Nova smer Strate{ki projekt SP–12 Potni{ki promet Potovanja z izkaznico FIP Tovorni promet Oprtni promet Maribor Tezno-Wels v tretjem letu obratovanja Infrastruktura Dobova dobiva novo podobo Iz tujine Evropske `eleznice svarijo pred omejujo~o zakonodajo marec 2004 Revija Slovenskih `eleznic Parlamentarni odbor za infrastrukturo je v zadnjih dneh marca potr- dil predlog zakona o poslovni sanaciji Slovenskih `eleznic, ki ga sedaj ~aka {e obravnava v dr`avnem zboru. Predvideno ~im hitrej{e sprejet- je zakona je ena od bistvenih sestavin vzpostavitve osnove za na{ na- daljnji razvoj in za dober {tartni polo`aj za tekmo s tujimi `elezni{ki- mi prevozniki, ki Slovenije prav gotovo ne bodo zaob{li. Predlog za- kona namre~ govori tudi o delni dokapitalizaciji na{ega podjetja, o preoblikovanju dela dolgov v nove z ni`jo obrestno mero, vklju~uje pa tudi dve milijardi tolarjev dr`avne pomo~i za sofinanciranje kadrov- skega prestrukturiranja. Pa da ne bo pomote - predlagani sanacijski zakon ni dejanje usmiljenja na{ega lastnika ali pa le {e en poskus z dr- `avno pomo~jo nad vodo dr`ati kroni~no izgubarsko podjetje. V ~a- su, ko stojimo tako reko~ pred vrati Evrope, je treba zapisati, da je prav Evropska unija v svoje dokumente zapisala, da morajo dr`ave svoje nacionalne `elezni{ke prevoznike pripraviti na tekmovanje na li- beraliziranem trgu `elezni{kih prevoznih storitev. Ker pa ima vsaka medalja dve plati, je v evropskem `elezni{kem sek- torju odgovornost za bolj{e rezultate porazdeljena med dr`avo na eni in na `elezni{ko podjetje na drugi strani. Zato so se zahodnoevropske `eleznice `e pred leti lotile temeljitega preoblikovanja svojih organi- zacijskih struktur ter se iz okostenelih paradr`avnih podjetij za~ele obra~ati v smer tr`nega poslovanja. Po tej poti, za katero je treba od- krito zapisati, da bo vse prej kot lahka, zato stopamo tudi na Sloven- skih `eleznicah. @e v prej{nji Novi progi smo dobr{en del vsebine pos- vetili organizacijskim spremembam, ki nas ~akajo v naslednjih mese- cih. Tokrat nekaj ve~ pozornosti posve~amo projektu SP-12, ki govori o kadrovski reorganizaciji in racionalizaciji. S ~im bolj poljudno razla- go in konkretnimi primeri smo posku{ali predstaviti osnovne cilje pro- jekta, vsebinske razloge zanj in spremembe, ki jih bo prinesel. V tokratni Novi progi pa so svoje mesto na{li tudi {tevilni drugi ~lan- ki, ki govorijo o novostih in spremembah na razli~nih podro~jih. Ko- legi iz potni{kega prometa so nam posredovali podatke o cenej{ih potovanjih za `elezni~arje v Bosno in Hercegovino, hkrati pa smo zbrali tudi podatke o ugodnostih, ki nam jih omogo~a izkaznica FIP, da vas spomnimo na to mo`nost potovanja. Na{e sodelavke in sode- lavci iz tovornega prometa se lahko pohvalijo z uspe{nimi vo`njami oprtnega vlaka med Teznim in avstrijskim Welsom. Ta vozi `e tretje leto, njegova zasedenost pa je v povpre~ju kar 93-odstotna. Na podro~ju infrastrukture pa `e od lanskega novembra kot najob- se`nej{i projekt na na{ih progah potekajo dela na mednarodnem mejnem prehodu Dobova. Prvega maja bodo na njem namre~ za~ela veljati poostrena schengenska dolo~ila, saj bo meja s Hrva{ko posta- la zunanja meja Evropske unije. Z veseljem lahko zapi{emo, da bodo vsa dela, povezana z zahtevami EU, kon~ana `e konec aprila. Ve~ o trenutnem poteku del in organizaciji prometa pa lahko preberete tudi v Novi progi. Pogled s strani Süleyman Karaman generalni direktor Tur{kih `eleznic Nova smer SP–12 Kon~ni rezultat tega projekta naj bi bil nov akt o sistemizaciji, racionalizirano {tevilo de- lovnih mest ter izvajalcev in na tej podlagi dolo~itev prese`nega {tevila delavcev. Potni{ki promet @elezni~arke in `elezni~arji se lahko z vozov- nicami FIP z vlakom zapeljemo ne le v slu`- bo in iz nje, temve~ tudi na dopust v {tevil- ne evropske dr`ave – in to z ob~utnim po- pustom. Tovorni promet [tevilo oprtnih vlakov na relaciji Maribor Tezno-Wels se je z enega para vlakov sep- tembra 2001 `e pove~alo na {tiri pare vla- kov na dan. Zasedenost pa je v povpre~ju kar 93-odstotna. Infrastruktura Posodabljanju mejnih prehodov po zahte- vah EU smo se pridru`ile tudi Slovenske `e- leznice z obse`nimi deli na mednarodnem mejnem prehodu Dobova. Iz tujine Oblikovanje `e tretjega »`elezni{kega pake- ta« v organih EU `e poteka, `elezni{ki pre- vozniki pa so mu `e na za~etku namenili kar nekaj kritik. 2 3 8 10 12 14 Novo progo izdajajo Slovenske `eleznice, Slu`ba za organizacij- sko komuniciranje • Ljubljana, Kolodvorska 11, telefon (01) 29 141 94, telefaks: 29 148 09, e-po{ta: marko.tancar@slo- zeleznice.si • odgovorni urednik: Marko Tancar • lektoriranje: Darinka Lempl • tajni{tvo uredni{tva: Mateja Urbanc • avtorji fotografij: Antonio @ivkovi~, Marko Tancar, Dario Cortese, Janez Merlak, Marjana Lesar Slovnik, arhiv UIC • tisk: Present d.o.o. • Nova proga izide desetkrat na leto v 10.500 izvodih • naslovniki jo prejemajo brezpla~no • fotografij in rokopisov ne vra~amo. Bralci in dopisniki, ne pozabite! Prihodnja {tevilka Nove proge izide 3. maja. Prispevke zanjo lahko na naslov uredni{tva po{ljete najpozneje do 16. aprila. 1 Uvodnik Marko Tancar, odgovorni urednik Nove proge Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 S@ so ljudje Zvonimir Skalar Glasba je moje `ivljenje 16 2 Pogled s strani Süleyman Karaman generalni direktor Tur{kih `eleznic Za Tur~ijo je zna~ilen velik dele` blagovne menjave s tujino. Ta na leto dosega kar okrog 55 milijo- nov ton. Znotraj teh koli~in je ob- ~uten tudi dele` zahodnoevrop- skih dr`av. Izvoz in uvoz z Italijo sestavlja 32 odstotkov tur{ke zu- nanje blagovne menjave, z Nem- ~ijo 13 odstotkov, s Francijo 6 odstotkov in z Avstrijo 2 odstot- ka. Na Slovenijo v celotni evrop- ski blagovni menjavi s Tur~ijo od- pade 0,16 odstotka. Najve~ji de- le` blaga, ki ga uvozimo po `e- leznici iz Slovenije, imata papir in celuloza. Kar 64 odstotkov blaga med Tur- ~ijo in Zahodno Evropo se prepe- lje z ladjami, 26 odstotkov po ce- stah, 1 odstotek po `elezni{kih tirih in 0,3 odstotka z letali. De- le` `elezni{kega transporta med Tur~ijo in zahodnoevropskimi dr- `avami je torej zelo majhen. Maj- hen dele`, ki ga med obema dr- `avama prepeljemo po `elezni{- kih tirih, pa nam pomeni veliko prilo`nost za izbolj{anje rezulta- tov. Da bi izbolj{ali `elezni{ki dele` v blagovni menjavi med obema dr- `avama, sva se 15. maja lani se- stala direktorja TCDD in S@. Na sestanku sva se dogovorila, da bomo na trg uvedli nov skupni produkt, ki smo ga poimenovali East Express. [lo bo za me{ani tovorni vlak, ki bo povezoval po- staji Halkali v Carigradu in ljub- ljanski Zalog ter tako vzpostavil nekak{en zemeljski most med Carigradom in Ljubljano. Nasled- njo stopnjo pri dogovorih smo dosegli 19. septembra 2003, ko je bilo podpisano pismo o name- ri. Vlak bo vozil po 1.577 kilometrih koridorja X, ki povezuje Tur~ijo in Slovenijo; z najkraj{o potjo bo povezoval Jugovzhodno, Sred- njo, Zahodno in Severno Evropo. S podalj{anjem koridorja iz Tur~i- je do Srednje in Severozahodne Evrope pri~akujemo ponovno o`ivitev X. koridorja in pove~anje `elezni{kega transporta med Tur- ~ijo ter Nem~ijo, Avstrijo, Italijo in Francijo, ki imajo ob~utne de- le`e v tur{ki zunanjeblagovni me- njavi. Dandanes se pomen `eleznice pove~uje iz dneva v dan, saj je do narave prijazen in obenem naj- varnej{i na~in transporta. Tudi Evropska unija je prepoznala po- men `elezni{kega transporta in podpira njegov razvoj, vklju~no z revitalizacijo X. koridorja. Tem prizadevanjem se pridru`ujemo tudi na tur{kih `eleznicah, zato si `elimo, da bi novo povezavo uvedli ~im prej. Hkrati pa tudi na vseh dogovorih z razli~nimi so- govorniki poudarjamo pomen projekta. Kot smo poudarili tudi na sestanku v Ljubljani konec de- cembra, pa bo za za~etek vo`enj najprej treba izpolniti nekaj po- gojev. Izbolj{ati bo treba odnose z uporabniki, ponuditi prilago- dljive vozne rede in privla~ne cene. Zato smo `e oblikovali predlog voznega reda in ni`jih cen. Na Tur{kih `eleznicah pa od vseh `eleznic, ki sodelujejo v pro- jektu, pri~akujemo, da njegovi iz- vedbi namenijo kar najve~jo po- zornost in s tem pomagajo k ~im hitrej{em za~etku vo`enj East Ex- pressa. Rad bi omenil tudi na{ novi pro- jekt uvajanja blok vlakov, s kate- rim bomo ponudili novo trans- portno vizijo in transport blaga s hitrostmi, primerljivimi s cestnim transportom. Enega od novih blok vlakov bomo uvedli na rela- ciji Carigrad-Kapikule in bo nada- ljevanje vlaka med Ljubljano in Carigradom na tur{kem ozemlju. Poleg tega pa za zagotavljanje transportov med Evropo in Tur~i- jo ter drugimi dr`avami nekdanje Skupnosti neodvisnih dr`av in dr- `avami Srednjega Vzhoda `e zdaj uspe{no skrbimo z rednimi tovornimi vlaki na relacijah Cari- grad-Almary, Carigrad-Turkmeni- stan, Carigrad-Sirija, Adana (Tur- ~ija)-Musul (Irak). Upam, da se jim bo kmalu pridru`il tudi novi vlak med Zalogom in Halkalijem. Na koncu pa bi rad kot predsed- nik uprave in generalni direktor Tur{kih dr`avnih `eleznic zagoto- vil, da bom s svojimi sodelavci storil vse, da bo East Express ~im prej povezal obe dr`avi. East Express mora ~im prej povezati Slovenijo in Tur~ijo Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 3Nova smer Bralci Nove proge so lahko `e v prej{nji {tevilki revije v pogovorih s poslovodji dru`be prebrali mar- sikaj o ciljih in poteku projekta SP-11 – Poenostavitev organiza- cijske strukture S@ in prenova de- lovnih procesov, vklju~no organi- zacijskih pravilnikov, standardov in sistema kakovosti. Delno pa smo pisali tudi o poteku projekta SP–12, ki nosi naslov Kadrovska reorganizacija in racionalizacija. Kon~ni rezultat tega projekta naj bi bil nov akt o sistemizaciji, ra- cionalizirano {tevilo delovnih mest ter izvajalcev in na tej pod- lagi dolo~itev prese`nega {tevila delavcev. Namen tega prispevka je bralcem revije, predvsem pa zaposlenim `elezni~arjem, pred- staviti dejansko vsebino in cilje, ki so zastavljeni s strate{kim projek- tom Kadrovska reorganizacija in racionalizacija. Za informacije o delu na projektu smo zaprosili skrbnika projekta Andreja Pago- na. Kaj je Projekt SP–12? Projekt SP-12, Kadrovska reorga- nizacija in racionalizacija, je le eden izmed projektov, ki so bili utemeljeni s strate{ko vizijo po- slovodstva Nova smer, ki jo je po potrditvi na nadzornem svetu Holdinga Slovenske `eleznice, d. o. o., decembra potrdila tudi vla- da RS. Strate{ki projekti oziroma na~in projektnega dela pa so po tej viziji postali gonilo nenehnih in potrebnih izbolj{av ter na~in dela. Projekt SP-12 je po svoji vsebini dejansko nadaljevanje projekta SP-11, Poenostavitev or- ganizacijske strukture S@. ^e je eden izmed klju~nih ciljev projek- ta SP-11 prenova pravilnika o no- tranji organizaciji dru`be in izde- lava novih pravilnikov Holdinga S@ ter jedrnih dru`b, lahko med klju~ne cilje projekta SP-12 {teje- mo izdelavo podlag za sprejem in uveljavitev novega pravilnika o sistemizaciji delovnih mest hol- dinga in novoustanovljenih jedr- nih dru`b ter izdelavo opisov de- lovnih mest. Kadrovska racionali- zacija in operacionalizacija pro- grama prese`nih delavcev kot drugi klju~ni cilj projekta SP-12 sta tako samo posledica kon~nih re{itev in rezultatov, ki jih bosta dala oba projekta oziroma na njuni podlagi sprejeti novi akti dru`b. Vsebinski razlogi za novo sistemizacijo Razloge za novo sistemizacijo delimo na zakonske in notranje. Zakon o delovnih razmerjih, ki velja od 1. januarja 2003, uzako- nja in predpisuje samo en »obve- zen« akt, ki ga mora imeti sleher- ni delodajalec v Republiki Slove- niji. To je akt, s katerim je dolo~e- na organizacija dela oziroma ob- veznosti, ki jih morajo delavci poznati zaradi izpolnjevanja po- godbenih in drugih obveznosti. Dejstvo, da dru`ba s prehodom v novo organiziranost po zakonu o preoblikovanju javnega podjetja v holding potrebuje tudi nove akte o notranji organizaciji in si- stemizaciji, je zgolj formalne, vendar obvezujo~e narave, po- membnej{i od tega so vsebinski razlogi. Zakon o delovnih razmerjih si v svojih {tevilnih dolo~ilih zelo pri- zadeva za uveljavljanje pravic de- lavcev, ki jih morajo zagotoviti delodajalci, na drugi strani pa s svojo togostjo - na primer s pra- vili za spreminjanje pogodbe o zaposlitvi - zelo ote`uje hitro in u~inkovito reagiranje na spre- membe, ki tako reko~ vsak dan nastajajo v razmerjih med ljudmi v delovnem procesu, med posa- meznikom in dru`benim oko- ljem, med posameznikom in na- ravnim okoljem ter med posa- meznikom in tehniko. Vsako delovno mesto, ki temelji na mikro delitvi dela, se zaradi spremenjenih razmer na trgu lahko kaj hitro spremeni. S tem pa se pojavi te`ava pojmovanja Strate{ki projekt SP–12 Kadrovska reorganizacija in racionalizacija delovnega mesta kot pravne ka- tegorije, ki ga na{a delovno prav- na zakonodaja obravnava zelo formalno in skoraj popolnoma stati~no (prerazporejanja delav- cev zaradi sprememb delovnega procesa novi zakon ne pozna ve~). Odgovor na te dileme ter re{itve naj bi podal projekt SP–12 in na njegovi podlagi sprejeta nova sistemizacija za Holding Slovenske `eleznice, d. o. o., ter njegove odvisne dru`be. Prilaga- janje novim razmeram, ki smo ga za~eli s tem projektom, ni osam- ljen, saj podobne spremembe potekajo v vseh uspe{nih sloven- skih podjetjih, ki `e delujejo v globalnih razmerah poslovanja. Z vhodnimi zahtevami projekta SP-12 je bilo dolo~eno, da je ka- drovska reorganizacija in racio- nalizacija namenjena prenovi si- stemizacije delovnih mest, s ka- tero naj se zmanj{a {tevilo sedaj sistemiziranih delovnih mest z zdru`evanjem ve~ nalog v okviru posameznega delovnega mesta. Hkrati naj se opredelita optimal- no {tevilo in struktura delovnih mest v dru`bi, vklju~no z dolo~i- tvijo potrebnih odgovornosti (zahtevanih znanj, ve{~in, spret- nosti, osebnostnih lastnosti …) izvajalcev. Cilji, ki so bili za pro- jekt SP-12 dolo~eni v Novi smeri na podlagi analize obstoje~e ka- drovske strukture Slovenskih `e- leznic, d. d., konec leta 2002, so dobili {e dodatno podkrepitev z uveljavitvijo nove zakonske uredi- tve s podro~ja delovnih razmerij, ki je za~ela veljati v za~etku leta 2003. Delovno mesto, ki je po organi- zacijski teoriji najmanj{a organi- zacijska enota v organizaciji, je v obdobju ve~ kakor 150-letne hie- rarhi~ne organizacijske strukture `eleznic pomenilo zelo odmerje- no delitveno enoto, stati~no to~- ko v organizacijski strukturi z zelo ozko opredeljenimi naloga- mi, manj pa pristojnostmi in od- govornostmi. Tak{na ureditev enostavno ne more ve~ slediti hi- trim spremembam v procesih dela, ki jih povzro~ajo {tevilni zu- nanji in notranji dejavniki. Veljav- na sistemizacija iz leta 2000 in priloga KPD@P vsebujeta kar 725 razli~nih delovnih mest, ki so raz- vr{~ena od prve do sedme tarifne skupine. ^e zna{a skupno {tevilo sistemiziranih delovnih mest od prve do ~etrte tarifne skupine 107 razli~nih delovnih mest, v peti, {esti in sedmi tarifni skupini pa kar 618, je jasno, da k nave- deni pestrosti najve~ prispevajo razli~na »referentska« delovna mesta, kjer so naloge raz~lenjene do njihovega absurda. Potek dela na projektu SP-12 V izhodi{~u izvedbe projekta zdru`evanja nalog so bile postav- ljene naslednje klju~ne to~ke: • s projektom se ne bo posegalo v obstoje~i pla~ni sistem, kar pomeni, da se lahko zdru`uje- jo naloge tistih delovnih mest, ki so uvr{~ena v isto tarifno 4 Nova smer Primer {t. 1: Zdru`evanje referentov Ureditev po veljavni sistemizaciji Predlog po projektu SP 12 [ifra in naziv a. 50303 Referent III/3 – delovnega mesta za evidence osnovnih sredstev 550302 Referent III/3 b. 50305 Referent III/3 – za obra~un materiala – ekonomske smeri c. 50311 Referent III/3 – za obra~un pla~ Stopnja strokovne V. stopnja izobrazbe V. stopnja izobrazbeizobrazbe Smer strokovne a. Ustrezna izobrazbe b. Ekonomska Ekonomska c. Ekonomska Koli~nik 2,18 2,18 Naloge (npr.) a. Vodenje evidenc o stanju in gibanju osnovnih Evidentiranje, obra~unavanje in sredstev, materiala, rezervnih delov in razkrivanje osnovnih sredstev in drobnega inventarja,… (skupaj 8 skupin dolgoro~nih rezervacij nalog in opravil) b. Vodenje evidenc o stanju in gibanju materiala, rezervnih delov, drobnega inventarja in Evidentiranje, obra~unavanje in osnovnih sredstev,… (skupaj 8 skupin razkrivanje zalog nalog in opravil) c. Priprava in pregledovanje dokumentov za obra~un pla~, vna{anje podatkov Obra~un pla~ in drugih v aplikacijo Pla~e ter izvedba popravkov,... stro{kov dela (skupaj 10 skupin nalog in opravil) k k k k k k k Primer {t. 2: Zdru`evanje kretnikov Ureditev po veljavni sistemizaciji Predlog po projektu SP 12 [ifra in naziv a. 30702 Kretnik II - Kretnik II delovnega mesta b. 30703 Kretnik II - Kretnik v vleki 340104 Kretnik III Stopnja strokovne III. stopnja izobrazbe III. stopnja izobrazbe izobrazbe Smer strokovne a. Ni`ja poklicna izobrazba Ustrezna izobrazbe b. Ni`ja poklicna izobrazba Koli~nik 1,71 1,71 [ifra in naziv 30802 Kretnik I - Kretnik I 340105 Kretnik II delovnega mesta Stopnja strokovne III. stopnja izobrazbe III. stopnja izobrazbe izobrazbe Smer strokovne Ni`ja poklicna izobrazba Ustrezna izobrazbe Koli~nik 1,80 1,80 [ifra in naziv 31701 Kretnik I/1 - Kretnik I/1 340106 Kretnik I delovnega mesta Stopnja strokovne III. stopnja izobrazbe III. stopnja izobrazbe izobrazbe Smer strokovne Ni`ja poklicna izobrazba Ustrezna izobrazbe Koli~nik 1,89 1,89 k k k k k k k k k k k k Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 5Nova smer Aktualno Smetana evropskega tovor- nega prometa v Ljubljani Med 27. in 29. majem bo v Can- karjevem domu potekal medna- rodni `elezni{ki seminar z imenom @elezni{ki tovorni promet v novem stoletju. Teme seminarja se bodo navezovale na lanski Eurailfreight, ki je potekal v Münchnu; potekale bodo diskusije o izzivih novega stoletja za `eleznice, o pri~akova- nju uporabnikov ter vlogi promet- ne politike v `elezni{kem prometu blaga. Seminar bo razdeljen na tri podteme: @eleznica, zanesljivi partner na transportnem trgu bla- ga, @elezni{ko omre`je tovornega prometa za »ve~jo Evropo«, Opti- miziranje `elezni{kega tovornega prometa. Na strani S@ bosta kot predstavni- ka gostitelja v razpravah sodelova- la generalni direktor Bla` Miklav~i~ in izvr{ni direktor tovornega pro- meta Sre~ko @erjav. S svojimi pris- pevki pa se jima bodo pridru`ili {tevilni eminentni strokovnjaki iz tujine, med drugim tudi direktor tovornega prometa v UIC, Pierre Reinhardt, predsednik Railion Deutschland, dr. Klaus Kremper in vodja tovornega prometa ÖBB, mag. dr. Wolfgang Scharinger. Organizacija seminarja poteka v sodelovanju z Mednarodnim `e- lezni{kim kongresnim zdru`enjem IRCA, generalna koordinatorka se- minarskih dejavnosti pa bo po- mo~nica izvr{nega direktorja za strate{ko tr`enje in razvoj Mirjam Kasteli~. Seminarja naj bi se udele- `ilo ve~ sto vodstvenih delavcev in strokovnjakov s podro~ja `elezni{- kega tovornega prometa dr`avnih `elezni{kih prevoznikov, novih pre- voznikov, upravljavcev `elezni{ke infrastrukture in lu{kih podjetij ter predstavnikov politike ter gospo- darstva. Seminar se bo za~el v ~etrtek, 27. maja, z nagovori ljubljanske `upa- nje Danice Sim{i~, predsednika GZS Jo`ka ̂ uka in Bla`a Miklav~i~a ter okroglo mizo @elezni{ki tovorni promet – danes in jutri. Na njej se bodo prometnemu ministru Jako- bu Prese~niku pridru`ili {e pred- sednik CER Giancarlo Cimoli, pred- sednik UIC Benedikt Weibel in dru- gi predstavniki EU, EIM in IRCA. Natan~nej{i podatki o programu seminarja, prijavnica nanj in prijav- nica za hotelske storitve ter turi- sti~ni program v {tirih jezikih so objavljeni na spletni strani Sloven- skih `eleznic. skupino in isti pla~ilni razred, • naslednji pogoj, ki je bil upo- {tevan pri zdru`evanju, je ista vrsta ali komplementarnost zahtevane izobrazbe, kar po- meni, da niso »v istem ko{u« na primer dru`boslovne in na- ravoslovne zahteve, • tretja pomembna stalnica, ki je upo{tevana pri projektu, so de- lovna mesta izvr{ilnih `elezni{- kih delavcev, ki se glede na se- danje stanje zaenkrat v ni~emer ne spreminjajo oziroma zdru- `ujejo. Odlo~itev, da se ta kate- gorija delovnih mest ohranja v nespremenjeni strukturi, je po- vezana s posebnimi zahtevami za zasedbo teh delovnih mest glede na zakon o varnosti v `e- lezni{kem prometu, izdelanimi ocenami tveganja, pa tudi pra- vicami, ki so uveljavljene na teh delovnih mestih glede benefici- rane dobe oziroma vklju~itve v sistem obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja. Kako konkretno poteka delo na projektu, si lahko pogledamo na prakti~nem primeru s podro~ja ra~unovodstva, kjer poteka pro- ces evidentiranje poslovanja z obra~unom pla~. V na{i veljavni sistemizaciji imamo definirana na primer naslednja delovna me- sta: 50303 referent III/3 – za evi- denco osnovnih sredstev, 50305 referent III/3 – za obra~un mate- riala in 50311 referent III/3 – za obra~un pla~. Vsa ta dela v manj{ih in prilagodljivej{ih pod- jetjih opravlja poleg svojih del kar »tajnica«. Pri nas pa je delo raz~lenjeno na tri delovna me- sta, ~eprav je vrsta nalog iz vsa- kega opisnega lista za ta dela dobesedno enaka (vodenje evi- denc o stanju in gibanju mate- riala, rezervnih delov, drobnega inventarja in osnovnih sredstev …). Za vsa tri delovna mesta je zahtevana srednja izobrazba ekonomske oziroma ustrezne smeri, osnovna pla~a oziroma koli~nik je za vsa tri delovna me- sta enak (2,18). Te`ave nastane- jo, ko je zaradi rokov, ki so v ra- ~unovodstvu pravilo, treba »so- sedovo« delo opraviti tudi, ko so delavci na dopustu ali kraj{em bolni{kem dopustu. V tak{nih primerih lahko {e vedno sli{imo frazo, ki jo poznamo {e iz nekih drugih ~asov: »to ni v mojem opisu del«, delodajalec naj zago- tovi ve~je rezerve in podobno. V tak{nih primerih tudi na{e sedaj mo~no posodobljene odredbe za opravljanje drugega dela niso bile uspe{ne. Nasprotno pa odredba o nadome{~anju ni bila sporna, ~e je bilo treba nado- me{~ati na primer stro{kovnega knjigovodja (referent III/1, koli~- nik 2,41), saj je s sabo prinesla vi{jo pla~o za ~as nadome{~anja. Projekt SP-12 ne posega v obsto- je~i pla~ni sistem. Zato je zdru- `evanje knjigovodskih opravil iz- vedeno znotraj istega koli~nika, ne pa tudi sicer sorodnih del, ki sodijo v vi{ji tarifni razred. Zdru- `evanje sicer funkcionalno so- rodnih del ra~unovodstva iz raz- li~nih pla~ilnih razredov bi na- mre~ pomenilo nujnost upo{te- vanja 191. ~lena KPD@P (za vsa tako zdru`ena delovna mesta bi veljal koli~nik najvi{je ovrednote- nega dela), kar pa ni namen niti naloga tega projekta. V drugem primeru je prikazan primer kretnikov, ki se glede na razli~ne koli~nike ne zdru`ujejo, tretji primer pa prikazuje zdru`e- vanje na podro~ju vzdr`evanja infrastrukture. V skladu z na{tetimi izhodi{~i je bilo oblikovanih okvirno 280 no- vih delovnih mest, za katera so oblikovani novi opisni listi kot klju~na priloga akta o sistemiza- ciji z vsemi elementi, ki bodo omogo~ali uspe{no izvajanje procesov v dru`bi. Klju~na sesta- vina novega opisnega lista je to- rej dolo~itev stvarnega dela v podjetju oziroma pisno oprede- ljevanje nalog, dol`nosti in od- govornosti, ki jih zajema delov- no mesto, podlaga za navedeno definiranje pa so izdelane matri- ke vseh glavnih procesov, proce- sov in podprocesov v sklopu pro- jekta SP-11. Imeli bomo torej bazo standardiziranih nalog ozi- roma delovnih podro~ij, s kateri- mi bo zagotovljeno, da se bodo opravili vsi na~rtovani procesi v dru`bi, iz matrik procesov pa bo izhajala tudi struktura sistemizi- ranih delovnih mest po posa- meznih delih dru`be. Iz opisanega je razvidno, da gre za tesno povezanost in medse- bojno soodvisnost obeh projek- tov, kon~anje dela na obeh pa bo pomenilo strokovno podlago za pripravo formalnih aktov, s katerimi se bosta uredili notranja organizacija in sistemizacija v holdingu in jedrnih dru`bah. Potek kadrovske racionalizacije Kadrovska racionalizacija je dru- gi del projekta SP-12 in se nana- {a na prilagajanje kadrovske strukture zahtevam za u~inkovi- to poslovanje holdinga in jedr- nih dru`b. Trenutno v dru`bi po- teka tako imenovana 1. faza ka- drovskega prestrukturiranja na podlagi sprejetih ukrepov v de- cembra lani. Tedaj je bila nekate- rim kategorijam zaposlenih po- nujena mo`nost, da se jim s spo- razumno opredelitvijo za prese`- ne delavce zagotovi ustrezna so- cialna varnost do izpolnitve po- gojev za redno upokojitev. Ta del projekta, v katerega je vklju~enih 116 delavcev, se `e kon~uje, dru- ga faza bo sledila po vzpostavitvi nove organizacijske strukture holdinga in po ustanovitvi odvi- snih dru`b. Primer {t. 3: Zdru`evanje vzdr`evalcev SV naprav Ureditev po veljavni sistemizaciji Predlog po projektu SP 12 [ifra in naziv a. 43501 Elektromehanik SV 440501 Elektromehanik signal- delovnega mesta b. 43701 Vzdr`evalec SV I. novarnostnih naprav Stopnja strokovne IV. stopnja izobrazbe IV. stopnja izobrazbe izobrazbe Smer strokovne Elektrotehni~na Elektrotehni~na izobrazbe Elektrotehni~na Koli~nik 2,29 2,29 k k k k 6 Potni{ki promet Ana Tu{ar Slovenske `eleznice kot poslovod- na uprava za Route management Rome 7.11. smo `e pred ~asom dale pobudo, da bi se med ~lani- cami te skupine, ki zdru`uje S@, H@, J@, @FBH, @RS, M@, CH, CFR in BD@, dogovorili za izbolj{anje po- gojev za potovanje `elezni~arjev. Pri tem smo `eleli dose~i dvoje. Prvi~, pogoje za potovanja `elez- ni~arjev iz drugih `elezni{kih uprav, ~lanic Rome 7.11., smo `e- leli izena~iti s pogoji, ki veljajo v bilateralnem prometu s Hrva{kimi `eleznicami. Po posebej sklenje- nem bilateralnem sporazumu lah- ko namre~ delavci Slovenskih in Hrva{kih `eleznic na podlagi iz- kaznice FIP `e vrsto let kupujemo vozovnice s 75-odstotnim popu- stom tako za bilateralni promet kot za promet v tranzitu prek Hr- va{ke oziroma prek Slovenije. Iz- kaznica FIP `e tako omogo~a za petdeset odstotkov cenej{e vo- zovnice, z omenjenim sporazu- mom pa smo {e dodatno spod- bujali `elezni~arje za potovanje med sosednjima dr`avama. Z ize- na~itvijo pogojev za potovanja na obmo~ja drugih `elezni{kih uprav, ~lanic skupine Rome 7.11., smo torej `eleli odpraviti nastale razli- ke, obenem pa prispevati h krepi- tvi potovanj na obmo~ja, na kate- ra smo v zadnjih letih relativno malo potovali - Bosna in Hercego- vina, Srbija in ^rna gora, Makedo- nija …. V primeru Bosne in Hercegovine je bilo treba storiti dosti ve~ji ko- rak. Niti @eleznice federacije Bo- sne in Hercegovine niti @eleznice Republike Srbske namre~ {e niso ~lanice Zdru`enja FIP. To z drugimi besedami pomeni, da `elezni~arji z obmo~ja, ki ga pokrivata ti dve upravi, pri potovanjih v tujino ni- majo nobenih ugodnosti. Po ena- ko neugodnih pogojih so potova- li tudi slovenski `elezni~arji, ~e- prav za marsikaterega Bosna in Hercegovina ni le ena od tujih uprav. V letih polpretekle zgodo- vine, ko je bilo zanimanje doma~i- nov za razli~ne poklice na `elezni- ci tako reko~ neznatno, je na Slo- venskih `eleznicah - ali @G, kot smo se tedaj imenovali - na{lo svoj kruh veliko, tedaj prete`no mladih fantov, ki so {li v svet s tre- buhom za kruhom. Postali so na{i sodelavci in pomemben ~len na- {ega kolektiva. A ~eprav je Slove- nija postala njihov drugi dom, so njihove korenine {e vedno v prvot- ni domovini. Ob koncu tedna, ob praznikih ali morda na dopust se marsikdo med njimi odpravi proti nekdanjemu domu: k star{em, so- rodnikom, prijateljem … Bosna in Hercegovina pa je zanimiva tudi za vse druge: bogata, ~eprav po- gosto zelo kruta zgodovina, zani- miva mesta, lepa narava in prijaz- ni ljudje so vsekakor razlogi za obisk. Zaradi olimpijskih iger je Sarajevo postalo znano po vsem svetu, tedanji {portni dose`ki pa so tudi marsikateremu Slovencu ostali globoko v spominu. V Bo- sno in Hercegovino torej radi po- tujemo, a vse prepogosto `al tudi `elezni~arji z osebnim avtomobi- lom. Potreba po re{itvi te`ave je bila obojestranska. Ne presene~a to- rej, da so bile @eleznice federacije Bosne in Hercegovine prve, ki so se odzvale pobudi. Rezultat se ka- `e v bilateralnem sporazumu, sklenjenem februarja, po katerem bodo `elezni~arji S@ na podlagi iz- kaznice FIP ter `elezni~arji @FBH na podlagi izkaznice P-4 v bilate- ralnem prometu kupovali vozov- nice s 75-odstotnim popustom. Ugodnosti bodo za~ele veljati 1. marca. Problem seveda {e ni docela re- {en, kajti »bela lisa« ostaja ob- mo~je @eleznic Republike Srbske, za katere dogovor {e ni sklenjen. A zadeve se premikajo, in kot ka- `e, se bo tudi ta uprava kmalu od- lo~ila re{iti vpra{anje potovanj `e- lezni~arjev na podoben na~in. Za vse tiste, ki se bodo odlo~ili za potovanje v Bosno z vlakom, naj navedemo {e nekaj podatkov o mo`nostih potovanja. Z Bosno in Hercegovino obstaja `al za zdaj le ena povezava s prestopanjem. Vlak Lisinski odpelje iz Ljubljane ob 6.15 ter prispe v Zagreb ob 8.32. Po prestopu v Zagrebu lah- ko potnik nadaljuje potovanje z vlakom 397 Zagreb-Plo~e, ki pris- pe v Sarajevo ob 18.34. Vrnitev iz Sarajeva je mogo~a z vlakom 396 (odhod iz Sarajeva ob 10.20, pri- hod v Zagreb ob 19.46). V Zagre- bu je treba spet prestopiti ter na- daljevati pot z vlakom Lisinski, ki prispe v Ljubljano ob 23.17. Naj bo torej zaradi ni`je cene ali kar tako, predlagamo vam, da se odpravite na pot. V dvoje bo seve- da lep{e, pa tudi ~e ne z `elezni- ~arjem … Prava tur{ka kava na Ba{~ar{iji bo zadi{ala ~isto druga- ~e … @elezni~arji v Bosno odslej ceneje Na jutro ponedeljka, 8. marca, je potnike in potnice na ljubljanski `elezni{ki postaji pri~akal ni~ kaj spomladanski dan. Zaradi nizkih temperatur in obilice snega so z visoko dvignjenimi ovratniki hite- li, da se ~im prej izognejo zimi, ki je {e po{teno kazala svojo podo- bo. Kdor pa je le dvignil pogled z gazi, je na tiru 3a lahko zagledal vitko silhueto vlaka ICS, ki je ~a- kal na pol deveto, ko se bo od- pravil proti Mariboru. Razlog za izredni odhod vlaka ICS s tira 3a je bil tudi letos med- narodni dan `ena in `e kar tradi- cionalna akcija, s katero na{e potnike, zlasti pa seveda potnice, 8. marca presenetimo in jim po- lep{amo dan. Vlak je na pot spremila folklorna skupina ple- salk in plesalcev uveljavljenega kulturno-umetni{kega dru{tva Tine Ro`anc, ki pa zaradi slabih vremenskih razmer `al ni mogla pokazati vsega svojega znanja. [e pisk in vlak je to~no po voz- nem redu odpeljal proti svojemu cilju. Po prijaznem pozdravu vod- je vlaka Vesne so oder prevzeli {tudentje Visoke strokovne {ole za gostinstvo in turizem z Bleda, ki so se letos `e tretji~ udele`ili prazni~ne vo`nje. Seveda ne praznih rok! Hitro, prijazno in predvsem popolnoma profesio- nalno so vso pot do Maribora skrbeli za to, da potnice in potni- ki niso ostali la~ni in `ejni. Ker pa je 8. marec poseben dan – med- narodni dan `ena – so potnice prejele tudi lepe pahlja~e in {e nekaj drugih darilc, ki jih bodo spominjala na prijetno vo`njo z na{im vlakom. Pisati, da je vo`nja do {tajerske prestolnice hitro minila, je skoraj odve~, saj ob razvajanju priza- devnih gostincev in prijetni dru`- bi druga~e skorajda ne bi moglo biti. Po prihodu v Maribor so se zadovoljni potniki poslovili od to- plega vlaka, {tudentje pa so se za~eli pripravljati na vrnitev. Tudi na povratni vo`nji ob 12.50 iz Maribora so bile namre~ na{e gostje na vlaku dele`ne prav po- sebne obravnave in prijazne po- stre`be. Red pa~ mora biti! Dvajset minut pred tretjo se je modro-beli ICS vrnil v Ljubljano, ob enotnem mnenju vseh navzo~ih – akcija je bila odli~no izpeljana, njena edina pomanj- kljivost pa je, da je osmi marec na vrsti le enkrat na leto. 7 Potni{ki promet Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 Dan `ena je najlep{i na vlaku ICS Vlak Casanova ne vzbuja pozornosti le s svojo celostno podobo in po- nudbo, temve~ `anje uspehe tudi na podro~jih, kamor doslej `eleznice {e niso segle. Pravzaprav priznanje velja ogla{evalski akciji za novi vlak. Na 13. Slovenskem ogla{evalskem festivalu, ki je potekal med 10. in 12. marcem v Portoro`u, je namre~ oglas Nune, ki ga je izdelala Agenci- ja Imelda, prejel eno od samo deve- tih zlatih priznanj v kategoriji tiska- nih oglasov in plakatov. Presti`no priznanje je seveda predvsem plod dela tr`enjskih strokovnjakov Agencije Imelda. Obenem pa je tudi spodbuda na{im sodelavkam in sodelavcem iz potni{kega prome- ta, ki z vzpostavljanjem dejavnega tr`enja odpirajo novo poglavje v predstavljanju na{ih storitev obstoje~im in novim uporabnikom. Takole je svoje delo za trenutek prekinil del ekipe, ki je na zasne`eno jutro skrbela za to, da je bil peron pred vlakom popolnoma ~ist. [tudentje Visoke strokovne {ole za gostinstvo in turizem z Bleda so poskrbeli za prijetno po~utje vseh potnic in potnikov. Akcijo Slovenskih `eleznic so s sponzorskimi prispevki podprli fol- klorna skupina @KUD Tine Ro`anc, Pekarna Vrhnika, Dru`ina Per- {olja, s. p., iz Dobrovega, RTV Slovenija, Zalo`ba kaset in plo{~, Zel s Ptuja, Dana iz Mirne, Vinarstvo Slovenske gorice Haloze s Ptuja, Coca-cola Beverages Slovenia, Eurest, Inka Impex iz Celja, Mercator, @ito, Gostilna Drava iz Maribora in S@-@IP. 8 Potni{ki promet Milo{ Rov{nik @elezni~arke in `elezni~arji se zaradi narave svoje- ga dela seveda vsak dan na tak ali druga~en na~in ukvarjamo z vo`njo vlakov. Na podlagi dolo~il zdru`enja FIP pa imamo mo`nost, da se z vlakom zapeljemo ne le v slu`bo in iz nje, temve~ tudi na dopust v {tevilne evropske dr`ave – in to z ob~ut- nim popustom. Ugodnosti in popuste za potovanja z vlaki ureja Pravilnik zdru`enja za mednarodne popuste `elez- ni{kega osebja (Zdru`enje FIP). Pravico do izkazni- ce FIP pridobijo zaposleni na Slovenskih `elezni- cah po enem letu neprekinjene zaposlitve. Izkaz- nica FIP se izda tudi dru`inskim ~lanom – zakoncu in otrokom do 25. leta starosti, ~e se {olajo. @elez- ni{ki upokojenci pridobijo pravico do izkaznice FIP zase in dru`inske ~lane, ~e so pred upokojitvijo najmanj enajst let delali na `eleznici. Z izkaznico FIP lahko delavec Slovenskih `eleznic enkrat na leto naro~i brezpla~no vozovnico za po- samezno ~lanico zdru`enja FIP. Glede na dvostran- ske dogovore se lahko brezpla~na vozovnica naro- ~i tudi za dru`inske ~lane oziroma jo lahko naro- ~ijo tudi upokojenci in njihovi dru`inski ~lani, ki imajo ve~ ugodnosti do 45 mesecev po upokojitvi. Pri naro~ilu brezpla~ne vozovnice je treba pla~ati pav{alno ceno za izdajo vozovnice. Poleg brez- pla~ne vo`nje za eno dr`avo pa izkaznica FIP omogo~a neomejene nakupe vozovnic za posa- mezne relacije v dr`avah ~lanicah s popustom. Vi- {ina popusta je v posameznih ~lanicah FIP razli~na in zna{a najmanj 50 odstotkov. Pomembno je vedeti, da v posameznih dr`avah potnike poleg tako imenovanih dr`avnih prevoz- nikov preva`a tudi veliko drugih `elezni{kih pre- voznikov. Pri teh podjetjih lahko izkaznica FIP omogo~a enake popuste kot pri dr`avnem pre- vozniku. Popusti so lahko tudi druga~ni, odvisni od termina potovanja, ali pa jih nekateri prevozni- ki celo sploh ne priznavajo. Upo{tevati je treba, da tudi za posamezne vlake »dr`avnih prevoznikov veljajo obvezne rezervacije sede`ev ali posebni do- datki, kot na primer za vlake TGV v Franciji. Vseka- kor je pred potovanjem priporo~ljivo dobiti ~im natan~nej{e informacije, ki so dosegljive na splet- nih straneh posameznih `elezni{kih dru`b in na mednarodnih potni{kih blagajnah. Vse informaci- je o voznih olaj{avah pa dobite v potni{kem pro- metu na telefonski {tevilki: 01-2914550 ali 01- 2914363. V tabeli so navedeni popusti po posameznih ~la- nicah Zdru`enja FIP. Izkaznica FIP omogo~a slo- venskim `elezni~arjem, `elezni{kim upokojencem in dru`inskim ~lanom tudi nakup vozovnic s 75- odstotnim popustom na progah @eleznic Federa- cije Bosne in Hercegovine (@FBH), ki sicer {e niso ~lanice Zdru`enja FIP, in zato v tabeli niso navede- ne. Potovanja z izkaznico FIP Zaposleni Dru`inski Upokojenci Dru`inski ~lani ~lani upokojencev zaposlenih Na Na Na 45 Na 45 % leto % leto % leto mesecev* % leto mesecev* ^LANICE FIP A B A B A A B A A B ATOC, Vel. Britanija 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 BD@, Bolgarija 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 BLS, [vica 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 CFARYM, Makedonija 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 CFL, Luksemburg 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 CFR, Romunija 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 CH, Gr~ija 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 CIE, Irska 1 50 1 50 0 1 50 0 1 50 CP, Potrugalska 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 ^D, ^e{ka 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 DB, Nem~ija 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 DSB, Danska 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 FS, Italija 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 GySEV, Mad`arska 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 H@, Hrva{ka 1 75 1 75 1 0 75 1 0 75 J@, Srbija in ^rna gora 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 MAV, Mad`arska 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 NIR, Severna Irska 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 NS, Nizozemska 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 NSB, Norve{ka 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 OeBB, Avstrija 1 50 1 50 1 0 50 0 1 50 PKP, Poljska 1 50 1 50 1 0 50 0 1 50 RENFE, [panija 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 SBB, [vica 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 SNCB, Belgija 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 SNCF, Francija 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 SP, Portugalska 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 VR, Finska 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 SLL, ladijska dru`ba 1 50 1 50 0 1 50 0 1 50 StL, ladijska dru`ba 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 @SR, Slova{ka 1 50 1 50 1 0 50 1 0 50 VSU (BSB), 1 50 0 50 0 1 50 0 0 5 0 ladijska dru`ba P&OF, ladijska dru`ba 1 50 0 50 0 1 50 0 0 50 LEGENDA: A: V stolpcih je navedeno {tevilo brezpla~nih vo`enj v koledarskem letu B: V stolpcih je naveden popust za posamezno potovanje. [tevilo teh je v koledarskem letu ozi- roma med veljavnostjo izkaznice FIP neomejeno * [tevilo brezpla~nih vozovnic v ~asu 45 mesecev po upokojitvi, ob smrti delavca oziroma upo- kojenca, za delavca in za njegove dru`inske ~lane PREGLED POPUSTOV PO ^LANICAH FIP 9 Potni{ki promet Marino Fakin Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 Med 16. in 18. marcem je v Luk- semburgu potekalo sre~anje upo- rabnikov rezervacijskega sistema EPA. Na njem smo bili predstavni- ki sodelujo~ih trinajstih `elezni{- kih uprav seznanjeni z novostmi in delovnimi postopki ter z na~r- tovanimi projekti in sprememba- mi sistema. V rezervacijski sistem EPA se bo {e letos vklju~il @TP Beograd, ki bo po namestitvi ra~unalni{ke opre- me in {olanju osebja, predvidoma do poletja, za~el izdajati medna- rodne rezervacije na obmo~ju Sr- bije in ^rne gore. Za potnike iz Slovenije to pomeni, da bomo lahko izdali elektronsko rezervaci- jo tudi za potovanje z vlakom, ki odpelje iz Srbije in ̂ rne gore. Tako se bomo izognili izstavljanju ro~- nih rezervacij in vnaprej{njemu re- zerviranju dolo~enega {tevila se- de`ev, le`i{~ in spalnikov v vlaku, saj bo mogo~e posamezna mesta na vlaku rezervirati glede na de- jansko {tevilo potnikov. Zaradi poenostavitve izdajanja rezervacij v mednarodnem prometu bo ~lanstvo @TP Beograda v sistemu EPA bistveno olaj{alo rezerviranje, kar bo nedvomno prispevalo k ve~ji tr`ni privla~nosti ob uvedbi hitrega vlaka na relaciji Ljubljana- Beograd in dvignilo raven storitve potovanja z vlakom med Sloveni- jo ter Srbijo in ^rno goro. Sistem EPA v svoji 40-letni zgodo- vini iz leta v leto proda ve~ rezer- vacij. Lani na primer kar 48 milijo- nov. Zna~ilno je, da prodaja ne- nehno nara{~a, kljub sicer{njim te- `avam in nazadovanju v turisti~ni panogi. Razvoj sistema sledi no- vim tehnologijam in je bil v svoji dolgoletni zgodovini dele`en sko- rajda revolucionarnih tehnolo{kih sprememb. Poleg stalnih izbolj{av in novih programskih funkcij za obdelavo in prikaz podatkov o re- zervacijah in vlakih, ki `eleznicam omogo~ajo bolj prilagodljivo pro- dajo s tr`nimi, terminsko dolo~e- nimi ugodnimi ponudbami, je v na~rtu prehod na prenos podat- kov o rezervacijah po elektronski po{ti, s ~imer bo mogo~e na od- daljenih tiskalnikih hitro natisniti rezervacijske listke za ozna~bo mest na vlakih (»izlistavanje«). Tovrstni na~in prenosa podatkov je v uvajalnem obdobju sicer po- kazal nekaj omejitev. Ob preobre- menjenosti po{tnega stre`nika, na primer, je lahko e-po{ta do- stavljena prepozno. Toda kljub za- ~etnim te`avam so dosedanje iz- ku{nje dokaj spodbudne, v pripra- vi pa so nadaljnje izbolj{ave. List- ke bo v prihodnje mo~ tiskati na katerem koli standardnem laser- skem tiskalniku in jih sproti razre- zati, kar dolgoro~no pomeni po- cenitev tiskalni{ke opreme. Nem{ke `eleznice pa so naredile {e korak naprej ter na sodobnej{ih vlakih - ICE in drugih - uvedle elektronske zaslone nad sede`em ali pred oddelkom, na katerih se izpi{ejo podatki o rezervaciji. Os- ve`itev podatkov in komunikacija med vlakom in sistemom poteka- ta brez`i~no. Obenem so se Nem{ke `eleznice odlo~ile za seli- tev ra~unskega centra iz Münchna v Berlin, kjer `e deluje ra~unski center za tovorni pro- met. Selitev, ki bo potekala eno leto v ve~ fazah, bo izpeljana pod strogimi varnostnimi ukrepi, si- stem EPA pa bo deloval brezhibno in neprekinjeno. Novosti v rezervacijskem sistemu EPA 10 Tovorni promet A. Kova~i~, R. Gaber Nacionalna dru`ba za kombinira- ni transport Adria Kombi in slu`- ba za kombinirani transport Slo- venskih `eleznic sta `e v 90-ih le- tih vlo`ili veliko energije v uvaja- nje oprtnega prometa iz seve- rovzhodne Slovenije proti Zahod- ni Evropi. Prou~evali smo vse vi- dike izbire najprimernej{e za~et- ne in kon~ne to~ke vo`enj. Anali- ze transportnih tokov cestnih prevoznikov, carinskih terminalov in potrebne infrastrukture na obeh to~kah so pokazale, da je kljub kratki progovni razdalji do slovensko-avstrijske meje najpri- mernej{a `elezni{ka postaja Ma- ribor Tezno. V strokovnih krogih je bilo ob~a- sno zaslediti dvome o upravi~e- nosti uvedbe oprtnega prometa z `elezni{ke postaje Maribor Tez- no, ~e{ da je vpra{ljiva stro{kov- na pokritost za~etno-kon~nih operacij, pa tudi ekolo{ko naj za- radi kratkega potovanja vlakov do slovensko-avstrijske meje vo`- nje ne bi bile smotrne. Res je, da je oprtni promet dohodkovno zanimiv za vo`nje na dalj{ih rela- cijah, na kraj{ih pa le ob prevozu ve~jih koli~in tovora. Prav ta dru- gi pogoj pa nam je s skupnimi prizadevanji, tako nas `elezni~ar- jev kot Adria Kombija, uspelo iz- polniti pri oprtnem prometu Ma- ribor Tezno-Wels. Dogovarjanja o uvedbi oprtnega prometa med Adria Kombijem in Slovenskimi `eleznicami na slo- venski strani ter Ö-Kombijem in avstrijskimi `eleznicami na drugi strani so bila kon~ana maja 2001 in za junija istega leta je bil dolo- ~en za~etek vo`enj oprtnih vla- kov. Zaradi te`av z zagotavlja- njem specialnih nizkopodnih va- gonov za oprtne vlake pa je bil za~etek vo`enj prestavljen na september 2001. Oprtni vlak je bil v za~etni fazi obratovanja predviden predvsem za uporabnike iz vzhodne in se- verovzhodne Slovenije ter Hrva{- ke. Kaj hitro pa je lokacija posta- la zanimiva tudi za druga prevoz- ni{ka podjetja z obmo~ja nekda- nje Jugoslavije in predvsem Tur~i- je. Zaradi ote`enih potovanj do oprtnih vlakov na Mad`arsko, kljub {e ne povsem urejenim cestnim razmeram skozi nekda- njo Jugoslavijo, jim je bila pot v Maribor Tezno la`ja. Koli~ina oprtnega prometa se je na po- staji Maribor Tezno iz leta v leto pove~evala. Zato je razumljivo, da smo morali za zagotavljanje njegove kakovosti vlo`iti veliko truda v logistiko in dobro sodelo- vanje vseh udele`enih slu`b, kot so Adria Kombi, carina, policija ter {pedicije in `elezni{ke slu`be. Kljub za~etnim te`avam zaradi neizku{enosti in ob sprotnem dopolnjevanju tehni~nih sredstev je korenito spremenjeni tehno- lo{ki proces dela na postaji Mari- bor Tezno potekal skoraj brez omembe vrednih te`av. Vse za- ~etno-kon~ne operacije so, ne glede na pove~ano koli~ino dela, opravili delavci v rednem tehno- lo{kem procesu dela. [tevilo oprtnih vlakov na relaciji Maribor Tezno-Wels se je z enega para vlakov septembra 2001 `e pove~alo na {tiri pare vlakov na dan. Prav tako se lahko pohvali- mo z zavidljivo visoko izkori{~e- nostjo oprtnih vlakov, ki je v pov- pre~ju kar 93-odstotna. Pri tem pa je treba poudariti, da so pred- vsem v prvih {tirih dneh tedna – od ponedeljka do ~etrtka – vlaki zasedeni celo stoodstotno. Zato morajo tisti cestni prevozniki, ki si ne rezervirajo pravo~asno me- sta na vlaku, na prosto mesto ~a- kati tudi po dva ali tri dni. Kot pomemben dose`ek lahko pose- bej omenimo tudi varnost oprt- nega prometa. ^etudi se ni do- bro hvaliti – potrkajmo na les – doslej na `elezni{ki postaji Mari- bor Tezno in slovenskem delu vo- `enj vlakov nismo imeli nobenih nesre~ ali nezgod. In kak{na bo prihodnost oprtne- ga prometa Maribor Tezno- Wels? Ob koncu lanskega leta smo lahko v elektronskih in tiska- nih medijih sledili polemiki med Evropsko unijo in Avstrijo o pro- stem tranzitnem prometu za cestna tovorna vozila po avstrij- skih cestah. Zato smo za letos pri~akovali manj{o zasedenost oprtnih vlakov. Kot pa ka`ejo sta- ti~ni podatki, nas je `e prve dni januarja 2004 presenetil pravi »bum«, saj je `e tretjega januarja na tovornem terminalu Maribor Tezno ~akalo 170 tovornjakov. ^eprav iz Avstrije prihajajo nas- protujo~e si informacije o spro- stitvi cestnega prometa in je pri- ~akovati tudi tr`no konkurenco v novozgrajenem logisti~nem transportnem terminalu v sosed- njem Gradcu, je po na{em mne- nju oprtni promet {e vedno pers- pektiva Slovenskih `eleznic, saj `e te~ejo pogovori o vpeljavi pe- tega in verjetno tudi {estega para. Mednarodna povezava oprtnega prometa Maribor Tezno-Wels je s {tevilom vlakov in prepeljanih cestnih motornih tovornih vozil `e pred drugimi prej uvedenimi relacijami oprtnega prometa. To je velika zasluga vseh udele`enih, tako operaterja, kot slu`be za kombinirani transport, predvsem pa zaposlenih na postaji Maribor Tezno, ki jim je kljub velikim te`a- vam, ki se ob~asno pojavljajo tudi {e danes, uspelo na{im upo- rabnikom ponuditi kakovostno storitev. Oprtni promet Maribor Tezno-Wels v tretjem letu obratovanja [tevilo prepeljanih vozil: Leto Nalo`enih tovornjakov Razlo`enih tovornjakov Skupaj 2001 (9-12) 1.437 1.554 2.991 2002 10.953 11.236 22.189 2003 16.169 16.289 32.458 2004 (1-2) 2.688 2.980 5.688 11-oglas Diners transport iz NP 1/04 Z vstopom Slovenije v Evropsko unijo 1. maja bo meja s Hrva{ko postala tudi zunanja meja EU, na kateri bodo morala veljati poo- strena schengenska dolo~ila o pretoku blaga in ljudi. Posodab- ljanju mejnih prehodov zahte- vam EU smo se pridru`ile tudi Slovenske `eleznice z deli na mednarodnem mejnem prehodu Dobova. @elezni{ka postaja Do- bova je bila namre~ zadnji~ ob- novljena po drugi svetovni vojni, elektrificirana pa leta 1969, in trenutno ne izpolnjuje zahteva- nih pogojev za delo {tevilnih slu`b z obeh strani meje. Naro~- nik del je Servis skupnih slu`b vlade RS, del pa sofinancira Javna agencija za `elezni{ki promet. Dela izvajajo SCT s partnerji Pri- morje, @elezni{ko gradbeno pod- jetje, Siteep in Vegrad, sodelujejo pa {e {tevilni manj{i izvajalci. Projekt je razdeljen na tri faze. Prva faza zajema `elezni{ko in cestno infrastrukturo, druga pre- gledno klan~ino in objekt in{pek- cijskih slu`b, tretja pa postavitev novega postajnega objekta. Obse`na dela so se za~ela no- vembra lani, rok za njihovo do- kon~anje pa je 15 mesecev, ven- dar mora biti ve~ina del dokon- ~ana do 26. aprila. To od na{ih kolegov, ki se ukvarjajo z investi- cijami, zahteva veliko dodatnega truda, da uskladijo vse izvajalce in vse faze izvedbe tako, da bo zahtevani rok dose`en. Do tega datuma bodo namre~ dokon~a- na vsa dela, ki jih od nas zahteva Evropska unija, se pravi in{pekcij- ski objekti, ter ve~ina del `elez- ni{ke in cestne infrastrukture. Spremljajo~a dela pa bodo pote- kala {e po tem datumu. Da bi dosegli ta kratki rok, dela prvih dveh faz potekajo so~asno, tudi zve~er in ob koncu tedna. Dela za postavitev nove postajne zgradbe pa se {e niso za~ela, saj bo najprej treba po~akati na podpis pogodb. Kak{en bo torej mednarodni mejni prehod Dobova po koncu del? Predvsem sodobnej{i, bolje opremljen in prostornej{i, bi lah- ko zapisali. Novo postajno po- slopje bo dvoeta`no s kletjo. Zgrajeno bo novo prvo nadstrop- je, pritli~je pa bo obnovljeno in raz{irjeno. Skupna povr{ina no- vega postajnega objekta bo kar 2.000 kvadratnih metrov, na ka- terih bodo dovolj prostora na{li na{i kolegi, `elezni~arji s Hrva{kih `eleznic in cariniki ter policisti. S tem se bodo delovne razmere bistveno izbolj{ale, saj je v seda- 12 Infrastruktura Marko Tancar Dobova dobiva novo podobo Pogled na vhod podhoda, ki te~e pod enajstimi obstoje~imi tiri, v ozadju je sedanje postajno poslopje. Veterinarska, zdravstvena in fitosanitarna in{pekcija bodo nastanjene v novem objektu, ob katerem sta nova tira 13 in 14 ter 156-metrska pregledna klan~ina. 13 Infrastruktura Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 njem poslopju prostora le za de- lavce S@, druge slu`be pa se mo- rajo stiskati v bli`njih kontejner- jih. Prenovljen bo tudi prometni urad, kjer bo okrog 30 let staro postavljalno mizo nadomestila nova mozai~na izvedba. Ob stav- bi bo parkiri{~e s 133 parkirnimi mesti, do nje pa bo vodilo 357 metrov nove ceste s plo~nikom. Veterinarska, zdravstvena in fito- sanitarna in{pekcija bodo nasta- njene v lo~enem dvoeta`nem ob- jektu s povr{ino 669 kvadratnih metrov, ki `e stoji. V zgradbi so konec marca izdelovali notranje napeljave, ob njej pa je `e nasta- la 156 metrov dolga pregledna klan~ina, ki je v celoti pokrita z nadstre{kom. Z opisom gradnje novih stavb pa spisek del {e zdale~ ni iz~rpan. Tirna slika @P Dobova `e dobiva novo podobo, v sklopu katere je bilo treba odstraniti {est kretnic in dva kilometra tirov ter polo`iti devet novih kretnic in 1,5 kilome- tra novega tira. Hkrati so poteka- la tudi razli~na dela na spodnjem ustroju. Dosedanjim enajstim ti- rom se pridru`ujeta tira 13 in 14 na obeh straneh klan~ine ob in{- pekcijski stavbi. Tir 13 je `e izde- lan, konec marca se je za~ela vgradnja tira 14, v za~etku aprila pa elektrifikacija obeh novih tirov ter monta`a zunanjih SV naprav za njuno za{~ito. Postavljen je bil tudi `e novi pe- ron ob tiru 1, dolg 422 metrov. Peron med tiroma 3 in 4 pa je bil podalj{an na 400 metrov. Oba perona bosta pokrita z nadstre{- kom in osvetljena. Pomembna novost za vse obiskovalce posta- je je tudi 75 metrov dolg pod- hod, ki `e poteka pod vsemi enajstimi obstoje~imi tiri, zadnja dela v njem pa bodo kon~ana do 26. aprila. Bli`nji stanovalci pa se bodo verjetno najbolj razveselili na~rtovane postavitve 2,5 metra visokih protihrupnih ograj. Ob postajnem poslopju jih bo kar za 559 metrov, {e 210 metrov pro- tihrupne ograje pa bo ob pre- gledni klan~ini. Zaradi vseh ome- njenih del bo treba opraviti kar nekaj komunalnih posegov na vodovodnem in elektro sistemu. [tevilni bodo tudi posegi na SV napravah in vozni mre`i ter stika- lih vozne mre`e, saj se je tirna sli- ka spremenila, v Dobovi pa se sre~ujeta slovenska vozna mre`a s 3.000 volti enosmernega napa- janja in hrva{ki sistem s 25.000 volti izmeni~ne napetosti. Iz pregleda na{tetih del, ki pa {e zdale~ ne zajema celotne investi- cije, se da kaj hitro razbrati, da v Dobovi poteka res obse`en pro- jekt. Dodatno pa njegovo uresni- ~evanje ote`uje dejstvo, da se za- radi posodobitev delo na postaji niti za hip ne sme ustaviti. Zato je bilo treba med gradnjo podhoda postaviti pet provizorijev za ne- moteno odvijanje prometa, {te- vilna slu`bena mesta pa prestavi- ti v kar 23 kontejnerjev. Dela se namre~ opravljajo na ve~ delih postajnega obmo~ja naenkrat. Da kljub temu v prometu ni ~uti- ti ve~jih posledic posegov, pa gre precej{nja zahvala predvsem po- stajnem osebju, ki vsak dan pri- zadevno sodeluje z izvajalci del in sproti re{uje te`ave, ki se pojav- ljajo. Rednih tedenskih sestan- kov, ki potekajo pod vodstvom kolegov iz investicij, pa se udele- `ujejo tudi predstavniki Hrva{kih `eleznic. Zapisali bi torej lahko, da v Dobovi potrjujejo pregovor, ki pravi: V slogi je mo~! Zaradi razli~nih del potekajo tudi komunalni posegi na vodovodnem in elektro sistemu. Posebnost obse`nih posegov v Dobovi je, da morajo vsa dela potekati ob nemotenem odvijanju `elezni{kega prometa. 14 Iz tujine Marko Tancar Evropska unija je 16. marca potr- dila drugi tako imenovani `elez- ni{ki paket, ki je nastajal `e vse od leta 2000. Dolo~ila med dru- gim govorijo o ustanovitvi Evrop- ske `elezni{ke agencije, v kateri naj bi bil `elezni{ki sektor primer- no zastopan. Drugi paket tudi dokon~no dolo~a datume ustvar- janja enotnega `elezni{kega trga. Liberalizacija `elezni{kega tovornega prometa je dolo~ena za leto 2007, liberalizacija med- narodnega potni{kega prometa pa za leto 2010. S potrditvijo drugega paketa ukrepov pa se oblikovanje evrop- ske `elezni{ke zakonodaje {e ni kon~alo, saj `e potekajo dogovori o oblikovanju tretjega `elezni{ke- ga paketa. Ta bo posve~en nadalj- njem odpiranju trga, pa tudi nje- govi regulaciji. Osnutek tretjega `elezni{kega paketa sestavljajo {tiri glavna poglavja: liberalizacija potni{kega prometa, pravice pot- nikov, penali za tovorni promet in evropska licenca za strojevodje. Evropska komisija je pri oblikova- nju dolo~il o liberalizaciji potni{- kega prometa in ~ezmejnega prometa upo{tevala stali{~a Skupnosti evropskih `eleznic (CER), katere ~lanica so tudi Slo- venske `eleznice. Predlog enotne strojevodske licence je nastal na podlagi dogovora med CER in Evropsko zvezo transportnih de- lavcev (ETF) v sklopu evropskega socialnega dialoga. V CER-u pa so zaskrbljeni zaradi nekaterih elementov paketa. Gre za predlo- ga o pravicah potnikov in penalih za tovorni promet, ki vzpostavlja- ta preveliko regulacijo. »Ustvarja- nje enotne, vseevropske definici- je kakovosti bi lahko `elezni{kim podjetjem prineslo dodatna ad- ministrativna bremena in tako ogrozilo konkuren~nost `elez- nic,« pravi predsednik CER-a Giancarlo Cimoli, ki je tudi gene- ralni direktor italijanskih `eleznic. Poleg tega novi paket ne upo{te- va posebnega polo`aja novih ~la- nic Evropske unije, ki s sabo pri- na{ajo velike investicijske zao- stanke na podro~ju infrastruktu- re in voznih sredstev. Pogajanja o vzpostavitvi evrop- skih kakovostnih standardov med evropsko komisijo in CER- om potekajo `e dve leti. Zaradi pri~akovanj evropske komisije, da morajo `eleznice bolj razviti svo- je tr`ne dejavnosti in se pribli`ati uporabnikom, so `eleznice `e same sprejele dve listini, s kateri- ma si postavljajo cilje kakovosti v potni{kem in tovornem prometu. Obe listini sta `e prinesli prve re- zultate. »Dodatni stro{ki, ki bodo nastali s predlaganimi zapleteni- mi spremembami novega paketa ukrepov, bodo povi{ali cene v `e- lezni{kem tovornem prometu in `elezni{ki transport bo za marsi- koga od obstoje~ih in potencial- nih uporabnikov izgubil svojo privla~nost,« je prepri~an izvr{ni direktor CER-a, Johannes Lude- wig. Poleg tega po njegovem mnenju novi ukrepi neposredno nasprotujejo Beli knjigi, ki jo je prav evropska komisija sprejela leta 2001 in ki govori o selitvi to- vora s cest na tire. Ludewig do- daja, da osredoto~anje le na ka- kovost storitev `elezni{kih opera- terjev pozornost obra~a od bis- tvene te`ave – pomanjkljivih vla- ganj v `elezni{ko infrastrukturo. »Zadnja revizija smernic TEN je le eden od korakov v pravi smeri. Za odpravo dolgoletnega razkoraka med vlaganji v ceste in `eleznice bo treba narediti {e veliko.« Evropska `elezni{ka listina o ka- kovosti potni{kega prometa se postopno `e seli v dr`avne listi- ne, ki bodo za~ele veljati {e pred koncem leta. »Prostovoljne obve- ze evropskih `eleznic bodo pokri- vale precej {ir{e podro~je kot novi predlog komisije, ne le v mednarodnem, temve~ tudi v notranjem prometu. Veljati bodo za~ele `e letos, precej hitreje od morebitne evropske zakonodaje. Obveze, vklju~no s povra~ili pot- nikom ob zamudah, bodo za- konsko obvezujo~e,« poudarja Ludewig. »Za upo{tevanje pravic potnikov zato ne potrebujemo evropske zakonodaje.« Skupnost evropskih `eleznic pa opozarja tudi na pasti, ki jih bo s sabo lahko prinesla liberalizacija v potni{kem prometu. Zakonska dolo~ila bodo morala zagotoviti ne le enakopraven polo`aj zno- traj `elezni{kega sektorja, temve~ tudi med razli~nimi transportni- mi na~ini, brez obremenjevanja le nekaterih prevoznikov s pred- pisi, stro{ki in tveganji. Poleg tega je za potnike, javni interes in `eleznice bistveno, da odprti do- stop do `elezni{ke infrastrukture spremlja po{tena in pregledna za{~ita storitev, ki so v javnem in- teresu. Evropske `eleznice svarijo pred omejujo~o zakonodajo Aktualno Francozi kupujejo nove lokomotive Francoske dr`avne `eleznice (SNCF) so naro~ile kar 460 loko- motiv, vrednih ve~ kakor milijardo evrov. Razmi{ljajo pa tudi o naku- pu dodatnih 100 dizelelektri~nih lokomotiv. Prvo naro~ilo, februarja letos, vklju~uje 60 elektri~nih lokomotiv za potni{ki promet, ki jih bo izde- lal Alstom Transport. [e isti mesec so razpisali nabavo 400 dizelelek- tri~nih lokomotiv za tovorni pro- met. Izdelal jih bo konzorcij podje- tij Alstom in Siemens. Devetdesettonske potni{ke loko- motive bodo dosegale hitrosti do 140 kilometrov na uro. Vozile bodo v regiji Ile-de-France okrog Pariza, njihova uvedba v promet je predvidena za leto 2006. Gre za prilagojene modele Alstomove se- rije Prima, kakr{ni sicer na SNCF `e vle~ejo tovorne vlake. Spremembe med drugim vklju~ujejo ogrevanje, opremo za enojno zasedbo ter ko- munikacijski in informacijski si- stem za potnike. Alstom bo izdelal mehanske kom- ponente za 84-tonske tovorne lo- komotive, ki bodo dosegale hitro- sti do 120 kilometrov na uro. Sie- mens bo izdelal pogonske in nad- zorne sisteme ter 130 ogrodij, ki jih bo izdeloval v svoji tovarni v Münchnu. Prve lokomotive bodo dobavljene do sredine leta 2006, zadnja pa leta 2015. Uporabljali jih bodo ve~idel v notranjem to- vornem prometu, vozile pa bodo lahko tudi po nem{kih progah. JR East na~rtuje nova hitra vlaka Vzhodnojaponsko `elezni{ko pod- jetje JR East bo izdelalo dva proto- tipa hitrih vlakov. Oba vlaka bosta dosegala hitrosti do 400 kilome- trov na uro, predvidena pa je ko- mercialna hitrost 360 kilometrov na uro. Opremljena bosta z nagib- nim mehanizmom. Serija E954 bo pomenila osemdelni elektromo- tornik, prilagojen Shinkansenovim progam. E955 pa bo {estdelni elektromotornik, na~rtovan za o`- jo tirno {irino – tako imenovani »mini Shinkansen«. Dobava E954 je predvidena za naslednje poletje, E955 bo sledil spomladi 2006. JR East bo vlaka preizku{al do leta 2007, ko naj bi se za~ela njuna redna proizvodnja. 15 Iz tujine Marko Tancar Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 O vzpostavitvi evropskega social- nega dialoga v dr`avah pristop- nicah k EU je tekla beseda na se- stanku 24. marca v Ljubljani. Na- {e podjetje sta obiskala Jean-Paul Premont, ki je v zvezi CER odgo- voren za socialne zadeve, ter Sa- bine Trier iz evropske zveze transportnih delavcev ETF. Oba gosta sta se najprej sre~ala z ge- neralnim direktorjem Bla`em Mi- klav~i~em, ki jima je predstavil potek reorganizacije v na{em podjetju. Nato sta svoje izku{nje in mnenja izmenjala {e s pred- stavniki sveta delavcev in sindika- tov ter z zaposlenimi v kadrov- skem in pravnem podro~ju. Sestanek je potekal kot priprava na mednarodni seminar o evrop- skem socialnem dialogu na po- dro~ju `eleznic, za dr`ave, ki se bodo 1. maja pridru`ile Evropski uniji. Seminar bo potekal 22. in 23. junija letos v Budimpe{ti. Na njem bodo sodelovali predstav- niki delojemalcev in delodajalcev iz Slovenije in z Mad`arske, pri- dru`ili pa se jim bodo tudi kole- gi iz Francije, [panije in Nem~ije. »Na seminarju pri~akujemo okrog petsto udele`encev. Zato bi radi `e vnaprej spoznali udele- `ence v manj{ih skupinah in se tako ~im bolj kakovostno pripra- vili na razprave,« je povedal Pre- mont. Poudaril je, da bodo na seminarju sodelovali {tevilni predstavniki ETF-a, ki je partner v socialnem dialogu. Prvi dan bodo potekali posamezni pogo- vori z delodajalci in delojemalci, drugi dan pa bodo poro~evalci za posamezno dr`avo rezultate pogovorov sporo~ili vsem udele- `encem. »Radi bi, da nam pred- stavite delo va{ega podjetja, or- ganizacijo, ravnanje s ~love{kimi viri in gospodarsko okolje Slo- venskih `eleznic v ~asu {iritve Evropske unije,« je {e povedal Premont. Obenem pa bi tudi od sindikatov radi izvedeli, kak{na je njihova vizija organizacije pod- jetja. »Le tako bomo lahko ugo- tovili, kje so razlike, in vam sve- tovali. Pri tem se ne `elimo spu{- ~ati v podrobnosti, zanima pa nas globalna slika te`av, s kateri- mi se spopadajo delavci na S@,« je poudaril Premont. Na evropski ravni je `e danes, pred {iritvijo EU, te`ko dose~i enotne sklepe, je povedala Sabi- ne Trier, ki je v ETF odgovorna za `elezni{ko podro~je. »Na{e iz- ku{nje ka`ejo, da smo kar dve tretjini ~asa pri preteklih pogaja- njih porabili za to, da smo se sploh razumeli, saj izhajamo iz razli~nih okolij, govorimo razli~- ne jezike, razli~ne so na{e tradi- cije.« Povedala je {e, da bo semi- nar {ele prvi korak k zahtevnemu oblikovanju vseevropskega so- cialnega dialoga, ki bo v prihod- nje zdru`eval ve~ kakor dvajset dr`av. Da lahko v Budimpe{ti pri- ~akujemo pestro izmenjavo sta- li{~, pa je dokazala `e razprava v Ljubljani, med katero so sindikal- ni predstavniki na{teli {tevilne pripombe na potek reorganizaci- je in socialnega dialoga na S@. V Ljubljani o evropskem socialnem dialogu 16 S@ so ljudje Olga @vanut »Musica noster amor«, in to `e polovico stoletja, pa {e pet let povrhu – ta stari latinski izrek nedvomno in trdno velja za na{e- ga tokratnega sogovornika. Dru- ga ljubezen, ki ji je bil zvest vso svojo delovno dobo, pa je bila `eleznica. »Glasba in zborovsko petje re- sni~no prepletata in povezujeta moje `itje in bitje `e ve~ kakor pol stoletja. Spomnim se, da smo radi in veliko peli `e doma, v dru- `ini, ~eprav se nih~e drug od mo- jih bli`njih ni tako do konca in za tako dolgo predal in zapisal glas- bi kakor jaz.« Zvonimir Skalar je `e petnajst let upokojen, ve~ino svoje poklicne kariere je deloval kot referent za visoke gradnje v progovno-vzdr- `evalni dejavnosti. »Moj o~e je bil progovni mojster in tako je naneslo, da sem se pred petinsedemdesetimi leti ro- dil v enem najbolj `elezni~arskih mest na Slovenskem – v Zidanem Mostu. V tistih ~asih so se na- mre~ `elezni{ki delavci in njihove dru`ine pogosto selili, kot je na- rekovalo delo, tako da sem mla- da leta pre`ivel v Murski Soboti. Tam sem tudi za~el prepevati v pevskem zboru [tefan Kova~. Ko sem pri{el v Ljubljano za nadzor- nika proge, pa sem se vklju~il v pevski zbor `elezni~arskega kul- turno umetni{kega dru{tva Tine Ro`anc, ki ga je pred petinpetde- setimi leti vodil imenitni glasbe- nik, skladatelj in zborovodja pro- fesor Vasilij Mirk. Nikoli ne bom pozabil svojega prvega nastopa v tem zboru na odru Slovenske fil- harmonije. Bilo je leta 1947. Ta- krat je zbor {tel ve~ kakor sedem- deset ~lanov, nastopiti v tako imenitni dvorani pa je bila velika ~ast in velika odgovornost.« V skromnih in te`kih ~asih po drugi svetovni vojni so ljudje na{- li veliko veselja in zadovoljstva prav v {tevilnih dru{tvih, v katerih so se ukvarjali z dejavnostmi, ki so jim bile pri srcu, prijateljevali in se dru`ili v prostem ~asu, na gostovanjih po takratni jugoslo- vanski domovini in tudi po Evro- pi pa spoznali in do`iveli tudi marsikatero zanimivo in prijetno izku{njo. »^e se ne bi ukvarjal s petjem, prav gotovo ne bi videl toliko sveta, kot sem ga v vseh teh letih. Ro`anci se udele`ujemo festiva- lov `elezni~arskih pevskih zborov, ki potekajo vsaki dve leti v drugi dr`avi, tako da sem imel prilo`- nost potovati v [vico, na Finsko, v Nem~ijo, Francijo, Poljsko, Dan- sko, na Slova{ko, leto{njo jesen pa se odpravljamo na Mad`ar- sko. V najlep{em spominu mi je ostalo gostovanje na Finskem, saj je ta de`ela zaradi svojih narav- nih lepot res nekaj posebnega. Pevke in pevci sr~no upamo, da se bomo tudi leto{njega festivala na Mad`arskem ob razumevanju in s pomo~jo Slovenskih `eleznic lahko udele`ili. @elezni~arji vseh de`el, pa ~eprav je bila dolga de- setletja med nami `elezna zave- sa, smo vedno ~utili neko poseb- no stanovsko pripadnost in soli- darnost, ki je na tovrstnih sre~a- njih dobila svoj izraz v umetni{- kem glasbenem poustvarjanju. Slovenska pesem je odpirala {te- vilna vrata in srca. ^eprav smo bili in ostali le ljubiteljski pevci, ki smo petju namenjali svoj prosti Zvonimir Skalar Glasba je moje `ivljenje »Glasba in zborovsko petje resni~no prepletata in pove- zujeta moje `itje in bitje `e ve~ kakor pol stoletja. Spom- nim se, da smo radi in veliko peli `e doma, v dru`ini, ~e- prav se nih~e drug od mojih bli`njih ni tako do konca in za tako dolgo predal in zapi- sal glasbi kakor jaz.« 17 S@ so ljudje Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 ~as in energijo, smo bili dobri in spo{tovani predstavniki sloven- ske kulture tako v ~asih, ko smo `iveli {e v skupni dr`avi, {e pose- bej pa po slovenski osamosvoji- tvi.« Me{ani pevski zbor @KUD Tine Ro`anc, ki mu je priljubljeni ba- sist Zvone zvest tako dolgo, je med svojim dolgim delovanjem do`ivljal vzpone in padce, bil za- radi menjav generacij in dirigen- tov nekajkrat tudi v nevarnosti, da se njegovo delovanje kon~a, a se je vse dobro izteklo. Po Vasili- ju Mirku so svoj dirigentski pe~at zboru med drugimi dajali dr. France Pergar, Radovan Gobec, Sr|an Ribarovi}, Mitja Gobec, zdaj pa `e tri leta deluje pod vodstvom profesorja Mira Koko- la. V ve~ kakor osemdesetih letih delovanja je zbor prejel {tevilna doma~a in tuja priznanja. Prav me{ani pevski zbor je tisto jedro kulturno-umetni{kega de- lovanja `elezni~arjev, ki ima med vsemi dejavnostmi, ki so jih ne- govali in jih {e negujejo Ro`anci, najdalj{o tradicijo. Leta 1920 je bilo na pobudo narodno zaved- nih in revolucionarno usmerjenih `elezni~arjev ustanovljeno delav- sko prosvetno dru{tvo Sloga, ki se je po drugi svetovni vojni ime- novalo po `elezni~arju – narod- nem heroju Tinetu Ro`ancu. Po- leg zbora je {ir{i javnosti najbolj znana folklorna skupina Tine Ro- `anc, ki bo letos slavila petinpet- deseto obletnico svojega delova- nja in sodi v slovenski vrh tovrst- nega kulturno-umetni{kega de- lovanja, uspe{na je tudi plesna skupina Eve, ki je nasledila popu- larno skupino Make up two, sku- pina Lavanda, ki je iz{la iz me{a- nega pevskega zbora, se ukvarja z vokalno-instrumentalno glas- bo, pozabiti pa ne smemo tudi dejavnih ~lanic in ~lanov likovne skupine, ki so se `e nekajkrat predstavili s skupinskimi razsta- vami svojih del. Na{ tokratni sogovornik je za svojo dolgoletno ljubiteljsko pet- je prejel `e pred nekaj leti zlato Gallusovo zna~ko, ob leto{njem kulturnem prazniku pa je za dol- goletno predanost ljubiteljskemu kulturnemu delu prejel tudi viso- ko cenjeno srebrno priznanje zveze kulturnih dru{tev Ljublja- na. Teh priznanj so vsako leto de- le`ni posamezniki in kulturne skupine, ki so s svojim umetni{- kim potencialom, strokovnostjo in organizacijsko zavzetostjo iz- jemno obogatili programe in iz- vedbeno kakovost na razli~nih podro~jih kulturnega dela na ob- mo~ju mestne ob~ine Ljubljana. Kot gradbenik je Zvonimir Skalar delal na razli~nih koncih: za~el je kot nadzornik proge na kamni{ki progi, ob delu dokon~al srednjo gradbeno tehni~no {olo, bil po- tem imenovan za gradbenega re- ferenta za visoke gradnje pri ta- kratni sekciji za vzdr`evanje prog Jesenice, potem pa je vse do upokojitve deloval kot referent za vzdr`evanje osnovnih sredstev v prometni sekciji Ljubljana – skr- bel je za postaje od Ljubljane do Hrastnika. Zvonimir Skalar, legenda Ro`an- cev, se {e vedno vsak teden dva- krat udele`uje vaj svojega mati~- nega pevskega zbora, od upoko- jitve naprej pa sodeluje tudi pri nekaterih drugih pevskih sesta- vih. Tako je s pevskim zborom dr. Bogdana Der~a, ki deluje v okrilju ljubljanske pediatri~ne klinike, prepotoval tudi Avstralijo in Se- verno Ameriko, kjer so s svojim petjem razveselili predvsem na{e izseljence in njihove dru`ine. Skromen, zadr`an in nevsiljiv, ka- kr{en je {e vedno, se je pred leti ubranil na{e pro{nje za pogovor za na{e glasilo, ~e{ da ni {e toli- ko pomembnega storil, da bi bilo o tem vredno pisati. Malce v za- dregi nam je zaupal, da je to nje- gov drugi intervju v `ivljenju. Za prvega ga je pred ve~ kakor dvaj- setimi leti nagovoril znameniti Miran Sattler in ga objavil v le- gendarni rubriki Nedeljskega dnevnika kot znanca iz sosednje ulice. Veseli smo bili, da nam to- krat ni »dal ko{arice« in nam je bil pripravljen pripovedovati o svojem zanimivem, bogatem po- klicnem in ljubiteljskem `ivljenju. »Ljubezen do glasbe in petja mi je pomagala pre`iveti tudi naj- te`je trenutke in preizku{nje v mojem `ivljenju, zato ji bom os- tal zvest, dokler mi bodo to do- pu{~ale mo~i,« nam je Zvonimir Skalar povedal, preden smo se poslovili z iskrenimi `eljami, da bi se svoji veliki ljubezni lahko zdrav in zadovoljen posve~al {e vrsto let. Samostojni koncert Me{anega pevskega zbora KUD Tine Ro`anc v filharmoniji leta 1948. 18-oglas Casanova A4.pdf 19 Reporta`a Dario Cortese Revija Slovenskih `eleznic marec 2004 Na izlet z vlakom Po trasi nekdanje ozkotirne `elez- nice Parenzane iz Izole v Portoro` Parenzana (Pore~anka) je bila oz- kotirna `elezni{ka proga, ki je po- vezovala Trst s Pore~em. Zgradili so jo v letih 1900-1902, promet po njej pa je tekel 34 let. 156 kilo- metrov (podatek iz ~asa Avstro- Ogrske) ali 126 kilometrov (itali- janski podatek) je vlak s parno lo- komotivo prevozil v sedmih urah. Ob stoletnici za~etka obratovanja proge so vse tri obalne ob~ine od- prle Pot zdravja in prijateljstva Pa- renzana. Obenem je iz{la informa- tivna zlo`enka z vrisano potjo, ki, kolikor le lahko, sledi trasi enotirne `eleznice po slovenskem ozemlju od [kofij do Se~ovelj. Pot ozna~u- jejo predvsem prometni znaki za kolesarsko stezo. Ker je cesta v ce- loti asfaltirana, je zelo primerna za izlet s kolesom ali z rolkami. Na odseku med Izolo in Portoro`em se izogne prometnim cestam, in se po njej z veseljem odpravimo tudi pe{. Zlo`enko dobimo v izol- skem Turisti~no-informativnem centru in v Muzeju Parenzana, kjer je naprodaj tudi odli~na, bogato opremljena knjiga o tej zanimivi `elezni{ki progi. V izolskem Ticu si priskrbimo {e informativno brez- pla~no karto slovenske Istre in obalnih mest, s katero la`je poi{- ~emo ulice. Za raziskovanje treh obalnih mest so naprodaj odli~ne fotokarte z vrisanimi predlogi og- ledov in {e z marsi~im. Z `elezni{ke postaje gremo na av- tobusno postajo, od koder avto- bus proti Izoli odpelje ob 9.00 s perona 8, 10 ali 12. Izstopimo na postaji Mehano na za~etku Izole, ker na kri`i{~u pri postaji stoji og- leda vredna lokomotiva P, ki je vo- zila po Parenzani. Po cesti, na ka- tero smo stopili iz avtobusa (Can- karjev drevored), se nato sprehodi- mo v sredi{~e Izole, na Trg repub- like, kjer je pri po{ti tudi osrednja avtobusna postaja, le malo naprej (Son~no nabre`je 4) pa Turisti~no- informativni center. Med tednom je odprt 8.00-19.00, v soboto 8.00-12.00, v nedeljo je zaprt. Do Muzeja Parenzana pridemo tako, da gremo, gledano iz smeri priho- da po Cankarjevem drevoredu, mimo po{te desno, po Muz~evi ulici mimo tr`nice do razcepa in levo po [olski ulici do podhoda. Ko pridemo skozenj, stopimo za hi{o levo navzgor po stopnicah in `e smo pred vhodom. Muzej je med tednom odprt 10.00-12.00, vsak drugi teden pa 14.15-16.15. V soboto in nedeljo je odprt 11.00-15.00. Za informacije ali na- javo skupin pokli~ite 031/802-002. V muzeju je z veliko zbirko mode- lov vlakovnih kompozicij, lokomo- tiv in vagonov prikazana je zgodo- vina `eleznic od »prvih korakov« do sodobnih »hitrih strel«, kot je na primer francoski TGV vlak. Iz muzeja se vrnemo do avtobu- sne postaje in gremo na Bazovi{ko ulico, ki se za~enja nasproti po{te. Za prvim odcepom na levo izza skupine dreves zagledamo stavbo nekdanje `elezni{ke postaje Izola. Nasproti omenjenega odcepa gre- mo desno na Ulico oktobrske re- volucije, mimo Kulturnega doma, zdravstvenega doma in manj{ega parka na Leninovo ulico; ni ozna- ~ena s tablo, nanjo stopimo {e pred skupino blokov na levi in gre- mo mimo hi{e {t. 11 do Pre{erno- ve ceste. Pre~kamo jo in gremo naprej po makadamski poti, nato po asfaltni cesti do sre~anja s ce- sto iz Livad v Jagodje, ki jo pre~ka- mo in stopimo med vinograde. Na prvem odcepu gremo desno (oz- naka za kolesarsko pot iz Izole v Portoro`) in ves ~as sledimo ozki asfaltni cesti, to je kolesarski in sprehajalni poti, gremo skozi pre- dor nad Jagodjem in se spustimo proti Strunjanu. Ko pridemo do glavne ceste, ki dr`i skozi drevored pinij, jo pre~kamo in gremo po stranski cesti v Strunjan. Ko pride- mo do avtobusne postaje, gremo naravnost naprej, ~ez mosti~ek do avtokampa. Pri Gosti{~u Strunjan gremo levo, kamor poka`e tudi znak kolesarske poti v Portoro`. Konec kampa gremo spet levo, skozi podvoz in nato po cesti po dolinici do dobre pol kilometra dolgega predora Valeta. Ko pride- mo skozenj, se po kratkem spustu mimo Avditorija kar naenkrat znajdemo sredi Portoro`a. [e pred tem, na kri`i{~u kmalu za Avditori- jem, ne spreglejmo avtobusne po- staje, ki je le nekaj deset metrov na levo ob uradu Turisti~nega servisa. Obenem si ogledamo vozni red in izberemo primeren avtobus za vr- nitev v Koper. Potem se malo po- hajanja po zunajsezonskem Porto- ro`u vsekakor prile`e, okrep~ilu v kateri izmed tamkaj{njih restavra- cij pa se tudi ne izognimo, saj smo od Izole do Portoro`a hodili dve uri. Zadnji avtobusi, s katerimi uja- memo ve~erni vlak proti Ljubljani, odpeljejo proti Kopru ob 17.08, 17.28 in 18.08. Do `elezni{ke po- staje se pripeljemo v 40 minutah. Pri orientaciji pomaga izletni{ka karta Primorje in Kras (1 : 50.000), predvsem pa zlo`enka Parenzana. Za izlet iz ljubljanske smeri je pri- meren vlak z odhodom ob 6.00 iz Ljubljane. V Diva~i prestopimo, v Koper pridemo ob 8.34. Iz Maribo- ra odpelje edini primerni vlak ob 7.02 (Pohorje), ki nato z ljubljanske `elezni{ke postaje odpelje ob 9.30. V Koper pridemo ob 11.50. V tem primeru ni odve~ pomisliti, kaj bi se zgodilo, ~e izlet podalj{a- mo za en dan. Za zasebne sobe se pozanimamo v turisti~nih agencijah v Izoli ali Portoro`u ali prej v spletu (www.sigov.si/izola, www.beleskale.si, www.laguna- sp., www.htp-simonov-zaliv.si). Tako si lahko naslednji dan ogle- damo {e Koper ali Piran ali se ob obali sprehodimo iz Izole v Stru- njan (uro in pol hoje) in morda {e naprej v Piran (nadaljnja ura hoje). Za vrnitev isti dan se na koprski `e- lezni{ki postaji usedemo na vlak, ki proti Ljubljani odpelje ob 19.13 (Ljubljana 21.43). ^e se vrnemo naslednji dan, imamo na voljo {e dva vlaka: ob 10.05 (Ljubljana 12.39) in ob 14.55 (Pohorje; Ljub- ljana 17.13, Maribor19.52). V nekdanji koprski `elezni{ki postaji Parenzane domuje cvetli~arna. Med Izolo in Piranom sta dva predora, skozi katera je potekala ozkotirna `eleznica; predor Valeta tik pred Portoro`em je dolg 550 metrov. Slikovna kri`anka Re{itev kri`anke iz januarske Nove proge (vodoravno): pv, kt, kooperant, oeta, odzivanje, nrav, psi, ragu, otmar, t~, obrh, leila, rae, ee, kajn, ivkov, nil, nauk, an, peg, metelko, distributer, rb, raz- pon, oskar, en, snob, kaja, fant, semiti, roj, statve, in~, anagram, stroka, minatti, kamnar. Starejši namizni induktorski telefon Iz zbirke @elezni{kega muzeja v Ljubljani