Probojno orožje moJerne vojske Probojno orožje moderne vojske so motorkirane oklopne edinioe: oklopni avtomobili m razne vrste tankov. Tanki med svetovno vojno Tankov so se prvi začeti posluževati Angleži med svetovno vojno. Te vrste orožja je seglo prviŽ v boj 16. septembra 1916. Prvi lki so bili nerodni, zelo težki iij za posadskrajno nevarni vojni vozovi. Vojaštvo je J^ njih trpelo zavoljo siln^ vročine in dušljiVih plinov, katere so »azvijali stroji. Do velikega pomena so se povzpeli taaki kljub neokretnoati in neznatni brzini 7 km na ttro v bitki pri Cambralu 20. novembra 1916. Takrat jim že niso bile bodeče žice nobena tepreka. Neovirano sp vozili preko strelskih jarkov. Krogle iz puške in strojnic jim niso mogle do živega. Izborno se Je obneslo to orožje v napadih na utrjene postojanke v Plandriji. Tanki danes Od svetovne vojne do danaSnje so se tanki tako razvili, da so postali z brzino 70 km na uro in z najmočnejšimi oklopi odločilno orožje. Vsaka moderno militarizirana država se je trudila, da je motorizirano napadalno orožJe kolikor mogoče Izpopolnila in sl ga čim več oskrbela. Dosedanji potek te vojne je dokazal, da bo ravno nemški tanki zavojevali Poljsko, Holandsko ter Belgijo in posegajo z največjimi uspehi ter silovitostjo v boje med Nemci ter zavezniki. Sestav okloptoe divizlje V vojnih poročilih dnevno čitamo o poseganju motoriziranih divizij v bitke. Za boljše razumevanje nadaljnjega poteka vojne hočemo v naslednjem razložiti: Kaj je motorizirana ali oklopna divlzija? Sedanja vojna z motoriziranimi edinicami ima predvsem značaj presenečenja. Njihov napad se mora izvršiti iznenada, brez opozarjajočega topnlškega streljanja, če se le da ponoČi. Sestav oklopne divizlje pri nenadnih napadih je tale: najprej pride izvidnlška skupina motociklistov in avtomobilov, ki so opremljeni s strojnicami, nato sledi jedro tankov težje in lažje vrste, za katerizn brzi rezerva kakih 130 tankov. To je probojna sila ali železna pest. Tej sili, ako ji uspe proboj, sledljo trije bataljoni pehote na tovornih avtomobilih in motornih kolesih. Za temi pridrvi motorizirano topništvo — 24 topov kalibra 105 mm. Tri vrste tankov in posadka Opisu sestava oklopne divizije je treba dostaviti, da pozna moderna vojska tri vrste bojnih vozov: lahke, srednje in težke. Lahki so najbolj gibčni, imajo pa najtanjši oklep. Srednje težki tanki so bolje zavarovani proti izstrelkom, zato so že počasnejši, a težki tanki, ki imajo do 8 cm debele oklope, so najpočasnejši. Poleg posebnih topov zoper tanke so izumili tudi tanke, ki jim je glavnfi naloga boriti se proti tankom samim. Tankom nastavljajo na pot pri prodiranju tudi razne zapreke in pasti. To so betonirane zapreke v posebnem sestavu, preko katerih tank ne more, dalje železje, katero tank ne more prelomiti, jame, v katere se tank zvrne, polja, ki so podminirana in eksplodirajo, ko privozi tank nanje, v gozdovih pa križem nametana drevesna debla, preko katerih se more tank zelo počasi gibati ali pa se sploh zaustavi. Zelo težaven je položaj posadke v tankih. Vojaštvo v bojnih vozovih ne ve, kaj se godi okrog njega. Mnogo morajo prenesti, ker sta hrup in vročina v tanku peklenska, zlasti v bitki. Periskop je edino oko, skozi katero opazujejo v tanku okolico, a povelja se prenašajo preko radijskih sprejemnikov in oddaj- nikov v vozilih. V enem sprednjih tankov je poveljnik, ki daje povelja vsem drugim tankom. Dva nasprotnika oklopnih divizij in njegov sodelavec — letalo Oklopne divizije morajo računati z dvema nasprotnikoma: s tanki druge strani in protitankovskkni topovi. Zato mora v bliskovitem napadu sodelovati tudi letalstvo, ki ima glavni namen, da z bombami obmetava sovražne tanke in njegovo protitankovsko topništvo. S tem naloge letalstva seveda niso izčrpane. Vsako letalo. pravijo Nemci, je leteč top, ki obstreljuje sovražnikove tanke, kolodvore, mostove in zbirališča vojske, širi pa seveda preplah tudi na civilno prebivalstvo. Veliko pripomore k uspehu napada, ker v zaledju izzove prestrašenje in nered in je bolj prera- čunano na uničenje živcev kot človeških življenj. Oklopni napadi porabijo ogromno goriva Napad z velikim številom kopnih in zračnih motoriziranih čet pa je zelo tvegan in opasen za onega, ki nima doma izdatnih virov prepotrebnih pogonskih sredstev. Združen napad oklopnih divizij in letalstva potroši tako silne množine goriva, da izčrpa najobilnejše zaloge in rezerve. Če tedaj napad nima končnega uspeha, so za kasnejše mesece vsi jekleni orjaki ropotija brez vrednosti, dokler se ne morejo obnoviti zaloge bencina za pogon in olja za mazanje. %.. *€*ewiiSka proga v du aiigleških napa- ov Nemfike «ete prodirajo v Belgljo na dreeinah ItaHJanska mladlna se navdušuje za •vsU^ Italije v vojno Eden lzmed vojakov nemSke napadalne 6ete