Proslava desetleinlce Geslo vseh kulturnih narodov t Etjropi in njih voditeljav — z maliml Lsiemami — se gla&ii Pomirjenj« dubov. pTakšno pomirjenje J« predpogoj za Ohranitev in utrditev mlru med narodi in državamL Najpr&j je treba razorožiti duha, potem bo sledila razorofcitev all vsaj zmanjšanje oboroženosti na kopnem, na morju ln v zraku, in obstoj mlru bo zajamčen. He pomirjenje dnhov, ampak lzzlvanjo! Koroškl Nemci pa so drugega mnepja. Njihovo geslo ob desetletnici plebiscita na Koroškem ]e: nočemo vpllvati pomirjevalno, marveč izzivalno. Praznovanje desetletnice samoposebi pomenja udarec v obraz tistim zavednim Slovencem, kl so o pleblscltu glasovali za našo državo, in pohvala tiBtih, ki so — Cetudi zapeljani z brezvestno nemškonacionalno agltacijo, z lažjo in obljubami — glasovali proti svoji slovenski narodnosti. Proslavljanje plebiscitnega izida je torej poveliCevanje narodnega izdajstva In zasmehovanje zvestobe materlnemu jeziku. Predmet te proslave je potemtakem nekaj, kar se po splošnih pojmib. morale ne more imenovati lepo, plemenito in hvalevredno. Tem manj vzroka Je za to proslavo, ker je gospodarske razmere Koroške In celotna sedanje Avstrlje no dopuščajo ter ne opraviCujejo. Gospodarsko stanje ne prlpoioS« ]ubiliran]a. Kot polasnilo gospodarsklh razmer t Avstriji hočemo navestl dopis v graSkem »Volksblattu« z dne 18. maja 1930 \z Ivnice (Eibiswald) pod naslovom: »Krik v sili! Ali smo obsofenl na smrt?« Ivnica lezi pod slovenskim Radljem ter Je blla nekdaj obljudena s Slovenci. Nekdaj ]e bil to cvetoC trg s 1300 prebivalci, med njiml s 1000 delavci, ki so delall v železniku, premogovniku, steklarni In v žagah. Danea vsa ta podjetja počivajo, število prebivalcev je padlo od 1300 na 900. Ni železniške zveze, ni cest, odtrgan od gveta hira ta nekdaj tako prospevajoCi trg v smrt. Ker ni potrebnih pri¦pevkOT od države in dežele, Ivnica ?ropada kot pravcata paatorka države. Nekdaj tako lepa kmetije so unl5ene, gostilničarjl, kavarnarjJ, trgovcl, obrtnikit V3l nevzdržno hitijo v propad. »Ali morajo,« tako vpraŠa dopisnik, »takšn« razmere vladati na državni meji v »čast« države? Ali je treba ljudstvo ob meji tirati v obup?« Ni to edin krik v sili, ki se razlegra iz Avstrija. Tudi drugod je tako ali slično. Tako Je v Borovlj-h, najstarejšem in največjem industrijskem kraju v slovenskem delu Koroške. V plebiscitni dobi so Borovlje obogatele vsled živahnega trgovskega prorheta, ki je prihajal iz Jugoslavije. Brezvestnl nemški in nemžkutarski agitatorji so takrat med delavci in obrtniki agitirali, da bodo Borovlje propadle, če pridejo k Jugoslaviji. In sedaj? Borovlje 30 propadle, najboljši delavci — puškarji so brez dela in kruha, delavnice so prazne, uboštvo s« Je naaelilo tam, kjer jo prej bilo blagostanje. To se je zgodilo radi tega, ker Borovlje niso v JugoslavijL Kmetskemu stanu" se ne godi niC boljše. Javne dajatve so tolike, da pod njimi omahuje. Dolgovi rastejo, boben poje, zemlja gra v tuje roke. Z višin bežijo ljudje v dolino, iz doline pa v mesta. So kraji, v katerih težko najdeS kmetsko mladino, zlasti dekleta: vse je šlo v tujino iskat službe. Da bi ljudje v takšnih gospodarskih prilikah jubilirall, ali nl ?]coda denar]a?l In če tudl ta denar prihaja od zunaj, zlasti Iz Nem&ije, bi se dal boljše uporabiti: za lajšanje gosdarske bede ln povzdigo narodnega gospodarstva, ne pa za izlive nemSkonacionaln« zagrizenosti to nestrpnosti. KaJ hofie}o prlrediteljl piefaiselta« proslare? V tem Je namrefi namen ln pomen plebiscitnlh sla,vnostl na Koroškem. Proslavltl hočejo des«tletnico brezobzirnega ponemčevanja na slovenskem Koroškem in njegove uspehe med našim ljudstvom. V svoji nemSkonacionalni in nemškutarski zagrizenosti se niti ne zavedajo, da s tem pred svetom proslavljajo desetletnlco svojega besedolomstva. Ta beseda je bila dana tik po plebiscitu na deželnem zboru v Št Vidu, namreC s svečano besedo r