ANNALES • Ser. hist. socio!. • 13 • 2003 - 1 original scientifk paper prejeto: 2003-05-13 UDK 64,03:641.51 (497.4) ... ; ■ ' : : ■ ' ■ ■ PRIHRANIŠ CAS, ZAPRAVIŠ LJUBEZEN: AMBIVALENTNI ODNOS DO KUPLJENE (POL)PRJPRAVLJENE HRANE Blanka Tí VA DAR Univerza v Ljubljani, Fakulteta za družbene vede, 51-1000 Ljubljana, Kardeljeva ploščad ! e-mai I : blanka. ti vadar® guest. a Ti es si IZVLEČEK Prispevek predstavlja rezultate o odnosu do kupljene pol/pripravljene Ivane,, ki so nastali v okvira kvalitativne faze raziskave o zaskrbljenosti zaradi hrane v Sloveniji. V uvodnem delu prispevka avtorica opredeli pojem kupljene pol/pripravljene hrane, opiše pospeševalne dejavnike njene rabe, ki jih zahodna družboslovna teorija o prehrani največkrat omenja in razmisli, kakšen bi lahko bil njihov učinek v Sloveniji. V osrednjem delu prispevka avtorica opiše in analizira sedem skupin pomislekov proti rabi kupljene pol/pripravljene hrane in pet skupin razlogov zanjo. Pomisleki so se nanašali na sestavine in izgubo svežosti, ki lahko škodijo zdravju. Od rabe udeležence odvračajo tudi navade, visoka raven samopreskrbe s hrano, neustrezno razmerje med količino, kakovostjo in ceno, zlasti pa velik čustveni pomen družinskega kosila, ki ga udeleženci razumejo kot konstituens urejene družine, in mora biti, če naj svojo fukcijo uspešno opravlja, skuhano doma. Med razlogi za rabo kupljene pol/pripravljene hrane so udeleženci največkrat omenjali prihranek časa in njeno piaktičnost, uporabljajo pa jo tudi, če jim zmanjka lastnih zamrznjenih zalog, če kakšne jedi ne znajo skuhati, za užitek, na počitnicah in za popestritev jedilnika oz. za seznanjanje s kulinaričnimi novostmi. Kijučne besede: polpripravljene jedi, gotove jedi, živilska industrija, prehrana, stališča, skrbi RISPARMI TEMPO, PCRDl L'AMORE: RAPPORTO AMBIVAI.ENTE CON IL CiBO PRECOTTO SINTESI Il coniributo ci fornisce i risultati della fase qualitative delta riccrca che meltono in evidenza il rappoito che si ha con il cibo precotto. i 'artícelo parla del cibo che si consuma in Slovenia, oss i a delle preoccupazioni che si fanno in proposito. Nella parte, introduit iva, fautrice definisce il concerto del cibo precotto, nonché descrive i fattori che ne aumentano il consumo, i quali vengono per lo piu menzionati neil'ambito della teoría sociologica de.H'aÜmentazione occidentale. In seguito cerca di capire quale potiebbe essere il loro eftetto in Slovenia. Nella pane centrale, l'autrice descrive e anaíizza i pro e i contra dell'uso del cibo precotto. I gruppi di persone sottoposti al test si dividono in sette gruppi contro e chique pro. I dubbi si riferiscono agi i ingredienti e alia perdita della treschezza, che possono nuocere alia salute. DaITuso del cibo precotto allontanano pure le abitudini, l'alto livelio qualitative delle vetlovaglie, il rappoito non appropriato ira qualitk, quantita e prezzo. Viene, messo in risalto sopraltuito il significato affettivo che si attribuisce a/ pran/o in famiglia, sentito dai partecipanti come a (tributo di una famigfía ordinata che pero deve essere, se vuole svolgcre con successo la sua tunzione, preparato a casa. Tra le cause de! pro dell'uso del cibo precotto, i partecipanti, il più delle volte, hanno menzioriato il risparmio di tempo e la praticita. Lo si usa pure nei seguenti casi: in mancanza di riserve di cibo surgelato, quando non si sa preparare qualche piano, per il piacere, in vacanza, per arricchire l'alimentazione, ossia per essere aggiomati suile novita culinaríe. Parole chiave: piatti precotti, piatti pronti, industria alimentare, altmentazione, punto di vista, preoccupazioni ANNALES • Ser. hist. socio!. • 13 • 2003 - 1 Bfanta TIVaDAP.: PRIHP.AHIŠČAS, ZAPRAVIŠ l|U0£Z£N: AM8IVAUNTNI ODNOS OO KUPI )ENf (POUPRIPRAVLItNE HRANt, 87-102 UVOD Britanski sociolog Afan Warde (1997), ki je opravil analizo sodobnih teorij in raziskav o prehranjevanju, meni, da lahko v prihodnosti pričakujemo vsaj štiri različne, a vzporedne smeri razvoja prehranjevalnih praks: a) individualizirano prehrano, t.i. gastroanomijo (Fischler, 1980; 1988), ki se bo izražala v tako različnem prehranjevanju, da bo nemogoče ugotoviti kakršnekoli zakonitosti v prehranjevalnih navadah; b) neotršbalizem v prehranjevanju, čigar obstoj bodo dokazovale številne skupine, ki se bodo med seboj dobro ločile po kulinaričnih pravilih in bodo tvorile stilno enotnost, ki se bo izražala v vedenju članov; c) ohranjanje klasičnih so-cialnodemografskih razlik v prehranjevanju, kot so izobrazbene, starostne, spolne in podobne razlike; d) množično, standardizirano prehranjevanje, ki se bo odražalo v razširjenem uživanju hitre hrane in uporabi (poi)p;¡pravijene kupljene hrane pri kuhanju. Po Wardovem (1999) mnenju naj bi bila uporaba (pol)pripravljene hrane posledica novih konceptov upravljanja s časom. Govorila naj bi o težavah življenja v "urniški družbi" (ang. scheduled society), torej v družbi, v kateri ljudem primanjkuje časa. To je po Wardu (1999) bolj posledica dejstva, da imajo zaradi vse fleksibilnejšega delovnega urnika eni čas, ko ga drugi nimajo ali pa imajo drugi čas, ko ga nimajo oni sami, kot pa zaradi dejanskega zmanjšanja prostega časa. Na občutek, da jim primanjkuje časa, se ljudje odzivajo tako, da vključujejo in prerazvrščajo vse več aktivnosti v enak obseg časa. Zelenjava, ki jo imajo na voljo v svojem zamrzovalniku, na primer zmanjšuje potrebo po vsakodnevnem obisku trgovine in jim omogoča, da imajo sestavine za kuhanje vedno pri roki. Za tedensko nakupovanje v megarnarketu sicer ne porabijo veliko manj časa kot za dnevne obiske lokalne trgovine, a bistveno je, da jim nakupovanja rii treba vključiti v vsakdanji urnik. Kupljena (pol)priprav!jena hrana jim ne prihrani le časa in dela pri kuhi, ampak jim omogoča časovno in prostorsko usklajevanje med člani gospodinjstva. Warde meni, da vse pogostejša uporaba (pol)pripravljene hrane ni posledica njene naraščajoče priljubljenosti med ljudmi, ampak je odziv na posebno konfiguracijo problemov pri časovni organizaciji vsakdanjega življenja. Razume jo celo kot enega od pogojev, ki omogočajo, da v "urniški" družbi družina jč skupaj, kar je še vedno prevladujoči družbeni ideal. K opredelitvi pojma V članku uporabljam izraz kupljena (pol)pripravljena hrana kot nadpomenko za veliko različnih izdelkov, ki jih lahko razdelimo na dve veliki in eno majhno skupino: a) živila: stvari, ki se uporabljajo za prehrano ljudi (SSKJ, 1995, 1706) in so praviloma surovine za pripravo jedi, b) jedi: živila, pripravljena za uživanje, navadno z dodatki (SSKJ, 1995, 360) in c) dodatki. Hrana je pol-pripravljena, če ji moramo pred uživanjem še kaj dodati, na primer vodo, jajca in/ali jo termično obdelati. Pripravljena hrana pa je tista, ki jo lahko takoj zaužijemo. S pridevnikom kupljena jo ločimo od brane, ki se jo vnaprej (napol) pripravi doma. Primeri obdelanih oz. polpripravijenih živil so: zmrznjena ali posušena zelenjava, zelenjava v pločevinkah, kuhan in olupljen krompir, narezana in oprana solata, marinirano meso, zmrznjeni morski sadeži itn. V skupino (pol)pripravijenih jedi sodijo na primer zmrznjene pice, ohlajene testenine, golaž v konzervi, kaše za otroke, juhe v vrečkah, testenine z omako v vrečkah, zmrznjeni (panirani) zrezki, zmrznjene slaščice, a tudi sveže pripravljene jedi, kot so pečeni piščanci, delikatesne solate itn. V skupino (pol)pripravljenih dodatkov pa lahko uvrstimo mešanice dišavnic/začimb, kot so denimo mešanice za jabolčni zavitek, za meso z žara in praškaste omake ali osnove zanje. Kupljena (pol)pripravljena hrana se od druge razlikuje v dveh lastnostih. Prva je, da jo pred prodajo na trgu do določene mere pripravijo, kar uporabniku/-ci prihrani čas in energijo (delo, skrb, spretnost), saj jo lahko takoj ali hitro skuha, pogreje oziroma zaužije. Prihranek časa in energije je različen, saj je odvisen od stopnje vnaprejšnje priprave: največ je zahtevajo živila, ki so denimo samo očiščena (npr. zmrznjen grah) in jih uporabimo kot sestavine jedi, najmanj pa jedi (npr. delikatesne solate), ki jih lahko zaužijemo take, kakršne smo kupili. Druga pomembna lastnost pa je, da tovrstno hrano, zato da ostane dalj časa dobra oz. užitna, pred prodajo obdelajo s toploto, sušenjem, zamrzovanjem, hlajenjem, dodajanjem kemičnih snovi, pakiranjem v posebnih pogojih itn. Opredelitev, da neka hrana sodi v kategorijo "kupljena (pol)pripravljena", je nujno arbitrarna (Candei, 2001, 17). Odvisna je namreč od uveljavljenih navad prehranjevanja v nekem kulturnem okolju. Špagetov, na primer, tradicionalno ne izdelujemo doma iz osnovnih sestavin, ampak jih kupujemo v trgovinah. Zato niso kupljena polpripravljena hrana, čeprav jih za nas naredi industrija in nam prihrani izdelovanje testa. Take vrste hrana so, če jih na primer kupimo v vrečki, zmešane z omako, saj se omake za testenine običajno kuha dorna iz svežih sestavin. "Kupljeno (pol)pripravljeno" je torej relativni, ne absolutni pojem. Njegov pomen ne izvira le iz vnaprejšnje industrijske obdelave, ampak je odvisen tudi od tega, ali smo neko hrano, ki jo danes kupimo pripravljeno, pripravljali v bližnji preteklosti doma, ali ne (Lien, 1997, 199). V slovenščini imamo težavo s poimenovanjem tovrstne hrane. V angleščini se je uveljavil izraz convenience food, h kateremu nekateri avtorji (npr, Bonke, 1997) uvrščajo tudi prehranjevanje v restavracijah. To pa zato, ker v tem primeru po$amezniku/-ci hrane sploh ni treba kuhati oz. pripravljati. Slovenska živilska in- ANNALES • Ser. hrst. sociol, - 13 ■ 2003 • 1 {¡Janka TIVADAR: PRIHRANIŠ ČAS. ZAPRAVIŠ LIUBE7EN: AMMVAlENTNi ODNOS DO KUPEIENE (POLJPRIPRAVLJENE HRAtv~ dustrija uporablja izraze, kot so: zamrznjena hrana, izdelki za hitro pripravo, gotova jedila, pripravljena zmes za hitro pripravo idr. Še najbolj pogosto pa jih, da bi pri potrošnikih preprečila asociacije z industrijskostjo, instantnostjo in nenaravnostjo, imenuje kar z generičnimi pojmi, kot npr. predjedi, juhe, omake itn. Tudi slovenska živilska znanost ne uporablja krovnega izraza za to, kar je v angleščini convenience food, ampak več ožjih (gotove jedi, polpripravljene jedi, predpripravljene jedi oz- živila itn.).1 IZHODIŠČA IN OPREDELITEV RAZISKOVALNEGA PROBLEMA Raziskave prehranjevalnih navad kažejo, da je uporaba kupljene (pol)pripravljene hrane le eden od vsaj Štirih trendov v prehranjevanju, ki bodo koeksistiraii v prihodnosti, na drugi strani pa njena ponudba v naših trgovinah strmo narašča in postaja vse bolj raznolika. To pomeni, da bi lahko njena uporaba oz, uživanje postalo prevladujoč prehranjevalni trend. Čeprav dostopnost v trgovinah ne pomeni nujno tudi nakupa, bi je industrija ne pošiljala na trg v vse več različicah in trgovine ne naročale (in ceio pripravljale), če je ne bi mogle prodati. To dokazujejo tudi podatki o prodaji.2 Poglejmo dva primera: po podatkih raziskave Panel trgovin,3 ki jo opravljajo v agenciji GraNteo, je bila januarja 2.002 prodaja dehldriranih polpripravljenih jedi, kamor sodijo jedi iz testenin (npr. testenine z omako), riža (npr. rižote), krompirja (npr. pire krompir) in sladke jedi (npr. mlečni riž), skoraj trikrat večja kot januarja 2000. Podatki trgovske družbe Mercator5 za njen hipermarket v Ljubljani kažejo, da je prodaja zamrznjene (pol)pri-pravljene hrane v letih od 1999 do 2002 narasla skoraj za petkrat. Postavlja se vprašanje, kako se ta trend kaže na drugi, potrošniški strani, je občutek pomanjkanja časa edint pospeševalni dejavnik uporabe kupljene (pol)pri- pravljene hrane? Kakšen je odnos potrošnikov do nje, zakaj jo sploh uporabljajo? Lahko postane prevladujoči prehranjevalni trend? Rezultati slovenske raziskave iz začetka osemdesetih let, ki je bila opravljena na vzorcu zaposlenih delavcev, so pokazali, da so bili ti v splošnem nenaklonjeni industrijsko pripravljeni hrani. Raziskovalci so ugotovili, da so anketiranci kupljeno (pol)pripravijeno hrano uporabljali razmeroma redko: 34 odstotkov ni nikoli uporabljalo polpripravljene; hrane (npr. očiščena zelenjava, testo),6 56 odstotkov pa ne gotovih konzerviranih jedi (Kos et al., 1981, 66). V raziskavi o prehranjevalnih navadah v Sloveniji (Kos et al., 2000: Tivadar, 2001), v kateri smo uporabo polpripravljene hrane raziskovali nekoliko natančneje, smo ugotovili, da od ene tretjine do štirih petin vprašanih nikoli ne uporablja nobene od vrst hrane po katerih smo spraševali.7 V raziskavi Življenjski stili v medijski družbi (Luthar, 2002; Tivadar, 2002) smo vprašali samo po uporabi kupljenih jedi, ki jih je pred uživanjem treba !e speči ali pogreti (npr. pica, golaž, testenine z omakami). Da jih nikoli ne uporablja, je odgovorila tretjina vprašanih, tretjina jih uporablja enkrat ali nekajkrat letno, četrtina enkrat ali nekajkrat mesečno in peščica anketirancev nekajkrat tedensko. Podatki telefonske raziskave, opravljene v okviru raziskovalnega projekta, ki je namenjen razvoju nove generacije velikih gospodinjskih aparatov (Tivadar, 2002b), kažejo, da ima le slaba petina gospodinjstev v Sloveniji običajno na zalogi v zamrzovalniku različne vrste kupljene (pol)pripravljene hrane in le v slabi desetini gospodinjstev priprava obrokov s pomočjo kupljene zamrznjene hrane narašča.8 Videti je torej, cía so potrošniki vsaj na ravni svojih stal išč do kupljene (pol)pripravljene hrane pravzaprav zadržani, morda celo ambivalentni. Zato je potrebno njihov odnos do nje analizirati podrobneje, V nadaljevanju članka bom najprej predstavila že ugotovljene pospeševalne in zaviralne dejavnike naraščanja uporabe 1 Pogovor z mag. M ar l eno Skvarča, Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta, 27. april 2003. 2 Podatki a prodaji, ki jih navajam, so lahko zgolj ilustrativni, ker so težko dostopni. Dostopnost je omejena zaradi različnih razlopov, glavna pa sta nevarnost razkrivanja poslovnih skrivnosti in kompleksna narava podatkov (sezonska nihanja, zbiranje podatkov v različnih oddelkih in v velikih skupinah, ki niso uporabne za analizo itn ). 3 Gre za raziskavo na kvotnern v2orcu trgovin, ki je statistično reprezentativen. Vključene so prodajalne živilska stroke oz, z izborom blaga za vsakdanjo rabo: klasične prodajalne, marketi, veleblagovnice, drogerije in črpalke. Zastopane so male, srednje i« velike prodajalne iz skoraj vseh trgovskih verig. Vzorec zajema tudi predstavnike neodvisnih trgovcev. Podatke zbirajo šestkrat na leto {http://www.gralUeo.si/2JLpane! .php.). 4 Prodajo se meri v kilogramih, januarja 2000 je za to skupino jedi znašata 127-17 kg, januarja 20Q2 pa 34301 kg. (Panel trgovin, Cral-Iteo). 5 Za podatke sem prosila tudi trgovsko družbo Spar Slovenija, ki je sodelovanje zavrnila. 6 31 odstotkov anketiranih jo je uporabljalo včasih (do trikrat mesečno), 29 odstotkov pa redkokdaj (nekajkrat letno). 7 Spraševali smo po pogostosti uporabe vloženega in konzerviranega sadja, vložene in konzervirane zelenjave, instaranih |uh in jiišnih koncentratov, zamrznjenenega mesa, rib in mehkužcev, praškastih mešanic za slaščice, zamrznjene zelenjave, zamrznjenih gotovih jedi, konzerviranih gotovih jedi, zamrznjenega peciva in sadja. 8 Opozoriti velja, da v Sloveniji nimamo javno dostopnih longitudinalnih podatkov o rabi kupljene (pol)pripravljene hrane, ki bi bili pridobljeni z raziskavami potrošnikov. Vsi, ki jih opisujem so enkratni, zbrani v določeni časovni točki z različnimi reprezentativnimi vzorci (odrasla populacija od 18. leta naprej, odrasla populacija med 18. in 65 letom ali gospodinjstva s telefonskim priključkom) in metodami. ANNALES • Ser. Iiist. sociol. • 13 ■ 2003 ■ 1 Sbnk» T1VADAK: PRIHRANIŠ ČAS, ZAPRAVIŠ HUBfZSN: AMBIVAltfffiNI ODNOS DO KUPIIFNE