številko 1. Pod številko 2 vidimo nastajanje vozila, pod številko 3 manipulatorje, ki iz surovin izdelujejo posamezne sestavne dele stroja, pod številko 4 pa novo, do kon¬ ca narejeno vozilo. TIM SPREHOD PO VESOLJU CAP KENHEDV 14.11.1969. OB lih2£/ STA pr pakete satu An s. paketa nos/ na konici VESOUSKO LADJO APOLLO 12. V NJEJ JO ASTBONA ITI CONRAD. GORDO/V !N BEAN. SPREHOD PO VESOLJU HURA ! USPELO JE ' SUNEK TRETJE STOPNJE JE PO ONA L VESOLJ - COMANDNI MODUL YANKEE CLIPPER SE LOČI OD TRETJE STOPNJE. LOPUTE OKOLI LU¬ NARNEGA MODULA „ / NTREPIDA" so odprte. Astronav¬ ti ZASUČEJO VESOLJ¬ SKO LADJO za 180°. MANEVER JE KONČAN. I NT REPI O JE SPET PRITRJEN NA VESOLJ¬ SKO LADJO. TRETJA STOPNJA ODPADE. DNE 18.11. OB 3 h 06 APOLLO 12 KROŽI PO ELIPTIČNI ORBITI OKOLI L UME . —»— -“ - ^ ^ PRAVKAR LETIMO -fes NAD MORJEM PLODNO¬ STI. K RA TE RJI SO IZREDNO LEP/. NEKOLIKO kasneje SE ŽE SPUŠČA TA PROT / LUN / 5 h A6. C OKRA D IN BEAN SE PREKRCA- TA V INTREPID,KI SE TAKOJ OBČE-* P / OD KOMAN¬ DNE LADJE, V KATERI OSTANFl GORDON. NASVIDENJE, TOVARIŠA ! SPREHOD PO VESOLJU C ON RAD NOSI TV KAMEROki bo . SNEMALA DELO NA LUNI. BEAN SE PRIDRUŽI SVOJEMU TOVARIŠU. NAJPREJ MORALA NABRATI VZORCE KAMENIN IN NAMESTITI ZNAN¬ STVENE NAPRAVE. POTEM STA ODŠLA V K RA TER, KJER JE PRED LETI PRISTAL SURVEVOR. - 3 . NAJPREJ JE V KRATER STOPIL BEAN. PRVOTNA BELA BARVA NA SURVEY0R- JU 3 JE POTEMNELA. PET UR KASNEJE JE CON RAD STOPIL NA LUNINA TLA ■ mOOPUL ZA ARM¬ STRONGA JE BIL MOGOČE TO MAJHEN KOKAK,VEN¬ DAR JE VELI K ZAME. SPREHOD PO VESOLJU ASTRONAVTA SE VRAČATA V INT REPI D. USPEŠNO STA OPRAVILA VSE NALOGE, KI JIH JE OBSEGAL NJUN DELOVNI NAČRT. OBE LADJI STA SE USPEŠNO SPOJILI, CON RAD /N BEAN PA STA SE Z NABRANIM MA - TE RIALOM PREKRCALA V 'lANKEE CLIPPER. VOZILO /NTREPID SO USMERIL/ PRO¬ TI POVRŠINI LUNE. TREŠČILO JE OB"TLA IN SPROŽILO VRSTO POTRE¬ SNIH VALOV. KOMANDNA LADJA SE VRA¬ ČA PROT/ ZEMLJI. V OZRAȬ JE SE POTOP / S TOPIM DELOM NAPREJ.ZARADI TRENJA SE zmanjšuje NJENA HITROST IN ZATO PADA VEDNO BL/ŽE TLEM- Le.fi! p.o{ 6 sloveuuq Pisma in sporočila Rad bi postal naravoslovec, pa ne vem, kje naj dobim ključ za določevanje rastlin. Prosim, če v prihodnji številki TIM-a to sporočite. I.P. Gimnazijska cesta, Trbovlje Našemu naročniku, ki pa ni poslal svojega polnega naslova, in še drugim, ki jih zbiranje in določevanje rastlin še po¬ sebej zanima, sporočamo tole: Mala flo¬ ra Slovenije (Ključ za določevanje ra¬ stlin) — sestavila in napisala sta ga naša znana strokovnjaka Tine Martinčič in Franček Sušnik, je izšel pred kratkim pri Cankarjevi založbi v Ljubljani, cena je 68,00 din. Verjetno boste knjigo dobili v najbližji knjigarni. Uredništvo Prosimo vas, da bi naslovno stran TIM-a nekoliko spremenili. Namesto gum¬ bov, vijakov in koles bi na naslovno stran natisnili neko barvno fotografijo letala, čolna, avtomobila ali kakega drugega stroja. Dalje, nehajte nas »pitati« z letali iz papirja. Bolj bi prišel prav načrt neke makete ali modela letala, po možnosti v v razmerju 1:1. Če pa to ni mogoče, pa v zmanjšanem merilu. Potem bi radi zve¬ deli imena zvestih bralcev rubrike MLADI NARAVOSLOVCI, ki jih ni veliko. Samo mislite si, kdo bi nosil toliko predmetov s sabo v naravo. Nato prosimo, da ukine¬ te ali skrčite opisovanje raznih kemičnih predelav snovi v tovarnah (npr. Yulon — Ljubljana). Nato prosimo, da odgovorite v TIM-u ali po pošti na vprašanji: 1. Zakaj do zdaj ni bilo načrta pošte¬ nega modela ali makete letala? 2. Zakaj delate za Mladi tehnik tako reklamo, ko pa nima niti japan papirja za prekrivanje modelov, včasih pa tudi balze ne? Druge rubrike so nam všeč in smo za¬ dovoljni z njimi. Upajmo, da bo revija TIM še odslej ostala zanimiva. Lep pozdrav vam želijo Rožman Ivan, Bizjak Janko, Bizjak Karlo, Sotler Bojan Dragi Timovi naročniki Ivan, Janko, Karlo in Bojan! V kratkem, a jedrnatem pismu ste na¬ šemu uredništvu zastavili toliko vprašanj in postavili toliko zahtev, da nas je kar nekoliko zaskrbelo. Zaskrbelo, če bo vsak od šestnajst tisoč naročnikov, kolikor jih TIM približno ima, zahteval kar svoj TIM. S takšno ali drugačno naslovno stranjo, z vsebino, ki bo zgolj po njego¬ vem lastnem okusu in zanimanju. Ko bi začeli razmišljati, kakšen obseg bi imela potem naša revija, ali bi bila zares spet vsem všeč ali ne, bi si naše uredništvo še bolj belilo glave, kako za to ceno vse to dati mladim in zvestim Timovim bral¬ cem. In vendar sami neprestano razmiš¬ ljamo o tem, kako bi dali reviji privlač¬ nejšo zunanjo obliko — barvni ovitek, ki bi bil nam vsem gotovo bolj povšeči kot je dvobarvni. Toda tega v letošnjem letu žal nismo mogli doseči, morda bo kaj bolje v jeseni. Potem bodo prišli na ra¬ čun ljubitelji barvnih podob avtomobilov in letal, ladij in helikopterjev in kdove česa še. Pri objavljanju modelov se držimo pravila, da v celotnem letniku posreduje¬ mo naročnikom Tima zahtevnejše in bolj preproste, lažje modele za vse zvrsti mo¬ delarstva. Skušali bomo upoštevati vaš predlog in morda v zadnji številki objavi¬ li model letala ali njegovo maketo. Nad drugim delom vašega pisma, kjer omenjate rubriko Mladi naravoslovci in opis tovarne Yulon, pa smo nekoliko pre¬ senečeni. Upamo, da danes skorajda ni pionirja ali mladinca, ki bi se zanimal samo za omejeno, ozko področje mode¬ larstva in ročnih spretnosti. Današnji dan in še bolj jutrišnji terjata od vseh nas, da želimo in poskušamo kar največ zve- 221 TIM deti, se poučiti o vsem, kar se dogaja okoli nas, naj bo to v novi tovarni ali obratu v Vašem kraju ali katerem koli kraju v Sloveniji ali Jugoslaviji, ali v Evropi, ali kjerkoli na svetu. Naj dragoce¬ nejša človeška lastnost je vedoželjnost in ta ob trdem delu in nabiranju znanja poraja nove znanstvenike, izumitelje, strokovnjake. Ne moremo verjeti, da vas in vaših prijateljev ne zanima svet okoli vas, najsi bo to nadzvočno letalo ali drob¬ cen, živopisan cvet ob poti. Samo široko razgledana in čimbolj mnogostransko ra¬ zvita mladina je jamstvo, da bodo sadovi dela te in prejšnjih generacij prišli v dobre in pripravljene roke, kjer bodo lahko naprej uspešno in bogato rodili. Da je dovolj časa in da se najde kdo, »ki nosi toliko predmetov s seboj v na¬ ravo«, pa nam izpričuje pismo, ki nam ga je pisal naš naročnik iz Trbovelj in mu danes v Timovi pošti tudi odgovarjamo. Menimo, da smo vam s tem pojasnili, za¬ kaj TIM ne more biti samo revija za mo¬ delarje in maketarje. In še odgovor na zadnje vprašanje: balsa in japan papir sta v Mladem teh¬ niku spet na voljo, žal pa še vedno niso dobili raketnih motorčkov, ki se zanje zanima več naročnikov. Tako. Upamo, da smo se nekoliko po¬ menili o Vašem pismu, da boste v našem odgovoru našli odgovore na zastavljena vprašanja in se boste nad njimi nekoliko zamislili: šestnajst tisoč vas je, ki vsak mesec pričakujete TIM in vsakdo med va¬ mi želi najti vse ali večidel zanimivo v njem. Trudimo se, da bi bilo to res. Pišite nam, Vi ali kdorkoli drug iz obsežnega kroga Timovih zvestih bralcev, radi se bomo pogovorili z Vami! Uredništvo Revijo TIM imam naročeno že četrto leto in jo zelo rad berem. Letos pa sem se odločil, da bom začel izdelovati lažje TIMOVE nagradne izdelke. Naredil sem že dva: DVIGALO NA AVTOMOBILU in CATERPILLER, katerih fotografije vam pošiljam. Rezljal sem ob večerih na stari mizi v veži, sestavljal in lepil pa ob ne¬ deljah v bratovi delavnici. Do dela sem imel veliko veselja, ker me je zanimalo, kako bom sestavil posamezne dele, pose¬ bno pa to, kako bo deloval. Oba izdelka sta zelo lepih oblik in velikosti in bosta lep okras v našem stanovanju. Stanko Lužnik, Stari trg 180, p. Podgorje pri Slovenj Gradcu K vzornim izdelkom in lepim fotografi¬ jam iskreno čestitamo. Knjižno nagrado pa boš prejel po pošti. Uredništv0 MEDEI Za vaš pravilen umski in telesni razvoj je potreb¬ no mnogo rudninskih sno¬ vi in vitaminov, te pa v obilni meri vsebujeta na¬ ravni Medeksov cvetlični in gozdni med. PO DELU ZABAVA ELEKTRONIKI — PREIZKUSITE Slika 1 SVOJE ZNANJE Podrobno si oglejte slike in skušajte odgovoriti na vprašanja pod njimi. Pri tem si pomagajte s svojim znanjem, lah¬ ko pa tudi s kakšno knjigo ali priročni¬ kom. Če kljub temu ne bo šlo, boste našli pravilne odgovore na naslednji strani. VPRAŠANJA: 1. Vezje predstavlja: a) ojačevalnik, Slika 2 b) oscilator, c) multivibrator. 2. Vezje stabilizira: a) tok, b) napetost, c) tok in napetost. 3. Katera žarnica ne gori: a) štev. 1, b) štev. 2, c) štev. 3. 4. Ojačenje napetosti je: a) večje od 1, Slika 3 b) enako 1, c) manjše od 1. 5. Simbol predstavlja: a) diodo, b) SCR, c) transistor. 6. Z vezjem je možno kontrolirati: a) temperaturo, b) jakost svetlobe, Slika 4 c) vlago. 7. To je generator: a) žagaste, b) pravokotne ali c) sinusne oblike napetosti. 8. Velja: a) U 0 = U, + U 2 , b) U 0 = 2.U, + U 2 , c) U 0 = U, + 2.U 2 . TIM 223 POSETNICA FRAN TOR MOSTAR Za izdelavo radijskega sprejemnika po¬ trebuje Fran še neki del. Kaj potrebuje? OPISNI REBUS Je katran kosilo fino, za desert dobi kovino. ODGOVORI: •jEjsrjJi ipnj Ejijojjuojj oouoAjpap 'Bfjor -bjidso dir rapjrepurps of ox (q'I •iabz -OA tAOUOjdUI[JBQ IUBAOUOUII 0 >p?l A BUBZ -OAZ BrS BpO}SISUUJJ j 'ofzOA O^SJOJSTSUBJ^ oujBpop os ou.uqB.iodn ojez abjcI 'qBAriu -ouiojqo qifooA ud ipnr qBjizipqBjs jso; -oduu ouqoj;od of ud jbj>[o3ouj/\[ 'upoip rouoz oz BJizqiqB}s jsojoduj^ (q 'Z •EJIt -OAS Bp ‘f{OAOp OUOOSA Of Bd JB 3 [ ‘ipSOtod -bu ousnuis ipoi-iodjod iuaijbSou a oj qor pqot oq i ui i -aojs ioiujbz izoqg (o •£ 'X po OSfUBUI OUOOSA B ‘OUZqqijd jcoots ofuooBfo OUJSOJ -odBU Of Bp 'or OUJIDBUZ of fUBZ 'i(IU[ip -OIS T>[SJOlTUI0 Bf[ABlSpOjd OfzOA (o > •aoj[oa o ouzqqud bu opor -B5[ Ul OpOUB poui rsoroduu BSfuBUIZ OU OS ,IO[>[Op 'qirBJA BU irsOrodBU po OUSTA -poou Ul BSBO OJJHOr BfBAOJJ 'OjdpO p 3 g oqi{B[ os qpBJA bu ofrsorodBU ouiouiud s op -(xoquiis trsi ouiB[jqBiodn jorsiz£qr bz ipnr) nfiorstjXqr trd ioq ouqopod of ofuBAOXO(j -( 3 PS) joijiroor jojruoo uooips of fUBZ ATZBU iqSO[§Uy ‘rUOUIOJO ppiLipoAjod BfjABrspojd {oquiis (q-g 'idojpojd 0[0J oruz -ojdpo os jorsis -UBJr ui rsoujodn BAoSofu OpBd ‘nrOASO fjOAOp jodu oroj OS 0>[ foqBJL pjdBZ OrBZ of jorsisuBJX 'BqqoA ouAirBjoj of Bjodn or oj B§ouofxroASOou rsouiodfj (q '9 uorsisuBur rujBjod -tun ipnr oxuiqBJodn junprsop psorodBU oqqqo ouropoABjd rorujouoS bz (q 'L e n • z + l n = °n (■a • z/h • z) l a + (h/h • z) s a = °n :Bf[OA ‘oqqoA OUAtrBJOJ BJJIUJBAOOBfO B§ 3 qsft 0 BJ 0 do ofu -ooBfo ut rsoujodn BupoqA of 03 (o ’8 TIM MREŽA Nagradna uganka Pri mreži so opi¬ si za posamezne besede podani v pomešanem vrst¬ nem redu in mora¬ te sami ugotoviti, kam spadajo. V po¬ moč je nekaj črk že vpisanih na pra¬ vo mesto v liku. Vpisati morate be¬ sede naslednjega pomena: človek v zgodnji življenjski dobi — kolo, ki je zelo tanko v primeri s pre¬ merom (npr. za navijanje filma) — po¬ sledica poškodbe — vrsta papirja, ki vpija tekočino — del fotografskega aparata, v katerega ujamemo objekt pred sli¬ kanjem — del ladje, krov — izdelek risarja, ilustracija — nahajališče rude z napravami za izkoriščanje — knjiga zem¬ ljevidov — priprava za sklenitev ali pre¬ kinitev električnega tokokroga — rdeč¬ kasta kovina, za srebrom najboljši pre¬ vodnik toplote in elektrike (Cu) — visok gorski vrh — človek, ki kaže znake albi¬ nizma (pojav, ki nastaja zaradi pomanj¬ kanja pigmentov v organizmu, tak človek ima zelo belo polt, bele lase in rdečkasto očesno zenico), beličnik — ženska na obi¬ sku — lepa vrtna cvetlica s cvetom po¬ dobnim zvezdi — galop — plin brez barve, okusa in vonja, ki je najlažji ele¬ ment (H) — poljedelsko orodje za rav¬ nanje zorane zemlje — delavec v kok¬ sarni — znana francoska avtomobilska tovarna — aluminijeva ruda (rdečkasta glina). REŠITEV NAGRADNE KRIŽANKE IZ 6. ŠTEVILKE TIM VODORAVNO: 1. stik, 5. stas, 9. gred, 13. energetika, 15. metan, 17, Rose, 18. portal, 20. Zala, 21. gvano, 23. ta, 24. boj, 26. JT, 27. Araks, 29. NK, 31. muren, 24. ol, 35. oro, 37. LS, 39. Dinos, 41. sneg, 44. krajec, 47. sove, 48. Tiros, 50. akumulator, 52. kosa, 53. niče, 54. grad. TIMOVI NAGRAJENCI Bon Drago, Zagrebška 6 a, Novo mesto; Judnič Rezka, Brezje 2, p. Semič — Bela Krajina; Hočevar Zdenka, Dobrunjska c. 28 b, p. Dobrunje. Izžrebanci bodo pre¬ jeli knjižne nagrade po pošti. PRAVKAR JE PRI NAŠI ZALOŽBI IZŠLA KNJIGA JULES VERNE, V 80 DNEH OKOLI SVETA, PET TEDNOV V BALONU Obseg 452 strani, 18 celostranskih ilustracij, cena 48,00 din. Napeto, pustolovščin polno branje za mladino! Pisatelj vodi svoje junake širom po svetu — v Indijo, na Japonsko, skozi džungle in puščave, srečujejo se s tisoč nevarnostmi, premagujejo skorajda nepremagljive ovire in s svojo iznajdljivostjo vedno najdejo pot iz vseh težav. NAROČILA SPREJEMA TEHNIŠKA ZALOŽBA SLOVENIJE, LJUBLJANA, LEPI POT 6